abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 februari 2009 @ 23:00:40 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65898493

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  maandag 9 februari 2009 @ 23:01:55 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65898542
[FORUM STATS] Maandcijfers - Januari 2009

W00t, 14e plaats bij topposters in PTA
  Redactie Frontpage / Sport maandag 9 februari 2009 @ 23:03:48 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65898611
Zondag maar weer eens kilometers knallen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 9 februari 2009 @ 23:08:35 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65898761
Het artikeltje over het internetten in de trein.
quote:
Gratis internetten in trein naar Groningen
Treinreizigers op het traject Groningen-Leeuwarden kunnen de komende maanden gratis internetten. Arriva, Pro Rail en KPN testen een nieuw mobiel breedband datanetwerk. Maximaal 75 treinreizigers kunnen zich gedurende deze periode gelijktijdig met hun laptop aanmelden op het netwerk. Verkeersminister Camiel Eurlings gaf vanmiddag samen met Arriva-directeur Anne Hettinga het startschot voor de proef.

De bewindsman en de Arriva-directeur verwachten dat internet veel reizigers er toe zal brengen om de auto te laten staan en de trein te pakken. Voor Pro Rail is het experiment vooral te doen om de veiligheid van spoorwegwerkers te verbeteren. Die kunnen via het datanetwerk beter gewaarschuwd worden voor naderende treinen.
Bron: Leeuwarder Courant
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65898941
raar verhaal. Elders lees ik dat er "maximaal 75 mensen per trein" tegelijk online kunnen zijn. Ook is er in dit stuk geen sprake van dat sommige stellen het wel krijgen en andere niet

Klassiek geklungel dus weer.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 9 februari 2009 @ 23:16:54 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65899027
Het is een proef he. En de stellen die internet hebben, daar staat het ook duidelijk op aangegeven middels stickers.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65899240
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:02 schreef dennistd het volgende:

In de nacht van zondag op maandag worden de eerste rails van het verdiepte spoor in Almelo gelegd.

Het gaat om het stuk spoor aan de Burgemeester Raveslootsingel. Het spoor in Almelo wordt verdiept aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Er ligt al een gedeelte spoor en wissel in de verdiepte bak;)

Nog maar paar nieuwsberichten dan
Start aanleg spoorinfrastructuur

Aannemer Van Hattum en Blankevoort start vanaf 26 januari a.s. met de volgende fase in de bouw van Almelo Verdiept. Nagenoeg al het betonwerk is klaar, en de aanleg van de spoorinfrastructuur kan beginnen. In de verdiepte spoorbak worden speciale matten gelegd, waarop de ballast (grind) en de rails komen te liggen. Ook worden de beveiligingsinstallaties en de bovenleiding gebouwd. De eerste trein rijdt op dinsdag 2 juni door de verdiepte spoorligging.


Eerste geluidpanelen in verdiepte bak geplaatst

Aannemer VHB is begonnen met het plaatsen van de eerste geluidwerende panelen die op de zijwanden van de verdiepte bak worden bevestigd. De kleurstelling van de panelen is tijdloos en eigenzinnig. Voor de Gemeente Almelo is paars de kleur voor verandering. Daarmee wordt uitdrukking gegeven aan een stad die aan zichzelf bouwt en die dat doet met lef.

[ Bericht 38% gewijzigd door thats-me op 09-02-2009 23:44:33 ]
pi_65899969
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:23 schreef thats-me het volgende:

[..]

Er ligt al een gedeelte spoor en wissel in de verdiepte bak;)

Nog maar paar nieuwsberichten dan
Start aanleg spoorinfrastructuur

Aannemer Van Hattum en Blankevoort start vanaf 26 januari a.s. met de volgende fase in de bouw van Almelo Verdiept. Nagenoeg al het betonwerk is klaar, en de aanleg van de spoorinfrastructuur kan beginnen. In de verdiepte spoorbak worden speciale matten gelegd, waarop de ballast (grind) en de rails komen te liggen. Ook worden de beveiligingsinstallaties en de bovenleiding gebouwd. De eerste trein rijdt op dinsdag 2 juni door de verdiepte spoorligging.


Eerste geluidpanelen in verdiepte bak geplaatst
[ afbeelding ]
Aannemer VHB is begonnen met het plaatsen van de eerste geluidwerende panelen die op de zijwanden van de verdiepte bak worden bevestigd. De kleurstelling van de panelen is tijdloos en eigenzinnig. Voor de Gemeente Almelo is paars de kleur voor verandering. Daarmee wordt uitdrukking gegeven aan een stad die aan zichzelf bouwt en die dat doet met lef.
Ben er wel blij mee als het allemaal klaar is, als je nu over die overwegen moet is het soms knettersdruk. En het belangrijkste straks is dat het veiliger is...
pi_65900314
Morgen maar eens een rondje Ut - Ed - Amf plannen met een extra retourtje Ed - Amf. En onderweg een paar keer eruit. Ja ja het zal wel kloteweer worden etc moet nog wel ff wat meer protosplaatjes maken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65900483
quote:
Nagenoeg al het betonwerk is klaar, en de aanleg van de spoorinfrastructuur kan beginnen. In de verdiepte spoorbak worden speciale matten gelegd, waarop de ballast (grind) en de rails komen te liggen.
matten? Grind? Wordt dat niet gewoon een vaste betonbaan dan, zoals de Schipholboog ook bijvoorbeeld?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 februari 2009 @ 00:12:35 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65900512
Vandaag nog een Belgisch railtijdschrift gelezen. De Albatros werd 'gehalveerd' nadat één van de kopbakken ontspoorde.
pi_65900587
Albatros

Laat de DSB alsjeblieft die hele zooi cancellen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 februari 2009 @ 00:17:56 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65900623
Zou je dat artikel kunnen inscannen/overtypen/iets anders doen zodat ik 't ook kan zien?

En gaat dat niet over dat incident van een jaar terug, toen de Albatros ontspoorde?
  dinsdag 10 februari 2009 @ 00:49:17 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65901199
Thomas vind plek

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_65901209
Thomas
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 februari 2009 @ 00:52:59 #16
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65901260
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:17 schreef James1988 het volgende:
Zou je dat artikel kunnen inscannen/overtypen/iets anders doen zodat ik 't ook kan zien?

En gaat dat niet over dat incident van een jaar terug, toen de Albatros ontspoorde?
Het staat in het laatste nummer van het Belgisch Spoorweg Journaal (of iets ervan in de strekking).

Het is een nieuw incident vrees ik.
pi_65901311
SJ koop ik weleens als ik onderweg ben Welk nummer?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 februari 2009 @ 01:00:03 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65901334
Vraagje, ik kan mbv db.de geen ritten meer vinden via het volgende traject

International trains from Sanok (Poland) to Humenne and to Kosice pass the border stations surrounded by deep woods. Die gingen via Lupkow (Poland) and Medzilaborce (Slovakia), lijkt me een fantastische omgeving maar dit wordt niet meer gebruikt volgens DB.de?

http://en.wikipedia.org/wiki/Polish_rail_border_crossings

Wikipedia zegt namelijk van wel, hoe vind ik dan een rit via bovenstaande grensovergang?

http://www.bueker.net/tra(...)lavec-and-lupkow.php

So help pretty please
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_65901350
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

matten? Grind? Wordt dat niet gewoon een vaste betonbaan dan, zoals de Schipholboog ook bijvoorbeeld?
Blijkbaar niet, ze denken blijkbaar dat dit de best oplossing is tegen geluidsoverlast.
Echt belachelijk dat zien wat betonnen platen boven de bak gooien zodat die dicht is, of is dit veel veiliger.
............................
  dinsdag 10 februari 2009 @ 01:04:31 #20
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65901389
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:57 schreef Dr_Flash het volgende:
SJ koop ik weleens als ik onderweg ben Welk nummer?
Het meest recente. De Albatros staat op dezelfde foto als de 'Belgische Stier', fotopagina dus.
pi_65901414
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 01:01 schreef sander89 het volgende:

Echt belachelijk dat zien wat betonnen platen boven de bak gooien zodat die dicht is, of is dit veel veiliger.
Omdat woensdag achttien blauw is leverworst.

samenvatting: Je praat poep.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 februari 2009 @ 07:30:32 #22
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_65903038
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:12 schreef Ofyles2 het volgende:
Vandaag nog een Belgisch railtijdschrift gelezen. De Albatros werd 'gehalveerd' nadat één van de kopbakken ontspoorde.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 08:15:13 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65903280
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

matten? Grind? Wordt dat niet gewoon een vaste betonbaan dan, zoals de Schipholboog ook bijvoorbeeld?
De Schipholboog ligt hoog, dit wordt denk ik zoals Rijswijk (Rijswijk heeft toch ook ballastspoor? en Best?). Hoe dan ook: volgens mij is dit goedkoper o.i.d.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 februari 2009 @ 08:46:47 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65903602
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:52 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het staat in het laatste nummer van het Belgisch Spoorweg Journaal (of iets ervan in de strekking).

Het is een nieuw incident vrees ik.
Hmm, oeps.... da's niet echt reclame voor AnsaldoBreda. 't zou eens op het nieuws moeten komen:
"En dan nu de korte bericthen. In het Tsjechische Velím is een prototype van de binnenlandse hogesnelheidstrein, de V250, vorige week ontspoord. De V250 kampt al jarenlang met problemen, en is meerdere malen vertraagd. Door deze ontsporing wordt de vermoede.... this just in: de Deense spoorwegmaatschappij DSB heeft hun bestelling bij AnsaldoBreda geannuleerd. DSB had 83 hogesnelheidsintercitytreinstellen besteld, welke 5 jaar geleden al geleverd moesten worden. Door de annulering van DSB is de financiële positie van AnsaldoBreda wankelend, een faillissement wordt niet uitgesloten."

*zucht* een mens kan dromen
pi_65903650
Tegen Vieze Portalen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')