Pheno | vrijdag 6 februari 2009 @ 09:01 |
[Links] Modelspoor startpagina : alle links die je nodig hebt. En meer! N-Project Veel tips voor N-rijders [ Bericht 79% gewijzigd door Pheno op 06-02-2009 18:43:09 ] | |
Pheno | vrijdag 6 februari 2009 @ 09:04 |
Last post: quote:Ieder zijn keuze. Japanse treinen in H0 zijn lastig, dus ik heb voor N gekozen. Voor H0 zijn er dan wel meer sceneryspullen te vinden (over het algemeen, ook niet japans). Van mij mogen de maten blijven hoor, ze zitten me niet inde weg | |
Duvel | vrijdag 6 februari 2009 @ 09:05 |
modelTreinVindPost. | |
Herr.Flick | vrijdag 6 februari 2009 @ 09:06 |
Ook maar even een tvp-tje plaatsen ondanks dat alles bij mij in dozen zit (en de komende jaren ook wel zal blijven... ) | |
DaMart | vrijdag 6 februari 2009 @ 09:06 |
quote:Ik heb een paar jaar geleden voor H0 gekozen. Enerzijds omdat ik nog wat materieel had voor H0, anderzijds omdat ik de detaillering mooier vind en er meer voor te vinden is. Enige nadeel is dat ik een beperktere baan heb kunnen neerzetten dan met spoor N. Mijn vader is nu weer bezig met zijn N-spoor opzetten, en op een kleinere oppervlakte heeft hij meer baan dan ik. | |
Flurry | vrijdag 6 februari 2009 @ 09:13 |
Ik had vroeger een docent op de lagere school met een supermooie baan op zolder. Hij had H0 materieel op N onderstellen gemonteerd, omdat hij dan de verhouding tussen trein en spoor natuurlijker vond. Je hebt dan ook zowel de detaillering van H0 als een uitgebreide baan van N, maar ik vrees dat er wel wat knutselwerk voor nodig is. Iemand daar ervaring mee? | |
Fred2 | vrijdag 6 februari 2009 @ 09:15 |
quote:Hier zit ook alles in dozen... Als ik mijn nieuwe appartementje zit ga ik maar eens kijken of ik nog een hoekje kan vinden. Ik rij overigens H0, dus het moet eigenlijk wel een flinke hoek zijn | |
Duvel | vrijdag 6 februari 2009 @ 09:34 |
quote:Dan krijg je een soort smalspoor, maar volgens mij wil dat nog steeds niet door krappe boogstralen... | |
Pheno | vrijdag 6 februari 2009 @ 11:07 |
quote:Dat is over het algemeen de reden van keuze: heb je al materiaal en hoeveel ruimt heb je nodig om je baanplan neer te zetten? Ik zal vanavond een OP in elkaar knutselen en op de wiki zetten, tenminste, mijn agenda is nog leeg, dus dan kan ik lekker weer op linkjesjacht. Mocht men tips hebben, ik hoor ze graag! PM ze dan even. Dan maken we met elkaar een ge-update OP | |
BaDaZz | vrijdag 6 februari 2009 @ 11:08 |
Gister even naar de lokale modelbouwzaak hier in Middelburg geweest. Even kijken wat een Trix koploper kost. Die man vraagt er 329,- voor. En hij zei dat er niks van de prijs af ging. Dus meneer....tot ziens PS. echt vriendelijk is hij ook niet | |
Dichterbijer | vrijdag 6 februari 2009 @ 12:17 |
Brabantse Marklin rijders, vrezen het ergste... | |
Automatic_Rock | vrijdag 6 februari 2009 @ 13:07 |
Ik ben ooit begonnen met H0, maar daar blijf ik ook bij omdat je veel meer zelf kan maken. En dat vind ik toch het leukst. En meer, betere, en mooiere detaillering natuurlijk | |
Pheno | vrijdag 6 februari 2009 @ 13:10 |
Mwoa, op N lukt dat ook. Ok, je moet geen bibberhandjes hebben Alleen mijn loep is stuk, dus ooit maar even naar een bouwmarkt om er 1 te halen | |
Automatic_Rock | vrijdag 6 februari 2009 @ 13:39 |
Ja ok, in schaal N kan je ook zelf dingen maken. Maar het is een stuk lastiger om een bevredigend resultaat te krijgen, en geschikte materialen zijn ook minder. | |
Wombcat | vrijdag 6 februari 2009 @ 18:01 |
Ik plaats even een spoorzoekertje | |
Dr_Flash | vrijdag 6 februari 2009 @ 18:27 |
quote:Nee lijkt me ook niet. Dan flikkert de boel constant om als je een beetje op snelheid door een bocht rijdt | |
Pheno | vrijdag 6 februari 2009 @ 18:47 |
Even heel snel iets opgezocht voor de OP, maar weinig tijd vandaag. Morgen ga ik maar eens echt leuke dingen zoeken. Maar ik moest er even wat aan doen [ Bericht 1% gewijzigd door Pheno op 07-02-2009 09:00:16 ] | |
NikkelCobalt | vrijdag 6 februari 2009 @ 23:10 |
Tvp. | |
NikkelCobalt | zaterdag 7 februari 2009 @ 16:50 |
En de schade na de beurs: 3 blauwe interregio bakken | |
invine | zaterdag 7 februari 2009 @ 18:10 |
Heb even wat (oude) foto's opgezocht van de trein van mijn vader.. kon er niet veel vinden. Het is een outdoor LGB trein met heel wat zelf gemaakte treinen etc. kon helaas maar 3 fotos vinden En een youtube filmpje.. valt verder niet zoveel te zien maar ach: | |
NikkelCobalt | dinsdag 10 februari 2009 @ 17:20 |
quote:Ik zag hem voor 310 Ik ga er vanuit dat het nieuwstaat was. | |
BaDaZz | woensdag 11 februari 2009 @ 15:04 |
Hij was inderdaad nieuw. Op internet zie ik ze voor 289 nieuw dus voorlopig richt ik me op die | |
DaMart | woensdag 11 februari 2009 @ 21:33 |
Ik heb net de modelspoorwinkel maar even gemaild. Als het goed is, kan deze loc binnenkort worden ingezet voor het rangeerwerk . | |
Automatic_Rock | donderdag 12 februari 2009 @ 08:03 |
quote:Gaat dan de Hippel in de verkoop?? | |
DaMart | donderdag 12 februari 2009 @ 08:45 |
quote:Nee, die vind ik te leuk om weg te doen . | |
Duvel | donderdag 12 februari 2009 @ 14:51 |
Hippel is dan ook tof. | |
DaMart | donderdag 12 februari 2009 @ 14:54 |
quote:Had je vader nou ook last van vierkante wielen met al die blaadjes op de rails? | |
invine | donderdag 12 februari 2009 @ 17:29 |
quote:Vierkante wielen? nee alles staat binnen in de herfst/winter. | |
NikkelCobalt | vrijdag 13 februari 2009 @ 19:12 |
quote: | |
Meike26 | vrijdag 13 februari 2009 @ 19:26 |
Erg tof/goed nieuws Al heeft m'n vader al jaren geen LGB en N spoor meer, hij heeft me wel wat mee gegeven van zijn treinen-passie. Ben ook jaren achter elkaar naar Zwitserland op vakantie geweest. En denk dat dat voor veel treinenliefhebbers toch ook wel het paradijs is. Voor mij wel... geen idee hoe het model heet, maar dit is een hele mooie loc: | |
NikkelCobalt | zaterdag 14 februari 2009 @ 01:35 |
quote:Verschilt van persoon tot persoon. Pheno hier bijvoorbeeld is van het Japanse spul, en ik zelf meer van het Nederlandse. Ik heb niks met Zwitserland, bergen vind ik maar niks: ik houd van het vlakke Nederlandse land, de uniforme infrastructuur en de treinen in de unieke gele stijl. | |
Jump | dinsdag 3 maart 2009 @ 22:55 |
Het heeft even stilgelegen bij mij, maar ben er terug * Jump is nu bezig om mijn signalen die aan de LS-DEC-DB hangen te schakelen via het twincenter. Staat mooi uitgelegd, maar ik doe precies toch nog iets verkeerd, of gebruik gewoon de verkeerde adressen | |
Jump | woensdag 4 maart 2009 @ 00:09 |
Mijn wisseldecoder werkt goed, nu nog de lichtjes | |
Jump | woensdag 4 maart 2009 @ 00:16 |
Alles werkt Woehoew In feite poepsimpel draadjes omdraaien | |
NikkelCobalt | woensdag 4 maart 2009 @ 01:33 |
Heb mijn verzameling nog even uitgebreid met 5x plan E, 3x ICK en 1x 1300. En alles nu in een mooie vitrine | |
DaMart | woensdag 4 maart 2009 @ 06:52 |
quote:Ik heb een overwegend Zwitserse baan. Ik houd van de bergen (zeker handig op een kleine oppervlakte). Ik ben een paar keer in Zwitserland geweest met de trein, dus de materieelkeuze was toen snel gemaakt. Al heb ik ook twee Nederlandse locs, die er af en toe rondrijden . | |
Automatic_Rock | woensdag 4 maart 2009 @ 07:58 |
Gaat er nog iemand naar Rail2009? Ik ga vrijdag | |
NikkelCobalt | woensdag 4 maart 2009 @ 11:20 |
quote:Heb er wel aan gedacht. Maar ik moet even zien of het uitkomt. Als ik ga, ga ik op vrijdag | |
Meike26 | woensdag 4 maart 2009 @ 13:50 |
Ik ga Zaterdag waarschijnlijk, samen met m'n vriend en schoonvader. Hij, schoonvader, is nog aan het twijfelen tussen H0 en N spoor. Hij heeft beide sporen thuis liggen, maar van N-spoor heeft hij maar 1 loc n van H0 3 loc's. Allemaal Nederlandse trouwens. | |
NikkelCobalt | woensdag 4 maart 2009 @ 18:16 |
quote:Als het nog in goede staat is kan hij 1 van de verzamelingen wel verkopen. En voor de keuze.. H0 meer voor de details, en N voor de grotere oppervlakte, meer priegelwerk en minder ruime keuze in materieel | |
Fred2 | woensdag 4 maart 2009 @ 23:20 |
quote:ik denk dat ik pas. Deze maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning en ik denk dat de verleiding te groot is om geld uit te gaan geven dat bestemd is voor de nieuwe tv | |
Jump | woensdag 4 maart 2009 @ 23:21 |
Ik ben standby dit weekend, dus ga niet naar Houten gaan rijden Is me trouwens ook net iets te ver. | |
Jump | woensdag 4 maart 2009 @ 23:42 |
Wat fotookes: Heb er ook maar eens klein videooke van gemaakt, heb ik bewijs voor mezelfd dat ik het ooit werkend gekregen heb | |
Duvel | donderdag 5 maart 2009 @ 09:35 |
Tof! Wat voor seinprinten zijn dat, LS-DEC-DB? | |
Jump | donderdag 5 maart 2009 @ 12:52 |
quote:Yupz. | |
Duvel | donderdag 5 maart 2009 @ 13:57 |
quote:Eh, ik stelde de vraag verkeerd: LS-DEC-DB kwam uit jouw post, ik wilde eigenlijk weten wat voor dingen dat zijn! | |
Herr.Flick | donderdag 5 maart 2009 @ 14:24 |
quote:http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm | |
Automatic_Rock | donderdag 5 maart 2009 @ 14:51 |
quote:wat een lelijke website | |
Jump | donderdag 5 maart 2009 @ 19:25 |
quote:LS-DEC-... is een signaaldecoder. Als er DB achter staat is het voor de Duitse seinen, je hebt ook NMBS, NS, SBB, ... | |
Jump | donderdag 5 maart 2009 @ 19:25 |
quote:Ja, met de site gaan ze geen prijzen winnen | |
Duvel | donderdag 5 maart 2009 @ 22:11 |
Ik heb 't gelezen, toffe dingen! Jammer alleen dat 't zelfs als bouwpakket nog ca. 11 euro per sein kost. (Ex. sein.) | |
Jump | donderdag 5 maart 2009 @ 22:28 |
quote:Via conrad 9.5 per sein. Welke decoders gebruik jij voor de signalering? | |
DriekOplopers | vrijdag 6 maart 2009 @ 00:01 |
tvp | |
Duvel | vrijdag 6 maart 2009 @ 08:20 |
quote:Nog geen. Ik ben nog zwaar in de experimenteerfase, net afgelopen week voor het eerst wissels gestuurd via het programma Koploper en MRDirect. | |
Jump | vrijdag 6 maart 2009 @ 12:28 |
quote:Daar ben ik ook momenteel, in de experimenteer fase. Morgen ga ik eens een seriele kabel opsnorren en het twin center met de pc verbinden en koploper ook eens testen. En het voorlopig ook bij wissels houden. Mijnbezetmelders liggen al klaar, maar dat is de volgende stap | |
Automatic_Rock | vrijdag 6 maart 2009 @ 15:18 |
Zo, ik ben weer terug van Rail 2009. Ik had het idee dat er vorig jaar meer tekoop en tezien was.., maar dat kan aan mij liggen. Ik geloof dat er iemand was die over Eurospoor2008 klaagde dat er weinig aanbod in N was..., nou, over Rail hoef je dan niet te klagen volgens mij | |
Jump | zaterdag 7 maart 2009 @ 00:58 |
Heeft er trouwens iemand een IB ow twin center aan de pc hangen? Zo ja, de kabel die nodig is, is dat een gewone kabel, en geen nulmodem kabel? Of hebben jullie die zelf gefabriceerd? | |
capricia | zaterdag 7 maart 2009 @ 01:00 |
Kan iemand mij vertellen waarom je altijd ziet dat het verkleind is, dat het modelbouw is. Neem nou de foto's uit de OP...ontzettend mooi, maar toch zie je dat het niet real is...waar ligt dat nou aan? | |
Wombcat | zaterdag 7 maart 2009 @ 01:12 |
quote:De kleine details zijn te groot. Neem bijvoorbeeld de kozijnen van ramen. Als je die op schaal doet, dan zijn ze maar een halve millimeter (of minder). Dat kan het materiaal niet aan, dus moet dat iets groter => verhoudingen zijn zoek. Nergens ernstig, maar wel dusdanig dat je het kunt zien. Plus de kleuren zijn iha te helder en te regelmatig. | |
Jump | zaterdag 7 maart 2009 @ 01:19 |
Deze is dat weer mooi gedetailleerd: Bron: http://modeltreinbaan.nl/?p=1627 | |
Duvel | zaterdag 7 maart 2009 @ 09:04 |
quote:'t Is geen nullmodemkabel, want die heeft twee dezelfde connectoren (F/F), maar een verlengkabel daarvoor, met twee verschillende connectoren dus (M/F). Ik heb hier een TC staan (geleend), de kabel heb k niet zelf gemaakt, maar die was toevallig over van een project op m'n werk. | |
Jump | zaterdag 7 maart 2009 @ 13:48 |
quote:Ik had ook eentje geleend van het werk, zit nu al terug in laptop tas aangezien die toch niet werkte. Even naar de lokale pc boer geweest en een serieel kabeltje gekocht en verbonden. Nu de quick guide eens lezen | |
DaMart | zaterdag 7 maart 2009 @ 14:53 |
quote:Dat ziet er zeker mooi uit! | |
Jump | zaterdag 7 maart 2009 @ 15:21 |
* Jump is zojuist achter wat hout geweest Zo dadelijk aan een onderbouw beginnen voor een klein testbaantje Nu ik geen FA meer ben toch meer tijd Uiteraard volgen er achteraf wel foto's [ Bericht 13% gewijzigd door Jump op 07-03-2009 15:29:54 ] | |
Jump | zaterdag 7 maart 2009 @ 18:48 |
ZO, het zit in elkaar Wel is het aan de ene kant negen mm breder dan de andere kant door een rekenfoutje Zo dadelijk wat fotootjes maken | |
Jump | zaterdag 7 maart 2009 @ 21:59 |
Het tafelke staat er nog maar voorlopig. Morgen komt er een betere en stabielere bevestiging. Ik wou eerst geen gaten maken in de muur om het zo vast te maken, aangezien mijn pa waarschijnlijk niet graag zou hebben dat er gaten in de muur zitten. Het eerste wat die zegt als die binnenkomt was "waarom geen plankjes aan de muur en zo vastmaken?" Dat is dus voor morgen. En op die manier heb ik de volledige ruimte eronder nog vrij voor te gebruiken voor opslag en zo Met een mooie 135 breed, en rechts 80 cm en links 65 cm diep meer dan groot genoeg voor een mooie 'test'-opstelling te maken. Het hoekje dat er aan de linkerkant uit is, is voor de verwarming, het staat nu nog een goede 20 cm te hoog. Als het lager staat, komt het vlak boven de verwarming, en ik wil geen kookplaat hebben Het staat ook niet ver van mijn huidige testplank, stoel draaien en ik ben er | |
NikkelCobalt | zondag 8 maart 2009 @ 00:31 |
quote:Wat wil je gaan testen op je tafel dan? Digitale baan? | |
Jump | zondag 8 maart 2009 @ 12:21 |
quote:Yupz. Ik wil gewoon alles wat beter leren kennen en op een klein plankje lukt dat niet echt | |
Profesor | maandag 9 maart 2009 @ 10:06 |
Ik ben gisteren naar een treinen beurs geweest in Houten. Wat mij opviel is dat men alles zo levensecht probeert te maken.. BEHALVE DE TREINEN! Ik heb slechts 1 maquette gezien met vuil gemaakte treinen en slechts 1 trein met een voorzichtig opgeplakte graffiti. Verder zie je overal gloednieuwe treinen rondrijden in landschappen die verder wel realistisch zijn. Vraag: Waarom zie je geen roest en vuil op de treinen? | |
TommyGun | maandag 9 maart 2009 @ 10:16 |
Iemand nog interesse in het volgende? [TK] Model spoor + treintjes Oud topic maar heb het destijds nooit meer doorgezet ivm verhuizing enzo, maar verder is het onaangeraakt op zolder beland. | |
Meike26 | maandag 9 maart 2009 @ 13:03 |
Samen met partner en schoonvader gister ook naar Rail'09 geweest. Veel modelbanen, grote banen, kleine banen en een belangrijke beslissing... word het nou N spoor of HO ? N-spoor dus En iemand hier in dit topic zei dat de detailering van HO beter was, maar mijn ervaring van gister is dat de treintjes / wagons van N-spoor er realistischer utizien, en minder plastic uitstraling dan H0. De tafel bij schoonvader word waarschijnlijk een U vorm..Kamer is 3,5 bij 8 meter...dus tafel zal wel de helft van de kamer worden | |
NikkelCobalt | maandag 9 maart 2009 @ 19:45 |
quote:Verschilt heel erg per merk. Ik heb hier een Minitrix Koploper, maar die cabinebeglazing is erg onrealistisch tov de H0 varianten. Wat wel weer zo is, is dat omdat het kleiner is, zulke details minder opvallen. Voorbeeld: N: http://i20.ebayimg.com/08/i/001/2c/65/824d_1.JPG H0: http://www.trix.nl/nieuws/afbeeldingen/KoploperActs.jpg Het H0 model heeft namelijk wel spijlen tussen de ramen. | |
Jump | maandag 9 maart 2009 @ 20:19 |
Morgen toch maar even een dagje verlof aanvragen voor 24 april. Net zoals vorig jaar naar Intermodellbau in Dortmund gaan dan | |
NikkelCobalt | maandag 9 maart 2009 @ 21:40 |
quote:Omdat treinen doorgaans dure dingen zijn die men liever niet vuilmaakt Als ze vuil zijn dalen ze ook in waarde. Dat kan ongunstig zijn als je ze ooit nog wilt verkopen. Daarnaast is het ook wel een secuur en tijdrovend werkje, vooral als je veel materieel moet bekliederen. | |
Jump | dinsdag 10 maart 2009 @ 21:56 |
Doorloop het topic van Jeroni zijn baan eens, Boppard (link: http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=2449.2055) Hij vervuilt ze wel, en ik vind ze er soms toch véél beter uitzien als de gelakte versies recht uit de doos. | |
NikkelCobalt | dinsdag 10 maart 2009 @ 22:54 |
quote:Het ziet er ook veel mooier uit. Op een minitrix 1800 van 100 euro wil ik het nog wel eens proberen. In de laatste plaats omdat er meer van die dingen smerig rondrijden dan schoon | |
Meike26 | woensdag 11 maart 2009 @ 12:04 |
Ziet er inderdaad goed uit zo, met dat vuilgemaakte. Snap alleen niet waarom die Jeroni wel de industriele wagons vuil maakt, maar niet de commercielen ? Alleen de onderste rand vuil maken is al voldoende om het realistisch te maken. | |
NikkelCobalt | zaterdag 14 maart 2009 @ 16:25 |
Heb wat van mijn treinen aan de muur gehangen | |
DriekOplopers | zaterdag 14 maart 2009 @ 16:40 |
quote:Mooie collectie! | |
NikkelCobalt | zaterdag 14 maart 2009 @ 16:45 |
quote:Bedankt | |
Ferguras | woensdag 18 maart 2009 @ 14:58 |
mooie verzameling! | |
Dr_Flash | zondag 22 maart 2009 @ 17:50 |
Iemand die meer weet over "schaal T"? | |
Jump | zondag 22 maart 2009 @ 19:46 |
spoorbreedte is 3 mm! | |
Jump | zondag 22 maart 2009 @ 19:47 |
En het is voor mensen die in een trailerpark wonen en toch een groot layout willen n vééééls te klein | |
Dr_Flash | zondag 22 maart 2009 @ 21:40 |
Ik had er nog nooit van gehoord, ik ken Z als kleinste (1:220) | |
Jump | maandag 23 maart 2009 @ 12:30 |
Schaal T is ook nog maar iets nieuws van enkele maanden hoor. Het is echt veel te klein om er met te kunnen werken. Je mannetjes zijn dan 2 mm hoog of zo. Straks gaan ze beginnen op moleculair niveau met treintjes of zo. Ik vind schaal Z al klein genoeg. Schaal T lijkt me eerder iets op een collectors item, of iets waarvan je 1 treintje gaat kopen om zogezegd als miniatuur trein op je H0 te zetten Zoals er bij sommige een schaal II trein in de tuin ligt | |
DaMart | zaterdag 28 maart 2009 @ 09:01 |
quote:Een modelspoorbaan op je modelspoorbaan, wel origineel! . De loc die in mijn startersset zat, rijdt niet heel erg lekker meer. Het lijkt alsof hij meer last heeft van vuile plekken op de baan en wissels (met stroomloze punten) dan andere locs. Ik zit te denken om de wielen eens schoon te maken. Maar wat kan ik daar het beste voor gebruiken? Alcohol? | |
Pheno | zaterdag 4 april 2009 @ 04:33 |
Ik heb de Kato winkels in Osaka en Tokyo gevonden. Dat is een potje kut voor mijn creditcard geweest. Maar ik heb nu de Shinkansen 500, die toch #1 op mijn "to have" lijstje stond. 8 carset, omdat 16 pas leuk is als je een gymzaal tot je beschikking hebt. Ik heb maar meteen lichtsets aangeschaft voor mijn N700, nu ik er toch was En wat gebouwtjes, een shinto tempel bv. De plaatjes volgen wel als ik thuis ben, ik typ dit nu in de Appleshop in Ginza, Tokyo. De treinshop in Tokyo (in een buitenwijk) heeft gewoon een passagierswagon in hun parkeerplaats staan, het was redelijk goed te vinden | |
NikkelCobalt | zaterdag 4 april 2009 @ 13:25 |
quote: En als je straks een gymzaal tot je beschikking hebt, dan moet je weer helemaal terug naar Japan om die 16 delige set op te halen? | |
Pheno | maandag 6 april 2009 @ 07:18 |
Ik zorg wel dat die gymzaal in Japan is Ik ben nu weer thuis, de eerste was is al bijna klaar. Straks maar eens kijken of ik al wat in elkaar kan gaan zetten, maar ik denk dat vandaag vooral een bijkomdag wordt. En een boodschappendag | |
Pheno | maandag 6 april 2009 @ 17:23 |
En daar is hij dan, mijn volgende kato"boekje". Een losse doos en een half boek met 500 stellen. Wat dus een vol boek maakt Daarnaast nog wat modelhuisjes van tomytec: Een openbaar toilet en wat parkattributen: Een tempel: Een begraafplaats: Ook wat mensjes in kimono: Ik heb nog meer gehaald, lichtsets voor de shins die ik nu heb, die moet ik nog inbouwen. Een yakitori tentje, een etenskarretje en wat meer figuren etc, maar jullie krijgen een idee Mijn shins zijn nu wel compleet, of de E5 moet uitkomen, maar goed, de tofste 2 heb ik nu wel. En nu dus ook mijn favo: Nu heb ik genoeg beginmateriaal om eindelijk eens serieus te beginnen met de baan en zijn scenery. Ik gok dat ik nog wel wat ga importeren, maar dat komt later wel, eerst eens wat rijdends hebben nu. | |
Jump | maandag 6 april 2009 @ 18:40 |
Schoon treintje | |
Jump | zondag 12 april 2009 @ 18:23 |
Wie gaat er binnenkort ook naar Intermodellbau in Dortmund? | |
NikkelCobalt | zondag 12 april 2009 @ 23:33 |
Misschien. Is eind weg, dus om even een dagje heen en weer te gaan vind ik niet zo handig. | |
Jump | maandag 13 april 2009 @ 19:28 |
quote:Jah, dat het een eindje is is voor mij spijtig genoeg ook waar. Maar vorig jaar heb ik er mij de ganse dag goed geamuseerd. Ditjaar ga ik zelf ook terug, hopelijk bevalt het me evengoed als vorig jaar. Btw, ik wil op een testbaantje wat spoortjes vastleggen, maar heb geen kleine spijkertjes liggen momenteel. Lijmen zie ik niet zitten, want het is een testbaantje, iemand nog een ideetje? | |
Jump | maandag 13 april 2009 @ 21:01 |
quote: | |
NikkelCobalt | dinsdag 14 april 2009 @ 12:25 |
quote:Houtlijm, kun je weer losweken door een nachtje een natte doek erop te leggen. | |
Jump | woensdag 15 april 2009 @ 20:42 |
Pff, had ik via via wat soldeervloeistof, is het S39 dat overal afgeraden wordt. Maar eens op zoek naar purine... | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 08:17 |
Geen elektronica solderen met S39 nee. Ook geen messing denk ik, bijt dat spul? | |
Jump | donderdag 16 april 2009 @ 20:34 |
Pfff, drie doe het zelvers afgelopen toen ik naar huis reed en bij hen enkel hebben ze het, laat staan kennen En als ik soldeervloeistof vraag komen ze allemaal af met S39 En nu blijkt dat ik mijn plastieken railverbindingen ergens gelegd hebt, maar waar!! | |
Jump | donderdag 16 april 2009 @ 20:46 |
Overigens ben ik dit testbaantje aan het bouwen. Ongeveer toch,want niet de lengtes komen niet altijd overeen, maar wissels zijn wel juist | |
NikkelCobalt | maandag 20 april 2009 @ 00:35 |
Die 3-weg wissel ligt daar gewoon voor de test? | |
Jump | donderdag 23 april 2009 @ 21:38 |
Ik heb het iets anders opgebouwd, maar ligt nog gewoon los nu. Ik ben nog op zoek naar purine om draadjes aan sporen te solderen. Het potje S39 heb ik gelijk maar ver genoeg weg gezet | |
Jump | maandag 27 april 2009 @ 20:45 |
* Jump heeft zojuist een doosje railnageltjes op tapijt gegooid Dat wordt weer zoeken! | |
Pheno | maandag 27 april 2009 @ 20:46 |
quote:Magneetje erbij en dan schiet het wat meer op. | |
Jump | dinsdag 28 april 2009 @ 20:58 |
quote:Ze zijn allemaal weg nu, ik voel er toch geen meer in mijn voeten | |
Pheno | woensdag 29 april 2009 @ 07:01 |
Ik zit nog wat te experimenteren met ondergrond. Ik wil sowieso een schaduwstation, dus twee verdiepingen. Simpele maar dure oplossing: twee platen boven elkaar. Nadeel, ik kan er niet makkelijk bij als er iets eens misgaat op de onderste verdieping. Ik zou de onderste plaat ook kunnen uitzagen zodat het schaduwtraject er dus alleen "hangt". Dan kan ik er een stuk makkelijker bij. Qua ondergrond ben ik even bezig gegaan met geluidsisolerend materiaal, maar wat ik nu heb valt tegen. Iemand ervaring met bv kurk of dat leuke luchtbolletjesfolie? Volgens mij isoleert dat makkelijker, maar kurk zoek ik me al een slag in de rondte voor, maar een bouwmarkt heeft alleen overpriced ondervloeren. | |
NikkelCobalt | woensdag 29 april 2009 @ 14:42 |
Reepjes styrodur? Verkrijgbaar bij groothandels. Voordeel is de prijs, nadeel is dat ze niet overal zitten. | |
Jump | maandag 4 mei 2009 @ 22:11 |
Zo meteen eens wat foto's van testbaantje online pleuren | |
Jump | maandag 4 mei 2009 @ 22:44 |
1. Overzicht onderkant, links en rechts liggen nog enkele aansluitingen. Linkse print is de wisseldecoder, twee andere grote prints zijn de bezetmelders. Rechtsboven zie je de aansluitingen naar Twin-Center en stroomaansluiting. 2. Detail van rechtsboven. 3. Overzichtsfoto van de voorkant. 4. Complete opstelling met Twin-Center en bijgeplaatst. 5. Ligt recht genoeg voor testbaantje Ohja, je kan op de foto's klikken | |
Duvel | dinsdag 5 mei 2009 @ 08:48 |
Cool! BMD16-SD's! | |
Jump | dinsdag 5 mei 2009 @ 20:24 |
quote:De enige echte | |
cheqy | donderdag 14 mei 2009 @ 11:23 |
Hoi, even een vraag van een leek. Ik heb voor mijn zoontje een gebruikte starterset op schaal N gekregen maarde rails moet gereinigd worden. En volgens mij kan het onderstel van een loc ook wel een beurtje gebruiken Hoe kan ik dat het beste doen? | |
Fred2 | donderdag 14 mei 2009 @ 11:33 |
Voor het reinigen van de rails heb ik ooit op de hcc-dagen een blokje gekocht waar het vuil van de rails gehaald kan worden. Ga iig niet aan de slag met schuurpapier, dan blijf je namelijk bezig: de rails krijgt dan allerlei kleine groeven waar weer nieuw vuil in kan vallen. Voor het onderstel kan ik je niet verder helpen, maar ben wel beniewd. Heb zelf sinds enkele dagen een paar loks in bezit die ook een beurt kunnen gebruiken | |
De_Hertog | donderdag 14 mei 2009 @ 11:52 |
quote:Wat een enorm mooi treinstel. Zijn er hier ook mensen bij Miniatur Wunderland geweest? De grootste modelspoorbaan ter wereld, in een oud pakhuis in Hamburg. Erg mooi. Heb er eerder over gepost in het treinentopic: Treinentopic #152 - de stenen vliegen in het rond! | |
NikkelCobalt | donderdag 14 mei 2009 @ 13:59 |
quote:Hier wat links waar je wellicht wat aan hebt: http://www.nproject.org/n(...)n-de-locomotief.html http://www.nproject.org/n(...)en-van-de-rails.html http://www.nproject.org/n(...)n-van-de-wielen.html Wel leuk dat die vent zoveel mogelijk DIY oplossingen gebruikt. Ik doe zelf de rails overigens met een stukje vilt. | |
cheqy | donderdag 14 mei 2009 @ 14:28 |
quote:Ok bedankt. ik had al een stukje schuurpapier klaar liggen. Ik ben blij dat ik voor alle zekerheid nog maar even heb gewacht. | |
Okeuj | vrijdag 15 mei 2009 @ 03:41 |
Ik gebruikte altijd om mn rails weer schoon te krijgen een doek met daarop een beetje pure alcohol, wat wel bij elke drogist te krijgen is denk ik. Werkte prima in ieder geval! | |
Ivopedia | zaterdag 16 mei 2009 @ 22:13 |
Leuk topic, zal kijken of ik morgen wat foto's kan posten van mijn modelspoor. | |
DriekOplopers | zondag 17 mei 2009 @ 17:05 |
quote:Klopt. Het beste middel. | |
NikkelCobalt | zondag 17 mei 2009 @ 18:01 |
quote:Heb jij ook modeltreinen dan? | |
Duvel | zondag 17 mei 2009 @ 18:46 |
Eergisteren een ACTS 1200 gekocht. Past goed bij de rest. | |
NikkelCobalt | zondag 17 mei 2009 @ 18:55 |
quote:Is dat model zo uitgebracht? | |
Duvel | zondag 17 mei 2009 @ 18:57 |
quote:Ja, bij zowel Märklin als Trix. | |
NikkelCobalt | zondag 17 mei 2009 @ 18:59 |
quote:H0 bofkonten | |
Duvel | zondag 17 mei 2009 @ 19:10 |
quote:Ja, jammer van de adviesprijzen van dit soort locs. Bedragen die ik er niet voor over heb. | |
NikkelCobalt | zondag 17 mei 2009 @ 19:11 |
quote:Hoe bedoel je? Adviesprijs van een ACTS 1200? | |
Duvel | zondag 17 mei 2009 @ 20:57 |
quote:Ja, het ding moest oorspronkelijk 329 euro kosten of zo. Nu was ie 130 goedkoper. | |
DriekOplopers | zondag 17 mei 2009 @ 23:40 |
quote:Jazeker! Er is meer qua hobby dan alleen maar valse columns schrijven. | |
Jump | zondag 17 mei 2009 @ 23:44 |
quote:Foto's! | |
NikkelCobalt | maandag 18 mei 2009 @ 01:31 |
quote: | |
Ivopedia | maandag 18 mei 2009 @ 18:12 |
Mijn modelspoor en treinen ( heb er al heel lang niet meer aan gewerkt, zo'n 7 jaar al niet maarja ). | |
DaMart | donderdag 21 mei 2009 @ 22:41 |
Sinds vandaag beschouw ik mijn modelspoorbaan echt als af. Na een jaar heb ik eindelijk de tijdelijke bedrading vervangen en netjes weggewerkt en meteen de laatste lichten aangesloten. Foto's mogen natuurlijk niet ontbreken . Overzicht van de baan, met linksboven het dorp St. Niklaus en rechts daarvan het daldorp Waldbrunn, met klein emplacement. Het station van Waldbrunn. Een opmerkelijke verschijning in het berglandschap, hippel 634 is net met een werktrein vertrokken vanuit St. Niklaus. Binnenkort wil ik er nog eens een hele website aan gaan wijden . | |
Duvel | donderdag 21 mei 2009 @ 23:21 |
Erg mooi! | |
NikkelCobalt | vrijdag 22 mei 2009 @ 00:14 |
Leuk Ivopedia & DaMart! | |
Duvel | vrijdag 22 mei 2009 @ 00:21 |
Stik, mijn modelbaan-aanstuurpc is overleden vanavond. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 mei 2009 @ 21:53 |
quote:Leuk. Geef je hier dan wel effe een seintje? | |
Automatic_Rock | zaterdag 23 mei 2009 @ 09:10 |
quote:Ik was van beneden naar boven aan het scrollen en toen zag ik ineens een bekend landschap En wat ga je nu doen nu het echt af is? Verbouwen? | |
DaMart | zaterdag 23 mei 2009 @ 10:07 |
quote:Nee, de baan blijft nu zoals hij is. Binnen de ruimte van die kamer heb ik toch niet veel alternatieven . Ik ga er nu gewoon mee rijden, en af en toe eens nieuw materieel aanschaffen (en wellicht een tweede vitrinekast als ik heel veel nieuwe treinen koop . En ik wil de passagiersrijtuigen nog voorzien van verlichting en misschien wat reizigers, dat zal ook nog wel een aardige klus worden, denk ik . | |
DaMart | woensdag 3 juni 2009 @ 20:18 |
Vanmiddag 3 nieuwe wagons opgehaald: Een postwagon Waarbij ik nergens de opstap onder de deur in kan steken . En deze set: | |
DriekOplopers | woensdag 3 juni 2009 @ 20:52 |
quote:Komt dat misschien doordat die wagons geen treden hebben/hadden? Op perronhoogte gelijk aansluiten zodat karretjes met post gemakkelijk in- en uit kunnen/konden rijden? | |
DaMart | woensdag 3 juni 2009 @ 21:00 |
quote:Volgens het plaatje op de site van Roco zou er wel een opstap onder moeten zitten. En in de beschrijving staat ook dat dat moet, alleen ik kan de opstappen nergens in kwijt. | |
Pheno | woensdag 3 juni 2009 @ 21:01 |
quote:Hoezo ergens in kwijt? Lijm | |
NikkelCobalt | donderdag 11 juni 2009 @ 11:30 |
Filmpje van wat programmeerwerk ism digitale aansturing met m'n ACTS 513-9 | |
DaMart | donderdag 11 juni 2009 @ 22:35 |
Mijn vader kwam vandaag terug uit Zwitserland en had wat meegebracht uit een modelspoorwinkel aldaar: Ik heb al een stam van deze rijtuigen, maar deze variant had ik nog niet. Nu alleen nog eens proberen om de tweedeklasversie ergens op de kop te tikken, want mijn treinstam bestaat nu uit twee eersteklas rijtuigen, één tweedeklas rijtuig en een bagagerijtuig. | |
DaMart | vrijdag 10 juli 2009 @ 17:01 |
quote:En ook de tweedeklasversie heb ik nu, wederom door mijn vader meegebracht uit Zwitserland. Mijn IC is nu wel lekker lang dus . | |
DaMart | vrijdag 10 juli 2009 @ 17:03 |
Wat voor koppelingen gebruiken de H0-rijders hier, trouwens? Ik heb als test een aantal beugelkoppelingen vervangen door kortkoppelingen, en ik ben nu eigenlijk geneigd om alles te vervangen. Het ziet er zo veel mooier uit als de buffers tegen elkaar staan, vind ik . | |
Fred2 | vrijdag 10 juli 2009 @ 17:09 |
Ik rijd met Fleischmann Profi-koppelingen. Maar ik rij dan ook voornamelijk met Fleischmann materieel. Ik heb één Roco loc die voorzien is van Profi-koppelingen en heb een stam Roco "Umbau-wagen" met NEN-koppelingen voorzien van Profi-koppelingen. Ik zit alleen nog met een 1300 en een stammetje Plan W die nog beugels hebben. | |
DriekOplopers | vrijdag 10 juli 2009 @ 17:46 |
quote:Net als Cothen gebruik ik Fleischmann Profikoppelingen. Zien er goed uit (die Roco-kortkoppelingen hebben van die enorm lange uitsteeksels). Nadeel van die Fleischmann-dingetjes is wel dat ze erg stroef aankoppelen. Gelukkig heb ik ook wat tweedehands wagens met koppelingen die door veelvuldig gebruik soepeler zijn geworden. Die zitten dus aan de uiteinden van treinstammen. | |
Duvel | vrijdag 10 juli 2009 @ 18:26 |
Ik gebruik voor het grootste deel Märklin kortkoppelingen. Voor sommige Roco-wagons zijn die echter te hoog: leidt to ontsporingen en zo. Daar gebruik ik de vlakkere Roco-koppelingen. Die zijn compatibel met Märklin koppelingen maar lager zodat ze niet tegen de buffers aan komen. | |
DaMart | dinsdag 14 juli 2009 @ 18:55 |
Volgende keer dat ik bij de modelspoorwinkel ben, zal ik ook eens wat van die Fleishmann profikoppelingen kopen om ze uit te proberen. De kortkoppelingen van Roco ben ik in ieder geval al weer door beugelkoppelingen aan het vervangen. Bij een bocht trokken de locs de wagons met de Roco kortkoppelingen namelijk de lucht in, waardoor de boel ontspoorde. En hoewel ze gewoon goed vast zitten als ze gekoppeld zijn, zijn de koppelingen niet heel sterk. Als je per ongeluk tegen een stootjuk rijdt, of je rijdt er wat harder tegenaan om te koppelen, dan kun je ze eerst weer rechtbuigen . | |
Pheno | dinsdag 14 juli 2009 @ 21:08 |
Ik wil deze zo graag, de 4 seizoenen. Maar die is al een tijd niet meer te koop, en Kato wacht maar om ze weer eens aan te vullen..... | |
DaMart | zondag 26 juli 2009 @ 12:00 |
Van de week is de tweede vitrinekast hier opgehangen, boven degene die ik al had. Nu kan ik tenminste weer al het materieel tegelijk achter glas zetten . | |
NikkelCobalt | zondag 26 juli 2009 @ 14:38 |
quote:Wat een bonte verzameling | |
DaMart | zondag 26 juli 2009 @ 15:10 |
quote:Dat komt doordat ik, toen ik bedacht had dat ik een modelspoorbaan ging maken, het plan had om met Nederlands materieel te gaan rijden. Toen het een bergbaan werd, vond ik Zwitsers materieel eigenlijk een stuk beter passen . De onderste vitrine hangt ook vol met Zwitsers materieel, de rest is Nederlands en Duits. En de bovenste plank bevat oud materieel dat niet meer de baan op kan of komt . | |
Pheno | zondag 26 juli 2009 @ 15:18 |
Ik ben nog steeds aan het schetsen hoe ik het uiteindelijk wil hebben. Nou ja, beter gezegd: ik kom er niet aan toe om mijn schets af te maken. Het verrotte van stammen van 2 meter. Je komt nogal snel in aanraking met ruimtegebrek. | |
NikkelCobalt | zondag 26 juli 2009 @ 15:23 |
quote:Zit met ongeveer hetzelfde, stammen van 50-100 cm. Niet langer, anders word het te duur en dat geld besteed ik liever aan variatie in stammen . Maar zijn alsnog wel lange stammen, en om alles dan in een rondje te laten rijden lijkt nergens naar. Daarom wilde ik naar een modulebaan, zodat ik het kan opruimen. Weet alleen nog niet waar ik moet beginnen | |
Pheno | zondag 26 juli 2009 @ 15:29 |
De "lokale" treinen laat ik wat kleiner, eigenlijk snoep ik al een meter van die twee shinkansen af. Nozomi N700 is 16 stellen, 500 is volgens mij al ingekort (en verdwijnt helaas uit het Japanse beeld). Ik heb er nu van beide 8 stellen, dat is genoeg vind ik Of ik moet de loterij winnen en kunnen verhuizen, dan ga ik wel even terug naar Kato in Japan. Echt zo'n toffe winkel hebben ze, ik had het bijna leeggekocht Twee verdiepingen demo, 1 verdieping vol met stuff. Maak me gek......en dan nog een echt treinstel in hun voortuin | |
NikkelCobalt | zondag 26 juli 2009 @ 15:37 |
quote:Foto's ;P edit; of volgens mij had je daar al eens wat van gepost of niet? | |
Pheno | zondag 26 juli 2009 @ 15:40 |
Dacht het wel. Ergens | |
MassimO | zondag 26 juli 2009 @ 20:52 |
Is dit mischien een leuk linkje voor de OP? http://www.freymodell.de/1.html De beste man heeft 30 jaar van zijn leven gespendeerd om Hauptbahnhof Stuttgard natebouwen. Het is wel in het Duits. Wat ik me trouwens ook afvraag; hoe houd je zoiets stofvrij? Afdekken lijkt me bijna niet te doen , stofzuigen lijkt me ook niet echt een optie Any ideas? [ Bericht 33% gewijzigd door MassimO op 26-07-2009 20:59:28 ] | |
NikkelCobalt | dinsdag 28 juli 2009 @ 05:34 |
quote:Stofzuiger zonder mondstuk er boven hangen, eventueel met zo'n minislangetje. En uiteindelijk voorkom je stof niet. | |
DaMart | dinsdag 28 juli 2009 @ 08:44 |
quote:Zelfs op een kleine baan is het moeilijk om het stofvrij te houden. Een aantal auto's op mijn baan zagen eruit alsof ze door een zandstorm in de Sahara waren gereden . | |
Perico | vrijdag 14 augustus 2009 @ 04:41 |
Op een idee gebracht door een topic over modeltreinen in Klaagbaak vanavond, besloot ik al mijn spullen na 20 jaar ofzo nog eens uit te halen, en te zien of het ueberhaupt nog functioneerde. En warempel, dat deed het! : Het is Fleischmann H0 spoor, maar de SNCF locomotief van de foto en de Spaanse RENFE wagons zijn van het Spaanse merk PAYA (gekregen als kind in Spanje op vakantie). Als ik sommige sites moet geloven heeft dat merk geen bijster goede naam, maar ok, het marcheert na zo lang stil gestaan te hebben voorbeeldig over de baan -- beter dan mijn Fleischmann stoomlocomotief, vooralsnog. Ik weet, tis een allegaartje en ik ben een leek... maar het lijkt me wel heel leuk om nieuwere spullen te kopen en aan een eigen wereld en landschap te gaan bouwen. [ Bericht 4% gewijzigd door Perico op 14-08-2009 04:51:10 ] | |
NikkelCobalt | vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:19 |
quote:Zou zeggen, ga vooral eens kijken bij de modelspoorwinkel Ohja, en er zijn veel kleine huismiddeltje om een loc schoon te maken. Doek met alcohol om de wielen schoon te maken kan geen kwaad, evenals de rails even schoonmaken. Als het echt vies is even met heel fijn schuurpapier over de rails. | |
Fred2 | vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:40 |
quote:Dan kan hij beter in de modelspoorwinkel waar hij toch al ging kijken een railreinigingsblokje halen. Als je je rails gaat schuren creeër je allemaal kleine krasjes waar nog sneller vuil in kan komen. | |
NikkelCobalt | vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:47 |
quote:Klopt, alleen als het toch al oude rails is Ik doe het ook liever niet, maar had toevallig deze week een teststukje aangelegd met ook een stukje minitrix uit het begin der tijden waar ik niet tegen kon poetsen. Maar over mijn peco stukken haal ik liever ook geen schuurpapier nee. Ik poets het met vilt, maar dat moet je maar net hebben. | |
NikkelCobalt | vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:04 |
Vond ook net een video over hoe ze in Hamburg de sporen schoonhouden | |
BaDaZz | zaterdag 15 augustus 2009 @ 21:00 |
Iemand toevallig nog een mooie Trix koploper in de aanbieding? Ben erg opzoek, maar vind ze overal te duur | |
Goofisch | dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:59 |
quote:Geen dank. graag gedaan | |
DaMart | zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:26 |
Nog meer mensen die dit weekend naar Eurospoor in de Jaarbeurs gaan of zijn geweest? Ik heb er vandaag rondgesnuffeld en heb een en ander mee naar huis genomen: Wat Zwitsers materieel. De personenwagon 2e/3e klas is een mooie aanvulling op mijn bestaande stam van 2 rijtuigen (2e klas en 1e/2e klas). En voor de aankleding van de baan: Verder ook nog wat Roco Line-rails met bedding, zodat ik een test- c.q. inrijdovaal kan gaan maken. Mijn huidige testspoor is toch wat aan de korte kant namelijk . | |
Duvel | zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:31 |
quote:Hé gaaf, is dat niet zo'n rijtuig als waar de SHM mee rijdt? Ik ga morgen btw, ben benieuwd! | |
DaMart | zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:35 |
quote:Dat weet ik niet. Op hun website kan ik niet echt een gelijkend rijtuig vinden. Maar deze rijtuigen werden ingezet op de Seetalbahn . Overigens dacht ik een wagon van Lilliput te kopen. Een gewone goederenwagon (zoals hierboven), maar dan met dakconstructie voor bovenleidingsonderhoud... die was leuk tot ik de prijs van 150 euro zag . | |
Pheno | zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:58 |
Ik ga denk ik niet, de gemiddelde beurs die ik hier kan bezoeken heeft mijn wensen niet Ik bestel nu via mijn contact in Japan. En anders nog maar een keer een vliegtuig richting de rijzende zon | |
DaMart | zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:59 |
quote:Ik heb ook niet echt iets gezien dat op Japans materieel lijkt. Kato was wel her en der aanwezig, maar volgens mij ook met niet-Japans materieel. | |
Pheno | zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:02 |
Kato heeft ook veel Amerikaans en bv een TGV. Maar de shins heb ik nu wel compleet, het gaat vooral om scenery die ik wil. En die hebben ze echt niet. Tomytec, Kato en wat andere merken. Dat is hier lastig te krijgen zonder een lijntje naar Japan. En als ik zie wat er wel allemaal is in Japan moet ik maar weer eens met een extra lege koffer naar Japan | |
NikkelCobalt | zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:21 |
Ik was er vrijdag. Zaten leuke dingen tussen. MCC/Dinamo was wel mooi om even te zien. Was ook een baan met deels Japanse theming. Maar daar reden naast de Shinkansen ook Nederlands en Amerikaans materieel rond | |
Fred2 | zondag 25 oktober 2009 @ 00:13 |
Ik ben het helemaal vergeten Overigens speel ik met het idee om mijn H0-mat de deur uit te doen en over te stappen op N. Maar aan de andere kant vind ik het ook weer zonde, heb net alle soorten mat die ik als kind wilde hebben, maar kom nu eigenlijk ruimte tekort om een fatsoenlijke baan te bouwen. | |
NikkelCobalt | zondag 25 oktober 2009 @ 00:24 |
quote:Hoeveel hecht je aan je verzameling? En hoe zo'n grote baan wil je hebben? Beetje creatief met ruimte doen en je kunt veel kanten op natuurlijk. En zou dan eerst eens kijken of er genoeg materieel in N in jouw gading ding. Welk land / tijdperk heb je? | |
Fred2 | zondag 25 oktober 2009 @ 00:37 |
quote:Het liefst zou ik een 4/5-sporig station hebben in de vorm van een regionaal knooppunt met ruimte voor stammen van 4/5 rjtuigen. Ik heb echter slechts 1.10x2.37m over in huis. Waarbij er in een van de hoeken ook nog eens raam zit. quote:Duitsland, voornamelijk regio mat, tijdperk IV/V Lijkt mij genoeg aanbod in N beschikbaar te zijn. | |
NikkelCobalt | zondag 25 oktober 2009 @ 00:41 |
quote:Module/opklapbaan niks voor je dan? En wat dat land/tijdperk betreft zit je wel gebeiteld in N ja | |
Fred2 | zondag 25 oktober 2009 @ 00:51 |
quote:daar ga ik eens een nachtje over denken. Naast de " modelbaanhoek" staat mijn bureau, ik kan natuurlijk een plank maken met het station die ik neerleg als ik wil rijden. aan de andere kant heb ik "vakkenkast" van de ikea met een open achterzijde. Daar kan ik natuurlijk ook een keerlus door heen leggen. | |
DriekOplopers | zondag 25 oktober 2009 @ 01:38 |
quote:Was er eveneens vrijdag. Mij vielen de grote kwaliteitsverschillen tussen de getoonde banen op. Sommige waren helemaal super, andere ronduit slordig en liefdeloos afgewerkt. | |
trainfreak | zondag 25 oktober 2009 @ 07:12 |
Teeveepeetje | |
Automatic_Rock | zondag 25 oktober 2009 @ 10:36 |
Ik ben vrijdag ook geweest. Ik heb nog steeds geen baan, maar toch weer spullen gekocht Ik vond de kwaliteit van de banen een beetje tegenvallen. Wat dat betreft vind ik Rail** toch altijd wat beter | |
Automatic_Rock | zondag 25 oktober 2009 @ 10:37 |
quote:Pheno, kan je via jouw Japanse contact ook HO autootjes kopen van Honda? Ik kan geen enkele jaren 80 Honda model vinden.. | |
Pheno | zondag 25 oktober 2009 @ 11:20 |
In Japan is N-TT en Z veel meer gesettled, door de over het algemeen kleine woningen. Ik kan eens rondkijken voor je. Nog een bepaald type op het oog? | |
Automatic_Rock | zondag 25 oktober 2009 @ 11:25 |
De Honda Prelude van 1982-1987 (en dan het liefst de 2.0i-16 uit 1987) staat boven aan de lijst. Maar eigenlijk iedere Honda uit de jaren 80 | |
Pheno | zondag 25 oktober 2009 @ 11:26 |
Ik ben een slechte autokenner, dus ik zal eens rondkijken. Verwacht er vandaag niet teveel van, want ik ben nog druk bezig met andere voorbereidingen | |
DriekOplopers | zondag 25 oktober 2009 @ 14:09 |
quote:Eensch. Wellicht een leuk idee om naar de volgende Rail samen te gaan met een aantal spoorwegmodelbouw FOK!ertjes? | |
Duvel | zondag 25 oktober 2009 @ 16:05 |
Ik vond er juist erg mooie banen bij zitten! Alleen de volgende wagens gekocht (in één set en voor te veel geld vermoed ik ): | |
Dagoduck | zondag 25 oktober 2009 @ 16:33 |
Hoeveel kost zo'n hele modeltrein ding | |
Automatic_Rock | zondag 25 oktober 2009 @ 19:46 |
quote:Ik zeg ook niet dat er geen mooie banen waren Maar ben je op Rail2009 geweest? | |
NikkelCobalt | zondag 25 oktober 2009 @ 19:54 |
quote:Rail is volgend jaar maart in Houten toch? | |
DriekOplopers | zondag 25 oktober 2009 @ 20:15 |
quote:Jazeker! Zie http://www.rail.nl/ | |
NikkelCobalt | zondag 25 oktober 2009 @ 20:19 |
quote:Ik ben wel in. Misschien nog wat meer mensen? | |
trainfreak | zondag 25 oktober 2009 @ 20:47 |
quote:Dat hangt van je budget af vind ik. Wil je 1000¤ of meer voor een locje even: dat kan Wil je rond de 100¤ (of zelfs minder) blijven: dat kan ook (tweedehands toch) | |
DriekOplopers | zondag 25 oktober 2009 @ 22:47 |
quote:Hoeft niet eens tweedehands. Recentelijk voor ongeveer E 100 nieuw op de kop getikt: donkerblauwe 1100 berlijns blauw tijdperk III 2400 bruin tijdperk III Mooie locjes, rijden als een zonnetje! | |
Duvel | maandag 26 oktober 2009 @ 08:18 |
quote:Nee, ik ben voor het laatst op Rail1994 geweest in de Brabanthallen. | |
Automatic_Rock | maandag 26 oktober 2009 @ 10:30 |
quote:Oke, dan is het opgelost Maar serieus, de kwaliteit van de banen op Rail is meestal (nog) hoger dan op Eurospoor. Wat niet wil zeggen dat er geen mooie banen staan op Eurospoor, maar het aantal mooie banen is daar minder. | |
Duvel | maandag 26 oktober 2009 @ 10:36 |
quote:Die keer dat ik op Rail was, hadden ze veel kleine Britse banen die zondermeer uitblonken in detaillering. Op Eurospoor staan denk ik meer grote rijbanen, gericht op meters maken. Dat combineren is best een klus denk ik. Aan de randen stonden wel weer heel gedetailleerde banen, maar dat waren dan meestal beperkte modules: zeer mooi opgebouwd maar dan maar één locje dat tien centimenter vooruit reed, en dan maar weer tien centimeter achteruit. | |
Jump | maandag 16 november 2009 @ 21:40 |
Hmm, iemand die de modelspoor catalogus van conrad kan vinden op de site? Op de Belgische site vind ik hem sowieso niet, en op de Nl site enkel de hoofdcatalogus (http://www.conrad-electronic.nl/infocenter/catalogi.php). | |
Fred2 | maandag 16 november 2009 @ 21:58 |
www.conrad.nl, rechts midden staat modelbouw. (en het blijft waardeloos dat ik niet hier een link direct kan plaatsen) | |
Jump | maandag 16 november 2009 @ 22:20 |
quote: Ik doelde eerder op deze: http://pdf.conrad.nl/ Hier staat enkel de hoofdcatalogus. Of is er dit jaar zo gaan van de modelspoor? | |
NikkelCobalt | maandag 16 november 2009 @ 22:57 |
quote:Ik heb dit jaar een catalogus in de brievenbus gehad. Maar hier stond modelspoor ook niet in nee. En die bestuurbare auto's ook niet. Zat wel een losse uitklapflyer bij met die bestuurbare auto's, maar van modelspoor ontbrak ieder spoor idd. | |
Automatic_Rock | dinsdag 17 november 2009 @ 07:39 |
Modelspoorcatalogus was er vorig jaar ook al niet. Alleen een select groepje klanten heeft die gekregen. Hij stond wel online maar was niet te bestellen. Dit jaar krijg ik om de 3 maanden ofzo een modelspoorfoldertje van +/-20 bladzijdes... Misschien hebben jullie afgelopen jaar geen modelspoorartikels besteld en krijg je het daarom niet? | |
NikkelCobalt | dinsdag 17 november 2009 @ 07:51 |
quote:Alleen wat zooi van Faller. Misschien meer geluk dit jaar Heb hier inmiddels een mooi doosje met wat goederenspul staan ;D | |
Jump | dinsdag 17 november 2009 @ 12:24 |
quote:Ik heb voriug jaar de klantendienst gecontacteerd en zo'n verhaaltje uit duim gezogen dat papier makkelijker is dan op de site, en dan kreeg ik hem ook Hetis inderdaad al ff geleden dat ik nog wat bij COnrad besteld heb, en ook wat verder gedaan heb met modelspoor, maar nu is het terug winter | |
DriekOplopers | dinsdag 17 november 2009 @ 16:01 |
Even wat anders: maatje groter dan een baantje in de hoek van je kamer: http://www.freymodell.de/1.html | |
Jump | dinsdag 17 november 2009 @ 18:53 |
Voor als je weel geld hebt | |
Dagoduck | dinsdag 17 november 2009 @ 19:49 |
Hij mag wel is afstoffen trouwens | |
Jump | dinsdag 17 november 2009 @ 19:53 |
http://www.freymodell.de/3.html op die opstelsporen staan wat treintjes! http://www.freymodell.de/5.html Onderaan foto's van hun controle ruimte, zotjes | |
Automatic_Rock | woensdag 18 november 2009 @ 09:20 |
quote:Dat ziet er een stuk beter uit dan Railz! Maar mijn Duits is niet zo goed (meer), is deze baan ook te bezoeken?? | |
YC2009 | donderdag 19 november 2009 @ 19:51 |
Wie gaat er naar de beurs in Expo Rijswijk,,, 28/29 November Aanstaande | |
Automatic_Rock | donderdag 19 november 2009 @ 19:55 |
Misschien ik. Ik ga m'n verjaardag vieren in Rotterdam ( ), en als ik dan toch aan die kant van het land ben... | |
DriekOplopers | donderdag 19 november 2009 @ 20:45 |
quote:Misschien. Hangt af van de vraag of ik tijd heb; dan druk bezig als hulpsinterklaas. | |
YC2009 | vrijdag 20 november 2009 @ 00:27 |
@ Automatic_Rock leuk ik ben 1 dag na jou jarig | |
Duvel | dinsdag 1 december 2009 @ 14:27 |
Hoe was het in Rijswijk? | |
Automatic_Rock | dinsdag 1 december 2009 @ 15:22 |
quote:teleurstellend.... | |
Duvel | dinsdag 1 december 2009 @ 15:25 |
Kort maar krachtig. | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 15:26 |
Nog even een tip: James May's Toy Stories: Klik. In deze serie test James May (van Top Gear) speelgoed op grote schaal, zo bouwde hij al een 1:1 Airfix model van een vliegtuig en legde hij het langste Scalectrix-circuit ter wereld aan. Rond de kerst komen nog twee afleveringen, in één daarvan gaat hij proberen een 10 km lange modelspoorbaan werkend te krijgen. edit: beter linkje: http://www.jamesmaystoystories.com/ | |
Spockjuh_ | dinsdag 1 december 2009 @ 15:35 |
tvp... al enige tijd op zoek naar een leuke 2e hands digitale beginnerset maar tis lastig... nooit geweten dat er op fok ook een modelspoor topic liep dus ik heb de komende uren wat terug te lezen! | |
Automatic_Rock | dinsdag 1 december 2009 @ 15:39 |
quote:De lange versie staat hier: http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,23716.0.html | |
Jump | vrijdag 4 december 2009 @ 20:55 |
* Jump heeft na iets meer dan een half jaar nog eens stroom gestoken op zijn testbaantje | |
Jump | vrijdag 4 december 2009 @ 20:59 |
Maar ondertussen wel plannen gemaakt voor een kleine foto stand | |
DaMart | vrijdag 4 december 2009 @ 21:03 |
Ik heb gisteren maar weer even geďnvesteerd in de modelspoorbaan. In de eerste plaats heb ik een Multimaus gekocht. Dat was eigenlijk een beetje noodzaak geworden. Vorige week bleef ik met mijn voet achter het snoer van de Lokmaus2 hangen, waardoor de kabel eruit getrokken werd. Sindsdien blijft de kabel niet meer in het kastje zitten. En dat was niet echt handig . Verder heb ik een versterking voor de schoonmaaktrein gekocht: Die had ik al in het oranje, maar die wagon is kapot (en hij deed het nog voordat ik hem uitleende ). En de borstelwagen en stofzuiger van Lux reinigen wel, maar het kan nog beter. Dus kijken of dat nu ook beter wordt. | |
Jump | vrijdag 4 december 2009 @ 21:04 |
quote:Die wagen zou ik nu wel kunnen gebruiken ja Testbaantje is niet afgedekt geweest, en ligt vol stof | |
Duvel | vrijdag 4 december 2009 @ 21:07 |
quote:Ik heb deze: . Zuigt als een beste, kan evt. ook polijsten (maar dat gaat niet zo goed op 3-rail banen). | |
Jump | vrijdag 4 december 2009 @ 21:09 |
quote:Niet echt handig om zo'n klein baantje denk ik: | |
Duvel | vrijdag 4 december 2009 @ 21:40 |
quote:Oh wacht, ik zie een schaalprobleem misschien. | |
Jump | vrijdag 4 december 2009 @ 21:48 |
quote:N Zojuist wat sporen gekuist en locje even opengehaald, maar het blijft stotteren | |
Spockjuh_ | maandag 7 december 2009 @ 09:21 |
ben een beetje aan het rondkijken en struin diverse sites af op zoek naar info. Ben van plan om ook met een Digitale HO set te gaan beginnen. Qua ruimte zit ik alleen erg krap en denk er dus over om een takelsysteem te maken om meer ruimte te creeeren. Wat ik nu heb is 1.06 m in de breedte en in de lengte ongeveer 2.50 m. Dan kom je uit op een radius 3 bocht aan weerszijden maar ik kan nog niet echt achterhalen of dat binnen de beschikbare breedte past. Zijn er tooltjes voor om dit simpel uit te rekenen of is er iemand die dit even snel kan doen? Qua kosten zit ik na een snelle bereking op rond de 800 euro. daar zit dan in een digitale start set (bv ROCO) extra rails, aankleding zoals ondergrond, station en enkele huisjes, MDF of multiplex en bijbehorende onderbouw. Of dit ook een reële schatting is weet ik niet, natuurlijk loop je altijd tegen een paar tegen-en meevallers aan. | |
Pheno | maandag 7 december 2009 @ 09:28 |
quote:Het ligt eraan of je ook weet wat je precies wil maken. Als je echt krap zit zou ik naar N gaan kijken. Als ik je maten zo zie kun je een ovaal maken, met misschien wat wisselwerk op de lange stukken, maar op lange termijn kan dat saai worden....Mijn mening overigens Ik weet niet of je heel veel aan scenery gaat doen, want dan kan het juist weer leuk zijn om erg klein maar gedetailleerd te werken N is kleiner, maar tegenwoordig qua scenerykeuze niet belemmerend. Niet zoals "vroegah" in ieder geval. WinTrack is altijd handig om te kijken of je baan past bij de beschikbare ruimte. Niet gratis, maar de meesten weten wel wat wegen om ook dat nadeel te omzeilen Prijs: tja, je zult merken dat je steeds weer er wat bij wil hebben. Dan toch weer die auto's op een weg, daarna wil je die ook digitaal en met lampjes. Zodat ze rijden (en stoppen voor overgangen). Dus realistisch gezien is het een leuk begin, daarna vind je het zo leuk dat je meer gaat uitgeven | |
Spockjuh_ | maandag 7 december 2009 @ 11:56 |
N is mij te klein, onlangs in een modelspoorwinkel even mee gewerkt maar na een uur was de zaak bijna failliet, zoveel onderdelen had ik stuk gemaakt... Wil beginnen met een standaard baan zonder al te veel poespas. Weet echt niks van modelspoor in praktijk dus wil stapje voor stapje gaan leren en inderdaad dus op termijn onderdelen erbij gaan kopen | |
Spockjuh_ | maandag 7 december 2009 @ 13:40 |
Kwam zojuist deze aanbieding tegen: een digitaal starterspakket van ROCO, Roco 51231 DB (staat her en der als Startset "BR 218 ") . Iemand die mij hierover iets maar vertellen of dit pakket geschikt is voor een beginner zoals ik? Heeft in ieder geval de r3 rails en is volgens mij van periode 4 of 5. Das digitale Startset bietet viel Spielspaß mit dem mechanisch zu bedienenden Kranwagen. Gezogen von einer BR 218 der DB AG und auf einem Gleisoval mit Abstellgleis unterwegs kann von Anfang an gleich Betrieb gemacht werden.Weiterer Inhalt: Roco geoLINE-Gleisfigur A+B mit 21 Gerade G200, 1 Einspeisungselement vorinstalliert, 12 Bogen R3 (r = 434,5 mm), 1 Handweiche links, 1 Prellbock, 1 Bettungsendstück. Leistungsstarker Universaltransformator 10725 mit 50VA. Digital-Verstärker 10764. multiMAUS 10810 mit 9999 Lokadressen, Anfahrspannung, Beschleunigung und Verzögerung können getrennt programmiert werden (wahlweise Betrieb mit 14 oder 28 Fahrstufen möglich). Lichtausgang getrennt schaltbar. [ Bericht 36% gewijzigd door Spockjuh_ op 07-12-2009 13:56:25 ] | |
Dagoduck | maandag 7 december 2009 @ 14:07 |
quote:Gaat die ook met computer software? | |
DriekOplopers | maandag 7 december 2009 @ 14:14 |
quote:Denk eerst na over twee dingen: 1. Waar speelt je baan zich af? Nederland? Duitsland? Enz. 2. Wanneer speelt je baan zich ongeveer af? Jaartal? Beslis dan wat je koopt. | |
NikkelCobalt | maandag 7 december 2009 @ 15:24 |
quote:Nouja, een goedkope startset om gewoon wat aan te kloten kan opzich geen miskoop zijn. Later kun je materieel wel uitbreiden, maar om nu een duurdere startset te kopen? Ik zou vooral met het oog op digitaal systeem even kijken naar uitbreidbaarheid van die Mulitmaus. Kun je er wissels enzo mee aansturen, hoe duur gaan extra decoders je kosten, wil je later met de computer kunnen aansturen etc. Eventueel kun je later alsnog overstappen op een ander systeem, tenzij je nu al flink wat euro's moet neerleggen voor een digitaal systeem. Oh en nog iets anders: Zijn jullie bekend met de filmpjes van MiWuLa? Veel technische achtergrond rondom die grote modelbaan in Hamburg: http://www.youtube.com/user/MiWuLaTV | |
DriekOplopers | maandag 7 december 2009 @ 15:29 |
quote:Maar toch is het zonde, als je besluit dat je baan gaat over "Nederland 1955-1960" (zoals mijn aanstaande project), en je hebt net een Duitse locomotief gekocht, waarvan het eerste exemplaar in 1968 is gebouwd. Die kun je wel weer verpatsen, maar je krijgt er altijd minder voor dan de aanschafprijs. Dát bedoel ik. | |
NikkelCobalt | maandag 7 december 2009 @ 15:38 |
quote:Ach, ik heb ook zo'n Duitse stoomloc en diesellocje uit een startset (verder rijd/verzamel ik NL) die ik af en toe gebruik om wat analoog te testen of om op te experimenteren. Liever dat dié dingen stuk gaan dan de treinen in de vitrine. Verpatsen heeft ook weinig zin. Als dat nodig is verpats ik beter de treinen uit m'n vitrine, zonder gebruiksschade | |
Spockjuh_ | maandag 7 december 2009 @ 16:04 |
quote:scenery e.d. speelt zich af bij onze oosterburen, de aangeboden set past hier dan ook goed in. Het jaartal laat ik over aan de set die ik koop maar ben wel iemand van tijdperk 4 en 5. Ook daar past bovenstaande set weer goed in. Het plan is inderdaad ook om, mocht ik het echt leuk vinden en er mee verder willen, het treingebeuren via de pc aan te sturen maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek. | |
Fred2 | maandag 7 december 2009 @ 16:27 |
Met 2,50 x 1,06 in tijdperk IV/V kom je denk ik niet verder dan een zijlijntje met treinen van max 3/4 rijtuigen. Ik heb zelf 2,37 x 1,10 tot mijn beschikking en ik ben al 4 maanden aan het verzinnen hoe ik mijn 7-delige DB Regio dubbeldekkerstammen (2m zonder loc) langs een perron te krijgen en dat gaat eigenlijk niet. | |
Duvel | maandag 7 december 2009 @ 16:29 |
quote:Dat kun je vergeten idd. Je kunt beter naar een leuk diorama gaan kijken of zo... Ik heb 3,5 bij een meter of 1,5 en ik zat te denken aan meerdere verdiepingen en weet ik veel wat. Maar dat wordt waarschijnlijk na de pensionering. | |
Spockjuh_ | maandag 7 december 2009 @ 16:33 |
ok, je zegt dus eigenlijk dat de lengte van de loc's je beperken. klinkt op zich logisch. bij ruimtegebruik ben je dus eigenlijk aangewezen op een loc met een paar kleinere wagentjes erachter? | |
Spockjuh_ | maandag 7 december 2009 @ 16:37 |
quote:zie je kans om daar een foto van te maken?? Qua maten zitten we redelijk dicht bij elkaar, dan heb ik meteen een indruk hoe en wat | |
Pheno | dinsdag 8 december 2009 @ 07:56 |
quote:Reminder for self. Ik ga toch weer eens binnenkort op zoek naar mijn 4-seizoenentrein, die ik maar niet kan vinden op het wereldwijde web. Anders maar weer hoogstpersoonlijk naar Japan, Kato pesten | |
DaMart | dinsdag 8 december 2009 @ 09:32 |
quote:Zo dacht ik toen ik begon dat ik vooral Nederlands zou gaan rijden. Alleen toen bleek het i.v.m. de ruimte toch handiger om ook een beetje de hoogte in te gaan en kwamen er bergen bij, waar mijn al gekochte RN 1602 en NS 634 toch niet zo goed bij pasten. Sindsdien ben ik met voornamelijk Zwitsers materieel gaan rijden. Als ik dat eerder had geweten, had ik die Nederlandse locs niet gekocht, denk ik. Maar aangezien ik ze nu toch heb, rijden ze ook gewoon hun rondjes op de baan . | |
Spockjuh_ | dinsdag 8 december 2009 @ 11:02 |
ben nu begonnen om in het programma anyrail een ontwerp te maken. alleen is het verschil tussen roco geoline en rocoLine mij nog niet helemaal duidelijk. iemand? | |
Duvel | dinsdag 8 december 2009 @ 11:07 |
quote:Met of zonder ballastbed? | |
Spockjuh_ | dinsdag 8 december 2009 @ 11:26 |
rocoline is met EN zonder balastbed te kiezen , Geoline staat verder niks aangegeven in het progje dus ga uit van zonder balastbed? | |
Duvel | dinsdag 8 december 2009 @ 11:31 |
quote:Je kunt het wel kiezen in het programma, maar dat wil niet zeggen dat de bedding aan het spoor vastzit. Kijk hier maar: http://www.roco.cc/index.php?id=152 | |
Pheno | dinsdag 8 december 2009 @ 11:41 |
quote:GeoLine was met bedding voor zover ik weet. Dat is kant en klare rails, met ook bedienbare wisselassortiment. Handig als je je niet met je eigen wisselbouw wil bezighouden. Misschien dat je er nog wat "gebruikter"er uit wil laten zien, het zogenaamde "weatheren" | |
Spockjuh_ | dinsdag 8 december 2009 @ 11:48 |
handige link! dus geoline is standaard met ondergrond. wissels wil ik indien mogelijk via de digitale besturing laten doen maar ik ben nog niet zover met uitzoeken dat ik ook weet of dat allemaal via de multimaus aansturing kan | |
Pheno | dinsdag 8 december 2009 @ 12:28 |
Ik ga nog niet digitaal, dus daar kan ik je niet bij helpen. Ik ga er eigenlijk van uit van wel, het hele idee van digitaal zou toch op het traject moeten zijn gebaseerd. Digitaal kan altijd nog, dus daar wacht ik lekker mee, totdat ze er eens een beetje uit zijn | |
Spockjuh_ | dinsdag 8 december 2009 @ 12:32 |
ah vandaar... ben nu bezig met het maken van een baan binnen de maximale afmetingen maar dat is nog niet zo makkelijk om alles passend te krijgen! wil in ieder geval met r3 bochten gaan werken, maar met een baan die max 1.08 meter breed kan zijn is dat allemaal erg krap. | |
Pheno | dinsdag 8 december 2009 @ 13:10 |
quote:Vandaar dat ik ook in N werk. Plus dat mijn thema eigenlijk alleen fatsoenlijk in N te krijgen is, Kato heeft weinig HO. Ik wil lange stammen, dus HO is gewoonweg niet te doen. Ik heb nu 2 stammen van 2 meter, dus dat schiet wel op | |
Fred2 | dinsdag 8 december 2009 @ 15:46 |
quote:Een foto gaat niet lukken (er staat namelijk nog (steeds) niets), maar ik als ik thuis ben, zal ik wat baanplannen die ik gemaakt heb posten. | |
Fred2 | dinsdag 8 december 2009 @ 15:47 |
quote:Hoe groot is jouw baan eigenlijk, ik heb wel eens foto's hier gezien, maar volgensmij is-ie best compact? | |
Pheno | dinsdag 8 december 2009 @ 15:57 |
quote:Ja. Ik zou eerst goed nadenken wat je wil. Dan bedoel ik: wat wil je uitbeelden? Tijdperk, thema? Wil je een uiterst gedetailleerde fabriekslijn, of wil je juist personenvervoer. Of beide, kan wel, al zal dat met weinig ruimte lastiger zijn. Je kunt natuurlijk ook gewoon eerst wat uitproberen, maar je de kans is groot dat je dan veel dingen koopt die je niet in je uiteindelijke baan gaat gebruiken. Kijk veel op internet, voorbeelden zat van spoorplannen, in alle maten. Google is your friend. | |
Spockjuh_ | dinsdag 8 december 2009 @ 18:41 |
quote:zou een mooi begin zijn!! | |
Spockjuh_ | dinsdag 8 december 2009 @ 18:43 |
quote:google me suf... heb natuurlijk al het e.e.a. gevonden wat erg bruikbaar is bij het beginnen van een baan. ga binnenkort ook nog even langs bij een speciaalzaak waar 2 banen staan met 2 verschillende scenerys, om te zien wat mij het meest trekt: goederen of personen vervoer. | |
NikkelCobalt | dinsdag 8 december 2009 @ 18:57 |
quote:Als je serieus inspiratie op wilt doen zou ik eens overwegen een beurs te bezoeken en hier te kijken naar het werk van anderen, en het aanbod van handelaren. Ja, en probeer niet te snel een keuze te maken. Helemaal als je net instapt. Dan zou ik sowieso eens beginnen met een simpel stukje rails. Overigens heb je wel echt weinig ruimte : ( Das ook nog vrij belangrijk om rekening mee te houden, want een redelijk lange trein alsmaar voorbij zien rijden is al wat minder leuk op weinig ruimte. Terwijl je op weinig ruimte wel een rangeerterreintje kan maken voor wat stoomlocs of smalspoor industrie. | |
Spockjuh_ | dinsdag 8 december 2009 @ 20:17 |
eind december is hier in apeldoorn een kerstshow bij wensink waar ook de vames (spoorclub apeldoorn) aanwezig zal zijn met enkele banen. een uitgelezen kans om de expert een hemd o.i.d. van het lijf te vragen! | |
Pheno | dinsdag 8 december 2009 @ 21:29 |
Zoek ook eens op diorama's, klein, maar super gedetailleerd. En ongelofelijk tof om te zien. Al moet je wel erg van knutselen houden, want soms maken ze nog iets in een schoenendoos | |
DaMart | dinsdag 8 december 2009 @ 22:44 |
Vanavond kon ik een van de twee bestelde locs ophalen bij de winkel. NU kan ik de gehele dienstregeling op de baan met Zwitsers materieel uitvoeren. Nu is alleen het wachten nog op de Zwitserse rangeerloc die ik had besteld. Die zou in november uitgeleverd gaan worden door Roco, maar dat is nog steeds niet gebeurd. | |
DriekOplopers | dinsdag 8 december 2009 @ 23:11 |
quote:Mooie loc. Veel plezier ermee! Wat voor rails heb je trouwens liggen? Ziet er erg goed uit! | |
DaMart | dinsdag 8 december 2009 @ 23:13 |
quote:Dat is de Rocoline met bedding, zoals die niet meer gemaakt wordt. | |
DriekOplopers | dinsdag 8 december 2009 @ 23:17 |
quote:Okee, ik ga binnenkort aan de slag met de oude Roco, en zelf ballasten. Ook mooi. Hoop ik. Wordt wel een hoop werk. Bielzen van zwart naar bruin schilderen, rails roestkleur geven. Wel even zoet mee, dan. | |
DaMart | dinsdag 8 december 2009 @ 23:24 |
quote:Zelf ballasten is natuurlijk veel werk, maar volgens mij geeft het wel meer voldoening dan rails met standaard bedding eronder. Als ik ooit een grotere baan neem (en dus eerst een groter huis ), dan heb ik sowieso nieuwe rails nodig en wil ik eigelijk zonder bedding gaan rijden. En ik heb ook wel verroeste rails liggen voor een kopspoor dat niet meer wordt gebruikt. Kan alleen zo snel niet een goede foto vinden. Maar die rails heb ik op een natuurlijke wijze een roestaanblik gegeven: ze hebben 3 maanden in een plantenbak buiten gelegen . | |
Pheno | woensdag 9 december 2009 @ 05:24 |
quote:Dat is juist leuk. Ik heb de peco rails, omdat je dan je eigen bochten kan maken, eigen bedding kan maken en weet ik wat meer. Zelfs de wissels maak ik liever zelf Ze zijn er wel, maar niet mooi electrisch aangedreven, dat moet je dus zelf doen. Stukje charme zeg maar Ik ben nu eerst begonnen om de verlichting in alle treinstellen te maken, dus ook met het handje, maar nu heb ik de swing te pakken, dus gaat het sneller. | |
Spockjuh_ | woensdag 9 december 2009 @ 09:49 |
ga mezelf het in eerste instantie niet te moeilijk maken en ga voor rails met bedding. | |
Fred2 | woensdag 9 december 2009 @ 15:13 |
Helaas staan mijn plannen niet allemaal bij elkaar zie ik. Maar hier is er vast eentje: De gestippelde lijnen bevinden zich buiten het zichtsveld. Het schaduwstation (of statotions) kunnen linksonder op de lichtgroene en roze railstukken aangesloten worden. Op de voorgrond ligt een stukje dubbelspoor paradevak. Treinen kunnen van het ene naar het andere schaduwstation rijden, maar ook naar het kleine (en hoger gelegen) eindstation in het midden. De twee onderste sporen in het station zijn bedoeld voor binnenkomende en vertrekkende treinen. Op het bruine spoor naast het driewegwissel kan een loc op reserve worden gezet. Aan het einde van het lichtgroene spoor kan op het donkere gedeelte een DB railbus worden gezet. Op de lange rechte sporen rechtsboven kunnen rijtuigen en vrachtwagons opgesteld worden. de kortere sporen zijn bedoeld voor de bediening van kleinschalige industrie. Er is niet voorzien in een lijnwerkplaats. Dit zou eventueel nog toegevoegd kunnen aan de linkerbovenkant of rechtsonder. [ Bericht 86% gewijzigd door Fred2 op 09-12-2009 15:22:47 ] | |
Spockjuh_ | woensdag 9 december 2009 @ 22:26 |
dat is gelijk hogeschool baanbouw..jeez... idee erachter is wel ok, benieuwd naar het eindresultaat! in welk programma heb je dit schema gemaakt? | |
Fred2 | woensdag 9 december 2009 @ 22:50 |
quote:Het is nog maar de vraag of de baan er in deze vorm komt. Rechtsboven zit namelijk nog een raam waar ik bij moet kunnen en helaas zijn mijn armen niet 1.00m+ lang Ben nu bezig om een baan te verzinnen met een stuk rails op een verwijderbare plank, die ik alleen neerleg als ik ga rijden. quote:Anyrail Ik heb Fleischmann Profi-rail. Ik laat me inspireren door sites als www.sporenplan.nl . Met name kopstations vind ik interessant, omdat je dan meer ruimte overhoud voor opstelsporen en voldoende perronlengte. De wissels bij het inrijden van het station is het enige wat bij mij nooit zal kloppen, ik probeer altijd zo snel mogelijk aan voldoende sporen te komen en krijg je vaak een situatie die in realiteit nooit zou kunnen. | |
Spockjuh_ | donderdag 10 december 2009 @ 09:21 |
over handige sites gesproken! die gaan we gelijk even bookmarken... | |
Dagoduck | woensdag 16 december 2009 @ 15:08 |
Hebben jullie ook een trein met de kerstman? | |
Spockjuh_ | donderdag 24 december 2009 @ 16:47 |
zojuist het eerder genoemde digitale startset gekocht!! 140 euro dus dat valt zeker mee. in de winkel uitvoerig gesproken met de eigenaar over hoe nu verder. de trein zelf is komt uit periode V en is duits maar wil zelf toch kiezen voor een nederlandse scenery. Zie opmerking gewoon bouwen en dan tzt de decoder uit de loc halen en deze in een hollandse trein plaatsen was voor mij het laatste argument om tot aankoop over te gaan. de baan zelf heeft een afmeting van 90 bij 250 dus dat past precies binnen de maximale afmetingen die ik hiervoor heb gereserveerd. nu eerst beginnen mhet kopen van hout en mdf en op zoek naar een goede handleiding hoe dit alles in elkaar te spijkeren. ben niet iemand die is opgegroeid met een spijker en zaag in de hand dus nog een leuke uitdaging... | |
DriekOplopers | donderdag 24 december 2009 @ 17:15 |
quote:Veel plezier en succes! Ben benieuwd naar je vorderingen. | |
DaMart | dinsdag 29 december 2009 @ 18:19 |
Vandaag mijn in februari al bestelde rangeerloc eindelijk kunnen ophalen . Voorlopig koop ik er nu even geen materieel bij. Voor volgend jaar staan wat andere projecten op het programma . | |
Duvel | dinsdag 29 december 2009 @ 18:24 |
Op een gegeven moment heb je te veel treinen voor je baan hč! | |
DaMart | dinsdag 29 december 2009 @ 18:30 |
quote:Ja, precies. Ik heb niet voor niets 2 vitrinekasten gekocht dit jaar . En ik heb nu 5 Zwitserse locs, waarvan 1 rangeerloc. Nog een NS 634, een Raillion 1602 en een BR215, dus dat is wel genoeg. Maar in principe rijd ik nu voornamelijk nog met het Zwitserse materieel. | |
Duvel | dinsdag 29 december 2009 @ 18:36 |
Mijn treinen passen ook lang niet meer op de baan, vooral de TEE DE-IV en de Koploper zijn daar debet aan, evenals 6 IC+ rijtuigen, 4xICR, wat Duits spul en ook nog wat locs en goederenwagons... Kiezen dus, want opstelsporen voor al die treinen gaat ook niet. Ik heb voornamelijk Nederlandse treinen trouwens... | |
trainfreak | dinsdag 29 december 2009 @ 19:37 |
Mijn treinen passen er nog net op. Met een beetje puzzelen heb ik nog 2 opstelsporen vrij. Daarom dat we besloten hebben een schaduwstation te bouwen en daarbovenop een extra niveau te maken. Ik zit nu met een kleine 20 locomotieven trouwens. (Voornamelijk Belgisch) | |
Duvel | dinsdag 29 december 2009 @ 20:09 |
quote:Dat zou ik ook wel willen, een schaduwstation. Misschien ooit, maar is hier lastig te realiseren. | |
trainfreak | dinsdag 29 december 2009 @ 20:18 |
quote:Hier ook, naar onder was geen optie. Dan hebben we he huidige niveau maar genomen als schaduwstation en gaan we er een niveau boven bouwen dat dan dienst doet om treinen samen te stellen. | |
Dagoduck | dinsdag 29 december 2009 @ 20:53 |
Kan je ook een lift maken? dan kan je stapelen | |
trainfreak | dinsdag 29 december 2009 @ 21:12 |
quote:Da's ook mogelijk. Ik dacht eerst aan een soort schuifsysteem, maar het leek me te moeilijk om het schuiven automatisch te laten lopen? Maar als je een lift wil moet je al zorgen dat je langste trein in de lift kan. Dus daar heb je volgens mij dubbel zo veel plaats voor nodig... | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 december 2009 @ 22:55 |
quote:Heb je foto's van je collectie? En je rijdt h0 toch? | |
DaMart | dinsdag 29 december 2009 @ 22:59 |
quote:Toen ik met de modelbaan begon, wilde ik ook Nederlands gaan rijden. Alleen toen vond ik het toch leuker om een bergbaan te maken, ivm de beschikbare ruimte. En bij een bergbaan past Nederlands materieel toch wat minder goed, natuurlijk. Maar ik heb nog wel een idee voor als ik ooit meer ruimte tot mijn beschikking heb. Dan maak ik een kant van de kamer Nederlands, en via een Duits tussenstuk kunnen de treinen dan naar de andere, Zwitserse kant rijden... alleen heb ik dan wel een hele grote modelspoorzolder nodig . | |
DaMart | dinsdag 29 december 2009 @ 23:00 |
quote:Dat zou hier ook wel handig geweest zijn. Maar goed, onder de treinbaan heb ik nu een opslagruimte gecreëerd, ik moet toch ook wat spullen kwijt . Maar op zich kan ik nu wel alles kwijt. Ook bij mij stond ieder kopspoor op een gegeven moment vol met geparkeerde treinen, en nu heb ik juist opstelsporen over . | |
trainfreak | dinsdag 29 december 2009 @ 23:14 |
quote:verkeerd gelezen... | |
Duvel | dinsdag 29 december 2009 @ 23:40 |
quote:Ik heb momenteel geen andere foto's dan die van die ACTS locs die ik al eens heb gepost. | |
Spockjuh_ | woensdag 30 december 2009 @ 09:23 |
als ik track and trace mag geloven komt vandaag mijn eerste startset binnen!!! ga de boel eerst op de grond uitleggen om te zien hoeveel ruimte het nu werkelijk inneemt. Op basis daarvan ga ik in wintrack het e.e.a proberen te maken. | |
Duvel | woensdag 30 december 2009 @ 21:42 |
Hier een fototje van een deel van het dieselpark: Bakkie 634 helpt ACTS 1251 het werkplaatsje in: [ Bericht 17% gewijzigd door Duvel op 30-12-2009 21:56:13 ] | |
Fred2 | maandag 4 januari 2010 @ 21:13 |
Tijdens de kerstvakantie heb ik mij gestort op het maken van een baanplan. Het is een eind station aan een enkelsporige zijlijn in Duitsland. Dagelijks stoppen hier enkele personentreinen, wekelijks 1 á 2 goederenslagen met stukgoederen en bulk vervoer. Het tijdperk is IV/V met DB-Regio dubbeldekkers met brandweerrode BR218 Dieselloks. Daarnaast is er een private spoorwegonderneming actief die rijdt met materieel dat overgenomen is van de DB: In de zomer zijn er ook diensten met museum mat: De sporen worden als volgt gebruikt: 1. Voornamelijk voor de dagelijkse dienst van de DB en langere D-Zugs, max 5 rijtuigen+loc 2. Private spoorvervoerder en museumdiensten, max 3 rijtuigen+loc 3. Omloopspoor en rangeerspoor goederentreinen 4. Laad/losspoor stukgoederen 5. Opstelsporen voor niet gebruikte rijtuigen. 6. Lijnwerkplaats rijtuigen/treinstellen (moet nog iets van een loods komen) 11. Omloopspoor voor spoor 1 12. Omloopspoor voor spoor 2 13. Losplaats posterijen/stukgoed 14. Opstelspoor (rangeer)loc 16. Lijnwerkplaats locs 101. Doorgaand spoor voor binnenkomende en vertrekkende treinen 102. Opstelplaats voor binnenkomende goederen treinen 103. Opstelspoor niet gebruikte goederenwagons 104. Laad/losplaats bulkgoederen 105. Laad/losplaats bulkgoederen Het groene vlak is de vaste baan, het bruine stuk wordt verwijderbaar, zodat ik nog bij het raam kan komen wat links boven zit. Het grijze stuk links onder is mijn bureau, waar ik een klein stukje vanaf snoep. Rechtsonderin smokkel ik een klein stukje, daarvoor moet nog wel een kast opzij. Vanaf de brug verwijnt het spoor onder het station en maakt daar een lus via een tweede ( niet getekende) brug naar linksonder. Daar vandaan leidt het spoor naar een schaduwstation, onder het zichtbare station op -30. Anyrail - 110x237 - Fleischmann Profi Rail | |
trainfreak | zaterdag 23 januari 2010 @ 17:08 |
Ik heb me daarnet even laten gaan. Ik ben de bestelde 201(Belgische reeks 59) gaan ophalen en heb meteen ook een Rail4Chem G1206 meegenomen! Foto's volgen later. | |
Duvel | zaterdag 23 januari 2010 @ 18:27 |
Dan heb ik me nog ingehouden met alleen de Roco 1008! | |
Duvel | maandag 25 januari 2010 @ 21:34 |
Waarvan hier een fototje! | |
Dagoduck | maandag 25 januari 2010 @ 21:46 |
Cool | |
DriekOplopers | dinsdag 26 januari 2010 @ 00:03 |
quote:Mooi. Is die er ook in tijdperk III, liefst blauw maar zonder lelijk NS-logo? | |
Duvel | dinsdag 26 januari 2010 @ 08:23 |
quote:Ja, op tweedehands markten. En wellicht in de toekomst als variant op deze (dan ook met andere pantografen). |