Juist. Er is geen god. Maar dat weet je niet 100% zeker. Ik wil dus niet de mogelijkheid bij voorbaat uitsluiten, maar de kans lijkt me wel zo goed als verwaarloosbaar.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:20 schreef SiGNe het volgende:
6 tot 7, voor mezelf hoeft het niet maar ik wil voor anderen nog wel een mogelijkheid van een God open houden.
Meer zodat ik hen niet voor het hoofd stoot door een God bijvoorbaat te ontkennen.
Vooral niet in het geval van ons, de mensheid. Die zit zo in de knoei met zichzelf en met de andere organismen.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:37 schreef SadKingBilly het volgende:
8. Of er nu wel of niet een god is, ik weiger enige invloed of verantwoordelijkheid toe te kennen en enige verplichting of verbondenheid te geven aan wat voor godheid dan ook.
Geen enkele god heeft wat voor recht dan ook om wat voor oordeel dan ook over mij te vellen.
Mocht god wel bestaan en ik kom ooit voor hem (of haar!) te staan krijgt hij een schop in zijn ballen.
Dat is weer heel erg geredeneerd vanuit een niet 1-of-7 standpunt. Natuurlijk is dat geen onzin. Het gaat namelijk om het rotsvaste (non)geloof van iemand.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:25 schreef vosss het volgende:
Categorie 1 en 7 zijn onzin. Daar kan niemand zich toe rekenen, aangezien niemand met zekeheid kan zeggen dat god wel of niet bestaat. Dat is niet keihard te bewijzen, beide kanten niet, dus je kan niet zeker weten dat er wel of geen god is.
Ik reken mezelf tot 6
Natuurlijk kan dat wel. Bij 7 staat: "Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'"quote:Op maandag 2 maart 2009 20:25 schreef vosss het volgende:
Categorie 1 en 7 zijn onzin. Daar kan niemand zich toe rekenen, aangezien niemand met zekeheid kan zeggen dat god wel of niet bestaat. Dat is niet keihard te bewijzen, beide kanten niet, dus je kan niet zeker weten dat er wel of geen god is.
Ik reken mezelf tot 6
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je _weet_ dat niet. Je hoopt het. Je denkt het. Je verondersteld het. et cetera et cetera.quote:Natuurlijk kan dat wel. Bij 7 staat: "Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'"
Dat hoeft volgens mij helemaal niet hypocriet te zijn, dat ligt er aan tegenover welk godsbeeld je het zet. Kijk je naar mensen die Genesis letterlijk nemen, dan kun je vanuit de wetenschap zonder problemen stellen dat die god niet bestaat. Die god heeft volgens genesis namelijk in zes dagen de aarde, de oceanen, de zon, de maan, de sterren en al het leven op aarde geschapen.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:59 schreef Twerk het volgende:Voor mensen die zich doorgaans graag op de wetenschap beroepen, zou het imo ook wat hypocriet zijn om jezelf tot categorie 7 te rekenen.
Weinig Christenen geloven volgens mij 100%. Ik heb ooit met een priester gesproken die niet 100% geloofde en ook dingen onzin vond.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:59 schreef Twerk het volgende:
Dat is natuurlijk altijd het "probleem" wanneer je zoiets indeelt in categorieen.. Ik kies zelf voor optie 6, omdat ik mezelf niet schuldig wil maken aan hetgeen waar veel christenen van te betichten zijn: Namelijk 100% claimen de wijsheid in pacht te hebben.
Het is wel interessant om los van een zwart-wit discussie eens te zien hoe bepaalde mensen erin staan.
Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat je dan agnost bent (uiteraard weet niemand 100% zeker dat er geen God is), vandaar dat ik mijzelf tot categorie 6(,5) reken.
Voor mensen die zich doorgaans graag op de wetenschap beroepen, zou het imo ook wat hypocriet zijn om jezelf tot categorie 7 te rekenen.
Dat is imo ook heel realistisch en verstandig. Als je zegt dat je 100% zeker weet dat er een God bestaat, maak je jezelf per definitie al ongeloofwaardig. Ik heb daarentegen respect voor mensen die in het fenomeen "God" geloven, maar het vermogen hebben een slag om de arm te houden.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:33 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Weinig Christenen geloven volgens mij 100%. Ik heb ooit met een priester gesproken die niet 100% geloofde en ook dingen onzin vond.
technische gezien wel, maar daarom is het zinvol bepaalde gradaties aan te geven zoals in dit topic.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:41 schreef ATuin-hek het volgende:
6 in mijn geval.
Komt dat niet zo'n beetje op agnosme neer?
of zeg ik dan iets heel doms
Jawel hoor. Kijk maarquote:Op maandag 2 maart 2009 20:28 schreef Yi-Long het volgende:
6. Lijkt me de meest rationele en logische optie. Wat die Grrrrrrrrrristenen en moslims en joden ook beweren, niemand weet met zekerheid of er een God is of ooit is geweest, want daar is geen enkel bewijs voor.
Ook een 6, het is gewoon niet wetenschappelijk verantwoord om te roepen dat je iets zeker weet, vooral niet als het zo lastig te bewijzen / ontkrachten is.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:11 schreef Zith het volgende:
Als het topic 'Geloof jij in een grote kaasbal die het universum gecreerd heeft, van 1 tot 7?' geweest zou zijn, zou het dan vol staan met 7s?
Klopt, maar zolang er ook geen tegenbewijs is is het niet aan ons om daarover te oordelen.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:28 schreef Yi-Long het volgende:
6. Lijkt me de meest rationele en logische optie. Wat die Grrrrrrrrrristenen en moslims en joden ook beweren, niemand weet met zekerheid of er een God is of ooit is geweest, want daar is geen enkel bewijs voor.
God, Allah, Kaasbal, Spaghettimonster...'t is maar welke naam je eraan geeft en welke krachten je die naam toebedeelt..quote:Op maandag 2 maart 2009 23:11 schreef Zith het volgende:
Als het topic 'Geloof jij in een grote kaasbal die het universum gecreerd heeft, van 1 tot 7?' geweest zou zijn, zou het dan vol staan met 7s?
quote:Op maandag 2 maart 2009 23:29 schreef SiGNe het volgende:
Ps. waarom wordt atheïst zonder hoofdletter geschreven en Christen met?
Je hebt absoluut gelijk dat het niet wetenschappelijk verantwoord zou zijn, maar Zith heeft als je het mij vraagt wel een punt. Als je iets totaal onzinnigs verzint waarvan het niet-bestaan niet zal kunnen worden aangetoond, moeten we dan toch nog steeds de mogelijkheid op het bestaan ervan open blijven houden, zelfs als we in ons achterhoofd weten dat het een verzinsel van de mens is?quote:Op maandag 2 maart 2009 23:21 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ook een 6, het is gewoon niet wetenschappelijk verantwoord om te roepen dat je iets zeker weet, vooral niet als het zo lastig te bewijzen / ontkrachten is.
Categorie 1 is geen onzin maar 7 welquote:Op maandag 2 maart 2009 20:25 schreef vosss het volgende:
Ik reken mezelf tot 6
Per definitie is het niet te weerleggem, noch te bewijzen. In dat kader gaat het er ook om in hoeverre iemand de wetenschap beoordeelt en in hoeverre iemand blind ergens in gelooft. (En allerlei tussenvarianten.)quote:Op maandag 2 maart 2009 23:46 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, nou moet ik procenten gaan hangen aan mijn Godsbeleving?
Ik lees denk ik toch liever Dawkin's boeken over onze voorouders, zelfzuchtige genen of blinde horlogemakers. Laat de man zich maar fijn met wetenschap blijven bezighouden.
als god morgen hier aanklopt verander ik wel van mening, maar tot nu toe heb ik geen enkel bewijs of overtuiging gezien dat hij bestaat, dus 7.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:56 schreef mudkipzz het volgende:
[..]
Categorie 1 is geen onzin maar 7 wel
Categorie 7 is een persoon van de wetenschap oftewel harde bewijzen en die zijn er niet dus 7 kan gewoon niet
Al je echt in 7 zou geloven zou je ook niet met een veronderstelling komen dat ie eventueel toch kan aankloppen, die 2 sluiten elkaar namelijk uit.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:16 schreef boyv het volgende:
[..]
als god morgen hier aanklopt verander ik wel van mening, maar tot nu toe heb ik geen enkel bewijs of overtuiging gezien dat hij bestaat, dus 7.
als morgen een vreemde tegen je zegt dat hij manbearpig thuis heeft aangelijnd, maar dat alleen hij em kan zien, zeg je dan ook van "nou nou, dat lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar ik wil geen gezichtsverlies lijden dus ik leef m'n leven net alsof ie niet bestaat, maar met de mogelijkheid om m'n mening daarover nog te verdraaien."
Het gaat er dan ook meer om in hoeverre je het waarschijnlijk acht.. Niemand kan zeggen dat het perse wel OF niet zo is.. De 7 categorieen bieden je de mogelijkheid je genuanceerd(er) uit te drukken.quote:
Dat is niet helemaal waar, gezien het deel na de komma:quote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:47 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Al je echt in 7 zou geloven zou je ook niet met een veronderstelling komen dat ie eventueel toch kan aankloppen, die 2 sluiten elkaar namelijk uit.
Iemand die voor 7 kiest is zich er dus wel degelijk van bewust dat andere mensen net zo overtuigd zijn van het bestaan van god, als 7-kiezers van zijn niet-bestaan. In de stelling van nummer 7 zit dus al een zekere nuance ingebakken...quote:Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'
hier moet ik je wel gelijk in gevenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:47 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Al je echt in 7 zou geloven zou je ook niet met een veronderstelling komen dat ie eventueel toch kan aankloppen, die 2 sluiten elkaar namelijk uit.
Waarom claimen ze dan dat ie wel bestaat?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 01:54 schreef Pinterman het volgende:
Zo'n non-discussie altijd. Het maakt voor het Christendom echt geen zak uit of er wel of niet een echte, tastbare God is.
gewoon beide niet. Nu leven en alles eruit halen wat ik wil. Daarna dood gaan en voorbij is alles.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 02:17 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk trouwens wel dat we het er over eens kunnen zijn dat MOCHT er WEL een God bestaan, dat het dan in ieder geval wel een verdomd nare rancuneuze KLOOTZAK van een vent is...
God heeft in de Bijbel (in)direct een paar miljoen doden op zijn geweten, regelmatig ook nog om vrij twijfelachtige redenen...
Doe mij dan de Duivel maar...
Deze schaal maakt het enkel voor iemand mogelijk om zich uit te drukken. Er wordt nergens naar procenten gevraagd.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 01:52 schreef Pinterman het volgende:
Dit is een schaal van niks.
Alsof de enige maatstaf om iemand's geloof in God te meten een procentuele toekenning van "kans op bestaan" is. Al dan niet geloven is zoveel meer dan dat - het gaat om geloofsbelevenis.
Zowel veel gelovigen als niet-gelovigen maken dezelfde fout: het woord geloven heeft niet zoveel te maken met "weten" of "denken". Het heeft meer te maken met "hopen" en "willen", en een simpel "als... dan..."
I think so. Sleep.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 03:53 schreef Drijfzand het volgende:
en 't is misschien tijd om deze user account naar dev/null te sturen...
Mensen denken eenmaal graag in hokjes en beseffen niet vaak dat er 6 miljard verschillende denkwijzen zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 01:54 schreef Pinterman het volgende:
Ofwel: de centrale vraag is niet of God wel of niet bestaat, de vraag is wat God voor jou betekent. Alsof iets moet bestaan om invloed uit te oefenen op de levens van mensen...
Zo'n non-discussie altijd. Het maakt voor het Christendom echt geen zak uit of er wel of niet een echte, tastbare God is.
Wow. Dat getuigt toch wel van een stuitende onwetendheid over wat agnosticme eigenlijk inhoud.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:58 schreef zquing het volgende:
Voor mij kan iemand alleen een echte gelovige zijn als hij in categorie 1 valt, een echte atheist als hij in categorie 7 valt. De rest is allemaal agnost
Dat heb ik dus ook, als ik in zo'n zeldzame bui ben dat ik een wat lager getal scoor, dan ben ik meestal pissig op Godquote:Op dinsdag 3 maart 2009 02:17 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk trouwens wel dat we het er over eens kunnen zijn dat MOCHT er WEL een God bestaan, dat het dan in ieder geval wel een verdomd nare rancuneuze KLOOTZAK van een vent is...
God heeft in de Bijbel (in)direct een paar miljoen doden op zijn geweten, regelmatig ook nog om vrij twijfelachtige redenen...
Nounou, poepoe. Tovve gast ben jij zeg.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 02:17 schreef Yi-Long het volgende:
Ik kom voor Zeus.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Mensen die denken uberhaupt een woord te kunnen / durven uiten als ze voor Allah staan.
Omdat degene die christen met een hoofdletter schrijft een taalfout maakt. Beide krijgen gewoon een kleine letter volgens Van Dale en het Groene Boekje, net als hindoe, islam, katholiek enzovoort.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:29 schreef SiGNe het volgende:
Ps. waarom wordt atheïst zonder hoofdletter geschreven en Christen met?
Ik dacht dat jij van je geloof gevallen was een jaar of wat geleden?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Mensen die denken uberhaupt een woord te kunnen / durven uiten als ze voor Allah staan.
Nee joh, keiharde takkiyah.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:39 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij van je geloof gevallen was een jaar of wat geleden?
Nee, je bent in de takkiyah grap getrapt om ff duidelijk te zijnquote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:42 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik was erin getrapt, dus je was succesvol
Dat dacht ik al, dus je bent écht niet meer gelovig? Niveau 1 of 2 dan dus...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, je bent in de takkiyah grap getrapt om ff duidelijk te zijn
Op grond waar van beoordeel je ze?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:46 schreef pfaf het volgende:
Over welke God hebben we het eigenlijk. Ik verschil namelijk nogal per geval, Allah geef ik een 6,2, JHWH een 6,6, Zeus een 6,9 en Wodan een keurige 4,3.
Sarcasme.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Op grond waar van beoordeel je ze?
Om de een of andere reden laat je reactie me denken aan Colbert en Rezaquote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Sarcasme.De reden waarom ik een 7 gaf eerder is dat er net zoveel goden als mensen bestaan, zeggen dat ik niet in een God geloof is dan ook onmogelijk, omdat ik niet weet over welke het gaat. Dat punt probeerde ik – wellicht wat flauw – te maken...
En de zweevende kaasbol?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Sarcasme.De reden waarom ik een 7 gaf eerder is dat er net zoveel goden als mensen bestaan, zeggen dat ik niet in een God geloof is dan ook onmogelijk, omdat ik niet weet over welke het gaat. Dat punt probeerde ik – wellicht wat flauw – te maken...
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:11 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Wij zijn slechts de schimmels op de schimmelkaas.
Hier kan ik me ook wel onder scharen.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:32 schreef CoiLive het volgende:
Strikt genomen nummertje 6.
Praktisch genomen nummertje 7, want ik geloof ook niet in elfjes (ook al is het niet bestaan hiervan ook niet te bewijzen).
In principe niet. Niets in het christendom (van andere geloven weet ik minder) is afhankelijk van het al dan niet bestaan van God. Als we het hebben over het "bestaan" van God, dan hebben we het namelijk puur en alleen over het bestaan van zijn fysieke verschijning. Het zou echter niets veranderen als God niet in een fysieke verschijning bestaat, omdat hij in die rol geen functie vervult - God is er niet om je hand te schudden, of een biertje met je te drinken.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 02:15 schreef boyv het volgende:
[..]
Waarom claimen ze dan dat ie wel bestaat?
Een godsdienst is toch juist gebasseerd op het geloof dat er wel een god bestaat. Of ie wel of niet bestaat zal nooit aantoonbaar zijn en dus ook niet van invloed zijn op de aanhangers van een religie. Het in stand houden van het geloof dat er een god is, lijkt mij echter wel cruciaal voor een religie om te overleven.
Wellicht is het christendom niet afhankelijk van het bestaan van een fysieke god waarmee je kunt knikkeren, maar het hele idee van het christendom lijkt er wel op gebaseerd dat er een God is (al dan niet fysiek). De bijbel - waar het christendom de wereld tot in de eeuwigheid mee lijkt te willen vervelen - zou zogenaamd het woord van God zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:26 schreef Pinterman het volgende:
[..]
In principe niet. Niets in het christendom (van andere geloven weet ik minder) is afhankelijk van het al dan niet bestaan van God. Als we het hebben over het "bestaan" van God, dan hebben we het namelijk puur en alleen over het bestaan van zijn fysieke verschijning. Het zou echter niets veranderen als God niet in een fysieke verschijning bestaat, omdat hij in die rol geen functie vervult - God is er niet om je hand te schudden, of een biertje met je te drinken.
De vraag is dus beter te formuleren als "bestaat het idee God?" en het antwoord daarop is voor iedereen een 1. Hop, zaak gesloten.
1 is ook mogelijk terwijl god niet bestaatquote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:19 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Een beetje logica:
Stel dat er een God bestaat, dan zou die God zich aan iemand kunnen openbaren, zodat diegene zeker weet dat God bestaat.
Stel dat God niet bestaat, dan kan die niet-bestaande God zich ook niet openbaren om kenbaar te maken dat hij niet bestaat.
Dus:
1: is mogelijk
7: is niet mogelijk
Wel om stuiken in de brand te zetten, en poppetjes te boetseren. Hoe doet een idee-god dat?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:26 schreef Pinterman het volgende:
[..]
In principe niet. Niets in het christendom (van andere geloven weet ik minder) is afhankelijk van het al dan niet bestaan van God. Als we het hebben over het "bestaan" van God, dan hebben we het namelijk puur en alleen over het bestaan van zijn fysieke verschijning. Het zou echter niets veranderen als God niet in een fysieke verschijning bestaat, omdat hij in die rol geen functie vervult - God is er niet om je hand te schudden, of een biertje met je te drinken.
Tja, hoe is geest in staat de materie te beïnvloeden? De 21e eeuw gaat ons daar misschien nog wel een stuk verder in brengen. Hoe ben ik in staat om mijn gevoel van dorst om te zetten in een beweging richting de koelkast? Kan bewustzijn bestaan zonder lichaam? Open vragen genoeg.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:40 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Wel om stuiken in de brand te zetten, en poppetjes te boetseren. Hoe doet een idee-god dat?
Het christendom bestaat toch niet zonder een "God"? Fysiek of niet... In ieder geval iets bovennatuurlijks.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:06 schreef Pinterman het volgende:
Krijgen we dat bijbel verhaal weer. Als dat geen andere wending aan dit topic geven is, dan weet ik het ook niet meer...
God is niet de bijbel, Jesus is niet God. Ook in het jaar nul bestonden er al metaforen. God als fysieke verschijning en de bijbel als letterlijk verslag van gebeurtenissen zijn alleen maar middelen om de centrale boodschap van het geloof duidelijk te maken aan mensen die het anders niet snappen.
Gast, bestaat "gevoel" volgens jou dan wel? Wat is liefde? Honger? Verdriet? Of zoals Theo Maassen eens zei - geen honger maar wel trek in iets lekkers. God vindt zijn oorsprong in al die zaken. Daar is helemaal niets bovennatuurlijks aan. De kracht om voorbeelden en metaforen om te zetten tot een inhoudelijke boodschap zit in je hoofd, niet in de wolken.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:10 schreef Twerk het volgende:
[..]
Het christendom bestaat toch niet zonder een "God"? Fysiek of niet... In ieder geval iets bovennatuurlijks.
Je lijkt het bijna vanzelfsprekend te vinden dat iedereen op de 1 of andere manier gelooft in een "God".
Dat valt nogal mee zo te zien in dit topic.
Vanzelfsprekend bestaat gevoel, maar waarom jij zo geforceerd (en nietszeggend) God als oorsprong van al die zaken ziet is geheel onduidelijk. Theo Maassen (dames en herenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:15 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Gast, bestaat "gevoel" volgens jou dan wel? Wat is liefde? Honger? Verdriet? Of zoals Theo Maassen eens zei - geen honger maar wel trek in iets lekkers. God vindt zijn oorsprong in al die zaken. Daar is helemaal niets bovennatuurlijks aan. De kracht om voorbeelden en metaforen om te zetten tot een inhoudelijke boodschap zit in je hoofd, niet in de wolken.
Daarnaast mag je nu ophouden met je ontzettend stereotypisch atheistische aanname dat ik een christen ben en iedereen in dit topic wil bekeren. Het interesseert me werkelijk geen bal of je wel of niet in een "God" gelooft. En tot je me hoort zeggen dat ik een christen ben, ben ik het niet.
Ben jij een pantheist?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:15 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Gast, bestaat "gevoel" volgens jou dan wel? Wat is liefde? Honger? Verdriet? Of zoals Theo Maassen eens zei - geen honger maar wel trek in iets lekkers. God vindt zijn oorsprong in al die zaken. Daar is helemaal niets bovennatuurlijks aan. De kracht om voorbeelden en metaforen om te zetten tot een inhoudelijke boodschap zit in je hoofd, niet in de wolken.
Daarnaast mag je nu ophouden met je ontzettend stereotypisch atheistische aanname dat ik een christen ben en iedereen in dit topic wil bekeren. Het interesseert me werkelijk geen bal of je wel of niet in een "God" gelooft. En tot je me hoort zeggen dat ik een christen ben, ben ik het niet.
Nee hoor, ik ben wel christen, alleen had ik dat in dit topic nog niet gezegd. Mijn standpunten komen overigens meer overeen met de gnostiek.quote:
Dat is je allemaal onduidelijk omdat je het idee van een God die wel of niet moet bestaan als voorwaarde voor geloof niet kunt loslaten.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:25 schreef Twerk het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend bestaat gevoel, maar waarom jij zo geforceerd (en nietszeggend) God als oorsprong van al die zaken ziet is geheel onduidelijk. Theo Maassen (dames en heren) quoten is wel vermakelijk, maar raakt kant noch wal in deze context.
Ik zeg niet dat jij ons wil bekeren. Het enige wat me stoort is dat je met zaken op de proppen komt (fysiek, oorsprong etc.), terwijl je de essentie van de vraagstelling al niet lijkt te hebben begrepen (of niet wil begrijpen).
Nee: je geeft louter manieren om aan te tonen of God wel of niet bestaat, maar bewijst nergens dat deze twee manieren de enige manieren zijn om dit te doen, dus is je conclusie te kort door de bocht.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:19 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Een beetje logica:
Stel dat er een God bestaat, dan zou die God zich aan iemand kunnen openbaren, zodat diegene zeker weet dat God bestaat.
Stel dat God niet bestaat, dan kan die niet-bestaande God zich ook niet openbaren om kenbaar te maken dat hij niet bestaat.
Dus:
1: is mogelijk
7: is niet mogelijk
Ah, dus je gelooft in mensen.. ?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:40 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Dat is je allemaal onduidelijk omdat je het idee van een God die wel of niet moet bestaan als voorwaarde voor geloof niet kunt loslaten.
Je topic-titel is "100% gelovig tot diehard Atheist", en je komt met een schaal die meet of je denkt dat God bestaat of niet. Daarmee zeg je dus dat ik geloviger ben naarmate ik er meer van overtuigd ben dat God bestaat. Dat ontken ik.
Dit topic gaat er dan ook over in hoeverre men gelooft in een "God". Waar geloof jij dan in als christen?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:40 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Dat is je allemaal onduidelijk omdat je het idee van een God die wel of niet moet bestaan als voorwaarde voor geloof niet kunt loslaten.
Je topic-titel is "100% gelovig tot diehard Atheist", en je komt met een schaal die meet of je denkt dat God bestaat of niet. Daarmee zeg je dus dat ik geloviger ben naarmate ik er meer van overtuigd ben dat God bestaat. Dat ontken ik.
Pantheisme houdt meer in dat God zichzelf ook openbaart in de natuur en dus altijd en overal in de schepping aanwezig is. In zoverre is er dan ook geen sprake van een (duidelijke) scheiding tussen mens en natuur of god.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 16:07 schreef Montov het volgende:
Is dat een gelovige die aan mime doet?
Je ziet die 'combinatie' wel vaker. Maar ook daar zijn gradaties in.. Het 1 sluit het ander voor bepaalde wetenschappers niet per defintie uit.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:26 schreef Sicstus het volgende:7
![]()
Begrijp ik het goed dat Haushofer zowel fysicus als gristen is? Dat vind ik nou bizar...
Ik snap de redenatie, maar heb er persoonlijk 1 bezwaar tegen: Vd ene kant voer je het feit aan dat er geen enkel bewijs is (dat klopt), maar van de andere kant ga je voor optie 7. Vrij vertaald is optie 7: Ik WEET dat er geen God bestaat. Ik zou het geloofwaardiger vinden om dan ook voor optie 6 te gaan.quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
7. E is geen aanwijzing, laat staan bewijs voor het bestaan van een God dus ik ga er niet vanuit dat er 1 is.
Ik dacht dat jij een afvallige was?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Persoonlijk had ik idd een optie 6b in de lijst gezet: Ik hoef helemaal geen uitspraak te doen over zaken waar geen aanwijzingen voor zijn. Maar die keuze (atheïsme door default) is er helaas niet.quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:49 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik snap de redenatie, maar heb er persoonlijk 1 bezwaar tegen: Vd ene kant voer je het feit aan dat er geen enkel bewijs is (dat klopt), maar van de andere kant ga je voor optie 7. Vrij vertaald is optie 7: Ik WEET dat er geen God bestaat. Ik zou het geloofwaardiger vinden om dan ook voor optie 6 te gaan.
Want laten we eerlijk zijn.. Wij kunnen niet bewijzen dat er geen elfjes bestaan, laat staan dat we dat zeker weten.
Nogmaals, waarsch. zitten wij op 1 lijn, maar zou het dan zinvol zijn om voor optie 6(,5) te gaan? Of ?
Nee ok, dat snap ik. Dat is altijd een probleem met categorieen, maar imo zijn in dat kader mensen claimen dat ze ZEKER weten dat er geen "God" is net zo waanzinnig als mensen die claimen dat er ZEKER WEL een "God" is. Het ligt er ook aan hoe je de vraagstelling interpreteert, maar enige (minimale) nuance maakt iemand een stuk geloofwaardiger imo.quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Persoonlijk had ik idd een optie 6b in de lijst gezet: Ik hoef helemaal geen uitspraak te doen over zaken waar geen aanwijzingen voor zijn. Maar die keuze (atheïsme door default) is er helaas niet.
Hier moet ik aan toe voegen dat er alternatieve verklaringen zijn voor de oorsprong van Godsbesef, namelijk de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en zelfbewustzijn. Daarom neig ik toch vrij sterk naar 7, maar alleen omdat ik door de (vaak opdringerige) aanwezigheid van gelovigen gedwongen word om me met het onderwerp bezig te houden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Persoonlijk had ik idd een optie 6b in de lijst gezet: Ik hoef helemaal geen uitspraak te doen over zaken waar geen aanwijzingen voor zijn. Maar die keuze (atheïsme door default) is er helaas niet.
Maar waarom is die diplomatie een factor in je mening?quote:Op woensdag 4 maart 2009 01:03 schreef Twerk het volgende:
[..]
Juist ook als je vaak (zeer terecht) de idiotie van een bepaalde religie weet te weerleggen dmv argumenten, zou het zo mooi zijn als je vd andere kant ook enige bescheidenheid kan/wil uitspreken. In z'n geheel. Althans, zo probeer ik te redeneren.
Dat zijn idd zeer interessante vraagstukken waar men ook zeer serieus mee bezig is en al vorderingen mee maakt.. Maar juist omdat het wetenschappelijk gezien steeds duidelijker wordt wat voor een onzin er dmv religie wordt verkondigd (en zelfs mogelijk de oorsprong verklaard kan worden in de toekomst), zou het zo mooi zijn om het dan ook wetenschappelijk te bekijken. Veel dingen zijn ontkracht etc., maar wetenschappelijk gezien moeten wij dan ook (voorlopig) kunnen zeggen dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat er geen "God" is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 01:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hier moet ik aan toe voegen dat er alternatieve verklaringen zijn voor de oorsprong van Godsbesef, namelijk de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en zelfbewustzijn. Daarom neig ik toch vrij sterk naar 7, maar alleen omdat ik door de (vaak opdringerige) aanwezigheid van gelovigen gedwongen word om me met het onderwerp bezig te houden.
Zonder die gelovigen was het 6b.
Zie post hierboven.quote:Op woensdag 4 maart 2009 01:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar waarom is die diplomatie een factor in je mening?
Ik wil nog wel wat zeggen over dat "zeker weten" van optie 7.quote:Op woensdag 4 maart 2009 01:03 schreef Twerk het volgende:
[..]
Nee ok, dat snap ik. Dat is altijd een probleem met categorieen, maar imo zijn in dat kader mensen claimen dat ze ZEKER weten dat er geen "God" is net zo waanzinnig als mensen die claimen dat er ZEKER WEL een "God" is. Het ligt er ook aan hoe je de vraagstelling interpreteert, maar enige (minimale) nuance maakt iemand een stuk geloofwaardiger imo.
Juist ook als je vaak (zeer terecht) de idiotie van een bepaalde religie weet te weerleggen dmv argumenten, zou het zo mooi zijn als je vd andere kant ook enige bescheidenheid kan/wil uitspreken. In z'n geheel. Althans, zo probeer ik te redeneren.
Ja, best wel. Agnosme gaat om kennis, theïsme/atheïsme om geloof in een godheid of niet. Dat zijn twee verschillende dingen. Nummer 6 zou je een agnostisch atheïst of misschien een zwak atheïst kunnen noemen. Nummer 7 is een sterk atheïst. Deze maakt dezelfde "leap of faith" als dat de zekere gelovige maakt. Maar iedereen met ook maar iets van filosofisch en logisch besef zou voor 6 kiezen. De meeste atheïsten kiezen voor het niet geloven in een godheid, simpelweg omdat er geen valide reden voor is in hun rationele denkpatroon.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:41 schreef ATuin-hek het volgende:
6 in mijn geval.
Komt dat niet zo'n beetje op agnosme neer?
of zeg ik dan iets heel doms
Dat klopt. Zoals je wellicht al hebt gelezen in mijn bovenstaande posts zou het absurd zijn om te beweren dat je ZEKER weet dat er geen "God" is. Net zoals dat het idioot is om te verkondigen dat je zeker weet dat er een "God" is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 02:06 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ja, best wel. Agnosme gaat om kennis, theïsme/atheïsme om geloof in een godheid of niet. Dat zijn twee verschillende dingen. Nummer 6 zou je een agnostisch atheïst of misschien een zwak atheïst kunnen noemen. Nummer 7 is een sterk atheïst. Deze maakt dezelfde "leap of faith" als dat de zekere gelovige maakt. Maar iedereen met ook maar iets van filosofisch en logisch besef zou voor 6 kiezen. De meeste atheïsten kiezen voor het niet geloven in een godheid, simpelweg omdat er geen valide reden voor is in hun rationele denkpatroon.
Ik weet dat niet, en vraag me dan af of die 6 dan alleen t.a.v. het bestaan van een christelijke God geldt of voor allerlei verschillende goden zoals die in verschillende vormen van geloof bestaan voor mensen. (en dan heb ik het niet alleen over de drie abrahamistische geloven.)quote:Op woensdag 4 maart 2009 02:06 schreef StupidByNature het volgende:
Maar iedereen met ook maar iets van filosofisch en logisch besef zou voor 6 kiezen.
Ik snap (precies) wat jij bedoelt en wij zitten waarsch. ook op 1 lijn. Persoonlijk kies ik toch voor categorie 6(,5), omdat ik mij niet "schuldig" wil maken aan het feit waarvan veel moslims en christenen te betichten zijn, namelijk: Iets voor zeker aannemen, zonder daadwerkelijk bewijs. De wetenschap ontkracht veel religieuze claims etc. . Maar wetenschappelijk beschouwd kunnen wij natuurlijk ook nooit zeggen dat wij ZEKER weten dat er geen "God" is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:27 schreef Invictus_ het volgende:
7. Ik weet dat er geen god is. Net als dat ik weet dat er geen ijsbeer in mijn koelkast zit en dat onzichtbare roze eenhoorns niet bestaan. Een slag om de arm houden in dat soort gevallen is logisch gezien misschien juist, maar komt neer op een pure cosmetische actie als het om kabouters, god en theepotten die om een willekeurige planeet cirkelen gaat.
Ik denk dat hij niet gelooft dat er een chocolade teddybeer in het centrum van de zon woont, al kan hij dat niet bewijzen, maar toch is het logisch om het kompleet af te wijzen. Of zit jij ook met '6' gaande de ijsbeer in zijn vriezer?quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:37 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik snap (precies) wat jij bedoelt en wij zitten waarsch. ook op 1 lijn. Persoonlijk kies ik toch voor categorie 6(,5), omdat ik mij niet "schuldig" wil maken aan het feit waarvan veel moslims en christenen te betichten zijn, namelijk: Iets voor zeker aannemen, zonder daadwerkelijk bewijs. De wetenschap ontkracht veel religieuze claims etc. . Maar wetenschappelijk beschouwd kunnen wij natuurlijk ook nooit zeggen dat wij ZEKER weten dat er geen "God" is.
Hoe denk jij erover?
Het is natuurlijk verleidelijk er een karikatuur van te maken (en enigszins is jouw metafoor geeneens zo absurd), maar het lijkt mij zinvoller om bepaalde denkbeelden aan te horen en mogelijk te weerleggen dmv wetenschap en logica.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:46 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik denk dat hij niet gelooft dat er een chocolade teddybeer in het centrum van de zon woont, al kan hij dat niet bewijzen, maar toch is het logisch om het kompleet af te wijzen. Of zit jij ook met '6' gaande de ijsbeer in zijn vriezer?
Nou ik denk dat Invictus_ op dit moment slaapt en wij er dus niet via hem achter kunnen komen en tot het moment dat hij het checkt '6' moeten aanhouden. Natuurlijk moeten we na 5 minuten al weer '6' aanhouden omdat er binnen die tijd toch nog een ijsbeer in zijn koelkast zou kunnen zijn gekomen, misschien wel door magische teleportatie want je kan niet bewijzen dat er niet 1 ijsbeer is die graag in koelkasten teleporteerd omdat je ze nog niet allemaal onderzocht hebt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:53 schreef Isabeau het volgende:
Die ijsbeer in de vriezer kan je wetenschappelijk onderzoeken
Ik maak hier niemand belachelijk, athans, dat is niet mijn doel en mijn excuses als je je beledigd hebt gevoeld.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:58 schreef Twerk het volgende:
[..]
Het is natuurlijk verleidelijk er een karikatuur van te maken (en enigszing is jouw metafoor geeneens zo absurd), maar het lijkt mij zinvoller om bepaalde denkbeelden aan te horen en mogelijk te werleggen dmv wetenschap en logica.
Enkel mensen belachelijk maken dient imo geen enkel doel.
Nogmaals, ik snap de redenatie en jouw gevoel erbij. Maar wij kunnen niet bewijzen dat er geen "God" is. Toch?quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:02 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik maak hier niemand belachelijk. Ik snap gewoon de redernatie niet dat je nooit '7' kan zijn, omdat er altijd nog kans is dat er een onstervelijk, almachtig 'iets' is, dat is voor mij net zo logisch als de teleporterende ijsbeer of de chocolade teddybeer in de zon.
En waarom beledig ik dan oppeens mensen als ik ze vraag waarom een chocolade teddybeer in de zon oppeens ondenkbaar is?quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:05 schreef Twerk het volgende:
[..]
Nogmaals, ik snap de redenatie en jouw gevoel erbij. Maar wij kunnen niet bewijzen dat er geen "God" is. Toch?
Dmv wetenschap en logica kunnen we wel zeggen dat de kans erg, erg klein is... Technisch gezien is optie 6 dan ook prima, maar beweren dat je WEET dat er geen "God" is, is imo absurd.
Nou vooruit, ik snap wel dat mensen die met hun ziel en zaligheid geloven zich hierdoor beledigd kunnen voelen, maar ik bedoel meer de '6' mensen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:08 schreef Zith het volgende:
[..]
En waarom beledig ik dan oppeens mensen als ik ze vraag waarom een chocolade teddybeer in de zon oppeens ondenkbaar is?
Nee, net zo min als dat we met zekerheid kunnen zeggen dat de zon morgen weer op komt. Ik vind het nogal onzinnig om uit de drang om politiek correct (of filosofisch correct) te zijn mijzelf een bepaald standpunt aan te meten. En gezien een hoop hier niet voor zes kiezen maar voor zes+ denk ik dat een hoop dat juist om die reden doen. Een 'misschien' je standpunt binnen smokkelen heeft alleen zin als een medaille twee kanten heeft, maar in het geval van god (eenhoorns, koelkastbewoners, etc) is die er niet.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:37 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik snap (precies) wat jij bedoelt en wij zitten waarsch. ook op 1 lijn. Persoonlijk kies ik toch voor categorie 6(,5), omdat ik mij niet "schuldig" wil maken aan het feit waarvan veel moslims en christenen te betichten zijn, namelijk: Iets voor zeker aannemen, zonder daadwerkelijk bewijs. De wetenschap ontkracht veel religieuze claims etc. . Maar wetenschappelijk beschouwd kunnen wij natuurlijk ook nooit zeggen dat wij ZEKER weten dat er geen "God" is.
Hoe denk jij erover?
Geen idee. Ik vind de redenatie/vraag ook niet onlogisch. Ik denk dat je mensen ermee beledigt omdat je hun voorspiegelt met wat voor een "onzin" zij zichzelf identificeren?quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:08 schreef Zith het volgende:
[..]
En waarom beledig ik dan oppeens mensen als ik ze vraag waarom een chocolade teddybeer in de zon oppeens ondenkbaar is?
Waarmee je de suggestie wekt dat de aangenomen causaliteit van meetgegevens de enige weg naar 'de ultieme waarheid' is. Wetenschap is de kunst van het onderbouwen van een aanname (of een aanname doen op basis van zoveel mogelijk onafhankelijke onderbouwing); het blijft echter (hoe goed gefundeerd ook) een aanname. Het volgen van de wetenschappelijke benadering kan geen ultieme uitkomst bieden; zeker als je dezelfde principes volgt die ten grondslag liggen van optie zes.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:53 schreef Isabeau het volgende:
Die ijsbeer in de vriezer kan je wetenschappelijk onderzoeken![]()
idd, ik begreep ook dat je dit misschien zou bedoelen maar in my defense ga ik hier niet met hun discussie: ik heb er vrede mee en vind het ook soms knap dat mensen zich zo kunnen toewijden, maar de mensen die 6 aanhouden omdat ze toch nog een beetje twijfelen zouden beter bij 5 kunnen gaan, want 6 is een enorme drogrederering - en daar probeer ik hier met ze over te praten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:13 schreef Twerk het volgende:
[..]
Geen idee. Ik vind de redenatie/vraag ook niet onlogisch. Ik denk dat je mensen ermee beledigt omdat je hun voorspiegelt met wat voor een "onzin" zij zichzelf identificeren?
Nee, want de onzichtbare microscopisch kleine onmeetbare ijsbeer zit er niet.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:53 schreef Isabeau het volgende:
Die ijsbeer in de vriezer kan je wetenschappelijk onderzoeken
Dat klopt natuurlijk. Ik vermoed dat zij er meer op doelde dat je daadwerkelijk kan kijken (en nagaan) of er een ijsbeer in de vriezer ligt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:17 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Waarmee je de suggestie wekt dat de aangenomen causaliteit van meetgegevens de enige weg naar 'de ultieme waarheid' is. Wetenschap is de kunst van het onderbouwen van een aanname (of een aanname doen op basis van zoveel mogelijk onafhankelijke onderbouwing); het blijft echter (hoe goed gefundeerd ook) een aanname. Het volgen van de wetenschappelijke benadering kan geen ultieme uitkomst bieden; zeker als je dezelfde principes volgt die ten grondslag liggen van optie zes.
Misschien is het wel een ontzichtbare en ontastbare ijsbeer, die optie moet je open houden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, want de onzichtbare microscopisch kleine onmeetbare ijsbeer zit er niet.
Dan is het geen ijsbeer meer.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:20 schreef Zith het volgende:
[..]
Misschien is het wel een ontzichtbare en ontastbare ijsbeer, die optie moet je open houden.
Is Lotte geen meisje meer omdat ze ontzichtbaar kan woorden met een druk op haar navel?*quote:
Dat kan ze ook niet in de realiteit,quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:23 schreef Zith het volgende:
[..]
Is Lotte geen meisje meer omdat ze ontzichtbaar kan woorden met een druk op haar navel?*
*
Daar ben ik het wel mee eens. Ik ga niet plotseling denken dat een beetje martelen misschien wel acceptabel is om George Bush niet te beledigen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:17 schreef Zith het volgende:
[..]
idd, ik begreep ook dat je dit misschien zou bedoelen maar in my defense ga ik hier niet met hun discussie: ik heb er vrede mee en vind het ook soms knap dat mensen zich zo kunnen toewijden, maar de mensen die 6 aanhouden omdat ze toch nog een beetje twijfelen zouden beter bij 5 kunnen gaan, want 6 is een enorme drogrederering - en daar probeer ik hier met ze over te praten.
Hoe weet je dat zo zekerquote:
Een niet-meetbare, niet-aantoonbare God die ondertusen wel de wereld gemaakt heeft en ons leven beheerstquote:Op woensdag 4 maart 2009 07:22 schreef Twerk het volgende:
[..]
Dan is het geen ijsbeer meer.
Zeker als jij je bedenkt dat "ijsbeer" enkel een naamgeving is, bedacht door de mens
He's a geniousquote:Op woensdag 4 maart 2009 08:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een niet-meetbare, niet-aantoonbare God die ondertusen wel de wereld gemaakt heeft en ons leven beheerst
Dat hoeft ook niet, dan draai je de bewijslast om. De gelovige die een God claimt mag iets bewijzen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:05 schreef Twerk het volgende:
[..]
Nogmaals, ik snap de redenatie en jouw gevoel erbij. Maar wij kunnen niet bewijzen dat er geen "God" is. Toch?
Vanzelfsprekend. Het was ook meer in het kader van de gegeven categorieen. Wij weten allemaal dat er geen enkel bewijs is voor een "God". "Wij" weten met dank aan de wetenschap en dmv logica dat de kans op het bestaan van een "God" zeer klein is. Simple as that.quote:Op woensdag 4 maart 2009 08:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet, dan draai je de bewijslast om. De gelovige die een God claimt mag iets bewijzen.
Ik snap dit soort opmerkingen niet. Hoe kun je nou met wetenschap zeggen dat het bestaan van God onwaarschijnlijk is? De wetenschap is een methode om de zichtbare wereld te bestuderen. Ik zou juist eerder andersom redeneren. Wat is dit toch een bijzondere wereld waarin wij leven. Een wereld die bestuurd wordt door natuurwetten, maar waar toch zo gigantisch veel verschillende dingen in kunnen gebeuren. Wie is die natuurwet-gever?, zou bij mij meteen bovenkomen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:05 schreef Twerk het volgende:
[..]
Dmv wetenschap en logica kunnen we wel zeggen dat de kans erg, erg klein is...
Omdat er geen aanwijzingen zijn voor en God, omdat er geen noodzaak voor is en omdat 'gevolgen' van een God, waaronder religie, ook zonder God verklaard kunnen. worden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:08 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik snap dit soort opmerkingen niet. Hoe kun je nou met wetenschap zeggen dat het bestaan van God onwaarschijnlijk is?
Het is idd een bepaalde onwetendheid die men wil verklaren door een onduidelijk iets als een "God" in het leven te roepen. Wat men echter niet beseft is dat zij zichzelf met een nog complexer en groter probleem opzadelen, namelijk:quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat er geen aanwijzingen zijn voor en God, omdat er geen noodzaak voor is en omdat 'gevolgen' van een God, waaronder religie, ook zonder God verklaard kunnen. worden.
Wat overblijft is het verzinnen van bovennatuurlijke onmeetbare zaken en onzinnige vragen als: maar waar komen de natuurwetten dan vandaan.
Ik ga voor de Christelijke God juist voor een 7 en voor een god in het algemeen een 6. Waarom? Veel dingen die in de bijbel staan beschreven zijn bewezen onjuist. De aarde gecreëerd in 6 dagen, adam en eva, ark van noach etc etc. Nu weet ik dat er christenen zijn die hun godsvisie aanpassen aan de feiten, daar heb ik veel respect voor, maar over hen heb ik het nu niet. Er zijn ook redelijk veel mensen die geloven dat de aarde ca 6000 jaar oud is, omdat god hem toen gemaakt heeft.. en dat vind ik gewoon een 7 waard.quote:Op woensdag 4 maart 2009 02:42 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik weet dat niet, en vraag me dan af of die 6 dan alleen t.a.v. het bestaan van een christelijke God geldt of voor allerlei verschillende goden zoals die in verschillende vormen van geloof bestaan voor mensen. (en dan heb ik het niet alleen over de drie abrahamistische geloven.)
Zijn er goden waar je met een 6 tegenover staat en andere goden waarje met een 7 tegenover staat?
Als dat zo is vraag ik me af waarom die agnost de ene god waarschijnlijker vindt dan de andere, ook al is die waarschijnlijkheid zo klein en berustend op het niet weten, of het niet kunnen aantonen.
Is er voor de agnost een onderscheid tussen de mening over God en Shiva? (of welke goden er nog meer zijn.)
Grotendeels eens met wat je zegt. Het zou in deze context ook wel gepast zijn om naast Niels bohr ook Werner Heisenberg te noemen. Die 2 in combinatie = pure genious.quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:33 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Ik ga voor de Christelijke God juist voor een 7 en voor een god in het algemeen een 6. Waarom? Veel dingen die in de bijbel staan beschreven zijn bewezen onjuist. De aarde gecreëerd in 6 dagen, adam en eva, ark van noach etc etc. Nu weet ik dat er christenen zijn die hun godsvisie aanpassen aan de feiten, daar heb ik veel respect voor, maar over hen heb ik het nu niet. Er zijn ook redelijk veel mensen die geloven dat de aarde ca 6000 jaar oud is, omdat god hem toen gemaakt heeft.. en dat vind ik gewoon een 7 waard.
Dat is helemaal niet dezelfde leap-of-faith nemen als categorie 1 gelovigen. Dat is juist wetenschappelijk. Het atoommodel van Bohr? Achterhaald, klopt niet. Is een 7 waard. Wetten van Newton? 7. En ga zo maar door. Dingen die gefalsifieerd zijn, zijn gewoon een 7. In ieder geval voor mij wel.
Maar dan analyseer je de bijbel op dezelfde manier als een stuk wetenschap.quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:33 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Ik ga voor de Christelijke God juist voor een 7 en voor een god in het algemeen een 6. Waarom? Veel dingen die in de bijbel staan beschreven zijn bewezen onjuist. De aarde gecreëerd in 6 dagen, adam en eva, ark van noach etc etc. Nu weet ik dat er christenen zijn die hun godsvisie aanpassen aan de feiten, daar heb ik veel respect voor, maar over hen heb ik het nu niet. Er zijn ook redelijk veel mensen die geloven dat de aarde ca 6000 jaar oud is, omdat god hem toen gemaakt heeft.. en dat vind ik gewoon een 7 waard.
Nou, zo achterhaald is Bohr's atoommodel niet hoor. En de wetten van Newton zouden niet kloppen?quote:Dat is helemaal niet dezelfde leap-of-faith nemen als categorie 1 gelovigen. Dat is juist wetenschappelijk. Het atoommodel van Bohr? Achterhaald, klopt niet. Is een 7 waard. Wetten van Newton? 7. En ga zo maar door. Dingen die gefalsifieerd zijn, zijn gewoon een 7. In ieder geval voor mij wel.
Er zijn in mijn ervaring redelijk veel gelovigen die de bijbel als de waarheid zien en het bijna letterlijk geloven. Het is dan mijns inziens niet verkeerd dat wetenschappelijk te bekijken. Zoals ik al zei, mensen die hun visie aanpassen aan feiten en de bijbel niet als letterlijk zien, daar heb ik het nu niet over. Uiteindelijk geloven die in 'een god' die meer persoonsafhankelijk en niet te definieren is. Ik heb al gezegd dat ik daartegenover in categorie 6 sta.quote:
Ik kreeg altijd de creeps van die serie. Ik heb ook een bobbeltjesnavel en die durfde ik als kind heel lang niet meer aan te raken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:23 schreef Zith het volgende:
[..]
Is Lotte geen meisje meer omdat ze ontzichtbaar kan woorden met een druk op haar navel?*
*
--
iieeuwww!quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:11 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik heb ook een bobbeltjesnavel
Redelijk off-topic.. Maar ben wel benieuwd.. Als jij 3 "grootvaders" van de QT zou moeten noemen, welke 3 namen schieten jou dan te binnen als "insider"?quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dan analyseer je de bijbel op dezelfde manier als een stuk wetenschap.
[..]
Nou, zo achterhaald is Bohr's atoommodel niet hoor. En de wetten van Newton zouden niet kloppen?
Theorieën in de natuurkunde hebben een bepaald geldigheidsdomein. Geen enkele theorie is volledig geldig. Volgens jouw redenatie zouden de algemene relativiteitstheorie en het standaardmodel ook "een 7" krijgen; we weten immers al dat ze niet voor willekeurige energieschalen gelden.
Dit is een erg zwart-wit manier van kijken, in mijn ogen.
Wittgenstein ging volgens mij (eigenlijk volgens mijn filosofiedocent) voor de tweede optie. Sommige zaken zijn niet verifieerbaar, maar zijn te belangrijk om onjuist te zijn. Ze zijn wel sense-less, maar niet use-less. Hierbij zou het dan gaan om logica, ethiek en misschien ook het mystieke/religieuze. Kun je dat bevestigen of ontkrachten?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:46 schreef speknek het volgende:
Het woord 'bestaan' in de existentiele context waarin het gebruikt wordt, diens betekenis is contingent op de empirie zoals ons toekomt via de wetenschappelijke methode. Daar gelovigen weigeren god te definieren op een intern consistente, naturalistisch empirisch kenbare manier is de propositie "God bestaat" zinledig.
Je zou me derhalve in groep 7 in kunnen delen, maar dat hangt van je filosofie van de grondslagen van de analytische wiskunde af. Of je een zinledige propositie als falsum en daaropvolgend de ontkenning ervan aanneemt of dat je uberhaupt niets zinnigs over zinledige proposities kunt zeggen omdat ze inherent onbeslisbaar zijn. (Schreef Wittgenstein hier immers niet al over "wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen"?). Waarschijnlijk ben ik dus eerder een buitencategorie.
Ja, mijn vraag was ook meer retorisch van aard. Ik kan dat niet echt bevestigen of ontkrachten, want de precieze rationale achter de paradoxale houding van Wittgenstein t.o.v. 'waardeloze' gebieden als de ethiek en metafysica blijft een beetje een enigma voor me.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:14 schreef Dwerfion het volgende:
Wittgenstein ging volgens mij (eigenlijk volgens mijn filosofiedocent) voor de tweede optie. Sommige zaken zijn niet verifieerbaar, maar zijn te belangrijk om onjuist te zijn. Ze zijn wel sense-less, maar niet use-less. Hierbij zou het dan gaan om logica, ethiek en misschien ook het mystieke/religieuze. Kun je dat bevestigen of ontkrachten?
Er zal vast een te groot deel van de Christenen zo naar de bijbel kijken. De kunst is om daarin niet meegesleept te worden. Het is denk ik de uitdaging van de 21e eeuw om de bijbel, maar ook andere religieuze teksten, intrinsiek te waarderen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:50 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Er zijn in mijn ervaring redelijk veel gelovigen die de bijbel als de waarheid zien en het bijna letterlijk geloven. Het is dan mijns inziens niet verkeerd dat wetenschappelijk te bekijken.
Zoals ik al zei, mensen die hun visie aanpassen aan feiten en de bijbel niet als letterlijk zien, daar heb ik het nu niet over. Uiteindelijk geloven die in 'een god' die meer persoonsafhankelijk en niet te definieren is. Ik heb al gezegd dat ik daartegenover in categorie 6 sta.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt, maar het is hier ook niet zo belangrijk geloof ik.quote:Bruikbaar in een bepaald domein is iets anders dan geldig. De wetten van Newton F=ma is bruikbaar op aardse schalen, maar is nog niet kloppend.
Hier ben ik het mee eensquote:Op woensdag 4 maart 2009 12:46 schreef speknek het volgende:
Het woord 'bestaan' in de existentiele context waarin het gebruikt wordt, diens betekenis is contingent op de empirie zoals ons toekomt via de wetenschappelijke methode. Daar gelovigen weigeren god te definieren op een intern consistente, naturalistisch empirisch kenbare manier is de propositie "God bestaat" zinledig.
QT? Bedoel je daar quantummechanica mee?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:05 schreef Twerk het volgende:
[..]
Redelijk off-topic.. Maar ben wel benieuwd.. Als jij 3 "grootvaders" van de QT zou moeten noemen, welke 3 namen schieten jou dan te binnen als "insider"?
Da's een hele mooie nuance voor de vraagstelling in de OT. Welke god? En wanneer op de schaal van zeven gaat het om een specifieke god. Aan de lage wal (redelijke overtuiging van bestaan) lijkt me vragen om specificatie. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er overtuigden zijn (van het bestaan van God) zonder een keuze te maken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:33 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet dezelfde leap-of-faith nemen als categorie 1 gelovigen. Dat is juist wetenschappelijk. Het atoommodel van Bohr? Achterhaald, klopt niet. Is een 7 waard. Wetten van Newton? 7. En ga zo maar door. Dingen die gefalsifieerd zijn, zijn gewoon een 7. In ieder geval voor mij wel.
Hoe kom je daarbij dat men dat niet beseft? Niet alle gelovigen zijn zo dom!quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:18 schreef Twerk het volgende:
[..]
Het is idd een bepaalde onwetendheid die men wil verklaren door een onduidelijk iets als een "God" in het leven te roepen. Wat men echter niet beseft is dat zij zichzelf met een nog complexer en groter probleem opzadelen, namelijk:
Wanneer en hoe kwam de "almachtige" dan tot stand?
Het fundamentele verschil is dat de quantum mechanica niet zomaar in het leven is geroepen, maar aantoonbaar van toepassing is. Niet door simpele zielen die iets verzinnen omdat ze er niet mee kunnen leven dat ze iets niet kunnen verklaren, maar door mensen die oprecht geinteresseerd zijn hoe zaken in elkaar steken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:21 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij dat men dat niet beseft? Niet alle gelovigen zijn zo dom!
Maar dat is met de quantum mechanica hetzelfde: het verklaart bepaalde dingen maar roept nog veel grotere vragen op.
En dat men op die ultieme vragen geen antwoord kan geven is niet zo vreemd, vanwege de eindigheid van het menselijke brein; een sprinkhaan moet ook niet verwachten het bewijs van de stelling van Pythagoras te kunnen begrijpen.
http://scienceblogs.com/p(...)_god_disappeared.phpquote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:26 schreef Pinterman het volgende:
[..]
In principe niet. Niets in het christendom (van andere geloven weet ik minder) is afhankelijk van het al dan niet bestaan van God.
Dan zijn we het eens geloof ik.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er zal vast een te groot deel van de Christenen zo naar de bijbel kijken. De kunst is om daarin niet meegesleept te worden. Het is denk ik de uitdaging van de 21e eeuw om de bijbel, maar ook andere religieuze teksten, intrinsiek te waarderen. [..]
Neequote:Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt, maar het is hier ook niet zo belangrijk geloof ik.
En je denkt dat dat met religie wel zo is?quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:29 schreef Twerk het volgende:
[..]
Niet door simpele zielen die iets verzinnen omdat ze er niet mee kunnen leven dat ze iets niet kunnen verklaren, maar door mensen die oprecht geinteresseerd zijn hoe zaken in elkaar steken.
Op het moment bedoel je, neem ik aan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:21 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
En dat men op die ultieme vragen geen antwoord kan geven is niet zo vreemd, vanwege de eindigheid van het menselijke brein.
Zo jij bent stoer zeg, hippie.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:37 schreef SadKingBilly het volgende:
8. Of er nu wel of niet een god is, ik weiger enige invloed of verantwoordelijkheid toe te kennen en enige verplichting of verbondenheid te geven aan wat voor godheid dan ook.
Geen enkele god heeft wat voor recht dan ook om wat voor oordeel dan ook over mij te vellen.
Mocht god wel bestaan en ik kom ooit voor hem (of haar!) te staan krijgt hij een schop in zijn ballen.
Het is misschien wat cru gesteld, maar min of meer denk ik dat wel ja. Door de gehele geschiedenis heen zie je dat mensen - op dat moment - onverklaarbare zaken toeschrijven aan Goden of anderzijds bovennatuurlijke dingen. Wij kunnen het ons misschien nu niet meer voorstellen, maar duizenden jaren geleden waren er hele volksstammen die onweer zagen als een teken van een bepaalde God. Overal hadden ze Goden voor. Pas de Joden waren de eerst die in maar 1 God gingen geloven.quote:Op donderdag 5 maart 2009 09:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En je denkt dat dat met religie wel zo is?
Men kan het ook anders benaderen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:29 schreef Twerk het volgende:
[..]
Het fundamentele verschil is dat de quantum mechanica niet zomaar in het leven is geroepen, maar aantoonbaar van toepassing is. Niet door simpele zielen die iets verzinnen omdat ze er niet mee kunnen leven dat ze iets niet kunnen verklaren, maar door mensen die oprecht geinteresseerd zijn hoe zaken in elkaar steken.
Sowieso nogal een kul agrument.quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Stel jezelf de vraag: hoe kan het dat ik besta? Waarom bestaat er niet niets? En niet alleen iets, maar zelfs iets dat zich bewust is van zichzelf en een uiterst complexe wereld.
Dat is een grenzeloos wonder.
En als zo’n grenzeloos wonder bestaat waarom zou het grenzeloze wonder van een God dan niet bestaan?
Niet echt een argument voor 7 lijkt me.
Maar gebruikt je dezelfde beargumentatie (en score) voor draken, dwergen, wandelende stenen, zeemonsters, hemelvaart (als sterren of naar een hiernamaals), etc.? Volgens mij is het alleen bewijs voor de fantasie, de kunst van vertellingen en het begrip dat er meer is dat onze zintuigen (zonder versterking) kunnen waarnemen binnen onze soort.quote:Op donderdag 5 maart 2009 13:16 schreef Twerk het volgende:
[..]
Het is misschien wat cru gesteld, maar min of meer denk ik dat wel ja. Door de gehele geschiedenis heen zie je dat mensen - op dat moment - onverklaarbare zaken toeschrijven aan Goden of anderzijds bovennatuurlijke dingen. Wij kunnen het ons misschien nu niet meer voorstellen, maar duizenden jaren geleden waren er hele volksstammen die onweer zagen als een teken van een bepaalde God. Overal hadden ze Goden voor. Pas de Joden waren de eerst die in maar 1 God gingen geloven.
In dat kader denk ik dus ook dat religie en het idee van een God Man-made is. Vandaar dat ik zelf kies voor optie 6.
Er alleen in geloven misschien. Er naar handelen kan alles behalve makkelijk zijn. Oude voorbeelden zijn natuurlijk de profeten, Jezus' discipelen, vroeg-Christenen die werden vervolgd etc. Tegenwoordig kan een Godsbesef je hele leven overhoop gooienquote:Op donderdag 5 maart 2009 16:59 schreef Effete het volgende:
Geloven in god is natuurlijk wel een romantisch en makkelijk idee -
Daar komt toch ook de grote diversiteit aan stromingen vandaan? En de totale willekeur die wordt toegepast in het onderscheid tussen letterlijke passages (van welk religieus werk dan ook) en figuurlijke? Ik heb diverse malen gevraagd om criteria waarop passages uit religieuze werken werden beoordeeld maar nooit gekregen, het schijnt een nogal individuele keuze te zijn welk deel wel 'echt' is en welk deel niet.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er alleen in geloven misschien. Er naar handelen kan alles behalve makkelijk zijn.
Je hebt gelijk. Maar laat de wereld nu voor het grootste deel bevolkt worden door mensen die in God geloven omdat het ze steun geeft als hun leven een puinhoop is en vervolgens weer lekker verder gaan met zondigen. Ik ken maar een handjevol gelovigen die daadwerkelijk proberen te leven volgens het geloof (en hoewel ik het niet helemaal begrijp en hun mening niet deel, heb ik daar dan wel weer respect voor).quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er alleen in geloven misschien. Er naar handelen kan alles behalve makkelijk zijn. Oude voorbeelden zijn natuurlijk de profeten, Jezus' discipelen, vroeg-Christenen die werden vervolgd etc. Tegenwoordig kan een Godsbesef je hele leven overhoop gooien![]()
Maar ik ben het met je eens als je het hebt over mensen die in naam van het geloof de evolutietheorie gaan ontkennen of menen "toch al uitverkoren te zijn".
Dat is toch duidelijk? KoningDavid interpreteert de Bijbel en TheMagnificent de Koran.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:34 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Daar komt toch ook de grote diversiteit aan stromingen vandaan? En de totale willekeur die wordt toegepast in het onderscheid tussen letterlijke passages (van welk religieus werk dan ook) en figuurlijke? Ik heb diverse malen gevraagd om criteria waarop passages uit religieuze werken werden beoordeeld maar nooit gekregen, het schijnt een nogal individuele keuze te zijn welk deel wel 'echt' is en welk deel niet.
Zolang de mens voor zijn inzicht afhankelijk is van een beperkt stoffelijk brein blijft zijn inzicht naar de aard der zaak beperkt.quote:
Dat zijn 2 werkelijkheden die niet te vergelijken zijn want God is een werkelijkheid op geestelijk niveau en groene marsmannetjes op stoffelijk niveau.quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:59 schreef Effete het volgende:
Ik ben nummer zeven, maar ik heb ook niet de behoefte het bestaan van god hard te ontkennen. Ik geloof ook niet in groene marsmannetjes met één oog, daarvan hoef ik ook niet keihard rond te roepen adt ze niet bestaan.
Het bestaan van complex leven gelijk stellen aan 'een grenzeloos wonder' om de waarschijnlijkheid van 'een grenzeloos wonder' god (?) te verklaren. Eén van de logica kenners kan daar vast een mooie fallacy bij noemen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 19:51 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Wat is er precies kul aan dit argument?
Waarom kunnen marsmannetjes niet etherisch zijn?quote:Op donderdag 5 maart 2009 19:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat zijn 2 werkelijkheden die niet te vergelijken zijn want God is een werkelijkheid op geestelijk niveau en groene marsmannetjes op stoffelijk niveau.
Het vergelijken van lucht en smurfen is natuurlijk nergens op gebaseerd.quote:Op donderdag 5 maart 2009 19:59 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het bestaan van complex leven gelijk stellen aan 'een grenzeloos wonder' om de waarschijnlijkheid van 'een grenzeloos wonder' god (?) te verklaren. Eén van de logica kenners kan daar vast een mooie fallacy bij noemen.
De lucht is blauw, dus waarom zouden smurfen (zeker ook blauw) niet bestaan?
[edit]
Waarbij blauw nog eens snoeihard concreet is in vergelijking met 'een grenzeloos wonder' (wat de lucht en smurfen natuurlijk ook zijn)
Misschien bestaan er ook wel etherische marsmannetjes. Dat zou ik niet graag uitsluiten. Wat weten wij ervan?quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:05 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Waarom kunnen marsmannetjes niet etherisch zijn?
Inderdaad, en die vergelijking had nog meer om het lijf dan complex leven met een godsbeeld te vergelijken (qua existentieele waarde) op het punt van het zijn van 'een grenzeloos wonder.quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:13 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het vergelijken van lucht en smurfen is natuurlijk nergens op gebaseerd.
Niks, behalve dan dat ze in potentie bestaan. Er is dus geen verschil tussen een godsbeeld en marsmannetjes zolang je die marsmannetjes de correcte eigenschappen meegeeft.quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Misschien bestaan er ook wel etherische marsmannetjes. Dat zou ik niet graag uitsluiten. Wat weten wij ervan?
Nogal logisch. Een religieus boek letterlijk nemen is niet echt te doen en zal zeker ingaan tegen de huidige maatschappelijke normen en waarden. Er is altijd een zekere mate van interpretatie en eigen inbreng nodig, wat gelijk al aangeeft dat men eigenlijk zelf al een (eigen) moraal creeert en best zelf keuzes kan maken; daar is niet een of andere god voor nodig.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:34 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Daar komt toch ook de grote diversiteit aan stromingen vandaan? En de totale willekeur die wordt toegepast in het onderscheid tussen letterlijke passages (van welk religieus werk dan ook) en figuurlijke? Ik heb diverse malen gevraagd om criteria waarop passages uit religieuze werken werden beoordeeld maar nooit gekregen, het schijnt een nogal individuele keuze te zijn welk deel wel 'echt' is en welk deel niet.
zegt wie?quote:Op donderdag 5 maart 2009 19:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat zijn 2 werkelijkheden die niet te vergelijken zijn want God is een werkelijkheid op geestelijk niveau en groene marsmannetjes op stoffelijk niveau.
Dat Dawkins dat vanuit een seculiere religie doet, en die Imam vanuit een traditionele religie.quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:56 schreef Triggershot het volgende:
Honestly wat is het verschil tussen Dawkins die zich over godsdienst uit met een Imam die zich uit over evolutie?
Niet veel, maar Dawkins probeert mijn kinderen tenminste niet te bekeren.quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:56 schreef Triggershot het volgende:
Honestly wat is het verschil tussen Dawkins die zich over godsdienst uit met een Imam die zich uit over evolutie?
No question about that, maar in geval van beiden niet bepaalt gebied van expertise.quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:57 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat Dawkins dat vanuit een seculiere religie doet, en die Imam vanuit een traditionele religie.
Heb je het boek goed gelezen?quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:58 schreef boyv het volgende:
[..]
Niet veel, maar Dawkins probeert mijn kinderen tenminste niet te bekeren.
Sjah, de schrijfsels die hij aan het baggeren op religie wijdt zijn ook niet bijster interessant.. Enfin, naast zijn vakgebied heeft ook hij een hobbyquote:Op donderdag 5 maart 2009 20:57 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat Dawkins dat vanuit een seculiere religie doet, en die Imam vanuit een traditionele religie.
Je kunt van Dawkins zeggen wat je wil, maar hij heeft redelijk veel kennis van (de geschiedenis van) geloof en de diverse heilige boeken etc.quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:56 schreef Triggershot het volgende:
Er is praktisch geen verschil. Dawkins heeft niet al te veel kaas gegeten van filosofie, geschiedenis en theologie, toch meent hij er telkens uitspraken over te moeten doen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 20:56 schreef Triggershot het volgende:
Net zoals Bertrand Russell naast wiskunde en exacte filosofie ook nogal wat hobbies had waar hij de grootste bagger over schreefquote:Op donderdag 5 maart 2009 20:59 schreef marq het volgende:
Sjah, de schrijfsels die hij aan het baggeren op religie wijdt zijn ook niet bijster interessant.. Enfin, naast zijn vakgebied heeft ook hij een hobby
Dawkins heeft diverse malen toegegeven de Koran nooit inhoudelijk gelezen te hebben, heeft geen religieuze - bijbel studies gevolgd. Het enige waar hij tegen is, is zijn interpretatie van deze godsdiensten.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:01 schreef Twerk het volgende:
[..]
Je kunt van Dawkins zeggen wat je wil, maar hij heeft redelijk veel kennis van (de geschiedenis van) geloof en de diverse heilige boeken etc.
De meeste imams hebben werkelijk geen benul wat ze daadwerkelijk verpen, als ze over de evolutietheorie praten.
Dat heeft een hele andere reden. Overigens debatteerde hij 'vroeger' wel gewoon met gelovigen, maar de tenenkrommende onwetendheid van hun, deed hem besluiten er mee te kappen. Niet de zaken omdraaien.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Er is praktisch geen verschil. Dawkins heeft niet al te veel kaas gegeten van filosofie, geschiedenis en theologie, toch meent hij er telkens uitspraken over te moeten doen.
De christelijke filosofen staan echt opgesteld in rij om Dawkins te debateren maar hij weigert telkens.
William Lane Craig vs. Richard Dawins. Dat wil ik wel zien.
quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:01 schreef Twerk het volgende:
Je kunt van Dawkins zeggen wat je wil, maar hij heeft redelijk veel kennis van (de geschiedenis van) geloof en de diverse heilige boeken etc.
Daarentegen interviewt hij wel graag Tad Haggerd en een Wahabistische Moslimquote:Op donderdag 5 maart 2009 21:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Er is praktisch geen verschil. Dawkins heeft niet al te veel kaas gegeten van filosofie, geschiedenis en theologie, toch meent hij er telkens uitspraken over te moeten doen.
De christelijke filosofen staan echt opgesteld in rij om Dawkins te debateren maar hij weigert telkens.
William Lane Craig vs. Richard Dawins. Dat wil ik wel zien.
Dawkins is nooit het debat aangegaan met de geïnteresseerde en genuanceerde theologen. Zijn recente debat met McGrath komt niet op tv en wordt via het achterdeurtje op internet gezet. Nee, Richard deed alleen creationisten. Makkelijk omver te werpen. Genuanceerde beschouwingen over geloof en evolutie, het soort reflectie waar filosoof Michael Ruse aan doet, daar maakt Richard zijn handen niet aan vuil.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:03 schreef Twerk het volgende:
Dat heeft een hele andere reden. Overigens debatteerde hij 'vroeger' wel gewoon met gelovigen, maar de tenenkrommende onwetendheid van hun, deed hem besluiten er mee te kappen. Niet de zaken omdraaien.
quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:02 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins heeft diverse malen toegegeven de Koran nooit inhoudelijk gelezen te hebben, heeft geen religieuze - bijbel studies gevolgd. Het enige waar hij tegen is, is zijn interpretatie van deze godsdiensten.
quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:03 schreef Twerk het volgende:
[..]
Dat heeft een hele andere reden. Overigens debatteerde hij 'vroeger' wel gewoon met gelovigen, maar de tenenkrommende onwetendheid van hun, deed hem besluiten er mee te kappen. Niet de zaken omdraaien.
Wanneer komt de dvd uit?quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:06 schreef Scaurus het volgende:
[..]_!
Hoe kan je anno 2008 in godsnaam een public intellectual zijn met een grote mond over religie zonder de Koran te hebben gelezen? Ongelooflijk, des te meer daar je de Koran in zo'n 10 uur kan uitlezen.
Waarschijnlijk modern Islamitisch terrorisme in combinatie met het idee dat de Koran een goedkoop aftreksel is van de Bijbel wat hem dreef tot het kunnen scoren van punten uit vooringenomen generalisaties.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:06 schreef Scaurus het volgende:
[..]_!
Hoe kan je anno 2008 in godsnaam een public intellectual zijn met een grote mond over religie zonder de Koran te hebben gelezen? Ongelooflijk, des te meer daar je de Koran in zo'n 10 uur kan uitlezen.
Wat naast laf overigens ook zeer jammer is. Er lopen in Engeland genoeg hooggeleerde gelovigen rond die gehakt maken van Dawkins' simplistische wereldbeeld. Men denke aan Rowan Williams en Tom Wright.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:10 schreef koningdavid het volgende:
De christelijke intellectuelen laat Dawkins links liggen, bang voor gezichtsverlies denk ik. Hij heeft er een geïnterviewd voor zijn documentaireserie van de BBC. Daarvoor interviewde hij prof. McGrath van Oxford. Maar je raad het al, dat heeft de serie nooit gehaald. Niet makkelijk genoeg om tegenaan te schoppen.
Wat toch wel frappant is gezien het feit dat de wortels van het moslimterrorisme niet in de Koran, maar in het 19de eeuwse Europees anarchisme liggen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:11 schreef Triggershot het volgende:
Waarschijnlijk modern Islamitisch terrorisme in combinatie met het idee dat de Koran een goedkoop aftreksel is van de Bijbel wat hem dreef tot het kunnen scoren van punten uit vooringenomen generalisaties.
Het gaat (iig mij ) hier eigenlijk ook helemaal niet om Dawkins. Maar wat zou jij er zo ongelofelijk boeiend ineens aan vinden als toevallig dan iets minder domme en onwetende mensen (en het mogelijk ook iets anders verwoorden), met verhalen aankomen waarvoor geen enkel bewijs is?quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:13 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat naast laf overigens ook zeer jammer is. Er lopen in Engeland genoeg hooggeleerde gelovigen rond die gehakt maken van Dawkins' simplistische wereldbeeld. Men denke aan Rowan Williams en Tom Wright.
Misschien lichtelijk offtopic, maar in een recent interview zei Bin Laden nog dat zijn oorlogvoering comform 'the American way' was, hiermee verwijzende naar het bombarderen van Japan, zonder onderscheid te maken tussen burger en militant om zo de Japan uit de oorlog te halen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:14 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat toch wel frappant is gezien het feit dat de wortels van het moslimterrorisme niet in de Koran, maar in het 19de eeuwse Europees anarchisme liggen.
Waarom wordt er zo een onderscheid gemaakt, iedereen vecht voor zijn / haar rechten volgens datgene waar ze in gelooft, een vrouw, homo, pedo, neger, allochtoon, gelovige gelooft allemaal dat ze gelijk zijn aan de ander en dat ze zelf ook recht hebben op de aanwezige resources om datgene waar ze in geloven uit te oefenen, waarom wordt er alleen een big issue gemaakt over de gelovige als er geen geweld bij komt kijken?quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:18 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij ageert Dawkins vooral op de manier waarop religies worden uitgedragen en welke waarde ze afdwingen. Over inhoudelijke dingen gaat het niet zo vaak. Ik hoef de bijbel niet te lezen om me te mogen storen aan potter-verbrandende zwarte kousen of bill-board verbiedende chagrijnen.
Zolang religie speciale behandeling claimt moeten ze zich ook verantwoorden, en dat lukt niet buiten de eigen kring.
Interessant dat je Harry Potter noemt. Richard Dawkins is fel tegen Potter. De magie en eindeloze verbeelding in de boeken leiden kinderen namelijk van het rechte pad van de rede af. Tjaquote:Op donderdag 5 maart 2009 21:18 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij ageert Dawkins vooral op de manier waarop religies worden uitgedragen en welke waarde ze afdwingen. Over inhoudelijke dingen gaat het niet zo vaak. Ik hoef de bijbel niet te lezen om me te mogen storen aan potter-verbrandende zwarte kousen of bill-board verbiedende chagrijnen.
Zeker wel. Dawkins opmerking "waar komt God dan vandaan?" komt naar voren in elk interview zo ongeveer. Als hij een beetje Augustinus had gelezen had hij daar al een goed antwoord op gehad vanuit christelijk perspectief.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:18 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij ageert Dawkins vooral op de manier waarop religies worden uitgedragen en welke waarde ze afdwingen. Over inhoudelijke dingen gaat het niet zo vaak.
count me in.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:20 schreef Scaurus het volgende:
Ik zou mijn linkerhand amputeren om een drie uur durend debat tussen Richard Dawkins en John Gray.
Apologeten bekritiseren, maar wanneer het op atheisten aankomt ineens zich verschuilen onder dat het een misdaad is gedaan door atheisten, niet namens atheisme.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zeker wel. Dawkins opmerking "waar komt God dan vandaan?" komt naar voren in elk interview zo ongeveer. Als hij een beetje Augustinus had gelezen had hij daar al een goed antwoord op gehad vanuit christelijk perspectief.
Ook zijn Dawkins' uitspraken over de gewelddadig van God van het OT natuurlijk inhoudelijk en zelfs theologisch van aard.
Over geschiedenis doet hij ook veel uitspraken. Van de inquisities tot het communistisch manifest.
Dawkins zegt rare dingen zodra hij uit het labaratorium stapt.
Fout. Dergelijke misdaden zijn gedaan door atheïsten die zo atheïst waren dat ze eigenlijk religieus waren ofzo. Dat soort dingen hoor je dan altijd.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Apologeten bekritiseren, maar wanneer het op atheisten aankomt ineens zich verschuilen onder dat het een misdaad is gedaan door atheisten, niet namens atheisme.
Vroeg of laat haalt elke onwetende kluns dit weer aan ergens in een topic.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Apologeten bekritiseren, maar wanneer het op atheisten aankomt ineens zich verschuilen onder dat het een misdaad is gedaan door atheisten, niet namens atheisme.
Kom anders even naar beneden en verlicht deze onwetende kluns?quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:30 schreef Twerk het volgende:
[..]
Vroeg of laat haalt elke onwetende kluns dit weer aan ergens in een topic.
No true Scotsmanquote:Op donderdag 5 maart 2009 21:30 schreef koningdavid het volgende:
Fout. Dergelijke misdaden zijn gedaan door atheïsten die zo atheïst waren dat ze eigenlijk religieus waren ofzo. Dat soort dingen hoor je dan altijd.
Oh ja, dat is wat academisch correcter en prima in vervolging op zijn kruistocht tegen religie.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Fout. Dergelijke misdaden zijn gedaan door atheïsten die zo atheïst waren dat ze eigenlijk religieus waren ofzo. Dat soort dingen hoor je dan altijd.
Niet te hard. Straks is hij er weer om te zeggen dat atheïsme niet bestaat o.i.d.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:35 schreef Scaurus het volgende:
Heerlijk, eens een topic zonder het zelotische antitheïsme van Papierversnipperaar en zijn vrienden.
Dan heb je zeker het stukje gemist waarin hij duidelijk zegt dat hij hoopt dat die mensen die al een tijdje twijfelen, na het lezen van zijn boek als atheïst eindigen?quote:
Je hoeft niet te weten wat een religie precies inhoudt, om de theorie dat god bestaat als onzin aan te zien.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:03 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dawkins geeft zelf toe zich gewoon niet te willen verdiepen in theologie, in wat Origenes, Thomas, Calvijn en Barth zeggen. Ook godsdienstgeschiedenis is niet aan hem besteed. Verder dan wat terloopse opmerkingen over de kruistochten en inquisitie komt hij niet. Ook niet opmerkelijk, want als typische progressief is de goddeloze shiny happy future hem veel belangrijker dan dat duistere verleden.
Vergelijk je nou werkelijk de emancipatie van vrouwen, homo's, pedofielen, negers en allochtonen met de manier waarop religieuzen hun moraal opleggen? Er zit volgens mij nogal een verschil in gelijkheid proberen te krijgen voor een bepaalde groep en de maatschappij geforceerd inrichten naar 'jouw' private moraal.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:23 schreef Triggershot het volgende:
Waarom wordt er zo een onderscheid gemaakt, iedereen vecht voor zijn / haar rechten volgens datgene waar ze in gelooft, een vrouw, homo, pedo, neger, allochtoon, gelovige gelooft allemaal dat ze gelijk zijn aan de ander en dat ze zelf ook recht hebben op de aanwezige resources om datgene waar ze in geloven uit te oefenen, waarom wordt er alleen een big issue gemaakt over de gelovige als er geen geweld bij komt kijken?
De meeste sportclubs worden aangesproken en aansprakelijk gesteld voor 'hun' hooligans. Boetes, afgelasten van wedstrijden, supporterloos moeten spelen etc. Daarbij is er geen enkele voetbal club die openlijk de hooligans steunt. Iets anders in religieuze kringen waarbij de stille achterban continu voor draagvlak vecht; religie moet immers vrij zijn. Daarom grijpt er ook nooit een confessionele partij in als het uit de klauwen loopt, dan snijden ze zichzelf in de vingers.quote:Voetbal en sportclubs brengen rellende hooligans voort, maar op geen enkel manier kan je hier een club op sport voor aansprakelijk stellen, het zijn nog steeds de individuen die aansprakelijk zijn voor het plegen van een misdaad, niemand anders.
oh sorry, ik wist niet dat het verplicht was om dat boek te lezen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan heb je zeker het stukje gemist waarin hij duidelijk zegt dat hij hoopt dat die mensen die al een tijdje twijfelen, na het lezen van zijn boek als atheïst eindigen?
Hij heeft het niet zozeer over de twijfelaars. Evenmin is het bedoeld om 'zieltjes te winnen', zoals jij op een geforceerde manier lijkt te willen zoeken en anderen laten doen geloven.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan heb je zeker het stukje gemist waarin hij duidelijk zegt dat hij hoopt dat die mensen die al een tijdje twijfelen, na het lezen van zijn boek als atheïst eindigen?
Dat zijn geen diepzinnige theologische argumenten, dat is de vraag om verantwoording. Als je stelt dat 'jouw' god het ultieme goed (en/of liefde) is, moet je die gewelddadige god uitleggen. Als je stelt dat de oerknal niet kan omdat er niets uit niets kan komen, mag je uitleggen waarom god dat dan wel kan. Als je uit een religie stapt (ruimtelijk dan) dan blijft er een hele hoop vaagheid over. Als je vanuit een religie roept dat het allemaal zonneklaar is mag je dat uitleggen. Dat is volgens mij een redelijk normaal systeem als er gepraat wordt over denkbeelden (zeker als ze lekker conflicteren).quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zeker wel. Dawkins opmerking "waar komt God dan vandaan?" komt naar voren in elk interview zo ongeveer. Als hij een beetje Augustinus had gelezen had hij daar al een goed antwoord op gehad vanuit christelijk perspectief.
Ook zijn Dawkins' uitspraken over de gewelddadig van God van het OT natuurlijk inhoudelijk en zelfs theologisch van aard.
Over geschiedenis doet hij ook veel uitspraken. Van de inquisities tot het communistisch manifest.
quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Fout. Dergelijke misdaden zijn gedaan door atheïsten die zo atheïst waren dat ze eigenlijk religieus waren ofzo. Dat soort dingen hoor je dan altijd.![]()
Het is enkel een vergelijking van mijn kant gezien als beide voorbeelden hun recht proberen te halen op een democratische manier, via de wet. Het ging mij niet echt om dat jij je winkel niet mag openhouden op zondag of niets mag zeggen over Jezus, Allah, Mohammed of vulmaarinwat, maar eerder een voorbeeldje Enait die weigert vrouwen een hand te geven, hij probeert zijn gelijk te behalen via de wet. Zowel het geven van een hand als het weigeren van een hand is het opleggen van een moraal.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:46 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Vergelijk je nou werkelijk de emancipatie van vrouwen, homo's, pedofielen, negers en allochtonen met de manier waarop religieuzen hun moraal opleggen? Er zit volgens mij nogal een verschil in gelijkheid proberen te krijgen voor een bepaalde groep en de maatschappij geforceerd inrichten naar 'jouw' private moraal.
Mensen zoals Saayed Qutb en Zawahiri zijn gemarteld, van Qutb werd het zelfs zijn dood, Bin Laden is staatloos en de Leider van Hezbollah heeft zelfs een Fatwa over hem heen geroepen, met een prioriteit hoger dan Salman Rushdie. Zulke tegengeluiden en maatregelen zie je ook in religieuze kringen wat dat betreft. Daarnaast gebruikt de politici religie als instrument, religie niet politici als instrument, zit een groot verschil in. De selectiviteit van Dawkins met name als het aankomt op religie is werkelijk te hypocriet voor woorden.quote:De meeste sportclubs worden aangesproken en aansprakelijk gesteld voor 'hun' hooligans. Boetes, afgelasten van wedstrijden, supporterloos moeten spelen etc. Daarbij is er geen enkele voetbal club die openlijk de hooligans steunt. Iets anders in religieuze kringen waarbij de stille achterban continu voor draagvlak vecht; religie moet immers vrij zijn. Daarom grijpt er ook nooit een confessionele partij in als het uit de klauwen loopt, dan snijden ze zichzelf in de vingers.
Is het verplicht om de Koran te lezen, naar een imam te luisteren?quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:48 schreef boyv het volgende:
[..]
oh sorry, ik wist niet dat het verplicht was om dat boek te lezen.
Uit eigen wil een boek lezen dat religies afkraakt en hopen dat de lezer atheist wordt is wat anders dan je kinderen religieus opvoeden / indoctrineren zonder ze zelf daarover de keuze te geven.
Wel.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:51 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dat zijn geen diepzinnige theologische argumenten
Het feit is dat Dawkins aan de hand van Oudtestamentische passages concludeert dat JHWH een gewelddadige God is. Dat is theologie bedrijven. Hij interpreteert theologische geschriften. Niet dat je per se afgestudeerd theoloog moet zien voordat je je mening over de bijbel geeft, maar het helpt wel.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:51 schreef Invictus_ het volgende:
Als je stelt dat 'jouw' god het ultieme goed (en/of liefde) is, moet je die gewelddadige god uitleggen.
Dat deed Augustinus in de 4e eeuw n.c. min of meer al (toen de oerknal nog niets 'ontdekt' was). Het antwoord daarop is heel simpel. De veronderstelling is dat alles wat "begint te ontstaan een oorzaak nodig heeft". God is nooit "begonnen te ontstaan" dus die veronderstelling slaat niet op God.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:51 schreef Invictus_ het volgende:
Als je stelt dat de oerknal niet kan omdat er niets uit niets kan komen, mag je uitleggen waarom god dat dan wel kan.
Maar Dawkins vraagt niet enkel om uitleg. Dawkins komt met keiharde waarheidsclaims, dat is wat anders.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:51 schreef Invictus_ het volgende:
Als je uit een religie stapt (ruimtelijk dan) dan blijft er een hele hoop vaagheid over. Als je vanuit een religie roept dat het allemaal zonneklaar is mag je dat uitleggen. Dat is volgens mij een redelijk normaal systeem als er gepraat wordt over denkbeelden (zeker als ze lekker conflicteren).
Jij denkt dat kinderen in Iran dezelfde vrije keus hebben als volwassen mensen in bijv. West-europa?quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is het verplicht om de Koran te lezen, naar een imam te luisteren?
Uit eigen wil een boek van Dawkins lezen, is te vergelijken met uit eigen wil de Koran te lezen waarbij de Imam hoopt dat je een moslim wordt.
Of denk jij dat Dawkins zijn kinderen zal opvoeden met een pro religieuze houding, dat hij zijn kinderen niet zal indoctrineren met zijn generalisaties over de Islam, Christendom en Judaisme etc?
Wat is anders dan een imam die zich richt op mensen die atheïstisch, seculier zijn opgevoed en de mensen die zich in hun omgeving ongelukkig wil voelen te vertellen over de Islam? Wat de Islam nu werkelijk is vanuit een perspectief van de Imam? Dat komt wel op neiging tot bekeren, maar wat Dawkins wil natuurlijk niet.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:50 schreef Twerk het volgende:
[..]
Hij heeft het niet zozeer over de twijfelaars. Evenmin is het bedoeld om 'zieltjes te winnen', zoals jij op een geforceerde manier lijkt te willen zoeken en anderen laten doen geloven.
Hij heeft het in die passage o.a. over mensen die gelovig zijn opgevoed en er zich ongelukkig onder voelen, maar door o.a. de cultuur waarin ze leven het niet makkelijk vinden om het geloof achter zich te laten.
Dat is natuurlijk heel wat anders.
Ga je nou om een punt te scoren een land als voorbeeld nemen waar zelfs de meest gedogmatiseerde moslim niet wil wonen omwille van de beperkingen in dat land?quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:03 schreef Twerk het volgende:
[..]
Jij denkt dat kinderen in Iran dezelfde vrije keus hebben als volwassen mensen in bijv. West-europa?
Dergelijke indoctrinatie van jongs af aan is niet veel meer dan kindermishandeling.
Je komt constant aan met kinderlijke drogredenen. Je vergelijkingen raken kant noch wal.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat is anders dan een imam die zich richt op mensen die atheïstisch, seculier zijn opgevoed en de mensen die zich in hun omgeving ongelukkig wil voelen te vertellen over de Islam? Wat de Islam nu werkelijk is vanuit een perspectief van de Imam? Dat komt wel op neiging tot bekeren, maar wat Dawkins wil natuurlijk niet.
Probeer aub jouw interpretatie van mijn reactie niet te verwarren met mijn boodschap die schuilt in mijn reactie, als je mijn reactie niet hebt begrepen, of ik me niet duidelijk heb geuit dan kan je om toelichting vragen, maar ga geen woorden in mijn mond leggen, noch in mijn intenties.
Volgens mij ging die (en andere) rechtzaak niet over het moeten geven van een hand, maar of je, tijdens bijv. een sollicitatieprocedure, daar officieel over mag struikelen. Enait mag iedereen geen hand geven, maar anderen kunnen dat een minpuntje vinden als ze opzoek zijn naar iemand die hun bedrijf of ambt vertegenwoordigd. Iemand met PUNK getatoeëerd op zijn voorhoofd zal het moeilijk vinden een representatieve functie buiten de bodymodification branche te vinden.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is enkel een vergelijking van mijn kant gezien als beide voorbeelden hun recht proberen te halen op een democratische manier, via de wet. Het ging mij niet echt om dat jij je winkel niet mag openhouden op zondag of niets mag zeggen over Jezus, Allah, Mohammed of vulmaarinwat, maar eerder een voorbeeldje Enait die weigert vrouwen een hand te geven, hij probeert zijn gelijk te behalen via de wet. Zowel het geven van een hand als het weigeren van een hand is het opleggen van een moraal.
Dat is in een hoop zaken inderdaad jammerlijk. De andere geluiden worden in bijna alle (sociale) debatten vergeten (idem bijv. het integratie debat) en dat zorgt voor een hoop foute beelden, zeker bij de minder geïnformeerde buitenstaander.quote:Mensen zoals Saayed Qutb en Zawahiri zijn gemarteld, van Qutb werd het zelfs zijn dood, Bin Laden is staatloos en de Leider van Hezbollah heeft zelfs een Fatwa over hem heen geroepen, met een prioriteit hoger dan Salman Rushdie. Zulke tegengeluiden en maatregelen zie je ook in religieuze kringen wat dat betreft. Daarnaast gebruikt de politici religie als instrument, religie niet politici als instrument, zit een groot verschil in. De selectiviteit van Dawkins met name als het aankomt op religie is werkelijk te hypocriet voor woorden.
Je kan mij niet vertellen dat de SGP heel graag een vrije zondag wil en dat ze de grevo's daar een handige achterban bij zien. Dat het in sommige gevallen zo werkt, waarschijnlijk. Ik denk echter dat de meeste confessionele politici integer zijn op het gebied van hun geloof, misschien soms wel meer als sommige religieuze leiders.quote:Daarnaast gebruikt de politici religie als instrument, religie niet politici als instrument, zit een groot verschil in.
Zo hé, heb jij even mijn vergelijkingen intellectueel weerlegd en volwassen gereageerd.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:08 schreef Twerk het volgende:
[..]
Je komt constant aan met kinderlijke drogredenen. Je vergelijkingen raken kant noch wal.
En op de een of ander vreemde manier denk jij dat ik pleit voor zulks religieus fundamentalisme of dat ik het non-existent noem ofzo? Net zoals Bin Laden weinig goeds over de Joden aan zijn kinderen zal leren, geloof ik ook dat Dawkins weinig goeds over religie aan zijn kinderen zal leren, waarom is de een indoctrinatie en de ander niet?quote:Er zijn genoeg gebieden waar het totaal niet geaccepteerd is (om me nog vriendelijk uit te drukken) als mensen ongelovig zijn. Via school, de poltiek etc. kinderen indoctrineren met achterhaalde denkbeelden is heel wat anders dan een boek als "The God Delusion" etc. schrijven, die niemand wordt opgedrongen.
Is het niet dat men zichzelf identificeert in dit topic met de uitspraken van Dawkins, in a way zijn eigen geloofsysteem laat defineren door de heer Dawkins?quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:10 schreef Zith het volgende:
Is dit nu een Dawkins topic geworden? Ik dacht dat het hier ging om hoe diep men individueel gelooft..?
Interessant artikel van Gray.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:20 schreef Scaurus het volgende:
Ik zou mijn linkerhand amputeren om een drie uur durend debat tussen Richard Dawkins en John Gray.
Ten eerste weten wij helemaal niet wat Dawkins zijn kinderen heeft verteld over religie. Bovendien worden zijn kinderen in Engeland (vast) niet weggehouden van andere 'denkbeelden' dan die van hun vader.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo hé, heb jij even mijn vergelijkingen intellectueel weerlegd en volwassen gereageerd.
[..]
En op de een of ander vreemde manier denk jij dat ik pleit voor zulks religieus fundamentalisme of dat ik het non-existent noem ofzo? Net zoals Bin Laden weinig goeds over de Joden aan zijn kinderen zal leren, geloof ik ook dat Dawkins weinig goeds over religie aan zijn kinderen zal leren, waarom is de een indoctrinatie en de ander niet?
Dat is een fijne verdraaing van de heer Enait natuurlijk, maar als het een salafist betreft kan ik me niet voorstellen dat hij niet vooral de essentie legt op het afgewezen worden bij een sollicitatie door het niet-geven van een hand. Maar om even terug te komen op het punt, als Enait via een rechtzaak strijd voor de moslimemancipatie van de Salafist zie ik dat als iets gelijk aan homo/vrouwen emancipatie. Of sla ik volgens jou de plank volledig mis, wil ik wel even benadrukken natuurlijk dat het wel om dingen moet gaan waardoor niet jouw vrijheden worden beperkt, maar dingen die gaan over bijvoorbeeld de fysieke integriteit van de heer Enait.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:10 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Volgens mij ging die (en andere) rechtzaak niet over het moeten geven van een hand, maar of je, tijdens bijv. een sollicitatieprocedure, daar officieel over mag struikelen. Enait mag iedereen geen hand geven, maar anderen kunnen dat een minpuntje vinden als ze opzoek zijn naar iemand die hun bedrijf of ambt vertegenwoordigd. Iemand met PUNK getatoeëerd op zijn voorhoofd zal het moeilijk vinden een representatieve functie buiten de bodymodification branche te vinden.
[..]
Wanneer de SGP al heel wat politieke toezegingen doet om in de tweede kamer te mogen blijven, of de CU, dan zie je toch dat het allang niet meer om religie gaat, maar enkel om het bedrijven van politiek op een conservatief manier, religie gebruiken als een instrument is altijd mooi meegenomen omdat je een heel achterban weet te scheppen uit het niets, maar religie is in mijn ogen een geheel, de haat en de liefde, de vrijheden en de beperkingen, de tolerantie en intolerantie en niet de selectiviteit van Dawkins, van een Haggard of de vrijheid beperkende interpretaties en standpunten van de SGP. Men neigt bijvoorbeeld eerder om het plegen van een zelfmoordaanslag islamitisch te noemen dan het dragen van de boodschappen van je buurvrouw, terwijl de een letterlijk in de sharia voorkomt en de ander niet.quote:Je kan mij niet vertellen dat de SGP heel graag een vrije zondag wil en dat ze de grevo's daar een handige achterban bij zien. Dat het in sommige gevallen zo werkt, waarschijnlijk. Ik denk echter dat de meeste confessionele politici integer zijn op het gebied van hun geloof, misschien soms wel meer als sommige religieuze leiders.
Niet.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:01 schreef koningdavid het volgende:
Wel.
Alleen al de kwaliteit van de manier waarop Dawkins volgens jou theologie bedrijft zou toch al moeten laten zien dat geen theologie is? Als ik iets 'naars' aanstip in welk religieus boek dan ook is het toch geen theologie, mijns inziens vereist dat wel iets meer inzet dan dat ik bereid ben te leveren. Gewoon even wijzen naar iets, en vragen of er niet iets vergeten is.quote:Het feit is dat Dawkins aan de hand van Oudtestamentische passages concludeert dat JHWH een gewelddadige God is. Dat is theologie bedrijven. Hij interpreteert theologische geschriften. Niet dat je per se afgestudeerd theoloog moet zien voordat je je mening over de bijbel geeft, maar het helpt wel.
En zo'n argument werkt alleen als je al vind dat god nooit 'begonnen [is] te ontstaan'. Dan zou de oplossing voor het vraagstuk van de oerknal vrij makkelijk zijn, toen kon er wel iets uit niets ontstaan. Maar daar nemen we, gelukkig, geen genoegen mee.quote:Dat deed Augustinus in de 4e eeuw n.c. min of meer al (toen de oerknal nog niets 'ontdekt' was). Het antwoord daarop is heel simpel. De veronderstelling is dat alles wat "begint te ontstaan een oorzaak nodig heeft". God is nooit "begonnen te ontstaan" dus die veronderstelling slaat niet op God.
Ja, ik vindt The God Delusion ook best een triest boek. Veel van z'n andere boeken, die meer draaien om evolutie of wetenschap, zitten beter in elkaar.quote:Dat vindt Dawkins "the mother and father of all cop-outs" maar dat zegt mij niet zoveel. Ik kan het ook niet helpen dat de 'christelijke God' nou eenmaal een bovennatuurlijk wezen is.
De God waar Dawkins tegen ageert is geen 'supernatural God' maar een soort 'supermaterial God'.
Hoe dan ook, Dawkins begeeft zich met deze discussie op het gebied van filosofie. De filosofische flaters die hij begaan heeft zijn al vrij vaak aangestipt door gerespecteerde filosofen.
Volgens mij moet je die 'keiharde waarheidsclaims' iets genuanceerder zien, meer een spiegel om te laten zien dat absurditeit nogal dicht tegen religiositeit aanschurkt. En aangezien er voor bijna iedere willekeurige datum wel een sekte is te vinden die de complete destructie van de aarde op dit datum weet te prikken afgaande op hun religieuze tekst naar keuze is dat jammerlijk waar.quote:Maar Dawkins vraagt niet enkel om uitleg. Dawkins komt met keiharde waarheidsclaims, dat is wat anders
Nee, maar daar heb je ook helemaal gelijk in, kijk maar naar Dawkins, hij is naar mijn weten op een evangelisch school opgeleid, maar heeft zich er ook doorheen weten te breken, door de invloeden van het geloof en religieuze leiders. Daarnaast is het ook maar een generalisatie als we het hebben over Imam X wat hij zijn kinderen zegt over andere geloven en atheïsme gebaseerd op de uitspraken van een andere imam.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:18 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ten eerste weten wij helemaal niet wat Dawkins zijn kinderen heeft verteld over religie. Bovendien worden zijn kinderen in Engeland (vast) niet weggehouden van andere 'denkbeelden' dan die van hun vader.
Oh, absoluut.. Een Khomeini is een Fethullah Gulen niet, een Stalin is een Sam Harris niet, een Bible Belt is een Winsconsin niet en een Saudi Arabie is een Istanbul niet, die nuances zijn overal wel te leggen, niet?quote:Ik zou het al geen indoctrinatie noemen, maar ok als jij het wel zo ziet.. Maar ook dan nog kun je er toch niet omheen dat het indoctrinatie van een hele andere orde is?
Voor veel kinderen is het inderdaad verplicht om de religie van de ouders te volgen, zowel door de ouders en soms ook binnen het sociale netwerk.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is het verplicht om de Koran te lezen, naar een imam te luisteren?
En wat te denken van de indoctrinatie van zeer jongs af aan in het klaslokaal? Om nog maar te zwijgen over een wetboek dat (deels) gebaseerd is op een eeuwenoud achterhaald boek.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef boyv het volgende:
[..]
Voor veel kinderen is het inderdaad verplicht om de religie van de ouders te volgen, zowel door de ouders en soms ook binnen het sociale netwerk.
Persoonlijk heb ik nogal wat moeite om zo'n een verhaal gelijk te trekken aan de emancipatie van vrouwen (en homo's). Dat had toch wel een wat zwaardere maatschappelijke ballast. Maar goed, het is een vorm van emancipatie, eentje die nogal conflicteert met een andere. Ik kan me voorstellen dat een bedrijf of instantie geen zin heeft in een 'vertegenwoordiger' die zo openlijk onderscheid maakt tussen de sekses. Dat conflicteert nogal met de (redelijk nieuwe) gelijkheidsbegingsellen. Enait wordt volgens mij niet belet zijn levensvisie/stijl te voeren, het zorgt er alleen voor dat hij in de huidige maatschappij wat moeilijker aan de bak komt.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is een fijne verdraaing van de heer Enait natuurlijk, maar als het een salafist betreft kan ik me niet voorstellen dat hij niet vooral de essentie legt op het afgewezen worden bij een sollicitatie door het niet-geven van een hand. Maar om even terug te komen op het punt, als Enait via een rechtzaak strijd voor de moslimemancipatie van de Salafist zie ik dat als iets gelijk aan homo/vrouwen emancipatie. Of sla ik volgens jou de plank volledig mis, wil ik wel even benadrukken natuurlijk dat het wel om dingen moet gaan waardoor niet jouw vrijheden worden beperkt, maar dingen die gaan over bijvoorbeeld de fysieke integriteit van de heer Enait.
Concessies doen is onderdeel van politiek, daar ontkomt ook een religieuze organisatie niet aan. Ik denk werkelijk dat je mis zit met het idee dat een groep politici een religie uitkiest om een deel van het electoraat te krijgen, althans op dit moment in de Nederlandse politiek. (Hoe er in Amerika vroom wordt gedaan tijdens verkiezingen is natuurlijk iets heel anders.)quote:Wanneer de SGP al heel wat politieke toezegingen doet om in de tweede kamer te mogen blijven, of de CU, dan zie je toch dat het allang niet meer om religie gaat, maar enkel om het bedrijven van politiek op een conservatief manier, religie gebruiken als een instrument is altijd mooi meegenomen omdat je een heel achterban weet te scheppen uit het niets, maar religie is in mijn ogen een geheel, de haat en de liefde, de vrijheden en de beperkingen, de tolerantie en intolerantie en niet de selectiviteit van Dawkins, van een Haggard of de vrijheid beperkende interpretaties en standpunten van de SGP. Men neigt bijvoorbeeld eerder om het plegen van een zelfmoordaanslag islamitisch te noemen dan het dragen van de boodschappen van je buurvrouw, terwijl de een letterlijk in de sharia voorkomt en de ander niet.
Als Islamiet toch wel? Da's toch één van de peilers?quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:00 schreef Triggershot het volgende:
Is het verplicht om de Koran te lezen, naar een imam te luisteren.
Darwin zal zijn kinderen waarschijnlijk vertellen dat er geen god is, maar verketteren als zij een andere mening hebben zal hij ze niet. In het boek The God Delusion vertelt hij Christelijke vrienden te hebben.quote:[b]Op donderdag 5 maart 2009 22:12
Net zoals Bin Laden weinig goeds over de Joden aan zijn kinderen zal leren, geloof ik ook dat Dawkins weinig goeds over religie aan zijn kinderen zal leren, waarom is de een indoctrinatie en de ander niet?
Mensen die claimen dat het verplicht is om de ouders te volgen mogen de Koran nog wel eens opnieuw lezen, de Islam is namelijk geboren in verzet tegen de ouders, het was de jongere generatie die zich aangetrokken voelde tot Mohammed, niet de gevestigde orde. Had ik al vertelt dat Mohammed en de filosofen gruwelden van dogma's, het doen van dingen omdat het zo geschreven staat?quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef boyv het volgende:
[..]
Voor veel kinderen is het inderdaad verplicht om de religie van de ouders te volgen, zowel door de ouders en soms ook binnen het sociale netwerk.
quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:38 schreef Twerk het volgende:
Om nog maar te zwijgen over een wetboek dat (deels) gebaseerd is op een eeuwenoud achterhaald boek.
Tja, theorie en praktijk lopen wat dat betreft ver uit elkaar. Feit is nou eenmaal dat veel moslims (en ook christenen, hindoes, etc.) min of meer 'verplicht' zijn om de religie van hun ouders te volgen. Atheïsten doen dit graag voorkomen als de ultieme erg, maar zo heel erg is het niet. Waarheidsvinding is de mens namelijk niet belangrijk: psychologisch comfort is hem veel dierbaarder.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:50 schreef Triggershot het volgende:
Mensen die claimen dat het verplicht is om de ouders te volgen mogen de Koran nog wel eens opnieuw lezen, de Islam is namelijk geboren in verzet tegen de ouders, het was de jongere generatie die zich aangetrokken voelde tot Mohammed, niet de gevestigde orde. Had ik al vertelt dat Mohammed en de filosofen gruwelden van dogma's, het doen van dingen omdat het zo geschreven staat?
Als we tot de persoonlijke denkbeelden dalen moet ik zeggen dat ik het ook niet met hem eens ben, maar hij gebruikt enkel zijn vrijheden in Nederland om datgene te bereiken waar hij in gelooft zonder een ander op persoonlijk niveau te schaden. Vanuit Commercieel-maatschappelijk-representativiteitsniveau kan ik hem weinig gelijk geven hoe hij zich opstelt tegen anderen, maar vanuit individueel vrijheid zeg ik dat het zijn recht is, als de Nederlandse wetten ruimte geven voor zijn emancipatie, net zoals het bij de vrouwen is gebeurd en helaas hebben de homo's nog een lange weg te gaan, maar als er ruimte is voor zijn denkbeelden in de Nederlandse wetgeving, mag hij zich van mij zich blauw aanklagen, zo niet, is er geen ruimte in de Nederlandse wetgeving voor zijn doelen en overtreedt hij de wet, mag hij van mij keihard aangepakt worden omdat hij als advocaat dan ook wel beter weet, maar waar ik me nog altijd aan stoor is de selectiviteit en oproer als het een moslim betreft.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:39 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik nogal wat moeite om zo'n een verhaal gelijk te trekken aan de emancipatie van vrouwen (en homo's). Dat had toch wel een wat zwaardere maatschappelijke ballast. Maar goed, het is een vorm van emancipatie, eentje die nogal conflicteert met een andere. Ik kan me voorstellen dat een bedrijf of instantie geen zin heeft in een 'vertegenwoordiger' die zo openlijk onderscheid maakt tussen de sekses. Dat conflicteert nogal met de (redelijk nieuwe) gelijkheidsbegingsellen. Enait wordt volgens mij niet belet zijn levensvisie/stijl te voeren, het zorgt er alleen voor dat hij in de huidige maatschappij wat moeilijker aan de bak komt.
Sluit ik me bij aan.quote:En de selectiviteit, tja. Ageren doe je nou eenmaal tegen de stukjes die je niet leuk vind. Daarom is subsidie voor het leger des heils ook zo moeilijk. Vernuftig weten ze barmhartigheid en evangeliseren te combineren. Het één prima, het ander liever niet. Maar als je het voor elkaar krijgt dat de lijfstrafpredikers en taboe-opwerpers hun mond houden, en er bij iedere supermarkt een rij mensen klaar staat om boodschappen te sjouwen heb je de sharia er zo door.
Abraham had volgens de Koran een polytheïstische vader, Mohammed een joodse vrouw, later een christelijke.. Deze mensen zijn niet verketterd omdat ze niet moslim waren, noch zijn deze mensen ooit verketterd. De Koran verketterd mensen om totaal andere redenen en zelfs bij de meest radicaal geachte Koran verzen in de Koran ontkom je niet er aan dat die 'ongelovigen' worden geïdentificeerd en apart worden genomen van andere ongelovigen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:41 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Darwin zal zijn kinderen waarschijnlijk vertellen dat er geen god is, maar verketteren als zij een andere mening hebben zal hij ze niet. In het boek The God Delusion vertelt hij Christelijke vrienden te hebben.
Oh absoluut, maar dingen die worden gedaan - laat ik nu niet weer religieus apologie beoefene - maar , wanneer je daden doet in strijd met de theorie van de Koran zou ik durven te claimen dat er meer een transfer is naar cultuur, dat een beeld van hoe religie zou moeten zijn je identiteit heeft gevormd en zo ook je kinderen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:52 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tja, theorie en praktijk lopen wat dat betreft ver uit elkaar. Feit is nou eenmaal dat veel moslims (en ook christenen, hindoes, etc.) min of meer 'verplicht' zijn om de religie van hun ouders te volgen. Atheïsten doen dit graag voorkomen als de ultieme erg, maar zo heel erg is het niet. Waarheidsvinding is de mens namelijk niet belangrijk: psychologisch comfort is hem veel dierbaarder.
4quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:59 schreef Amokzaaier het volgende:
triggershot wat is jou getal eigenlijk in deze? daar gaat het topic tenslotte over en ik kan het neit terugvinden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |