Signalen? Als in seinen?quote:Op woensdag 10 december 2008 23:16 schreef Jump het volgende:
Woei, vandaag ballast, signalen, signaaldecoders, wisseldecoders binnen Dat wordt solderen en prutsen de komende tijd
Ik wist dat signalen in N klein waren, maar dat wordt prutsen met die hoop kabeltjes er nog eens bij.
Binnenkort starten aan testovaaltje
Vermogen, meegeleverde punten (grootte, eenvoud van vervangen, etc. ), ergonomie. Dan heb je het belangrijkste denk ik wel.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:55 schreef Pheno het volgende:
Ik heb een soldeerbout nodig. Nu had ik eerst een vrij groot lomp gevaarte, moet ik nog ergens op letten bij het kopen van zo'n ding (met spoor N in het achterhoofd)?
Voor het fijne werk -> elektronica, zou ik altijd voor een elektrische bout gaan. Of liever nog een (duurder) soldeerstation, zodat je de temperatuur e.d. makkelijk af kan regelen.quote:Op donderdag 11 december 2008 17:13 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik moet ook een goeie soldeerbout hebben.
Is er nog iets te zeggen over butaangas/elektrisch? Of gaat dat alleen op bij van die lompe soldeerbouten?
Kom eens in Utrecht kijken bij Kuipers. Of anders Toemen in Den Bosch, daar hebben ze ook veeeelquote:Op donderdag 11 december 2008 20:05 schreef Pheno het volgende:
Ik ga morgen maar eens nijmegen in duiken, van der stad zal wel iets meer keus hebben. Helaas hebben ze dar niets meer van modelbouw, de voormalig eigenaar is jaren geleden al gestopt, daarna heeft de nieuwe eigenaar die afdeling eruit gedonderd.
haterquote:Op donderdag 11 december 2008 20:13 schreef Pheno het volgende:
tig urenfrauderende jostis in de vrijdagmiddagspits
Hm, Kuipers... Beetje dubbel gevoel bij.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kom eens in Utrecht kijken bij Kuipers. Of anders Toemen in Den Bosch, daar hebben ze ook veeeel
Haha nee helemaal niet, 't ligt enkel op sociaal vlak.quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:53 schreef Pheno het volgende:
Ah, ok, op die manier. Ik dacht dat je afgezet was of zo
Toemen zit toch in het centrum? Als ik het de winkel is die ik denk dat het is dan is het assortiment de laatste jaren meer dan gehalveerdquote:Op donderdag 11 december 2008 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kom eens in Utrecht kijken bij Kuipers. Of anders Toemen in Den Bosch, daar hebben ze ook veeeel
Brekelmans modelbouw uit Rosmalen schijnt nu ook iets in Nijmegen te hebben. Daar heb ik pas een advertentie van gezien. Alleen ik weet niet precies waar wat en hoe...quote:Op donderdag 11 december 2008 20:05 schreef Pheno het volgende:
Ik ga morgen maar eens nijmegen in duiken, van der stad zal wel iets meer keus hebben. Helaas hebben ze dar niets meer van modelbouw, de voormalig eigenaar is jaren geleden al gestopt, daarna heeft de nieuwe eigenaar die afdeling eruit gedonderd.
Even opgezocht, die zit vlakbij InterHobby. Daar kan ik ook wel even langsgaan.quote:Op vrijdag 12 december 2008 08:33 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Brekelmans modelbouw uit Rosmalen schijnt nu ook iets in Nijmegen te hebben. Daar heb ik pas een advertentie van gezien. Alleen ik weet niet precies waar wat en hoe...
Oke, en waar is dat?quote:Op vrijdag 12 december 2008 08:40 schreef Pheno het volgende:
[..]
Even opgezocht, die zit vlakbij InterHobby. Daar kan ik ook wel even langsgaan.
Ben je bekend in nijmegen? Nou ja, keizerkarelplein is wel te vinden lijkt me. Vandaar uit de st anna op. Bij de molen de haterseweg op en dan bij de eerste stoplichten (bij een autogarage) linksaf. De jacobslaan op. Daar zit hij meteen aan je linkerkant bij de parkeerplaats.quote:
Kan me wel wat bij voorstellen op zich. Ze zijn natuurlijk het afgelopen jaar of zo ook druk geweest met die verbouwing en de nieuwe Marklin store. Maar als ik in de buurt ben kijk ik altijd wel ff of er nog wat leuks staat in de etalage. Zo hadden ze een paar maanden terug een DB-draisine uit 1955 van Brekina in HO. MET motortjequote:Op vrijdag 12 december 2008 07:53 schreef Duvel het volgende:
Beetje norse types, geeft me een onwelkom gevoel.
Idd. Ze hadden ook altijd veel tweedehands materiaal, dat verkochten ze 1x per maand op de zaterdag.quote:Op zaterdag 13 december 2008 04:28 schreef PeuRac het volgende:
In Arnhem zat ook altijd een goede modelbouwzaak, Wentink heet die volgens mij, zat iig tussen Arnhem Velperpoortstation en schouwburg.
44 mm vanaf het splitbed bedoel je? Mên, niks voor mijquote:Op zondag 21 december 2008 17:08 schreef Jump het volgende:
Aangezien mijn ma even weg is met het fototoestel een evenwaardige foto opgezocht
Zo'n lichtje, hier staat er wel geen voorsein op is 44mm hoog. Priegelwerk dus om alles mooi in elkaar te krijgen en solderen.
[ afbeelding ]
Foto door Jeroni, uit 'Boppard in N'
44 mm boven de tafel, dus vanaf de voet in feitequote:Op dinsdag 23 december 2008 21:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
44 mm vanaf het splitbed bedoel je? Mên, niks voor mij
quote:Op dinsdag 23 december 2008 22:35 schreef Jump het volgende:
Morgen ga ik wat foto's van werkplekje/bureau plaatsen
quote:
Ja, die commentaren heb ik ook gelezen. Meestal zijn dat sneue zure mannetjes die nooit buiten komen. Het Mä/Trix-model is schaal 1:93, terwijl "echt" H0 1:87 is. Het model is dus iets te klein, maar echt: dat zie je niet. Tenminste, ik niet. Ik heb foto's gezien, en het model ziet er echt heel gaaf uit! Kijk hier bijvoorbeeld:quote:Op zondag 4 januari 2009 11:26 schreef BaDaZz het volgende:
Zijn er mensen die de koploper van TRIX al in het 'echt' gezien hebben? Ik wil hem misschien gaan kopen, maar ik lees op internet dat hij niet mooi op schaal is of iets dergelijks.
Bij het nieuwe mat (10 jaar en jonger) kan je met NEN-koppelingen de koppeling heel eenvoudig vervangen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:48 schreef BaDaZz het volgende:
Heeft er trouwens iemand koppelingen over van de Lima mDDm? Bij mij zijn er tijdens de verhuizing een paar gebroken. En ik weet niet welke koppelingen hetzelfde korte gekoppelde effect geven.
quote:Treintjesbouwer Märklin vraagt faillissement aan
4 februari 2009, 15:05 uur | FD.nl
1
De bekende Duitse fabrikant van modeltreinen Märklin heeft gisteren faillissement aangevraagd. Een mislukte herfinanciering en aanhoudende verliezen hebben het bedrijf de das om gedaan. Märklin, dat zevenhonderd werknemers heeft, hoopt nog op een doorstart.
Het is de tweede keer in relatief korte tijd dat het bedrijf uit Göppingen nabij Stuttgart in grote financiële problemen komt. In 2006 moest Märklin ook al bijna faillissement aanvragen. Het bedrijf werd toen op het nippertje gered door de Britse investeringsmaatschappij Kingsbridge en zakenbank Goldman Sachs.
Schaalgrootte onvoldoende
Onder leiding van Kingsbridge sneed Märklin de afgelopen jaren flink in zijn kosten, waarbij onder meer honderden banen verloren gingen. Daarnaast deden de nieuwe eigenaren twee overnames om meer schaalgrootte te krijgen. Desondanks bleef de treinenbouwer in de rode cijfers. Over 2008 werd een onbekend verlies geleden op een omzet van ¤ 128 mln.
Geen akkoord over nieuwe kredietlijn
Het 150 jaar oude bedrijf onderhandelde de afgelopen weken over de verlenging van een kredietlijn van ¤ 50 mln, die gebruikt werd om de seizoensschommelingen in werkkapitaal op te vangen. De partijen kwamen echter niet tot een akkoord, omdat de banken twijfelden aan de overlevingskansen van de onderneming.
Volgens investeerder Kingsbridge zijn de banken teruggekomen op een eerder toezegging om de kredietfaciliteit te verlengen, zo zegt de grootaandeelhouder tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt.
Door start is onzeker
Advieskantoor KPMG is bezig om een herstructureringsplan voor de treintjesmaker op te stellen. Binnen twee weken moet duidelijk zijn of Märklin een doorstart kan maken.
NOS gaf er ook aandacht aan: http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-474690/quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:28 schreef DaMart het volgende:
Märklin schijnt opnieuw in zeer zwaar weer te verkeren en het einde zou wel eens nabij kunnen zijn:
[..]
Treintopic 143: Waar de Arriva spurts vernaggeld wordenquote:Op woensdag 4 februari 2009 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Allemaal overstappen naar Fleischmann
ombouw naar $insert ander modeltreintjes bouwer shop!quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
De plaatselijke modelbouwshop hier zal ook wel blij zijn Heeft net een paar jaar geleden een blinkende Marklin store geopend tegenover zijn andere pand, alleen maar voor wissslstroomtreinen. Hartje centrum Utrecht... sta je dan met je investering..
En daar krijgen ze nu de rekening van gepresenteerd...quote:Op donderdag 5 februari 2009 07:22 schreef Pheno het volgende:
Ik las het gisteren, het zat er aan te komen, ik blijf Marklin goed spul vinden, maar ook tyfusduur t.o.v. andere merken. Om maar niet te spreken over hun arrogante houding.
Goh!quote:Op donderdag 5 februari 2009 07:44 schreef Cothen het volgende:
[..]
En daar krijgen ze nu de rekening van gepresenteerd...
Heeft weinig met de prijs te maken, meer met de kostprijs van de produktie er van, en de kredietcrisis doet je dan snel de das om omdat banken terughoudend zijn met geld verstrekken.quote:Op 15 juni 2005 ging ROCO Modellspielwaren GmbH failliet. Na een noodzakelijke sanering met steun van huisbankier Raiffeisenverband werd het daarna voortgezet als Modelleisenbahn GmbH. Na de sanering vindt de productie plaats op drie locaties: Bergheim (Oostenrijk, tevens hoofdkantoor), Gloggnitz (Oostenrijk) en Banská Bystrica (Slowakije). Het bedrijf moest veel producten wijzigen omdat veel patenten in handen waren van de oude eigenaar Peter Maegdefrau. Leopold Heher werd de nieuwe algemeen directeur.
Idd, een medewerker van de betreffende zaak werd nog geciteerd ergens in een nieuwsbericht.quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
De plaatselijke modelbouwshop hier zal ook wel blij zijn Heeft net een paar jaar geleden een blinkende Marklin store geopend tegenover zijn andere pand, alleen maar voor wissslstroomtreinen. Hartje centrum Utrecht... sta je dan met je investering..
Nou, ze hebben juist al flink lopen drukken op kostprijs door naar lageloonlanden te gaan, een gedeelte van de productie lag al in China. En nog maken ze geen winst.quote:Op donderdag 5 februari 2009 08:38 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Goh!
[..]
Heeft weinig met de prijs te maken, meer met de kostprijs van de produktie er van, en de kredietcrisis doet je dan snel de das om omdat banken terughoudend zijn met geld verstrekken.
Zo gingen ook Rivarossi/lima/Jouef/Arnold/Tri-ang al op de fles, en deze merken stonden juist bekend om hun goedkope produkten!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rivarossi
Ik heb destijds ook bewust voor tweerail gekozen, omdat je dan een ruimere keuze hebt qua merken en niet grotendeels van een leverancier afhankelijk bent. Op zich maakt Roco ook modellen die op het drierailsysteem passen, dus helemaal zonder nieuw materieel zal men niet komen te zitten. Maar ook daarbij merk je dat wisselstroommodellen duurder zijn dan gelijkstroommodellen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:31 schreef Pheno het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de boel geen doorstart gaat maken overigens. Voor de mensen die met Marklin rijden ook te hopen. Al is er nog genoeg spul te koop op de beursen, je wilt wel nieuwe modellen
Dan heb je wss nog M-Gleis, wat nu nog steeds prima te verkrijgen is op de beursenquote:Op donderdag 5 februari 2009 09:42 schreef Duvel het volgende:
Ik kon niet kiezen, mijn ouders hebben 24 jaar geleden voor me gekozen.
Ik heb inmiddels wel een hoop C-rails, dat rijdt een stuk beter dan die verroeste troep. De echte baan wil ik in K doen, als dat t.z.t. nog bestaat.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:55 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dan heb je wss nog M-Gleis, wat nu nog steeds prima te verkrijgen is op de beursen
En minstens zoveel uren plezierquote:Op donderdag 5 februari 2009 11:01 schreef Duvel het volgende:
Duizenden euro's.
Dat is wel het grootste pluspunt. Je koopt niet alles tegelijkertijd dus het is goed te betalen. Over twee maanden kan ik eindelijk in Japan los, dus dan wordt de investering wat groter denk ikquote:Op donderdag 5 februari 2009 11:26 schreef Duvel het volgende:
Precies. Plus dat de investering uitgesmeerd wordt over meerdere jaren.
Oh ja, Baantjer heeft LGB, dat behoort ook tot Märklin.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:37 schreef Pheno het volgende:
AH, nu ook op de wereld draait door, met appie baantjer en Erik de zwart om wat promotie te maken ...
En als de mensen die N hebben nu ook vinden dat er maar één maat moet zijn?quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:58 schreef drumstickNL het volgende:
Eigenlijk zou er maar een maat moeten zijn. Heb zelf HO
Waarom 1 maat? Bang voor keuze?quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:58 schreef drumstickNL het volgende:
Eigenlijk zou er maar een maat moeten zijn. Heb zelf HO
Lang leve marktplaats!quote:Op vrijdag 6 februari 2009 03:33 schreef WammesWaggel het volgende:
Met hernieuwde intresse in mijn oude Marklin HO treintjes ga ik dit topic lezen
Vroeger kocht ik altijd van die bergen voor in het landschap op koninginnendag voor een gulden of twee, tien jaar geleden heb ik ze ivm een gebrek aan ruimte bij het grofvuil gezet
De laatste jaren zie ik niks meer aan trein geralateerde spullen op koninginnendag in Amsterdam
Ik heb H0 (niet HO, H0) gehad en heb nu N. Je kunt meer kwijt op hetzelfde oppervlak, de detaillering is vaak mooier van de treinen en ze zijn gewoon leuker om te zienquote:Op donderdag 5 februari 2009 22:58 schreef drumstickNL het volgende:
Eigenlijk zou er maar een maat moeten zijn. Heb zelf HO
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |