Maar volgens mij zijn deze data niet vastgesteld, daar ontbreekt het een en ander aan bewijs.quote:
Mooie verhalen met moraal, meningen, mystiek, heroïek, enz. Maar niet meer dan mooie verhalen.quote:
Nou je kan de Fillistijnen of de Egyptenaren niet echt vergelijken met boselfen en orks, niet?quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mooie verhalen met moraal, meningen, mystiek, heroïek, enz. Maar niet meer dan mooie verhalen.
Maar Goden en engelen wel, die bestaan ook niet.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:19 schreef heartz het volgende:
[..]
Nou je kan de Fillistijnen of de Egyptenaren niet echt vergelijken met boselfen en orks, niet?
Het aantal aanhangers is toch geen argument voor de waarde/waarheid van een religie?quote:De tijd waarin het boek geschreven is, maakt het enigzins makkelijker om de Lords of the Rings te bestuderen. Nou ken ik niet echt mensen die de Lord of the Rings aanhangen als geloof. Mocht dat wel zo zijn, zal dat relatief weinig zijn vergelijken bij de aanhangers van de bijbel.
Probeer eens een engelse versie uit 1960quote:De bijbel, wat veel ouder is, is om verschillende redenen boeiend. Er zit enige historie verwerkt in de bijbel, wat (verantwoorde) historie is en wat niet, is nogal een puzzel voor veel onderzoekers. Sommige zaken kunnen ze vaststellen, sommige niet. Literataire motieven worden ook onderzocht. De bijbel is niet het makkelijkste boek, ik vind de Lord of the Rings best wel makkelijk lezen vergeleken bij de de bijbel.
Wat dan nog meer?quote:Misschien vind jij dat de Lord of the Ring mooie verhalen beschrijft, maar de bijbel bevat niet alleen mooie verhalen (letterlijk en figuurlijk).
De bijbel is het heilige boek van een religie. De basis van een religie is de aanname dat er een God is. Zonder bewijs van die God is de bijbel alleen maar een mooi boek.quote:Als je niet met serieuze argumenten en onderbouwing komt, die enigzins kunnen bevestigen of aantonen dat de verhalen uit de bijbel alleen maar 'mooie verhalen' zijn, vind ik je reactie nogal nutteloos...................
Dat god bestaat of niet, staat los van de verhalen die in de bijbel beschreven staan. Omdat de meeste mensen die de bijbel lezen geloven in een god, heeft niets de maken met de waarheidsgehalte van de verhalen. Als de schrijvers van de bijbel geloofden in een god, zullen hun verhalen daardoor ongetwijfeld beïnvloed zijn. Maar dat betekent niet dat de verhalen totaal geen historische waarde hebben.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar Goden en engelen wel, die bestaan ook niet.
[..]
Het aantal aanhangers is toch geen argument voor de waarde/waarheid van een religie?
[..]
Probeer eens een engelse versie uit 1960![]()
[..]
Wat dan nog meer?
[..]
De bijbel is het heilige boek van een religie. De basis van een religie is de aanname dat er een God is. Zonder bewijs van die God is de bijbel alleen maar een mooi boek.
Dan kan je je verliezen in details maar daarmee verander je niets aan de feiten.
Het was ook geen argument voor de waarde van een religie, maar meer om uit te leggen dat de Lord of de Rings en de bijbel niet echt vergelijkbaar zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het aantal aanhangers is toch geen argument voor de waarde/waarheid van een religie?
[..]
Letterlijk: de bijbel heeft ook nogal wrede verhalen.quote:Wat dan nog meer?
[..]
Oh, de bijbel is een geschiedenisboek? Dus Jezus heeft echt over water gelopen?quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:11 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat god bestaat of niet, staat los van de verhalen die in de bijbel beschreven staan. Omdat de meeste mensen die de bijbel lezen geloven in een god, heeft niets de maken met de waarheidsgehalte van de verhalen. Als de schrijvers van de bijbel geloofden in een god, zullen hun verhalen daardoor ongetwijfeld beïnvloed zijn. Maar dat betekent niet dat de verhalen totaal geen historische waarde hebben.
Het is geconstrueerd door de eerste christelijke machthebbers, ik denk dat we uiterst wantrouwend moeten staan t.o.v. waarheidsclaims als het over de bijbel gaat.quote:Dan zal historie je ongetwijfeld totaal niet boeien. Want van de Egyptenaren weten we ook dat ze verschillende goden hadden, dat maken de piramides niet minder van historische waarde. Net als hoe de zuilen en tempels van de Israëlieten ook niet minder van historische waarden zijn (omdat zij in een god geloofden). Die verhalen uit de bijbel zijn voor ons de eerste clue geweest om op zoek te gaan naar bewijs, die kunnen bevestigen wat waar is en wat niet. Als je dan niet in god gelooft, kan de bijbel zeker nog wel van historische waarde zijn.
Heb je genoten van het archaïsche engels?quote:Trouwens mijn vriend heeft een oude engelse versie van de Lord of the Rings, maar of ie uit 1960 is weet ik niet............. ik zag laatst een hele oude Nederlandse versie (volgens mij de 1e Nederlandse druk) en die vond ik nogal dun vergeleken bij de Nederlandse versies van nu.
De onbewezen (en waarschijnlijk niet bestaande) elementen in een boek/verhaal/geschiedenis maakt het niet waardevoller of "ondanks die schoonheidsfoutjes toch bruikbaar/interessant" Je weet namelijk niet wat er verzonnen is, alleen dat er iets verzonnen is.quote:Over goden en engelen......... ja ...... de Egyptenaren geloofden ook een heleboel, maar dat maakt hun historie nog niet waardeloos. Net als hoe de Israëlieten in goden in engelen geloofden/ geloven, maakt het nog niet minder waar dat de Fillistijnen en Egyptenaren volkeren waren, die toen echt leefden. Als je historische waarden nou nog niet begrijpt, raad ik je aan meer in de waarden van historie te duiken........ Anders wil ik je nog een keer vriendelijk vragen niet te reageren, tenzij je echte argumenten met onderbouwing hebt die kunnen aantonen of bevestigen dat de verhalen uit de bijbel alleen 'verhalen zijn' zonder historische of literaire waarden
Het is niet geschreven als een religieus boek, maar samen met de aanhangsels en bijdragen van derden kom je een heel eind richting "geschiedenis". Met zijn kwaliteiten had Tolkien een religie kunnen beginnen, dan was het verschil Bijbel/ Lord ot Rings alleen de naam geweest.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:33 schreef heartz het volgende:
Om je volgende vragen nog even te beantwoorden
[..]
Het was ook geen argument voor de waarde van een religie, maar meer om uit te leggen dat de Lord of de Rings en de bijbel niet echt vergelijkbaar zijn.
Ik heb echt gehuild toen al die Elven werden afgeslacht in Helmsdieptequote:[..]
Letterlijk: de bijbel heeft ook nogal wrede verhalen.
Er zijn genoeg boeken geschreven die losjes gebaseerd waren op echte gebeurtenissen, daar is echt niets bijzonders aan.quote:Figuurlijk: dan gaat het wel om symboliek (interpretatie), hoe ik sommige verhalen interpreteer zou de god uit bijbel wel heel wreed moeten, als hij zou bestaan.
Hopelijk begrijp je mijn standpunt wat beter................(waarom de verhalen uit de bijbel wel enige historie bevat)
Zeg ik dat.............. misschien moet je eerst goed leren lezen....... ik heb de moeite genomen om uitleg te geven en dan kom nog met zo'n achterlijke reactie........quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Oh, de bijbel is een geschiedenisboek? Dus Jezus heeft echt over water gelopen?
[..]
Gelukkig trek ik me nix aan van jouw gedachten.................quote:Het is geconstrueerd door de eerste christelijke machthebbers, ik denk dat we uiterst wantrouwend moeten staan t.o.v. waarheidsclaims als het over de bijbel gaat.
Door onderzoek kom je daarachter. Aangezien je geen waarde aan mijn duidelijke argumentatie hecht, kan je niet inhoudelijk reageren op mijn argumenten. Reageer dan niet............... Mijn tijd een beetje besteden om jouw uitleg te geven, die je toch niet snaptquote:De onbewezen (en waarschijnlijk niet bestande) elementen in een boek/verhaal/geschiedenis maakt het niet waardevoller of "ondanks die schoonheidsfoutjes toch bruikbaar/interessant" Je weet namelijk niet wat er verzonnen is, alleen dat er iets verzonnen is.
Je hoeft mijn waarden gelukkig niet te begrijpen, met die hersens van jou...........quote:Dat maakt het uiterst dubieus om aan de "geschiedenis" van Mozes waarde te hechten, behalve dan in religieuze context. En dat is waar dit topic over gaat.
Wen er maar vast aan...quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:07 schreef heartz het volgende:
[..]
Zeg ik dat.............. misschien moet je eerst goed leren lezen....... ik heb de moeite genomen om uitleg te geven en dan kom nog met zo'n achterlijke reactie........![]()
[..]
Feiten. Eet smakelijk.quote:
Haha, ik had goed gegeten!! Drukke week voor mij, dus kon niet eerder reageren........quote:
Dit topic gaat juist niet over de religieuze context. Als je de OP goed leest, zie dat de punten die ik daar heb beschreven juist niet overeenkomen met de verhalen die de bijbel verteld. Nou weet jij niet precies waar ik waarde aan hecht.................... Nou zou ik je dat wel willen uitleggen, maar aangezien je al mijn uitleg bij voorbaat al afkraakt, kan ik de moeite maar beter niet nemen. Maar jammer dat je het toch niet helemaal hebt begrepen..............quote:Dat maakt het uiterst dubieus om aan de "geschiedenis" van Mozes waarde te hechten, behalve dan in religieuze context. En dat is waar dit topic over gaat.
Het is om te beginnen GEEN bewezen feit dat er een God is. Dat maakt Mozes een ijlende gek.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:39 schreef heartz het volgende:
[..]
Haha, ik had goed gegeten!! Drukke week voor mij, dus kon niet eerder reageren........![]()
Maar wat zijn volgens jou precies de feiten dan??
LOLquote:Op maandag 23 maart 2009 16:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is om te beginnen GEEN bewezen feit dat er een God is. Dat maakt Mozes een ijlende gek.
Het is alleen zinnig als je aanneemt dat er een God is. En dat maakt alles over Mozes alleen zinnig binnen een religieuze context.
Ik geef gewoon antwoord op de vraag uit de OP. Dat mensen daar vreemd op reageren omdat mijn reactie niet in hun religie past is niet mijn probleem.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:32 schreef Haushofer het volgende:
Goede bijdrage weer, Papierversnipperaar. Ik snap het wel: als je inhoudelijk probeert te zijn word je nogal es met de grond gelijk gemaakt; ik zou me in jouw positie ook vooral bezighouden met het inhoudsloze "er is geen Godsbewijs" en niet verder kijken. Het is alleen zo jammer dat je dat in bijna alle L-topics meent te moeten verkondigen; één was meer dan genoeg geweest.
Het gaat er hier niet om dat jouw mening niet in 'hun' (whoever that may be - FOK kent hooguit drie actieve christenen) religie past, maar dat je in elk topic maar weer luidkeels moet verkondigen dat God niet bestaat en dat alle religieuzen daarom achterlijke debielen zijn die niets zinnigs zeggen. Mij best als je die mening huldigt, maar ga niet door elke genuanceerde discussie heen zitten schreeuwen.quote:Op maandag 23 maart 2009 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik geef gewoon antwoord op de vraag uit de OP. Dat mensen daar vreemd op reageren omdat mijn reactie niet in hun religie past is niet mijn probleem.
Ik verwijs naar mijn eerste post die inging op de TT voor die werd aangepast: Wat is het belang van Mozes. Voor de rest gebruik ik gewoon argumenten. Dat sommige mensen dat interpreteren als bashen ligt aan hen zelf.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:44 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het gaat er hier niet om dat jouw mening niet in 'hun' (whoever that may be - FOK kent hooguit drie actieve christenen) religie past, maar dat je in elk topic maar weer luidkeels moet verkondigen dat God niet bestaat en dat alle religieuzen daarom achterlijke debielen zijn die niets zinnigs zeggen. Mij best als je die mening huldigt, maar ga niet door elke genuanceerde discussie heen zitten schreeuwen.
waarom dan niet? Tja dat het jou niets kan schelen.....dan kan je ook zeggen wat maakt het uit of Hor Iry bestond. Als je gewoon geen interesse hebt voor dit soort onderwerpen snap ik sowieso niet waarom je dan toch moet posten.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 01:37 schreef Twerk het volgende:
Zoals ik al eerder zei trek ik zijn bestaan in twijfel (zeker in die hoedanigheid), maar laten we heel eerlijk zijn.. What the hell maakt het uit of Mozes bestond.. Niemand kan de verhalen zoals ze staan in de bijbel toch serieus nemen?
Jij hoeft ook niet te snappen waarom anderen posten. Als het je niet bevalt, zou ik er vooral ook niet op reageren.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:20 schreef heartz het volgende:
[..]
waarom dan niet? Tja dat het jou niets kan schelen.....dan kan je ook zeggen wat maakt het uit of Hor Iry bestond. Als je gewoon geen interesse hebt voor dit soort onderwerpen snap ik sowieso niet waarom je dan toch moet posten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |