abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66021111
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:30 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Als ik jouw link volg en even doorklik, kom ik op deze pagina uit.

Tenzij ik dat verkeerd lees, zijn de prijsdalingen aldaar toch echt meer dan 0.4% op bestaande huizen.

[ afbeelding ]
Ik weet ook niet helemaal zeker hoe je die grafiek moet lezen. Misschien het aantal woningen waarvan de prijs is gedaald. Het zegt me niet zoveel.
pi_66021136
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:30 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Als ik jouw link volg en even doorklik, kom ik op deze pagina uit.

Tenzij ik dat verkeerd lees, zijn de prijsdalingen aldaar toch echt meer dan 0.4% op bestaande huizen.

[ afbeelding ]
Volgens mij interpreteer je iets verkeerd. Die grafiek geeft aan hoeveel huizen in prijs gedaald zijn.
De andere grafiek wat de gemiddelde daling is.

Edit:: en de grafieken gaan over de vraagprijzen, een daling daarvan hoeft nog niet te betekenen dat de verkoopprijs ook daalt.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2009 14:35:43 ]
pi_66021138
Kun je nagaan. Moet eerlijk zeggen dat ik niet veel op funda meer kijk aangezien ik al gekocht heb recent. Maar als ik de geluiden om me heen goed interpreteer lijkt het vooralsnog mee te vallen. Wat je vooral hoort nu is het langer te koop staan.
pi_66021170
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:33 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Ik weet ook niet helemaal zeker hoe je die grafiek moet lezen. Misschien het aantal woningen waarvan de prijs is gedaald. Het zegt me niet zoveel.
Kan, maar lijkt me sterk. Ik denk eerder dat die site het verschil heeft genomen tussen de huizen waar de prijzen van zijn gestegen en die waarvan de prijzen zijn gedaald.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_66021265
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:34 schreef Tha_Duck het volgende:
Kun je nagaan. Moet eerlijk zeggen dat ik niet veel op funda meer kijk aangezien ik al gekocht heb recent. Maar als ik de geluiden om me heen goed interpreteer lijkt het vooralsnog mee te vallen. Wat je vooral hoort nu is het langer te koop staan.
Als de recessie "goed" doorzet, zullen er veel meer verkopen komen. Dat is een logische conclusie, als ik de mensen moet geloven die lopen te schreeuwen dat er zo veel mensen zijn met een tophypotheek (radar, RTLZ, etc.).
pi_66021267
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:35 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Kan, maar lijkt me sterk. Ik denk eerder dat die site het verschil heeft genomen tussen de huizen waar de prijzen van zijn gestegen en die waarvan de prijzen zijn gedaald.
Volgens mij wel het aantal woningen dat in prijs gedaald is. Ernaast staat namelijk een soortgelijke grafiek voor prijsstijgingen.
pi_66021320
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:37 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Als de recessie "goed" doorzet, zullen er veel meer verkopen komen. Dat is een logische conclusie, als ik de mensen moet geloven die lopen te schreeuwen dat er zo veel mensen zijn met een tophypotheek (radar, RTLZ, etc.).
Dat is een logisch vervolg inderdaad. Echter weet ik niet of het zover komt, en als het wel gebeurd zal de markt rap weer aantrekken. Mensen hebben geen engelengeduld als het op kopen aankomt
pi_66021419
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:37 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Volgens mij wel het aantal woningen dat in prijs gedaald is. Ernaast staat namelijk een soortgelijke grafiek voor prijsstijgingen.
[ afbeelding ]
En bij beide staat "percentage" boven. Kan slaan op het percentage van de voorraad. Of het percentage van de stijgingen/dalingen zelf.
  Moderator vrijdag 13 februari 2009 @ 14:40:48 #134
236264 crew  capricia
pi_66021429
Mensen bij mij in de buurt hebben geen haast met de verkoop van hun woning, ze nemen 2 jaar de tijd om te verkopen. Ze hebben dan ook op een flink hoge prijs ingezet.
Nu, een half jaar later, hebben ze de prijs wat laten zakken. Nog steeds hebben ze anderhalf jaar de tijd om te verkopen. En dus geen haast.
Dat is een bewuste strategie van hun. Gewoon heel duur in de markt zetten en dan eventueel verlagen in stappen.
Maar zij tellen wel gewoon mee in de index voor de prijsverlagingen. Dus ik weet niet of je die index zo serieus moet nemen. Er zitten dus ook dit soort strategie-achtige prijsveranderingen in.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66021443
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:38 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Dat is een logisch vervolg inderdaad. Echter weet ik niet of het zover komt, en als het wel gebeurd zal de markt rap weer aantrekken. Mensen hebben geen engelengeduld als het op kopen aankomt
Lijkt me sterk.. In een onzeker economisch klimaat zie ik mensen niet zo snel een huis aanschaffen.
  Moderator vrijdag 13 februari 2009 @ 14:42:14 #136
236264 crew  capricia
pi_66021483
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:41 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Lijkt me sterk.. In een onzeker economisch klimaat zie ik mensen niet zo snel een huis aanschaffen.
Er zijn nog wel steeds nieuwe toetreders. Starters. Mensen die van hun ouderlijkhuis wel willen etc.
Die moeten toch ook ergens wonen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66021542
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Er zijn nog wel steeds nieuwe toetreders. Starters. Mensen die van hun ouderlijkhuis wel willen etc.
Precies. Die zullen het eerst kijken in het starterssegment. Dus dat segment zal het minste geraakt worden denk ik.
pi_66021600
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:40 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

En bij beide staat "percentage" boven. Kan slaan op het percentage van de voorraad. Of het percentage van de stijgingen/dalingen zelf.
Het meest logische lijkt mij het percentage van de voorraad die in prijs gedaald is, gezien de andere grafieken.
pi_66021646
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:40 schreef capricia het volgende:
Mensen bij mij in de buurt hebben geen haast met de verkoop van hun woning, ze nemen 2 jaar de tijd om te verkopen. Ze hebben dan ook op een flink hoge prijs ingezet.
Nu, een half jaar later, hebben ze de prijs wat laten zakken. Nog steeds hebben ze anderhalf jaar de tijd om te verkopen. En dus geen haast.
Dat is een bewuste strategie van hun. Gewoon heel duur in de markt zetten en dan eventueel verlagen in stappen.
Maar zij tellen wel gewoon mee in de index voor de prijsverlagingen. Dus ik weet niet of je die index zo serieus moet nemen. Er zitten dus ook dit soort strategie-achtige prijsveranderingen in.
Wel slim van ze. Misschien is er iemand zo gek om idd de prijs te betalen. En anders kunnen ze altijd nog verlagen.
Enig risico zit erin als de markt idd in elkaar klapt, dan moeten ze misschien teveel zakken.
pi_66021964
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:19 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Wat is er mis met een beetje experimenteren? Als je het huis niet echt hard nodig hebt kan het toch prima. Wie weet tref je een zwaar wanhopige verkoper en heb je een keer beet.
Exact! Ik heb ook verhalen gehoord van mensen die hun huis te koop hebben staan voor 250.000. Echter, de eerste die 200.000 biedt mag het hebben. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Het is meer dan ooit een kopersmarkt, er is geen enkele aanleiding om te denken dat we de crisis in of na de zomer achter de rug hebben. Natuurlijk mag je scherp bieden zeker nu, maar het hangt wel van een aantal factoren af of ze zullen happen of niet. Denk aan lokatie, of ze eerste koper zijn (te achterhalen bij kadaster) en hoe lang het ding te koop staat. Allemaal factoren die je mee moet nemen in je openingsbod. So what als je uitgelachten wordt, er staan zat woningen te koop. Als de woning na een paar maanden nog steeds te koop staat dan kan het zo maar zijn dat de verkoper alsnog even aan de bel trekt bij je. Ook weer deels afhankelijk van het feit of de economie nog verder door het putje zal gaan en daar lijkt het wel op ...
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:33 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

Als de makelaar de woning (bijvoorbeeld) van Funda af heeft gehaald en opnieuw heeft geplaatst voor een lager bedrag, hebben de kopers inderdaad niets met de vorige prijs te maken. En dit gebeurt vrij regelmatig.
Dit is mij de afgelopen tijd ook al een paar keer opgevallen. Pure misleiding. Daarom moet je altijd eerst even de woning Google-en. Grote kans dat je de echte historie van de woning terug kunt zien op sites zoals directwonen.nl.

[ Bericht 10% gewijzigd door MacDennis op 13-02-2009 15:01:36 ]
pi_66022023
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Bij mij op het werk merk ik dat ze thuis blijven wonen of op kamers, ik heb zelf ook een stel op zolder, gezellig hoor.
  Moderator vrijdag 13 februari 2009 @ 15:00:55 #142
236264 crew  capricia
pi_66022154
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:57 schreef henkway het volgende:

[..]

Bij mij op het werk merk ik dat ze thuis blijven wonen of op kamers, ik heb zelf ook een stel op zolder, gezellig hoor.
Dat legt alleen maar de basis voor een nieuwe bubble straks...uiteindelijk willen die mensen toch allemaal zelfstandige woonruimte.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66022450
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:
Overigens is er bij ons in VIanen (en Utrecht) nog geen daling te merken. Vraagprijzen zijn wel wat scherper en een enkel huis heeft 1000 tot 5000 van de vraagprijs afgedaan maar daar is alles mee gezegd tot op heden.
Nou dan zie ik toch wat anders, in het segment tot 250K staan 52 woningen te koop (allen volgens mij al langer dan 1 a 1,5 maand) en is 35% daarvan "afgeprijsd" met uitschieters naar 24K. Dit zowel aan de onderkant als de bovenkant van de genomen bandbreedte.
Geen reden tot paniek maar er is wel wat aan de hand denk je niet?

In IJsselstein (31%) en Nieuwegein (27,5%) zie je ook dergelijke dalingen.
pi_66022515
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 15:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat legt alleen maar de basis voor een nieuwe bubble straks...uiteindelijk willen die mensen toch allemaal zelfstandige woonruimte.
ligt eraan wat de bouw en de overheid doen. Als zij besluiten heel veel bij te bouwen, ben je een bubble voor. Is denk ik ook de enige manier om een bubble blijvend te voorkomen. Genoeg bijbouwen.
  Moderator vrijdag 13 februari 2009 @ 15:13:54 #145
236264 crew  capricia
pi_66022606
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 15:11 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

ligt eraan wat de bouw en de overheid doen. Als zij besluiten heel veel bij te bouwen, ben je een bubble voor. Is denk ik ook de enige manier om een bubble blijvend te voorkomen. Genoeg bijbouwen.
Op dit moment worden 50% van de bouwprojecten stilgelegd. Dus...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66022762
Heb in mijn leven 2 koopwoningen gehad.
1e gekocht in 1990 en verkocht in 93.
2e gekocht in 1994 en verkocht in 2007.

Allebei verkocht met enorme overwaarde.
Ook al heb ik er dan veel geld aan overgehouden, het ging in 2007 al helemaal nergens meer over met de prijzen.
Waanzinnig gewoon!
Huizen gekocht voor 170.000 gulden gingen van de hand voor 250.000 euro.
Moest wel een keer klappen, onvermijdelijk.
Nu dus blijkbaar........lullig voor diegene die nu willen verkopen.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 15:22:40 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66022989
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:40 schreef capricia het volgende:
Toch is die strategie niet zo slim in een dalende markt. Want je blijft wellicht altijd net boven de marktprijs zitten. En een leegstaand huis kost je ook onderhoud, rente, OZB, belasting, verzekering e.d.
Veel mensen zeggen: "Voor 20.000 kan ik het 2 jaar leeg laten staan.", en verlagen daarom niet hun prijs. Maar er is geen enkele garantie dat ze over 2 jaar dat huis dan wel verkopen! In ieder geval niet in de huidige markt, vroeger was dat anders. En als ze over 2 jaar dan moeten verkopen onder hun vraagprijs zijn ze ook nog die 20.000 euro kwijt. Plus een hoop kopzorgen.
The End Times are wild
pi_66023034
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 15:09 schreef g0dz0r het volgende:
Geen reden tot paniek maar er is wel wat aan de hand denk je niet?
Het is makkelijk lachen om een andere stad, en het in je eigen stad niet willen zien.
pi_66023098
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 15:17 schreef thedarkpoet het volgende:
Ook al heb ik er dan veel geld aan overgehouden, het ging in 2007 al helemaal nergens meer over met de prijzen.
Waanzinnig gewoon!
Huizen gekocht voor 170.000 gulden gingen van de hand voor 250.000 euro.
Gaat ook nergens over, mijn ouderlijk huis ging in '94 van de hand voor 450K in guldens en staat as we speak nu al driekwart jaar te koop voor 495K in euro's.
pi_66023280
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 15:22 schreef LXIV het volgende:
Plus een hoop kopzorgen.
Dat dus, ik zie ook wel om me heen dat mensen het niet serieus nemen maar je kan er donder op zeggen dat vrouw of vriendinlief vroeg of laat aan de bel trekt.
De kopzorgen van twee huizen wil je gewoon niet, heb zelf ook een tijd een tweede huis aangehouden en daar wordt de boel thuis niet vrolijker van plus je kan de kosten op een gegeven moment ook voor jezelf niet meer verantwoorden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')