Ieder zijn keuze. Japanse treinen in H0 zijn lastig, dus ik heb voor N gekozen. Voor H0 zijn er dan wel meer sceneryspullen te vinden (over het algemeen, ook niet japans).quote:Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb H0 (niet HO, H0) gehad en heb nu N. Je kunt meer kwijt op hetzelfde oppervlak, de detaillering is vaak mooier van de treinen en ze zijn gewoon leuker om te zien
Ik heb een paar jaar geleden voor H0 gekozen. Enerzijds omdat ik nog wat materieel had voor H0, anderzijds omdat ik de detaillering mooier vind en er meer voor te vinden is. Enige nadeel is dat ik een beperktere baan heb kunnen neerzetten dan met spoor N.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 09:04 schreef Pheno het volgende:
Last post:
[..]
Ieder zijn keuze. Japanse treinen in H0 zijn lastig, dus ik heb voor N gekozen. Voor H0 zijn er dan wel meer sceneryspullen te vinden (over het algemeen, ook niet japans).
Van mij mogen de maten blijven hoor, ze zitten me niet inde weg
Hier zit ook alles in dozen... Als ik mijn nieuwe appartementje zit ga ik maar eens kijken of ik nog een hoekje kan vinden. Ik rij overigens H0, dus het moet eigenlijk wel een flinke hoek zijnquote:Op vrijdag 6 februari 2009 09:06 schreef Herr.Flick het volgende:
Ook maar even een tvp-tje plaatsen ondanks dat alles bij mij in dozen zit (en de komende jaren ook wel zal blijven... )
Dan krijg je een soort smalspoor, maar volgens mij wil dat nog steeds niet door krappe boogstralen...quote:Op vrijdag 6 februari 2009 09:13 schreef Flurry het volgende:
Ik had vroeger een docent op de lagere school met een supermooie baan op zolder. Hij had H0 materieel op N onderstellen gemonteerd, omdat hij dan de verhouding tussen trein en spoor natuurlijker vond. Je hebt dan ook zowel de detaillering van H0 als een uitgebreide baan van N, maar ik vrees dat er wel wat knutselwerk voor nodig is. Iemand daar ervaring mee?
Dat is over het algemeen de reden van keuze: heb je al materiaal en hoeveel ruimt heb je nodig om je baanplan neer te zetten?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 09:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb een paar jaar geleden voor H0 gekozen. Enerzijds omdat ik nog wat materieel had voor H0, anderzijds omdat ik de detaillering mooier vind en er meer voor te vinden is. Enige nadeel is dat ik een beperktere baan heb kunnen neerzetten dan met spoor N.
Mijn vader is nu weer bezig met zijn N-spoor opzetten, en op een kleinere oppervlakte heeft hij meer baan dan ik.
Nee lijkt me ook niet. Dan flikkert de boel constant om als je een beetje op snelheid door een bocht rijdtquote:Op vrijdag 6 februari 2009 09:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dan krijg je een soort smalspoor, maar volgens mij wil dat nog steeds niet door krappe boogstralen...
Ik zag hem voor 310 Ik ga er vanuit dat het nieuwstaat was.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:08 schreef BaDaZz het volgende:
Gister even naar de lokale modelbouwzaak hier in Middelburg geweest.
Even kijken wat een Trix koploper kost. Die man vraagt er 329,- voor. En hij zei dat er niks van de prijs af ging.
Dus meneer....tot ziens
PS. echt vriendelijk is hij ook niet
Gaat dan de Hippel in de verkoop??quote:Op woensdag 11 februari 2009 21:33 schreef DaMart het volgende:
Ik heb net de modelspoorwinkel maar even gemaild. Als het goed is, kan deze loc binnenkort worden ingezet voor het rangeerwerk .
[ afbeelding ]
Nee, die vind ik te leuk om weg te doen .quote:Op donderdag 12 februari 2009 08:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Gaat dan de Hippel in de verkoop??
Had je vader nou ook last van vierkante wielen met al die blaadjes op de rails?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:10 schreef invine het volgende:
Heb even wat (oude) foto's opgezocht van de trein van mijn vader.. kon er niet veel vinden. Het is een outdoor LGB trein met heel wat zelf gemaakte treinen etc.
kon helaas maar 3 fotos vinden
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En een youtube filmpje.. valt verder niet zoveel te zien maar ach:
Vierkante wielen? nee alles staat binnen in de herfst/winter.quote:Op donderdag 12 februari 2009 14:54 schreef DaMart het volgende:
[..]
Had je vader nou ook last van vierkante wielen met al die blaadjes op de rails?
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 19:04 schreef dennistd het volgende:
Porsche reddende engel voor Märklin
GÖPPINGEN - Sportwagenfabrikant Porsche wordt naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe investeerder bij het in financiële problemen geraakte modeltreinmerk Märklin.
Dat het ene beroemde fabriek de andere helpt heeft te maken met het feit dat de grote man bij Porsche AG, Wendelin Wiedeking, een hartstochtelijke modelspoorliefhebber is en een grote verzameling treinen en auto's heeft opgebouwd. De 56-jarige topman van Porsche, die als een van de beste managers van Duitsland geldt, leidt sinds 1993 met veel succes het Duitse autoconcern.
Meer op http://www.tctubantia.nl/(...)gel-voor-Marklin.ece
Verschilt van persoon tot persoon. Pheno hier bijvoorbeeld is van het Japanse spul, en ik zelf meer van het Nederlandse.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 19:26 schreef Meike26 het volgende:
Erg tof/goed nieuws
Al heeft m'n vader al jaren geen LGB en N spoor meer, hij heeft me wel wat mee gegeven van zijn treinen-passie. Ben ook jaren achter elkaar naar Zwitserland op vakantie geweest. En denk dat dat voor veel treinenliefhebbers toch ook wel het paradijs is. Voor mij wel... geen idee hoe het model heet, maar dit is een hele mooie loc:
[ afbeelding ]
Ik heb een overwegend Zwitserse baan. Ik houd van de bergen (zeker handig op een kleine oppervlakte). Ik ben een paar keer in Zwitserland geweest met de trein, dus de materieelkeuze was toen snel gemaakt. Al heb ik ook twee Nederlandse locs, die er af en toe rondrijden .quote:Op vrijdag 13 februari 2009 19:26 schreef Meike26 het volgende:
Erg tof/goed nieuws
Al heeft m'n vader al jaren geen LGB en N spoor meer, hij heeft me wel wat mee gegeven van zijn treinen-passie. Ben ook jaren achter elkaar naar Zwitserland op vakantie geweest. En denk dat dat voor veel treinenliefhebbers toch ook wel het paradijs is. Voor mij wel... geen idee hoe het model heet, maar dit is een hele mooie loc:
[ afbeelding ]
Heb er wel aan gedacht. Maar ik moet even zien of het uitkomt. Als ik ga, ga ik op vrijdagquote:Op woensdag 4 maart 2009 07:58 schreef Automatic_Rock het volgende:
Gaat er nog iemand naar Rail2009? Ik ga vrijdag
Als het nog in goede staat is kan hij 1 van de verzamelingen wel verkopen. En voor de keuze.. H0 meer voor de details, en N voor de grotere oppervlakte, meer priegelwerk en minder ruime keuze in materieelquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:50 schreef Meike26 het volgende:
Ik ga Zaterdag waarschijnlijk, samen met m'n vriend en schoonvader. Hij, schoonvader, is nog aan het twijfelen tussen H0 en N spoor. Hij heeft beide sporen thuis liggen, maar van N-spoor heeft hij maar 1 loc n van H0 3 loc's. Allemaal Nederlandse trouwens.
ik denk dat ik pas. Deze maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning en ik denk dat de verleiding te groot is om geld uit te gaan geven dat bestemd is voor de nieuwe tvquote:Op woensdag 4 maart 2009 07:58 schreef Automatic_Rock het volgende:
Gaat er nog iemand naar Rail2009? Ik ga vrijdag
Yupz.quote:Op donderdag 5 maart 2009 09:35 schreef Duvel het volgende:
Tof!
Wat voor seinprinten zijn dat, LS-DEC-DB?
Eh, ik stelde de vraag verkeerd: LS-DEC-DB kwam uit jouw post, ik wilde eigenlijk weten wat voor dingen dat zijn!quote:
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htmquote:Op donderdag 5 maart 2009 13:57 schreef Duvel het volgende:
[..]
Eh, ik stelde de vraag verkeerd: LS-DEC-DB kwam uit jouw post, ik wilde eigenlijk weten wat voor dingen dat zijn!
wat een lelijke websitequote:Op donderdag 5 maart 2009 14:24 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
LS-DEC-... is een signaaldecoder. Als er DB achter staat is het voor de Duitse seinen, je hebt ook NMBS, NS, SBB, ...quote:Op donderdag 5 maart 2009 13:57 schreef Duvel het volgende:
[..]
Eh, ik stelde de vraag verkeerd: LS-DEC-DB kwam uit jouw post, ik wilde eigenlijk weten wat voor dingen dat zijn!
Ja, met de site gaan ze geen prijzen winnenquote:
Via conrad 9.5 per sein. Welke decoders gebruik jij voor de signalering?quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:11 schreef Duvel het volgende:
Ik heb 't gelezen, toffe dingen!
Jammer alleen dat 't zelfs als bouwpakket nog ca. 11 euro per sein kost. (Ex. sein.)
Nog geen. Ik ben nog zwaar in de experimenteerfase, net afgelopen week voor het eerst wissels gestuurd via het programma Koploper en MRDirect.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:28 schreef Jump het volgende:
[..]
Via conrad 9.5 per sein. Welke decoders gebruik jij voor de signalering?
Daar ben ik ook momenteel, in de experimenteer fase. Morgen ga ik eens een seriele kabel opsnorren en het twin center met de pc verbinden en koploper ook eens testen. En het voorlopig ook bij wissels houden. Mijnbezetmelders liggen al klaar, maar dat is de volgende stapquote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nog geen. Ik ben nog zwaar in de experimenteerfase, net afgelopen week voor het eerst wissels gestuurd via het programma Koploper en MRDirect.
De kleine details zijn te groot.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 01:00 schreef capricia het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom je altijd ziet dat het verkleind is, dat het modelbouw is.
Neem nou de foto's uit de OP...ontzettend mooi, maar toch zie je dat het niet real is...waar ligt dat nou aan?
't Is geen nullmodemkabel, want die heeft twee dezelfde connectoren (F/F), maar een verlengkabel daarvoor, met twee verschillende connectoren dus (M/F). Ik heb hier een TC staan (geleend), de kabel heb k niet zelf gemaakt, maar die was toevallig over van een project op m'n werk.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 00:58 schreef Jump het volgende:
Heeft er trouwens iemand een IB ow twin center aan de pc hangen? Zo ja, de kabel die nodig is, is dat een gewone kabel, en geen nulmodem kabel? Of hebben jullie die zelf gefabriceerd?
Ik had ook eentje geleend van het werk, zit nu al terug in laptop tas aangezien die toch niet werkte. Even naar de lokale pc boer geweest en een serieel kabeltje gekocht en verbonden. Nu de quick guide eens lezenquote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Is geen nullmodemkabel, want die heeft twee dezelfde connectoren (F/F), maar een verlengkabel daarvoor, met twee verschillende connectoren dus (M/F). Ik heb hier een TC staan (geleend), de kabel heb k niet zelf gemaakt, maar die was toevallig over van een project op m'n werk.
Dat ziet er zeker mooi uit!quote:Op zaterdag 7 maart 2009 01:19 schreef Jump het volgende:
Deze is dat weer mooi gedetailleerd:
[ afbeelding ]
Bron: http://modeltreinbaan.nl/?p=1627
Yupz. Ik wil gewoon alles wat beter leren kennen en op een klein plankje lukt dat niet echtquote:Op zondag 8 maart 2009 00:31 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Wat wil je gaan testen op je tafel dan? Digitale baan?
Verschilt heel erg per merk. Ik heb hier een Minitrix Koploper, maar die cabinebeglazing is erg onrealistisch tov de H0 varianten. Wat wel weer zo is, is dat omdat het kleiner is, zulke details minder opvallen.quote:Op maandag 9 maart 2009 13:03 schreef Meike26 het volgende:
N-spoor dus En iemand hier in dit topic zei dat de detailering van HO beter was, maar mijn ervaring van gister is dat de treintjes / wagons van N-spoor er realistischer utizien, en minder plastic uitstraling dan H0.
Omdat treinen doorgaans dure dingen zijn die men liever niet vuilmaakt Als ze vuil zijn dalen ze ook in waarde. Dat kan ongunstig zijn als je ze ooit nog wilt verkopen. Daarnaast is het ook wel een secuur en tijdrovend werkje, vooral als je veel materieel moet bekliederen.quote:Op maandag 9 maart 2009 10:06 schreef Profesor het volgende:
Ik ben gisteren naar een treinen beurs geweest in Houten.
Wat mij opviel is dat men alles zo levensecht probeert te maken..
BEHALVE DE TREINEN!
Ik heb slechts 1 maquette gezien met vuil gemaakte treinen en slechts 1 trein met een voorzichtig opgeplakte graffiti. Verder zie je overal gloednieuwe treinen rondrijden in landschappen die verder wel realistisch zijn.
Vraag: Waarom zie je geen roest en vuil op de treinen?
Het ziet er ook veel mooier uit. Op een minitrix 1800 van 100 euro wil ik het nog wel eens proberen. In de laatste plaats omdat er meer van die dingen smerig rondrijden dan schoonquote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:56 schreef Jump het volgende:
Doorloop het topic van Jeroni zijn baan eens, Boppard (link: http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=2449.2055)
Hij vervuilt ze wel, en ik vind ze er soms toch véél beter uitzien als de gelakte versies recht uit de doos.
Mooie collectie!quote:Op zaterdag 14 maart 2009 16:25 schreef NikkelCobalt het volgende:
Heb wat van mijn treinen aan de muur gehangen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een modelspoorbaan op je modelspoorbaan, wel origineel! .quote:Op maandag 23 maart 2009 12:30 schreef Jump het volgende:
Schaal T is ook nog maar iets nieuws van enkele maanden hoor. Het is echt veel te klein om er met te kunnen werken. Je mannetjes zijn dan 2 mm hoog of zo. Straks gaan ze beginnen op moleculair niveau met treintjes of zo.
Ik vind schaal Z al klein genoeg.
Schaal T lijkt me eerder iets op een collectors item, of iets waarvan je 1 treintje gaat kopen om zogezegd als miniatuur trein op je H0 te zetten Zoals er bij sommige een schaal II trein in de tuin ligt
quote:Op zaterdag 4 april 2009 04:33 schreef Pheno het volgende:
Ik heb de Kato winkels in Osaka en Tokyo gevonden. Dat is een potje kut voor mijn creditcard geweest. Maar ik heb nu de Shinkansen 500, die toch #1 op mijn "to have" lijstje stond. 8 carset, omdat 16 pas leuk is als je een gymzaal tot je beschikking hebt. Ik heb maar meteen lichtsets aangeschaft voor mijn N700, nu ik er toch was En wat gebouwtjes, een shinto tempel bv. De plaatjes volgen wel als ik thuis ben, ik typ dit nu in de Appleshop in Ginza, Tokyo.
De treinshop in Tokyo (in een buitenwijk) heeft gewoon een passagierswagon in hun parkeerplaats staan, het was redelijk goed te vinden
Jah, dat het een eindje is is voor mij spijtig genoeg ook waar. Maar vorig jaar heb ik er mij de ganse dag goed geamuseerd. Ditjaar ga ik zelf ook terug, hopelijk bevalt het me evengoed als vorig jaar.quote:Op zondag 12 april 2009 23:33 schreef NikkelCobalt het volgende:
Misschien. Is eind weg, dus om even een dagje heen en weer te gaan vind ik niet zo handig.
quote:Het forum van BeneluxSpoor.net is momenteel in onderhoud
De server waarop BeneluxSpoor.net draaide is vanochtend onherstelbaar gecrasht. Daarom zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie. We doen ons best om zo snel mogelijk weer online te zijn!
Houtlijm, kun je weer losweken door een nachtje een natte doek erop te leggen.quote:Op maandag 13 april 2009 19:28 schreef Jump het volgende:
[..]
Btw, ik wil op een testbaantje wat spoortjes vastleggen, maar heb geen kleine spijkertjes liggen momenteel. Lijmen zie ik niet zitten, want het is een testbaantje, iemand nog een ideetje?
Magneetje erbij en dan schiet het wat meer op.quote:Op maandag 27 april 2009 20:45 schreef Jump het volgende:
* Jump heeft zojuist een doosje railnageltjes op tapijt gegooid Dat wordt weer zoeken!
Ze zijn allemaal weg nu, ik voel er toch geen meer in mijn voetenquote:Op maandag 27 april 2009 20:46 schreef Pheno het volgende:
[..]
Magneetje erbij en dan schiet het wat meer op.
De enige echtequote:
Wat een enorm mooi treinstel.quote:Op maandag 6 april 2009 17:23 schreef Pheno het volgende:
En daar is hij dan, mijn volgende kato"boekje".
Een losse doos en een half boek met 500 stellen. Wat dus een vol boek maakt
Hier wat links waar je wellicht wat aan hebt:quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:23 schreef cheqy het volgende:
Hoi, even een vraag van een leek.
Ik heb voor mijn zoontje een gebruikte starterset op schaal N gekregen maarde rails moet gereinigd worden. En volgens mij kan het onderstel van een loc ook wel een beurtje gebruiken
Hoe kan ik dat het beste doen?
Ok bedankt.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:59 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Hier wat links waar je wellicht wat aan hebt:
http://www.nproject.org/n(...)n-de-locomotief.html
http://www.nproject.org/n(...)en-van-de-rails.html
http://www.nproject.org/n(...)n-van-de-wielen.html
Wel leuk dat die vent zoveel mogelijk DIY oplossingen gebruikt.
Ik doe zelf de rails overigens met een stukje vilt.
Klopt. Het beste middel.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 03:41 schreef Okeuj het volgende:
Ik gebruikte altijd om mn rails weer schoon te krijgen een doek met daarop een beetje pure alcohol, wat wel bij elke drogist te krijgen is denk ik. Werkte prima in ieder geval!
Is dat model zo uitgebracht?quote:Op zondag 17 mei 2009 18:46 schreef Duvel het volgende:
Eergisteren een ACTS 1200 gekocht. Past goed bij de rest.
[ afbeelding ]
Ja, bij zowel Märklin als Trix.quote:
Ja, jammer van de adviesprijzen van dit soort locs. Bedragen die ik er niet voor over heb.quote:
Hoe bedoel je? Adviesprijs van een ACTS 1200?quote:Op zondag 17 mei 2009 19:10 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, jammer van de adviesprijzen van dit soort locs. Bedragen die ik er niet voor over heb.
Ja, het ding moest oorspronkelijk 329 euro kosten of zo. Nu was ie 130 goedkoper.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:11 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Adviesprijs van een ACTS 1200?
Jazeker! Er is meer qua hobby dan alleen maar valse columns schrijven.quote:
Foto's!quote:Op zondag 17 mei 2009 23:40 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Jazeker! Er is meer qua hobby dan alleen maar valse columns schrijven.
Leuk. Geef je hier dan wel effe een seintje?quote:Op donderdag 21 mei 2009 22:41 schreef DaMart het volgende:
Sinds vandaag beschouw ik mijn modelspoorbaan echt als af.
(...)
Binnenkort wil ik er nog eens een hele website aan gaan wijden .
Ik was van beneden naar boven aan het scrollen en toen zag ik ineens een bekend landschapquote:Op donderdag 21 mei 2009 22:41 schreef DaMart het volgende:
Sinds vandaag beschouw ik mijn modelspoorbaan echt als af. Na een jaar heb ik eindelijk de tijdelijke bedrading vervangen en netjes weggewerkt en meteen de laatste lichten aangesloten.
Foto's mogen natuurlijk niet ontbreken .
[ afbeelding ]
Overzicht van de baan, met linksboven het dorp St. Niklaus en rechts daarvan het daldorp Waldbrunn, met klein emplacement.
[ afbeelding ]
Het station van Waldbrunn.
[ afbeelding ]
Een opmerkelijke verschijning in het berglandschap, hippel 634 is net met een werktrein vertrokken vanuit St. Niklaus.
Binnenkort wil ik er nog eens een hele website aan gaan wijden .
Nee, de baan blijft nu zoals hij is. Binnen de ruimte van die kamer heb ik toch niet veel alternatieven .quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:10 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik was van beneden naar boven aan het scrollen en toen zag ik ineens een bekend landschap
En wat ga je nu doen nu het echt af is? Verbouwen?
Komt dat misschien doordat die wagons geen treden hebben/hadden? Op perronhoogte gelijk aansluiten zodat karretjes met post gemakkelijk in- en uit kunnen/konden rijden?quote:Op woensdag 3 juni 2009 20:18 schreef DaMart het volgende:
Vanmiddag 3 nieuwe wagons opgehaald:
Een postwagon Waarbij ik nergens de opstap onder de deur in kan steken .
Volgens het plaatje op de site van Roco zou er wel een opstap onder moeten zitten. En in de beschrijving staat ook dat dat moet, alleen ik kan de opstappen nergens in kwijt.quote:Op woensdag 3 juni 2009 20:52 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Komt dat misschien doordat die wagons geen treden hebben/hadden? Op perronhoogte gelijk aansluiten zodat karretjes met post gemakkelijk in- en uit kunnen/konden rijden?
Hoezo ergens in kwijt? Lijmquote:Op woensdag 3 juni 2009 21:00 schreef DaMart het volgende:
[..]
Volgens het plaatje op de site van Roco zou er wel een opstap onder moeten zitten. En in de beschrijving staat ook dat dat moet, alleen ik kan de opstappen nergens in kwijt.
En ook de tweedeklasversie heb ik nu, wederom door mijn vader meegebracht uit Zwitserland.quote:Op donderdag 11 juni 2009 22:35 schreef DaMart het volgende:
Mijn vader kwam vandaag terug uit Zwitserland en had wat meegebracht uit een modelspoorwinkel aldaar:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb al een stam van deze rijtuigen, maar deze variant had ik nog niet. Nu alleen nog eens proberen om de tweedeklasversie ergens op de kop te tikken, want mijn treinstam bestaat nu uit twee eersteklas rijtuigen, één tweedeklas rijtuig en een bagagerijtuig.
Net als Cothen gebruik ik Fleischmann Profikoppelingen. Zien er goed uit (die Roco-kortkoppelingen hebben van die enorm lange uitsteeksels).quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef DaMart het volgende:
Wat voor koppelingen gebruiken de H0-rijders hier, trouwens? Ik heb als test een aantal beugelkoppelingen vervangen door kortkoppelingen, en ik ben nu eigenlijk geneigd om alles te vervangen. Het ziet er zo veel mooier uit als de buffers tegen elkaar staan, vind ik .
Wat een bonte verzamelingquote:Op zondag 26 juli 2009 12:00 schreef DaMart het volgende:
Van de week is de tweede vitrinekast hier opgehangen, boven degene die ik al had. Nu kan ik tenminste weer al het materieel tegelijk achter glas zetten .
[ afbeelding ]
Dat komt doordat ik, toen ik bedacht had dat ik een modelspoorbaan ging maken, het plan had om met Nederlands materieel te gaan rijden. Toen het een bergbaan werd, vond ik Zwitsers materieel eigenlijk een stuk beter passen .quote:
Zit met ongeveer hetzelfde, stammen van 50-100 cm. Niet langer, anders word het te duur en dat geld besteed ik liever aan variatie in stammen . Maar zijn alsnog wel lange stammen, en om alles dan in een rondje te laten rijden lijkt nergens naar. Daarom wilde ik naar een modulebaan, zodat ik het kan opruimen. Weet alleen nog niet waar ik moet beginnenquote:Op zondag 26 juli 2009 15:18 schreef Pheno het volgende:
Ik ben nog steeds aan het schetsen hoe ik het uiteindelijk wil hebben. Nou ja, beter gezegd: ik kom er niet aan toe om mijn schets af te maken. Het verrotte van stammen van 2 meter. Je komt nogal snel in aanraking met ruimtegebrek.
Foto's ;Pquote:Op zondag 26 juli 2009 15:29 schreef Pheno het volgende:
De "lokale" treinen laat ik wat kleiner, eigenlijk snoep ik al een meter van die twee shinkansen af. Nozomi N700 is 16 stellen, 500 is volgens mij al ingekort (en verdwijnt helaas uit het Japanse beeld). Ik heb er nu van beide 8 stellen, dat is genoeg vind ik Of ik moet de loterij winnen en kunnen verhuizen, dan ga ik wel even terug naar Kato in Japan. Echt zo'n toffe winkel hebben ze, ik had het bijna leeggekocht
Twee verdiepingen demo, 1 verdieping vol met stuff. Maak me gek......en dan nog een echt treinstel in hun voortuin
Stofzuiger zonder mondstuk er boven hangen, eventueel met zo'n minislangetje. En uiteindelijk voorkom je stof niet.quote:Op zondag 26 juli 2009 20:52 schreef MassimO het volgende:
Is dit mischien een leuk linkje voor de OP? http://www.freymodell.de/1.html
De beste man heeft 30 jaar van zijn leven gespendeerd om Hauptbahnhof Stuttgard natebouwen.
Het is wel in het Duits.
Wat ik me trouwens ook afvraag; hoe houd je zoiets stofvrij?
Afdekken lijkt me bijna niet te doen , stofzuigen lijkt me ook niet echt een optie
Any ideas?
Zelfs op een kleine baan is het moeilijk om het stofvrij te houden. Een aantal auto's op mijn baan zagen eruit alsof ze door een zandstorm in de Sahara waren gereden .quote:Op dinsdag 28 juli 2009 05:34 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Stofzuiger zonder mondstuk er boven hangen, eventueel met zo'n minislangetje. En uiteindelijk voorkom je stof niet.
Zou zeggen, ga vooral eens kijken bij de modelspoorwinkelquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 04:41 schreef Perico het volgende:
Op een idee gebracht door een topic over modeltreinen in Klaagbaak vanavond, besloot ik al mijn spullen na 20 jaar ofzo nog eens uit te halen, en te zien of het ueberhaupt nog functioneerde.
En warempel, dat deed het! :
[ afbeelding ]
Het is Fleischmann H0 spoor, maar de SNCF locomotief van de foto en de Spaanse RENFE wagons zijn van het Spaanse merk PAYA (gekregen als kind in Spanje op vakantie).
Als ik sommige sites moet geloven heeft dat merk geen bijster goede naam, maar ok, het marcheert na zo lang stil gestaan te hebben voorbeeldig over de baan -- beter dan mijn Fleischmann stoomlocomotief, vooralsnog.
Ik weet, tis een allegaartje en ik ben een leek... maar het lijkt me wel heel leuk om nieuwere spullen te kopen en aan een eigen wereld en landschap te gaan bouwen.
Dan kan hij beter in de modelspoorwinkel waar hij toch al ging kijken een railreinigingsblokje halen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:19 schreef NikkelCobalt het volgende:
Als het echt vies is even met heel fijn schuurpapier over de rails.
Klopt, alleen als het toch al oude rails is Ik doe het ook liever niet, maar had toevallig deze week een teststukje aangelegd met ook een stukje minitrix uit het begin der tijden waar ik niet tegen kon poetsen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:40 schreef Cothen het volgende:
[..]
Dan kan hij beter in de modelspoorwinkel waar hij toch al ging kijken een railreinigingsblokje halen.
Als je je rails gaat schuren creeër je allemaal kleine krasjes waar nog sneller vuil in kan komen.
Geen dank. graag gedaanquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 04:41 schreef Perico het volgende:
Op een idee gebracht door een topic over modeltreinen in Klaagbaak vanavond, besloot ik al mijn spullen na 20 jaar ofzo nog eens uit te halen, en te zien of het ueberhaupt nog functioneerde.
En warempel, dat deed het! :
[ afbeelding ]
Het is Fleischmann H0 spoor, maar de SNCF locomotief van de foto en de Spaanse RENFE wagons zijn van het Spaanse merk PAYA (gekregen als kind in Spanje op vakantie).
Als ik sommige sites moet geloven heeft dat merk geen bijster goede naam, maar ok, het marcheert na zo lang stil gestaan te hebben voorbeeldig over de baan -- beter dan mijn Fleischmann stoomlocomotief, vooralsnog.
Ik weet, tis een allegaartje en ik ben een leek... maar het lijkt me wel heel leuk om nieuwere spullen te kopen en aan een eigen wereld en landschap te gaan bouwen.
Hé gaaf, is dat niet zo'n rijtuig als waar de SHM mee rijdt?quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 19:26 schreef DaMart het volgende:
Nog meer mensen die dit weekend naar Eurospoor in de Jaarbeurs gaan of zijn geweest? Ik heb er vandaag rondgesnuffeld en heb een en ander mee naar huis genomen:
Wat Zwitsers materieel. De personenwagon 2e/3e klas is een mooie aanvulling op mijn bestaande stam van 2 rijtuigen (2e klas en 1e/2e klas).
Dat weet ik niet. Op hun website kan ik niet echt een gelijkend rijtuig vinden. Maar deze rijtuigen werden ingezet op de Seetalbahn .quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 19:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hé gaaf, is dat niet zo'n rijtuig als waar de SHM mee rijdt?
Ik ga morgen btw, ben benieuwd!
Ik heb ook niet echt iets gezien dat op Japans materieel lijkt. Kato was wel her en der aanwezig, maar volgens mij ook met niet-Japans materieel.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 20:58 schreef Pheno het volgende:
Ik ga denk ik niet, de gemiddelde beurs die ik hier kan bezoeken heeft mijn wensen niet
Ik bestel nu via mijn contact in Japan. En anders nog maar een keer een vliegtuig richting de rijzende zon
Hoeveel hecht je aan je verzameling? En hoe zo'n grote baan wil je hebben? Beetje creatief met ruimte doen en je kunt veel kanten op natuurlijk.quote:Op zondag 25 oktober 2009 00:13 schreef Cothen het volgende:
Ik ben het helemaal vergeten
Overigens speel ik met het idee om mijn H0-mat de deur uit te doen en over te stappen op N.
Maar aan de andere kant vind ik het ook weer zonde, heb net alle soorten mat die ik als kind wilde hebben, maar kom nu eigenlijk ruimte tekort om een fatsoenlijke baan te bouwen.
Het liefst zou ik een 4/5-sporig station hebben in de vorm van een regionaal knooppunt met ruimte voor stammen van 4/5 rjtuigen. Ik heb echter slechts 1.10x2.37m over in huis. Waarbij er in een van de hoeken ook nog eens raam zit.quote:Op zondag 25 oktober 2009 00:24 schreef NikkelCobalt het volgende:
Hoeveel hecht je aan je verzameling? En hoe zo'n grote baan wil je hebben? Beetje creatief met ruimte doen en je kunt veel kanten op natuurlijk.
Duitsland, voornamelijk regio mat, tijdperk IV/Vquote:En zou dan eerst eens kijken of er genoeg materieel in N in jouw gading ding. Welk land / tijdperk heb je?
Module/opklapbaan niks voor je dan? En wat dat land/tijdperk betreft zit je wel gebeiteld in N jaquote:Op zondag 25 oktober 2009 00:37 schreef Cothen het volgende:
[..]
Het liefst zou ik een 4/5-sporig station hebben in de vorm van een regionaal knooppunt met ruimte voor stammen van 4/5 rjtuigen. Ik heb echter slechts 1.10x2.37m over in huis. Waarbij er in een van de hoeken ook nog eens raam zit.
[..]
Duitsland, voornamelijk regio mat, tijdperk IV/V
Lijkt mij genoeg aanbod in N beschikbaar te zijn.
daar ga ik eens een nachtje over denken. Naast de " modelbaanhoek" staat mijn bureau, ik kan natuurlijk een plank maken met het station die ik neerleg als ik wil rijden. aan de andere kant heb ik "vakkenkast" van de ikea met een open achterzijde. Daar kan ik natuurlijk ook een keerlus door heen leggen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 00:41 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Module/opklapbaan niks voor je dan?
Was er eveneens vrijdag. Mij vielen de grote kwaliteitsverschillen tussen de getoonde banen op. Sommige waren helemaal super, andere ronduit slordig en liefdeloos afgewerkt.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 22:21 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik was er vrijdag. Zaten leuke dingen tussen. MCC/Dinamo was wel mooi om even te zien.
Pheno, kan je via jouw Japanse contact ook HO autootjes kopen van Honda? Ik kan geen enkele jaren 80 Honda model vinden..quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 21:02 schreef Pheno het volgende:
Kato heeft ook veel Amerikaans en bv een TGV.
Maar de shins heb ik nu wel compleet, het gaat vooral om scenery die ik wil. En die hebben ze echt niet.
Tomytec, Kato en wat andere merken. Dat is hier lastig te krijgen zonder een lijntje naar Japan.
En als ik zie wat er wel allemaal is in Japan moet ik maar weer eens met een extra lege koffer naar Japan
Eensch.quote:Op zondag 25 oktober 2009 10:36 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik vond de kwaliteit van de banen een beetje tegenvallen. Wat dat betreft vind ik Rail** toch altijd wat beter
Ik zeg ook niet dat er geen mooie banen warenquote:Op zondag 25 oktober 2009 16:05 schreef Duvel het volgende:
Ik vond er juist erg mooie banen bij zitten!
Rail is volgend jaar maart in Houten toch?quote:Op zondag 25 oktober 2009 14:09 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Eensch.
Wellicht een leuk idee om naar de volgende Rail samen te gaan met een aantal spoorwegmodelbouw FOK!ertjes?
Jazeker! Zie http://www.rail.nl/quote:Op zondag 25 oktober 2009 19:54 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Rail is volgend jaar maart in Houten toch?
Ik ben wel in. Misschien nog wat meer mensen?quote:Op zondag 25 oktober 2009 20:15 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Jazeker! Zie http://www.rail.nl/
Dat hangt van je budget af vind ik.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:33 schreef Dagoduck het volgende:
Hoeveel kost zo'n hele modeltrein ding
Hoeft niet eens tweedehands. Recentelijk voor ongeveer E 100 nieuw op de kop getikt: donkerblauwe 1100 berlijns blauw tijdperk IIIquote:Op zondag 25 oktober 2009 20:47 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Dat hangt van je budget af vind ik.
Wil je 1000¤ of meer voor een locje even: dat kan
Wil je rond de 100¤ (of zelfs minder) blijven: dat kan ook (tweedehands toch)
Nee, ik ben voor het laatst op Rail1994 geweest in de Brabanthallen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 19:46 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat er geen mooie banen waren
Maar ben je op Rail2009 geweest?
Oke, dan is het opgelostquote:Op maandag 26 oktober 2009 08:18 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, ik ben voor het laatst op Rail1994 geweest in de Brabanthallen.
Die keer dat ik op Rail was, hadden ze veel kleine Britse banen die zondermeer uitblonken in detaillering.quote:Op maandag 26 oktober 2009 10:30 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Oke, dan is het opgelost
Maar serieus, de kwaliteit van de banen op Rail is meestal (nog) hoger dan op Eurospoor. Wat niet wil zeggen dat er geen mooie banen staan op Eurospoor, maar het aantal mooie banen is daar minder.
quote:Op maandag 16 november 2009 21:58 schreef Cothen het volgende:
www.conrad.nl, rechts midden staat modelbouw.
(en het blijft waardeloos dat ik niet hier een link direct kan plaatsen)
Ik heb dit jaar een catalogus in de brievenbus gehad. Maar hier stond modelspoor ook niet in nee. En die bestuurbare auto's ook niet. Zat wel een losse uitklapflyer bij met die bestuurbare auto's, maar van modelspoor ontbrak ieder spoor idd.quote:Op maandag 16 november 2009 22:20 schreef Jump het volgende:
[..]
Ik doelde eerder op deze: http://pdf.conrad.nl/ Hier staat enkel de hoofdcatalogus. Of is er dit jaar zo gaan van de modelspoor?
Alleen wat zooi van Faller. Misschien meer geluk dit jaar Heb hier inmiddels een mooi doosje met wat goederenspul staan ;Dquote:Op dinsdag 17 november 2009 07:39 schreef Automatic_Rock het volgende:
Modelspoorcatalogus was er vorig jaar ook al niet. Alleen een select groepje klanten heeft die gekregen. Hij stond wel online maar was niet te bestellen.
Dit jaar krijg ik om de 3 maanden ofzo een modelspoorfoldertje van +/-20 bladzijdes... Misschien hebben jullie afgelopen jaar geen modelspoorartikels besteld en krijg je het daarom niet?
Ik heb voriug jaar de klantendienst gecontacteerd en zo'n verhaaltje uit duim gezogen dat papier makkelijker is dan op de site, en dan kreeg ik hem ookquote:Op dinsdag 17 november 2009 07:39 schreef Automatic_Rock het volgende:
Modelspoorcatalogus was er vorig jaar ook al niet. Alleen een select groepje klanten heeft die gekregen. Hij stond wel online maar was niet te bestellen.
Dit jaar krijg ik om de 3 maanden ofzo een modelspoorfoldertje van +/-20 bladzijdes... Misschien hebben jullie afgelopen jaar geen modelspoorartikels besteld en krijg je het daarom niet?
Dat ziet er een stuk beter uit dan Railz!quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:01 schreef DriekOplopers het volgende:
Even wat anders: maatje groter dan een baantje in de hoek van je kamer:
http://www.freymodell.de/1.html
Misschien. Hangt af van de vraag of ik tijd heb; dan druk bezig als hulpsinterklaas.quote:Op donderdag 19 november 2009 19:51 schreef YC2009 het volgende:
Wie gaat er naar de beurs in Expo Rijswijk,,, 28/29 November Aanstaande
teleurstellend....quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:27 schreef Duvel het volgende:
Hoe was het in Rijswijk?
De lange versie staat hier: http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,23716.0.htmlquote:Op dinsdag 1 december 2009 15:25 schreef Duvel het volgende:
Kort maar krachtig.
Die wagen zou ik nu wel kunnen gebruiken ja Testbaantje is niet afgedekt geweest, en ligt vol stofquote:Op vrijdag 4 december 2009 21:03 schreef DaMart het volgende:
Ik heb gisteren maar weer even geïnvesteerd in de modelspoorbaan. In de eerste plaats heb ik een Multimaus gekocht. Dat was eigenlijk een beetje noodzaak geworden. Vorige week bleef ik met mijn voet achter het snoer van de Lokmaus2 hangen, waardoor de kabel eruit getrokken werd. Sindsdien blijft de kabel niet meer in het kastje zitten. En dat was niet echt handig .
Verder heb ik een versterking voor de schoonmaaktrein gekocht:
[ afbeelding ]
Die had ik al in het oranje, maar die wagon is kapot (en hij deed het nog voordat ik hem uitleende ). En de borstelwagen en stofzuiger van Lux reinigen wel, maar het kan nog beter. Dus kijken of dat nu ook beter wordt.
Ik heb deze:quote:Op vrijdag 4 december 2009 21:04 schreef Jump het volgende:
[..]
Die wagen zou ik nu wel kunnen gebruiken ja Testbaantje is niet afgedekt geweest, en ligt vol stof
Niet echt handig om zo'n klein baantje denk ik:quote:Op vrijdag 4 december 2009 21:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik heb deze:
[ afbeelding ].
Zuigt als een beste, kan evt. ook polijsten (maar dat gaat niet zo goed op 3-rail banen).
Oh wacht, ik zie een schaalprobleem misschien.quote:Op vrijdag 4 december 2009 21:09 schreef Jump het volgende:
[..]
Niet echt handig om zo'n klein baantje denk ik:
Nquote:Op vrijdag 4 december 2009 21:40 schreef Duvel het volgende:
[..]
Oh wacht, ik zie een schaalprobleem misschien.
Het ligt eraan of je ook weet wat je precies wil maken. Als je echt krap zit zou ik naar N gaan kijken. Als ik je maten zo zie kun je een ovaal maken, met misschien wat wisselwerk op de lange stukken, maar op lange termijn kan dat saai worden....Mijn mening overigens Ik weet niet of je heel veel aan scenery gaat doen, want dan kan het juist weer leuk zijn om erg klein maar gedetailleerd te werkenquote:Op maandag 7 december 2009 09:21 schreef Spockjuh_ het volgende:
ben een beetje aan het rondkijken en struin diverse sites af op zoek naar info. Ben van plan om ook met een Digitale HO set te gaan beginnen.
Qua ruimte zit ik alleen erg krap en denk er dus over om een takelsysteem te maken om meer ruimte te creeeren. Wat ik nu heb is 1.06 m in de breedte en in de lengte ongeveer 2.50 m. Dan kom je uit op een radius 3 bocht aan weerszijden maar ik kan nog niet echt achterhalen of dat binnen de beschikbare breedte past. Zijn er tooltjes voor om dit simpel uit te rekenen of is er iemand die dit even snel kan doen?
Qua kosten zit ik na een snelle bereking op rond de 800 euro. daar zit dan in een digitale start set (bv ROCO) extra rails, aankleding zoals ondergrond, station en enkele huisjes, MDF of multiplex en bijbehorende onderbouw. Of dit ook een reële schatting is weet ik niet, natuurlijk loop je altijd tegen een paar tegen-en meevallers aan.
Gaat die ook met computer software?quote:Op vrijdag 4 december 2009 21:09 schreef Jump het volgende:
[..]
Niet echt handig om zo'n klein baantje denk ik:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Denk eerst na over twee dingen:quote:Op maandag 7 december 2009 13:40 schreef Spockjuh_ het volgende:
Kwam zojuist deze aanbieding tegen: een digitaal starterspakket van ROCO, Roco 51231 DB (staat her en der als Startset "BR 218 ") . Iemand die mij hierover iets maar vertellen of dit pakket geschikt is voor een beginner zoals ik? Heeft in ieder geval de r3 rails en is volgens mij van periode 4 of 5.
Das digitale Startset bietet viel Spielspaß mit dem mechanisch zu bedienenden Kranwagen. Gezogen von einer BR 218 der DB AG und auf einem Gleisoval mit Abstellgleis unterwegs kann von Anfang an gleich Betrieb gemacht werden.Weiterer Inhalt: Roco geoLINE-Gleisfigur A+B mit 21 Gerade G200, 1 Einspeisungselement vorinstalliert, 12 Bogen R3 (r = 434,5 mm), 1 Handweiche links, 1 Prellbock, 1 Bettungsendstück. Leistungsstarker Universaltransformator 10725 mit 50VA. Digital-Verstärker 10764. multiMAUS 10810 mit 9999 Lokadressen, Anfahrspannung, Beschleunigung und Verzögerung können getrennt programmiert werden (wahlweise Betrieb mit 14 oder 28 Fahrstufen möglich). Lichtausgang getrennt schaltbar.
Nouja, een goedkope startset om gewoon wat aan te kloten kan opzich geen miskoop zijn. Later kun je materieel wel uitbreiden, maar om nu een duurdere startset te kopen?quote:Op maandag 7 december 2009 14:14 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Denk eerst na over twee dingen:
1. Waar speelt je baan zich af? Nederland? Duitsland? Enz.
2. Wanneer speelt je baan zich ongeveer af? Jaartal?
Beslis dan wat je koopt.
Maar toch is het zonde, als je besluit dat je baan gaat over "Nederland 1955-1960" (zoals mijn aanstaande project), en je hebt net een Duitse locomotief gekocht, waarvan het eerste exemplaar in 1968 is gebouwd.quote:Op maandag 7 december 2009 15:24 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Nouja, een goedkope startset om gewoon wat aan te kloten kan opzich geen miskoop zijn. Later kun je materieel wel uitbreiden, maar om nu een duurdere startset te kopen?
Ach, ik heb ook zo'n Duitse stoomloc en diesellocje uit een startset (verder rijd/verzamel ik NL) die ik af en toe gebruik om wat analoog te testen of om op te experimenteren. Liever dat dié dingen stuk gaan dan de treinen in de vitrine. Verpatsen heeft ook weinig zin. Als dat nodig is verpats ik beter de treinen uit m'n vitrine, zonder gebruiksschadequote:Op maandag 7 december 2009 15:29 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Maar toch is het zonde, als je besluit dat je baan gaat over "Nederland 1955-1960" (zoals mijn aanstaande project), en je hebt net een Duitse locomotief gekocht, waarvan het eerste exemplaar in 1968 is gebouwd.
Die kun je wel weer verpatsen, maar je krijgt er altijd minder voor dan de aanschafprijs. Dát bedoel ik.
scenery e.d. speelt zich af bij onze oosterburen, de aangeboden set past hier dan ook goed in. Het jaartal laat ik over aan de set die ik koop maar ben wel iemand van tijdperk 4 en 5. Ook daar past bovenstaande set weer goed in.quote:Op maandag 7 december 2009 14:14 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Denk eerst na over twee dingen:
1. Waar speelt je baan zich af? Nederland? Duitsland? Enz.
2. Wanneer speelt je baan zich ongeveer af? Jaartal?
Beslis dan wat je koopt.
Dat kun je vergeten idd. Je kunt beter naar een leuk diorama gaan kijken of zo... Ik heb 3,5 bij een meter of 1,5 en ik zat te denken aan meerdere verdiepingen en weet ik veel wat. Maar dat wordt waarschijnlijk na de pensionering.quote:Op maandag 7 december 2009 16:27 schreef Cothen het volgende:
Met 2,50 x 1,06 in tijdperk IV/V kom je denk ik niet verder dan een zijlijntje met treinen van max 3/4 rijtuigen.
Ik heb zelf 2,37 x 1,10 tot mijn beschikking en ik ben al 4 maanden aan het verzinnen hoe ik mijn 7-delige DB Regio dubbeldekkerstammen (2m zonder loc) langs een perron te krijgen en dat gaat eigenlijk niet.
zie je kans om daar een foto van te maken?? Qua maten zitten we redelijk dicht bij elkaar, dan heb ik meteen een indruk hoe en watquote:Op maandag 7 december 2009 16:27 schreef Cothen het volgende:
Met 2,50 x 1,06 in tijdperk IV/V kom je denk ik niet verder dan een zijlijntje met treinen van max 3/4 rijtuigen.
Ik heb zelf 2,37 x 1,10 tot mijn beschikking en ik ben al 4 maanden aan het verzinnen hoe ik mijn 7-delige DB Regio dubbeldekkerstammen (2m zonder loc) langs een perron te krijgen en dat gaat eigenlijk niet.
Reminder for self. Ik ga toch weer eens binnenkort op zoek naar mijn 4-seizoenentrein, die ik maar niet kan vinden op het wereldwijde web. Anders maar weer hoogstpersoonlijk naar Japan, Kato pestenquote:Op zondag 25 oktober 2009 11:25 schreef Automatic_Rock het volgende:
De Honda Prelude van 1982-1987 (en dan het liefst de 2.0i-16 uit 1987) staat boven aan de lijst. Maar eigenlijk iedere Honda uit de jaren 80
Zo dacht ik toen ik begon dat ik vooral Nederlands zou gaan rijden. Alleen toen bleek het i.v.m. de ruimte toch handiger om ook een beetje de hoogte in te gaan en kwamen er bergen bij, waar mijn al gekochte RN 1602 en NS 634 toch niet zo goed bij pasten. Sindsdien ben ik met voornamelijk Zwitsers materieel gaan rijden. Als ik dat eerder had geweten, had ik die Nederlandse locs niet gekocht, denk ik. Maar aangezien ik ze nu toch heb, rijden ze ook gewoon hun rondjes op de baan .quote:Op maandag 7 december 2009 15:29 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Maar toch is het zonde, als je besluit dat je baan gaat over "Nederland 1955-1960" (zoals mijn aanstaande project), en je hebt net een Duitse locomotief gekocht, waarvan het eerste exemplaar in 1968 is gebouwd.
Die kun je wel weer verpatsen, maar je krijgt er altijd minder voor dan de aanschafprijs. Dát bedoel ik.
Met of zonder ballastbed?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:02 schreef Spockjuh_ het volgende:
ben nu begonnen om in het programma anyrail een ontwerp te maken. alleen is het verschil tussen roco geoline en rocoLine mij nog niet helemaal duidelijk. iemand?
Je kunt het wel kiezen in het programma, maar dat wil niet zeggen dat de bedding aan het spoor vastzit. Kijk hier maar: http://www.roco.cc/index.php?id=152quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:26 schreef Spockjuh_ het volgende:
rocoline is met EN zonder balastbed te kiezen , Geoline staat verder niks aangegeven in het progje dus ga uit van zonder balastbed?
GeoLine was met bedding voor zover ik weet. Dat is kant en klare rails, met ook bedienbare wisselassortiment. Handig als je je niet met je eigen wisselbouw wil bezighouden. Misschien dat je er nog wat "gebruikter"er uit wil laten zien, het zogenaamde "weatheren"quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:26 schreef Spockjuh_ het volgende:
rocoline is met EN zonder balastbed te kiezen , Geoline staat verder niks aangegeven in het progje dus ga uit van zonder balastbed?
Vandaar dat ik ook in N werk. Plus dat mijn thema eigenlijk alleen fatsoenlijk in N te krijgen is, Kato heeft weinig HO.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:32 schreef Spockjuh_ het volgende:
ah vandaar... ben nu bezig met het maken van een baan binnen de maximale afmetingen maar dat is nog niet zo makkelijk om alles passend te krijgen! wil in ieder geval met r3 bochten gaan werken, maar met een baan die max 1.08 meter breed kan zijn is dat allemaal erg krap.
Een foto gaat niet lukken (er staat namelijk nog (steeds) niets), maar ik als ik thuis ben, zal ik wat baanplannen die ik gemaakt heb posten.quote:Op maandag 7 december 2009 16:37 schreef Spockjuh_ het volgende:
zie je kans om daar een foto van te maken?? Qua maten zitten we redelijk dicht bij elkaar, dan heb ik meteen een indruk hoe en wat
Hoe groot is jouw baan eigenlijk, ik heb wel eens foto's hier gezien, maar volgensmij is-ie best compact?quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:32 schreef DaMart het volgende:
Alleen toen bleek het i.v.m. de ruimte toch handiger om ook een beetje de hoogte in te gaan en kwamen er bergen bij,
Ja. Ik zou eerst goed nadenken wat je wil. Dan bedoel ik: wat wil je uitbeelden? Tijdperk, thema? Wil je een uiterst gedetailleerde fabriekslijn, of wil je juist personenvervoer. Of beide, kan wel, al zal dat met weinig ruimte lastiger zijn.quote:Op maandag 7 december 2009 16:33 schreef Spockjuh_ het volgende:
ok, je zegt dus eigenlijk dat de lengte van de loc's je beperken. klinkt op zich logisch. bij ruimtegebruik ben je dus eigenlijk aangewezen op een loc met een paar kleinere wagentjes erachter?
zou een mooi begin zijn!!quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:46 schreef Cothen het volgende:
[..]
Een foto gaat niet lukken (er staat namelijk nog (steeds) niets), maar ik als ik thuis ben, zal ik wat baanplannen die ik gemaakt heb posten.
google me suf... heb natuurlijk al het e.e.a. gevonden wat erg bruikbaar is bij het beginnen van een baan. ga binnenkort ook nog even langs bij een speciaalzaak waar 2 banen staan met 2 verschillende scenerys, om te zien wat mij het meest trekt: goederen of personen vervoer.quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:57 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ja. Ik zou eerst goed nadenken wat je wil. Dan bedoel ik: wat wil je uitbeelden? Tijdperk, thema? Wil je een uiterst gedetailleerde fabriekslijn, of wil je juist personenvervoer. Of beide, kan wel, al zal dat met weinig ruimte lastiger zijn.
Je kunt natuurlijk ook gewoon eerst wat uitproberen, maar je de kans is groot dat je dan veel dingen koopt die je niet in je uiteindelijke baan gaat gebruiken.
Kijk veel op internet, voorbeelden zat van spoorplannen, in alle maten. Google is your friend.
Als je serieus inspiratie op wilt doen zou ik eens overwegen een beurs te bezoeken en hier te kijken naar het werk van anderen, en het aanbod van handelaren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:43 schreef Spockjuh_ het volgende:
[..]
google me suf... heb natuurlijk al het e.e.a. gevonden wat erg bruikbaar is bij het beginnen van een baan. ga binnenkort ook nog even langs bij een speciaalzaak waar 2 banen staan met 2 verschillende scenerys, om te zien wat mij het meest trekt: goederen of personen vervoer.
Mooie loc. Veel plezier ermee!quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:44 schreef DaMart het volgende:
Vanavond kon ik een van de twee bestelde locs ophalen bij de winkel. NU kan ik de gehele dienstregeling op de baan met Zwitsers materieel uitvoeren.
[ afbeelding ]
Nu is alleen het wachten nog op de Zwitserse rangeerloc die ik had besteld. Die zou in november uitgeleverd gaan worden door Roco, maar dat is nog steeds niet gebeurd.
Dat is de Rocoline met bedding, zoals die niet meer gemaakt wordt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:11 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Mooie loc. Veel plezier ermee!
Wat voor rails heb je trouwens liggen? Ziet er erg goed uit!
Okee, ik ga binnenkort aan de slag met de oude Roco, en zelf ballasten. Ook mooi. Hoop ik.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:13 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is de Rocoline met bedding, zoals die niet meer gemaakt wordt.
Zelf ballasten is natuurlijk veel werk, maar volgens mij geeft het wel meer voldoening dan rails met standaard bedding eronder. Als ik ooit een grotere baan neem (en dus eerst een groter huis ), dan heb ik sowieso nieuwe rails nodig en wil ik eigelijk zonder bedding gaan rijden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:17 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Okee, ik ga binnenkort aan de slag met de oude Roco, en zelf ballasten. Ook mooi. Hoop ik.
Wordt wel een hoop werk. Bielzen van zwart naar bruin schilderen, rails roestkleur geven. Wel even zoet mee, dan.
Dat is juist leuk. Ik heb de peco rails, omdat je dan je eigen bochten kan maken, eigen bedding kan maken en weet ik wat meer. Zelfs de wissels maak ik liever zelf Ze zijn er wel, maar niet mooi electrisch aangedreven, dat moet je dus zelf doen. Stukje charme zeg maarquote:Op dinsdag 8 december 2009 23:17 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Okee, ik ga binnenkort aan de slag met de oude Roco, en zelf ballasten. Ook mooi. Hoop ik.
Wordt wel een hoop werk. Bielzen van zwart naar bruin schilderen, rails roestkleur geven. Wel even zoet mee, dan.
Het is nog maar de vraag of de baan er in deze vorm komt.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:26 schreef Spockjuh_ het volgende:
dat is gelijk hogeschool baanbouw..jeez... idee erachter is wel ok, benieuwd naar het eindresultaat!
Anyrailquote:in welk programma heb je dit schema gemaakt?
Veel plezier en succes!quote:Op donderdag 24 december 2009 16:47 schreef Spockjuh_ het volgende:
zojuist het eerder genoemde digitale startset gekocht!! 140 euro dus dat valt zeker mee. in de winkel uitvoerig gesproken met de eigenaar over hoe nu verder. de trein zelf is komt uit periode V en is duits maar wil zelf toch kiezen voor een nederlandse scenery. Zie opmerking gewoon bouwen en dan tzt de decoder uit de loc halen en deze in een hollandse trein plaatsen was voor mij het laatste argument om tot aankoop over te gaan.
de baan zelf heeft een afmeting van 90 bij 250 dus dat past precies binnen de maximale afmetingen die ik hiervoor heb gereserveerd. nu eerst beginnen mhet kopen van hout en mdf en op zoek naar een goede handleiding hoe dit alles in elkaar te spijkeren. ben niet iemand die is opgegroeid met een spijker en zaag in de hand dus nog een leuke uitdaging...
Ja, precies. Ik heb niet voor niets 2 vitrinekasten gekocht dit jaar .quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:24 schreef Duvel het volgende:
Op een gegeven moment heb je te veel treinen voor je baan hè!
Dat zou ik ook wel willen, een schaduwstation. Misschien ooit, maar is hier lastig te realiseren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:37 schreef trainfreak het volgende:
Mijn treinen passen er nog net op.
Met een beetje puzzelen heb ik nog 2 opstelsporen vrij.
Daarom dat we besloten hebben een schaduwstation te bouwen en daarbovenop een extra niveau te maken.
Ik zit nu met een kleine 20 locomotieven trouwens. (Voornamelijk Belgisch)
Hier ook, naar onder was geen optie.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat zou ik ook wel willen, een schaduwstation. Misschien ooit, maar is hier lastig te realiseren.
Da's ook mogelijk.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:53 schreef Dagoduck het volgende:
Kan je ook een lift maken?
dan kan je stapelen
Heb je foto's van je collectie? En je rijdt h0 toch?quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:36 schreef Duvel het volgende:
Mijn treinen passen ook lang niet meer op de baan, vooral de TEE DE-IV en de Koploper zijn daar debet aan, evenals 6 IC+ rijtuigen, 4xICR, wat Duits spul en ook nog wat locs en goederenwagons... Kiezen dus, want opstelsporen voor al die treinen gaat ook niet.
Ik heb voornamelijk Nederlandse treinen trouwens...
Toen ik met de modelbaan begon, wilde ik ook Nederlands gaan rijden. Alleen toen vond ik het toch leuker om een bergbaan te maken, ivm de beschikbare ruimte. En bij een bergbaan past Nederlands materieel toch wat minder goed, natuurlijk.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:36 schreef Duvel het volgende:
Mijn treinen passen ook lang niet meer op de baan, vooral de TEE DE-IV en de Koploper zijn daar debet aan, evenals 6 IC+ rijtuigen, 4xICR, wat Duits spul en ook nog wat locs en goederenwagons... Kiezen dus, want opstelsporen voor al die treinen gaat ook niet.
Ik heb voornamelijk Nederlandse treinen trouwens...
Dat zou hier ook wel handig geweest zijn. Maar goed, onder de treinbaan heb ik nu een opslagruimte gecreëerd, ik moet toch ook wat spullen kwijt .quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat zou ik ook wel willen, een schaduwstation. Misschien ooit, maar is hier lastig te realiseren.
verkeerd gelezen...quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:55 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Heb je foto's van je collectie? En je rijdt h0 toch?
Ik heb momenteel geen andere foto's dan die van die ACTS locs die ik al eens heb gepost.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:55 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Heb je foto's van je collectie? En je rijdt h0 toch?
Mooi. Is die er ook in tijdperk III, liefst blauw maar zonder lelijk NS-logo?quote:
Ja, op tweedehands markten. En wellicht in de toekomst als variant op deze (dan ook met andere pantografen).quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:03 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Mooi. Is die er ook in tijdperk III, liefst blauw maar zonder lelijk NS-logo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |