Tja, je moet wel bedenken dat er altijd meerdere kanten aan het verhaal zitten. In mijn geval zal ik zelf ook wel het een en ander hebben gedaan, wat ik zelf gewoonweg niet in zie.quote:Op maandag 2 maart 2009 11:03 schreef Untouchables het volgende:
Tering..wat een ouders lopen hier rond. Ik schaam me bijna dat ik wel eens loop te zeiken over de mijne..
Inderdaad. Hoe erg je als kind je ook (mis)dragen hebt, zeggen dat je kind niet bij je (nieuwe) leven hoort is wel heel erg verknipt...quote:Op maandag 2 maart 2009 11:03 schreef Untouchables het volgende:
Tering..wat een ouders lopen hier rond. Ik schaam me bijna dat ik wel eens loop te zeiken over de mijne..
Ja dat is zeker waar. Ook al hebben mijn ouders nare dingen gedaan ze houden toch nog steeds van mij en zouden zo iets nooit doen.quote:Op maandag 2 maart 2009 14:56 schreef Godshand het volgende:
[..]
Inderdaad. Hoe erg je als kind je ook (mis)dragen hebt, zeggen dat je kind niet bij je (nieuwe) leven hoort is wel heel erg verknipt...
Moet wel zeggen dat je veel geduld hebt met je vader na dit alles.quote:
Vermoorden niet, maar ik zou ze nooit meer willen zien. Maar wat Gootsteen ook zegt, het blijven toch je ouders, het zou ergens bij me knagen denk ik.quote:Op maandag 2 maart 2009 19:18 schreef bijdehand het volgende:
Sommige van die ouders die jullie hier beschrijven zou ik koelbloedig kunnen vermoorden... om je kinderen zó in de steek te laten terwijl je er zelf voor gekozen hebt, bah bah.
Weet je wat het is? Roepen van "ik verbreek het contact" is vaak een poging tot het tegenovergestelde, om te proberen die ander in te laten zien dat de maat vol is. Probleem is dat het dan ook extra pijnlijk is als de andere partij dan reageert met "lijkt me een prima idee!" en dat verwacht ik dus en dan heb ik het natuurlijk weer gedaan. Die keren dat ik niet bij machte was de kar ff te trekken wb contact werd mij dat ook kwalijk genomen (je verzint het ook eigenlijk niet he). Daarnaast is het contact al minimaal, dus waarom zou je een extra drama ervan maken. Aan de andere kant jeukt het ontzettend om hem eens goed de waarheid te zeggen, maja, de kinderen he...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 16:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Moet wel zeggen dat je veel geduld hebt met je vader na dit alles.
Alsof ik het verhaal van mijn ex leesquote:Op maandag 2 maart 2009 02:06 schreef angel1984 het volgende:
Op mijn 15de zei mijn moeder tegen mij dat ze weg wou gaan bij mijn vader omdat hij haar altijd geslagen had, toen ik 16 was verhuisde ze met haar nieuwe vriend naar de andere kant van het land, helaas was er geen plaats voor mij in de nieuwe woning, en mijn moeder vertelde me dat ze al 15 jaar voor mij gezorgd had en zich dus ook al 15 jaar opgeofferd had voor mij, en het nu genoeg was geweest en ze voor zichzelf ging kiezen, met andere woorden.. ze ging weg.. en ik bleef bij mijn vader achter, ook hierna wou mijn moeder geen contact meer met mij, ze zei dat ik te lastig was en dat ze nu een nieuw leven had waar ik niet in hoorde, ik hield toendertijd nog heel veel van mijn moeder en ik was er kapot van.
Dat komt omdat jij waarschijnlijk leuke ouders gehad hebt die om je gaven en je liefde gekent hebt.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:11 schreef Gootsteen het volgende:
Wat een verhalen hier zeg ! Niemand bang dat dit nog ergens ooit bij jezelf naar buiten komt ? Iemand die nog hoop heeft dat het ooit goed komt ? Als ik zo bot opzij was gezet op jonge leeftijd, zou ik mijn ouders voor mijn gevoel nooit meer willen zien, maar het blijven toch je ouders ...
Zit die niet (ook) in Boyz In Da Hood ?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:04 schreef waht het volgende:
En dan te bedenken dat ze eigenlijk nooit een straf zullen zien. Doet me denken aan zo'n aardige quote:
"Any fool with a dick can make a baby, but only a real man can raise his children."
Daar ken ik hem ook van.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:53 schreef elcastel het volgende:
[..]
Zit die niet (ook) in Boyz In Da Hood ?
Net als : the pill won't keep your dick from falling off
Je broer heeft een ruggegraad van elastiek.....quote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:32 schreef Knipoogje het volgende:
. En mijn broer kon weinig anders dan het accepteren.
....
Maar ja, op straffe van scheiding mag hij natuurlijk geen partij kiezen voor zijn moeder.
Ja echt sneu hequote:Op woensdag 4 maart 2009 13:13 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Je broer heeft een ruggegraad van elastiek.....
Dat vinden wij ook ja. Kind is ook van hem immers. Als hij op zijn strepen staat en zegt dat hij zijn dochter gewoon zo nu en dan mee wil nemen naar zijn ma, dan zou je verwachten dat zijn vrouw dat gewoon moet accepteren. Maar 'zij voelt zich daar niet zo prettig bij' ... en nu hebben ze dus 'samen' besloten dat het 'beter is' als hun dochter niet in contact komt met zijn moeder ivm 'de spanning'quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:13 schreef zwaaibaai het volgende:
Je broer heeft een ruggegraad van elastiek.....
Heb je nu niet zoiets van, ik wil weer contact met ze? Je bent nu volwassen en je hebt een hoop geleerd.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:02 schreef PrinceLu het volgende:
Bij mij lag het niet aan mijn ouders maar aan mij.Ben na een hoop gezeik op mijn zestiende vertrokken, en nooit meer teruggekomen. Ben nu bijna 30, en heb de dingen gedaan die ik als puber besloot te gaan doen met mijn leven. In m'n eentje dus, maar hoe vaker ik terugkijk, hoe beter ik weet ik dat ik onredelijk ben geweest, en een onmogelijke puber.
Liever niet. Een goed gesprek over gevoelens is niet mogelijk in mijn familie, en eerlijk gezegd mis ik ze niet, ook al is er geen sprake van rancune. Ze hebben eens via mijn broer laten weten dat ze ook voorlopig geen behoefte te voelen de relatie nog te lijmen. Het is naar mijn gevoel wel goed zo. Mijn ouders zijn religieuze mensen, maar ook heel koud, stijf. Als kind kon ik dat moeilijk accepteren, wat resulteerde in mijn onredelijkheid en haat, en nu begrijp ik dat ik het type mens ben dat juist een ander soort mensen om zich heen moet verzamelen dan dat mijn ouders zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:11 schreef Kinz het volgende:
[..]
Heb je nu niet zoiets van, ik wil weer contact met ze? Je bent nu volwassen en je hebt een hoop geleerd.
Ja dat merkt een kind van 4 jaar en ouder zeker wel, zij het dat ze de signalen op een andere manier interpreteren.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:29 schreef Knipoogje het volgende:
Alsof zo'n kind daar wat van merkt de eerste 4-5 jaar.
Hoe is het contact nu met de rest van je familie? Dus je zusje (zussen) en broers? Zijn jullie na het overlijden van je moeder bij elkaar gekomen, of is er niets veranderd t.o.v. jullie relatie voor haar dood?quote:Op woensdag 11 maart 2009 00:39 schreef RPG het volgende:
Ik heb contact met beide ouders bewust verbroken.
Hele geschiedenis is wat erg lang maar in grote lijnen:
Mijn vader is een van de slechtste vaders die je jezelf kan wensen. Hij kon zijn handen niet thuis houden. Zowel bij zijn kinderen als bij mijn moeder. Hij was daar al meerdere keren voor berecht (hij deed het ook bij de vrouw voor mijn moeder) en vanaf mijn 8e (toen hij weer gearresteerd werd voor onder andere huiselijkgeweld) heb ik hem niet meer gesproken. Hij is daarna ook nooit meer terug gekomen. Iets wat voor mij een ideale oplossing leek.
Maarja dan heb je nog een moeder. Een moeder die mij de schuld gaf van alles wat mijn vader gedaan had (ook al deed hij het bij zijn vorige vrouw ook al en was ik toen dus nog niet eens geboren) En dat hield ik nog jaren vol. Ook omdat ik weinig keuze had ik kon nergens heen. Uiteindelijk barste de bom bij mij toen ik 17 was. Ik was zat om overal de schuld van te krijgen. Jarenlang alle negatieve dingen te horen en dat liet ik op dat moment ook weten. Dat leidde er dan ook toe dat ik 6 weken later op straat stond en het zelf maar moest uitzoeken.
Sinds dat moment heb ik geen woord meer met haar gewisseld. Wel contact gekregen met andere zussen en broers van mij waardoor ik nog meer informatie kreeg (van dingen die ik eigenlijk al wist maar nooit gelijk in kon krijgen omdat andere altijd mijn moeders kant koos)
Vorig jaar is ze overleden en ben ook bij crematie geweest om mijn jongste zusje te steunen. Maar heb tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van contact kwijt te zijn. Vooral ook omdat beide geen enkele goede basis voor mij kunnen en zullen zijn.
Ik vraag me dus oprecht of hoe dat dan gaat, je hebt elkaar jaaaaren niet gezien. En dan is het ineens "Hoi, ik ben je zusje en jij bent m'n broer. Hoe heet je?"quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:04 schreef RPG het volgende:
Sinds mijn moeders dood heb ik contact met mijn zusje.
Ik had daarvoor al contact met mijn 3 oudere zussen en oudere broer.
Mijn zusje heeft sinds de crematie ook eindelijk contact met haar andere zussen en broer waarvan ze dus 2 zussen en de broer al absoluut niet kon zien omdat onze moeder elk contact verbood sinds heel jongs afaan.
Aha.. zo kan dat dus gaan, vanwaar die twijfel?quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:42 schreef RPG het volgende:
Ik had mijn halfzus van moeders kant niet meer gezien sinds mijn 10e.
Toen ik huis uit gezet was begon ik naar haar te zoeken (ik wist nog haar oude adres) maar daar woonde ze niet meer. Gelukkig had ze haar eigen achternaam gehouden (andere dan mijne wegens andere vader) en vond ik haar op internet terug.
En toen kwam natuurlijk voor mij de keuze. Stuur ik haar een email of laat ik het rusten. Na weken nadenken uiteindelijk een mail gestuurd met daarin uitgelegd wie ik was. En wat dingen van verleden rechtgezet en de belangrijke vraag natuurlijk of ze contact zou willen. 2 weken later is ze langs gekomen en hebben we hele dag gepraat over van alles en nog wat en natuurlijk ook wat er in de 10 jaar gebeurd is dat we elkaar niet zagen.
Pas 2 jaar later ben ik op zoek gegaan naar mijn half broer + half zussen van mijn vaders kant. Uiteindelijk vond ik cntact gegeven van 1 van mijn halfzussen. Al duurde het maanden voor ik uiteindelijk een mail gestuurd had. Vooral ook omdat ik die half zus nog nooit gezien had. Uiteindelijk toch een mail gestuurd en ook daaruit kwam toen ook contact en via haar ook met mijn halfbroer en andere halfzus(beide 14 jaar toen niet gezien)
Toen alleen nog mijn zusje die ik ook al 5 jaar niet gezien meer had. Ik had haar een mail gestuurd 3 weken ofzo voor mijn moeder overleed met gewoon vraag hoe het met haar ging en omdat ik via via hoorde dat ze op zichzelf woorde hoopte ik nu wel contact met haar te krijgen. Dit ging niet echt goed en door verhalen die ze gehoord had wou ze eigenlijk niks met mij te maken hebben.
Paar dagen voor crematie en crematie zelf was het ook nog niet goed. Maar toch ondanks dat hielp ik haar met huis op te ruimen van onze moeder. Ik bood haar ook aan dat ze altijd langs mocht komen als het nodig was. En omdat het met haar vriend niet lekker ging mocht ze ook altijd bij mij komen wonen als ze wou.
2 weken later kreeg ik telefoon of mijn aanbod nog stond. En woonde ze 6 maanden bij mij. Iets wat heel goed is geweest voor onze onderlinge relatie. En sindsdien zijn we eigenlijk enorm close ook al woon ik 9000km verder
Dat kan ik me ook wel goed voorstellen ja, het had natuurlijk erg anders kunnen uitpakken.quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:59 schreef RPG het volgende:
Vooral door dingen die er gebeurt waren in verleden. Het is sowieso natuurlijk ook maar of ze dan opeens wel weer contact met je willen hebben. Helemaal als ze je nooit gekend hebben.
Ik ben reis gek en woon nu in zuid afrika
Maar volgens mij kapen we het topic nu
Weet je, we hebben allemaal problemen. De een heeft er alleen iets meer dan de andere.quote:Op woensdag 11 maart 2009 00:22 schreef angel1984 het volgende:
Hoi, dank je wel voor jullie lieve reacties allemaal, nu weet ik in ieder geval dat ik niet de enige ben... nee ik heb nog nooit gesproken met een psycholoog hierover, hoewel het inderdaad een grote inpact op mijn leven heeft gehad
Ik op het moment voorlopig even niet met mn vader.quote:Wie heeft er allemaal geen contact meer met hun ouders??
Kan het me voorstellen. Wat erg voor je moeder, en voor jou.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik op het moment voorlopig even niet met mn vader.
Die vond het nodig om eerst een nieuw huis te bouwen en toen dat net klaar was tegen mn moeder te vertellen dattie een vriendin heeft en een echtscheiding wil en dat zij (mn moeder) voorlopig nog wel even in dat nieuwe huis kan blijven wonen, maar dat het toch echt de bedoeling is dat hij daar met zn mokkel gaat wonen en dat mn moeder maar moet kijken hoe en wat.
Ja, dan ben ik ook even klaar met je ja. Misschien bel ik hem nog wel eens. Misschien ook niet.
Heel herkenbaar, ik heb ook geen idee wat ik soms moet denken of doen. M'n vader stuurt me soms nog wel smsjes maar ik reageer hier ook nooit op. Ten eerste natuurlijk omdat ik boos op 'm ben maar ook om er maar niet over na te hoeven denken.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:16 schreef vosss het volgende:
Maargoed, ik weet bij god niet hoe ik er mee om moet gaan, dus ik reageer maar niet om smsjes en mailtjes van zijn kant.
Is het wel zo goed dan om mensen in je leven te houden die je er normaalgesproken allang uitgetrapt zou hebben? Dat bedoel ik niet naar jou persoonlijk hoor, maar in het algemeen. Juist dat 'het blijven toch je ouders'-verhaal is wat me tegengehouden heeft voor mezelf te kiezen en waardoor ik me altijd maar in allerlei bochten gewrongen heb om het goed te doen, wat toch niet lukte. Misschien bedenk ik me over een tijdje wel, maar op dit moment voel ik me zekerder over mezelf dan ooit, vrijer, stabieler en gelukkiger. Ik voel me alsof ik na jaren eindelijk uit een dwangbuis ontsnapt ben om tot de ontdekking te komen dat ik helemaal niet gek ben.quote:Op donderdag 30 april 2009 00:21 schreef Electrocute het volgende:
Achteraf gezien ben ik wel blij dat ik nog redelijk contact met ze heb. Al is het maar om het zelf een beetje een plekje te kunnen geven. Er zijn nog steeds dingen die me dwars zitten, maar ik denk dat ik er veel meer last van zou hebben als ik niet de mogelijkheid had om in de toekomst meer antwoorden te krijgen.
'Het blijven je ouders' vind ik niet eens zo'n stomme uitspraak. Als iemand anders me dezelfde dingen had aangedaan als mijn ouders had ik hem allang uit mijn leven verbannen. Ik denk dat iedereen instinctief behoefte heeft aan een goed contact met zijn ouders, aangezien je hele bestaansrecht bij hen begonnen is. Dit hele gedoe heeft me ook geleerd om dingen te laten rusten en geen wrok te koesteren.
Niet iedereen begint met opzet aan kinderen... En er zijn er ook die zich bedenken als het kind er eenmaal isquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 16:35 schreef thyron het volgende:
ik heb ook het idee, dat er mensen zijn die beter helemaal niet aan kinderen kunnen beginnen, omdat ze dat gewoon niet kunnen.
quote:Op maandag 2 maart 2009 19:18 schreef bijdehand het volgende:
Sommige van die ouders die jullie hier beschrijven zou ik koelbloedig kunnen vermoorden... om je kinderen zó in de steek te laten terwijl je er zelf voor gekozen hebt, bah bah.
quote:Op maandag 2 maart 2009 02:06 schreef angel1984 het volgende:
Op mijn 15de zei mijn moeder tegen mij dat ze weg wou gaan bij mijn vader omdat hij haar altijd geslagen had, toen ik 16 was verhuisde ze met haar nieuwe vriend naar de andere kant van het land, helaas was er geen plaats voor mij in de nieuwe woning, en mijn moeder vertelde me dat ze al 15 jaar voor mij gezorgd had en zich dus ook al 15 jaar opgeofferd had voor mij, en het nu genoeg was geweest en ze voor zichzelf ging kiezen, met andere woorden.. ze ging weg.. en ik bleef bij mijn vader achter, ook hierna wou mijn moeder geen contact meer met mij, ze zei dat ik te lastig was en dat ze nu een nieuw leven had waar ik niet in hoorde, ik hield toendertijd nog heel veel van mijn moeder en ik was er kapot van.
Met mijn vader heb ik nooit een band gehad, vrijwel meteen had ook mijn vader een nieuwe vriendin, helaas heeft mijn vader veel geld en zijn nieuwe vriendin was alleen maar op het geld uit, in de 2 jaar die volgden, deed zijn nieuwe vriendin alles om mij het huis uit te krijgen, ik durfde meestal nog niet eens naar huis te komen, omdat ik bang was dat ze weer ruzie ging zoeken en dat liep meestal uit op een drama, mijn vader zei altijd tegen haar dat ik te jong was om op eigen benen te staan en hij mij niet op straat ging zetten totdat ik 18 was,
2 maanden na mijn 18de verjaardag was ik op een dag alleen thuis met de vriendin van mijn vader, ze liep zonder dat er iets aan de hand was op me af en ze sloeg me in het gezicht, ik sloeg terug, ze belde mijn vader om te zeggen dat ik haar had geslagen, zonder tegen hem te zeggen dat zij was begonnen, en deze zei tegen mij dat ik meteen kon vertrekken, hierna heeft ook mijn vader mij duidelijk gemaakt dat hij geen contact meer wou met mij, hij koos immers voor zijn vriendin en voor haar kinderen
Nu is het 6 jaar later en heb ik mijn leven weer een beetje op orde, ik heb leuk werk gevonden, leuke mensen om me heen en ik kan eindelijk op voor mijn rijbewijs, toch heb ik constand een knagend gevoel over mijn verleden, ook heb ik moeite met me te binden in een relatie, als iemand lief voor me is, ren ik het liefste heel hard weg en ik weet niet hoe ik daarvan af kan komen,
Zijn er mensen die ook zoiets hebben meegemaakt en hoe gaan jullie ermee om?
groetjes Angel
Dat is denk ik ook het lamme eraan: dit soort situaties laat je zelf denken dat je niet helemaal 100 bent en niet anders verdient. En de tijd die dat kost om erachter te komen dat het niet aan jou ligt en dat je gewoon normaal bent en dat zij juist degene waren die rare dingen deden, nou ja dat kost je dus jaren kwaliteit van leven, als je er al ooit helemaal overheen komt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 09:15 schreef scrub_nurse het volgende:
* maar op dit moment voel ik me zekerder over mezelf dan ooit, vrijer, stabieler en gelukkiger. Ik voel me alsof ik na jaren eindelijk uit een dwangbuis ontsnapt ben om tot de ontdekking te komen dat ik helemaal niet gek ben.*
ik pik dit stukje even uit je antwoord. Dit was precies het gevoel en is precies het gevoel dat ik heb sinds het contact met mijn ouders verbroken is. Dat is zeker ook zo gebleven. Af en toe hoor ik nog wel s wat van ze via via,hoe het nu gaat en hoe ze nu reageren en dat versterkt mijn gevoel alleen maar. Ik zou ze echt noooit meer terug willen,en dan heb ik het nog niet eens over hen als ouders,maar gewoon als personen in mijn leven. Ik zou wel gek zijn als zo´n mensen in mn leven om me heen zou hebbenwat een idioten
Herkenbaar, de psycholoog vroeg mij donderdag geschokt of echt nooit iemand geprobeerd had mij uit huis te laten plaatsen. Toen realiseerde ik me pas dat ik me niet aanstel en dat het niet aan mij lag en dat het echt erg was. Ik zit ook nog wel 1 a 2 jaar in therapie, vrees ik.quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:40 schreef Dipkip het volgende:
Ik merkte toen pas hoe erg het eigenlijk is, omdat de psycholoog aanraadde meerdere jaren in therapie te gaan terwijl ik dacht met een paar gesprekken klaar te zullen zijn
Ik ben altijd al gemeen geweest tegen haar en mama, alles wat er vroeger gebeurd is was gewoon mijn eigen schuld enz. Zij heeft trouwens het contact verbroken, ik niet.quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
Waarom heb je geen contact meer met je biologische zus?
Ik denk dat ik gewoon meer vergevingsgezind ben ten opzichte van mensen met wie ik een 'speciale' band heb.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:17 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Is het wel zo goed dan om mensen in je leven te houden die je er normaalgesproken allang uitgetrapt zou hebben? Dat bedoel ik niet naar jou persoonlijk hoor, maar in het algemeen. Juist dat 'het blijven toch je ouders'-verhaal is wat me tegengehouden heeft voor mezelf te kiezen en waardoor ik me altijd maar in allerlei bochten gewrongen heb om het goed te doen, wat toch niet lukte. Misschien bedenk ik me over een tijdje wel, maar op dit moment voel ik me zekerder over mezelf dan ooit, vrijer, stabieler en gelukkiger. Ik voel me alsof ik na jaren eindelijk uit een dwangbuis ontsnapt ben om tot de ontdekking te komen dat ik helemaal niet gek ben.
Ik voelde me helemaal niet vrij toen ik uit huis ging. Mijn ouders hebben geholpen met de verbouwing en verhuizing en hoewel ik daar blij mee was, werd ik daardoor weer onder druk gezet om dingen zo te doen zoals zij ze zouden doen. Ook mijn vriend heeft een paar keer de wind van voren gekregen om hele kleine dingen. Ze wonen ook vlak bij en mijn moeder belde regelmatig om alles te zeggen wat haar dwars zat. Ook voor de breuk is het zo geweest dat mijn moeder in een week tijd meerdere malen belde over hetzelfde onderwerp waarvan zij vond dat ik het verkeerd aanpakte. Ik vond dat echt abnormaal. Ze vonden ook altijd dat ik te weinig contact zocht. Waren beledigd dat ik na drie maanden samen verbouwen even niet zo veel liet horen - ik had het wel gehad na drie maanden op elkaars lip zitten, is het dan gek dat je een weekje niet belt?quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:57 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Ik denk dat ik gewoon meer vergevingsgezind ben ten opzichte van mensen met wie ik een 'speciale' band heb.
Toen ik net het huis uit moest voelde ik me ook heerlijk vrij. Na 5 jaar is dat effect wel een beetje weg en heb je af en toe behoefte aan een soort onvoorwaardelijke geborgenheid die alleen je ouders je kunnen geven. Ik heb een aantal moeilijk momenten gehad waarop ik dacht, ik wil nu gewoon een knuffel van een van mijn ouders. Ik wil dat ze me vertellen dat het allemaal goed komt en het gevoel hebben dat ze er altijd voor me zijn. Een soort van Michael Jackson effectAls volwassene kreeg ik ineens de neiging om gaten uit mijn verleden te vullen. Ik weet dat ze er vroeger niet altijd voor me waren, maar toch heb ik geprobeerd het contact zodanig te verbeteren dat ze een tweede kans kregen. Mijn moeder heeft die kans met beide handen aangegrepen en achteraf ben ik daar eigenlijk wel heel erg blij mee.
Gezien de vele topics die je al hebt geopend over dit onderwerp, vraag ik me af of jij je vriend ook niet gebruikt als instrument tegen je schoonfamilie, die jij zelf absoluut niet mag.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:03 schreef cat2 het volgende:
mooi electrocute!
Ik zie dit alleen niet bij mijn vriend en zijn moeder en zusje gebeuren, omdat ze denken het leven mijn vriend te moeten regisseren en zich ontzettend superieur naar hem toe gedragen.
als instrument om je eigen verleden te accepteren en een 'medestander' te vinden.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Gezien de vele topics die je al hebt geopend over dit onderwerp, vraag ik me af of jij je vriend ook niet gebruikt als instrument tegen je schoonfamilie, die jij zelf absoluut niet mag.
Maar dat moet je vriend ze duidelijk maken, niet jij.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:34 schreef Maeghan het volgende:
[..]
als instrument om je eigen verleden te accepteren en een 'medestander' te vinden.
Probeer je vriend niet te dwingen dezelfde keuzes te maken als jij. Accepteer je eigen keuzes en accepteer dat hij misschien andere keuzes wil maken.
Dat is waar. Maar hij zal het ook zelf moeten inzien. Je kan hem niet dwingen de situatie te zien zoals jij die ziet. Het is een proces van jaren en dat zal iedereen die in die situatie heeft gezeten beamen. En hoe veel jij ook om je vriend geeft en hoe graag jij ook zou zien dat hij iets tegen zijn zus en moeder zegt, hij moet het wel zelf willen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:37 schreef cat2 het volgende:
Hun gedrag is ten koste gegaan van het zelfvertrouwen en zelfbeeld van mijn vriend. Ik vind dit niet kunnen. Ik zou graag zien dat mijn vriend zichzelf weer terugvindt zodat hij niet meer denkt dat hij niets kan of dat alles wat hij zegt of doet niets voorstelt. Dat hij weer vertrouwen in zichzelf krijgt.
Een belangrijk punt om dit te bereiken is zijn moeder en zusje een halt toe te roepen. Dit zal hij zelf moeten doen. Voordat hij dit doet moet hij eerst inzien hoe de verhoudingen tussen hun 3-en echt in elkaar zitten.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:42 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar hij zal het ook zelf moeten inzien. Je kan hem niet dwingen de situatie te zien zoals jij die ziet. Het is een proces van jaren en dat zal iedereen die in die situatie heeft gezeten beamen. En hoe veel jij ook om je vriend geeft en hoe graag jij ook zou zien dat hij iets tegen zijn zus en moeder zegt, hij moet het wel zelf willen.
Investeer gewoon in je relatie met je vriend en probeer hem te geven wat hij van z'n moeder en zus niet krijgt. Als ze zeggen dat hij iets niet goed doet, laat dan weten dat jij vindt dat hij het wel goed doet (zonder meteen zijn zus/moeder af te kraken). Of stimuleer hem het er eens met een ander over te hebben, als hij iets doet en z'n moeder vindt het niet goed. Als hij meningen van anderen hoort en die zijn het wel met hem eens, zal het kwartje ook wel vallen.
Maar alles wat jij doet tegen zijn moeder of zus gaat tenkoste van je relatie.
Hij is niet anders gewend en denkt dat dit normaal is. Verder is hij bang voor zijn moeder en durft niet goed tegen haar in te gaan. Ik heb er boeken over gelezen, over dit soort ouders en het effect wat hun gedrag op hun kinderen heeft. Daar wordt je niet vrolijk van. De kinderen stellen zich als onderdanen op tov hun ouders, durven er niet tegenin te gaan. De ouder zal daarom nooit stoppen met het kleinerende gedrag.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Maar dat moet je vriend ze duidelijk maken, niet jij.
En als hij niet te behoefte heeft hier wat van te zeggen, moet je het zo laten. Je kunt samen het contact op een lager pitje zetten. Ik ben het ook niet eens met hoe m'n vriend vaak door z'n moeder wordt aangesproken, maar als ik me daarmee ga bemoeien is de kans groot dat het helemaal uit de hand loopt. Het is zijn probleem en hij moet dat dan oplossen.
Je helpt hem in ieder geval niet door ruzie te gaan maken met z'n moeder en zus.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:45 schreef cat2 het volgende:
[..]
Hij is niet anders gewend en denkt dat dit normaal is. Verder is hij bang voor zijn moeder en durft niet goed tegen haar in te gaan. Ik heb er boeken over gelezen, over dit soort ouders en het effect wat hun gedrag op hun kinderen heeft. Daar wordt je niet vrolijk van. De kinderen stellen zich als onderdanen op tov hun ouders, durven er niet tegenin te gaan. De ouder zal daarom nooit stoppen met het kleinerende gedrag.
Ik laat mijn vriend inzien dat hun gedrag niet normaal is en dat het ten koste is gegaan van zijn zelfvertrouwen. Je kan dat slecht noemen. Ik vind dat ik mijn vriend er een dienst mee bewijs als hij het inziet en dat hij er veel sterker uit komt.
ik ben het op 1 punt na helemaal met je eens. Ik probeer hem te geven wat hij van hen niet krijgt. Verder krijgt hij ook van meerdere mensen t horen dat hij dingen goed heeft gedaan. Dit werkt zeker positief.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:42 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar hij zal het ook zelf moeten inzien. Je kan hem niet dwingen de situatie te zien zoals jij die ziet. Het is een proces van jaren en dat zal iedereen die in die situatie heeft gezeten beamen. En hoe veel jij ook om je vriend geeft en hoe graag jij ook zou zien dat hij iets tegen zijn zus en moeder zegt, hij moet het wel zelf willen.
Investeer gewoon in je relatie met je vriend en probeer hem te geven wat hij van z'n moeder en zus niet krijgt. Als ze zeggen dat hij iets niet goed doet, laat dan weten dat jij vindt dat hij het wel goed doet (zonder meteen zijn zus/moeder af te kraken). Of stimuleer hem het er eens met een ander over te hebben, als hij iets doet en z'n moeder vindt het niet goed. Als hij meningen van anderen hoort en die zijn het wel met hem eens, zal het kwartje ook wel vallen.
Maar alles wat jij doet tegen zijn moeder of zus gaat tenkoste van je relatie.
Meer wil ik er niet over zeggen, het moet geen discussie worden hier, maar denk er gewoon eens over na.
je hebt helemaal gelijk. Maar mijn geduld met deze mensen is helemaal op. Zo ga je niet met je eigen zoon of broer om. Als ze toch niets positiefs over hem te zeggen hebben, dan moeten ze ons mooi met rust laten en iemand anders gaan zoeken om hun frustraties op af te reageren. Punt.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Je helpt hem in ieder geval niet door ruzie te gaan maken met z'n moeder en zus.
Ben jij daar de aangewezen persoon voor? Je bent zijn vriendin, niet z'n therapeut. Wil je dat je relatie zo'n vorm aanneemt? Het zou mijn keuze niet zijn in ieder geval.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:45 schreef cat2 het volgende:
[..]
Hij is niet anders gewend en denkt dat dit normaal is. Verder is hij bang voor zijn moeder en durft niet goed tegen haar in te gaan. Ik heb er boeken over gelezen, over dit soort ouders en het effect wat hun gedrag op hun kinderen heeft. Daar wordt je niet vrolijk van. De kinderen stellen zich als onderdanen op tov hun ouders, durven er niet tegenin te gaan. De ouder zal daarom nooit stoppen met het kleinerende gedrag.
Ik laat mijn vriend inzien dat hun gedrag niet normaal is en dat het ten koste is gegaan van zijn zelfvertrouwen. Je kan dat slecht noemen. Ik vind dat ik mijn vriend er een dienst mee bewijs als hij het inziet en dat hij er veel sterker uit komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |