abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66874944
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 18:33 schreef heartz het volgende:
Als je dan kan concluderen dat het verhaal van Mozes niet historisch verantwoord is, dan kan je de verhalen uit de bijbel toch niet anders opvatten dan ‘verhalen’.[/b]
Als het verhaal van Mozes alleen maar 'een verhaal' zou zijn, waarom zou je daar dan conclusies uit trekken over de andere boeken uit de omnibus, die de bijbel is?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  maandag 9 maart 2009 @ 21:39:28 #27
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66875628
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:26 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Als het verhaal van Mozes alleen maar 'een verhaal' zou zijn, waarom zou je daar dan conclusies uit trekken over de andere boeken uit de omnibus, die de bijbel is?
Okay, mijn fout. Een verhaal met een beetje waarheid. Maar zoals de bijbel het beschrijft klopt dus niet, dat maken die punten wel een beetje duidelijk. Het verschil met elk ander boek is dat gelovigen ernaar leven en dat de personages waarschijnlijk wel bestaan hebben, maar dat door verschillende redenen en door mensen en tijd zo gevormd (of vervormd) is dat de ware verhalen verloren zijn gegaan.
Volg je hart, gebruik je verstand.
  maandag 9 maart 2009 @ 21:47:53 #28
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66876062
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:39 schreef heartz het volgende:

[..]

Okay, mijn fout. Een verhaal met een beetje waarheid. Maar zoals de bijbel het beschrijft klopt dus niet, dat maken die punten wel een beetje duidelijk. Het verschil met elk ander boek is dat gelovigen ernaar leven en dat de personages waarschijnlijk wel bestaan hebben, maar dat door verschillende redenen en door mensen en tijd zo gevormd (of vervormd) is dat de ware verhalen verloren zijn gegaan. foutje mobiel internet
O ja en in mijn optiek is het ook heel goed mogelijk dat de auters van vele geschriften, de waarheid verdraaide om het verhaal mooier te maken ofzo om watvoor redenen dan ook. En helemaal als ze onder invloed waren van een of ander middel, je moet toegeven dat het allemaal een beetje zweverig is........

[ Bericht 9% gewijzigd door heartz op 09-03-2009 21:58:55 ]
pi_66876525
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:39 schreef heartz het volgende:

[..]

Okay, mijn fout. Een verhaal met een beetje waarheid. Maar zoals de bijbel het beschrijft klopt dus niet, dat maken die punten wel een beetje duidelijk. Het verschil met elk ander boek is dat gelovigen ernaar leven en dat de personages waarschijnlijk wel bestaan hebben, maar dat door verschillende redenen en door mensen en tijd zo gevormd (of vervormd) is dat de ware verhalen verloren zijn gegaan.
Ik heb geen idee wat er wel en niet klopt aan de verhalen waar Mozes in voorkomt. Ik heb de boel niet bestudeert. Ik zag toevallig de conclusie onderaan staan, en die leek me nogal onjuist, vandaar dat ik even reageerde.
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:47 schreef heartz het volgende:

[..]

O ja en in mijn optiek is het ook heel goed mogelijk dat de auters van vele geschriften, de waarheid verdraaide om het verhaal mooier te maken ofzo om watvoor redenen dan ook. En helemaal als ze onder invloed waren van een of ander middel, je moet toegeven dat het allemaal een beetje zweverig is........
Zweverig? Welk verhaal van Mozes is zweverig?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  maandag 9 maart 2009 @ 22:09:05 #30
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66877058
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:56 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Zweverig? Welk verhaal van Mozes is zweverig?
De brandende struik, het splijten van de zee, de tocht met zovele en de tien geboden die hij van god kreeg. Overigens vind ik dat die geboden, wel aardige normen en waarden heeft. Deze Mozes- persoon (misschien wel Achnaton of Abraham) wilde duidelijk een soort eenheid creëeren. Als de israëlieten echt een middel gebruikte dan gingen ze volgens mij wel spacen met al die natuurverschijnselen en de overtuiging dat god bestaat kan onder invloed veel sterker worden. Misschien dat deze Mozes- figuur wel echt dacht dat hij met god sprak, omdat hij zo onder de invloed was.........
pi_66877188
Iemand die in deze tijd dergelijke uitspraken doet of beweert dat ie de zee kan laten splijten (door god!!) zou je voor gek verklaren.
pi_66880119
quote:
Op maandag 9 maart 2009 22:12 schreef boyv het volgende:
Iemand die in deze tijd dergelijke uitspraken doet of beweert dat ie de zee kan laten splijten (door god!!) zou je voor gek verklaren.
Misschien wel omdat we het verhaal tegenwoordig veel letterlijker zouden nemen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 01:26:53 #33
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66883626
quote:
Op maandag 9 maart 2009 23:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Misschien wel omdat we het verhaal tegenwoordig veel letterlijker zouden nemen.
Maar dan hebben we het over de interpretatie van een verhaal. Maar als iemand vandaag de dag zou beweren dat ie een zee in tweeën gespleten heeft, willen we natuurlijk het bewijs zien. Als die persoon nog eens met een 'geest' zou praten en we zouden weten dat hij drugs ofzo gebruikt, dan weten we wel dat we met een tripkip te maken hebben. Nou kan ik niet met ckerheid zeggen of deze mozus- figuur een beetje aan het spacen was of niet.....
  dinsdag 10 maart 2009 @ 01:28:43 #34
237059 Twerk
The Spurs
pi_66883638
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 01:26 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar dan hebben we het over de interpretatie van een verhaal. Maar als iemand vandaag de dag zou beweren dat ie een zee in tweeën gespleten heeft, willen we natuurlijk het bewijs zien. Als die persoon nog eens met een 'geest' zou praten en we zouden weten dat hij drugs ofzo gebruikt, dan weten we wel dat we met een tripkip te maken hebben. Nou kan ik niet met ckerheid zeggen of deze mozus- figuur een beetje aan het spacen was of niet.....
De kans lijkt me veel groter dat nooit ene Mozes dit soort onzin heeft verkondigd.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 01:59:25 #35
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66883913
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 01:28 schreef Twerk het volgende:

[..]

De kans lijkt me veel groter dat nooit ene Mozes dit soort onzin heeft verkondigd.
Dat kan heel goed kloppen, er zijn geen archeologische vondsten gedaan die zijn bestaan kunnen bevestigen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 02:02:07 #36
237059 Twerk
The Spurs
pi_66883935
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 01:59 schreef heartz het volgende:

[..]

Dat kan heel goed kloppen, er zijn geen archeologische vondsten gedaan die zijn bestaan kunnen bevestigen.
Ook dat. Maar al zou de beste man bestaan hebben, dan nog is het zeer goed mogelijk dat zijn woorden verdraait zijn of zelfs compleet verzonnen.

Laat ik het zo zeggen: De kans dat er destijds een Mozes leefde die oprecht dacht dergelijke zaken te kunnen acht ik bijzonder klein.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:58:51 #37
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66887517
_!

De vraag of Mozes bestaan heeft is irrelevant. Wat relevant is, zijn de verhalen die over hem verteld worden.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_66887587
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 02:02 schreef Twerk het volgende:

[..]

Ook dat. Maar al zou de beste man bestaan hebben, dan nog is het zeer goed mogelijk dat zijn woorden verdraait zijn of zelfs compleet verzonnen.

Laat ik het zo zeggen: De kans dat er destijds een Mozes leefde die oprecht dacht dergelijke zaken te kunnen acht ik bijzonder klein.
Dat is een historische vraag, inderdaad. Was het een groot leider, was het een vrij onbeduidende stammenleider die is opgekrikt, is het een samenvoeging van verschillende mensen...

Hetzelfde kun je denk ik met Jezus doen
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:58 schreef Scaurus het volgende:
_!

De vraag of Mozes bestaan heeft is irrelevant. Wat relevant is, zijn de verhalen die over hem verteld worden.
Nou, dat ben ik niet met je eens. Mochten er bijvoorbeeld Egyptische documenten gevonden worden waarin de Exodus wordt beschreven en de man die deze Exodus leidde volgens de Bijbel, dan zou dat voor (godsdienst)historici erg opwindend zijn, lijkt me.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:18:40 #39
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66888038
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:01 schreef Haushofer het volgende:
Dat is een historische vraag, inderdaad. Was het een groot leider, was het een vrij onbeduidende stammenleider die is opgekrikt, is het een samenvoeging van verschillende mensen...
Nou, dat ben ik niet met je eens. Mochten er bijvoorbeeld Egyptische documenten gevonden worden waarin de Exodus wordt beschreven en de man die deze Exodus leidde volgens de Bijbel, dan zou dat voor (godsdienst)historici erg opwindend zijn, lijkt me.
Hier ben het wel eens, met als toevoeging dat als er bewijs wordt gevonden die ons een beter beeld kan geven van wat zich er echt heeft afgespeeld, dat het ook wel van belang kan voor de algemene verwantwoorde geschiedenis/ historie.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:19:31 #40
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66888058
quote:
Hier ben ik het wel eens, met als toevoeging dat als er bewijs wordt gevonden die ons een beter beeld kan geven van wat zich er echt heeft afgespeeld, dat het ook wel van belang kan voor de algemene verwantwoorde geschiedenis/ historie.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:20:32 #41
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66888087
Mobiel internet......
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:22:49 #42
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66888144
quote:
Gast, die kans is even groot als dat de toren van Babel gevonden wordt.

Of de Exodus wel echt gebeurd is, wel mogelijk was of binnen de tijdscontext past, is niet van belang. Het gaat om de literaire betekenis van het verhaal.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_66888524
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:22 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Of de Exodus wel echt gebeurd is, wel mogelijk was of binnen de tijdscontext past, is niet van belang. Het gaat om de literaire betekenis van het verhaal.
Dat hangt er vanaf hoe groot Mozes werkelijk was. Als hij daadwerkelijk de grote leider was waar veel Joden hem voor aanhouden, is het niet ondenkbaar dat we ooit nog es informatie over hem vinden. Ik ben het met je eens dat je ook vooral naar de literaire betekenis moet kijken, maar er zit natuurlijk een heel stuk historie achter de bijbel die onderzocht kan worden.
pi_66892807
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:22 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Trouwens, ik vind dit een wat aparte vergelijking. De toren van Babel is waarschijnlijk geïnspireerd door de Zikoerats die de Babyloniërs bouwden; het is denk ik een literair verhaal over de hoogmoed van de mens, geschreven tijdens de ballingen. Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat het echt gebeurd is, en het is slechts een verhaal in Genesis (ook om de diversiteit in talen te kunnen verklaren, wellicht)

Mozes echter is een personage waarover vrij veel details worden verteld, en je kunt hem rustig de hoofdpersoon van de Thora noemen. De waarschijnlijkheid dat hij echt geleefd heeft lijkt mij een stuk groter dan de waarschijnlijkheid dat het verhaal omtrend de toren van Babel waar gebeurd is. Als de rol van Mozes dan daadwerkelijk zo groot is als in de bijbel wordt geclaimd, lijkt het me niet zo ontzettend onwaarschijnlijk dat we daar ooit nog es informatie over vinden.

Verhalen in de bijbel kun je denk ik niet zwart-wit classificeren als louter literair of louter historisch.
pi_66900180
tvp

Wie weet kom ik hier nog op terug als ik meer tijd heb.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  dinsdag 10 maart 2009 @ 22:47:50 #46
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66916989
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:08 schreef koningdavid het volgende:
tvp

Wie weet kom ik hier nog op terug als ik meer tijd heb.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:16:07 #47
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66918570
Trouwens over de toren van babel, het lijkt een redelijke verklaring te zijn vanuit god voor de mens, om het bestaan van verschillende talen te verklaren. Over de waarheidsgehalte ervan is mij zeer weinig bekend, maar bij deze Mozes-figuur zijn er enigszins aanwijzingen dat hij heeft bestaan. Bewijs van de Israëlieten is ook gevonden (potten en dergelijke). Dat bevestigd het bestaan van Mozes natuuurlijk niet meteen en er is evengoed een kans dat deze Mozes- figuur een mythe was ofzo onder de Israëlieten. Maar de beschrijving van het Mozes-verhaal in de bijbel bevat wel enige waarheid. Bijv. de Fillipijnen, Egyptenaren en paar volken worden benoemd, er is ook bewijs gevonden dat die verschillende volken hebben bestaan. Het lijkt erop dat deze volken machtiger, groter en wreeder waren dan de Israëlieten en dat de Israëlieten misschien meer een vredig volkje was en in bepaalde tijden misschien ook een onderdrukt volkje.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:37:03 #48
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66919491
Ff voor de duidelijkheid: in het verhaal van Mozes komen volgens mij alleen de Egyptenaren voor, maar volgens mij verteld het verhaal ook dat zijn vrouw Zippora geen Israëliër was, dus van een ander volkje of van een nomadenstam.
pi_66927885
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 23:16 schreef heartz het volgende:
...en dat de Israëlieten misschien meer een vredig volkje was en in bepaalde tijden misschien ook een onderdrukt volkje.
Onderdrukt kan ik inkomen, maar vredig? Dacht je dat ze bloemenkransen uitdeelden bij de inname van Kanaän?
pi_66935189
korreltje zout erbij

propaganda werkt niet als je zegt dat het onderdrukkers zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')