Dat klopt. Alleen probleem met de nieuwbouwmarkt is momenteel wel dat die een beetje plat ligt, dus het is maar de vraag wanneer je daarin kunt. Lijkt me ook geen prettig idee om nu je handtekening onder een koopcontract te zetten, vervolgens te moeten wachten totdat 70% verkocht is, en dan over anderhalf jaar zien dat je een prijs voor een woning betaalt die 10% te hoog is.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:37 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Ook dat gaat nu dus niet (of in mindere mate) op, omdat je dat net nieuwe huis weer mét KK moet verkopen en mensen voor de prijs zónder KK in een vergelijkbare, onverkochte woning kunnen stappen.
Lelystad is enkel representatief van de leugens, of illusies, van de NVM en VEH. Zij hebben altijd volgehouden dat de huizenmarkt in NL niet kon zakken.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Precies. Vandaar ook mijn eerdere vraag in dit topic over welke verdere prijsdaling we het nu eigenlijk hebben.
De woningen in Lelystad die zijn langsgekomen zijn natuurlijk niet echt representatief voor de rest van NL.
En hier in de regio zie ik de vraagprijzen gewoon doorstijgen. MacDennis ziet hetzelfde in zijn regio.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:44 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Lelystad is enkel representatief van de leugens, of illusies, van de NVM en VEH. Zij hebben altijd volgehouden dat de huizenmarkt in NL niet kon zakken.
Voor de gehele situatie in NL kan je domweg geen eenduidig beeld maken. De situaties verschillen per regio enorm. Ook daar is Lelystad een mooi voorbeeld van.
Het artikel in de OP gaat over de afname van het aantal woningen. Niet over de prijs van de woningen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Precies. Vandaar ook mijn eerdere vraag in dit topic over welke verdere prijsdaling we het nu eigenlijk hebben.
De woningen in Lelystad die zijn langsgekomen zijn natuurlijk niet echt representatief voor de rest van NL.
Als de vraagprijs zakt van ¤147.500 naar ¤82.500 mag je wel aannemen dat de woning minder oplevert dan oorspronkelijk gedacht.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:52 schreef Tha_Duck het volgende:
Enige conclusie die je kan trekken uit bijvoorbeeld Lelystad is dat de vraagprijzen gedaald zijn. Of het uiteindelijke bedrag wat betaald wordt lager wordt dan verwacht, dat zal altijd een raadsel blijven. Een vraagprijs is sowieso hoger dan de gewenste opbrengst lijkt me.
Ik had het niet over het artikel in de OP, maar over uitspraken als deze:quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:58 schreef HarryP het volgende:
[..]
Het artikel in de OP gaat over de afname van het aantal woningen. Niet over de prijs van de woningen.
De prijzen in NL zullen niet zo snel dalen als de vraag afneemt. Maar de markt schiet gewoon op slot zoals je kunt zien aan het dalende aantal verkochte woningen.
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:19 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
In mijn omgeving kijken er ook veel mensen naar een huis. Kopen doen ze echter geen van allen. Iedereen wacht op een verdere daling, of kan het nu (nog) niet betalen.
quote:Op donderdag 12 februari 2009 15:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom wacht je niet nog een paar jaartjes? De daling is nu pas ingezet. Over 2 jaar koop je voor 185K een huis dat nu voor 270 te koop staat.
Omdat de meeste mensen dan niet beginnen met een vraagprijs van ¤147.500. Je prijst jezelf namelijk in een andere zoekcategorie.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:03 schreef Tha_Duck het volgende:
Hoezo?
Stel dat ze het wilden verkopen voor 80.000. Dan is hooguit de onderhandelingsruimte weg.
Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Overigens vind ik Lelystad wel een uitzondering waar ik een voorbehoud voor inbouwde. Over het algemeen zijn de dalingen niet zo extreem. Niet op Funda en niet wat je hier hoort.
Wat je nu ziet is:
Januari 2008: vraagprijs 250.000 euro, onderhandeling, verkoop voor 225.000
Januari 2009: vraagprijs van 250.000 naar 230.000, onderhandeling, verkoop voor 220.000 of 225.000
Met name de onderhandelingsruimte wordt bij voorbaat al verkleind.
Dat staaf ik overigens op geluiden uit mijn omgeving. Ik ken wat mensen die een huis aan het kopen zijn en die bieden belachelijk laag ivm de kredietcrisis. Tot op heden worden ze overal uitgelachen. Ze proberen op een toch al verlaagde vraagprijs een nog lager bedrag te krijgen, en die ruimte is er simpelweg niet meer.
Belachelijk.. Voor een dubbeltje proberen een villa te kopen. Vind het ook niet gek dat ze dan uitgelachen worden. Heb het meerdere malen in dit topicreeks al gezegd door simpelweg common sense niet uit eigen ervaringenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:03 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ken wat mensen die een huis aan het kopen zijn en die bieden belachelijk laag ivm de kredietcrisis. Tot op heden worden ze overal uitgelachen. Ze proberen op een toch al verlaagde vraagprijs een nog lager bedrag te krijgen, en die ruimte is er simpelweg niet meer.
Wat is er mis met een beetje experimenteren? Als je het huis niet echt hard nodig hebt kan het toch prima. Wie weet tref je een zwaar wanhopige verkoper en heb je een keer beet.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:15 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Belachelijk.. Voor een dubbeltje proberen een villa te kopen. Vind het ook niet gek dat ze dan uitgelachen worden. Heb het meerdere malen in dit topicreeks al gezegd door simpelweg common sense niet uit eigen ervaringen
Mensen die denken 20% onder de vraagprijs te bieden
Zoals ook al meerdere keren in deze reeks is aangegeven, is elk bod realistisch. Het uitgelachen worden door de verkoper, is mijns inziens net zo realistischquote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:15 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Belachelijk.. Voor een dubbeltje proberen een villa te kopen. Vind het ook niet gek dat ze dan uitgelachen worden. Heb het meerdere malen in dit topicreeks al gezegd door simpelweg common sense niet uit eigen ervaringen
Mensen die denken 20% onder de vraagprijs te bieden
Dat andere wachten met kopen op een verdere daling is niet iets waar ik iets aan kan doen. Ik ben zelf zijdelings aan het kijken op de markt of ik mijn droomhuisje tegenkom. Zo niet, koop ik niet. Zo wel, bod doen en wellicht kopen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:01 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik had het niet over het artikel in de OP, maar over uitspraken als deze:
[..]
[..]
Moet je niet al te kieskeurig zijn, want als je iedere week op een huis gaat bieden en ze zeggen opeens JA, dan is de deal wel gesloten...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:19 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Wat is er mis met een beetje experimenteren? Als je het huis niet echt hard nodig hebt kan het toch prima. Wie weet tref je een zwaar wanhopige verkoper en heb je een keer beet.
Wat ik bedoelde is dat Lelystad juist enorm representatief is voor de grote verschillen die bestaan tussen de regio's hier in Nederland. Voor zover ik weet, is nergens in NL de prijs zo extreem gedaald als daar. En voor zover ik weet, ook enkel daar.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En hier in de regio zie ik de vraagprijzen gewoon doorstijgen. MacDennis ziet hetzelfde in zijn regio.
Dan is Lelystad kennelijk niet zo representatief.
En wat Tha_Duck zegt.
Hoe weet je dat zo stellig? Die link die daar staat spreken ze over een gemiddelde mediaan-daling van 0,4 procent. Dat is ook het landelijk gemiddelde.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:22 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Wat ik bedoelde is dat Lelystad juist enorm representatief is voor de grote verschillen die bestaan tussen de regio's hier in Nederland. Voor zover ik weet, is nergens in NL de prijs zo extreem gedaald als daar. En voor zover ik weet, ook enkel daar.
Hoe weet je dat zo goed, woon je daar?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:22 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde is dat Lelystad juist enorm representatief is voor de grote verschillen die bestaan tussen de regio's hier in Nederland. Voor zover ik weet, is nergens in NL de prijs zo extreem gedaald als daar. En voor zover ik weet, ook enkel daar.
Natuurlijk is dat niet zo. Iemand die ik ken zijn bezig met een huis wat stond op 295.000. Die is gezakt naar 277.000. Ze hebben 230.000 geboden. Sorry hoor, maar dat gaat je echt niet lukken.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:20 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Zoals ook al meerdere keren in deze reeks is aangegeven, is elk bod realistisch. Het uitgelachen worden door de verkoper, is mijns inziens net zo realistisch
Daarentegen zal de verkopen wel moeten verlagen als hij na een hele lange tijd nog steeds niet verkocht heeft. Een huis dat een jaar lang te koop staat schijnt niet eens meer zo zeldzaam te zijn.
Nope, maar ik hou de prijzen bij mij in de buurt (Vaassen) in de gaten en die doen zo goed als niets.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zo goed, woon je daar?
Nee, dan moet je het topci even doorlezen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zo goed, woon je daar?
Als ik jouw link volg en even doorklik, kom ik op deze pagina uit.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:24 schreef ktnxbye het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zo stellig? Die link die daar staat spreken ze over een gemiddelde mediaan-daling van 0,4 procent. Dat is ook het landelijk gemiddelde.
In Utrecht gaat de vraagprijs per m2 zelfs omhoog...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, dan moet je het topci even doorlezen.
Overigens is er bij ons in VIanen (en Utrecht) nog geen daling te merken. Vraagprijzen zijn wel wat scherper en een enkel huis heeft 1000 tot 5000 van de vraagprijs afgedaan maar daar is alles mee gezegd tot op heden.
Als de makelaar de woning (bijvoorbeeld) van Funda af heeft gehaald en opnieuw heeft geplaatst voor een lager bedrag, hebben de kopers inderdaad niets met de vorige prijs te maken. En dit gebeurt vrij regelmatig.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:26 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet zo. Iemand die ik ken zijn bezig met een huis wat stond op 295.000. Die is gezakt naar 277.000. Ze hebben 230.000 geboden. Sorry hoor, maar dat gaat je echt niet lukken.
En dan nog roepen: "ja met die eerste verlaging heb ik niets te maken". Hoe groot bord voor de kop kan je hebben. Van die 277k gaat misschien nog 10k af, en anders blijven de bewoners zitten waar ze zitten.
En over dit soort verkopers had ik het. De mensen die "onnadenkend" (verschilt per situatie natuurlijk) een huis kopen, zijn gewoon dom bezig.quote:Sowieso snap ik die heibel niet, als je niet weg hoeft waarom dan meegaan in elk bod? Dan staat het een jaar te koop, nou en? Zolang je zelf niets gekocht hebt en de lasten kan opbrengen is er toch geen probleem?
Heb ook een collega die haar huis te koop heeft staan.. Voordat haar eigen toko verkocht is.. En ze hebben tot 1 mei en kunnen de dubbele lasten niet dragen. Ja, dan ben je een "beetje dom" en voor de kopers is dit een uitgelezen kans als ze rond half april komen.
Ik weet ook niet helemaal zeker hoe je die grafiek moet lezen. Misschien het aantal woningen waarvan de prijs is gedaald. Het zegt me niet zoveel.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:30 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Als ik jouw link volg en even doorklik, kom ik op deze pagina uit.
Tenzij ik dat verkeerd lees, zijn de prijsdalingen aldaar toch echt meer dan 0.4% op bestaande huizen.
[ afbeelding ]
Volgens mij interpreteer je iets verkeerd. Die grafiek geeft aan hoeveel huizen in prijs gedaald zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:30 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Als ik jouw link volg en even doorklik, kom ik op deze pagina uit.
Tenzij ik dat verkeerd lees, zijn de prijsdalingen aldaar toch echt meer dan 0.4% op bestaande huizen.
[ afbeelding ]
Kan, maar lijkt me sterk. Ik denk eerder dat die site het verschil heeft genomen tussen de huizen waar de prijzen van zijn gestegen en die waarvan de prijzen zijn gedaald.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:33 schreef ktnxbye het volgende:
[..]
Ik weet ook niet helemaal zeker hoe je die grafiek moet lezen. Misschien het aantal woningen waarvan de prijs is gedaald. Het zegt me niet zoveel.
Als de recessie "goed" doorzet, zullen er veel meer verkopen komen. Dat is een logische conclusie, als ik de mensen moet geloven die lopen te schreeuwen dat er zo veel mensen zijn met een tophypotheek (radar, RTLZ, etc.).quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:34 schreef Tha_Duck het volgende:
Kun je nagaan. Moet eerlijk zeggen dat ik niet veel op funda meer kijk aangezien ik al gekocht heb recent. Maar als ik de geluiden om me heen goed interpreteer lijkt het vooralsnog mee te vallen. Wat je vooral hoort nu is het langer te koop staan.
Volgens mij wel het aantal woningen dat in prijs gedaald is. Ernaast staat namelijk een soortgelijke grafiek voor prijsstijgingen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:35 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Kan, maar lijkt me sterk. Ik denk eerder dat die site het verschil heeft genomen tussen de huizen waar de prijzen van zijn gestegen en die waarvan de prijzen zijn gedaald.
Dat is een logisch vervolg inderdaad. Echter weet ik niet of het zover komt, en als het wel gebeurd zal de markt rap weer aantrekken. Mensen hebben geen engelengeduld als het op kopen aankomtquote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:37 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Als de recessie "goed" doorzet, zullen er veel meer verkopen komen. Dat is een logische conclusie, als ik de mensen moet geloven die lopen te schreeuwen dat er zo veel mensen zijn met een tophypotheek (radar, RTLZ, etc.).
En bij beide staat "percentage" boven. Kan slaan op het percentage van de voorraad. Of het percentage van de stijgingen/dalingen zelf.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Volgens mij wel het aantal woningen dat in prijs gedaald is. Ernaast staat namelijk een soortgelijke grafiek voor prijsstijgingen.
[ afbeelding ]
Lijkt me sterk.. In een onzeker economisch klimaat zie ik mensen niet zo snel een huis aanschaffen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:38 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat is een logisch vervolg inderdaad. Echter weet ik niet of het zover komt, en als het wel gebeurd zal de markt rap weer aantrekken. Mensen hebben geen engelengeduld als het op kopen aankomt
Er zijn nog wel steeds nieuwe toetreders. Starters. Mensen die van hun ouderlijkhuis wel willen etc.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:41 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Lijkt me sterk.. In een onzeker economisch klimaat zie ik mensen niet zo snel een huis aanschaffen.
Precies. Die zullen het eerst kijken in het starterssegment. Dus dat segment zal het minste geraakt worden denk ik.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn nog wel steeds nieuwe toetreders. Starters. Mensen die van hun ouderlijkhuis wel willen etc.
Die moeten toch ook ergens wonen?
Het meest logische lijkt mij het percentage van de voorraad die in prijs gedaald is, gezien de andere grafieken.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:40 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
En bij beide staat "percentage" boven. Kan slaan op het percentage van de voorraad. Of het percentage van de stijgingen/dalingen zelf.
Wel slim van ze. Misschien is er iemand zo gek om idd de prijs te betalen. En anders kunnen ze altijd nog verlagen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:40 schreef capricia het volgende:
Mensen bij mij in de buurt hebben geen haast met de verkoop van hun woning, ze nemen 2 jaar de tijd om te verkopen. Ze hebben dan ook op een flink hoge prijs ingezet.
Nu, een half jaar later, hebben ze de prijs wat laten zakken. Nog steeds hebben ze anderhalf jaar de tijd om te verkopen. En dus geen haast.
Dat is een bewuste strategie van hun. Gewoon heel duur in de markt zetten en dan eventueel verlagen in stappen.
Maar zij tellen wel gewoon mee in de index voor de prijsverlagingen. Dus ik weet niet of je die index zo serieus moet nemen. Er zitten dus ook dit soort strategie-achtige prijsveranderingen in.
Exact! Ik heb ook verhalen gehoord van mensen die hun huis te koop hebben staan voor 250.000. Echter, de eerste die 200.000 biedt mag het hebben. Nee heb je, ja kun je krijgen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:19 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Wat is er mis met een beetje experimenteren? Als je het huis niet echt hard nodig hebt kan het toch prima. Wie weet tref je een zwaar wanhopige verkoper en heb je een keer beet.
Dit is mij de afgelopen tijd ook al een paar keer opgevallen. Pure misleiding. Daarom moet je altijd eerst even de woning Google-en. Grote kans dat je de echte historie van de woning terug kunt zien op sites zoals directwonen.nl.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:33 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Als de makelaar de woning (bijvoorbeeld) van Funda af heeft gehaald en opnieuw heeft geplaatst voor een lager bedrag, hebben de kopers inderdaad niets met de vorige prijs te maken. En dit gebeurt vrij regelmatig.
Bij mij op het werk merk ik dat ze thuis blijven wonen of op kamers, ik heb zelf ook een stel op zolder, gezellig hoor.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn nog wel steeds nieuwe toetreders. Starters. Mensen die van hun ouderlijkhuis wel willen etc.
Die moeten toch ook ergens wonen?
Dat legt alleen maar de basis voor een nieuwe bubble straks...uiteindelijk willen die mensen toch allemaal zelfstandige woonruimte.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:57 schreef henkway het volgende:
[..]
Bij mij op het werk merk ik dat ze thuis blijven wonen of op kamers, ik heb zelf ook een stel op zolder, gezellig hoor.
Nou dan zie ik toch wat anders, in het segment tot 250K staan 52 woningen te koop (allen volgens mij al langer dan 1 a 1,5 maand) en is 35% daarvan "afgeprijsd" met uitschieters naar 24K. Dit zowel aan de onderkant als de bovenkant van de genomen bandbreedte.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:
Overigens is er bij ons in VIanen (en Utrecht) nog geen daling te merken. Vraagprijzen zijn wel wat scherper en een enkel huis heeft 1000 tot 5000 van de vraagprijs afgedaan maar daar is alles mee gezegd tot op heden.
ligt eraan wat de bouw en de overheid doen. Als zij besluiten heel veel bij te bouwen, ben je een bubble voor. Is denk ik ook de enige manier om een bubble blijvend te voorkomen. Genoeg bijbouwen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat legt alleen maar de basis voor een nieuwe bubble straks...uiteindelijk willen die mensen toch allemaal zelfstandige woonruimte.
Op dit moment worden 50% van de bouwprojecten stilgelegd. Dus...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:11 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
ligt eraan wat de bouw en de overheid doen. Als zij besluiten heel veel bij te bouwen, ben je een bubble voor. Is denk ik ook de enige manier om een bubble blijvend te voorkomen. Genoeg bijbouwen.
Toch is die strategie niet zo slim in een dalende markt. Want je blijft wellicht altijd net boven de marktprijs zitten. En een leegstaand huis kost je ook onderhoud, rente, OZB, belasting, verzekering e.d.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:40 schreef capricia het volgende:
Mensen bij mij in de buurt hebben geen haast met de verkoop van hun woning, ze nemen 2 jaar de tijd om te verkopen. Ze hebben dan ook op een flink hoge prijs ingezet.
Nu, een half jaar later, hebben ze de prijs wat laten zakken. Nog steeds hebben ze anderhalf jaar de tijd om te verkopen. En dus geen haast.
Dat is een bewuste strategie van hun. Gewoon heel duur in de markt zetten en dan eventueel verlagen in stappen.
Maar zij tellen wel gewoon mee in de index voor de prijsverlagingen. Dus ik weet niet of je die index zo serieus moet nemen. Er zitten dus ook dit soort strategie-achtige prijsveranderingen in.
Het is makkelijk lachen om een andere stad, en het in je eigen stad niet willen zien.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:09 schreef g0dz0r het volgende:
Geen reden tot paniek maar er is wel wat aan de hand denk je niet?
Gaat ook nergens over, mijn ouderlijk huis ging in '94 van de hand voor 450K in guldens en staat as we speak nu al driekwart jaar te koop voor 495K in euro's.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:17 schreef thedarkpoet het volgende:
Ook al heb ik er dan veel geld aan overgehouden, het ging in 2007 al helemaal nergens meer over met de prijzen.
Waanzinnig gewoon!
Huizen gekocht voor 170.000 gulden gingen van de hand voor 250.000 euro.
Dat dus, ik zie ook wel om me heen dat mensen het niet serieus nemen maar je kan er donder op zeggen dat vrouw of vriendinlief vroeg of laat aan de bel trekt.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:22 schreef LXIV het volgende:
Plus een hoop kopzorgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |