Juist. Er is geen god. Maar dat weet je niet 100% zeker. Ik wil dus niet de mogelijkheid bij voorbaat uitsluiten, maar de kans lijkt me wel zo goed als verwaarloosbaar.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:20 schreef SiGNe het volgende:
6 tot 7, voor mezelf hoeft het niet maar ik wil voor anderen nog wel een mogelijkheid van een God open houden.
Meer zodat ik hen niet voor het hoofd stoot door een God bijvoorbaat te ontkennen.
Vooral niet in het geval van ons, de mensheid. Die zit zo in de knoei met zichzelf en met de andere organismen.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:37 schreef SadKingBilly het volgende:
8. Of er nu wel of niet een god is, ik weiger enige invloed of verantwoordelijkheid toe te kennen en enige verplichting of verbondenheid te geven aan wat voor godheid dan ook.
Geen enkele god heeft wat voor recht dan ook om wat voor oordeel dan ook over mij te vellen.
Mocht god wel bestaan en ik kom ooit voor hem (of haar!) te staan krijgt hij een schop in zijn ballen.
Dat is weer heel erg geredeneerd vanuit een niet 1-of-7 standpunt. Natuurlijk is dat geen onzin. Het gaat namelijk om het rotsvaste (non)geloof van iemand.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:25 schreef vosss het volgende:
Categorie 1 en 7 zijn onzin. Daar kan niemand zich toe rekenen, aangezien niemand met zekeheid kan zeggen dat god wel of niet bestaat. Dat is niet keihard te bewijzen, beide kanten niet, dus je kan niet zeker weten dat er wel of geen god is.
Ik reken mezelf tot 6
Natuurlijk kan dat wel. Bij 7 staat: "Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'"quote:Op maandag 2 maart 2009 20:25 schreef vosss het volgende:
Categorie 1 en 7 zijn onzin. Daar kan niemand zich toe rekenen, aangezien niemand met zekeheid kan zeggen dat god wel of niet bestaat. Dat is niet keihard te bewijzen, beide kanten niet, dus je kan niet zeker weten dat er wel of geen god is.
Ik reken mezelf tot 6
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je _weet_ dat niet. Je hoopt het. Je denkt het. Je verondersteld het. et cetera et cetera.quote:Natuurlijk kan dat wel. Bij 7 staat: "Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'"
Dat hoeft volgens mij helemaal niet hypocriet te zijn, dat ligt er aan tegenover welk godsbeeld je het zet. Kijk je naar mensen die Genesis letterlijk nemen, dan kun je vanuit de wetenschap zonder problemen stellen dat die god niet bestaat. Die god heeft volgens genesis namelijk in zes dagen de aarde, de oceanen, de zon, de maan, de sterren en al het leven op aarde geschapen.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:59 schreef Twerk het volgende:Voor mensen die zich doorgaans graag op de wetenschap beroepen, zou het imo ook wat hypocriet zijn om jezelf tot categorie 7 te rekenen.
Weinig Christenen geloven volgens mij 100%. Ik heb ooit met een priester gesproken die niet 100% geloofde en ook dingen onzin vond.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:59 schreef Twerk het volgende:
Dat is natuurlijk altijd het "probleem" wanneer je zoiets indeelt in categorieen.. Ik kies zelf voor optie 6, omdat ik mezelf niet schuldig wil maken aan hetgeen waar veel christenen van te betichten zijn: Namelijk 100% claimen de wijsheid in pacht te hebben.
Het is wel interessant om los van een zwart-wit discussie eens te zien hoe bepaalde mensen erin staan.
Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat je dan agnost bent (uiteraard weet niemand 100% zeker dat er geen God is), vandaar dat ik mijzelf tot categorie 6(,5) reken.
Voor mensen die zich doorgaans graag op de wetenschap beroepen, zou het imo ook wat hypocriet zijn om jezelf tot categorie 7 te rekenen.
Dat is imo ook heel realistisch en verstandig. Als je zegt dat je 100% zeker weet dat er een God bestaat, maak je jezelf per definitie al ongeloofwaardig. Ik heb daarentegen respect voor mensen die in het fenomeen "God" geloven, maar het vermogen hebben een slag om de arm te houden.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:33 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Weinig Christenen geloven volgens mij 100%. Ik heb ooit met een priester gesproken die niet 100% geloofde en ook dingen onzin vond.
technische gezien wel, maar daarom is het zinvol bepaalde gradaties aan te geven zoals in dit topic.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:41 schreef ATuin-hek het volgende:
6 in mijn geval.
Komt dat niet zo'n beetje op agnosme neer?
of zeg ik dan iets heel doms
Jawel hoor. Kijk maarquote:Op maandag 2 maart 2009 20:28 schreef Yi-Long het volgende:
6. Lijkt me de meest rationele en logische optie. Wat die Grrrrrrrrrristenen en moslims en joden ook beweren, niemand weet met zekerheid of er een God is of ooit is geweest, want daar is geen enkel bewijs voor.
Ook een 6, het is gewoon niet wetenschappelijk verantwoord om te roepen dat je iets zeker weet, vooral niet als het zo lastig te bewijzen / ontkrachten is.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:11 schreef Zith het volgende:
Als het topic 'Geloof jij in een grote kaasbal die het universum gecreerd heeft, van 1 tot 7?' geweest zou zijn, zou het dan vol staan met 7s?
Klopt, maar zolang er ook geen tegenbewijs is is het niet aan ons om daarover te oordelen.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:28 schreef Yi-Long het volgende:
6. Lijkt me de meest rationele en logische optie. Wat die Grrrrrrrrrristenen en moslims en joden ook beweren, niemand weet met zekerheid of er een God is of ooit is geweest, want daar is geen enkel bewijs voor.
God, Allah, Kaasbal, Spaghettimonster...'t is maar welke naam je eraan geeft en welke krachten je die naam toebedeelt..quote:Op maandag 2 maart 2009 23:11 schreef Zith het volgende:
Als het topic 'Geloof jij in een grote kaasbal die het universum gecreerd heeft, van 1 tot 7?' geweest zou zijn, zou het dan vol staan met 7s?
quote:Op maandag 2 maart 2009 23:29 schreef SiGNe het volgende:
Ps. waarom wordt atheďst zonder hoofdletter geschreven en Christen met?
Je hebt absoluut gelijk dat het niet wetenschappelijk verantwoord zou zijn, maar Zith heeft als je het mij vraagt wel een punt. Als je iets totaal onzinnigs verzint waarvan het niet-bestaan niet zal kunnen worden aangetoond, moeten we dan toch nog steeds de mogelijkheid op het bestaan ervan open blijven houden, zelfs als we in ons achterhoofd weten dat het een verzinsel van de mens is?quote:Op maandag 2 maart 2009 23:21 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ook een 6, het is gewoon niet wetenschappelijk verantwoord om te roepen dat je iets zeker weet, vooral niet als het zo lastig te bewijzen / ontkrachten is.
Categorie 1 is geen onzin maar 7 welquote:Op maandag 2 maart 2009 20:25 schreef vosss het volgende:
Ik reken mezelf tot 6
Per definitie is het niet te weerleggem, noch te bewijzen. In dat kader gaat het er ook om in hoeverre iemand de wetenschap beoordeelt en in hoeverre iemand blind ergens in gelooft. (En allerlei tussenvarianten.)quote:Op maandag 2 maart 2009 23:46 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, nou moet ik procenten gaan hangen aan mijn Godsbeleving?
Ik lees denk ik toch liever Dawkin's boeken over onze voorouders, zelfzuchtige genen of blinde horlogemakers. Laat de man zich maar fijn met wetenschap blijven bezighouden.
als god morgen hier aanklopt verander ik wel van mening, maar tot nu toe heb ik geen enkel bewijs of overtuiging gezien dat hij bestaat, dus 7.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:56 schreef mudkipzz het volgende:
[..]
Categorie 1 is geen onzin maar 7 wel
Categorie 7 is een persoon van de wetenschap oftewel harde bewijzen en die zijn er niet dus 7 kan gewoon niet
Al je echt in 7 zou geloven zou je ook niet met een veronderstelling komen dat ie eventueel toch kan aankloppen, die 2 sluiten elkaar namelijk uit.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:16 schreef boyv het volgende:
[..]
als god morgen hier aanklopt verander ik wel van mening, maar tot nu toe heb ik geen enkel bewijs of overtuiging gezien dat hij bestaat, dus 7.
als morgen een vreemde tegen je zegt dat hij manbearpig thuis heeft aangelijnd, maar dat alleen hij em kan zien, zeg je dan ook van "nou nou, dat lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar ik wil geen gezichtsverlies lijden dus ik leef m'n leven net alsof ie niet bestaat, maar met de mogelijkheid om m'n mening daarover nog te verdraaien."
Het gaat er dan ook meer om in hoeverre je het waarschijnlijk acht.. Niemand kan zeggen dat het perse wel OF niet zo is.. De 7 categorieen bieden je de mogelijkheid je genuanceerd(er) uit te drukken.quote:
Dat is niet helemaal waar, gezien het deel na de komma:quote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:47 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Al je echt in 7 zou geloven zou je ook niet met een veronderstelling komen dat ie eventueel toch kan aankloppen, die 2 sluiten elkaar namelijk uit.
Iemand die voor 7 kiest is zich er dus wel degelijk van bewust dat andere mensen net zo overtuigd zijn van het bestaan van god, als 7-kiezers van zijn niet-bestaan. In de stelling van nummer 7 zit dus al een zekere nuance ingebakken...quote:Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'
hier moet ik je wel gelijk in gevenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:47 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Al je echt in 7 zou geloven zou je ook niet met een veronderstelling komen dat ie eventueel toch kan aankloppen, die 2 sluiten elkaar namelijk uit.
Waarom claimen ze dan dat ie wel bestaat?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 01:54 schreef Pinterman het volgende:
Zo'n non-discussie altijd. Het maakt voor het Christendom echt geen zak uit of er wel of niet een echte, tastbare God is.
gewoon beide niet. Nu leven en alles eruit halen wat ik wil. Daarna dood gaan en voorbij is alles.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 02:17 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk trouwens wel dat we het er over eens kunnen zijn dat MOCHT er WEL een God bestaan, dat het dan in ieder geval wel een verdomd nare rancuneuze KLOOTZAK van een vent is...
God heeft in de Bijbel (in)direct een paar miljoen doden op zijn geweten, regelmatig ook nog om vrij twijfelachtige redenen...
Doe mij dan de Duivel maar...
Deze schaal maakt het enkel voor iemand mogelijk om zich uit te drukken. Er wordt nergens naar procenten gevraagd.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 01:52 schreef Pinterman het volgende:
Dit is een schaal van niks.
Alsof de enige maatstaf om iemand's geloof in God te meten een procentuele toekenning van "kans op bestaan" is. Al dan niet geloven is zoveel meer dan dat - het gaat om geloofsbelevenis.
Zowel veel gelovigen als niet-gelovigen maken dezelfde fout: het woord geloven heeft niet zoveel te maken met "weten" of "denken". Het heeft meer te maken met "hopen" en "willen", en een simpel "als... dan..."
I think so. Sleep.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 03:53 schreef Drijfzand het volgende:
en 't is misschien tijd om deze user account naar dev/null te sturen...
Mensen denken eenmaal graag in hokjes en beseffen niet vaak dat er 6 miljard verschillende denkwijzen zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 01:54 schreef Pinterman het volgende:
Ofwel: de centrale vraag is niet of God wel of niet bestaat, de vraag is wat God voor jou betekent. Alsof iets moet bestaan om invloed uit te oefenen op de levens van mensen...
Zo'n non-discussie altijd. Het maakt voor het Christendom echt geen zak uit of er wel of niet een echte, tastbare God is.
Wow. Dat getuigt toch wel van een stuitende onwetendheid over wat agnosticme eigenlijk inhoud.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:58 schreef zquing het volgende:
Voor mij kan iemand alleen een echte gelovige zijn als hij in categorie 1 valt, een echte atheist als hij in categorie 7 valt. De rest is allemaal agnost
Dat heb ik dus ook, als ik in zo'n zeldzame bui ben dat ik een wat lager getal scoor, dan ben ik meestal pissig op Godquote:Op dinsdag 3 maart 2009 02:17 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk trouwens wel dat we het er over eens kunnen zijn dat MOCHT er WEL een God bestaan, dat het dan in ieder geval wel een verdomd nare rancuneuze KLOOTZAK van een vent is...
God heeft in de Bijbel (in)direct een paar miljoen doden op zijn geweten, regelmatig ook nog om vrij twijfelachtige redenen...
Nounou, poepoe. Tovve gast ben jij zeg.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 02:17 schreef Yi-Long het volgende:
Ik kom voor Zeus.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Mensen die denken uberhaupt een woord te kunnen / durven uiten als ze voor Allah staan.
Omdat degene die christen met een hoofdletter schrijft een taalfout maakt. Beide krijgen gewoon een kleine letter volgens Van Dale en het Groene Boekje, net als hindoe, islam, katholiek enzovoort.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:29 schreef SiGNe het volgende:
Ps. waarom wordt atheďst zonder hoofdletter geschreven en Christen met?
Ik dacht dat jij van je geloof gevallen was een jaar of wat geleden?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Mensen die denken uberhaupt een woord te kunnen / durven uiten als ze voor Allah staan.
Nee joh, keiharde takkiyah.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:39 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij van je geloof gevallen was een jaar of wat geleden?
Nee, je bent in de takkiyah grap getrapt om ff duidelijk te zijnquote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:42 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik was erin getrapt, dus je was succesvol
Dat dacht ik al, dus je bent écht niet meer gelovig? Niveau 1 of 2 dan dus...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, je bent in de takkiyah grap getrapt om ff duidelijk te zijn
Op grond waar van beoordeel je ze?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:46 schreef pfaf het volgende:
Over welke God hebben we het eigenlijk. Ik verschil namelijk nogal per geval, Allah geef ik een 6,2, JHWH een 6,6, Zeus een 6,9 en Wodan een keurige 4,3.
Sarcasme.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Op grond waar van beoordeel je ze?
Om de een of andere reden laat je reactie me denken aan Colbert en Rezaquote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Sarcasme.De reden waarom ik een 7 gaf eerder is dat er net zoveel goden als mensen bestaan, zeggen dat ik niet in een God geloof is dan ook onmogelijk, omdat ik niet weet over welke het gaat. Dat punt probeerde ik – wellicht wat flauw – te maken...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |