abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 februari 2009 @ 10:48:37 #1
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66436769
Follow-up van
Sp00kverhalen (I)
Sp00kverhalen II

Plaats hier spookverhalen, annekdotes, overleveringen, dingen die je hebt gehoord of dingen die je zelf hebt meegemaakt.

Muren hebben oren, zo heet het. Oude huizen hebben verhalen. Soms worden geheimen uit het verleden prijsgegeven, lijkt men nevelen te kunnen waarnemen die dingen onthullen. Inbeelding of werkelijkheid, wie zal het zeggen? Een ieder heeft z'n eigen waarheid. Het is de ervaring die telt. Het kippenvel, de rillingen over de rug, de nekharen rechtovereind, natuurlijke reacties. Op iets... bovennatuurlijks? Heerlijk griezelen. Maar houd wel beide benen op de grond.

En dan dit verhaal van Keromane, ik snap hem na 5 jaar nog steeds niet En nu wil ik uitleg ook verdomme
quote:
Op maandag 10 november 2003 22:28 schreef Keromane69 het volgende:
thnx, who knows.. Schrijven valt niet mee met een fulltime baan erbij.

De man in de kast

Dit is een ander triest verhaal.

Peter V. was 9 jaar. Een notoir probleemkind sinds hij een peutertje was. Overdag was hij hardstikke druk. Hij maakte ruzie met andere kinderen, hij stal dingen en hij deed het slecht op school. Zijn ouders, no-nonsense figuren eind dertig, waren ten einde raad geworden. De drukte was hen teveel. En elke avond was er weer een drama als Peter naar bed moest. Hij was met geen stok naar zijn slaapkamertje te krijgen. Hij was bang voor "de man van de kast" zoals hij dat noemde. Hij bedoelde de grote ingebouwde kast in de hoek van de kamer, vlakbij de slaapkamerdeur, schuin tegenover het bedje.

Talloze keren hadden Peter's ouders de deuren demonstratief opengedaan om te laten zien dat er niets was. Het was een kleine ruimte met planken. Peter's speelgoed werd er opgeborgen en verder was er niets. Aan de achterkant van de kast was de badkamer. Peter's ouders hadden op een gegeven moment zelfs besloten 's avonds niet meer van die ruimte gebruik te maken, met het idee dat de geluiden van de waterleidingen Peter zo angstig maakten. Maar het hielp niet. Peter was angstig. Hij had zo vaak gedroomd over die kast. Dat er iemand uit kwam. En elke keer was hij wakker geschrokken.

Hulpverleners stonden machteloos. Peter bleef onhandelbaar, ondanks allerlei behandelingen. Men kon de aard van zijn probleem niet vaststellen. Het was waarschijnlijk een emotionele stoornis, had men de ouders toevertrouwd. Verlatingsangst. Petertje was verder geestelijk in orde. "Laten we het een half jaartje aanzien, en dan kunt u beslissen over verdere behandeling." Joyce, had gehuiverd. Ondanks de drukte wilde ze niet dat haar zoon uit huis geplaatst zou worden. Ze hield zielsveel van dat knulletje, maar verder zou het als een regelrecht falen kunnen worden gezien. Alsof ze niet in staat zou zijn kinderen op te voeden.

Maanden verstreken. Francois, was het na het zoveelste incident meer dan zat met zijn zoon. Hij was thuisgekomen na een lange dag en had woorden gekregen met een buurman. Of ze hun zoon niet in het gareel konden houden. Peter had die middag rotzooi getrapt op straat. En hij zou de auto van de buurman hebben beschadigd. Waar of niet, voor Francois was het de druppel. Hij zou Peter mores leren. Had zijn vader hem vroeger met zachte hand opgevoed? Welnee. Francois was ervan overtuigd dat de aanpak van hem en zijn vrouw te soft was geweest. Hij besloot de angsten van Peter te gebruiken om de knul een lesje te leren. Met geen woord repte hij over het incident met de buurman.

Tijdens het eten kondigde Francois aan dat hij naar een ingelaste vergadering moest. Hij knoopte zijn das om, trok zijn jas aan, en ging de deur uit. Buiten aangekomen liep hij om het huis heen, sloop via de achterdeur naar binnen, en ging de trap op. op weg naar Peter's slaapkamer. In het donker sloop hij naar de ingebouwde kast en sloot zich in. Hij wachtte af tot Peter naar bed zou worden gebracht.

Het duurde nog een hele tijd, maar uiteindelijk hoorde gestommel achter zich. Het geluid van kranen en een toilet dat werd doorgetrokken. Iets later hoorde hij doffe stemmen die steeds luider werden. Francois was vanuit z'n schuilplaats getuige van het aloude ritueel. Peter had het weer over de man in de kast, en Joyce zei dat ie zich niet zo moest aanstellen. Francois wachtte geduldig. De stemmen verstomden na een tijdje en toen hij een zachte klik hoorde zag hij dat de spleet licht onder de kastdeur verdwenen was. Het was aardedonker geworden en hij hoorde een deur dichtslaan. Joyce was weer naar beneden gegaan.

Francois wilde met een luide schreeuw uit de kast tevoorschijn komen, met zijn armen zwaaiend. Maar was dit wel zo'n goed idee? Zijn zoontje zo'n schrik aanjagen? Hij dacht na. Over hoe hij vroeger bang was geweest. Lang geleden, toen zijn ouders het geduld met hem regelmatig verloren. Hij herinnerde zich het klamme zweet wat hij gevoeld had in zijn kamertje. De dekens over zijn hoofd, als laatste redmiddel tegen wat er zich dan ook in het donker naast zijn bedje afspeelde. Het ergste waren de zomers, wanneer een zwoele warmte in huis bleef hangen. Wanneer zelfs een dun lakentje teveel van het goede was. Nee, eigenlijk was het niet zo'n goed idee, die Spartaanse actie.

Daar stond Francois. In de ingebouwde kast van zijn zoontje die nu wellicht doodsbang zou zijn. Hij kon nu geen kant op en moest zich muisstil houden. Hij zou wel even wachten tot Peter zou slapen. Francois zuchtte geluidsloos. Het donker doet gekke dingen met een mens en de slaap begon hem parten te spelen. Het was een enorm drukke dag geweest op de praktijk. Al doezelend verwonderde hij zich erover dat hij zijn ogen openhield. Er was in die duisternis immers geen verschil met de ogen dicht. Hij concentreerde zich. Wat zag hij nu eigenlijk? Ondefinieerbare vlekken dansten voor zijn ogen. Willekeurige patronen, flitsen. En bij vermoeidheid krijgen die vlekken meer vorm dan anders.

Francois voelde zich wegzakken. Alsof hij viel, steeds harder, als in een deken. Het bloed suisde in zijn oren. Het duurde slechts een ogenblik. Met een schok was hij weer klaarwakker, maar het moest niet langer duren. Voorzichtig probeerde hij de kastdeur open te duwen. In de nachtelijke stilte is ieder geluidje duidelijk hoorbaar. Hij hield z'n adem in. Millimeter voor millimeter, en het lukte Francois de deur op een kier te krijgen. Hij luisterde aandachtig naar de ademhaling van zijn zoontje. Het klonk onregelmatig. Angstig. Petertje was dus nog wakker. Francois slikte een keer en duwde de deur iets verder open.

Het piepkraken van de kastdeur klonk als een cirkelzaag, zo hard. Direct klonk er gejammer in de kamer. Het was hartverscheurend en ging hem door merg en been. Francois besloot nu gewoon tevoorschijn te komen, om zijn zoontje gerust te stellen en te troosten. Hij zou tegen Petertje zeggen dat hij voor de zekerheid in de kast had gekeken maar niets had gezien.

Francois stapte uit de kast. Hij deed een pas naar voren en voelde de grond onder zich wegglijden. De val leek een eeuwigheid te duren. Met een doffe klap lag hij op de vloer. Het duizelde. Het deed pijn in zijn hoofd, zijn nek. Zijn tenen tintelden. Met het hoofd was hij ergens tegenaan geslagen. Zijn wang begon warme en vochtig aan te voelen.

Francois wilde wat zeggen. Het lukte niet. Hij hoorde zichzelf kreunen en er klonk een zware zucht. Petertje gilde het nu uit van angst. Hij obeerde zijn hoofd te draaien, maar het lukte niet van de pijn. De vlekken dansten voor zijn ogen. En terwijl hij daar lag zag hij hoe een donker silhouet uit de kast tevoorschijn kwam en geruisloos naar de andere kant van de kamer ging.

Hysterisch gekrijs klonk toen de grauwe schim zich langzaam over het bedje boog. Het gekrijs verstomde. 'Stil maar ventje', hoorde Francois een bekende stem zeggen. 'Pappa komt alleen maar afscheid nemen'.

ET
(c)2003 e.koreman @ caesar.nl (yep, dit was fictie)

[ Bericht 0% gewijzigd door Harajuku. op 14-06-2010 12:29:49 ]
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  woensdag 25 februari 2009 @ 10:50:19 #2
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66436834
Ja, 2 was nog niet vol maar ik denk we beginnen lekker fris opnieuw
pi_66436996
er is ooit een man spoorloos verdwenen, het enige wat hij achterliet was een briefje met daarop de inmiddels legendarische letters...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_66437280
Check my posthistorie maar
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_66437372
Ik snap hem ook niet.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  woensdag 25 februari 2009 @ 11:05:20 #6
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66437445
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 11:03 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik snap hem ook niet.
Nee echt hè. Zit die vader daar nu al weken in de kast, zit er echt een spook die doet alsof ie vader is, zit vader daar én een spook WTF
  woensdag 25 februari 2009 @ 11:06:17 #7
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66437474
is vader peter?!
pi_66437891
Vader wordt door 't spook geklapt en het spook doet alsof hij de vader is , die net vermoord is door het spook.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_66442044
Lijkt me een gevalletje self-fulfilling prophecy.

Het spook in de kast is de vader, een soort deja-vu van Petertje. Vader valt uit de kast en breekt zijn nek en zo, en sterft daardoor - en die gebeurtenis was juist datgene wat Petertje al aan zag komen. De bekende stem die Francois hoort is die van zichzelf; als spook neemt hij afscheid, terwijl hij daar op de grond sterft.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  woensdag 25 februari 2009 @ 14:35:28 #10
7469 voh
Now without pants!
pi_66445902
Whaha, dat topic is echt zo enorm lang geleden

Wist allang niet meer dat ik dat verhaal gepost had in nummertje 1, maar nu ik het weer teruglees... Bah. Ben sindsdien 's nachts ook niet meer op de hei geweest

En dat verhaal van Keromane heb ik nooit echt gevat omdat ik 'm nooit helemaal gelezen had. Nu weet ik dat het ding helemaal lezen niet het antwoord is daarop, want ik vat 'm nog steeds niet helemaal
Kind sir, would you be so kind as to hand me a toothpick, for I seem to have a piece of rottweiler stuck twixt my teeth.
  woensdag 25 februari 2009 @ 18:46:49 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_66454958
tvp, duidelijk
Was een jaartje geleden hier ook een user die langs een weggetje een man zag staan met hele gekke ogen? Dat was ook een spannend topic!
The truth was in here.
  woensdag 25 februari 2009 @ 18:52:00 #12
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_66455080
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 10:48 schreef Harajuku. het volgende:
En dan dit verhaal van Keromane, ik snap hem na 5 jaar nog steeds niet En nu wil ik uitleg ook verdomme
[..]
Vermakelijk maar fictie. Als de man immers echt overleden was zoals bovenstaand beschreven dan zou er niemand zijn geweest om het verhaal op te tekenen. De apotheose van het verhaal is immers geschreven vanuit het gezichtspunt van de overledene. Dat kan heul nie.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_66478714
Er staat ook bij dat het fictie is, he? Mooi verhaaltje trouwens
  donderdag 26 februari 2009 @ 13:46:37 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66478864
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 18:52 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Vermakelijk maar fictie. Als de man immers echt overleden was zoals bovenstaand beschreven dan zou er niemand zijn geweest om het verhaal op te tekenen. De apotheose van het verhaal is immers geschreven vanuit het gezichtspunt van de overledene. Dat kan heul nie.
Staat inderdaad ook bij dat het fictie is, neemt niet weg dat ik moet weten hoe het zit

Maar goed, het topic is bedoeld voor jullie eigen verhalen, dus posten
pi_66513491
tvp
pi_66513660
Terugvindspookvis
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator vrijdag 27 februari 2009 @ 12:01:24 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_66514387
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 18:46 schreef Bastard het volgende:
tvp, duidelijk
Was een jaartje geleden hier ook een user die langs een weggetje een man zag staan met hele gekke ogen? Dat was ook een spannend topic!
Dat was ik denk ik. Het was geen man. Het was een meisje, en ze had rode ogen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_66535515
Heb net alle 3 de topics nog eens doorgelezen. Vond ze vroeger al leuk en nu nog altijd.

Zelf maak ik nooit iets mee en ben daar niet rouwig om. Als ik rare geluiden hoor, steek ik het op de kat of op de buren en als ik gekke dingen zie, maak ik me wijs dat het mijn verbeelding was zodanig dat ik alles onmiddellijk weer vergeet: de weg van de minste miserie...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_66539492
Toen ik een jaar of 4 was kwam er een begrafenisstoet voorbij. Toen schijn ik tegen me moeder gezegd te hebben: 'waarom lopen er allemaal mensen vrolijke dansende mensen voor die kist'? Me ma zag niks en dacht iets van what the fuck. Voor de rest nooit iets gezien ofzo
  maandag 2 maart 2009 @ 12:47:15 #20
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_66613284
TVP voor vanavond als het donker is
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:43:17 #21
177619 Duvel86
Schuim op mn bek maar niet gek
pi_66671972
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Kan je dat nog een keer hier neerzetten? Of is dat te veel werk? of ben ik te lui om het op te zoeken
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:57:43 #22
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_66672699
Tvp, interessant altijd, dit soort dingen.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  Redactie Frontpage dinsdag 3 maart 2009 @ 23:11:38 #23
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_66673366
Ik heb het al een gepost, maar engste voorval blijft toen ik een jaar of vijftien, zestien was. Ik was volkomen nuchter, want was doordeweeks. Maar goed, ik sliep als enige op de zolderverdieping, en werd middenin de nacht wakker omdat ik ontiegelijk moest pissen. Maar shit, de stroom was uitgevallen, want mijn wekker deed het niet en de lamp ging niet aan. Nou goed, dan maar in het pikkedonker de trap af naar de wc in de badkamer.

Loop ik de trap af, zie ik ineens mijn pa op de overloop staan. Zijn donkere ogen priemen het duister in, en kijkt niet op of om toen ik eraan kwam. Ik vroeg: "He Pa, is de stroom uitgevallen?" Weer zei hij niks. Ik vroeg het nogmaals, en wilde hem aantikken. Toen mijn hand door hem heenging, ben ik snel de trap weer opgegaan.

De volgende ochtend vroeg ik mijn pa of hij er nog uit was geweest. Nee, hij had heerlijk geslapen en niets van de stroomuitval gemerkt. Echt heel erg eng, ik denk dat het de geest van mijn moeder is die de gedaante van mijn vader aannam in de hoop mij gerust te stellen. Is dus niet echt gelukt.

Verder in mijn jeugd wel eens vreemde dingen gezien. Soldaten die door mijn kamer liepen, boodschapper die de dood van mijn moeder voorspelde etc. En ik woon nu in een huis waar twee mensen zijn overleden, waarvan eentje onder verdachte omstandigheden. Gebeuren weleens vreemde dingen, maar niets schokkends verder.
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_66753100
tvp
Lambo of Rekt
pi_66807575
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Volgens mij was het iemand anders. Ik weet nog dat diegene vertelde dat hij/zij een man zag van ongeveer 2 meter lang, in een lange jas, een hoge hoed en lichtgevende gele ogen. Die user fietste door een bos op de Veluwe ofzo, ik weet het niet precies meer.

Topic waar het in staat is trouwens deze. Waar weet ik niet

[ Bericht 3% gewijzigd door Stoeprand op 07-03-2009 23:13:02 ]
Van het concert des levens krijgt niemand een program.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')