bronquote:Het verkoopverbod van gloeilampen gaat door. Een ruime meerderheid van de Europarlementscommissie van milieu heeft dinsdag ingestemd met het verbod.
De EU verbiedt de verkoop van gloeilampen omdat ze te veel stroom verslinden. Dit jaar verdwijnen de onzuinigste types peertjes van 100 Watt uit de winkel. Daarna wordt de verkoop van minder sterke gloeilampen verboden. In 2012 zouden er helemaal geen gloeilampen meer mogen worden verkocht.
Spaarlampen
Door over te schakelen op spaarlampen bespaart een gemiddeld gezin 25 tot 50 euro op de jaarlijkse energierekening. Voor heel Europa is dat 5 tot 10 miljard euro per jaar. De overschakeling van gloeilampen op spaarlampen leidt ertoe dat er in heel Europa jaarlijks zo'n 15 miljoen ton minder CO2 wordt uitgestoten.
Je kunt ook zeggen 'steeds maar weer dat verspillen, wanneer houdt het eens op?'.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:35 schreef Mylene het volgende:
De kogel is door de kerk.
[..]
bron
Nou ja, je kan tot die tijd nog een voorraad gloeilampen inslaan. En steeds maar weer dat verbieden. Wanneer houdt het eens op?
Nooit.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:35 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Nou ja, je kan tot die tijd nog een voorraad gloeilampen inslaan. En steeds maar weer dat verbieden. Wanneer houdt het eens op?
Er zijn nu al veel alternatieven. Led's die mooi licht geven bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:36 schreef Re het volgende:
philips zal er blij mee zijn dus het zal wel goed zijn voor de economie...
spaarlamp licht is echt gruwelijk, maar ja
Je kunt ook zeggen, wanneer gaan ze iets nuttigs doen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:35 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen 'steeds maar weer dat verspillen, wanneer houdt het eens op?'.
ja en als je er wat paddo's bij rookt wordt het helemaal geinig licht, oh wacht...quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:37 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er zijn nu al veel alternatieven. Led's die mooi licht geven bijvoorbeeld.
Dat zal over 3 jaar alleen maar meer en beter zijn.
Briljante agurmentatiequote:Op woensdag 18 februari 2009 10:39 schreef Re het volgende:
[..]
ja en als je er wat paddo's bij rookt wordt het helemaal geinig licht, oh wacht...
quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:39 schreef Re het volgende:
[..]
ja en als je er wat paddo's bij rookt wordt het helemaal geinig licht, oh wacht...
Ach van elk soort een stuk of 20 inslaan en je kan je hele leven vooruit.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:35 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
We zouden als burgers eens de berekening moeten maken hoeveel energie die verhuizing jaarlijks kost, misschien dat dat voor hun wel een valide argument is om met die verhuizingen te stoppen. Ik verwacht het eigenlijk niet.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:37 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen, wanneer gaan ze iets nuttigs doen.
Bv zoals die steeds terugkerende verhuizing stopzetten....
Dit soort maatregelen zijn een druppel op een gloeiende plaat. Ik word er kots misselijk van dat die politici allemaal het beste jongetje van de klas willen uithangen. Die lui die de dienst uitmaken, werden waarschijnlijk bijna allemaal gepest vroeger.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We zouden als burgers eens de berekening moeten maken hoeveel energie die verhuizing jaarlijks kost, misschien dat dat voor hun wel een valide argument is om met die verhuizingen te stoppen. Ik verwacht het eigenlijk niet.
Welke verhuizingquote:Op woensdag 18 februari 2009 10:37 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen, wanneer gaan ze iets nuttigs doen.
Bv zoals die steeds terugkerende verhuizing stopzetten....
Ja joh. Dat worden echte razzia's!quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dit soort maatregelen zijn een druppel op een gloeiende plaat. Ik word er kots misselijk van dat die politici allemaal het beste jongetje van de klas willen uithangen. Die lui die de dienst uitmaken, werden waarschijnlijk bijna allemaal gepest vroeger.
Licht van spaarlampen is super sfeerloos en ziet er niet uit.
Het lijkt wel 40-45, gaan ze zeker straks ook alle huizen langs netzoals vroeger de duitsers, maar dan op zoek naar gloeilampen ipv radio's.
Van Straatsburg naar Brussel ?quote:
Ga je daar voor inzetten, maar ga niet burgers lopen treiteren met maatregelen die totaal geen zin hebben.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het europeesch parlement van straasburg naar brussel maandelijks.
Nee een mickey of een minnie mouse heb ik nog nooit in mijn bed gehad.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:50 schreef JohnDope het volgende:
Dit soort maatregelen zijn een druppel op een gloeiende plaat. Ik word er kots misselijk van dat die politici allemaal het beste jongetje van de klas willen uithangen. Die lui die de dienst uitmaken, werden waarschijnlijk bijna allemaal gepest vroeger.
Licht van spaarlampen is super sfeerloos en ziet er niet uit.
Het lijkt wel 40-45, gaan ze zeker straks ook alle huizen langs netzoals vroeger de duitsers, maar dan op zoek naar gloeilampen ipv radio's.
Ben je nou echt zo gay of loop je de boel op te fokkenquote:Op woensdag 18 februari 2009 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee een mickey of een minnie mouse heb ik nog nooit in mijn bed gehad.![]()
Ik vind deze maatregel ook grenzen aan een totale waanzin. Het liefst had ik gewoon een flinke heffing op energie-onzuinige lampen gezien. Met het geld wat met die heffing binnen komt worden alleen maar duurzame energie projecten ontwikkeld , dat levert in mijn duurzame wereld optiek een win win situatie op.
quote:
Deze totaal zinloze verhuizing kost op jaarbasis 200 miljoen euro.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het europeesch parlement van straasburg naar brussel maandelijks.
Ik heb nog geen SCH lessen gehad dus weet totaal niet waar je het nu over hebt.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo gay of loop je de boel op te fokken
De hele wereld politiek is 1 groot kruitvat geworden dat ieder moment uit elkaar kan klappen en jij maakt je druk over duurzaamheid.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:07 schreef Basp1 het volgende:
En ja de enigste weg die we kunnen gaan als westerse mensheid zijnde is een ontwikkeling van een duurzame samenleving.. Het momentum zal er steeds meer en meer komen omdat de economie weer een nieuwe bubble nodig heeft om te ontwikkelen. Het slimste zou het zijn als dat een duurzame samenleving ontwikkelen is. Helaas is de mensheid niet altijd even slim
Dan mis ik toch echt iets in mijn realiteit, welke landen bedreigen elkaar op dit moment?quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De hele wereld politiek is 1 groot kruitvat geworden dat ieder moment uit elkaar kan klappen en jij maakt je druk over duurzaamheid.
Kom eens terug in de realiteit.
Ik denk beide. Deze persoon heeft nog niet in de gaten dat als er een heffing komt, zoals bij vele producten, dat deze wordt gebruikt om andere gaten te dichten i.p.v. het voor de juiste doelen te gebruiken. Kortom HET HEEFT TOTAAL GEEN ZIN!!!quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo gay of loop je de boel op te fokken
Jij zit in een soort Disneyland, dit gaat helemaal nergens meer over.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan mis ik toch echt iets in mijn realiteit, welke landen bedreigen elkaar op dit moment?
Behalve iran wat al jaren als underdog door israel en de VS gepostitioneerd wordt.
Met alleen maar negatief zijn komen we ook niet verder als samenleving.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:15 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
[..]
Ik denk beide. Deze persoon heeft nog niet in de gaten dat als er een heffing komt, zoals bij vele producten, dat deze wordt gebruikt om andere gaten te dichten i.p.v. het voor de juiste doelen te gebruiken. Kortom HET HEEFT TOTAAL GEEN ZIN!!!
Het is aalleen maar burgertje pesten en legaal (in de ogen van de regering dan) beroven van de burgers.
Was ik maar zo stoer ende rebels.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:32 schreef veldmuis het volgende:
Straks maar even een doos vol gloeilampen inslaan dus.
Of 8 dozen. Kan ik straks illegaal gloeilampen verhandelen op de hoek van de straat. Of in donkere steegjes!
Groetjes,
een startende gloeilampdealer.
Gast kom eens uit je Disneyland wereld. Als je wat beter bij geschiedenis had opgelet, had je kunnen weten dat de mens van nature wreed, gewelddadig, agressief, hebzuchtig, concurrerend en vernietigend is, daarbinnen is dus geen plek voor duurzaamheid.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met alleen maar negatief zijn komen we ook niet verder als samenleving.![]()
En ja ik wil blijven geloven in een voortgang van onze samenleving, dat zou in ieder geval kunne op de manier hoe ik het voorstelde.
Als jij wat beter had opgelet weet je dat er altijd en overal plekken van hoop zijn te vinden ,die wel menselijk kunnen leven, die wel goed met elkaar omgaan ,die wel goed voor omgeving zorgen. Dwing jouw pessimistische blik op de geschiedenis aub niet op als de waarheid.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:41 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Gast kom eens uit je Disneyland wereld. Als je wat beter bij geschiedenis had opgelet, had je kunnen weten dat de mens van nature wreed, gewelddadig, agressief, hebzuchtig, concurrerend en vernietigend is, daarbinnen is dus geen plek voor duurzaamheid.
Je kan het draaien zoals je het wilt, maar zo is de mens en zo zal de mens altijd blijven.quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:00 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Als jij wat beter had opgelet weet je dat er altijd en overal plekken van hoop zijn te vinden ,die wel menselijk kunnen leven, die wel goed met elkaar omgaan ,die wel goed voor omgeving zorgen. Dwing jouw pessimistische blik op de geschiedenis aub niet op als de waarheid.
Als de mens echt zo was zoals in jou negatieve mensbeeld zouden we ons nooit ontwikkeld hebben tot de wezens die we nu zijn maar nog steeds met zijn allen in een hol wonen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je kan het draaien zoals je het wilt, maar zo is de mens en zo zal de mens altijd blijven.
Wat begrijp je niet aan de woorden "concurrerend" en "hebzuchtig"quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de mens echt zo was zoals in jou negatieve mensbeeld zouden we ons nooit ontwikkeld hebben tot de wezens die we nu zijn maar nog steeds met zijn allen in een hol wonen.
En zie hier hoe zaken gecriminaliseerd kunnen worden. "Hun geliefde lampjes" als in, daar heb je die freaks die van warm en gezellig licht houden. Zoals het tegenwoordig ook raar is om roomboter te smeren, om in vast vet te bakken, om een sigaretje te roken, om prijs te stellen op privacy, etc.quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:21 schreef Party_P het volgende:
Op die manier kunnen gloeilamp liefhebbers toch nog hun geliefde lampjes kopen.
Ik houd van roomboter, van bakken in vast vet, een sigaretje roken en stel prijs op privacy, vind het verbieden van gloeilampen een maatregel van niks maar ik moet toch ook wel heel erg lachen om die zeurkousen met hun gezever over warm licht.....quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:42 schreef Jarno het volgende:
[..]
En zie hier hoe zaken gecriminaliseerd kunnen worden. "Hun geliefde lampjes" als in, daar heb je die freaks die van warm en gezellig licht houden. Zoals het tegenwoordig ook raar is om roomboter te smeren, om in vast vet te bakken, om een sigaretje te roken, om prijs te stellen op privacy, etc.
Onzinnige opvatting die helaas onder een aanzienlijk deel van de bevolking leeft. Milieuheffingen hoeven niet per definitie ten gunste te komen aan het milieu. Het zijn ontmoedigingsheffingen. Men verwacht toch ook niet dat tabaksaccijnzen gebruikt worden voor het financieren van stoppen-met-rokencursussen, of dat snelheidsboetes gebruikt worden voor onderzoek naar nieuwe airbags?quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:15 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
[..]
Ik denk beide. Deze persoon heeft nog niet in de gaten dat als er een heffing komt, zoals bij vele producten, dat deze wordt gebruikt om andere gaten te dichten i.p.v. het voor de juiste doelen te gebruiken. Kortom HET HEEFT TOTAAL GEEN ZIN!!!
Het is aalleen maar burgertje pesten en legaal (in de ogen van de regering dan) beroven van de burgers.
Voor bouwlampen en stadion verlichting worden geen standaard gloeilampen gebruikt maar vaak inductie of hps verlichting. Dat is vaak nog zuiniger als spaarlampen, maar werkt alleen bij grote vermogens.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:38 schreef Metro2005 het volgende:
Wat gaan ze doen met die studiolampen bv ? Vervangen door 1 watt leds??
Ik ben absoluut voor spaar en LED lampen hoor (heb zelf in mijn hele huis niks anders) maar er zijn toepassingen genoeg te bedenken waarbij dat gewoon compleet onmogelijk is. Bv grote bouwlampen, lampen bij stadions ed , en op andere plaatsen waar HEEL veel licht nodig is. Gaan ze daar allemaal spaarlampjes in draaien ofzo?
Ik sla iig nog maar een paar gloeilampen in voor de zekerheid. Je weet nooit of ze nog geld op gaan leveren
Mijn ronde bol spaarlamp zit gewoon op een dimmer hoor, en het licht zelf is absoluut niet lelijk .. en ja, zo'n lamp is best duur, maar hij gaat dan ook een paar jaar mee, de vorige iets van dik 9 jaarquote:Op woensdag 18 februari 2009 11:30 schreef Jarno het volgende:
Goed. En wat stop je dan in een plain-old dimmer? Geen spaarlampen iig. En LED lampen die je kunt dimmen zijn naast onvindbaar ook nog eens schreeuwend duur.
In een dimmer stop je ook spaarlampen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:30 schreef Jarno het volgende:
Goed. En wat stop je dan in een plain-old dimmer? Geen spaarlampen iig. En LED lampen die je kunt dimmen zijn naast onvindbaar ook nog eens schreeuwend duur.
Auto's worden elektrisch.quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik zie liever dat ze gewoon auto's dwingen om zuiniger te worden, en dan stevig: binnen 5 jaar geen nieuwe auto's die meer dan 1 op 25 verbruiken, binnen 10 jaar 1 op 30, and so on
Stroomverbruik tussen 230 Volt of 12 Volt maakt niets uit.quote:Op woensdag 18 februari 2009 20:18 schreef snowgoon het volgende:
Vallen hallogeen lampjes eigenlijk onder dit verbod?
Die gebruiken met hun 12 volt toch niet zoveel stroom.
Die G4 lampjes heb ik al op diverse sites als LED gezienquote:Op woensdag 18 februari 2009 20:33 schreef KoekjesTwister het volgende:
Ik wil graag van gloeilampen en halogeen naar LED of spaarverlichting over, maar een paar punten zijn in mijn opinie nog niet goed gedekt door deze technologieën:De miniscule G4 halogeenlampen zijn nog niet in vergelijkbare LED variant.
Er bestaan tegenwoordig wel dimbare spaarlampen (bv. Megaman MM00709).quote:Op woensdag 18 februari 2009 20:33 schreef KoekjesTwister het volgende:Ouderwetse dimmers werken er vaak niet op.
Daar worden vast oplossingen voor verzonnen. Als de LED-lampfabrikanten willen dat hun product aanslaat moeten ze lampen maken die de consument qua licht niet van gloeilampen kan onderscheiden. Dus die gelige lamp zonder individuele lichtpuntjes komt er wel.quote:Ziet mijn voertuig er in één klap een stuk minder ouderwets uit, je ziet duidelijk de individuele LEDs zitten, mijn koplamp is niet meer gelig maar blauw en mijn remlicht gaat niet meer zachtjes geleidelijk aan
quote:Op woensdag 18 februari 2009 20:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Stroomverbruik tussen 230 Volt of 12 Volt maakt niets uit.
20Watt bij 12 Volt of 20Watt bij 230 Volt blijft hetzelfde.
Alleen zijn de 12 volts lampjes veiliger zodat je er creatiever mee kan werken.
Omdat de 12 volts lampjes met een transformator werken is het verbruik mogelijk nog iets hoger; een transformator haalt nooit 100% rendement bij het omzetten van 230 naar 12 volt.
Er gaat zo'n 5-10% verloren bij het omzetten.
Onzin, het gaat er om wat de lamp trekt, niet de trafo.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, het gaat erom wat de trafo trekt, niet de lamp.
Ik ben bekend met dit type:quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die G4 lampjes heb ik al op diverse sites als LED gezien
Ook als powerled van 1 - 2 Watt.
Ik vind het zelf bij een klassieke motorfiets horen, dat de knipperlichten en remverlichting niet spontaan aanschieten, maar geleidelijk opkomen, ook al praten we hier over enkele milliseconden.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:07 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Er bestaan tegenwoordig wel dimbare spaarlampen (bv. Megaman MM00709).
[..]
Daar worden vast oplossingen voor verzonnen. Als de LED-lampfabrikanten willen dat hun product aanslaat moeten ze lampen maken die de consument qua licht niet van gloeilampen kan onderscheiden. Dus die gelige lamp zonder individuele lichtpuntjes komt er wel.
Een remlicht moet in één keer branden, klaar. Zo'n ding is er om achterliggers te waarschuwen dat jij remt, niet om gezellig zachtjesaan rood sfeerlicht te verspreiden.
Om wat voor tweewieler gaat het trouwens? Ik ben wel benieuwd na je kleurrijke (no pun intended) omschrijving.
Je hebt gelijk, was in de war met de I (ampere, omgekeerd evenredig enzo)quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Onzin, het gaat er om wat de lamp trekt, niet de trafo.
De trafo kan slechts tot een bepaalde stroomsterkte leveren.
Zwaardere of meer lampen = zwaardere trafo nodig.
Vanwege het rendement van 90-95% kan je dat bijna 1 op 1 omrekenen.
1 Trafo met 3x 20 Watt halogeen lampen zal zo'n 65 Watt stroom afnemen.
1 Trafo met 1x 20 Watt halogeen lamp zal zo'n 22 Watt stroom afnemen.
1 Trafo met 3x 50 Watt halogeen lampen zal zo'n 165 Wat stroom afnemen.
1 Trafo met 1x 50 Watt halogeen lamp zal zo'n 55 Watt stroom afnemen.
Bij lagere belasting kan het rendement overigens iets afnemen.
Ach ja, ik heb op school al helemaal niet opgelet.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, was in de war met de I (ampere, omgekeerd evenredig enzo)
Je keert het probleem om.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:55 schreef Isegrim het volgende:
Flikker godverdomme op.Ik heb in mijn huis iets raars met de elektra waardoor lampen snel kapot gaan en spaarlampen nog sneller. Oorzaak ervan weet ik nog altijd niet. Dan ben ik dus straks een vermogen kwijt aan spaarlampen.
Sowieso, waar halen ze het lef vandaan?
Edison wordt zwaar overschat.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:57 schreef Isegrim het volgende:
Verder vind ik het een postume belediging van Thomas Edison.
Dat is waarom ik het persoonlijk extra vervelend vind ja. Maar principieel gezien vind ik dit ongehoord. De ingrepen in mijn persoonlijke keuzevrijheid beginnen mij heel erg de strot uit te hangen. Ga lekker in Noord-Korea de overheid uithangen ofzo.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je keert het probleem om.
Jij hebt een probleem met je elektriciteit.
Tsja, dat jij zo'n pauperding koopt kunnen wij niet helpen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:04 schreef Isegrim het volgende:
En mijn Philips Wake-up Light dan?Daar zit dus een 100 Watt-lamp in.
Dan zal ik voor het verbod maar even dertig van die dingen kopen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tsja, dat jij zo'n pauperding koopt kunnen wij niet helpen.
Als die lamp stuk is kan je het hele apparaat wegflikkeren...
Moet je zelf weten.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:14 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan zal ik voor het verbod maar even dertig van die dingen kopen.
Erkende EU-staatskunstenaars kunnen een DF-19294-UR-26 formulier indienen bij het secretariaat van de onderafdeling van de EU-commissie voor verlichting. Een ontheffing kan, met de nadruk op kan, dan verleent worden indien de hiervoor benoemde ad-hoc commissie een positief oordeel geeft. Het verzoek moet halfjaarlijks in 5-voud opnieuw ingediend worden om de ontheffing te verlengen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:25 schreef Fer het volgende:
Ik vermoed dat het verbod niet voor halogeenlampen gaat gelden, er zijn immers genoeg toepassingen waar zuiver licht nodig is. Drukkerijen bijvoorbeeld, of moeten kunstenaars straks een ontheffing halen.
Leuk resultaat is dan dat klassieke gloeilampen verboden zijn, maar die nep-peertjes met een halogeen lampje ERIN magen dan nog wel. Let maar op!
Weten ze ook al iets over de kosten per aanvraag?quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Erkende EU-staatskunstenaars kunnen een DF-19294-UR-26 formulier indienen bij het secretariaat van de onderafdeling van de EU-commissie voor verlichting. Een ontheffing kan, met de nadruk op kan, dan verleent worden indien de hiervoor benoemde ad-hoc commissie een positief oordeel geeft. Het verzoek moet halfjaarlijks in 5-voud opnieuw ingediend worden om de ontheffing te verlengen.
Maar wat als ik door deze gloeilampen mijn verwarming lager kan zetten?quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
je zou je kunnen afvragen waarom wij al meer dan honderd jaar lampen gebruiken die beter geschikt zijn als warmteelement dan als lichtpunt. Het rendement is gewoon kut. Ik snap dat sommige mensen tegen vooruitgang zijn en het liefst in hun eigen romantische droomwereldje willen leven, maar dat is de realiteit niet. Er zijn alternatieven die beter zijn en die worden goedkoper als iedereen gedwongen wordt ze te gebruiken.
Dat Straatsburg maar weer eens als argument gebruikt is pure armoede. En drogreden. Niet dat het onzin is maar het heeft totaal niks met deze zaak te maken.
WTF.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
je zou je kunnen afvragen waarom wij al meer dan honderd jaar lampen gebruiken die beter geschikt zijn als warmteelement dan als lichtpunt. Het rendement is gewoon kut. Ik snap dat sommige mensen tegen vooruitgang zijn en het liefst in hun eigen romantische droomwereldje willen leven, maar dat is de realiteit niet. Er zijn alternatieven die beter zijn en die worden goedkoper als iedereen gedwongen wordt ze te gebruiken.
Producenten zullen dan alleen maar het alternatief produceren en kunnen dat op grotere schaal doen omdat de vraag naar die producten groter wordt. Dan wordt de prijs vanzelf langzaam lager. Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:02 schreef Isegrim het volgende:
[..]
WTF.Wat voor logica is dat nou weer?
In verhouding stelt het natuurlijk niks voor he. Je hebt verdomd veel lampen nodig wil je je daarmee opwarmen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:01 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Maar wat als ik door deze gloeilampen mijn verwarming lager kan zetten?
Ergo, des winters de lampjes lekker vroeg aan scheelt weer in de stookkosten en je krijgt er nog extra gratis licht bij ook. We hebben toch gvd niet voor niets zomer- en wintertijd.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
je zou je kunnen afvragen waarom wij al meer dan honderd jaar lampen gebruiken die beter geschikt zijn als warmteelement dan als lichtpunt. Het rendement is gewoon kut.
Het helpt absoluut mee, waarom staan die jokers op 1 of ander podium dan altijd te zweten?quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:06 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
In verhouding stelt het natuurlijk niks voor he. Je hebt verdomd veel lampen nodig wil je je daarmee opwarmen.
Niet dat spaarlampen koud blijven maar goed. Het redement is groter en ze gaan langer mee. Uiteindelijk scheelt het allemaal wat centen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ergo, des winters de lampjes lekker vroeg aan scheelt weer in de stookkosten en je krijgt er nog extra gratis licht bij ook. We hebben toch gvd niet voor niets zomer- en wintertijd.
Dat zijn een hoop krachtige lampen bij elkaar natuurlijk.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het helpt absoluut mee, waarom staan die jokers op 1 of ander podium dan altijd te zweten?
Die werkt ook met een spaarlamp, mits de spaarlamp geschikt is voor een elektronische dimmer.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:04 schreef Isegrim het volgende:
En mijn Philips Wake-up Light dan?Daar zit dus een 100 Watt-lamp in.
Netto zal het geen ruk uitmaken. Je huis zal verwarmd moeten worden, of dat nou met een stapel lampen gaat of met de CV. Beide keren is er een bepaalde hoeveelheid energie nodig, of dat nou uit een lamp komt of uit de kachel. Met een lamp heb je nog het voordeel dat je voor 95% aan het verwarmen bent en onder de resterende 5% de krant kunt lezen. Met de CV alleen lees je helemaal niets, tenzij je een zaklamp bij de hand hebt.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:12 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Niet dat spaarlampen koud blijven maar goed. Het redement is groter en ze gaan langer mee. Uiteindelijk scheelt het allemaal wat centen.
Dus warmte, ook van de minder krachtige lampjes.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Dat zijn een hoop krachtige lampen bij elkaar natuurlijk.
Verwarmen met gas is veel goedkoper dan met electriciteit. Bovendien is verwarming in de zomer helemaal niet gewenst.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Netto zal het geen ruk uitmaken. Je huis zal verwarmd moeten worden, of dat nou met een stapel lampen gaat of met de CV. Beide keren is er een bepaalde hoeveelheid energie nodig, of dat nou uit een lamp komt of uit de kachel. Met een lamp heb je nog het voordeel dat je voor 95% aan het verwarmen bent en onder de resterende 5% de krant kunt lezen. Met de CV alleen lees je helemaal niets, tenzij je een zaklamp bij de hand hebt.
De verlichting kan in de zomer ook veel later aan. En ook in de zomer gaat de chronoterm bij de wat "koudere" nachten 's ochtends gewoon aan de slag.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verwarmen met gas is veel goedkoper dan met electriciteit. Bovendien is verwarming in de zomer helemaal niet gewenst.
Het punt is wel dat een gloeilamp een feitelijk rendement van 100% heeft. Wat je er aan energie in stopt komt er voor de volle 100% ook weer uit.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verwarmen met gas is veel goedkoper dan met electriciteit. Bovendien is verwarming in de zomer helemaal niet gewenst.
Ja, dat is met een spaarlamp ook zo.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:23 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Het punt is wel dat een gloeilamp een feitelijk rendement van 100% heeft. Wat je er aan energie in stopt komt er voor de volle 100% ook weer uit.
Is dat ook bij een spaarlamp zo?
En niemand die ooit heeft gehoord van Tesla.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Edison wordt zwaar overschat.
Hij jatte een idee en vroeg er patent op aan...
Goeiemorrege!quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:23 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Het punt is wel dat een gloeilamp een feitelijk rendement van 100% heeft. Wat je er aan energie in stopt komt er voor de volle 100% ook weer uit.
Is dat ook bij een spaarlamp zo?
Daar ben ik bekend mee. Maar komt de energie die je in een spaarlamp stopt wel voor 100% terug in de vorm van warmte en licht? Of gaat het deels verloren aan chemische onderdelen?quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:48 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Goeiemorrege!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_wet_van_de_thermodynamica
Het werkt wel zo, maar het lijkt me geen reden om dan maar dingen te gaan verbieden.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:05 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Producenten zullen dan alleen maar het alternatief produceren en kunnen dat op grotere schaal doen omdat de vraag naar die producten groter wordt. Dan wordt de prijs vanzelf langzaam lager. Zo moeilijk is dat toch niet?
Het werkt in de zin dat hij het doet, maar het werkt niet in de zin dat zo'n lamp even goed een zonsopgang kan simuleren. Het is een heel ander soort licht.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:29 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Die werkt ook met een spaarlamp, mits de spaarlamp geschikt is voor een elektronische dimmer.
Deze bijvoorbeeld: Dimbare spaarlamp 20 W Flex Digit
(20W spaarlamp = 100W gloeilamp)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |