abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 februari 2009 @ 14:00:38 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66053113

Hier alweer deel 145 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_66053349
Nog even dit discussiepuntje meenemen uit het vorige topic:

bron
quote:
In Harmelen komt alsnog een gedenkplek voor de grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis.
Burgemeester Schmidt van Woerden heeft hiertoe samen met het dorpsplatform het initiatief genomen. Bij de ramp op 8 januari 1962 kwamen 93 mensen om het leven.

Met het initiatief gaat een wens van Hans Fictoor in vervulling. Zijn vader Piet kwam als machinist om het leven bij de ramp. Over de gevolgen hiervan schreef Fictoor een boek dat hij vorig jaar publiceerde. Voor veel nabestaanden is het ontbreken van een gedenkplek in Harmelen een doorn in het oog, verklaart Fictoor.

Op het herdenkingspunt kunnen ook namen van slachtoffers komen, zo laat burgemeester Schmidt weten.

De NS werkt niet mee aan het monument, zegt woordvoerder Spanhof. ,,We hebben begrip voor de emoties, maar we kunnen niet overal een monument plaatsen.’’
Nee inderdaad. Als je voor ieder duf treinrampje een monument moet gaan neerzetten kan je wel aan de gang blijven Beetje schandalige opstelling van NS.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 14 februari 2009 @ 14:33:03 #3
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_66054048
Daar hadden wij het van de week toch nog over Fles?

Tevens kam mijn ex met een goede idee, waarm plaatsen ze in die oude vrims niet in de voormalige liftjes kleine snoepautomaatjes

Kleinere versie als in de protos
pi_66054090
Als ze daarvoor nu nog een monument zouden plaatsen is het ieder geval wel mosterd naar de maaltijd.

Ik vraag mij af waarom er in 1962 niet een monument voor is neergezet. Ieder geval snap ik niet waarom NS zo reageert. Een beetje positieve aandacht die ze zullen ontvangen als zij een monument zouden plaatsen kan toch geen kwaad, in tegenstelling tot wat ze nu over zich heen gaan krijgen.
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
pi_66054334
Vooral die redenering begrijp ik helemaal niets van.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66054421
In die treinen van Arriva, Syntus etc. Kan je daar ook gewoon in met je OV studentenkaart?
gr gr
  Redactie Sport zaterdag 14 februari 2009 @ 14:52:08 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66054533
ja, tuurlijk
alleen de thalys niet, en voor de ice moet je een toeslagkaartje van 2 euro kopen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_66054782
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 14:52 schreef dennistd het volgende:
ja, tuurlijk
alleen de thalys niet, en voor de ice moet je een toeslagkaartje van 2 euro kopen
ok, dat is mooi
gr gr
pi_66056347
Wat gaan die topics hard, lijkt wel een sneltrein
  zaterdag 14 februari 2009 @ 16:00:29 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66056392
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 15:58 schreef Wadloper het volgende:
Wat gaan die topics hard, lijkt wel een sneltreinschommelboot
pi_66056496
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 16:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik haat schommelboten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66056566
De OP is trouwens enigszins verkloot bij mij. Een aantal plaatjes staan over de tekst heen.
gr gr
pi_66057886
Was al.
  zaterdag 14 februari 2009 @ 17:40:04 #14
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_66058945
Bombardier presenteert de Virm V:
pi_66059302
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 14:48 schreef Quyxz_ het volgende:
In die treinen van Arriva, Syntus etc. Kan je daar ook gewoon in met je OV studentenkaart?
Wat voor route heb je nu weer uitgestippeld?
pi_66059460
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 17:52 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat voor route heb je nu weer uitgestippeld?
haha
Nee, ik heb geen plannen, maar ik zie die Spurt dingen wel eens staan bij Geldermalsen en ik was gewoon ff benieuwd.

Ik moest gister trouwens in Den Bosch overstappen en een kwartier op de volgende trein wachten ivm die seinstoring. Dus in totaal had ik 15 min vertraging ofzo.
gr gr
  zaterdag 14 februari 2009 @ 18:20:51 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66060243
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 17:40 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Bombardier presenteert de Virm V:
[ afbeelding ]
pi_66060427
James vind je dat niet irritant dat iedereen constant je icon wijzigt? Ik gebruik dat vaak om snel terug te lezen om te zien waar ik was gebleven zeg maar....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 14 februari 2009 @ 18:35:38 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66060781
Nee hoor, ik vind altijd vrij snel terug waar ik gebleven was. En anders gebruik ik wel Ctrl-F ofzo
pi_66060845
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 18:35 schreef James1988 het volgende:
Nee hoor, ik vind altijd vrij snel terug waar ik gebleven was. En anders gebruik ik wel Ctrl-F ofzo
Oh okee.

Over die ondertitel moeten we het nog maar eens hebben trouwens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 14 februari 2009 @ 18:54:14 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66061364
Onder het genot van een biertje danwel andere versnapering in de pimpel, wellicht?
pi_66061480
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 18:54 schreef James1988 het volgende:
Onder het genot van een biertje danwel andere versnapering in de pimpel, wellicht?
Sure waarom niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 14 februari 2009 @ 19:19:48 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66062095
21/2 zit ik in IC 143, vanaf Schiphol naar Berlijn. 26/2 zit ik in de 140, Berlijn - Schiphol
pi_66062213
21/2 heb ik een hobbyrondje door NRW

26/2 klinkt als een werkdag
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66062419
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 18:25 schreef Dr_Flash het volgende:
James vind je dat niet irritant dat iedereen constant je icon wijzigt? Ik gebruik dat vaak om snel terug te lezen om te zien waar ik was gebleven zeg maar....
Je kan bij opties je eigen posts (en de posts waarin je bent gequote) een kleurtje geven. Dat is helemaal handig!
gr gr
pi_66062581
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 19:28 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Je kan bij opties je eigen posts (en de posts waarin je bent gequote) een kleurtje geven. Dat is helemaal handig!
Dat is wild onrustig forummen gek. We zijn niet allemaal 18 meer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66062615
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 19:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is wild onrustig forummen gek. We zijn niet allemaal 18 meer
Nou, je kan alle kleuren kiezen, dus als je gewoon een mooie pastel kleur kiest word je er alleen maar rustiger van.
gr gr
pi_66063029
Jullie zullen het wel doodnormaal vinden maar ik zag gisteren een zesbaks VIRM over de Flevolijn kachelen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 februari 2009 @ 19:48:17 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66063103
Laatst kwam hier voorbij dat er bij Arriva nooit gecontroleerd zou worden. Van de vijf laatste ritten waren er vier waarbij een conducteur zich liet zien.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 februari 2009 @ 19:49:17 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66063129
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 19:46 schreef RealZeus het volgende:
Jullie zullen het wel doodnormaal vinden maar ik zag gisteren een zesbaks VIRM over de Flevolijn kachelen.
Schande. Laat daar maar al het DD-AR kachelen, want die lui zijn geen VIRM waardig daar
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_66063166
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Laatst kwam hier voorbij dat er bij Arriva nooit gecontroleerd zou worden. Van de vijf laatste ritten waren er vier waarbij een conducteur zich liet zien.
Ze lezen mee

Hoi Sytze en Hylke Arriefstra
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 14 februari 2009 @ 19:58:18 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66063436
Flevolijn is toch Schiphol - Lelystad v.v.? Ik heb daar nog nooit iets anders dan DD-AR en DDM gezien
pi_66063514
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 19:58 schreef James1988 het volgende:
Flevolijn is toch Schiphol - Lelystad v.v.? Ik heb daar nog nooit iets anders dan DD-AR en DDM gezien
Plan T wil nog weleens opstomen (stomen ) tot Almere Oostvaarders, maar daar blijft het normaliter wel bij ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66063549
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 19:58 schreef James1988 het volgende:
Flevolijn is toch Schiphol - Lelystad v.v.? Ik heb daar nog nooit iets anders dan DD-AR en DDM gezien
Ik gisteren wel. Het ding reed over de Hollandse Brug, dat zal rond 17.20u zijn geweest en het ding ging richting Almere.
pi_66063576
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:01 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik gisteren wel. Het ding reed over de Hollandse Brug, dat zal rond 17.20u zijn geweest en het ding ging richting Almere.
Lijkt me toch redelijk bijzonder idd
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66063586
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Plan T wil nog weleens opstomen (stomen ) tot Almere Oostvaarders, maar daar blijft het normaliter wel bij ja
T en V reden toch de rit Utrecht - Almere-Oostvaarders via Hilversum? Of is dat niet meer zo?
pi_66063669
Die gaan toch over enkele weken uit dienst die T & V
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_66063693
TVP
pi_66063721
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:04 schreef SpeedyRich het volgende:
Die gaan toch over enkele weken uit dienst die T & V
Totgesagte leben länger
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66063876
Ben ik de enige die mat '64 gaat missen?
Ik vond het wel wat hebben, die helverlichte lawaaibakken.

En het zijn natuurlijk wel de treinen uit mijn jeugd. Als ik een trein tekende was het zo'n ding.
pi_66063925
Nee hoor, ik waardeer de eerste klasse in plan V nog steeds erg hoog
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66064594
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 14:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Nog even dit discussiepuntje meenemen uit het vorige topic:

bron
[..]

Nee inderdaad. Als je voor ieder duf treinrampje een monument moet gaan neerzetten kan je wel aan de gang blijven Beetje schandalige opstelling van NS.
Merkwaardig dat niemand hier een mening over heeft, eigenlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 februari 2009 @ 20:37:07 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66064968
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 19:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ze lezen mee

Hoi Sytze en Hylke Arriefstra
Ik heb niets met Arriva. Ik moet alleen met Arriva-treinen reizen. En vier keer gecontroleerd worden op vijf treinreizen in een week is veel.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:20:27 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66066410
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Merkwaardig dat niemand hier een mening over heeft, eigenlijk.
Ik heb overal een mening over.

Ja, het is maf dat NS geen monument wel neerzetten bij de plaats van de grootste treinramp in Nederland ooit. Zeker de volkomen botte reactie van NS past niet.

Aan de andere kant: krijgen de mensen die bij de op een na grootste treinramp ooit om het leven zijn gekomen dan geen monument?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:22:14 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66066484
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:04 schreef SpeedyRich het volgende:
Die gaan toch over enkele weken uit dienst die T & V
Ja hoor, in één keer, allemaal.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zaterdag 14 februari 2009 @ 21:30:37 #46
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66066815
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:04 schreef SpeedyRich het volgende:
Die gaan toch over enkele weken uit dienst die T & V
Klopt, per 1 maart gaan ze eruit.
Op 29 februari komen ter vervanging de rest van de bestelde VIRM-4's, net als alle SLT's binnen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_66066963
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 21:30 schreef dennistd het volgende:

[..]

Klopt, per 1 maart gaan ze eruit.
Op 29 februari komen ter vervanging de rest van de bestelde VIRM-4's, net als alle SLT's binnen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66067023
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 21:20 schreef Duvel het volgende:
Aan de andere kant: krijgen de mensen die bij de op een na grootste treinramp ooit om het leven zijn gekomen dan geen monument?
Wat stel je voor? Weesp 1918?

Hoofddorp 1992 haalt de top-10 nog niet hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 14 februari 2009 @ 21:37:56 #49
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66067066
Op somda meldt rolandrail trouwens dat lintje 22 al weer terug is gekomen uit stendal, en dat nu nummertje 30 die kant op is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:38:56 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66067094
Plan V's en Plan T's gaan pas de eerste dag van Q2 aan de kant. Op die dag is iedereen uitgenodigd om in Utrecht langs te komen om onderdelen aan te schaffen, zoals bijvoorbeeld originele treinbanken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_66067102
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 21:37 schreef dennistd het volgende:
Op somda meldt rolandrail trouwens dat lintje 22 al weer terug is gekomen uit stendal, en dat nu nummertje 30 die kant op is.
Hot. Dat wist Nicospilt ook al te melden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')