Bronquote:Nederlandse economie krimpt met 3,5 procent
DEN HAAG - De Nederlandse economie zal dit jaar krimpen met 3,5 procent. Dat blijkt dinsdag uit voorlopige ramingen van het Centraal Planbureau (CPB).
In december voorspelde het CPB nog een economische krimp van 0,75 procent, maar de wereldwijde economische crisis en de recessie hebben veel harder toegeslagen dan voorspeld.
De werkloosheid zal dit jaar volgens het CPB oplopen naar 5,5 procent en in 2010 naar 8,75 procent van de beroepsbevolking.
Met de koopkracht van de Nederlander gaat het gemiddeld gezien nog wel goed. Die stijgt in 2009 met 2,25 procent en blijft het jaar erna gelijk.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:32 schreef Revolution-NL het volgende:
Hou je Portomonnee maar goed vast, Den Haag gaat weer proberen om er zoveel mogelijk geld uit te kloppen.
Als het economische goed gaat gaan de belastingen omhoog, als de economie krimpt zullen we ook weer in moeten leveren.
When does it stop....
quote:Met de koopkracht van de Nederlander gaat het gemiddeld gezien nog wel goed. Die stijgt in 2009 met 2,25 procent en blijft het jaar erna gelijk.
Als je inkomen meer stijgt dan de stijging van je belasting nietquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:41 schreef KraZj het volgende:
Nu lul ik misschien dom, maar als ze meer belasting vragen neemt de koopkracht toch af?(minder te besteden) wat weer resulteert dat bedrijven niet rond komen ?
quote:
Zijn gewoon CAO afspraken voor de mensen die werken. Tevens daalt de inflatie sterk.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat de koopkracht in 2009 stijgt is een aanname niemand weet namelijk nog wat het Den Haag gaat doen.
Ben benieuwt of de koopkracht nog steeds zo hoog is als half Nederland ontslagen wordt in 2009.
Ik heb zo m'n twijfels over dat koopkracht gedoe. Het kabinet heeft bijvoorbeeld de WW premie verlaagd, wat sowieso een rare stap is ivm het begrotingstekort dat gaat onstaan. Vervolgens schrappen ze ook de bijzondere ziektekosten grotendeels, wat zeer negatief is voor de koopkracht.quote:
Inderdaad. Daarom zeg ik dat het aanname is als men zegt dat de koopkracht voor 2009 met 2.2% gaat stijgen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik heb zo m'n twijfels over dat koopkracht gedoe. Het kabinet heeft bijvoorbeeld de WW premie verlaagd, wat sowieso een rare stap is ivm het begrotingstekort dat gaat onstaan. Vervolgens schrappen ze ook de bijzondere ziektekosten grotendeels, wat zeer negatief is voor de koopkracht.
Mee eens. Voor veel mensen is de pensioenpremie ook gestegen. Nou zeg maar dag met je koopkracht. Ik hou netto 7 euro meer over dan in december 2008. Nou vette bek...... en maar blijven volhouden dat je er op vooruit gaat echt niet dusquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik heb zo m'n twijfels over dat koopkracht gedoe. Het kabinet heeft bijvoorbeeld de WW premie verlaagd, wat sowieso een rare stap is ivm het begrotingstekort dat gaat onstaan. Vervolgens schrappen ze ook de bijzondere ziektekosten grotendeels, wat zeer negatief is voor de koopkracht.
vond ik ook grappig ja alles wat werkt gaat er op voorruit misschien dat dat het 1 en ander demptquote:
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:51 schreef Malebolgia het volgende:
Dit geeft toch wel te denken wat betreft het voorspellend vermogen van de modellen die het CPB hanteert. Natuurlijk kun je er bij ramingen naast zitten, maar dit is wel heel erg extreem; 3 procentpunt ernaast!
Misschien moeten ze eens gaan overwegen om feedback-mechanismen in te bouwen: wijdverspreid nieuws over een naderende recessie maakt zo'n recessie al snel veel dieper dan verwacht omdat mensen hun gedrag hier door het nieuws op gaan aanpassen.
17-02-2009 10:49:00 NL begrotingtekort loopt tot 3% bbp in 2009 - CPBquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:06 schreef pberends het volgende:
In 2003 hadden we 1% krimp, toen knalde het begrotingstekort al naar 3%. Economische krimp heeft dramatische gevolgen voor de begroting. Je zit zo aan 8% begrotingstekort ofzo.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:51 schreef Malebolgia het volgende:
Dit geeft toch wel te denken wat betreft het voorspellend vermogen van de modellen die het CPB hanteert. Natuurlijk kun je er bij ramingen naast zitten, maar dit is wel heel erg extreem; 3 procentpunt ernaast!
Misschien moeten ze eens gaan overwegen om feedback-mechanismen in te bouwen: wijdverspreid nieuws over een naderende recessie maakt zo'n recessie al snel veel dieper dan verwacht omdat mensen hun gedrag hier door het nieuws op gaan aanpassen.
quote:Afwijking t.o.v. eerdere raming
De vorige raming, die het CPB op 8 december 2008 heeft gepresenteerd, behelsde al een sterke economische terugval vanwege de kredietcrisis. Bij die raming is ook een variant gepresenteerd waarin de wereldhandel door een dieper dal gaat dan in de centrale projectie van december is verondersteld. De cijfers die het CPB vandaag naar buiten brengt, maken duidelijk dat de voorlopige CEP-raming met een krimp van het bruto binnenlands product (BBP) van 3½% zelfs nog iets negatiever uitkomt dan de pessimistische variant uit december, hoofdzakelijk als gevolg van het sterk verslechterende internationale beeld.
Pas op 17 maart inhoudelijke toelichting op raming
Het CPB geeft nooit toelichting op voorlopige cijfers, ook nu niet. In de komende weken wordt hard gewerkt aan het schrijven van het Centraal Economisch Plan. Op dinsdag 17 maart verschijnt de definitieve raming in het CEP. Dan zal deze ook uitgebreid worden toegelicht tijdens een persconferentie en in een persbericht.
Waarom presenteert het CPB nu voorlopige cijfers?
Het CPB heeft nooit eerder zelf concept-cijfers naar buiten gebracht. Wel leert de ervaring dat (vertrouwelijk verspreide) voorlopige CPB-prognoses in het algemeen toch gaan circuleren. Om die reden is besloten de voorlopige ramingscijfers zelf naar buiten te brengen, zodat alle geïnteresseerden hier gelijktijdig over kunnen beschikken. Bovendien voorkomt dit onduidelijkheid over de precieze status van de concept-raming. Vanwege de huidige, uitzonderlijke economische omstandigheden is de behoefte aan en aandacht voor de nieuwe ramingen nu bovendien extra groot.
Zoals gezegd zijn de nu gepresenteerde cijfers voorlopig: de raming is nog in beweging. In de komende weken zal het CPB onder meer nog uitvoeringsinformatie, eventueel nieuw beleid en andere recente informatie verwerken, wat tot aanpassingen in de ramingen kan leiden, in het bijzonder rond de overheidsfinanciën.
quote:Onzekerheden ongekend groot
De ramingen van de Nederlandse economie zijn met grote onzekerheden omgeven. Van belang is vooral hoe lang en in welke mate de financiële markten nog in de greep blijven van de economische crisis. De neerwaartse risico's zijn aanzienlijk. Vooral de doorwerking van de financiële crisis op de reële sector kan ernstiger zijn dan nu in de ramingen wordt verondersteld. Onderzoek naar eerdere financiële crises in Spanje, Zweden, Noorwegen, Finland en Japan laat zien dat dergelijke financiële crises meestel langer duren dan een gewone conjuncturele inzinking. De huidige crisis is bovendien wereldwijd. Er is een variant berekend waarin wordt uitgegaan van een lagere wereldhandelsgroei om rekening te houden met deze negatieve risico's.
quote:Nederlands begrotingstekort stijgt tot 5,5% in 2010 - CPB
17-02-2009 10:57:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Het Nederlandse begrotingssaldo zal een tekort vertonen van 5,5% van het bruto binneland product (BBP) in 2010, nadat het tekort dit jaar oploopt tot 3%. Dit bevestigt een woordvoerder van het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst.
Daarmee overschrijdt Nederland de grenzen van het Europese stabiliteits- en groeipact, dat landen verplicht om hun begrotingstekorten in te perken tot maximaal 3,0% van het BBP. Een tekort van 3,5% is tijdelijk toegestaan mits landen een pakket aan bezuinigingen kunnen presenteren.
De cijfers werden dinsdagochtend door de directeur van het CPB Coen Teulings genoemd tegenover de pers na een overleg met verschillende ministers, aldus de woordvoerder van het CPB, die de getallen bevestigt.
Regels zijn pas regels als er sancties aankleven bij slechte naleving, dat zie ik de komende jaren in geen enkel geval gebeurenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:10 schreef pberends het volgende:
.
Maar ik denk dat de begrotingsregels gewoon versoepeld gaan worden, want de huidige regels zijn onhoudbaar voor Nederland, laat staan voor andere landen.
Kan hij weer tekeer gaan tegen de "subsidie junk die zijn dealer te vriend probeert te houden"quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:15 schreef Drugshond het volgende:
Nou ome Kees kom er maar in. Dat wordt ook vuurwerk om 12:15 op BNR.
Inderdaad de tekorten bij Italie, Griekenland zullen pas echt dramatisch zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:10 schreef pberends het volgende:
[..].
Maar ik denk dat de begrotingsregels gewoon versoepeld gaan worden, want de huidige regels zijn onhoudbaar voor Nederland, laat staan voor andere landen.
Nu is dat op zich redelijk, want er zijn bar weinig instellingen die dit in deze mate hadden voorspeld. Het waren vooral een aantal investeringsexperts (Peter Schiff, Rienk Kamer, Jim Rogers) die dit wel als het meest plausibele scenario zagen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:02 schreef Fiskus het volgende:
Waarom denken veel mensen toch altijd dat economie een soort veredelde psychologie studie is.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:51 schreef Malebolgia het volgende:
Ja. En als wij weer het braafste jongetje van de klas zijn, dan betalen we indirect ook voor hun...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Inderdaad de tekorten bij Italie, Griekenland zullen pas echt dramatisch zijn.
Precies, ontwikkelingswerk maar op een laag pitje. Eerst de eigen problemen oplossen. Wellicht heel zwart-wit maar het is gewoon niet anders.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:14 schreef Drugshond het volgende:
-5,5 %..... zijn we straks het lelijke eendje van Europa ?!
Nou een ding weet ik wel... de subsidiekraan gaat goed dicht. Op zich niet zo verwonderlijk.
Dat is toch maar de vraag hoor, het CPI mandje is beperkt, op andere terreinen in de economie kan er wel deflatie optreden. Casper de Vries legt uit:quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:49 schreef Fiskus het volgende:
Geen sprake van deflatie dus, hadden veel mensen toch wel voorspeld.
Dat is het niet, en dat weet ik omdat ik er bijna in ben afgestudeerd. Laat niet weg dat het wel meer psychologie toe zou moeten laten. Maar nee, dat is not done want psychologische mechansimen zijn wiskundig zo moeilijk te modelleren. Sterker nog, irrationeel gedrag is wiskunde NIET te modelleren. Dus houdt de economische wetenschap, muv marketing en gedragseconomie met wat gametheory zich verre van. Veel fenomenen op micro-economisch gebied zijn met standaard economische modelletjes niet te verklaren, maar wel met psychologische theorie.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom denken veel mensen toch altijd dat economie een soort veredelde psychologie studie is.
Dat is een aanname die zijn oorsprong vind in de klassieke homo economicus. Ook een farce, zoals eerst door Dosi (1996) en later door Nightingale (2008) helder is uitgelegd.quote:Nee, men zal op veel concretere, eigen informatie, koopgedrag aanpassen.
Hier bega je een denkfout. Ik zeg alleen dat feedback-mechanismen een al bestaande economisce trend, zoals recessie, kunnen versterken. Niet ze laten ontstaan. Dat is iets totaal anders.quote:Dat zou namelijk ook impliceren dat als deze berichtgeving niet plaats vind er geen recessie optreedt, compleet surrealistisch want er zijn talloze reële effecten aan te wijzen van de kredietcrisis, het is niet zo dat men dan ineens zijn hypotheek keurig had afbetaald.
Ik vraag me ook af of de stijgende energieprijzen (langetermijncontracten dus op basis van de nog dure olie) zijn meegenomen in die koopkrachtverwachting.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Totdat je baan op de tocht staatquote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:53 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik merk dus echt geen reet van die kredietcrisis. Tanken is lekker goedkoop, van mij mag het nog een jaartje of 20 doorgaan zo.
Wat ben jij een mongool.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:53 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik merk dus echt geen reet van die kredietcrisis. Tanken is lekker goedkoop, van mij mag het nog een jaartje of 20 doorgaan zo.
Lekker kortzichtige reactie zeg. Deze economische situatie is voor niemand goed.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:53 schreef PierreBetfair het volgende:
Het is prima te modelleren alleen hebben veel economen onvoldoende wiskundige kennis (ik erger mij al aan sinds ik economie ben gaan studeren naast een technische studie) om dat te doen. In de kwantummechanica wordt er heel veel met toevalsprincipes gewerkt, zo beschrijft men de golf/deeltje-dualiteit (de eigenschap van licht bijvoorbeeld dat het zich zowel voor kan doen als klassiek deeltje of als golf) wel degelijk aan de hand van wiskundige modellen. Daarom is het ook zeer verstandig dat de Leidse natuurkunde/wiskunde faculteit tegenwoordig een aantal vakken verzorgd waarin de economie door een natuurkundige bril bekeken wordt.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:40 schreef Malebolgia het volgende:
Dat is het niet, en dat weet ik omdat ik er bijna in ben afgestudeerd. Laat niet weg dat het wel meer psychologie toe zou moeten laten. Maar nee, dat is not done want psychologische mechansimen zijn wiskundig zo moeilijk te modelleren. Sterker nog, irrationeel gedrag is wiskunde NIET te modelleren.
Is het nou wel of geen veredelde psychologie studie?quote:Veel fenomenen op micro-economisch gebied zijn met standaard economische modelletjes niet te verklaren, maar wel met psychologische theorie.
Ik heb het helemaal niet over de homo-economicus, ik heb het er over dat mensen op basis van reële informatie keuzes maken en niet op basis van moeilijk te relateren algemeen nieuws. Ik zeg niet dat zij over alle informatie beschikken die er bestaat zoals de homo economicus dat wel heeft. En dan nog is veel nieuws zo algemeen dat het zich niet laat concretiseren, en daarmee is het al ongeschikt om in bijvoorbeeld de specifieke omgeving van de productiemanager te gebruiken. Evenzo zal de fabrieksarbeider van Philips pas serieus vrezen om zijn baan als hij de chef hoort spreken bij de koffie over grote orderuitval, en niet als er in de bij Ford in Detroit 10000 man uit gaat.quote:Dat is een aanname die zijn oorsprong vind in de klassieke homo economicus. Ook een farce, zoals eerst door Dosi (1996) en later door Nightingale (2008) helder is uitgelegd.
In hoeverre verschilt dat dan? Je stelt dat nieuws een belangrijk feedback-mechanisme is, waarom zet nieuws, ook al is dat misschien valse berichtgeving, een trend niet in gang maar kan het het een trend wel versterken?quote:Hier bega je een denkfout. Ik zeg alleen dat feedback-mechanismen een al bestaande economisce trend, zoals recessie, kunnen versterken. Niet ze laten ontstaan. Dat is iets totaal anders.
Misschien toch maar eens wat blikken erwtensoep inslaan en een 9mm bestellen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:13 schreef Lurf het volgende:
3,5% krimp is echt extreem veel. Dat betekent dat het bbp dit jaar gemiddeld elk kwartaal ongeveer even hard krimpt als in het vierde kwartaal van 2008. In dat tempo zijn er begin 2010 geen autodealers en produktiebedrijven meer over.
Ja hoor, het Nederlandse kabinet gaat even deze globale recessie bezwerenquote:'Kabinet moet snel ingrijpen, focus op korte termijn' - MKB
17-02-2009 12:51:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Het kabinet Balkenende moet snel ingrijpen om de neerwaartste economische cyclus waarin Nederland zich bevindt te keren, stelt ondernemersvereniging MKB-Nederland in reactie op nieuwe sombere voorspellingen van het Centraal Planbureau (CPB). Daarbij moet voorrang worden gegeven aan maatregelen die op korte termijn effect sorteren.
Discussies over oplossingen die in de ogen van MKB-Nederland pas op lange termijn de economie stimuleren, zoals het verhogen van de AOW-leeftijd, moeten niet in de weg staan van korte-termijnmaatregelen, vindt de organisatie.
MKB-Nederland is voorstander van een stimuleringspakket dat de investeringen moet aanjagen en de concurrentiepositie van bedrijven moet verbeteren.
Daarnaast moeten werknemers die hun baan verliezen actief worden begeleid naar sectoren en regio's waar nog wel werk is. Loonmatiging is nodig, vindt MKB-Nederland.
De organisatie spreekt zich uit tegen een verhoging van de belastingen, inclusief lokale belastingen.
MKB-Nederland zegt de nieuwe CPB-cijfers, die tonen dat de Nederlandse economie sterk zal krimpen, de werkloosheid oploopt en de schatkist dit jaar en volgend jaar een gapend tekort vertoont, "met grote zorgen" te bekijken.
Volgens de organisatie bevindt Nederland zich in een vicieuze cirkel van afnemende internationale handel, dalende investeringen en consumentenbestedingen en een verminderde werkgelegenheid.
"Het zware weer waarin de Nederlandse economie is terechtgekomen, noopt kabinet en sociale partners tot heel snel ingrijpen", stelt MKB-Nederland.
Onzin, van elke crisis profiteren ook een hoop mensen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:10 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Lekker kortzichtige reactie zeg. Deze economische situatie is voor niemand goed.
Tot de vissen aan de pokertafel ook wegblijven omdat ze niets meer te besteden hebben...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:53 schreef PierreBetfair het volgende:
quote:Om 15:00 geven de vakbonden FNV, CNV en MHP een gezamenlijke persconferentie over de aanpak van de gevolgen van de financiële crisis.
Lol, er zijn hele groepen mensen die stinkend rijk worden van deze crisis.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:10 schreef Bulletdodger het volgende:
Lekker kortzichtige reactie zeg. Deze economische situatie is voor niemand goed.
Als er 1 vis broke gaat, komen er altijd wel 2 nieuwe voor in de plaats.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:20 schreef Northside het volgende:
Tot de vissen aan de pokertafel ook wegblijven omdat ze niets meer te besteden hebben...
Dit soort etnocentrische en chauvinistische gedachtegangen hebben ook zeer effectief een einde aan de crisis van de jaren 30 gemaakt. Onze oosterburen waren toentertijd ook erg goed om de schuld van de crisis op etnische minderheden af te schuiven.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:
Laten we beginnen te bezuinigen op al dat niet-westerse allochtonengeknuffel. De kans dat er hier een burgeroorlog komt schat ik hoger in dan dat al die miljarden die in allochtonen worden gepompt zich óóit nog terug betalen.
Je ziet toch hoop ik wel dat er een groot verschil is? De Jodenhaat ontstond juist uit een vorm van jaloezie doordat Joden relatief gezien veelal succesvol en dus rijk waren. Dat is een totaal andere situatie dan die van nu met een grote groep mensen die een religie aanhangt die eigenlijk gewoon botst met onze samenleving maar belangrijker nog: in het algemeen absoluut niet succesvol is...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:19 schreef Pie.cr het volgende:
[..]
Dit soort etnocentrische en chauvinistische gedachtegangen hebben ook zeer effectief een einde aan de crisis van de jaren 30 gemaakt. Onze oosterburen waren toentertijd ook erg goed om de schuld van de crisis op etnische minderheden af te schuiven.
Helaas is er feitelijk gezien geen verschil. Waar ik op wijs is dat er in tijden van crisis er een trend ontstaat waarin autochtone inwoners allochtone inwoners de schuld geven van de financiële crisis. Dit staat los van de onderbouwing waarom ze de schuld krijgen. Joden werden niet alleen gehaat vanwege hun vermeende rijkdom, ze werden ook beschuldigd van de werkeloosheid en financiële crisis toentertijd (sla je geschiedenisboeken maar open). De poster boven mij deed hetzelfde:het betrekken van een etnische minderheid in de oorzaak van de huidige crisis. In dit geval verdiend de groep echter te weinig geld in plaats van teveel maar de essentie blijft hetzelfde. Dit kan in combinatie met protectionisme nooit fijne taferelen opleveren.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:33 schreef Jalu het volgende:
[..]
Je ziet toch hoop ik wel dat er een groot verschil is? De Jodenhaat ontstond juist uit een vorm van jaloezie doordat Joden relatief gezien veelal succesvol en dus rijk waren. Dat is een totaal andere situatie dan die van nu met een grote groep mensen die een religie aanhangt die eigenlijk gewoon botst met onze samenleving maar belangrijker nog: in het algemeen absoluut niet succesvol is...
Los van hoe je er verder ook tegenover staat, jouw analogie gaat niet op.
Het is toch echt debiel dat ik niemand in Den Haag hoor over de gratis schoolboeken. Dat is juist een maatregel waardoor je vrij goedkoop geld kunt besparen. De maatregel is nu nog niet van kracht en dus zal ook niemand het merken als deze afgeschaft wordt. Vergroting van de klassen zou zeer slecht zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, en verlaging van de kinderbijslag is ook raar want daarmee doe je je koopkrachtverlichting van de gratis schoolboeken weer te niet.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:36 schreef PietjePuk007 het volgende:
- verlagen kinderbijslag
- vergroting klassen
Dat is toch bij lange na niet genoeg.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is toch echt debiel dat ik niemand in Den Haag hoor over de gratis schoolboeken. Dat is juist een maatregel waardoor je vrij goedkoop geld kunt besparen. De maatregel is nu nog niet van kracht en dus zal ook niemand het merken als deze afgeschaft wordt. Vergroting van de klassen zou zeer slecht zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, en verlaging van de kinderbijslag is ook raar want daarmee doe je je koopkrachtverlichting van de gratis schoolboeken weer te niet.
Het afschaffen van de gratis schoolboeken zal eenmalig 500+200 miljoen besparen en de jaren er na jaarlijks 200 miljoen. Afschaffen levert nu, per direct, 700 miljoen minder uitgaven op! En in de komende jaren 200 miljoen minder uitgaven!
Dat snap ik ook wel. Maar het zou goed onderdeel van het pakket uit kunnen maken om de overheidsfinanciën op een gezonder niveau te brengen. Wie het kleine niet eert...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:55 schreef De_Ananas het volgende:
Dat is toch bij lange na niet genoeg.
Onzin, er zijn altijd branches en mensen die er van (kunnen) profiteren. Je kan je voorstellen dat bv grote Amerikaanse bedrijven hun focus meer naar de thuis markt verleggen en in Europa dus gaten laten vallen. Daardoor ontstaan kansen voor Europese partijen. En ondanks dat die gaten door de afnemende vraag zeker niet 100% opgevuld gaan worden kan dat zeker voor de regionale partijen een flinke omzet stijging betekenen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:10 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
En laten we daarbij vooral niet alle juristen vergeten; die beleven nu gouden tijdenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 23:34 schreef Swetsenegger het volgende:
Onzin, er zijn altijd branches en mensen die er van (kunnen) profiteren. Je kan je voorstellen dat bv grote Amerikaanse bedrijven hun focus meer naar de thuis markt verleggen en in Europa dus gaten laten vallen. Daardoor ontstaan kansen voor Europese partijen. En ondanks dat die gaten door de afnemende vraag zeker niet 100% opgevuld gaan worden kan dat zeker voor de regionale partijen een flinke omzet stijging betekenen.
"Etnocentrische en chauvinistische gedachtegangen" waar heb je het in godsnaam over?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:19 schreef Pie.cr het volgende:
[..]
Dit soort etnocentrische en chauvinistische gedachtegangen hebben ook zeer effectief een einde aan de crisis van de jaren 30 gemaakt. Onze oosterburen waren toentertijd ook erg goed om de schuld van de crisis op etnische minderheden af te schuiven.
ben jij echt zo naief om te denken dat ontwikkelingshulp weggegooid geld is. Er zijn 100-duizenden levens door gered en/of ze hebben die mensen weer kansen gegeven voor de toekomst.quote:Op woensdag 18 februari 2009 02:03 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
"Etnocentrische en chauvinistische gedachtegangen" waar heb je het in godsnaam over?
Ik constateer slechts dat er de afgelopen tientallen jaren honderden miljarden euro's in niet-westerse allochtonen zijn gepompt in de vorm van allerlei projecten gericht op positieve discriminatie, en dat die honderden miljarden euro's zich tot nu toe nog op geen enkele wijze hebben terugbetaald. Misschien de hoogste tijd dus om eens te kappen met het betalen aan die bodemloze put.
Ja, dat ook. Ontwikkelingshulp is voor de volle 100% weggegooid geld.quote:Op woensdag 18 februari 2009 02:14 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
ben jij echt zo naief om te denken dat ontwikkelingshulp weggegooid geld is.
Dan ben je erg dom / kortzichtig. En dat geloel over 100den miljarden naar knuffelprojectenquote:Op woensdag 18 februari 2009 02:43 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, dat ook. Ontwikkelingshulp is voor de volle 100% weggegooid geld.
Maar daar had ik het hierboven helemaal niet over. Misschien moet je mijn vorige reactie nog eens lezen en opnieuw reageren.
Eh nee, waarschijnlijk heeft het zelfs levens gekost.quote:Op woensdag 18 februari 2009 02:14 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
ben jij echt zo naief om te denken dat ontwikkelingshulp weggegooid geld is. Er zijn 100-duizenden levens door gered en/of ze hebben die mensen weer kansen gegeven voor de toekomst.
Je hebt gelijk hoor jongenquote:Op woensdag 18 februari 2009 09:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Eh nee, waarschijnlijk heeft het zelfs levens gekost.
Tja, je kan nu wel denken dat smileys argumenten zijn, maar dat is niet zo. Wanneer mensen geld krijgen zullen ze geen initiatieven ontwikkelen. Het blijkt bijvoorbeeld dat microkredieten beter werken dan grootschalige ontwikkelingshulp.quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:13 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor jongen![]()
Balkie vindt dat er weinig aan de hand is en dat ze wel even de tijd hebben.quote:Op donderdag 19 februari 2009 11:41 schreef capricia het volgende:
Wanneer krijgen we de maatregelen van het kabinet te horen?
Bronquote:Conjunctuur verder verslechterd
De Nederlandse economie is er in februari weer slechter komen voor te staan.
Krimp
Het conjunctuurbeeld zag er eind februari een stuk slechter uit dan eind januari. Dat komt vooral doordat de economische groei omgeslagen is in economische krimp. Het zwaartepunt van de indicatoren in de Conjunctuurklok ligt diep in de fase van laagconjunctuur.
Krimp
Zes van de vijftien indicatoren in de Conjunctuurklok presteren nog wel boven hun langjarig gemiddelde.
Hier live te volgen:quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er volgt vandaag een update op de prognoses, ben benieuwd.
Mooi dat het CPB eindelijk toegeeft wat meerdere mensen in BBB en de beursvloer al een hele tijd roepenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:50 schreef capricia het volgende:
Samenvatting:
- Het is zeer ernstig.
- Deze crisis los je niet in NL op.
- NL moet een grotere rol in Europa spelen om het samen aan te pakken.
- Voorkom protectionisme.
- Automatische stabilisatoren doen hun werk.
- Er moet beleid komen voor de onderkant van de arbeidsmarkt
- De crisis is te vergelijken met de jaren 30.
- Grote structurele risico's voor de overheidsfinancien.
- Geen forse pogingen doen om de lonen verder naar beneden te krijgen (deflatie risico)
- Pensioenfondsen zijn dramatisch. Zeker de komende jaren geen indexatie.
- Deze crisis gaat jaren duren. We komen niet op het originele groeipad meer terug.
Ik kan me dan ook nietvoorstellen dat de AEX op 200 de bodem is...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:53 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Mooi dat het CPB eindelijk toegeeft wat meerdere mensen in BBB en de beursvloer al een hele tijd roepen
Om vervolgens vergeljkingen te trekken in de mate van protectionisme, opstelling van de overheid etc... Dat is letterlijk wat het CPB deed namelijk.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:04 schreef PietjePuk007 het volgende:
De crisis is niet te vergelijken met die van de jaren '30, aldus 't radiojournaal over 't CPB.
Bronquote:Recessie Nederland versterkt: krimp 5,1%
De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal verder achteruit gekacheld. In het eerste kwartaal bedroeg de krimp nog 4,5%. De
1945
De krimp van 5,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar betekent dat de recessie in Nederland zich heeft versterkt. Het eerste kwartaal was al het slechtste sinds de Tweede Wereldoorlog. Dat is in het kwartaal erna dus nog overtroffen. In vergelijking met het eerste kwartaal kromp de economie met 0,9%. Het tweede kwartaal was het vijfde kwartaal met negatieve kwartaal-op-kwartaalgroei.
Brede daling
De economie krimpt over de hele linie. Alleen de overheid gaf meer uit. De investeringen liepen het sterkst terug: -12,9%. Ook de export draait slecht: een krimp van 10%. De huishoudens gaven 2,2% meer uit.
Minder banen
Het aantal daalde in het tweede kwartaal verder: -90.000.
Ben benieuwd wat de schuldstijging van Duitsland is tov die van NLquote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:54 schreef borisz het volgende:
De overheid moet wat zinnigs doen net zoals de Oosterburen.
Wat is er onorthodoxer dan ongelimiteerd geld bijdrukken? 1/3 van de wereldbevolking vermoorden?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:52 schreef Ritmo het volgende:
Dit moet wel het dieptepunt zijn. Zo niet: onorthodoxe maatregelen gaan treffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |