YEEEEHAAAH! Had 4x12-14 nog niet gezien en nu in een ruk gekeken (gelukkig maar). Wat een verhaal, wat een aktie, wat een ontwikkelingen!! Wat een show!

Die speech van Rosa was echt impressive, wat een woede ging daarin zitten, briljant acteerwerk!
De Ceylons op de basestar wisten niet wat ze overkwam! En dan Adama en Tigh als hakteam, Lee en Starbuck weer als vanouds als team. Muiters die continu twijfelden aan hun loyalties, Baltar die zijn naam als egocentrische lafaard weer eer aandeed, Zarek die zijn masker duidelijk liet vallen. Fantastisch! Ik zat echt als een klein kind op de bank op en neer te springen!

ok, wat achterstallige en wellicht achterhaalde reacties:
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 00:19 schreef Hendrik_ het volgende:Haha, ik vind het echt wonderbaarlijk hoeveel posters hier democratie zomaar opzij zouden schuiven tijdens een oorlog

Feit blijft dat Adama & Roslin beide niet geheel rechtvaardig aan de macht zitten, punt.
Heb gisteren pas weer aangehaakt, ik snap ook dat gedoe over 'democratie' niet. Je bent maar een groepje losers in een ruimtebootje dat blij mag zijn dat ze met de battlestar mee mogen, zonder de BG waren ze allang morsdood.
Mochten ze ooit de situatie bereiken dat ze veilig zijn dan mag de democratie weer hersteld worden.
Zo werkt dat vaak in de 'echte' wereld ook. Je hebt niet voor niets Martial Law waarin allerlei bestuursorganen worden gepasseerd. Soms is het nodig om adhoc beslissingen te nemen en is er geen tijd voor inspraak. Moet je nagaan dat Milieudefensie overal zijn licht over zou moeten laten schijnen?

En in het geval van Zarek en Adama, Adama weet gewoon dat het een onruststoker is en dat hij heel de vloot in gevaar zou brengen, vandaar dat hij alles doet wat in zijn macht ligt om hem van de presidency te houden. En de leden van het quorum zijn maar zeikerds. Laten me denken aan de oppositieleden in de 2e kamer die overal tegenzijn, simpelweg omdat ze tegen de tegenpartij zijn.
Ik had dan nog meer medelijden voor Gaeta, die toch uit een soort nobele overtuiging handelde, maar ja, hij was toch verantwoordelijk voor al die doden.
quote:
Op maandag 2 februari 2009 19:05 schreef MaxiTitan het volgende:[..]
Voyager is ook een leuke serie om te kijken, maar met series als BSG worden de mannen van de jongens gescheiden en dan zie je het verschil duidelijk. Dat is eenmaal de achilleshiel van sci-fi die geen doorlopende verhaallijn (een echte story-arc) hebben. Maar per aflevering (of een paar afleveringen) een verhaaltje verzinnen en dat dan aan elkaar plakken tot 'één' avontuur.
Babylon 5 heeft net als BSG ook een goed doordachte doorlopende verhaallijn en toen (~1993-1998) werd ook maar al te duidelijk wat de andere sci-fi series gewoon misten. Bij Star Trek zat ik nooit zo op het puntje van mijn stoel als dat ik dit weekend had gedaan met BSG of toen ook met B5 in het verleden.
Nou, DS9 had ten eerste ook langlopende verhaallijnen (Vooral vanaf S3 begon dat echt met de Jem Hadar) en ook kickass afleveringen met grote spacebattles. En vergeet niet de diverse Borg-afleveringen! Er waren wel veel meer losse afleveringen, en het is zeker niet te vergelijken met BG, maar die serie had weer andere eigenschappen die ik zeer waardeer.
Maar ik vind het wel moeilijk om DS9 nu aan te bevelen aan BG fans, omdat de series heel anders zijn. Daarnaast is DS9 ook wat ouder en vooral in het begin wat cheaper qua budget, wat de verwende BG-kijker nu misschien afstoot. Anyaway, ik heb de hele serie in 2008 opnieuw gekeken (met mijn vrouw notabene die ook hooked was, dus tot zover de discussie dat het te soapy was

) en het was zeer zeker de moeite waard!
quote:
Op maandag 2 februari 2009 20:29 schreef TARAraboemdijee het volgende:DS9 heb ik helemaal gezien, B5 het eerste seizoen. Bij beiden kreeg ik het idee dat het eerste seizoen voornamelijk losse afleveringen waren, met af en toe een aflevering voor het grote verhaal. En naarmate de serie vorderde dat de losse afleveringen afnamen en meer fillers werden en het grote verhaal het over nam. In DS9 gaf de eerste aflevering met de profetien en de rol van Sisko al heel wat weg over wat er ging komen. En door de eerste twee seizoenen wordt al duidelijk dat in de Gamma Quadrant de Dominion een grote macht is (die vluchtelingen die vluchten voor de Dominion en de Jem'Hadar en Quark die probeert handelscontacten met ze op te zetten).
De eerste twee seizoen, met voornamelijk losse afleveringen en een enkeling die bijdraagt aan het grote verhaal wordt afgesloten met 'The Jem'Hadar', waarmee de toon voor de rest (5 seizoenen) wordt gezet. En naarmate de serie vordert kun je steeds minder een losse aflevering bekijken, zonder dat je de rest hebt meegekregen. Middenin de serie vallen kan dan niet meer. Dit vond ik het sterke aan DS9, en is daarom mijn favoriete Star Trek, maar mede daarom werd de serie door de ST fans verguist, het was te soap-achtig vonden ze, teveel secundaire personages, te veel een doorlopende verhaallijn. Nahja, ieder z'n meug. Maar je beeld van DS9 is dus niet geheel terecht.
Nogmaals, B5, ik heb het eerste seizoen gekeken (moet ooit eens verder), en kreeg ook hier het idee dat het in het begin losse afleveringen waren, waar een grote verhaallijn in verborgen lag die naarmate de serie vorderde steeds meer de boventoon zou gaan voeren.
Ik ben het echter helemaal met je eens. Een doorlopende verhaallijn is een sterk gegeven in een SF-serie. Het wordt niet altijd gewaardeerd, maar de kwaliteit is over het algemeen beter, ook omdat je meer kan uitwerken, verspreid over meerdere afleveringen. BSG trekt mij daarom ook zo denk ik.
Firefly had die potentie ook, maar is helaas te vroeg afgekapt.
Hier ben ik het dan ook helemaal mee eens! (behalve over B5, die heb ik nog niet gezien).
Ronald D. Moore heeft aan mijn top 2 Sci-Fi series ooit gewerkt! Top!

quote:
Zeker doen, en hou vol gedurende de 1e 2 seizoenen van DS9, daarna gaat het pas echt los, maar je moet toch de 1e 2 gezien hebben, vooral om te 'bonden' met de personages
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 18:27 schreef KirkLazarus het volgende:Gisteren poging gewaagd twee vrienden voor Battestar Galactica te werven en samen de miniseries gekeken. Ze vonden het maar rotzooi

WTF? Hoe kan dat nou? Dat is juist HET middel dat ik gebruik om zieltjes te winnen (met succes overigens). Misschien geen SF fans? Of geen smaak, dat kan ook.....
quote:
Op zondag 8 februari 2009 04:26 schreef WammesWaggel het volgende:[..]
Precies, met moeite blijf ik het volgen en dan maar alleen uit ongeloof dat ze van zo'n mooie serie het zo kunnen laten verzanden.
quote:
Op zondag 8 februari 2009 09:05 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Same here. Heb het toch maar weer gekeken, maar helemaal van harte ging het niet. Ach, dat stukje met die FTL-drive was wel aardig.
Doeds, dat kunnen jullie toch niet menen he? Na zulke eps zo'n mening erover hebben? Wat wil je nou nog meer?
quote:
TOP-serie! Zelfs nog duisterder en depressiever dan BSG met een 'onzichtbare' vijand.
Ik ben er sterk van overtuigd dat de schrijver van BSG stiekum wat van deze serie hebben gepikt als basis voor Galactica. Er zijn gewoonweg teveel overeenkomsten!!
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:57 schreef MaxiTitan het volgende:[..]
Wel vreemd dat er helemaal geen personeel was in de machinekamer. Iemand heeft zijn taken flink zitten verzuimen, want die scheuren zijn er ook niet 'opeens' gekomen. Zeker op een ruimteschip lijkt mij het dodelijk belangrijk dat je routine inspecties doet op scheuren zodat het schip in een jump niet in brokstukken aan de andere kant komt.

Zo vreemd was het niet gezien de slachtpartijen op alle decks er net voor. Wellicht waren er wel mensen maar die waren of afgeknald of gevlucht.