Gedraag je je nou gewoon bewust als een imbiciel of doe je net alsof? De 'vrijheid' van de rokers kun je een beetje vergelijken met: jij mag elk restaurant bezoeken die je wil, maar je mag alleen op het terras zitten. Binnen ben je niet welkom. Dan heb je eigenlijk genoeg vrijheid, je kunt immers overal heen. Je kunt het niet altijd optimaal naar je zin hebben omdat je in de winter de ballen uit je broek vriest.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:46 schreef mgerben het volgende:
[..]
Hmmm... bedoel je de vrijheid die niet-rokers krijgen? Is dat die vrijheid om te kiezen uitNiet zeuren Weggaan Een kroeg zoeken waar niet gerookt wordt Thuisblijven
?
Nu hebben de rokers eindelijk een keuze: In plaats van maar binnen te roken kunnen ze nu vrij kiezen uit:Even uitstellen Helemaal Stoppen Roken in de rookruimte Buiten roken
Vrijheid genoeg, toch?
wat een slechte vergelijking. Gedraag je je nou gewoon bewust als een imbiciel of doe je net alsof?quote:Op maandag 23 februari 2009 15:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gedraag je je nou gewoon bewust als een imbiciel of doe je net alsof? De 'vrijheid' van de rokers kun je een beetje vergelijken met: jij mag elk restaurant bezoeken die je wil, maar je mag alleen op het terras zitten. Binnen ben je niet welkom. Dan heb je eigenlijk genoeg vrijheid, je kunt immers overal heen. Je kunt het niet altijd optimaal naar je zin hebben omdat je in de winter de ballen uit je broek vriest.
Ik doe dat heel bewust. Nee jij vindt de vergelijking alleen slecht omdat je zelf niet te maken hebt met de beperkingen van de roker. Nu dramatiseer ik het waarschijnlijk ietwat, maar je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op maandag 23 februari 2009 15:11 schreef Provinciaaltje het volgende:
[..]
wat een slechte vergelijking. Gedraag je je nou gewoon bewust als een imbiciel of doe je net alsof?
quote:Op maandag 23 februari 2009 15:15 schreef KoosVogels het volgende:
maar je begrijpt wat ik bedoel.
Kom kom, ik heb betere vergelijkingen gezien hoor. Je bent als roker binnen wel welkom, maar je mag er gewoon niet roken. Net als dat je er niet mag gaan staan pissen, drugs gebruiken, masturberen, oid. Dat doe je maar elders / op plekken die ervoor bestemd zijn.quote:Op maandag 23 februari 2009 15:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gedraag je je nou gewoon bewust als een imbiciel of doe je net alsof? De 'vrijheid' van de rokers kun je een beetje vergelijken met: jij mag elk restaurant bezoeken die je wil, maar je mag alleen op het terras zitten. Binnen ben je niet welkom. Dan heb je eigenlijk genoeg vrijheid, je kunt immers overal heen. Je kunt het niet altijd optimaal naar je zin hebben omdat je in de winter de ballen uit je broek vriest.
Er zijn horeca gelegenheden waar je dat allemaal mag (hoewel ze een apart kamertje hebben voor pissenquote:Op maandag 23 februari 2009 15:28 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Kom kom, ik heb betere vergelijkingen gezien hoor. Je bent als roker binnen wel welkom, maar je mag er gewoon niet roken. Net als dat je er niet mag gaan staan pissen, drugs gebruiken, masturberen, oid. Dat doe je maar elders / op plekken die ervoor bestemd zijn.
quote:Op maandag 23 februari 2009 15:20 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ben bang van niet, mensen die menen hun vrijheid te moeten nemen door anderen in hun vrijheid te beperken begrijpen het namelijk niet zo goed.
En die zou geen vrije keuze mogen hebben?quote:
Graag. Iemand wil een plek uitbaten die daarvoor bestemd is en ik wil er komen. Probleem opgelost, wanneer de overheid niet de dominee uit komt hangen althans.quote:Op maandag 23 februari 2009 15:28 schreef DivineJester het volgende:
Kom kom, ik heb betere vergelijkingen gezien hoor. Je bent als roker binnen wel welkom, maar je mag er gewoon niet roken. Net als dat je er niet mag gaan staan pissen, drugs gebruiken, masturberen, oid. Dat doe je maar elders / op plekken die ervoor bestemd zijn.
Wel jammer dat het kennelijk alleen opgaat wanneer het roken betreftquote:Op maandag 23 februari 2009 16:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Graag. Iemand wil een plek uitbaten die daarvoor bestemd is en ik wil er komen. Probleem opgelost, wanneer de overheid niet de dominee uit komt hangen althans.
Dan heb je het nogal verkeerd begrepen ben ik bang.quote:Op maandag 23 februari 2009 16:04 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Wel jammer dat het kennelijk alleen opgaat wanneer het roken betreft
neuh niet echtquote:Op maandag 23 februari 2009 16:05 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dan heb je het nogal verkeerd begrepen ben ik bang.
Dat hier de focus op roken ligt is logisch, daar gaat deze topicreeks zoals je inmiddels hopelijk wel duidelijk is met rond de 50% van de reacties over, maar dat betekend nog niet dat die vrijheid ook niet voor andere zaken geldt.quote:
Dus mijn slobberende Sint Bernard mag gewoon met zijn snufferd de supermarkten, slagerijen en groentewinkels inquote:Op maandag 23 februari 2009 16:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat hier de focus op roken ligt is logisch, daar gaat deze topicreeks zoals je inmiddels hopelijk wel duidelijk is met rond de 50% van de reacties over, maar dat betekend nog niet dat die vrijheid ook niet voor andere zaken geldt.
Als de winkel dat prima vind wel.quote:Op maandag 23 februari 2009 16:21 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Dus mijn slobberende Sint Bernard mag gewoon met zijn snufferd de supermarkten, slagerijen en groentewinkels in
gelukkig is wetenschappelijk bewezen dat hondenkwijl heel schoon is, dus niemand mag zeuren dat hij over de groenten kwijtlquote:
quote:Op maandag 23 februari 2009 16:27 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
gelukkig is wetenschappelijk bewezen dat hondenkwijl heel schoon is, dus niemand mag zeuren dat hij over de groenten kwijtl
hondenkwijl is dodelijkquote:Op maandag 23 februari 2009 16:27 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
gelukkig is wetenschappelijk bewezen dat hondenkwijl heel schoon is, dus niemand mag zeuren dat hij over de groenten kwijtl
Ahum, dat is jouw interpretatie van vrijheid, die er op neerkomt dat jij en rokers alle vrijheid krijgen om op te steken waar ze willen, en niet-rokers alle vrijheid krijgen om dat te slikken of op te hoepelen - want daar komt het op neer.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:54 schreef Chewie het volgende:
[..]Dat jij vrijheid niet snapt is niet mijn probleem. Vrijheid is
Dat doe je ook de hele tijdquote:Op maandag 23 februari 2009 17:08 schreef mgerben het volgende:
Eenzijdig dicteren wat 'vrijheid' is en dan concluderen dat men te ondankbaar is om er gebruik van te maken, dat kan ik ook!
quote:Op maandag 23 februari 2009 17:08 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ahum, dat is jouw interpretatie van vrijheid, die er op neerkomt dat jij en rokers alle vrijheid krijgen om op te steken waar ze willen, en niet-rokers alle vrijheid krijgen om dat te slikken of op te hoepelen - want daar komt het op neer.
quote:Op maandag 23 februari 2009 16:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je snapt het echt niet he? Als de winkelier jouw toestemming geeft om met je hond naar binnen te gaan wie ben ik of de overheid dan om dit te verbieden, mensen die dit niet willen hebben de keuze om naar een andere winkel te gaan? Zo simpel is het met roken ook.
quote:Op maandag 23 februari 2009 17:18 schreef Chewie het volgende:
ik gun jouw je keuzes hoe belachelijk ik die ook mag vinden en dat verwacht ik ook terug.
Er zitten meer kanten aan vrijheid dan domweg alles doen waar je zin in hebt.quote:Ditt is niet mijn interpretatie van vrijheid, dat is domweg vrijheid
Vrij laten leidt tot 99.9999% rookhoreca. Dan moet je niet schijnheilig het woord 'keuze' in de mond nemen. Dan kun je rustig concluderen dat de markt zelf niet tot rookvrije horeca leidt.quote:Wat is er mis met keuze? Het enige idiote argument die ik hier steeds lees is de ongegronde angst dat rookvrij dan verdwijnt maar heb je dat niet zelf in de hand?
Je mag als roker elk restaurant binnen die je wilt hoor. Je mag alleen niet binnen roken. Kortom, je hebt precies dezelfde vrijheden.quote:Op maandag 23 februari 2009 15:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En die van jou ook. Je hebt de vrijheid om wel of niet ergens naar binnen te gaan, neem dan ook de verantwoordelijkheid die erbij hoort.quote:Op maandag 23 februari 2009 18:58 schreef mgerben het volgende:
Er zitten meer kanten aan vrijheid dan domweg alles doen waar je zin in hebt.
Jouw vrijheid om naar keiharde hip-house muziek te luisteren heeft grenzen wanneer je in een gehorige flat woont.
Jouw vrijheid om auto te rijden houdt niet in dat je met 150 door de stad mag racen.
Vrijheid komt met verantwoordelijkheid.
Jouw vrijheid is begrensd waar jij die van anderen in het geding brengt.
Misschien niet vanzelf, ik ben ook niet tegen stimulering ervan, en bijna niemand hier schat ik.quote:Wat jij wilt doen is jezelf de vrijheid geven om geen rekening te houden met anderen (lekker relaxed) door die anderen de vrijheid te geven om hun eigen rookvrije horeca op te zetten.
Tsja.
Leuk stokpaardje. 'Als er vraag is naar rookvrije horeca zal die toch vanzelf ontstaan'.
De markt laat het op zich niet afweten. Er worden ook verdomd weinig betamax videobanden verkocht, laat de markt het dan afweten en moet de dvd verboden worden? Als vraag en aanbod elkaar vinden dan werkt de markt in principe.quote:Laten we zeggen dat het geprobeerd is, en niet heeft geleid tot rookvrije horeca.
Misschien heeft het iets te maken met het onvermogen van twintig niet-rokers om de rook van één roker weg te filteren.
Anyways, gepasseerd station. De horeca werd niet 'vanzelf' rookvrij. De markt laat het daar afweten.
Dus doet de overheid wat de overheid doet als de markt het laat afweten.
Jij legt een norm aan voor de markt die nergens op slaat. Jij beoordeelt marktwerking naar de mate waarin er rookvrije horeca ontstaat, maar de markt is er niet voor jou of voor andere rookvrijen, de markt is er gewoon. Ik ga ook niet zeggen dat de markt niet werkt omdat er te weinig donkere rookholen zijn met mijn muziek, mijn whiskey en een overschot aan hoogbegaafde fotomodellen met humor. Het aanbod van je wensen is er niet altijd.quote:De vrije markt is geen heilig ideaal dat boven alles gaat.
In dit ene gevalletje zou de vrije markt precies de café's opleveren die jij graag ziet.
Dat betekent niet de de markt altijd zaligmakend is.
Daarom wordt de markt regelmatig aan spelregels gebonden.
Ik kan nou niet zeggen dat de overheid een goede poging heeft gewaagd om de markt wat bij te sturen. Nu gaan ze tegen de markt in en dat maakt een deel van de markt stuk.quote:Vrij laten leidt tot 99.9999% rookhoreca. Dan moet je niet schijnheilig het woord 'keuze' in de mond nemen. Dan kun je rustig concluderen dat de markt zelf niet tot rookvrije horeca leidt.
Maar dat heeft deels ook te maken met hoe het gegroeid is, dat moet je het een impuls geven, waarna de markt het op eigen kracht moet doen.quote:Daaruit kun je allemaal conclusies trekken. Feit is dat de markt zelf geen rookvrije horeca van betekenis creëert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |