quote:In een boek van R. Dawkins kwam ik de volgende 7 categorieen tegen:
1 Strong theist. 100 per cent probability of God. In the words of
C. G. Jung, 'I do not believe, I know.'
2 Very high probability but short of 100 per cent. De facto
theist. 'I cannot know for certain, but I strongly believe
in God and live my life on the assumption that he is
there.'
3 Higher than 50 per cent but not very high. Technically agnostic
but leaning towards theism. 'I am very uncertain, but I am
inclined to believe in God.'
4 Exactly 50 per cent. Completely impartial agnostic. 'God's
existence and non-existence are exactly equiprobable.'
5 Lower than 50 per cent but not very low. Technically agnostic
but leaning towards atheism. 'I don't know whether God exists
but I'm inclined to be sceptical.'
6 Very low probability, but short of zero. De facto atheist. 'Icannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there.'
7 Strong atheist. 'I know there is no God, with the same
conviction as Jung "knows" there is one.'
//
Tot welke categorie rekenen jullie jezelf?
Ik dus tot categorie 6.
Een dikkequote:Op donderdag 5 maart 2009 23:02 schreef Yi-Long het volgende:
Er IS geen God, en mocht er tegen alle logica wel een God zijn, dan is het ene gigantische paardenlul en zijn al die gelovigen onzekere idioten die er hijgend achteraan rennen uit eigenbelang (om zich beter te voelen dan niet-gelovigen, en voor een fictief plaatsje in 'de hemel'.
Als ik moet kiezen, doe mij dan maar Satan.
Als TS bezwaren heeft over hoe het vorige topic is verlopen gelieve even te melden in wfl-fb of pm, dan kan ik daar bij stil staan.quote:
quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:02 schreef Yi-Long het volgende:
Er IS geen God, en mocht er tegen alle logica wel een God zijn, dan is het ene gigantische paardenlul en zijn al die gelovigen onzekere idioten die er hijgend achteraan rennen uit eigenbelang (om zich beter te voelen dan niet-gelovigen, en voor een fictief plaatsje in 'de hemel'.
http://dwindlinginunbelie(...)re-satan-or-god.htmlquote:Op donderdag 5 maart 2009 23:07 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Als God Schepper van alles is, dan heeft hij dus ook de categorieën van goed en kwaad geschapen. Ervan uitgaand dat hij wenst dat de mens hem liefheeft, lijkt het mij nogal vreemd dat hij het Goede ver van hemzelf plaatst.
Doe eens argumenten geven.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:24 schreef koningdavid het volgende:
Over debatten gesproken (vorig topic):
[ afbeelding ]
4 april 2009
Gaat pijnlijk worden voor Hitchens vrees ik.
[stokpaardjemode]quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:07 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Als God Schepper van alles is, dan heeft hij dus ook de categorieën van goed en kwaad geschapen. Ervan uitgaand dat hij wenst dat de mens hem liefheeft, lijkt het mij nogal vreemd dat hij het Goede ver van hemzelf plaatst.
Hitchens is, met alle respect, een hobbyist als het aankomt op deze materie die met zijn debatten vooral op gevoel speelt ("God is celestial dictatorship", this cruel idea", "the brave atheist", etc. etc.)quote:
Jep.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:31 schreef Scaurus het volgende:
Is Lane Craig niet die filosoof (neo-Thomist? Analytisch theïst) die het kosmologisch godsbewijs gereanimeerd heeft?
Wat een dom iets om over te discussieren zeg, wat is het, FOK! in RL?quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:24 schreef koningdavid het volgende:
Over debatten gesproken (vorig topic):
[ afbeelding ]
4 april 2009
Gaat pijnlijk worden voor Hitchens vrees ik.
In een theïstisch wereldbeeld is er weldegelijk een objectieve standaard voor goed en kwaad. Dat schuift je redenering volledig van tafel.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:32 schreef barthol het volgende:
[stokpaardjemode]
Ik geloof niet dat goed en kwaad bestaat, alleen gewenst en ongewenst, en dat die beoordeling heel relatief is, n.l. afhankelijk van degene die het wenst en in welke mate de wensen gedeeld worden.
Goed en kwaad zijn misleidende begrippen die een absoluutheid suggereren die er niet is.
[/stokpaardjemode]
Oh ja? Wat heeft hij dan bijgedragen aan de filosofie buiten zijn apologetische wereldje, aan bijv. taalfilosofie of epistemologie?quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:33 schreef koningdavid het volgende:
William Lane Craig is een van de meest begaafde filosofen ter wereld met een zeer brede expertise en is een enorm sterk debater.
Lane Craig kan wel heerlijk duidelijk spreken en hij praat vooral over zaken waar hij ook echt iets vanaf weet. Pas zag ik een leuk stukje in een TV-programma. Persoonlijk vond ik het wel leuk. In deze video na 7:35 min, moet je even luisteren. Craig heeft het over Christelijke filosofen en dan komt z'n 'tegenstander' met hedendaagse atheïstische filosofen. Het moment dat hij over Quine begint vond ik meesterlijk. Vooral de manier waarop Craig dan zegt 'He's dead too....'quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:24 schreef koningdavid het volgende:
Over debatten gesproken (vorig topic):
[ afbeelding ]
4 april 2009
Gaat pijnlijk worden voor Hitchens vrees ik.
Nee hoor. Geen bezwaren.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als TS bezwaren heeft over hoe het vorige topic is verlopen gelieve even te melden in wfl-fb of pm, dan kan ik daar bij stil staan.
Geen idee. Niet veel denk ik. Hij houdt zich als filosoof vooral bezig met apologetische onderweren. Maakt hem dat minder bekwaam als filosoof?quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Oh ja? Wat heeft hij dan bijgedragen aan de filosofie buiten zijn apologetische wereldje, aan bijv. taalfilosofie of epistemologie?
Nee dus, zo werkt het niet bij mij. Ik kom er vooral achter dat ik geen theistisch wereldbeeld heb, door de confrontatie met de verschillen in denken en perceptie bij dit soort dingen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:34 schreef Scaurus het volgende:
[..]
In een theïstisch wereldbeeld is er weldegelijk een objectieve standaard voor goed en kwaad. Dat schuift je redenering volledig van tafel.
Het is nogal overdreven om een vooraanstaand apologeet een van de grootste levende filosofen te noemen. Een filosoof van het statuur van Wittgenstein en Heidegger (en Rawls en Walzer) verandert drastisch de manier waarop wij naar de wereld kijken. Lane Craig lijkt vooralsnog alleen een achterhoedegevecht te leveren.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:40 schreef koningdavid het volgende:
Geen idee. Niet veel denk ik. Hij houdt zich als filosoof vooral bezig met apologetische onderweren. Maakt hem dat minder bekwaam als filosoof?
quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:41 schreef barthol het volgende:
Nee dus, zo werkt het niet bij mij. Ik kom er vooral achter dat ik geen theistisch wereldbeeld heb, door de confrontatie met de verschillen in denken en perceptie bij dit soort dingen.
Ik bedoelde niet dat hij de meest invloedrijke filosofen is van deze tijd, ik vind alleen dat hij op zijn vakgebied zeer kundig is. Kundiger dan Craig ben ik ze nog niet tegengekomen eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:46 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het is nogal overdreven om een vooraanstaand apologeet een van de grootste levende filosofen te noemen. Een filosoof van het statuur van Wittgenstein en Heidegger (en Rawls en Walzer) verandert drastisch de manier waarop wij naar de wereld kijken. Lane Craig lijkt vooralsnog alleen een achterhoedegevecht te leveren.
Ik vroeg om argumenten.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hitchens is, met alle respect, een hobbyist als het aankomt op deze materie die met zijn debatten vooral op gevoel speelt ("God is celestial dictatorship", this cruel idea", "the brave atheist", etc. etc.)
William Lane Craig is een van de meest begaafde filosofen ter wereld met een zeer brede expertise en is een enorm sterk debater.
En laat apologetiek nou een backwater zijn...quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:50 schreef koningdavid het volgende:
Ik bedoelde niet dat hij de meest invloedrijke filosofen is van deze tijd, ik vind alleen dat hij op zijn vakgebied zeer kundig is. Kundiger dan Craig ben ik ze nog niet tegengekomen eerlijk gezegd.
Wat voor argumenten?quote:
Klopt. Al is het onderwerp waar hij zich op stort, het publieke debat over of God wel of niet bestaat, bepaald geen 'backwater' natuurlijk.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:51 schreef Scaurus het volgende:
[..]
En laat apologetiek nou een backwater zijn...
Die neiging hebben mensen overigens al gauw als iets in hun straatje past. Ik vraag me af of Craig wel zoveel invloed heeft op moderne denkers.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet dat hij de meest invloedrijke filosofen is van deze tijd, ik vind alleen dat hij op zijn vakgebied zeer kundig is. Kundiger dan Craig ben ik ze nog niet tegengekomen eerlijk gezegd.
Dat verbaast mij dan weer niks.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:54 schreef Twerk het volgende:
[..]
Die neiging hebben mensen overigens al gauw als iets in hun straatje past. Ik vraag me af of Craig wel zoveel invloed heeft op moderne denkers.
Zo vind ik Daniel Dennett dan wel weer 1 vd grootste (/een grote) filosoof.
Dennett. DENNETTT. Die is wel een blijvertje denk ik. Heeft gepionierd in de filosofie vd biologie, en ook in de filosofie vd geest.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:54 schreef koningdavid het volgende:
Al is het jammer dat hij niet de faam heeft van Dennet, Dawkins of Hitchens. Helemaal als je hun capaciteiten tegen elkaar afzet.
Met drie t's?quote:
Relgevoelige woordkeuze.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:54 schreef Specularium het volgende:
7. Er is niks, nooit geweest, alles is toeval (randomness) en zinloos.
Als iemand denkt dat het leven een doel heeft mag ie dat bewijzen.quote:
ik vind het erg onlogisch als alles 'is', zonder enige reden what so ever. Waarom is er dan niet gewoon niets? ( dat de reden buiten ons bevattingsvermogen ligt oid kan ik begrijpen.)quote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als iemand denkt dat het leven een doel heeft mag ie dat bewijzen.
Waarom zou het logischer zijn dat iets er is met een bedoeling erachter dan?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:39 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
ik vind het erg onlogisch als alles 'is', zonder enige reden what so ever. Waarom is er dan niet gewoon niets? ( dat de reden buiten ons bevattingsvermogen ligt oid kan ik begrijpen.)
Het doel van het leven is poep maken.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als iemand denkt dat het leven een doel heeft mag ie dat bewijzen.
Alsof jouw mening invloed heeft op het wel of niet zin hebben van alles.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:39 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
ik vind het erg onlogisch als alles 'is', zonder enige reden what so ever. Waarom is er dan niet gewoon niets? ( dat de reden buiten ons bevattingsvermogen ligt oid kan ik begrijpen.)
6bquote:Op vrijdag 6 maart 2009 02:56 schreef Yi-Long het volgende:
Maar wanneer we mogelijkheid houden met wellicht 1 God die 'ons' geschapen heeft (inclusief het hele heelal en Dries Roelvink...), waarom houdt men dan niet langer echt rekening met de mogelijkheid dat er meerdere 'Goden' waren die dit allemaal geschapen hebben!?
4quote:Misschien zijn we allemaal wel onderdeel van een mislukt intergalactisch SimSociety project...
6quote:Misschien is alles om ons heen en wie en wat we zijn, wel gewoon een zeer vergevorderde vorm van artificial intelligence...
Dat lijkt me niet. Er zit juist een principieel verschil tussen 6 en 7.quote:
Ja. Ex Falso Sequitur Quodlibet.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:40 schreef koningdavid het volgende:
Geen idee. Niet veel denk ik. Hij houdt zich als filosoof vooral bezig met apologetische onderweren. Maakt hem dat minder bekwaam als filosoof?
Gaat totaal niet op. Of is het een ongeschreven regel dat een filosoof niet goed kan zijn als hij ook apologeet is?quote:
Hoezo kan je dat bij 'philosophy of religion' niet destilleren dan? Wie bepaalt dat? Mag je Kierkegaard dan ook geen goede filsoof noemen?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:31 schreef speknek het volgende:
Theoretisch kan hij natuurlijk goed zijn, maar uit metafysisch werk kun je dat niet destilleren, want dat is 'anything goes'.
Wat is 'andere epistemologie' ? Anders dan wat? Is er een standaard?quote:
Nou heb ik ooit wel Latijn gehad maar wat betekent het nou?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:35 schreef speknek het volgende:
Ja. Ex Falso Sequitur Quodlibet.
Anders dan logica. En niet dat ik weet. Het gaat hier uiteraard alleen om persoonlijke voorkeur.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:24 schreef Dwerfion het volgende:
Wat is 'andere epistemologie' ? Anders dan wat? Is er een standaard?
http://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_explosionquote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:33 schreef Modus het volgende:
Nou heb ik ooit wel Latijn gehad maar wat betekent het nou?.
En vind je dat een dergelijke filosoof soort van 'bevooroordeeld' is?
Is logica dan een vorm van epistemologie? Het klinkt me wat raar in de oren, maar ik laat me graag corrigeren. Bij een epistemologie denk ik meer aan rationalisme of epirisme ofzo. En welke epistemologie je ook kiest, je gebruikt daarbij de logica om te proberen tot een consistent geheel te komen.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Anders dan logica. En niet dat ik weet. Het gaat hier uiteraard alleen om persoonlijke voorkeur.
Analytische orthodoxiequote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:31 schreef speknek het volgende:
Theoretisch kan hij natuurlijk goed zijn, maar uit metafysisch werk kun je dat niet destilleren, want dat is 'anything goes'.
Als het om bekwaamheid gaat heb je wmb ongeveer het volgende filosofen lijstje:
1. logici
2. andere wiskunde (wmb ook filosofie)
3. andere epistemologie
4. wetenschapsfilosofen
5. taalfilosofen
6. ethici
7.
8.
...
43. metafysici.
Logica is natuurlijk alleen acceptabel als het resultaat met jouw mening overeen komt.quote:
quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:28 schreef Yesse het volgende:
Ik hang denk ik bij 4.. Ik zou het serieus niet weten. Men kan mij ook op beide vlakken niet overtuigen. Ik geloof heilig in de evolutie maar ik sluit het bestaan van een God niet uit. In mijn ogen is op dit moment het logisch dat er een God zou bestaan die een aarde maakt waarna het 'leven' dat daar op gezet is daarna op eigen houtje verder gaat. In de hel geloof ik sowieso niet omdat een God die liefde moet zijn nooit zijn eigen 'schepsels' in een hel zou laten belanden, die vergeef je.
Oja en een big-bang vind ik zo moeilijk om te 'grijpen'. Want ik kan mij gewoon niet voorstellen hoe dat dan zou gebeuren, maar het zelfde geldt voor een God want waar komt die God dan weer vandaan![]()
Ik weet het gewoon niet
Omdat de wetenschap dat laat zien wellicht?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:45 schreef Yi-Long het volgende:
Waarom zou er een 'begin' moeten zijn aan het bestaan van alles!? Omdat we dat zo gewend zijn!?
Preciesquote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:40 schreef Individual het volgende:
[..]
![]()
De big bang theorie is net zo mogelijk als de bijbel. Mij is het moeilijk te overtuigen dat er vanuit het niets ineens heel veel massa is (inclusief leven?). Mijn leraar heeft mij geleerd dat er geen verlies of aanwinst van massa kan zijn. Het spreek zich een beetje tegen, maar ja dat doet de bijbel ook regelmatig.
Dan ook nog: 1 big bang of meerdere, 1 god of meerdere?
Wetenschappers: hoe en wat?
Theologen: waarom?
Iets kan toch niet zonder begin? Er moet toch ergens een keer iets zijn ontstaan zodat wij hier nu met z'n allen over dit onderwerp kunnen praten?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:45 schreef Yi-Long het volgende:
Waarom zou er een 'begin' moeten zijn aan het bestaan van alles!? Omdat we dat zo gewend zijn!?
Erm, volgens mij is de BigBang het begin van het huidige, wat er voor die bigbang was weten we niet. Misschien was het wel het eindpunt van het vorige 'huidige'. Het idee van een begin-eind situatie is (in onze denkwijze) van joods-christelijke origine. Daarnaast zijn nog zat 'wheel of time' of eindeloosheids visies.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Omdat de wetenschap dat laat zien wellicht?
Maar wanneer dat 'begin' in het oneindige verleden ligt, dan is er dus wellicht geen 'begin'.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:49 schreef Yesse het volgende:
[..]
Iets kan toch niet zonder begin? Er moet toch ergens een keer iets zijn ontstaan zodat wij hier nu met z'n allen over dit onderwerp kunnen praten?
Idd.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Erm, volgens mij is de BigBang het begin van het huidige, wat er voor die bigbang was weten we niet. Misschien was het wel het eindpunt van het vorige 'huidige'. Het idee van een begin-eind situatie is (in onze denkwijze) van joods-christelijke origine. Daarnaast zijn nog zat 'wheel of time' of eindeloosheids visies.
Prima, maar Yi-Long vroeg waarom mensen ervan uitgaan dat een begin zou moeten zijn van 'alles'.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Erm, volgens mij is de BigBang het begin van het huidige, wat er voor die bigbang was weten we niet. Misschien was het wel het eindpunt van het vorige 'huidige'. Het idee van een begin-eind situatie is (in onze denkwijze) van joods-christelijke origine. Daarnaast zijn nog zat 'wheel of time' of eindeloosheids visies.
Hoe kan een begin nou in een 'oneindig verleden' liggen?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:03 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Maar wanneer dat 'begin' in het oneindige verleden ligt, dan is er dus wellicht geen 'begin'.
Waarom? Als er nou gewoon eeuwigdurende tijd is zonder begin en einde? Of cirkelvormige tijd?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:49 schreef Yesse het volgende:
[..]
Iets kan toch niet zonder begin? Er moet toch ergens een keer iets zijn ontstaan zodat wij hier nu met z'n allen over dit onderwerp kunnen praten?
Zomaar een vraag, maar: Heb jij er ooit weleens over nagedacht dat God weliswaar de Bigbang creeerde (en bijvoorbeeld leven etc.), maar verder geheel onverschillig staat tegenover de dingen die zich afspelen. Bijvoorbeeld niet op de hoogte is van wereldoorlogen (net als dat wij niet weten of willen weten dat er nu iemand van een ladder valt in China).quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima, maar Yi-Long vroeg waarom mensen ervan uitgaan dat een begin zou moeten zijn van 'alles'.
Het antwoord is dat er op dit moment nog steeds veel reden toe is om dat te geloven. Misschien wel nu meer dan ooit. Alles waarvan wij weten dat het bestaat (dit universum) is terug te leiden tot een begin punt. De vraag is of je gelooft of dit universum "alles" is.
Ideëen dat er voor het beginpunt (de big bang) nog iets materieels was, of dat er meerdere parallele universa zijn ofzo, is natuurlijk pure speculatie wat feitelijk nergens op gebaseerd is. Het is eigenlijk een geloofsclaim, net zozeer als het van mij een geloofsclaim is dat ik geloof dat God aan de oorsprong stond van de big bang, wat in mijn optiek ook wel enigzins te beredeneren is.
Je kan ook redeneren dat als 1 keer een universum kan ontstaan, dat vaker kan en er oneindig vaak een ruimte-tijd is ontstaan en weer opgelost waarmee de geschiedenis zich dus niet beperkt tot het huidige universum maar in feite oneindig lang kan zijn, ook al nemen we waar dat "onze" uimte-tijd begrenzingen kent.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:11 schreef Twerk het volgende:
[..]
Idd.
Je kunt ook redeneren dat 'tijd' ontstond bij de Bigbang. Net als 'ruimte'.
Het is een behoorlijke geloofsclaim, want volgens mij is er niets buiten die claim dat wijst op het één of het ander. Sterker nog, het huidige begin (big bang, schepping etc.) riekt naar een voorganger. En daar komt God natuurlijk om de hoek kijken, mijns inziens te makkelijk; een ultieme god of the gap.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima, maar Yi-Long vroeg waarom mensen ervan uitgaan dat een begin zou moeten zijn van 'alles'.
Het antwoord is dat er op dit moment nog steeds veel reden toe is om dat te geloven. Misschien wel nu meer dan ooit. Alles waarvan wij weten dat het bestaat (dit universum) is terug te leiden tot een begin punt. De vraag is of je gelooft of dit universum "alles" is.
Ideëen dat er voor het beginpunt (de big bang) nog iets materieels was, of dat er meerdere parallele universa zijn ofzo, is natuurlijk pure speculatie wat feitelijk nergens op gebaseerd is. Het is eigenlijk een geloofsclaim, net zozeer als het van mij een geloofsclaim is dat ik geloof dat God aan de oorsprong stond van de big bang, wat in mijn optiek ook wel enigzins te beredeneren is.
Ik heb erover nagedacht maar het lijkt me niet zo rationeel. Vooral omdat ik voor mijzelf geloof dat er momenten in de geschiedenis zijn geweest dat God heeft laten blijken dat hij zich bemoeit met de schepping. Het meest duidelijke voorbeeld daarvan is m.i. Jezus.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:20 schreef Twerk het volgende:
[..]
Zomaar een vraag, maar: Heb jij er ooit weleens over nagedacht dat God weliswaar de Bigbang creeerde (en bijvoorbeeld leven etc.), maar verder geheel onverschillig staat tegenover de dingen die zich afspelen. Bijvoorbeeld niet op de hoogte is van wereldoorlogen (net als dat wij niet weten of willen weten dat er nu iemand van een ladder valt in China).
In welke zin bedoel je dat dan? Dat het universum eerst heel lang uitzet en daarna weer langzaam inkrimpt tot vrijwel niets en dan weer opnieuw een "Bigbang"?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan ook redeneren dat als 1 keer een universum kan ontstaan, dat vaker kan en er oneindig vaak een ruimte-tijd is ontstaan en weer opgelost waarmee de geschiedenis zich dus niet beperkt tot het huidige universum maar in feite oneindig lang kan zijn, ook al nemen we waar dat "onze" uimte-tijd begrenzingen kent.
Mag (jouw) god ook onverschillig zijn? Of vereist jouw godsbeeld partijdigheid? (Gezien voorgaande post weet ik het antwoord al, ik vraag eigenlijk om een reden.)quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb erover nagedacht maar het lijkt me niet zo rationeel. Vooral omdat ik voor mijzelf geloof dat er momenten in de geschiedenis zijn geweest dat God heeft laten blijken dat hij zich bemoeit met de schepping. Het meest duidelijke voorbeeld daarvan is m.i. Jezus.
Als er een God zou zijn die het universum maakt, ons aan laat klooien en er voor de rest niets meer mee te maken wil hebben zou dat niet echt een 'goede God' zijn als je het mij vraagt.
Punt is wel dat het bestaan van een god het probleem van het bestaan alleen maar verschuift. Hoe is hij ontstaan?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:40 schreef Individual het volgende:
[..]
![]()
De big bang theorie is net zo mogelijk als de bijbel. Mij is het moeilijk te overtuigen dat er vanuit het niets ineens heel veel massa is (inclusief leven?). Mijn leraar heeft mij geleerd dat er geen verlies of aanwinst van massa kan zijn. Het spreek zich een beetje tegen, maar ja dat doet de bijbel ook regelmatig.
Dan ook nog: 1 big bang of meerdere, 1 god of meerdere?
Wetenschappers: hoe en wat?
Theologen: waarom?
Maar als God aan de oorsprong zou staan van de Big bang, dan zal toch ook IETS God geschapen moeten hebben!? En waar 'bestond' 'God' toen er nog helemaal NIETS was!? En wie heeft die plek dan weer geschapen!? Etc etc etc.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima, maar Yi-Long vroeg waarom mensen ervan uitgaan dat een begin zou moeten zijn van 'alles'.
Het antwoord is dat er op dit moment nog steeds veel reden toe is om dat te geloven. Misschien wel nu meer dan ooit. Alles waarvan wij weten dat het bestaat (dit universum) is terug te leiden tot een begin punt. De vraag is of je gelooft of dit universum "alles" is.
Ideëen dat er voor het beginpunt (de big bang) nog iets materieels was, of dat er meerdere parallele universa zijn ofzo, is natuurlijk pure speculatie wat feitelijk nergens op gebaseerd is. Het is eigenlijk een geloofsclaim, net zozeer als het van mij een geloofsclaim is dat ik geloof dat God aan de oorsprong stond van de big bang, wat in mijn optiek ook wel enigzins te beredeneren is.
Ik heb de nieuwste Lucky Luke nog niet eens gelezen...quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:37 schreef SpecialK het volgende:
Yi-Long kan ik aanraden om eens wat over Fred Hoyle te gaan lezen
'OVER' trouwens en niet 'VAN' aangezien z'n sci-fi boeken echt verschrikkelijk matig zijn
Daarmee bedoel ik dat er voor de big bang een oneindige reeks universa was en dat er na het ineenstorten van dit universum een oneindige reeks universa zullen volgen. Na elkaar of parallel aan elkaar, wat je maar wilt.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:30 schreef Twerk het volgende:
[..]
In welke zin bedoel je dat dan? Dat het universum eerst heel lang uitzet en daarna weer langzaam inkrimpt tot vrijwel niets en dan weer opnieuw een "Bigbang"?
"Het universum staat buiten de tijd en heeft altijd al bestaan."quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:34 schreef boyv het volgende:
[..]
Punt is wel dat het bestaan van een god het probleem van het bestaan alleen maar verschuift. Hoe is hij ontstaan?
"Hij staat buiten de tijd en heeft altijd al bestaan"
ja zo kan ik het ook wel
Oja ok. Dat zou inderdaad zomaar kunnen. Het is natuurlijk speculeren, maar 'ons' universum zou zomaar overeen kunnen komen met een waterdruppel in een oceaan (multiversum).quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik dat er voor de big bang een oneindige reeks universa was en dat er na het ineenstorten van dit universum een oneindige reeks universa zullen volgend. Na elkaar of parallel aan elkaar, wat je maar wilt.
Vrij irrationeel om daar nog een god aan toe te voegen. Kan je net zo goed de schuld van het bestaan aan een tros bananen toeschrijven die buiten de tijd staat.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:46 schreef Individual het volgende:
Buiten de tijd? Volgens mij zijn god en tijd even oud: oneindig.
Wat deed god met zijn tijd voordat tijd begon?
Dan krijg je weer van die bijdehante vragen als: "maar als er niets is is er dan wel tijd?" en "hoe definieer je 'tijd'?"
Ik heb urenlange/dagenlange discussies over tijd, ruimte en religie gehad met verschillende mensen en verschillende maten van onder invloed zijn al dan niet. Elke vraag werpt weer nieuwe vragen op...
Ik ben agnost. Ik zeg dat het zou ook idd een tros bananen kunnen zijn. Ik was er niet bij. Ik heb het niet gezien.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:49 schreef boyv het volgende:
[..]
Vrij irrationeel om daar nog een god aan toe te voegen. Kan je net zo goed de schuld van het bestaan aan een tros bananen toeschrijven die buiten de tijd staat.
Sja. Het is niet slechts een 'god-of-the-gap', m.i. is er ook reden om aan te nemen dat er 'een God' aan ten grondslag lag.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:27 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het is een behoorlijke geloofsclaim, want volgens mij is er niets buiten die claim dat wijst op het één of het ander. Sterker nog, het huidige begin (big bang, schepping etc.) riekt naar een voorganger. En daar komt God natuurlijk om de hoek kijken, mijns inziens te makkelijk; een ultieme god of the gap.
Wat bedoel je met parijdigheid?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:32 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Mag (jouw) god ook onverschillig zijn? Of vereist jouw godsbeeld partijdigheid? (Gezien voorgaande post weet ik het antwoord al, ik vraag eigenlijk om een reden.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |