Je ziet die 'combinatie' wel vaker. Maar ook daar zijn gradaties in.. Het 1 sluit het ander voor bepaalde wetenschappers niet per defintie uit.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:26 schreef Sicstus het volgende:7
![]()
Begrijp ik het goed dat Haushofer zowel fysicus als gristen is? Dat vind ik nou bizar...

Ik snap de redenatie, maar heb er persoonlijk 1 bezwaar tegen: Vd ene kant voer je het feit aan dat er geen enkel bewijs is (dat klopt), maar van de andere kant ga je voor optie 7. Vrij vertaald is optie 7: Ik WEET dat er geen God bestaat. Ik zou het geloofwaardiger vinden om dan ook voor optie 6 te gaan.quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
7. E is geen aanwijzing, laat staan bewijs voor het bestaan van een God dus ik ga er niet vanuit dat er 1 is.

Ik dacht dat jij een afvallige was?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Mensen die denken uberhaupt een woord te kunnen / durven uiten als ze voor Allah staan.

Persoonlijk had ik idd een optie 6b in de lijst gezet: Ik hoef helemaal geen uitspraak te doen over zaken waar geen aanwijzingen voor zijn. Maar die keuze (atheïsme door default) is er helaas niet.quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:49 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik snap de redenatie, maar heb er persoonlijk 1 bezwaar tegen: Vd ene kant voer je het feit aan dat er geen enkel bewijs is (dat klopt), maar van de andere kant ga je voor optie 7. Vrij vertaald is optie 7: Ik WEET dat er geen God bestaat. Ik zou het geloofwaardiger vinden om dan ook voor optie 6 te gaan.
Want laten we eerlijk zijn.. Wij kunnen niet bewijzen dat er geen elfjes bestaan, laat staan dat we dat zeker weten.
Nogmaals, waarsch. zitten wij op 1 lijn, maar zou het dan zinvol zijn om voor optie 6(,5) te gaan? Of ?

Nee ok, dat snap ik. Dat is altijd een probleem met categorieen, maar imo zijn in dat kader mensen claimen dat ze ZEKER weten dat er geen "God" is net zo waanzinnig als mensen die claimen dat er ZEKER WEL een "God" is. Het ligt er ook aan hoe je de vraagstelling interpreteert, maar enige (minimale) nuance maakt iemand een stuk geloofwaardiger imo.quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Persoonlijk had ik idd een optie 6b in de lijst gezet: Ik hoef helemaal geen uitspraak te doen over zaken waar geen aanwijzingen voor zijn. Maar die keuze (atheïsme door default) is er helaas niet.

Hier moet ik aan toe voegen dat er alternatieve verklaringen zijn voor de oorsprong van Godsbesef, namelijk de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en zelfbewustzijn. Daarom neig ik toch vrij sterk naar 7, maar alleen omdat ik door de (vaak opdringerige) aanwezigheid van gelovigen gedwongen word om me met het onderwerp bezig te houden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Persoonlijk had ik idd een optie 6b in de lijst gezet: Ik hoef helemaal geen uitspraak te doen over zaken waar geen aanwijzingen voor zijn. Maar die keuze (atheïsme door default) is er helaas niet.

Maar waarom is die diplomatie een factor in je mening?quote:Op woensdag 4 maart 2009 01:03 schreef Twerk het volgende:
[..]
Juist ook als je vaak (zeer terecht) de idiotie van een bepaalde religie weet te weerleggen dmv argumenten, zou het zo mooi zijn als je vd andere kant ook enige bescheidenheid kan/wil uitspreken. In z'n geheel. Althans, zo probeer ik te redeneren.

Dat zijn idd zeer interessante vraagstukken waar men ook zeer serieus mee bezig is en al vorderingen mee maakt.. Maar juist omdat het wetenschappelijk gezien steeds duidelijker wordt wat voor een onzin er dmv religie wordt verkondigd (en zelfs mogelijk de oorsprong verklaard kan worden in de toekomst), zou het zo mooi zijn om het dan ook wetenschappelijk te bekijken. Veel dingen zijn ontkracht etc., maar wetenschappelijk gezien moeten wij dan ook (voorlopig) kunnen zeggen dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat er geen "God" is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 01:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hier moet ik aan toe voegen dat er alternatieve verklaringen zijn voor de oorsprong van Godsbesef, namelijk de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en zelfbewustzijn. Daarom neig ik toch vrij sterk naar 7, maar alleen omdat ik door de (vaak opdringerige) aanwezigheid van gelovigen gedwongen word om me met het onderwerp bezig te houden.
Zonder die gelovigen was het 6b.

Zie post hierboven.quote:Op woensdag 4 maart 2009 01:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar waarom is die diplomatie een factor in je mening?

Ik wil nog wel wat zeggen over dat "zeker weten" van optie 7.quote:Op woensdag 4 maart 2009 01:03 schreef Twerk het volgende:
[..]
Nee ok, dat snap ik. Dat is altijd een probleem met categorieen, maar imo zijn in dat kader mensen claimen dat ze ZEKER weten dat er geen "God" is net zo waanzinnig als mensen die claimen dat er ZEKER WEL een "God" is. Het ligt er ook aan hoe je de vraagstelling interpreteert, maar enige (minimale) nuance maakt iemand een stuk geloofwaardiger imo.
Juist ook als je vaak (zeer terecht) de idiotie van een bepaalde religie weet te weerleggen dmv argumenten, zou het zo mooi zijn als je vd andere kant ook enige bescheidenheid kan/wil uitspreken. In z'n geheel. Althans, zo probeer ik te redeneren.

Ja, best wel. Agnosme gaat om kennis, theïsme/atheïsme om geloof in een godheid of niet. Dat zijn twee verschillende dingen. Nummer 6 zou je een agnostisch atheïst of misschien een zwak atheïst kunnen noemen. Nummer 7 is een sterk atheïst. Deze maakt dezelfde "leap of faith" als dat de zekere gelovige maakt. Maar iedereen met ook maar iets van filosofisch en logisch besef zou voor 6 kiezen. De meeste atheïsten kiezen voor het niet geloven in een godheid, simpelweg omdat er geen valide reden voor is in hun rationele denkpatroon.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:41 schreef ATuin-hek het volgende:
6 in mijn geval.
Komt dat niet zo'n beetje op agnosme neer?
of zeg ik dan iets heel doms

Dat klopt. Zoals je wellicht al hebt gelezen in mijn bovenstaande posts zou het absurd zijn om te beweren dat je ZEKER weet dat er geen "God" is. Net zoals dat het idioot is om te verkondigen dat je zeker weet dat er een "God" is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 02:06 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ja, best wel. Agnosme gaat om kennis, theïsme/atheïsme om geloof in een godheid of niet. Dat zijn twee verschillende dingen. Nummer 6 zou je een agnostisch atheïst of misschien een zwak atheïst kunnen noemen. Nummer 7 is een sterk atheïst. Deze maakt dezelfde "leap of faith" als dat de zekere gelovige maakt. Maar iedereen met ook maar iets van filosofisch en logisch besef zou voor 6 kiezen. De meeste atheïsten kiezen voor het niet geloven in een godheid, simpelweg omdat er geen valide reden voor is in hun rationele denkpatroon.

Ik weet dat niet, en vraag me dan af of die 6 dan alleen t.a.v. het bestaan van een christelijke God geldt of voor allerlei verschillende goden zoals die in verschillende vormen van geloof bestaan voor mensen. (en dan heb ik het niet alleen over de drie abrahamistische geloven.)quote:Op woensdag 4 maart 2009 02:06 schreef StupidByNature het volgende:
Maar iedereen met ook maar iets van filosofisch en logisch besef zou voor 6 kiezen.

Ik snap (precies) wat jij bedoelt en wij zitten waarsch. ook op 1 lijn. Persoonlijk kies ik toch voor categorie 6(,5), omdat ik mij niet "schuldig" wil maken aan het feit waarvan veel moslims en christenen te betichten zijn, namelijk: Iets voor zeker aannemen, zonder daadwerkelijk bewijs. De wetenschap ontkracht veel religieuze claims etc. . Maar wetenschappelijk beschouwd kunnen wij natuurlijk ook nooit zeggen dat wij ZEKER weten dat er geen "God" is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:27 schreef Invictus_ het volgende:
7. Ik weet dat er geen god is. Net als dat ik weet dat er geen ijsbeer in mijn koelkast zit en dat onzichtbare roze eenhoorns niet bestaan. Een slag om de arm houden in dat soort gevallen is logisch gezien misschien juist, maar komt neer op een pure cosmetische actie als het om kabouters, god en theepotten die om een willekeurige planeet cirkelen gaat.

Ik denk dat hij niet gelooft dat er een chocolade teddybeer in het centrum van de zon woont, al kan hij dat niet bewijzen, maar toch is het logisch om het kompleet af te wijzen. Of zit jij ook met '6' gaande de ijsbeer in zijn vriezer?quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:37 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik snap (precies) wat jij bedoelt en wij zitten waarsch. ook op 1 lijn. Persoonlijk kies ik toch voor categorie 6(,5), omdat ik mij niet "schuldig" wil maken aan het feit waarvan veel moslims en christenen te betichten zijn, namelijk: Iets voor zeker aannemen, zonder daadwerkelijk bewijs. De wetenschap ontkracht veel religieuze claims etc. . Maar wetenschappelijk beschouwd kunnen wij natuurlijk ook nooit zeggen dat wij ZEKER weten dat er geen "God" is.
Hoe denk jij erover?

Het is natuurlijk verleidelijk er een karikatuur van te maken (en enigszins is jouw metafoor geeneens zo absurd), maar het lijkt mij zinvoller om bepaalde denkbeelden aan te horen en mogelijk te weerleggen dmv wetenschap en logica.quote:Op woensdag 4 maart 2009 06:46 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik denk dat hij niet gelooft dat er een chocolade teddybeer in het centrum van de zon woont, al kan hij dat niet bewijzen, maar toch is het logisch om het kompleet af te wijzen. Of zit jij ook met '6' gaande de ijsbeer in zijn vriezer?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |