abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 maart 2009 @ 20:08:38 #1
237059 Twerk
The Spurs
pi_66628820
In een boek van R. Dawkins kwam ik de volgende 7 categorieen tegen:

1 Strong theist. 100 per cent probability of God. In the words of
C. G. Jung, 'I do not believe, I know.'

2 Very high probability but short of 100 per cent. De facto
theist. 'I cannot know for certain, but I strongly believe
in God and live my life on the assumption that he is
there.'

3 Higher than 50 per cent but not very high. Technically agnostic
but leaning towards theism. 'I am very uncertain, but I am
inclined to believe in God.'

4 Exactly 50 per cent. Completely impartial agnostic. 'God's
existence and non-existence are exactly equiprobable.'

5 Lower than 50 per cent but not very low. Technically agnostic
but leaning towards atheism. 'I don't know whether God exists
but I'm inclined to be sceptical.'

6 Very low probability, but short of zero. De facto atheist. 'Icannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there.'

7 Strong atheist. 'I know there is no God, with the same
conviction as Jung "knows" there is one.'

//

Tot welke categorie rekenen jullie jezelf?

Ik dus tot categorie 6.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  maandag 2 maart 2009 @ 20:12:09 #2
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_66628959
Ook 6.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_66629273
5
  maandag 2 maart 2009 @ 20:20:37 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_66629299
6 tot 7, voor mezelf hoeft het niet maar ik wil voor anderen nog wel een mogelijkheid van een God open houden.
Meer zodat ik hen niet voor het hoofd stoot door een God bijvoorbaat te ontkennen.
pi_66629307
6
pi_66629330
7, slotje.
pi_66629348
quote:
Op maandag 2 maart 2009 20:20 schreef SiGNe het volgende:
6 tot 7, voor mezelf hoeft het niet maar ik wil voor anderen nog wel een mogelijkheid van een God open houden.
Meer zodat ik hen niet voor het hoofd stoot door een God bijvoorbaat te ontkennen.
Juist. Er is geen god. Maar dat weet je niet 100% zeker. Ik wil dus niet de mogelijkheid bij voorbaat uitsluiten, maar de kans lijkt me wel zo goed als verwaarloosbaar.
  maandag 2 maart 2009 @ 20:23:39 #8
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_66629440
7.

Natuurlijk kan er geen bewijs worden gegeven dat er geen god is, idem dat er wel eentje is. Maar ik geloof met heel mijn welzijn dat er geen god bestaat, ook al is dit niet te bewijzen.
pi_66629443
7 hier...
pi_66629528
Categorie 1 en 7 zijn onzin. Daar kan niemand zich toe rekenen, aangezien niemand met zekeheid kan zeggen dat god wel of niet bestaat. Dat is niet keihard te bewijzen, beide kanten niet, dus je kan niet zeker weten dat er wel of geen god is.

Ik reken mezelf tot 6
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 2 maart 2009 @ 20:27:18 #11
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_66629583
Onzin? Oeh, daar moet je mee aankomen bij een fullblown gelovige.
  maandag 2 maart 2009 @ 20:28:46 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_66629647
6. Lijkt me de meest rationele en logische optie. Wat die Grrrrrrrrrristenen en moslims en joden ook beweren, niemand weet met zekerheid of er een God is of ooit is geweest, want daar is geen enkel bewijs voor.
pi_66629801
Wat Yi-Long zegt

Hoe weet je dat er geen God is?
  maandag 2 maart 2009 @ 20:32:31 #14
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_66629832
6
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  maandag 2 maart 2009 @ 20:33:37 #15
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_66629887
Dat weet je niet.

Echter kan je toch de mening of in iedergeval het gevoel hebben dat er geen god bestaat? Dan val je toch echt in categorie 7.

Of zie ik dat verkeerd, dat kan natuurlijk ook.
pi_66629920
Ik ben een 7
Neehj ik spreekdt geen Nederlanders.
140 threads? I don't even have a 3rd of that, you're a fucking whore.
pi_66630075
8. Of er nu wel of niet een god is, ik weiger enige invloed of verantwoordelijkheid toe te kennen en enige verplichting of verbondenheid te geven aan wat voor godheid dan ook.

Geen enkele god heeft wat voor recht dan ook om wat voor oordeel dan ook over mij te vellen.
Mocht god wel bestaan en ik kom ooit voor hem (of haar!) te staan krijgt hij een schop in zijn ballen.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_66630129
2.5 Ik weet het niet zeker maar geloof er eik wel in.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 2 maart 2009 @ 20:40:38 #19
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_66630195
quote:
Op maandag 2 maart 2009 20:37 schreef SadKingBilly het volgende:
8. Of er nu wel of niet een god is, ik weiger enige invloed of verantwoordelijkheid toe te kennen en enige verplichting of verbondenheid te geven aan wat voor godheid dan ook.

Geen enkele god heeft wat voor recht dan ook om wat voor oordeel dan ook over mij te vellen.
Mocht god wel bestaan en ik kom ooit voor hem (of haar!) te staan krijgt hij een schop in zijn ballen.
Vooral niet in het geval van ons, de mensheid. Die zit zo in de knoei met zichzelf en met de andere organismen.
When all else fails, you always have delusion.
pi_66630254
quote:
Op maandag 2 maart 2009 20:25 schreef vosss het volgende:
Categorie 1 en 7 zijn onzin. Daar kan niemand zich toe rekenen, aangezien niemand met zekeheid kan zeggen dat god wel of niet bestaat. Dat is niet keihard te bewijzen, beide kanten niet, dus je kan niet zeker weten dat er wel of geen god is.

Ik reken mezelf tot 6
Dat is weer heel erg geredeneerd vanuit een niet 1-of-7 standpunt. Natuurlijk is dat geen onzin. Het gaat namelijk om het rotsvaste (non)geloof van iemand.

Ben zelf ook een 6.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_66630629
Zes, zoals de meeste atheďsten. Ik denk dat er maar erg weinig mensen zijn die het bestaan van een god volledig uitsluiten.

Maar in het dagelijks leven zeg ik gewoon dat ik niet in god(-en) geloof en atheďst ben. Ik vind het een beetje onzinnig om daar iedere keer die disclaimer bij te zetten dat er een minimale kans is dat god(-en) wel bestaan.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_66631379
quote:

Ik reken mezelf tot 6
Natuurlijk kan dat wel. Bij 7 staat: "Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'"

Met andere woorden: voor iemand die tot de zevende categorie behoort is er geen god, maar het gedeelte na de komma geeft al aan dat er voor andere mensen nog wel een god zou kunnen bestaan.

Ik reken mezelf absoluut tot de 7e categorie. Bij nummer 6 is er namelijk nog sprake van lichte twijfel, en die heb ik nou eenmaal niet, ondanks het feit dat ik uiteraard niets kan bewijzen.
pi_66631544
zes en een half. De god die beschreven wordt in de bijbel bestaat niet, daar ben ik zeker van.
  maandag 2 maart 2009 @ 21:27:12 #24
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_66632060
categorie 2
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_66632269
Strikt genomen nummertje 6.

Praktisch genomen nummertje 7, want ik geloof ook niet in elfjes (ook al is het niet bestaan hiervan ook niet te bewijzen).

maandag 2 maart 2009 @ 21:34:50 #26
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_66632378
Tussen de 1 en de 2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_66633195
Neig naar 7, maar wil de mogelijkheid voor 6 openhouden.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_66633398
Categorie 5. Misschien 6.
  maandag 2 maart 2009 @ 21:59:26 #29
237059 Twerk
The Spurs
pi_66633460
Dat is natuurlijk altijd het "probleem" wanneer je zoiets indeelt in categorieen.. Ik kies zelf voor optie 6, omdat ik mezelf niet schuldig wil maken aan hetgeen waar veel christenen van te betichten zijn: Namelijk 100% claimen de wijsheid in pacht te hebben.

Het is wel interessant om los van een zwart-wit discussie eens te zien hoe bepaalde mensen erin staan.

Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat je dan agnost bent (uiteraard weet niemand 100% zeker dat er geen God is), vandaar dat ik mijzelf tot categorie 6(,5) reken.

Voor mensen die zich doorgaans graag op de wetenschap beroepen, zou het imo ook wat hypocriet zijn om jezelf tot categorie 7 te rekenen.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_66633707
quote:
Natuurlijk kan dat wel. Bij 7 staat: "Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'"
Je _weet_ dat niet. Je hoopt het. Je denkt het. Je verondersteld het. et cetera et cetera.

Maar _weten_ doe je het niet. En dan maakt het niet uit of dat nou 1 of 7 is.

Dat kun je leuk vinden. Dat kun je niet leuk vinden.

Maar het _IS_ wel zo. Punt. Daar is geen enkele speld tussen te krijgen.
En dat _weet_ ik dan weer
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 2 maart 2009 @ 22:08:03 #31
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66633857
Zes, vijf als ik gedronken heb.

Dat is mijn baseline althans, maar ik wissel volgens mij wel eens door alle 7 afhankelijk van mijn bui. Ik ben een wispelturig typje.

[ Bericht 30% gewijzigd door Wheelgunner op 02-03-2009 22:16:58 ]
pi_66634540
hangt af van de definitie van God.
menselijk figuur op wolk: 7
God uit bijbel: 6-5
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_66634986
quote:
Op maandag 2 maart 2009 21:59 schreef Twerk het volgende:Voor mensen die zich doorgaans graag op de wetenschap beroepen, zou het imo ook wat hypocriet zijn om jezelf tot categorie 7 te rekenen.
Dat hoeft volgens mij helemaal niet hypocriet te zijn, dat ligt er aan tegenover welk godsbeeld je het zet. Kijk je naar mensen die Genesis letterlijk nemen, dan kun je vanuit de wetenschap zonder problemen stellen dat die god niet bestaat. Die god heeft volgens genesis namelijk in zes dagen de aarde, de oceanen, de zon, de maan, de sterren en al het leven op aarde geschapen.

Strikt wetenschappelijk kun je zeggen dat die theorie achterhaald is en vervangen is door betere theorieen zoals de evolutieleer, relativiteitstheorie, quantumtheorie en ga zo maar door.
pi_66635010
quote:
Op maandag 2 maart 2009 21:59 schreef Twerk het volgende:
Dat is natuurlijk altijd het "probleem" wanneer je zoiets indeelt in categorieen.. Ik kies zelf voor optie 6, omdat ik mezelf niet schuldig wil maken aan hetgeen waar veel christenen van te betichten zijn: Namelijk 100% claimen de wijsheid in pacht te hebben.

Het is wel interessant om los van een zwart-wit discussie eens te zien hoe bepaalde mensen erin staan.

Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat je dan agnost bent (uiteraard weet niemand 100% zeker dat er geen God is), vandaar dat ik mijzelf tot categorie 6(,5) reken.

Voor mensen die zich doorgaans graag op de wetenschap beroepen, zou het imo ook wat hypocriet zijn om jezelf tot categorie 7 te rekenen.
Weinig Christenen geloven volgens mij 100%. Ik heb ooit met een priester gesproken die niet 100% geloofde en ook dingen onzin vond.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 2 maart 2009 @ 22:41:48 #35
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_66635365
6 in mijn geval.
Komt dat niet zo'n beetje op agnosme neer?
of zeg ik dan iets heel doms
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 2 maart 2009 @ 22:45:28 #36
237059 Twerk
The Spurs
pi_66635527
quote:
Op maandag 2 maart 2009 22:33 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Weinig Christenen geloven volgens mij 100%. Ik heb ooit met een priester gesproken die niet 100% geloofde en ook dingen onzin vond.
Dat is imo ook heel realistisch en verstandig. Als je zegt dat je 100% zeker weet dat er een God bestaat, maak je jezelf per definitie al ongeloofwaardig. Ik heb daarentegen respect voor mensen die in het fenomeen "God" geloven, maar het vermogen hebben een slag om de arm te houden.

In dat kader zou het ook absurd zijn als mensen als Richard Dawkins (vooraanstaand atheist), maar ook ik zelf, zou beweren dat ik 100% zeker weet dat er geen "God" is.

Zoals ik al zei, ik reken mezelf tot categorie 6.. Met andere woorden: Ik acht het hoogst onwaarschijnlijk, maar zal nooit beweren dat het volledig uitgesloten is. Amen.
  maandag 2 maart 2009 @ 22:46:11 #37
237059 Twerk
The Spurs
pi_66635563
quote:
Op maandag 2 maart 2009 22:41 schreef ATuin-hek het volgende:
6 in mijn geval.
Komt dat niet zo'n beetje op agnosme neer?
of zeg ik dan iets heel doms
technische gezien wel, maar daarom is het zinvol bepaalde gradaties aan te geven zoals in dit topic.

Het spreekt me sowieso wel aan dat er in dit topic niet zo zwart-wit wordt gedacht. Iets wat ook past bij een fenomeen wat niet wetenschappelijk te bewijzen noch te ontkrachten is.
  † In Memoriam † maandag 2 maart 2009 @ 23:00:31 #38
230491 Zith
pls tip
pi_66636153
7.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66636327
Voor mij persoonlijk heeft een god geen enkele betekenis, ben er niet mee opgegroeid en zo'n soort entiteit past niet in mijn beeld van hoe de natuur eruitziet. Maar ik zie religie wel als iets met een cutuurhistorische betekenis, en ook een sociaal maatschappelijke betekenis. Het hoort bij het denken van mensen en dat al eeuwenlang. Bestaan of niet bestaan? Kan je dat wel als iets absoluuts zien. Is het begrip "bestaan" niet afhankelijk van de context? Een natuurwetenschappelijke context of een sociaalmaatschappelijke context?
Als mensen het steeds over God hebben bestaat dat begrip. Dat is iets wat ik onderken. Maar als het gaat over hoe de wereld fysiek in elkaar zit, Dan heeft een god daarin voor mij geen plaats.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_66636558
quote:
Op maandag 2 maart 2009 20:28 schreef Yi-Long het volgende:
6. Lijkt me de meest rationele en logische optie. Wat die Grrrrrrrrrristenen en moslims en joden ook beweren, niemand weet met zekerheid of er een God is of ooit is geweest, want daar is geen enkel bewijs voor.
Jawel hoor. Kijk maar

Of bedoelde je iets anders met bewijs?
  † In Memoriam † maandag 2 maart 2009 @ 23:11:50 #41
230491 Zith
pls tip
pi_66636601
Als het topic 'Geloof jij in een grote kaasbal die het universum gecreerd heeft, van 1 tot 7?' geweest zou zijn, zou het dan vol staan met 7s?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66636810
Hoe zou het zijn als de stelling zou zijn: Geloof jij dat geluk bestaat? 1 t/m 7
Volgens mij is er nergens in het heelal sprake van geluk. En zijn de meningen
van mensen daarover verdeeld.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_66636907
6 tot aan 7
  maandag 2 maart 2009 @ 23:21:13 #44
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66636976
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:11 schreef Zith het volgende:
Als het topic 'Geloof jij in een grote kaasbal die het universum gecreerd heeft, van 1 tot 7?' geweest zou zijn, zou het dan vol staan met 7s?
Ook een 6, het is gewoon niet wetenschappelijk verantwoord om te roepen dat je iets zeker weet, vooral niet als het zo lastig te bewijzen / ontkrachten is.
  maandag 2 maart 2009 @ 23:29:42 #45
45 SiGNe
pi_66637386
quote:
Op maandag 2 maart 2009 20:28 schreef Yi-Long het volgende:
Klopt, maar zolang er ook geen tegenbewijs is is het niet aan ons om daarover te oordelen.
Dat is ook de reden waarom ikzelf niet volledig voor 7 kan kiezen terwijl ik er zelf absoluut niet in geloof.
Zolang die zekerheid er (nog) niet volledig is vind ik dat ik open moet staat voor meningen van anderen en dus hun geloof moet respecteren, of ik er zelf nou in geloof of niet.

Ik heb zelf overigens ook een paar jaar een relatie gehad met een meisje die er van overtuigd was dat was wel een God is, dat is nou ook weer niet echt aan te raden, constant discussies over het geloof en ik heb ook sterk het idee dat atheďsten meer open zijn over het geloof dan Christenen.
Veel Christenen vinden het in elk geval niet tof als je het over jouw ideeën over het geloof hebt terwijl zij wel verwachten dat jij hun ideeën erover accepteert.

Ps. waarom wordt atheďst zonder hoofdletter geschreven en Christen met?
  maandag 2 maart 2009 @ 23:32:09 #46
45 SiGNe
pi_66637505
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:11 schreef Zith het volgende:
God, Allah, Kaasbal, Spaghettimonster...'t is maar welke naam je eraan geeft en welke krachten je die naam toebedeelt..

Doe mij maar Toeval!
pi_66637753
7+
pi_66638083
Tsja, nou moet ik procenten gaan hangen aan mijn Godsbeleving?

Ik lees denk ik toch liever Dawkin's boeken over onze voorouders, zelfzuchtige genen of blinde horlogemakers. Laat de man zich maar fijn met wetenschap blijven bezighouden.
pi_66638129
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:29 schreef SiGNe het volgende:

Omdat die laatste volgens sommigen op een eigennaam is gebaseerd.

Hoewel het natuurlijk niks anders dan een Griekse vertaling van de messias betreft.
  maandag 2 maart 2009 @ 23:51:11 #50
122997 zquing
Drama Junk
pi_66638253
ik zweef tussen 3 en 5
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_66638394
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:21 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ook een 6, het is gewoon niet wetenschappelijk verantwoord om te roepen dat je iets zeker weet, vooral niet als het zo lastig te bewijzen / ontkrachten is.
Je hebt absoluut gelijk dat het niet wetenschappelijk verantwoord zou zijn, maar Zith heeft als je het mij vraagt wel een punt. Als je iets totaal onzinnigs verzint waarvan het niet-bestaan niet zal kunnen worden aangetoond, moeten we dan toch nog steeds de mogelijkheid op het bestaan ervan open blijven houden, zelfs als we in ons achterhoofd weten dat het een verzinsel van de mens is?

Als je het hebt over een enorm grote kaasbal die het universum gecreëerd zou hebben, verklaart iedereen je voor gek en zal niemand de mogelijkheid op het bestaan ervan openhouden (tenzij diegene in een discussie als dit consequent probeert te blijven). Heb je het daarentegen over god, dan roepen mensen massaal dat ze er niet in geloven maar wel de mogelijkheid openhouden. Waarom? Omdat er een heleboel andere mensen zijn die er wél in geloven, blijft het ook voor eigenlijk niet-gelovigen een reële optie?

Met andere woorden: als ik de helft van de wereldbevolking (of iets in die richting) ervan overtuigd krijg dat het universum inderdaad door die grote kaasbal gecreëerd is, wordt het dan voor andere mensen steeds geloofwaardiger? En als er dan nog eens 2000 jaar overheen gaat, is het dan nóg geloofwaardiger?

Niet dat ik daadwerkelijk op zoek ben naar een antwoord op deze vragen overigens, maar ze zijn wel serieus bedoeld en ik hoop dat m'n punt duidelijk genoeg naar voren komt.
pi_66638408
quote:

Ik reken mezelf tot 6
Categorie 1 is geen onzin maar 7 wel
Categorie 7 is een persoon van de wetenschap oftewel harde bewijzen en die zijn er niet dus 7 kan gewoon niet
I HEARD YOU LIEK MUDKIPZ
pi_66638415
Zowel 1 als 7.
  maandag 2 maart 2009 @ 23:58:29 #54
122997 zquing
Drama Junk
pi_66638453
Voor mij kan iemand alleen een echte gelovige zijn als hij in categorie 1 valt, een echte atheist als hij in categorie 7 valt. De rest is allemaal agnost
"Those unforgettable days, for them I live"
  dinsdag 3 maart 2009 @ 00:15:49 #55
237059 Twerk
The Spurs
pi_66638961
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:46 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, nou moet ik procenten gaan hangen aan mijn Godsbeleving?

Ik lees denk ik toch liever Dawkin's boeken over onze voorouders, zelfzuchtige genen of blinde horlogemakers. Laat de man zich maar fijn met wetenschap blijven bezighouden.
Per definitie is het niet te weerleggem, noch te bewijzen. In dat kader gaat het er ook om in hoeverre iemand de wetenschap beoordeelt en in hoeverre iemand blind ergens in gelooft. (En allerlei tussenvarianten.)

Zomaar wat titels vertalen (zonder context) is sowieso niet zinvol. Zoals je (waarschijnlijk) weet is zijn (Dawkins) wetenschappelijke achtergrond geen reden om aan hem te twijfelen (puur naar de feiten kijkend).
pi_66638969
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:56 schreef mudkipzz het volgende:

[..]

Categorie 1 is geen onzin maar 7 wel
Categorie 7 is een persoon van de wetenschap oftewel harde bewijzen en die zijn er niet dus 7 kan gewoon niet
als god morgen hier aanklopt verander ik wel van mening, maar tot nu toe heb ik geen enkel bewijs of overtuiging gezien dat hij bestaat, dus 7.

als morgen een vreemde tegen je zegt dat hij manbearpig thuis heeft aangelijnd, maar dat alleen hij em kan zien, zeg je dan ook van "nou nou, dat lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar ik wil geen gezichtsverlies lijden dus ik leef m'n leven net alsof ie niet bestaat, maar met de mogelijkheid om m'n mening daarover nog te verdraaien."
  dinsdag 3 maart 2009 @ 00:47:54 #57
45 SiGNe
pi_66639768
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 00:16 schreef boyv het volgende:

[..]

als god morgen hier aanklopt verander ik wel van mening, maar tot nu toe heb ik geen enkel bewijs of overtuiging gezien dat hij bestaat, dus 7.

als morgen een vreemde tegen je zegt dat hij manbearpig thuis heeft aangelijnd, maar dat alleen hij em kan zien, zeg je dan ook van "nou nou, dat lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar ik wil geen gezichtsverlies lijden dus ik leef m'n leven net alsof ie niet bestaat, maar met de mogelijkheid om m'n mening daarover nog te verdraaien."
Al je echt in 7 zou geloven zou je ook niet met een veronderstelling komen dat ie eventueel toch kan aankloppen, die 2 sluiten elkaar namelijk uit.
pi_66639801
iemand die voor 6 of 7 kiest gelooft niet
pi_66639871
5
I´m back.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 00:56:05 #60
237059 Twerk
The Spurs
pi_66639911
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 00:49 schreef boyv het volgende:
iemand die voor 6 of 7 kiest gelooft niet
Het gaat er dan ook meer om in hoeverre je het waarschijnlijk acht.. Niemand kan zeggen dat het perse wel OF niet zo is.. De 7 categorieen bieden je de mogelijkheid je genuanceerd(er) uit te drukken.
pi_66640272
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 00:47 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Al je echt in 7 zou geloven zou je ook niet met een veronderstelling komen dat ie eventueel toch kan aankloppen, die 2 sluiten elkaar namelijk uit.
Dat is niet helemaal waar, gezien het deel na de komma:
quote:
Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'
Iemand die voor 7 kiest is zich er dus wel degelijk van bewust dat andere mensen net zo overtuigd zijn van het bestaan van god, als 7-kiezers van zijn niet-bestaan. In de stelling van nummer 7 zit dus al een zekere nuance ingebakken...
pi_66640398
vanuit mijn eigen egoistische ik een keiharde 7, vanwege mijn sociale karakter en realisme een 6.

zou er een God bestaan, dan is het een egoistische, labiele, vuile kloothommel.
Mocht ik er echt 1 tegenkomen na mijn dood dan zou ik heel hard beginnen te huilen omdat mijn hele leven dus al voorbestemd is geweest.
En dat is iets waar ik niet tegen kan.
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
  dinsdag 3 maart 2009 @ 01:52:51 #63
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_66640409
Dit is een schaal van niks.

Alsof de enige maatstaf om iemand's geloof in God te meten een procentuele toekenning van "kans op bestaan" is. Al dan niet geloven is zoveel meer dan dat - het gaat om geloofsbelevenis.

Zowel veel gelovigen als niet-gelovigen maken dezelfde fout: het woord geloven heeft niet zoveel te maken met "weten" of "denken". Het heeft meer te maken met "hopen" en "willen", en een simpel "als... dan..."
Ik wens je een dolfijne dag
  dinsdag 3 maart 2009 @ 01:54:48 #64
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_66640423
Ofwel: de centrale vraag is niet of God wel of niet bestaat, de vraag is wat God voor jou betekent. Alsof iets moet bestaan om invloed uit te oefenen op de levens van mensen...

Zo'n non-discussie altijd. Het maakt voor het Christendom echt geen zak uit of er wel of niet een echte, tastbare God is.
Ik wens je een dolfijne dag
pi_66640433
Categorie 2.

[ Bericht 61% gewijzigd door TheMagnificent op 03-03-2009 17:12:59 ]
pi_66640511
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 00:47 schreef SiGNe het volgende:

[..]

hier moet ik je wel gelijk in geven

ik neem de veronderstelling terug, gezien ik het niet mogelijk acht dat een dergelijke god zich uberhaupt zal openbaren aan mij.
pi_66640524
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 01:54 schreef Pinterman het volgende:
Zo'n non-discussie altijd. Het maakt voor het Christendom echt geen zak uit of er wel of niet een echte, tastbare God is.
Waarom claimen ze dan dat ie wel bestaat?

Een godsdienst is toch juist gebasseerd op het geloof dat er wel een god bestaat. Of ie wel of niet bestaat zal nooit aantoonbaar zijn en dus ook niet van invloed zijn op de aanhangers van een religie. Het in stand houden van het geloof dat er een god is, lijkt mij echter wel cruciaal voor een religie om te overleven.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 02:17:16 #68
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_66640529
Ik denk trouwens wel dat we het er over eens kunnen zijn dat MOCHT er WEL een God bestaan, dat het dan in ieder geval wel een verdomd nare rancuneuze KLOOTZAK van een vent is...

God heeft in de Bijbel (in)direct een paar miljoen doden op zijn geweten, regelmatig ook nog om vrij twijfelachtige redenen...

Doe mij dan de Duivel maar...
pi_66640556
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 02:17 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk trouwens wel dat we het er over eens kunnen zijn dat MOCHT er WEL een God bestaan, dat het dan in ieder geval wel een verdomd nare rancuneuze KLOOTZAK van een vent is...

God heeft in de Bijbel (in)direct een paar miljoen doden op zijn geweten, regelmatig ook nog om vrij twijfelachtige redenen...

gewoon beide niet. Nu leven en alles eruit halen wat ik wil. Daarna dood gaan en voorbij is alles.
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
  dinsdag 3 maart 2009 @ 02:22:59 #70
237059 Twerk
The Spurs
pi_66640561
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 01:52 schreef Pinterman het volgende:
Dit is een schaal van niks.

Alsof de enige maatstaf om iemand's geloof in God te meten een procentuele toekenning van "kans op bestaan" is. Al dan niet geloven is zoveel meer dan dat - het gaat om geloofsbelevenis.

Zowel veel gelovigen als niet-gelovigen maken dezelfde fout: het woord geloven heeft niet zoveel te maken met "weten" of "denken". Het heeft meer te maken met "hopen" en "willen", en een simpel "als... dan..."
Deze schaal maakt het enkel voor iemand mogelijk om zich uit te drukken. Er wordt nergens naar procenten gevraagd.
Hopen en willen is helemaal niet relevant. Het zal mij werkelijk een worst wezen wat jij toevallig hoopt of zou willen.

Het is veel relevanter hoe groot jij de mogelijkheid acht voor jezelf. Zwart-wit discussies zijn er al genoeg en werken enkel ongenuanceerdheid en onzin in de hand.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 03:44:45 #71
203688 Drijfzand
account closed
pi_66640810
Ik mis categorie nul, god sprak tot me en stelde me voor de keuze, hemel of hel; moed of lafheid.
en ik had nooit de moed.

gebruikte veel gbl (30 ml /dag) om te kunnen slapen. elke paar uur 4 of 5 ml, voor zover m'n maag het toeliet. Op zekr moment een panische angst gekregen, was ervan overtuigd dat mensen die ik kende iets uit het verleden zouden interpreteren als een moordpoging van mijn kant en daarom achter mij zouden komen. Had toen net m'n tweeloop gaan inleveren bij de politie (ben belg), en zag maar één oplossing, effe 18 ml gbl nemen zodat ik bewusteloos zou zijn als ze arriveerden ( wat sowieso een waanbeeld was).
dat is het equivalent van wat, 36 tot 60 ml ghb? Drie uur geslapen, Stuiptrekkend wakker geworden, na 1,5 uur en behoorlijk wat verwondingen (op willekeurige momenten knalde ik plots met m'n hoofd vooruit of achteruit. ( tanden door m'n lip, builen tot en met) kon ik mezelf een beetje onder controle krijgen.
En toen begon het pas. eerst een uur of twee hoesten en kokhalzen onder de douche, daarna door de stad gedwaald, kokhalzend en hoestend. Geslapen toen m'n longen het eindelijk toelieten. wakker geworden, de deur uitgegaan om eten te kopen, en plots hoorde ik het denigrerend commentaar van iedereen die ik tegenkwam.
En als je door het centrum van Leuven fietst kom je heel wat mensen tegen.
Dof tintelend gevoel in m'n handen, zoals wanneer je tegen de grond smakt. Langzaam tot het besef komen dat je dood bent. En dat god bestaat en je voor de keuze stelt.
Het moment dat ik gestorven was lag acht maand eerder dacht ik, een vechtpartij waarbij iemand me van het 18de verdiep wilde gooien.

Alles paste perfect in m'n logica: niemand lijdt vreselijke pijnen als ze sterven; ze belanden in een paralelle wereld, waar iedereen je kent en iedereen geamuseerd kijkt of je de moed hebt om je lot te aanvaarden. Dat was dus de hemel, durven de angst te confronteren, naar dat gebouw gaan, op de 18e verdieping aankloppen en m'n vroegere vijand confronteren. . maar je krijgt wel een keuze. Face your fears (kant effe niet vertalen) of loop weg, en krijg weer een andere keuze. Maar elke keer als je te bang bent voel en hoor je de afkeuring.
Na enkele dagen ben ik naar m'n ouders gegaan. Niets gezegd, normaal trachten te gedragen, maar dat lukt niet. Als ze je vragen wat er aan de hand is, jij zegt 'niets' maar je denkt, 'ze weten alles'. Voelde dagenlang als één grote "comedie" aan, ik doen alsof er niets aan de hand was, behalve dat ze me met rust moesten laten, zij vragen wat er aan de hand was maar bij elke ontkenning teleurgesteld, hopend dat ik mezelf zou redden maar blijkbaar te weinig moed. ( maw: iedereen wist wat ik dacht, en elke gelegenheid die me geboden werd liet ik lopen: eerst was de keuze zwaar, teruggaan naar een plaats waar ik zou vermoord worden; ik was zwak, had het lef niet, dus de opdracht werd steeds makkelijker. Uiteindelijk moest ik gewoon zeggen dat ik het begreep, maar ook dat deed ik niet. ( niet omdat ik bang was mezelf belachelijk te maken, wel omdat ik me oneerlijk in die positie gedwongen voelde)
Geen idee hoe m'n ouders die dagen beleefd hebben, maar ik haatte ze toen echt, omdat ze gods spelletje meespeelden. en omdat ik dacht, ik ga nooit de moed hebben, welke kans ze me ook bieden.
Crystal Meth, vragen en antwoorden deel 2.

dat was dus de week dat ik geen atheist was.

de gbl heeft wel meer dan dat veroorzaakt, hersenschudding, moeten verhuizen..
kneem honderd keer liever speed met al z'n paranoia erbij, want daar kan je nog over redeneren,
geef me maar een meth psychose, dan heb je nog de keuze om het wel of niet te geloven. Dat had ik tijdens de gbl afkick niet, het was gewoon zo, geen neuron in m'n hersens die eraan twijfelde.
too much to do in the real world.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 03:53:26 #72
203688 Drijfzand
account closed
pi_66640833
en 't is misschien tijd om deze user account naar dev/null te sturen...
too much to do in the real world.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 04:00:26 #73
237059 Twerk
The Spurs
pi_66640848
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 03:53 schreef Drijfzand het volgende:
en 't is misschien tijd om deze user account naar dev/null te sturen...
I think so. Sleep.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 04:21:08 #74
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_66640893
Ik ga voor 2, zonder religieuze achtergrond maar door zoveel mogelijk dingen tegen elkaar af te wegen, concludeer ik voor mij persoonlijk dat het bestaan van een hogere macht waarschijnlijk is.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_66640922
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 01:54 schreef Pinterman het volgende:
Ofwel: de centrale vraag is niet of God wel of niet bestaat, de vraag is wat God voor jou betekent. Alsof iets moet bestaan om invloed uit te oefenen op de levens van mensen...

Mensen denken eenmaal graag in hokjes en beseffen niet vaak dat er 6 miljard verschillende denkwijzen zijn.
pi_66640937
Vorig jaar toen ik dit boek van Dawkins ook las heb ik mezelf in categorie 6 ingedeeld. Ik neig naar 3 op labiele dagen en weer richting 6 als ik heel rationeel nadenk. Dus mischien is het wel een 4. Ik weet zeker dat ik niet de waarheid weet, ik heb geen idee of dat überhaupt mogelijk is. Dus voor mij zijn alle categorieën vast uitstekend te verdedigen, op 1 en 7 na, die lijken me bijna onmogelijk om echt te verdedigen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 3 maart 2009 @ 06:28:27 #77
239646 Cmonv
Headbanger
pi_66641028
6 voor de stelling dat er een God is,
maar 7 als we het hebben over de christelijke god.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 09:54:08 #78
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_66643719
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:58 schreef zquing het volgende:
Voor mij kan iemand alleen een echte gelovige zijn als hij in categorie 1 valt, een echte atheist als hij in categorie 7 valt. De rest is allemaal agnost
Wow. Dat getuigt toch wel van een stuitende onwetendheid over wat agnosticme eigenlijk inhoud.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:17:01 #79
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_66646062
6.2

Pinterman heeft een goed punt dat het wel of niet geloven in God maar een (klein) onderdeel is van het (a)theisme.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:20:51 #80
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66646181
quote:

Dat heb ik dus ook, als ik in zo'n zeldzame bui ben dat ik een wat lager getal scoor, dan ben ik meestal pissig op God
pi_66646254
quote:

Nounou, poepoe. Tovve gast ben jij zeg.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:23:31 #82
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66646377
6!
Whaaaat???? No money?
pi_66646432
Mensen die denken uberhaupt een woord te kunnen / durven uiten als ze voor Allah staan.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:32:39 #85
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66646561
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Mensen die denken uberhaupt een woord te kunnen / durven uiten als ze voor Allah staan.
Ik kom voor Zeus.
pi_66646687
4
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_66646696
1
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:39:15 #88
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_66646771
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:29 schreef SiGNe het volgende:

Omdat degene die christen met een hoofdletter schrijft een taalfout maakt. Beide krijgen gewoon een kleine letter volgens Van Dale en het Groene Boekje, net als hindoe, islam, katholiek enzovoort.

Zelf neig ik naar 6,51 trouwens.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:39:32 #89
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66646778
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Ik dacht dat jij van je geloof gevallen was een jaar of wat geleden?
pi_66646788
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:32 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik kom voor Zeus.
Viezerik!
pi_66646817
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:39 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij van je geloof gevallen was een jaar of wat geleden?
Nee joh, keiharde takkiyah.
pi_66646828
Baggerende mods
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:42:39 #93
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66646903
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee joh, keiharde takkiyah.
Ik was erin getrapt, dus je was succesvol
pi_66646947
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:42 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ik was erin getrapt, dus je was succesvol
Nee, je bent in de takkiyah grap getrapt om ff duidelijk te zijn
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:44:23 #95
40566 Ericr
Livewrong
pi_66646948
7, of moet je voor alle niet bewijsbare en wat mij betreft niet bestaande zaken ook maar ruimte open laten? Dat twijfelachtige gedoe over iets waar 0,0% bewijs voor is vind ik zelf vrij stuitend. Je gelooft er in of niet.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:46:34 #96
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66647010
Over welke God hebben we het eigenlijk. Ik verschil namelijk nogal per geval, Allah geef ik een 6,2, JHWH een 6,6, Zeus een 6,9 en Wodan een keurige 4,3.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:47:21 #97
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66647037
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, je bent in de takkiyah grap getrapt om ff duidelijk te zijn
Dat dacht ik al, dus je bent écht niet meer gelovig? Niveau 1 of 2 dan dus...
pi_66647044
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:46 schreef pfaf het volgende:
Over welke God hebben we het eigenlijk. Ik verschil namelijk nogal per geval, Allah geef ik een 6,2, JHWH een 6,6, Zeus een 6,9 en Wodan een keurige 4,3.
Op grond waar van beoordeel je ze?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:50:19 #99
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66647114
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Op grond waar van beoordeel je ze?
Sarcasme. De reden waarom ik een 7 gaf eerder is dat er net zoveel goden als mensen bestaan, zeggen dat ik niet in een God geloof is dan ook onmogelijk, omdat ik niet weet over welke het gaat. Dat punt probeerde ik – wellicht wat flauw – te maken...
pi_66647219
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:50 schreef pfaf het volgende:

[..]

Sarcasme. De reden waarom ik een 7 gaf eerder is dat er net zoveel goden als mensen bestaan, zeggen dat ik niet in een God geloof is dan ook onmogelijk, omdat ik niet weet over welke het gaat. Dat punt probeerde ik – wellicht wat flauw – te maken...
Om de een of andere reden laat je reactie me denken aan Colbert en Reza
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')