Serious moneyspendingquote:Onder druk van de Tweede Kamer heeft verkeersminister Camiel Eurlings maandag nieuw onderzoek toegezegd naar de aanleg van een hogesnelheidsverbinding naar Duitsland na 2020.
Hij hield aanvankelijk de boot af, toen CDA-fractiewoordvoerder en partijgenoot Ger Koopmans de studie opperde. Volgens Koopmans is er sinds 2001, toen plannen voor een hsl-oost opzij werden geschoven, veel veranderd.
Het aantal treinreizigers is niet alleen sterker gegroeid dan verwacht, ook het milieu moet zwaarder meetellen. ''We hebben liever dat mensen met de trein reizen dan met auto of het vliegtuig, als dat kan'', aldus het Kamerlid. Verder is de economische samenwerking met Oost-Europa groter dan verwacht.
Extra miljarden
Het geld zou moeten komen uit de extra miljarden die beschikbaar komen als het MIRT-infrastructuurprogramma van Verkeer en Waterstaat wordt verlengd van 2020 tot 2028. De Kamer heeft een motie van CDA en PvdA over zo'n nieuw MIRT al aanvaard.
Eurlings zet met zijn huidige spoorbeleid in op veel meer treinen laten rijden. Hij wees erop dat onderzoek destijds uitwees dat een hsl-oost maar een paar minuten reistijdwinst oplevert. Koopmans kondigde daarop een motie aan, die op voldoende steun kan rekenen.
Hsl-drama
Volgens Eurlings hoeft het onderzoek niet tot een nieuwe hsl-verbinding te leiden. ''Je kan ook op iets anders uitkomen, zoals optimalisering van bestaand spoor.'' SP-Kamerlid Emile Roemer voorspelde eerder al een ''nieuw hsl-drama'', doelend op de problemen rond de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Parijs.
Geen Plan T/V toch?quote:Op maandag 16 februari 2009 19:34 schreef James1988 het volgende:
Ik sta in een overvolle IC naar Roosendaal, vertrokken om 19.13 (+6). Die doet tevens dienst als stoptrein Tb - Tbw - Tbr - Gilze-Rijen - Bd. Stampvol nu.
Daar dacht ik ook al aan jaquote:Op maandag 16 februari 2009 19:36 schreef dennistd het volgende:
Als je nog een bericht op FOK! kunt plaatsen is ie ook nog niet echt vol
Dan kun je je niet meer bewegen namelijk
Eerst de Betuweroute terugverdienenquote:Op maandag 16 februari 2009 19:36 schreef Ofyles2 het volgende:
Na 2020 pas? Waarom niet eerder?
Rammelende faalhazen daar in Den Haag.![]()
Oftewel poging tot zelfmoord.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:04 schreef Socios het volgende:
Aanrijding met een persoon. Er werd in de trein ook gevraagd of er een arts of verpleger aanwezig was.
Met de metaalindustrie die van nog verder moet komen lijkt dit haast onmogelijk.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Daar dacht ik ook al aan ja![]()
[..]
Eerst de Betuweroute terugverdienen
Daar worden die mensen niet beter van. Mensen die dit soort dingen doen, zijn ziek. Die moet je behandelen, niet opzadelen met een rekening.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:38 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Oftewel poging tot zelfmoord.
Ik pleit ervoor zulke mensen direct op te laten draaien voor de geleden schade.
Gelukkig hebben we de Middeleeuwen al een tijdje achter ons hequote:Op maandag 16 februari 2009 19:38 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Oftewel poging tot zelfmoord.
Ik pleit ervoor zulke mensen direct op te laten draaien voor de geleden schade.
Hmm het gaat toch gewoon om 4 sporigheid. Dus geen 300 km/h. Maar net zo aanleggen als tussen utrecht en amsterdam bijlmer arena. Dat hoeft niet veel problemen op te leveren.quote:SP-Kamerlid Emile Roemer voorspelde eerder al een ''nieuw hsl-drama'', doelend op de problemen rond de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Parijs.
Asd - Ut is gebouwd voor 200km/h als ik me niet vergis. Maar dat rijden ze er nog lang niet.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:59 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Hmm het gaat toch gewoon om 4 sporigheid. Dus geen 300 km/h. Maar net zo aanleggen als tussen utrecht en amsterdam bijlmer arena. Dat hoeft niet veel problemen op te leveren.
200 km/h ook alleen bij 25 kv en etcs. Maar om het zo aan te leggen lijkt me slimmer dan een hele nieuwe lijn alleen voor de ICE. Zo zullen ze het ook wel bedoelen lijkt mij.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Asd - Ut is gebouwd voor 200km/h als ik me niet vergis. Maar dat rijden ze er nog lang niet.
Nee, 200km/u onder 1500V.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:06 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
200 km/h ook alleen bij 25 kv en etcs. Maar om het zo aan te leggen lijkt me slimmer dan een hele nieuwe lijn alleen voor de ICE. Zo zullen ze het ook wel bedoelen lijkt mij.
Ehmquote:
Dan valt het nog mee.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:24 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nee, ICRm. Zien ze dat in Gilze-Rijen ook eens
Blijf je nog steeds met het probleem zitten dat ATB en 25 Kv niet samen gaan. Maar 4 sporigheid en buitenste sporen gewoon 160 km/h is voorlopig snel genoeg.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:24 schreef Eix het volgende:
Het kan ook niet onder 1500V. De mogelijkheid tot het upgraden van het bestaand spoor voor snelheden van ~200km/u is bij de besluitvorming tot aanleg van de HSL-Zuid ook aan bod gekomen. Uit de HSL beleidsnota van 1994:
Nieuwe HSL-Nota / beleidsnota / maart 1994
Een belangrijk en complicerend aandachtspunt in relatie tot de rijsnelheid is de
stroomvoorziening. De 1500 Volt gelijkstroom waarop de Nederlandse treinen rijden kan, ondanks een zwaar uitgevoerde bovenleidingconstructie, geen hoge vermogens overbrengen. De technisch haalbare rijsnelheid bij dit stroomsysteem ligt tussen de160 en 200 km/uur, afhankelijk van de intensiteit op de betreffende spoorlijn. Op de zeer intensief bereden spoorlijn Amsterdam-Rotterdam-Dordrecht nadert dit systeem bij snelheden rond de 160 km/uur de grenzen van de technische mogelijkheden. De kans op storingen neemt daarboven aanzienlijk toe, met navenante gevolgen voor de punctualiteit en de betrouwbaarheid van de geleverde treindienst. Om sneller te kunnen rijden is een stroomsysteem nodig met een hoge wisselspanning. De nieuwe hogesnelheidsspoorlijnen in België, Frankrijk, maar ook de nieuwe lijn Kanaaltunnel- Londen, worden voorzien van 25 000 Volt wisselspanning (25 kV). Dit betekent dat bij het vergroten van de capaciteit en de kwaliteit van de infrastructuur in Nederland ook een keuze omtrent de stroomvoorziening gemaakt moet worden: 1500 Volt gelijkstroom of 25 kV wisselstroom. Het besteldehogesnelheidsmaterieel kan op beide stroomsoorten rijden, maar alleen onder 25 kV met hoge snelheid.
Mij lijkt dat 1500V en 200km/u geen succes wordt tussen Utrecht - Arnhem gezien de intensiteit van het treinverkeer. Maar wellicht dat bij een eventuele viersporigheid de middensporen met 25KV kunnen worden geëlektrificeerd. Dan een paar V-IRMs aanpassen voor die spanning en dan kunnen die ook hendig sjiek slippe met 200 km/u als het een beetje regent.
Er zitten geen gelijkvloerse kruisingen meer op Asd - Ut, er wordt ERTMS/ETCS ingebouwd, het enige dat het misschien niet aankan is de mechanische constructie van de bovenleiding. Maar verder kun je onder 1500V prima 200 rijden.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:15 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Ehmvolgens mij kan het niet weet het alleen niet zeker. ATB kan ook maar max 160 km/h en gaat ook niet samen met 25kv wisselspanning. En voor 200 km/h zul je alle gelijksvloerse overwegen er uit moeten halen.
Wat hing er eigenlijk boven toen in de vroege jaren '50 der vorige eeuw een Franse eloc al 330+ reed?quote:Op maandag 16 februari 2009 21:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er zitten geen gelijkvloerse kruisingen meer op Asd - Ut, er wordt ERTMS/ETCS ingebouwd, het enige dat het misschien niet aankan is de mechanische constructie van de bovenleiding. Maar verder kun je onder 1500V prima 200 rijden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |