Het gaat in deze uitzending van Tegenlicht dus over beide vormen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 23:31 schreef waht het volgende:
Er is wel een verschil tussen genetische modificatie van mensen en het toedienen van middelen die de prestaties van de mens verbeteren, vind ik. Zeker in de sportwereld zijn ergogene middelen de normaalste zaak van de wereld, en in feite is dit ook het geval in elk ander deel van de maatschappij. Studenten, leden van orkesten, politici, beurshandelaren en militairen, vrijwel overal loont het om iets te nemen waardoor je net iets verder, harder, beter, langer of sneller kan gaan.
Maar dat is met behulp van middelen die moeten worden toegediend en wiens effect na verloop van tijd afneemt en welke, mits niet overdadig gebruikt, niet schadelijk hoeven zijn voor het lichaam. Genetische manipulatie is het veranderen van de bouwplaat van het lichaam. We zullen het ongetwijfeld proberen, maar er zal zonder twijfel een negatief neveneffect aan kleven.
Volgens verschillende onderzoeken schijnt het zo te zijn dat "knappe" mensen succesvoller zijn in het leven....quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:45 schreef MoneyTalks het volgende:
Waarom zou je een enorm knappe dochter willen hebben? Dan is de kans alleen maar groter dat het kind regelmatig geneukt word. En als ouder is het echt niet fijn om te weten dat je kind regelmatig geneukt word. Denk ik.
Dit dus.quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:39 schreef McKillem het volgende:
Ik vind dit gevaarlijk en ergens ook gewoon verwerpelijk. (geen gelovige motieven)
Wat ik ook wel zie gebeuren is dat deze type's gaan groeperen en zich zichzelf als een soort eersterangs burger gaan beschouwen en de rest als vee. Of deze gemaakte mensen mensen worden door de "puur natuur" mensen afgestoten.
Mee kappen, en wel nu. Dit soort research moet gebruikt worden voor bijvoorbeeld het elimineren van ziekte's e.d. dit soort toepassingen verwerp ik.
dit dus, tot nu toe hebben genetisch gemodificeerde dieren nog steeds allerlei complicaties gehadquote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:52 schreef waht het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Wellicht krijg je en hele geile dochter of een hele knappe zoon, beiden met goed immuunsysteem. Er zit áltijd een addertje onder het gras. Perfecte mensen bestaan niet. Als er dan geen medische problemen zijn wordt het een soort wedloop tussen de ouders wie de beste baby kan ontwerpen.
Natuurlijke selectie is niet meer op de mens van toepassing, dus moeten we iets anders verzinnen om te evolueren. Want nu evolueren we ook. Achteruit.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 23:17 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
Hoe eng ook hoe velen dit toe gaan juichen als de natuurlijke en onvermijdelijke evolutie van de mens![]()
Zelden zoveel onbegrip van basale biologische concepten gezien.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 13:55 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Natuurlijke selectie is niet meer op de mens van toepassing, dus moeten we iets anders verzinnen om te evolueren. Want nu evolueren we ook. Achteruit.
Rare gedachtegang heb jij. Alsof dat het eerste is waar je aan denkt wanneer je een dochter krijgt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:45 schreef MoneyTalks het volgende:
Waarom zou je een enorm knappe dochter willen hebben? Dan is de kans alleen maar groter dat het kind regelmatig geneukt word. En als ouder is het echt niet fijn om te weten dat je kind regelmatig geneukt word. Denk ik.
Wel wat denk je dat er met ons gebreurt op het moment dat de zwakken niet meer sterven? en veel zwakken zich al dan niet met behulp van de wetenschap zich kunnen voortplanten? En de mensen met een laag IQ meer kinderen krijgen dan de mensen met een hoog IQ?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zelden zoveel onbegrip van basale biologische concepten gezien.
evolutie kent geen voor of achteruit stand dat ten eerste.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Wel wat denk je dat er met ons gebreurt op het moment dat de zwakken niet meer sterven? en veel zwakken zich al dan niet met behulp van de wetenschap zich kunnen voortplanten? En de mensen met een laag IQ meer kinderen krijgen dan de mensen met een hoog IQ?
Voor de goede orde ik vind het een heel goede zaak dat ook gehandicapte mensen een recht op leven en kinderen hebben. Maar goed voor de soort als geheel is het niet.
Wat is er mis mee om aan het schoonheidsideaal te voldoen?quote:Op zondag 8 maart 2009 00:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het echt prachtige techniek die zeer veel mogelijkheden biedt, jammer alleen dat mensen het enkel inzetten om aan een schoonheidsideaal te voldoen.
Verder hoop ik dat ze het s6-gen uit kunnen schakelen bij TS.![]()
Nee dat snap ik ook wel.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
evolutie kent geen voor of achteruit stand dat ten eerste.
Verder evolueren we nog steeds de kaak is bijvoorbeeld verschoven de afgelopen 100 jaar zodat er plaats vrijgemaakt wordt voor nog meer hersenmassa
Tsja, dat is een vraag die je vanaf talloze kanten kan beantwoorden. Maar goed, een mooi uiterlijk is eigenlijk het kenmerk van een gezond mens, een mens met goede genen en dus geschikt om mee voort te planten. Nu is het alleen zo dat wij als slimme mensen op eindeloos veel manieren ons beter kunnen voordoen dan dat we zijn, waar tot op zekere hoogte ook niks mis mee is, het hoort erbij. Maar het gaat steeds een stap verder, nu wil men via de genetische weg mooiere mensen creeeren. Misschien op het eerste gezicht niks mis mee, maar er is zoveel wat we nog niet weten, en waar we pas achterkomen als die genetisch gemodificeerde mensen tussen ons normale stervelingen lopen. (En even tussen haakjes, dat schoonheidsideaal van tegenwoordig bestaat alleen digitaal)quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:47 schreef mark2012 het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om aan het schoonheidsideaal te voldoen?
Dit kan je inderdaad evolutie noemen omdat wij zodanig slim zijn geworden om dit te doen. Maar op een manier gaan we (zoals al veelvuldig gebeurd met behulp van gezondheidszorg) in de balans kloten tussen de mens en de natuur. Wij doen er alles aan invloeden vanuit de natuur op de mens ongedaan te maken, te voorkomen of wat dan ook. Gezien onze intelligentie lukt dat redelijk goed, en we zullen onszelf nooit beperkingen opleggen, maar het kan geen kwaad om daar eens over na te denken.quote:Er goed uitzien en intelligentie zijn wel belangrijk om succesvol te zijn in deze maatschappij. Zo zit deze prestatiemaatschappij in elkaar. De mens evolueert zo op zijn eigen manier. Cool toch
Wat mij betreft is dit een goede ontwikkeling. Zo krijgen we straks sterke gezonde mensen zonder nare ziektes etc. Er zullen vast wel ook nadelen zijn, maar dit kan je toch alleen maar toejuichen.
Je hele begrip van 'zwakke' en 'sterke' mensen is verkeerd. Selectiedruk is de gezamenlijke invloed van de gehele omgeving van een organisme op het inductief reproductieve succes. Het ontbreken van een dikke vacht of vetlaag is in een tropische omgeving geen 'evolutionaire zwakte' (eerder een voordeel), maar op de Noordpool weer wel. Evolutie heeft geen doel en wat 'sterk' en 'zwak' is hangt af van de omgeving. Het hele idee dat het evolutionair 'wenselijk' zou zijn dat het gemiddelde IQ van de homo sapiens op het huidige niveau blijft of zelfs stijgt is misplaatst.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Wel wat denk je dat er met ons gebreurt op het moment dat de zwakken niet meer sterven? en veel zwakken zich al dan niet met behulp van de wetenschap zich kunnen voortplanten? En de mensen met een laag IQ meer kinderen krijgen dan de mensen met een hoog IQ?
Voor de goede orde ik vind het een heel goede zaak dat ook gehandicapte mensen een recht op leven en kinderen hebben. Maar goed voor de soort als geheel is het niet.
Door ziekten eruit te halen kweek je toch ook een superras?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:50 schreef Pwoekie het volgende:
geen lekkere ontwikkeling...
die techniek moeten ze allen gebruiken om ziekten eruit te halen en niet om een superras te creeeren
In deze omgeving is een hoog IQ een zwakte. Evolutionair is het idd niet wenselijk dat het IQ stijgt. De evolutie heeft geen wensen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
l. Evolutie heeft geen doel en wat 'sterk' en 'zwak' is hangt af van de omgeving. Het hele idee dat het evolutionair 'wenselijk' zou zijn dat het gemiddelde IQ van de homo sapiens op het huidige niveau blijft of zelfs stijgt is misplaatst.
Noodzakelijk.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:10 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Maar naar mijn mening is het voor ons als soort wel wenselijk dat het IQ gelijk blijft of stijgt.
Mja, where have whe heard this before?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Wel met de huidige mens ja.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:27 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
Geef hem nog 1000 jaar en ook dat zal volledig gecorrumpeerd raken en in verval.
En veranderen doen we inderdaad niet door onszelf alleen fysiek te verbeteren.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wel met de huidige mens ja.
Reden te meer om te moeten veranderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |