abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66154802
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:51 schreef Malebolgia het volgende:
Misschien moeten ze eens gaan overwegen om feedback-mechanismen in te bouwen: wijdverspreid nieuws over een naderende recessie maakt zo'n recessie al snel veel dieper dan verwacht omdat mensen hun gedrag hier door het nieuws op gaan aanpassen.
Waarom denken veel mensen toch altijd dat economie een soort veredelde psychologie studie is.

Nee, men zal op veel concretere, eigen informatie, koopgedrag aanpassen. Denk aan ervaren inkoopmanagers die de cijfers die gepubliceerd worden door de sectorvereniging en de eigen orderportefeuille nauwkeurig in de gaten houden en aan de hand van die cijfers uit eigen ervaring betekent voor de onderneming waar zij werkzaam zijn. Denk aan de arbeider in de fabriek die van zijn chef tijdens de koffiepauze hoort dat er grote orderterugval is en dat productie ingekrompen moet worden waardoor de kans op ontslagen reëel wordt, daarop past men zijn uitgavenpatroon aan. Niet omdat nieuwsmedia daarover berichten. Dat zou namelijk ook impliceren dat als deze berichtgeving niet plaats vind er geen recessie optreedt, compleet surrealistisch want er zijn talloze reële effecten aan te wijzen van de kredietcrisis, het is niet zo dat men dan ineens zijn hypotheek keurig had afbetaald.

Het lijkt mij volstrekt duidelijk de cijfers van het CPB politiek gemotiveerd zijn. Net zoals dat de FED zomaar besloten heeft geen M3 cijfers bij te houden. De Duitse modellencentrale sprak in november bijvoorbeeld al over een krimp van 4,4 % van de Duitse economie, als het CPB dan met 0,75 % aan komt zetten dan weet je gewoon dat dat cijfer nooit kan kloppen. En zie hier, de verwachte correctie naar 3,5 % krimp. Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat men (en dan doel ik op mensen die regelmatig het economische nieuws volgen) het CPB nog serieus neemt, hooguit alleen de politiek.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 17-02-2009 12:30:19 ]
pi_66154996
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Inderdaad de tekorten bij Italie, Griekenland zullen pas echt dramatisch zijn.
Ja. En als wij weer het braafste jongetje van de klas zijn, dan betalen we indirect ook voor hun...
Willen we dat?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66155074
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:14 schreef Drugshond het volgende:
-5,5 %..... zijn we straks het lelijke eendje van Europa ?!
Nou een ding weet ik wel... de subsidiekraan gaat goed dicht. Op zich niet zo verwonderlijk.
Precies, ontwikkelingswerk maar op een laag pitje. Eerst de eigen problemen oplossen. Wellicht heel zwart-wit maar het is gewoon niet anders.
pi_66155157
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:49 schreef Fiskus het volgende:
Geen sprake van deflatie dus, hadden veel mensen toch wel voorspeld.
Dat is toch maar de vraag hoor, het CPI mandje is beperkt, op andere terreinen in de economie kan er wel deflatie optreden. Casper de Vries legt uit:

http://www.eur.nl/ese/nie(...)struisvogelpolitiek/
pi_66155388
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom denken veel mensen toch altijd dat economie een soort veredelde psychologie studie is.
Dat is het niet, en dat weet ik omdat ik er bijna in ben afgestudeerd. Laat niet weg dat het wel meer psychologie toe zou moeten laten. Maar nee, dat is not done want psychologische mechansimen zijn wiskundig zo moeilijk te modelleren. Sterker nog, irrationeel gedrag is wiskunde NIET te modelleren. Dus houdt de economische wetenschap, muv marketing en gedragseconomie met wat gametheory zich verre van. Veel fenomenen op micro-economisch gebied zijn met standaard economische modelletjes niet te verklaren, maar wel met psychologische theorie.
quote:
Nee, men zal op veel concretere, eigen informatie, koopgedrag aanpassen.
Dat is een aanname die zijn oorsprong vind in de klassieke homo economicus. Ook een farce, zoals eerst door Dosi (1996) en later door Nightingale (2008) helder is uitgelegd.
quote:
Dat zou namelijk ook impliceren dat als deze berichtgeving niet plaats vind er geen recessie optreedt, compleet surrealistisch want er zijn talloze reële effecten aan te wijzen van de kredietcrisis, het is niet zo dat men dan ineens zijn hypotheek keurig had afbetaald.
Hier bega je een denkfout. Ik zeg alleen dat feedback-mechanismen een al bestaande economisce trend, zoals recessie, kunnen versterken. Niet ze laten ontstaan. Dat is iets totaal anders.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_66155403
-foutje-
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:49:13 #37
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_66155687
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:49 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik heb zo m'n twijfels over dat koopkracht gedoe. Het kabinet heeft bijvoorbeeld de WW premie verlaagd, wat sowieso een rare stap is ivm het begrotingstekort dat gaat onstaan. Vervolgens schrappen ze ook de bijzondere ziektekosten grotendeels, wat zeer negatief is voor de koopkracht.
Ik vraag me ook af of de stijgende energieprijzen (langetermijncontracten dus op basis van de nog dure olie) zijn meegenomen in die koopkrachtverwachting.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_66155815
Ik merk dus echt geen reet van die kredietcrisis. Tanken is lekker goedkoop, van mij mag het nog een jaartje of 20 doorgaan zo.
pi_66155863
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:53 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik merk dus echt geen reet van die kredietcrisis. Tanken is lekker goedkoop, van mij mag het nog een jaartje of 20 doorgaan zo.
Totdat je baan op de tocht staat
pi_66156311
quote:
Wat ben jij een mongool.
Cause nobody likes rock anymore!
pi_66156356
quote:
Lekker kortzichtige reactie zeg. Deze economische situatie is voor niemand goed.
pi_66156431
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:40 schreef Malebolgia het volgende:
Dat is het niet, en dat weet ik omdat ik er bijna in ben afgestudeerd. Laat niet weg dat het wel meer psychologie toe zou moeten laten. Maar nee, dat is not done want psychologische mechansimen zijn wiskundig zo moeilijk te modelleren. Sterker nog, irrationeel gedrag is wiskunde NIET te modelleren.
Het is prima te modelleren alleen hebben veel economen onvoldoende wiskundige kennis (ik erger mij al aan sinds ik economie ben gaan studeren naast een technische studie) om dat te doen. In de kwantummechanica wordt er heel veel met toevalsprincipes gewerkt, zo beschrijft men de golf/deeltje-dualiteit (de eigenschap van licht bijvoorbeeld dat het zich zowel voor kan doen als klassiek deeltje of als golf) wel degelijk aan de hand van wiskundige modellen. Daarom is het ook zeer verstandig dat de Leidse natuurkunde/wiskunde faculteit tegenwoordig een aantal vakken verzorgd waarin de economie door een natuurkundige bril bekeken wordt.
quote:
Veel fenomenen op micro-economisch gebied zijn met standaard economische modelletjes niet te verklaren, maar wel met psychologische theorie.
Is het nou wel of geen veredelde psychologie studie?
quote:
Dat is een aanname die zijn oorsprong vind in de klassieke homo economicus. Ook een farce, zoals eerst door Dosi (1996) en later door Nightingale (2008) helder is uitgelegd.
Ik heb het helemaal niet over de homo-economicus, ik heb het er over dat mensen op basis van reële informatie keuzes maken en niet op basis van moeilijk te relateren algemeen nieuws. Ik zeg niet dat zij over alle informatie beschikken die er bestaat zoals de homo economicus dat wel heeft. En dan nog is veel nieuws zo algemeen dat het zich niet laat concretiseren, en daarmee is het al ongeschikt om in bijvoorbeeld de specifieke omgeving van de productiemanager te gebruiken. Evenzo zal de fabrieksarbeider van Philips pas serieus vrezen om zijn baan als hij de chef hoort spreken bij de koffie over grote orderuitval, en niet als er in de bij Ford in Detroit 10000 man uit gaat.
quote:
Hier bega je een denkfout. Ik zeg alleen dat feedback-mechanismen een al bestaande economisce trend, zoals recessie, kunnen versterken. Niet ze laten ontstaan. Dat is iets totaal anders.
In hoeverre verschilt dat dan? Je stelt dat nieuws een belangrijk feedback-mechanisme is, waarom zet nieuws, ook al is dat misschien valse berichtgeving, een trend niet in gang maar kan het het een trend wel versterken?

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 17-02-2009 13:19:21 ]
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:13:08 #43
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_66156435
3,5% krimp is echt extreem veel. Dat betekent dat het bbp dit jaar gemiddeld elk kwartaal ongeveer even hard krimpt als in het vierde kwartaal van 2008. In dat tempo zijn er begin 2010 geen autodealers en produktiebedrijven meer over.
Never explain, never apologize.
pi_66156668
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:13 schreef Lurf het volgende:
3,5% krimp is echt extreem veel. Dat betekent dat het bbp dit jaar gemiddeld elk kwartaal ongeveer even hard krimpt als in het vierde kwartaal van 2008. In dat tempo zijn er begin 2010 geen autodealers en produktiebedrijven meer over.
Misschien toch maar eens wat blikken erwtensoep inslaan en een 9mm bestellen.
pi_66157468
quote:
'Kabinet moet snel ingrijpen, focus op korte termijn' - MKB
17-02-2009 12:51:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--Het kabinet Balkenende moet snel ingrijpen om de neerwaartste economische cyclus waarin Nederland zich bevindt te keren, stelt ondernemersvereniging MKB-Nederland in reactie op nieuwe sombere voorspellingen van het Centraal Planbureau (CPB). Daarbij moet voorrang worden gegeven aan maatregelen die op korte termijn effect sorteren.

Discussies over oplossingen die in de ogen van MKB-Nederland pas op lange termijn de economie stimuleren, zoals het verhogen van de AOW-leeftijd, moeten niet in de weg staan van korte-termijnmaatregelen, vindt de organisatie.

MKB-Nederland is voorstander van een stimuleringspakket dat de investeringen moet aanjagen en de concurrentiepositie van bedrijven moet verbeteren.

Daarnaast moeten werknemers die hun baan verliezen actief worden begeleid naar sectoren en regio's waar nog wel werk is. Loonmatiging is nodig, vindt MKB-Nederland.

De organisatie spreekt zich uit tegen een verhoging van de belastingen, inclusief lokale belastingen.

MKB-Nederland zegt de nieuwe CPB-cijfers, die tonen dat de Nederlandse economie sterk zal krimpen, de werkloosheid oploopt en de schatkist dit jaar en volgend jaar een gapend tekort vertoont, "met grote zorgen" te bekijken.

Volgens de organisatie bevindt Nederland zich in een vicieuze cirkel van afnemende internationale handel, dalende investeringen en consumentenbestedingen en een verminderde werkgelegenheid.

"Het zware weer waarin de Nederlandse economie is terechtgekomen, noopt kabinet en sociale partners tot heel snel ingrijpen", stelt MKB-Nederland.
Ja hoor, het Nederlandse kabinet gaat even deze globale recessie bezweren .
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:48:58 #46
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_66157864
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:10 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Lekker kortzichtige reactie zeg. Deze economische situatie is voor niemand goed.
Onzin, van elke crisis profiteren ook een hoop mensen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_66159056
quote:
Tot de vissen aan de pokertafel ook wegblijven omdat ze niets meer te besteden hebben...
Ja, ik generaliseer.
pi_66160220
quote:
Om 15:00 geven de vakbonden FNV, CNV en MHP een gezamenlijke persconferentie over de aanpak van de gevolgen van de financiële crisis.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_66162251
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:10 schreef Bulletdodger het volgende:

Lol, er zijn hele groepen mensen die stinkend rijk worden van deze crisis.
pi_66162366
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 14:20 schreef Northside het volgende:

Tot de vissen aan de pokertafel ook wegblijven omdat ze niets meer te besteden hebben...
Als er 1 vis broke gaat, komen er altijd wel 2 nieuwe voor in de plaats.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 16:51:49 #51
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66165077
Laten we beginnen te bezuinigen op al dat niet-westerse allochtonengeknuffel. De kans dat er hier een burgeroorlog komt schat ik hoger in dan dat al die miljarden die in allochtonen worden gepompt zich óóit nog terug betalen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66166209
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:
Laten we beginnen te bezuinigen op al dat niet-westerse allochtonengeknuffel. De kans dat er hier een burgeroorlog komt schat ik hoger in dan dat al die miljarden die in allochtonen worden gepompt zich óóit nog terug betalen.
Dit soort etnocentrische en chauvinistische gedachtegangen hebben ook zeer effectief een einde aan de crisis van de jaren 30 gemaakt. Onze oosterburen waren toentertijd ook erg goed om de schuld van de crisis op etnische minderheden af te schuiven.
pi_66166739
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:19 schreef Pie.cr het volgende:

[..]

Dit soort etnocentrische en chauvinistische gedachtegangen hebben ook zeer effectief een einde aan de crisis van de jaren 30 gemaakt. Onze oosterburen waren toentertijd ook erg goed om de schuld van de crisis op etnische minderheden af te schuiven.
Je ziet toch hoop ik wel dat er een groot verschil is? De Jodenhaat ontstond juist uit een vorm van jaloezie doordat Joden relatief gezien veelal succesvol en dus rijk waren. Dat is een totaal andere situatie dan die van nu met een grote groep mensen die een religie aanhangt die eigenlijk gewoon botst met onze samenleving maar belangrijker nog: in het algemeen absoluut niet succesvol is...

Los van hoe je er verder ook tegenover staat, jouw analogie gaat niet op.
pi_66166819
Idiote uitgaven zo snel mogelijk schrappen. Kindgeboden budget, centra voor Jeugd en gezin, 'gratis' schoolboeken, what the f... Kappen daarmee.
pi_66167369
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:33 schreef Jalu het volgende:

[..]

Je ziet toch hoop ik wel dat er een groot verschil is? De Jodenhaat ontstond juist uit een vorm van jaloezie doordat Joden relatief gezien veelal succesvol en dus rijk waren. Dat is een totaal andere situatie dan die van nu met een grote groep mensen die een religie aanhangt die eigenlijk gewoon botst met onze samenleving maar belangrijker nog: in het algemeen absoluut niet succesvol is...

Los van hoe je er verder ook tegenover staat, jouw analogie gaat niet op.
Helaas is er feitelijk gezien geen verschil. Waar ik op wijs is dat er in tijden van crisis er een trend ontstaat waarin autochtone inwoners allochtone inwoners de schuld geven van de financiële crisis. Dit staat los van de onderbouwing waarom ze de schuld krijgen. Joden werden niet alleen gehaat vanwege hun vermeende rijkdom, ze werden ook beschuldigd van de werkeloosheid en financiële crisis toentertijd (sla je geschiedenisboeken maar open). De poster boven mij deed hetzelfde:het betrekken van een etnische minderheid in de oorzaak van de huidige crisis. In dit geval verdiend de groep echter te weinig geld in plaats van teveel maar de essentie blijft hetzelfde. Dit kan in combinatie met protectionisme nooit fijne taferelen opleveren.

PS: http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2019089.ece/Inhuren_buitenlanders_wekt_woede_bij_Britten.html
pi_66170694
Het lijstje van mogelijke maatregelen volgens rtlnieuws:
- verkorten duur WW
- verlagen kinderbijslag
- vergroting klassen
- uitkeringen bevriezen
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_66173743
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:36 schreef PietjePuk007 het volgende:
- verlagen kinderbijslag
- vergroting klassen
Het is toch echt debiel dat ik niemand in Den Haag hoor over de gratis schoolboeken. Dat is juist een maatregel waardoor je vrij goedkoop geld kunt besparen. De maatregel is nu nog niet van kracht en dus zal ook niemand het merken als deze afgeschaft wordt. Vergroting van de klassen zou zeer slecht zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, en verlaging van de kinderbijslag is ook raar want daarmee doe je je koopkrachtverlichting van de gratis schoolboeken weer te niet.

Het afschaffen van de gratis schoolboeken zal eenmalig 500+200 miljoen besparen en de jaren er na jaarlijks 200 miljoen. Afschaffen levert nu, per direct, 700 miljoen minder uitgaven op! En in de komende jaren 200 miljoen minder uitgaven!
pi_66173876
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 20:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het is toch echt debiel dat ik niemand in Den Haag hoor over de gratis schoolboeken. Dat is juist een maatregel waardoor je vrij goedkoop geld kunt besparen. De maatregel is nu nog niet van kracht en dus zal ook niemand het merken als deze afgeschaft wordt. Vergroting van de klassen zou zeer slecht zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, en verlaging van de kinderbijslag is ook raar want daarmee doe je je koopkrachtverlichting van de gratis schoolboeken weer te niet.

Het afschaffen van de gratis schoolboeken zal eenmalig 500+200 miljoen besparen en de jaren er na jaarlijks 200 miljoen. Afschaffen levert nu, per direct, 700 miljoen minder uitgaven op! En in de komende jaren 200 miljoen minder uitgaven!
Dat is toch bij lange na niet genoeg.
pi_66174305
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 20:55 schreef De_Ananas het volgende:
Dat is toch bij lange na niet genoeg.
Dat snap ik ook wel. Maar het zou goed onderdeel van het pakket uit kunnen maken om de overheidsfinanciën op een gezonder niveau te brengen. Wie het kleine niet eert...

Die gratis schoolboeken zijn gewoon even een gratis bezuiniging van 700 miljoen! Huppakee, 700 miljoen in het handje, dat scheelt weer 700 miljoen aan maatregelen elders.
pi_66176513
nou laat dat tekort maar oplopen met meer dan 3%.. andere europese landen hadden er voorheen blijkbaar ook geen moeite mee, waarom zou nederland zich dan in allerlei bochten moeten wringen om de braafste van de klas te zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')