Een mooie aanname.quote:Mozes moet die eerste keer daar hebben ontdekt dat deze persoon (of personen, want mogelijk waren er meerdere priesters toen hij hier aankwam) een overeenkomstig dialect hadden gesproken (Hebreeuws of Aramees) en dat er dus sprake moest zijn van een soort verwantschap. Mogelijk had hij toen van hen vernomen dat in de streek waarin hij zich nu bevond men in één heel bijzondere God geloofde en dat dit eigenlijk ook de God van Mozes’ Hebreeuwse voorvaderen was.
Maar ook dat hij zich nu in het Huis van deze God bevond, dat dit was bepaald door de Hebreeuwse aartsvader Jacob, lang voordat de Hebreeën aan de mediterrane kusten van Palestina naar Egypte waren gegaan. Misschien kende Mozes de aartsvader Jacob zelf nog wel vaag uit de overleveringen van zijn Hebreeuwse soortgenoten in Egypte.
Waarschijnlijk kreeg Mozes na het vertellen van zijn eigen verhaal, het advies om de Egyptische Hebreeën weer terug te leiden naar het land van hun voorvaderen. En dat zij weer in hun eigen ‘StamGod’ moesten gaan geloven. Dat dit Hem gunstig zou stemmen en Hij hen dan zou helpen.
In zijn functie als Hogepriester was Jaser gerechtigd voor God te spreken en dan is het slechts een klein sprongetje om ervan te maken dat Mozes, eenmaal terug in Egypte, tegen de Hebreeën vertelde dat hun voorouders eigenlijk een machtige God hadden die tegen hem persoonlijk had verteld dat hij zijn volk mee terug moest nemen naar het hen Beloofde Land van hun voorvaderen. Als het tenminste niet nog veel later was dat men het verhaal deze vorm zou geven.
Voorts moge het duidelijk zijn dat toen Mozes na de uittocht uit Egypte met zijn Hebreeuwse volk weer hier aankwam, en in zijn eentje naar boven ging, hij van de priesters op deze Heilige Hoogte de Stenen Tafelen moet hebben gekregen, de welbekende Tien Geboden, - die gebruikelijk moeten zijn geweest onder de daarr wonende Edomieten. Zeg maar de traditie.
Dit alles maakt één en ander gelijk veel beter verklaarbaar, want er zijn vele sceptici geweest die zich hebben afgevraagd hoe Mozes zonder enig gereedschap in staat was geweest de Tien Geboden op steen te graveren tijdens zijn verblijf van 40 dagen op de Heilige Berg.
Misschien de verkeerde woordkeuze, maar die tien geboden wijst er in ieder geval op dat ze in hun eigen gemeenschap een soort (niet geweldadige) eenheid wilden creeeren. Wat bijzonder is, is dat zij enige het geloof hadden die maar 1 god had/ heeft.quote:Op woensdag 11 maart 2009 10:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Onderdrukt kan ik inkomen, maar vredig? Dacht je dat ze bloemenkransen uitdeelden bij de inname van Kanaän?
Maar niet erg geloofwaardig, wat is de bron van 'deze' aanname?quote:Op woensdag 11 maart 2009 14:41 schreef Ticker het volgende:
Op grenswetenschap heeft een blog reeks gestaan, "reis naar de berg van god".
Hier werd voornamelijk dieper ingegaan over de berg van God en Bethel.
[..]
Een mooie aanname.
Ik bedoel, heb je een linkje naar de bron.quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:34 schreef heartz het volgende:
[..]
Maar niet erg geloofwaardig, wat is de bron van 'deze' aanname?
De bron is voor mij die blogreeks.quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:34 schreef heartz het volgende:
[..]
Maar niet erg geloofwaardig, wat is de bron van 'deze' aanname?
Thanxxx, wel een interessante blog(reeks). Ik zou die tempels en zuilen enz. op 'de berg van God' ook weleens een keer in het echt willen zien...............quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:14 schreef Ticker het volgende:
[..]
De bron is voor mij die blogreeks.
Haal daar je informatie uit zou ik zeggen, hij is tientallen pagina's groot.
De directe quote kwam uit deel 10 van de reeks:
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=2553
Echt he, geeft toch wel het gevoel dat daar 'iets' groots gespeeld heeft.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:55 schreef heartz het volgende:
[..]
Thanxxx, wel een interessante blog(reeks). Ik zou die tempels en zuilen enz. op 'de berg van God' ook weleens een keer in het echt willen zien...............
Je bedoelt hoelang het geleden is dat Mozes de berg op ging of dat die Heebreeuwse stammen (of volk) daar leefde?quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:00 schreef Ticker het volgende:
[..]
Echt he, geeft toch wel het gevoel dat daar 'iets' groots gespeeld heeft.
Hoe lang geleden was dat dan?? Want we zien alleen nog maar de vormen terug in de bergen.
Eigenlijk beide, niets is zeker.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:04 schreef heartz het volgende:
[..]
Je bedoelt hoelang het geleden is dat Mozes de berg op ging of dat die Heebreeuwse stammen (of volk) daar leefde?
Dat zou ik eigenlijk zo uit mijn hoofd niet weten. Ik zal vanavond research doen ernaar. Misschien dat Haus of Scaurus een indicatie kunnen geven................quote:
lijkt me eerder veel te veel. 5%? Dat is meer dan 1 uur per dag! (1 uur is 4% van de dag, afgerond)quote:
Maar een beetje onzinnig om te denken dat iemand uit een volk dat 400 jaar in Egypt heeft gewoond in staat is om de link met tussen het Canaanitisch naar het Hebreeuws. De blog gaat al helemaal de mist in met het bizarre idee om te veronderstellen dat met in Bethel misschien Aramees sprak (en dat een dialect noemt), dat is veel te ver zuidelijk en veel te vroeg.quote:Op woensdag 11 maart 2009 14:41 schreef Ticker het volgende:
Op grenswetenschap heeft een blog reeks gestaan, "reis naar de berg van god".
Hier werd voornamelijk dieper ingegaan over de berg van God en Bethel.
[..]
Een mooie aanname.
Ja als je er nu toch over begint mag je best wat meer uitweiden! :pquote:Op donderdag 12 maart 2009 17:51 schreef Haushofer het volgende:
Een bijzonder curieus stukje bijbeltekst vervolgens staat in Exodus 4:24-26, waarover ook een boel discussie is geweest; het gaat over de zogenaamde "bloedbruidegom". Daar zou een apart topic over geopend kunnen worden![]()
Dat zou betekenen dat het ongeveer tussen 3200 en 3500 jaar geleden is.......quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:51 schreef Haushofer het volgende:
De onderdrukking van de Israëlieten zou tijdens farao Ramses de 2e hebben plaatsgevonden (ca 1279-1212 voor Christus), terwijl de Exodus onder zijn opvolger (en zoon) Merenptah zou zijn geweest (1212-1204 voor Christus). In Exodus 1 kun je lezen dat de Israelitische slaven de stad Rameses hebben gebouwd. De naam van de Farao wordt overigens niet in de Thora genoemd; kennelijk vonden de schrijvers dit niet zo belangrijk, maar de exacte reden is me eigenlijk een beetje een raadsel.
Van deze theorie uitgaande zou het ongeveer tussen 4300 en 4500 jaar geleden zijn geweest moeten zijn.quote:Mozes' redding uit het water vertoont trouwens veel overeenkomsten met een legende over koning Sargon van Assyrië, die tussen 2334-2279 voor Christus koning was; hij werd volgens de overlevering in het geheim gebaard en door zijn moeder in de rivier gegooid, waarop hij werd gered door Akki, "de trekker van het water". "Mashah" betekent in het Hebreeuws ook zoiets als "uittrekken", maar Moses is vrijwel zeker een verbastering van Mses, "zoon van" in het Egyptisch.
Opzicht een interessante interpretatie, die wel logisch lijkt......quote:Op de berg Chorev, tijdens Mozes' verblijf in Midjan, openbaart God zich aan Mozes bij een brandende braamstruik als "ehje asher ehje", wat vaak vertaald wordt als "ik ben", maar de exacte betekenis heeft voor een heleboel discussie gezorgd. Ik vind zelf de volgende interpretatie wel mooi: een braamstruik was niet bepaald zeldzaam, maar een braamstruik die niet verteerd wordt door het vuur wel. Israël als volk is an sich niet bijzonder, maar het volk kan God verdragen "zonder verbrand te worden", en daardoor dienen als een soort licht der volkeren. Dit is niet zozeer een privelege, maar wel een verantwoordelijkheid!
Exodus 4:26 'Toen zeide zij: Bloedbruidegom! vanwege de besnijdenis.' Wat ik niet snap is het stukje daarvoor (Exodus 4:22-23). Daar zegt God dat Mozes tegen de Farao moet zeggen dat hij zijn eerstgeborene zal doden, omdat hij gaat weigeren naar Mozes te luisteren (als ik het goed interpreteer). Dan komt Hij in de herberg hem (de zoon van Zippora?) tegen om vervolgens te doden?? En Zippora besnijdt daarom de voorhuid van haar zoons........ waarom opeens zoons?? Ze is bloedbruidegom omdat zij haar zoon of zoons heeft besneden, zou je denken als je dit op het eerste gezicht leest. Waar gingen de discussies precies over, vraag ik me af.....................quote:Een bijzonder curieus stukje bijbeltekst vervolgens staat in Exodus 4:24-26, waarover ook een boel discussie is geweest; het gaat over de zogenaamde "bloedbruidegom". Daar zou een apart topic over geopend kunnen worden![]()
Dat zou volgens mij sowieso logischer zijn.quote:Later overhandigt God Mozes de 10 geboden op de berg Sinaï, maar waar dat precies is geweest weet men niet. Griekse monnikken hebben "Jebel Musa" in het zuiden van de Sinai als plek aangewezen, maar dit is niet zeker.
Als laatste is het aardig te noemen dat de aantallen waarover in de Thora worden gesproken ook niet zeker is; er wordt in Exodus 12:37 gesproken over "sheesh me'ot elef". "Elef" betekent 1000, maar kan ook "eenheid" met een leider betekenen. In dat geval zouden het er al veel minder zijn dan de miljoenen mensen die in het verhaal worden gesuggereerd; daarvan zouden ook wel sporen moeten zijn te vinden, denk ik.
Nee, want er is geen sterveling die beweert dat Sargon Mozes is. Het enige wat beweert wordt is dat voor het boek Exodus literaire motieven en thema's uit het verhaal van Sargon zijn gehaald.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:39 schreef heartz het volgende:
[..]
Van deze theorie uitgaande zou het ongeveer tussen 4300 en 4500 jaar geleden zijn geweest moeten zijn.
Het is ook een visie van deze mensen die het blog hebben gemaakt, nergens wordt gesuggereerd dat deze theorie ook maar in de buurt komt van wat zich er echt heeft afgespeeld. De tijden zijn sowieso moeilijk vast te stellen, helemaal als er thema's uit verschillende verhalen om literataire motieven in 1 verhaal worden gepropt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:51 schreef Djaser het volgende:
[..]
Maar een beetje onzinnig om te denken dat iemand uit een volk dat 400 jaar in Egypt heeft gewoond in staat is om de link met tussen het Canaanitisch naar het Hebreeuws. De blog gaat al helemaal de mist in met het bizarre idee om te veronderstellen dat met in Bethel misschien Aramees sprak (en dat een dialect noemt), dat is veel te ver zuidelijk en veel te vroeg.
quote:(Jacob: 1758 – 1611 BC, King Yakubher reign: 1655 – 1646 BC)
(King David reign: 1012 – 962 BC, Psusennes reign: 1039-991 BC)
(Moses: 1527 – 1407 BC, Thutmose the third reign: 1479 - 1425 BC)
(Abraham: 2055 – 1880 BC, Amenemhet the first reign: 1991 – 1962 BC)
(King Solomon reign: 970 – 931 BC, Siamun reign: 978 – 959 BC)
Een aardige verklaring van het stuk kun je hier en hier vinden. Het is een vrij eigenaardig stuk uit Exodus 4:quote:Op zondag 15 maart 2009 11:31 schreef heartz het volgende:
Gaat iemand nog de moeite nemen om wat te vertellen over de bloedbruidegom, of moeten het zelf maar uitzoeken?? Hey Ticker, ik denk dat we kunnen stellen dat het ongeveer tussen 3000 en 4000 jaar geleden is (heel ruim genomen).
Het Hebreeuws leest alsquote:Exodus 4:24-26
Onderweg, toen Mozes en de zijnen ergens overnachtten, kwam de HEER op hem af en probeerde hem te doden. 25 Sippora pakte een scherpe steen, sneed de voorhuid van haar zoon weg en raakte daarmee Mozes’ voeten aan, terwijl ze zei: ‘Een bloedbruidegom ben jij voor mij.’ 26 (Ze noemde hem toen ‘bloedbruidegom’ vanwege die besnijdenis.) Toen liet de HEER hem met rust.
Net zo relevant als de verhalen over Frodo Balings, Balingshoek, 2366 GH, de Gouw.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 09:58 schreef Scaurus het volgende:
_!
De vraag of Mozes bestaan heeft is irrelevant. Wat relevant is, zijn de verhalen die over hem verteld worden.
Ga jij anders fijn in de zandbak spelen ofzo.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Net zo relevant als de verhalen over Frodo Balings, Balingshoek, 2366 GH, de Gouw.
Thanx. Wel interessant idd. Ik heb zelf ook wat research gedaan. En er zijn idd verschillende theorieën die het verhaal proberen te verklaren. In 1 theorie stond bijvoorbeeld dat Mozes en Zippora (of Tsiporah) ruzie zouden hebben gehad over de besnijdenis van hun zoon. Een andere theorie is dat Mozes wat goed te maken had nadat hij een tijd bij de Medianieten had gewoond en was vergeten de besnijdenis volgens het ritueel van de Israëlieten uit te voeren. Doordat Zippora de besnijdenis uitvoert met een steen en vervolgens het bloed van het voorhuid op de voeten brengt, zou Mozes 'vrij' zijn van zijn 'zonden'.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een aardige verklaring van het stuk kun je hier en hier vinden. Het is een vrij eigenaardig stuk uit Exodus 4:
[..]
Het Hebreeuws leest als
"Wajehie vaderech bamalon, wajifgsheehoe JWH wajvakeesh hamieto. Watikach tsiporah tsor, watikrot et arlat bnah, watagah leraglaw watomer: kie chatan damiem atah lie."
Hieruit kun je volgens mij niet echt ophalen bij wiens voeten ze de voorheid legt, hoewel dit in de vertaling wel wordt genoemd. Letterlijk betekent het dikgedrukte iets als "en ze raakte zijn voeten aan/bracht het bij zijn voeten, en zei: want een bruidegom van bloed (meervoud) ben je voor mij".
Sommigen zien hier een primitief Godsbeeld in, als een soort demon.
De sites geven de volgende verklaring: Mozes was een Leviet, maar zijn vrouw Tsiporah ("vogel" oid) was een Medianiet. Levieten besneden op de 8e dag, terwijl Medianieten voor het huwelijk de besnijdenis toepasten. Dit kon God natuurlijk niet toestaan, nu Mozes Israëls leider werd. Tsiporah's reactie is vrij mysterieus; temeer, omdat je niet uit de tekst kunt halen tegen wie ze het heeft en wiens voeten ze nou aanraakt.
Erg interessante tekst in elk geval
Want?quote:Op maandag 16 maart 2009 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Net zo relevant als de verhalen over Frodo Balings, Balingshoek, 2366 GH, de Gouw.
Maar volgens mij zijn deze data niet vastgesteld, daar ontbreekt het een en ander aan bewijs.quote:
Mooie verhalen met moraal, meningen, mystiek, heroïek, enz. Maar niet meer dan mooie verhalen.quote:
Nou je kan de Fillistijnen of de Egyptenaren niet echt vergelijken met boselfen en orks, niet?quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mooie verhalen met moraal, meningen, mystiek, heroïek, enz. Maar niet meer dan mooie verhalen.
Maar Goden en engelen wel, die bestaan ook niet.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:19 schreef heartz het volgende:
[..]
Nou je kan de Fillistijnen of de Egyptenaren niet echt vergelijken met boselfen en orks, niet?
Het aantal aanhangers is toch geen argument voor de waarde/waarheid van een religie?quote:De tijd waarin het boek geschreven is, maakt het enigzins makkelijker om de Lords of the Rings te bestuderen. Nou ken ik niet echt mensen die de Lord of the Rings aanhangen als geloof. Mocht dat wel zo zijn, zal dat relatief weinig zijn vergelijken bij de aanhangers van de bijbel.
Probeer eens een engelse versie uit 1960quote:De bijbel, wat veel ouder is, is om verschillende redenen boeiend. Er zit enige historie verwerkt in de bijbel, wat (verantwoorde) historie is en wat niet, is nogal een puzzel voor veel onderzoekers. Sommige zaken kunnen ze vaststellen, sommige niet. Literataire motieven worden ook onderzocht. De bijbel is niet het makkelijkste boek, ik vind de Lord of the Rings best wel makkelijk lezen vergeleken bij de de bijbel.
Wat dan nog meer?quote:Misschien vind jij dat de Lord of the Ring mooie verhalen beschrijft, maar de bijbel bevat niet alleen mooie verhalen (letterlijk en figuurlijk).
De bijbel is het heilige boek van een religie. De basis van een religie is de aanname dat er een God is. Zonder bewijs van die God is de bijbel alleen maar een mooi boek.quote:Als je niet met serieuze argumenten en onderbouwing komt, die enigzins kunnen bevestigen of aantonen dat de verhalen uit de bijbel alleen maar 'mooie verhalen' zijn, vind ik je reactie nogal nutteloos...................
Dat god bestaat of niet, staat los van de verhalen die in de bijbel beschreven staan. Omdat de meeste mensen die de bijbel lezen geloven in een god, heeft niets de maken met de waarheidsgehalte van de verhalen. Als de schrijvers van de bijbel geloofden in een god, zullen hun verhalen daardoor ongetwijfeld beïnvloed zijn. Maar dat betekent niet dat de verhalen totaal geen historische waarde hebben.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar Goden en engelen wel, die bestaan ook niet.
[..]
Het aantal aanhangers is toch geen argument voor de waarde/waarheid van een religie?
[..]
Probeer eens een engelse versie uit 1960![]()
[..]
Wat dan nog meer?
[..]
De bijbel is het heilige boek van een religie. De basis van een religie is de aanname dat er een God is. Zonder bewijs van die God is de bijbel alleen maar een mooi boek.
Dan kan je je verliezen in details maar daarmee verander je niets aan de feiten.
Het was ook geen argument voor de waarde van een religie, maar meer om uit te leggen dat de Lord of de Rings en de bijbel niet echt vergelijkbaar zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het aantal aanhangers is toch geen argument voor de waarde/waarheid van een religie?
[..]
Letterlijk: de bijbel heeft ook nogal wrede verhalen.quote:Wat dan nog meer?
[..]
Oh, de bijbel is een geschiedenisboek? Dus Jezus heeft echt over water gelopen?quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:11 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat god bestaat of niet, staat los van de verhalen die in de bijbel beschreven staan. Omdat de meeste mensen die de bijbel lezen geloven in een god, heeft niets de maken met de waarheidsgehalte van de verhalen. Als de schrijvers van de bijbel geloofden in een god, zullen hun verhalen daardoor ongetwijfeld beïnvloed zijn. Maar dat betekent niet dat de verhalen totaal geen historische waarde hebben.
Het is geconstrueerd door de eerste christelijke machthebbers, ik denk dat we uiterst wantrouwend moeten staan t.o.v. waarheidsclaims als het over de bijbel gaat.quote:Dan zal historie je ongetwijfeld totaal niet boeien. Want van de Egyptenaren weten we ook dat ze verschillende goden hadden, dat maken de piramides niet minder van historische waarde. Net als hoe de zuilen en tempels van de Israëlieten ook niet minder van historische waarden zijn (omdat zij in een god geloofden). Die verhalen uit de bijbel zijn voor ons de eerste clue geweest om op zoek te gaan naar bewijs, die kunnen bevestigen wat waar is en wat niet. Als je dan niet in god gelooft, kan de bijbel zeker nog wel van historische waarde zijn.
Heb je genoten van het archaïsche engels?quote:Trouwens mijn vriend heeft een oude engelse versie van de Lord of the Rings, maar of ie uit 1960 is weet ik niet............. ik zag laatst een hele oude Nederlandse versie (volgens mij de 1e Nederlandse druk) en die vond ik nogal dun vergeleken bij de Nederlandse versies van nu.
De onbewezen (en waarschijnlijk niet bestaande) elementen in een boek/verhaal/geschiedenis maakt het niet waardevoller of "ondanks die schoonheidsfoutjes toch bruikbaar/interessant" Je weet namelijk niet wat er verzonnen is, alleen dat er iets verzonnen is.quote:Over goden en engelen......... ja ...... de Egyptenaren geloofden ook een heleboel, maar dat maakt hun historie nog niet waardeloos. Net als hoe de Israëlieten in goden in engelen geloofden/ geloven, maakt het nog niet minder waar dat de Fillistijnen en Egyptenaren volkeren waren, die toen echt leefden. Als je historische waarden nou nog niet begrijpt, raad ik je aan meer in de waarden van historie te duiken........ Anders wil ik je nog een keer vriendelijk vragen niet te reageren, tenzij je echte argumenten met onderbouwing hebt die kunnen aantonen of bevestigen dat de verhalen uit de bijbel alleen 'verhalen zijn' zonder historische of literaire waarden
Het is niet geschreven als een religieus boek, maar samen met de aanhangsels en bijdragen van derden kom je een heel eind richting "geschiedenis". Met zijn kwaliteiten had Tolkien een religie kunnen beginnen, dan was het verschil Bijbel/ Lord ot Rings alleen de naam geweest.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:33 schreef heartz het volgende:
Om je volgende vragen nog even te beantwoorden
[..]
Het was ook geen argument voor de waarde van een religie, maar meer om uit te leggen dat de Lord of de Rings en de bijbel niet echt vergelijkbaar zijn.
Ik heb echt gehuild toen al die Elven werden afgeslacht in Helmsdieptequote:[..]
Letterlijk: de bijbel heeft ook nogal wrede verhalen.
Er zijn genoeg boeken geschreven die losjes gebaseerd waren op echte gebeurtenissen, daar is echt niets bijzonders aan.quote:Figuurlijk: dan gaat het wel om symboliek (interpretatie), hoe ik sommige verhalen interpreteer zou de god uit bijbel wel heel wreed moeten, als hij zou bestaan.
Hopelijk begrijp je mijn standpunt wat beter................(waarom de verhalen uit de bijbel wel enige historie bevat)
Zeg ik dat.............. misschien moet je eerst goed leren lezen....... ik heb de moeite genomen om uitleg te geven en dan kom nog met zo'n achterlijke reactie........quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Oh, de bijbel is een geschiedenisboek? Dus Jezus heeft echt over water gelopen?
[..]
Gelukkig trek ik me nix aan van jouw gedachten.................quote:Het is geconstrueerd door de eerste christelijke machthebbers, ik denk dat we uiterst wantrouwend moeten staan t.o.v. waarheidsclaims als het over de bijbel gaat.
Door onderzoek kom je daarachter. Aangezien je geen waarde aan mijn duidelijke argumentatie hecht, kan je niet inhoudelijk reageren op mijn argumenten. Reageer dan niet............... Mijn tijd een beetje besteden om jouw uitleg te geven, die je toch niet snaptquote:De onbewezen (en waarschijnlijk niet bestande) elementen in een boek/verhaal/geschiedenis maakt het niet waardevoller of "ondanks die schoonheidsfoutjes toch bruikbaar/interessant" Je weet namelijk niet wat er verzonnen is, alleen dat er iets verzonnen is.
Je hoeft mijn waarden gelukkig niet te begrijpen, met die hersens van jou...........quote:Dat maakt het uiterst dubieus om aan de "geschiedenis" van Mozes waarde te hechten, behalve dan in religieuze context. En dat is waar dit topic over gaat.
Wen er maar vast aan...quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:07 schreef heartz het volgende:
[..]
Zeg ik dat.............. misschien moet je eerst goed leren lezen....... ik heb de moeite genomen om uitleg te geven en dan kom nog met zo'n achterlijke reactie........![]()
[..]
Feiten. Eet smakelijk.quote:
Haha, ik had goed gegeten!! Drukke week voor mij, dus kon niet eerder reageren........quote:
Dit topic gaat juist niet over de religieuze context. Als je de OP goed leest, zie dat de punten die ik daar heb beschreven juist niet overeenkomen met de verhalen die de bijbel verteld. Nou weet jij niet precies waar ik waarde aan hecht.................... Nou zou ik je dat wel willen uitleggen, maar aangezien je al mijn uitleg bij voorbaat al afkraakt, kan ik de moeite maar beter niet nemen. Maar jammer dat je het toch niet helemaal hebt begrepen..............quote:Dat maakt het uiterst dubieus om aan de "geschiedenis" van Mozes waarde te hechten, behalve dan in religieuze context. En dat is waar dit topic over gaat.
Het is om te beginnen GEEN bewezen feit dat er een God is. Dat maakt Mozes een ijlende gek.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:39 schreef heartz het volgende:
[..]
Haha, ik had goed gegeten!! Drukke week voor mij, dus kon niet eerder reageren........![]()
Maar wat zijn volgens jou precies de feiten dan??
LOLquote:Op maandag 23 maart 2009 16:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is om te beginnen GEEN bewezen feit dat er een God is. Dat maakt Mozes een ijlende gek.
Het is alleen zinnig als je aanneemt dat er een God is. En dat maakt alles over Mozes alleen zinnig binnen een religieuze context.
Ik geef gewoon antwoord op de vraag uit de OP. Dat mensen daar vreemd op reageren omdat mijn reactie niet in hun religie past is niet mijn probleem.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:32 schreef Haushofer het volgende:
Goede bijdrage weer, Papierversnipperaar. Ik snap het wel: als je inhoudelijk probeert te zijn word je nogal es met de grond gelijk gemaakt; ik zou me in jouw positie ook vooral bezighouden met het inhoudsloze "er is geen Godsbewijs" en niet verder kijken. Het is alleen zo jammer dat je dat in bijna alle L-topics meent te moeten verkondigen; één was meer dan genoeg geweest.
Het gaat er hier niet om dat jouw mening niet in 'hun' (whoever that may be - FOK kent hooguit drie actieve christenen) religie past, maar dat je in elk topic maar weer luidkeels moet verkondigen dat God niet bestaat en dat alle religieuzen daarom achterlijke debielen zijn die niets zinnigs zeggen. Mij best als je die mening huldigt, maar ga niet door elke genuanceerde discussie heen zitten schreeuwen.quote:Op maandag 23 maart 2009 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik geef gewoon antwoord op de vraag uit de OP. Dat mensen daar vreemd op reageren omdat mijn reactie niet in hun religie past is niet mijn probleem.
Ik verwijs naar mijn eerste post die inging op de TT voor die werd aangepast: Wat is het belang van Mozes. Voor de rest gebruik ik gewoon argumenten. Dat sommige mensen dat interpreteren als bashen ligt aan hen zelf.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:44 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het gaat er hier niet om dat jouw mening niet in 'hun' (whoever that may be - FOK kent hooguit drie actieve christenen) religie past, maar dat je in elk topic maar weer luidkeels moet verkondigen dat God niet bestaat en dat alle religieuzen daarom achterlijke debielen zijn die niets zinnigs zeggen. Mij best als je die mening huldigt, maar ga niet door elke genuanceerde discussie heen zitten schreeuwen.
waarom dan niet? Tja dat het jou niets kan schelen.....dan kan je ook zeggen wat maakt het uit of Hor Iry bestond. Als je gewoon geen interesse hebt voor dit soort onderwerpen snap ik sowieso niet waarom je dan toch moet posten.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 01:37 schreef Twerk het volgende:
Zoals ik al eerder zei trek ik zijn bestaan in twijfel (zeker in die hoedanigheid), maar laten we heel eerlijk zijn.. What the hell maakt het uit of Mozes bestond.. Niemand kan de verhalen zoals ze staan in de bijbel toch serieus nemen?
Jij hoeft ook niet te snappen waarom anderen posten. Als het je niet bevalt, zou ik er vooral ook niet op reageren.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:20 schreef heartz het volgende:
[..]
waarom dan niet? Tja dat het jou niets kan schelen.....dan kan je ook zeggen wat maakt het uit of Hor Iry bestond. Als je gewoon geen interesse hebt voor dit soort onderwerpen snap ik sowieso niet waarom je dan toch moet posten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |