Mag dat?quote:Op maandag 16 februari 2009 13:15 schreef Geerd het volgende:
tvp
ns.nl?quote:Op maandag 16 februari 2009 18:39 schreef Quyxz_ het volgende:
weet iemand vanaf wanneer er geen treinen meer reden tussen tilburg en breda?
ik doelde op de storing van 2 uur geledenquote:
hehe okquote:Op maandag 16 februari 2009 18:45 schreef Socios het volgende:
Ik heb live contact met iemand uit die trein. Absurd natuurlijk allemaal, maar de situatie is gestabiliseerd.
Mja, logisch, dat is ongeveer de tijd die er voor staat normaal gesproken. Maar wat was er nou? Een auto of een springer?quote:Op maandag 16 februari 2009 19:00 schreef Socios het volgende:
De betreffende trein is zojuist weer vertrokken.
over het algemeen is dat een goed teken denk ik, als er nog gevraagd wordt om een arts....quote:Op maandag 16 februari 2009 19:04 schreef Socios het volgende:
Aanrijding met een persoon. Er werd in de trein ook gevraagd of er een arts of verpleger aanwezig was.
Die trams gaan naar Bosnie.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:11 schreef dennistd het volgende:
[..]
over het algemeen is dat een goed teken denk ik, als er nog gevraagd wordt om een arts....
even iets heel anders:
ik kwam net dit filmpje tegen via somda, ziet er wel apart uit zo
http://www.dailymotion.co(...)t-bijzonder-lad_auto
Vooral dat er om een verpleger gevraagd wordt dan misschien. Een arts is bevoegd om de dood vast te stellen, een verpleger niet.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:11 schreef dennistd het volgende:
over het algemeen is dat een goed teken denk ik, als er nog gevraagd wordt om een arts....
Serious moneyspendingquote:Onder druk van de Tweede Kamer heeft verkeersminister Camiel Eurlings maandag nieuw onderzoek toegezegd naar de aanleg van een hogesnelheidsverbinding naar Duitsland na 2020.
Hij hield aanvankelijk de boot af, toen CDA-fractiewoordvoerder en partijgenoot Ger Koopmans de studie opperde. Volgens Koopmans is er sinds 2001, toen plannen voor een hsl-oost opzij werden geschoven, veel veranderd.
Het aantal treinreizigers is niet alleen sterker gegroeid dan verwacht, ook het milieu moet zwaarder meetellen. ''We hebben liever dat mensen met de trein reizen dan met auto of het vliegtuig, als dat kan'', aldus het Kamerlid. Verder is de economische samenwerking met Oost-Europa groter dan verwacht.
Extra miljarden
Het geld zou moeten komen uit de extra miljarden die beschikbaar komen als het MIRT-infrastructuurprogramma van Verkeer en Waterstaat wordt verlengd van 2020 tot 2028. De Kamer heeft een motie van CDA en PvdA over zo'n nieuw MIRT al aanvaard.
Eurlings zet met zijn huidige spoorbeleid in op veel meer treinen laten rijden. Hij wees erop dat onderzoek destijds uitwees dat een hsl-oost maar een paar minuten reistijdwinst oplevert. Koopmans kondigde daarop een motie aan, die op voldoende steun kan rekenen.
Hsl-drama
Volgens Eurlings hoeft het onderzoek niet tot een nieuwe hsl-verbinding te leiden. ''Je kan ook op iets anders uitkomen, zoals optimalisering van bestaand spoor.'' SP-Kamerlid Emile Roemer voorspelde eerder al een ''nieuw hsl-drama'', doelend op de problemen rond de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Parijs.
Geen Plan T/V toch?quote:Op maandag 16 februari 2009 19:34 schreef James1988 het volgende:
Ik sta in een overvolle IC naar Roosendaal, vertrokken om 19.13 (+6). Die doet tevens dienst als stoptrein Tb - Tbw - Tbr - Gilze-Rijen - Bd. Stampvol nu.
Daar dacht ik ook al aan jaquote:Op maandag 16 februari 2009 19:36 schreef dennistd het volgende:
Als je nog een bericht op FOK! kunt plaatsen is ie ook nog niet echt vol
Dan kun je je niet meer bewegen namelijk
Eerst de Betuweroute terugverdienenquote:Op maandag 16 februari 2009 19:36 schreef Ofyles2 het volgende:
Na 2020 pas? Waarom niet eerder?
Rammelende faalhazen daar in Den Haag.![]()
Oftewel poging tot zelfmoord.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:04 schreef Socios het volgende:
Aanrijding met een persoon. Er werd in de trein ook gevraagd of er een arts of verpleger aanwezig was.
Met de metaalindustrie die van nog verder moet komen lijkt dit haast onmogelijk.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Daar dacht ik ook al aan ja![]()
[..]
Eerst de Betuweroute terugverdienen
Daar worden die mensen niet beter van. Mensen die dit soort dingen doen, zijn ziek. Die moet je behandelen, niet opzadelen met een rekening.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:38 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Oftewel poging tot zelfmoord.
Ik pleit ervoor zulke mensen direct op te laten draaien voor de geleden schade.
Gelukkig hebben we de Middeleeuwen al een tijdje achter ons hequote:Op maandag 16 februari 2009 19:38 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Oftewel poging tot zelfmoord.
Ik pleit ervoor zulke mensen direct op te laten draaien voor de geleden schade.
Hmm het gaat toch gewoon om 4 sporigheid. Dus geen 300 km/h. Maar net zo aanleggen als tussen utrecht en amsterdam bijlmer arena. Dat hoeft niet veel problemen op te leveren.quote:SP-Kamerlid Emile Roemer voorspelde eerder al een ''nieuw hsl-drama'', doelend op de problemen rond de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Parijs.
Asd - Ut is gebouwd voor 200km/h als ik me niet vergis. Maar dat rijden ze er nog lang niet.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:59 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Hmm het gaat toch gewoon om 4 sporigheid. Dus geen 300 km/h. Maar net zo aanleggen als tussen utrecht en amsterdam bijlmer arena. Dat hoeft niet veel problemen op te leveren.
200 km/h ook alleen bij 25 kv en etcs. Maar om het zo aan te leggen lijkt me slimmer dan een hele nieuwe lijn alleen voor de ICE. Zo zullen ze het ook wel bedoelen lijkt mij.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Asd - Ut is gebouwd voor 200km/h als ik me niet vergis. Maar dat rijden ze er nog lang niet.
Nee, 200km/u onder 1500V.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:06 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
200 km/h ook alleen bij 25 kv en etcs. Maar om het zo aan te leggen lijkt me slimmer dan een hele nieuwe lijn alleen voor de ICE. Zo zullen ze het ook wel bedoelen lijkt mij.
Ehmquote:
Dan valt het nog mee.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:24 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nee, ICRm. Zien ze dat in Gilze-Rijen ook eens
Blijf je nog steeds met het probleem zitten dat ATB en 25 Kv niet samen gaan. Maar 4 sporigheid en buitenste sporen gewoon 160 km/h is voorlopig snel genoeg.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:24 schreef Eix het volgende:
Het kan ook niet onder 1500V. De mogelijkheid tot het upgraden van het bestaand spoor voor snelheden van ~200km/u is bij de besluitvorming tot aanleg van de HSL-Zuid ook aan bod gekomen. Uit de HSL beleidsnota van 1994:
Nieuwe HSL-Nota / beleidsnota / maart 1994
Een belangrijk en complicerend aandachtspunt in relatie tot de rijsnelheid is de
stroomvoorziening. De 1500 Volt gelijkstroom waarop de Nederlandse treinen rijden kan, ondanks een zwaar uitgevoerde bovenleidingconstructie, geen hoge vermogens overbrengen. De technisch haalbare rijsnelheid bij dit stroomsysteem ligt tussen de160 en 200 km/uur, afhankelijk van de intensiteit op de betreffende spoorlijn. Op de zeer intensief bereden spoorlijn Amsterdam-Rotterdam-Dordrecht nadert dit systeem bij snelheden rond de 160 km/uur de grenzen van de technische mogelijkheden. De kans op storingen neemt daarboven aanzienlijk toe, met navenante gevolgen voor de punctualiteit en de betrouwbaarheid van de geleverde treindienst. Om sneller te kunnen rijden is een stroomsysteem nodig met een hoge wisselspanning. De nieuwe hogesnelheidsspoorlijnen in België, Frankrijk, maar ook de nieuwe lijn Kanaaltunnel- Londen, worden voorzien van 25 000 Volt wisselspanning (25 kV). Dit betekent dat bij het vergroten van de capaciteit en de kwaliteit van de infrastructuur in Nederland ook een keuze omtrent de stroomvoorziening gemaakt moet worden: 1500 Volt gelijkstroom of 25 kV wisselstroom. Het besteldehogesnelheidsmaterieel kan op beide stroomsoorten rijden, maar alleen onder 25 kV met hoge snelheid.
Mij lijkt dat 1500V en 200km/u geen succes wordt tussen Utrecht - Arnhem gezien de intensiteit van het treinverkeer. Maar wellicht dat bij een eventuele viersporigheid de middensporen met 25KV kunnen worden geëlektrificeerd. Dan een paar V-IRMs aanpassen voor die spanning en dan kunnen die ook hendig sjiek slippe met 200 km/u als het een beetje regent.
Er zitten geen gelijkvloerse kruisingen meer op Asd - Ut, er wordt ERTMS/ETCS ingebouwd, het enige dat het misschien niet aankan is de mechanische constructie van de bovenleiding. Maar verder kun je onder 1500V prima 200 rijden.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:15 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Ehmvolgens mij kan het niet weet het alleen niet zeker. ATB kan ook maar max 160 km/h en gaat ook niet samen met 25kv wisselspanning. En voor 200 km/h zul je alle gelijksvloerse overwegen er uit moeten halen.
Wat hing er eigenlijk boven toen in de vroege jaren '50 der vorige eeuw een Franse eloc al 330+ reed?quote:Op maandag 16 februari 2009 21:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er zitten geen gelijkvloerse kruisingen meer op Asd - Ut, er wordt ERTMS/ETCS ingebouwd, het enige dat het misschien niet aankan is de mechanische constructie van de bovenleiding. Maar verder kun je onder 1500V prima 200 rijden.
Dat was wel wat te snel voor normale exploitatie: het vonkte nogal. Maar idd: netjes onder 1500V.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat hing er eigenlijk boven toen in de vroege jaren '50 der vorige eeuw een Franse eloc al 330+ reed?![]()
Ik denk 1500.
Ja dus idd: http://en.wikipedia.org/w(...)_for_railed_vehicles
Dat heeft niet per se met de snelheid te makenquote:
Ja, de bovenleiding is een nogal beweeglijk mechanisch ding. En voor een goede stroomafname moet je de pantograaf hard tegen de draad duwen. Bij hoge snelheid krijg je dat de pantograaf wat gaat stuiteren, waardoor je dus vonkvorming krijgt.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat heeft niet per se met de snelheid te maken![]()
Maar ik kan me voorstellen dat het in dit geval kwam doordat er onvoldoende spankracht op de bovenleiding gestaan heeft, waardoor de trein sneller gaat dan de transversale golven door de draad. Daar krijg je ongetwijfeld vonken van
Bij straaljagers hoor je in zo'n gevalquote:Op maandag 16 februari 2009 22:11 schreef Duvel het volgende:
Dan gaat ie op een gegeven moment harder dan zijn eigen boeggolf en daar kan ie ook niet zo goed tegen.
*tuuuuut* Dank je.quote:Op maandag 16 februari 2009 22:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Bij straaljagers hoor je in zo'n geval
* Dr_Flash schreeuwt even fijn in Duvel's oor
BOEM
![]()
Nee waarom? Die schokgolf komt maar 1 keer langs. Duik maar eens een VWO4 natuurlundeboek opquote:Op maandag 16 februari 2009 22:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
*tuuuuut* Dank je.
Is het niet twee keer "boem"?
Zat jij daar ook in?quote:Op maandag 16 februari 2009 22:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat een geneuzel weer in die trein, weer een aanrijding meegemaakt, nou ik ben thuis hoor!~
Ik wil het na delft en gilze niet nog eens meemaken..
Ja en op deze manier komen de treinen me een beetje de keel uit...quote:
Die heb ik niet meer. Ik geloof ook dat boven mijn VWO4 natuurkundeboek ooit een elco is ontploft.quote:Op maandag 16 februari 2009 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee waarom? Die schokgolf komt maar 1 keer langs. Duik maar eens een VWO4 natuurlundeboek op
NsHispeed?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:27 schreef remlof het volgende:
Even een vraagje van een leek: hoeveel ICE treinen heeft de NS nou eigenlijk?
Zie die dingen elke dag op station Arnhem, maar de enige exemplaren van de NS die ik gezien heb zijn de "Amsterdam" en de "Arnhem". Hebben ze er inderdaad maar twee?
Dat idee heb ik ook wel eens. Liefst een botsing met auto zonder gewonden, maar het heeft toch wel weer iets..quote:Op maandag 16 februari 2009 22:42 schreef James1988 het volgende:
Het lijkt me een unieke ervaring... aan de ene kant een beetje spannend, aan de andere kant doodeng. Ik hoop het ook nooit mee te maken. Overigens, is er iets bekend over de aanrijding? Heeft het slachtoffer het overleefd of niet?
Als het bij Tilburg Reeshof op het station is, met Mat '64... is de snelheid van die trein waarschijnlijk laag geweest - stoptrein... maar toch...
4, aldus wikipediaquote:Op maandag 16 februari 2009 23:27 schreef remlof het volgende:
Even een vraagje van een leek: hoeveel ICE treinen heeft de NS nou eigenlijk?
Zie die dingen elke dag op station Arnhem, maar de enige exemplaren van de NS die ik gezien heb zijn de "Amsterdam" en de "Arnhem". Hebben ze er inderdaad maar twee?
quote:Op maandag 16 februari 2009 23:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, dat staat op de zijkant, heel klein.
Dan ben ik benieuwd hoe die andere twee heten. "Utrecht" ligt voor de hand, dat ligt ook op het traject, maar die vierde? De DB treinen hebben ook allemaal namen van steden op het traject tussen Amsterdam en Frankfurt.quote:
http://de.wikipedia.org/wiki/ICE_3quote:Op maandag 16 februari 2009 23:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd hoe die andere twee heten. "Utrecht" ligt voor de hand, dat ligt ook op het traject, maar die vierde? De DB treinen hebben ook allemaal namen van steden op het traject tussen Amsterdam en Frankfurt.
Zelfs nog wel langer, tot 1985 dacht ik. Zal eens kijken of ik wat foto's op internet kan vinden.quote:Op maandag 16 februari 2009 22:22 schreef Dr_Flash het volgende:
VetIN Zwitserland ook trouwens, maar okee
![]()
En tot vrij laat (1976 of zo) lag er nog een spoorwegovergang n de A2
quote:Op maandag 16 februari 2009 23:59 schreef von_Preussen het volgende:
Hier, in 1986 was de spoorwegovergang in de A2 er nog:
http://www.haarlemmermeerspoor.nl/a2.htm
Ok, dat zijn niet alleen namen van steden op het traject Amsterdam - Frankfurt, maar toch zie ik alleen "Amsterdam" en "Arnhem" ertussen staan als Nederlandse steden. Dat zijn ook de enige treinen die het NS logo voeren, zover ik weet. Waar zijn die andere twee (of is het er maar één?) NS treinen dan?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:54 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
http://de.wikipedia.org/wiki/ICE_3
* Tz301 – Freiburg im Breisgau
* Tz302 – Hansestadt Lübeck
* Tz303 – Dortmund
* Tz304 – München
* Tz305 – Baden-Baden
* Tz307 – Oberhausen
* Tz309 – Aalen
* Tz310 – Wolfsburg
* Tz311 – Wiesbaden
* Tz312 – Montabaur
* Tz313 – Treuchtlingen
* Tz314 – Bergisch Gladbach
* Tz315 – Singen (Hohentwiel)
* Tz316 – Siegburg
* Tz317 – Recklinghausen
* Tz318 – Münster (Westf.)
* Tz319 – Duisburg
* Tz321 – Krefeld
* Tz322 – Solingen
* Tz323 – Schaffhausen
* Tz324 – Fürth
* Tz325 – Ravensburg
* Tz326 – Neunkirchen
* Tz328 – Aachen
* Tz330 – Göttingen
* Tz331 – Westerland/Sylt
* Tz332 – Augsburg
* Tz334 – Offenburg
* Tz335 – Konstanz
* Tz336 – Ingolstadt
* Tz337 – Stuttgart
* Tz351 – Herford
* Tz358 – St. Ingbert
* Tz361 – Celle
* Tz4603 – Mannheim
* Tz4607 – Hannover
* Tz4610 – Frankfurt am Main
* Tz4611 – Düsseldorf
* Tz4651 – Amsterdam
* Tz4652 – Arnhem
* Tz4680 – Würzburg
* Tz4682 – Köln
* Tz4683 – Limburg an der Lahn
* Tz4684 – Forbach-Lorraine
* Tz4685 – Schwäbisch Hall
Nee, daar staat alleen dat er drie treinseries zijn waarin ICE rijdt.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:52 schreef Palmboom313 het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_treinseries_in_Nederland
3 volgens deze wiki
Arriva wil het nog steeds stellen met 220 volt wat net te weinig is hetquote:Op maandag 16 februari 2009 22:30 schreef dennistd het volgende:
Het stomme is dat de gemeente klaagt bij Prorail over warmdraaiende GTW's van Arriva
Overigen vertelde mich (machinist bij Veolia) dat bij hun de GTW's 's nachts aan de 380V depotvoeding hangen, waardoor ze niet warm hoeven te draaien. Maar dit zou duurder zijn, en dus wil Arriva dit niet.
ik denk persoonlijkquote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:01 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, dat zijn niet alleen namen van steden op het traject Amsterdam - Frankfurt, maar toch zie ik alleen "Amsterdam" en "Arnhem" ertussen staan als Nederlandse steden. Dat zijn ook de enige treinen die het NS logo voeren, zover ik weet. Waar zijn die andere twee (of is het er maar één?) NS treinen dan?
De NS heeft de nummers 4651, 4652, 4653 en 4654.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:18 schreef Palmboom313 het volgende:
ik denk persoonlijk
* Tz4610 – Frankfurt am Main
* Tz4611 – Düsseldorf
oke die zouden dan wel geen naam hebben.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:26 schreef Cothen het volgende:
[..]
De NS heeft de nummers 4651, 4652, 4653 en 4654.
De namen van de andere twee Nederlandse 3M's staan er dus niet op.
Die heb ik gezien, die voeren het DB logo.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:18 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
ik denk persoonlijk
* Tz4610 – Frankfurt am Main
* Tz4611 – Düsseldorf
Ik denk dat ze gewoon twee treinen "Amsterdam" en twee treinen "Arnhem" hebben genoemd, zal eens op de nummers gaan lettenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:27 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
oke die zouden dan wel geen naam hebben.
Klopt, dat zou hier ook het geval zijn, dat er 380V zou komen. Alleen blijkbaar wil Arriva dat dus weer niet ofzoquote:Op maandag 16 februari 2009 22:30 schreef dennistd het volgende:
Het stomme is dat de gemeente klaagt bij Prorail over warmdraaiende GTW's van Arriva
Overigen vertelde mich (machinist bij Veolia) dat bij hun de GTW's 's nachts aan de 380V depotvoeding hangen, waardoor ze niet warm hoeven te draaien. Maar dit zou duurder zijn, en dus wil Arriva dit niet.
Bron: RTV Rijnmond.quote:Naast HSL ook Benelux-Intercitylijn
4 februari 2009
Als de hogesnelheidstrein eind dit jaar gaat rijden, moet de populaire Benelux-Intercity gewoon in stand blijven. Minister Eurlings van verkeer heeft dat toegezegd in de Tweede Kamer. Reizigers kunnen daardoor kiezen tussen een boemeltje en de veel duurdere flitstrein tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel.
Aanvankeliijk zou de Beneluxtrein verdwijnen, maar de minister komt daar nu op terug. De SP in de Tweede Kamer is erg blij met de toezegging van Eurlings. In het debat werd verder bekend dat reizigers die vertraging hebben met de Beneluxtrein voortaan geld terug krijgen. Nu hebben ze alleen nog recht op een tegoedbon voor een kopje koffie.
Partijen in de Tweede kamer zijn bang dat de klanten straks weg zullen blijven omdat het kaartje te duur zal worden. Een enkeltje Amsterdam-Rotterdam v.v. gaat uiteindelijk ruim 21 euro kosten, een retourtje ruim 39 euro.
Nu is een reiziger nog 13 euro kwijt voor een enkele reis tussen de twee grote steden.
Je vergeet dat die dan wel via de "Oude Lijn" gaat rijden en een directe verbinding met Schiphol komt te vervallen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:12 schreef dennistd het volgende:
IC Amsterdam-Rotterdam zou sowieso behouden blijven door de IC's naar Roosendaal/Vlissingen
Je denkt te veel in vaste patronen. Dan gaat de Benelux natuurlijk ook gewoon weer via Haarlem, zoals in de goede oude tijd.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:43 schreef James1988 het volgende:
Als de BNL blijft rijden, blijft ook de verbinding met Schiphol behouden, lijkt me. Not bad
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |