quote:Op woensdag 4 februari 2009 19:44 schreef snowgoon het volgende:
Daarnaast doen jij en Zelva ook nog eens alsof er anders nooit evenementen in Rotterdam zijn. En dat is natuurlijk ook onzin.
En jij hebt nergens een duidelijk bron waaruit blijkt dat er wel veel meer mensen met de metro hadden moeten gaanquote:Op zaterdag 7 februari 2009 05:17 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee hoor, dat heb je helemaal niet. Dat artikel gaat uitsluitend over of de organisatie problemen verwacht voor mensen die met de chipkaart naar het filmfestival moeten.
Waarom zijn het filmfestival en NSJ 1 op 1 vergelijkbaar?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 09:59 schreef macca728 het volgende:
heb je het artikel over het North Sea Jazz Festival niet gelezen >
Daar werden 60.00 extra wegwerpkaarten verkocht
En voor het filmfestival niet ?
haha, tot 40 cm, oh is wat voor de chipkaart.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 21:22 schreef Basp1 het volgende:
Zo de gehele week tot volle tevredenheid bij elk skipoortje kunnen inchecken (uitchecken hoeft niet, dat kaartje wordt alleen de duur van de skilift geblokkeerd) met een volledige anoniem gekochte skipas.
Alle poortjes werkten bij -10.![]()
Tot mijn verbazing waren sommige poortjes in staat om tot 40 cm afstand nog uit te lezen.
Toch me maar eens verdiepen in de gebruikte chip van de skipassen, dat zou helemaal rendabel zijn om die dingen te kopieren( 225 euro voor 1 week )
De vraag is dan natuurlijk of het aan de zender/ontvangerunit van de ov_chip apparaten ligt, of dat het aan de antenne die in de kaart ingebouwd is ligt.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 22:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
haha, tot 40 cm, oh is wat voor de chipkaart.
Die moet je er goed voorleggen, anders doet hij het niet
De NS controleurs kunnen zien wanneer je hebt ingecheckt en waar.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De vraag is dan natuurlijk of het aan de zender/ontvangerunit van de ov_chip apparaten ligt, of dat het aan de antenne die in de kaart ingebouwd is ligt.
Ik lag vannacht te dromen over die ov-chip knip, en het verhaal wat hier zich langzaam ontvouwt. De NS controleurs kunnen straks dus alleen maar zien of je wel of niet hebt ingecheckt. Zou er later ook nog een check met de backoffice plaatsvinden met de uitleesapparaten van de de NS? Als dat namelijk niet het geval gaat zijn hoeft er alleen maar een applicatie gemaakt te worden dat je ov-chip knip constant op ingecheckt kan blijven staan.
Ow nee zeg!quote:Op maandag 9 februari 2009 17:51 schreef macca728 het volgende:
nou zwartrijden is super makkelijk, bij station Zuidplein, waar zeker 10 RETers bij de poorjes stonden, liep een meisje voor mij en na een andere passagier zo tussen de openstaande poortjes door.
Ze kan een wegwerp kaartje kopen maar dat is duuurder.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:03 schreef Nielsch het volgende:
Vraagje.
Mijn vriendin komt woensdag even langs bij mij op m'n werk. Hiervoor zal ze een ritje moeten maken met de metro van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein (en weer terug). Deze rit kost 1,01 euro heen en hetzelfde weer terug. In totaal 2,02 euro dus. Begrijp ik het nu goed dat ze haar OV-chipkaart moet opladen met 6,02 euro om deze reis te kunnen maken (ivm de 4 euro borg)? En waar kan ze die borg dan weer terugkrijgen, want voorlopig hoeft ze dat ding niet meer te gebruiken.
Waarom wel? Ik bedoel, als zij die borg terug wil moet dat toch gewoon kunnen? Hoe doen toeristen dat anders? Wat een kutsysteem weer zeg. In Londen krijg je gewoon je geld terug. Maar nee, laten we hier in NL vooral niet klantvriendelijk werken.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ze kan een wegwerp kaartje kopen maar dat is duuurder.
http://www.ret.nl/service(...)-2-metro-reizen.aspx
Opladen gaat sowieso met minimaal 10 euro. Maar dat kun je dan ook nog gewoon volgend jaar gebruiken. Dus waarom niet gewoon 1 keer opladen en dat saldo laten staan?
Toeristen kunnen een dagkaart kopen bijvoorbeeld. Lijkt me heel wat praktisch als je de hele dag afhankelijk bent van het OV.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Waarom wel? Ik bedoel, als zij die borg terug wil moet dat toch gewoon kunnen? Hoe doen toeristen dat anders? Wat een kutsysteem weer zeg. In Londen krijg je gewoon je geld terug. Maar nee, laten we hier in NL vooral niet klantvriendelijk werken.
Gebeurd nu ook al hoor. Een kaartje in de bus kopen is duurder dan vooraf een strippenkaart.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:13 schreef Nielsch het volgende:
Een wegwerpkaartje![]()
Waarom 4,90 betalen voor iets wat 2,02 kost?
Belachelijk! Dat terugvragen had gratis moeten zijn en bovendien zou je het gehele bedrag moeten terugkrijgen. Dit is gewoon pure geldklopperij.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:17 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Toeristen kunnen een dagkaart kopen bijvoorbeeld. Lijkt me heel wat praktisch als je de hele dag afhankelijk bent van het OV.
Ze kan die borg ook terugkrijgen, maar dan zijn er administratiekosten en krijg je niet alles terug. Lijkt me logisch want anders krijg je mensen die na elke rit hun geld terug willen.
En waarom wel, omdat het uiteindelijk voor al het OV nodig is om een saldo te hebben. Als jou vriendin met een strippenkaart reist, vraagt ze dan ook de strippen die ze niet gebruikt terug?
Nu moet je een ook een strippenkaart kopen van 7 euro en dat krijg je ook niet terug als je maar 2 strippen wil gebruiken.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Belachelijk! Dat terugvragen had gratis moeten zijn en bovendien zou je het gehele bedrag moeten terugkrijgen. Dit is gewoon pure geldklopperij.
De vergelijking met de strippenkaart gaat niet op. Het gaat erom dat je nu gewoon verplicht bent om een basisbedrag van 4 euro te betalen dat je niet gewoon kan terugkrijgen.
Je kunt ook "rood" staan. Maar dan kun je niet mee inchecken. Zolang er een positief saldo op de kaart staat kun je gewoon een reis maken.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:18 schreef Nielsch het volgende:
Maar is er serieus geen mogelijkheid om je restbedrag terug te krijgen? Als je er vanuit gaat dat je voor elke reis dus minimaal 4 euro moet hebben, worden die dus ook nog maar eens even mooi uit je zak geklopt zonder dat je er iets voor terugkrijgt.
Jij brengt je half-gebruikte strippenkaart altijd terug om je geld terug te krijgen?quote:Op maandag 9 februari 2009 19:20 schreef Nielsch het volgende:
De vergelijking met de strippenkaart gaat niet op. Het gaat erom dat je nu gewoon verplicht bent om een basisbedrag van 4 euro te betalen dat je niet gewoon kan terugkrijgen.
Je snapt het niet he?quote:Op maandag 9 februari 2009 19:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nu moet je een ook een strippenkaart kopen van 7 euro en dat krijg je ook niet terug als je maar 2 strippen wil gebruiken.
Nee dan kan ze gewoon die NS kaart blijven gebruiken tot die leeg is en dan pas een nieuwe gaan gebruiken. Het saldo op die kaart verdwijnt niet als het NS abbo niet meer geldig is.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:24 schreef Nielsch het volgende:
Nog een vraagje aan onze OV Chipkaart expert: als m'n vriendin die 10 euro op haar NS-kortingskaart zet, kan dat geld dan ook nog naar een andere kaart indien ze geen gebruik meer wenst te maken van haar NS-kortingskaart, of zijn daar ook weer kosten aan verbonden?
Een OV chipkaart kun je ook opmaken.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Je snapt het niet he?
Een strippenkaart kun je gewoon opmaken.
Bij de OV-Chipkaart wordt je verplicht er altijd 4 euro op te hebben die je niet KAN opmaken (tenzij je allerlaatste rit precies 4 euro kost). Dat is pure geldklopperij.
Dat kan wel hoor, je kan zelfs negatief komen te staan op je kaart. Waar het hier om gaat is dat je een minimaal bedrag hebt om mee te beginnen, maar met 1 euro op je kaart kun je ook nog gewoon inchecken.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:26 schreef Nielsch het volgende:
Bij de OV-Chipkaart wordt je verplicht er altijd 4 euro op te hebben die je niet KAN opmaken (tenzij je allerlaatste rit precies 4 euro kost). Dat is pure geldklopperij.
Okee, dat had ik nog niet door. Ik dacht dat er minimaal 4 euro op moest staan voordat je uberhaupt kon inchecken.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Een OV chipkaart kun je ook opmaken.
Zie mijn andere uitleg dat je gewoon rood kunt staan.
Hoe werkt dat dan?quote:Op maandag 9 februari 2009 19:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Okee, dat had ik nog niet door. Ik dacht dat er minimaal 4 euro op moest staan voordat je uberhaupt kon inchecken.
Blijf het raar vinden dat je - zoals bijvoorbeeld in Londen - niet gewoon je geld kan terugvragen.
Gewoon, je levert je Oyster Card in bij een mannetje aan het loket van elk willekeurig metrostation, die kijkt hoeveel er nog opstaat en dat krijg je cash in je handje.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoe werkt dat dan?
Het lijkt me namelijk sterk dat je in Londen kostenloos je saldo terug kunt krijgen. Saldo terugstorten kost de OV bedrijven gewoon geld. Dus ik zou niet weten waarom ze dat zomaar zouden doen.
http://www.tfl.gov.uk/tic(...)tortickets/5185.aspxquote:Op maandag 9 februari 2009 19:33 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Gewoon, je levert je Oyster Card in bij een mannetje aan het loket van elk willekeurig metrostation, die kijkt hoeveel er nog opstaat en dat krijg je cash in je handje.
Waarom zou het voor de consument wat moeten uitmaken dat de OV bedrijven voor een omslachtig systeem hebben gekozen en daarom weer extra moeten betalen om je eigen geld van die kaart af te krijgen.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:32 schreef snowgoon het volgende:
Saldo terugstorten kost de OV bedrijven gewoon geld. Dus ik zou niet weten waarom ze dat zomaar zouden doen.
Hoe doe jij dat bij een strippenkaart? Krijg je daar ook gewoon je geld terug?quote:Op maandag 9 februari 2009 19:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zou het voor de consument wat moeten uitmaken dat de OV bedrijven voor een omslachtig systeem hebben gekozen en daarom weer extra moeten betalen om je eigen geld van die kaart af te krijgen.![]()
Lang leve de snowgoon logica
In 2009 staan er 56 grote festivals geplanned.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 05:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat een kul weer. Er is niet elke donderdag een evenement in Rotterdam met de grootte van het filmfestival en als er dan een evenement is, dan is dat geen 'normale donderdag'. Doh!
North Sea Jazz zit in Ahoy, dus halte Zuidplein. IFFR is alles op loopafstand vanaf CS.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 09:59 schreef macca728 het volgende:
heb je het artikel over het North Sea Jazz Festival niet gelezen >
Daar werden 60.00 extra wegwerpkaarten verkocht
En voor het filmfestival niet ?
Nee, na de eerste incheck staat ze rood. Na uitcheck komt dat bedrag terug, minus die 1,01. 2,99 dus.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:03 schreef Nielsch het volgende:
Vraagje.
Mijn vriendin komt woensdag even langs bij mij op m'n werk. Hiervoor zal ze een ritje moeten maken met de metro van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein (en weer terug). Deze rit kost 1,01 euro heen en hetzelfde weer terug. In totaal 2,02 euro dus. Begrijp ik het nu goed dat ze haar OV-chipkaart moet opladen met 6,02 euro om deze reis te kunnen maken (ivm de 4 euro borg)? En waar kan ze die borg dan weer terugkrijgen, want voorlopig hoeft ze dat ding niet meer te gebruiken.
5 euro.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ze kan een wegwerp kaartje kopen maar dat is duuurder.
http://www.ret.nl/service(...)-2-metro-reizen.aspx
Opladen gaat sowieso met minimaal 10 euro. Maar dat kun je dan ook nog gewoon volgend jaar gebruiken. Dus waarom niet gewoon 1 keer opladen en dat saldo laten staan?
Wat lul je nou?quote:Op maandag 9 februari 2009 19:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Belachelijk! Dat terugvragen had gratis moeten zijn en bovendien zou je het gehele bedrag moeten terugkrijgen. Dit is gewoon pure geldklopperij.
De vergelijking met de strippenkaart gaat niet op. Het gaat erom dat je nu gewoon verplicht bent om een basisbedrag van 4 euro te betalen dat je niet gewoon kan terugkrijgen.
ja zo ken ik er ook een paar,quote:Op maandag 9 februari 2009 20:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
North Sea Jazz zit in Ahoy, dus halte Zuidplein. IFFR is alles op loopafstand vanaf CS.
Zwartrijden zou toch moeilijker zo niet bijna onmogelijk worden.quote:Op maandag 9 februari 2009 18:47 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ow nee zeg!
Een meisje reist zwart! Nou dan is het voor iedereen een peuleschil om zwart te reizen en is het hele systeem zo lek als een mandje! Gelijk afschaffen maar!
Je weet toch dat Rotterdam nog steeds de proeftuin isquote:Op maandag 9 februari 2009 21:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Zwartrijdenzoutoch moeilijker worden.
Bij poortjes zoals in Parijs is het veel moeilijker, ier kan je gewoon meelopen et deander reizigers.
Het is wel DE reden waarom de chipkaart werd ingevoerd
Meisje checkte niet uit Snowgoon, gewoon doorlopen achter iemand aan, niet eens dicht, maar gewoon met de flowquote:Op maandag 9 februari 2009 21:47 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je weet toch dat Rotterdam nog steeds de proeftuin is
Overigens is het ook maar de vraag of dat meisje heeft kunnen uitchecken...
allemaal op donderdag zeker hahahaquote:Op maandag 9 februari 2009 20:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
In 2009 staan er 56 grote festivals geplanned.
Ach wat leuk. Nu ineens kunnen cijfers niet precies gemeten worden.quote:Op maandag 9 februari 2009 21:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
allemaal op donderdag zeker hahaha
Hoe komt de RET aan die cijfers van het gebruik van voor de chipkaart.
Die konden niet precies gemeten worden
Ik zie het nergens op de RET site staan.quote:Op maandag 9 februari 2009 21:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Meisje checkte niet uit Snowgoon, gewoon doorlopen achter iemand aan, niet eens dicht, maar gewoon met de flow
Nee Rotterdam is GEEN test tuin meer, bron RET
omdat de RET die zelf bevestigde.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ach wat leuk. Nu ineens kunnen cijfers niet precies gemeten worden.
Maar toen het AD onderzocht hoeveel mensen de OV chipkaart gebruikten, gebruikte jij die cijfers als absoluate waarheid
nee Snowgoon, ze heeft helemaal geen gebruik gemaakt van de chipkaart.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie het nergens op de RET site staan.
Dus het meisje is niet uitgecheckt, heeft niet zwart gereisd en krijgt die 4 euro afgeschreven. Prima.
Geef eens een link naar een krantenartikel.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee Snowgoon, ze heeft helemaal geen gebruik gemaakt van de chipkaart.
Lees de krant maar, in Rotterdam en straks in Amsterdam zijn ze klaar met testen.
Daar is de chipkaart landelijk ingevoerd straks.
Dat jij dat niet beseft als chipkaartkenner
Toen heb ik je niet zien klagen dat ze dat niet konden meten. Waarom loop je dan nu wel te klagen daarover? Omdat de cijfers jou niet goed uitkomen?quote:Op maandag 9 februari 2009 22:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
omdat de RET die zelf bevestigde.
Hoe kan de RET dan meten hoeveel mensen gebruik maakten van de metro voor het chipkaarttijdperk ?
Minstens de helft van de reizigers kon zo doorlopen met strippenkaart of abbo of OV kaart.
Nee en neequote:Op maandag 9 februari 2009 22:14 schreef Ori het volgende:
Is er ergens een 'neutrale' chipkaart (dus zonder van een specifieke vervoerder met een logo daarvan) aan te vragen - per post of aan een balie? Of zijn de kaarten straks allemaal écht volledig uitwisselbaar? Ik las eerder over problemen met een RET-kaart waarop bijvoorbeeld weer niet bepaalde NS-producten gezet kunnen worden.
De NS-kaart bijvoorbeeld keek ik ook al naar, maar die vind ik alleen aan te vragen via de site, en een digitale foto heb ik niet (heb geen scanner)
Nee snowgoon, lees de tpoics maar door, dan weet je hetquote:Op maandag 9 februari 2009 22:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geef eens een link naar een krantenartikel.
Jij hebt dat meisje de hele reis gestalked en bij de in en uit gang gezien dat ze haar kaart niet gebruikte?
Ga eens in op mijn vraagquote:Op maandag 9 februari 2009 22:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Toen heb ik je niet zien klagen dat ze dat niet konden meten. Waarom loop je dan nu wel te klagen daarover? Omdat de cijfers jou niet goed uitkomen?
De kaarten zijn straks echt volledig uitwisselbaar.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:14 schreef Ori het volgende:
Is er ergens een 'neutrale' chipkaart (dus zonder van een specifieke vervoerder met een logo daarvan) aan te vragen - per post of aan een balie? Of zijn de kaarten straks allemaal écht volledig uitwisselbaar? Ik las eerder over problemen met een RET-kaart waarop bijvoorbeeld weer niet bepaalde NS-producten gezet kunnen worden.
De NS-kaart bijvoorbeeld keek ik ook al naar, maar die vind ik alleen aan te vragen via de site, en een digitale foto heb ik niet (heb geen scanner)
is dat een aanname van jou of een feit ?quote:Op maandag 9 februari 2009 22:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De kaarten zijn straks echt volledig uitwisselbaar.
Nu is het zo dat de abbonementen van de verschillende vervoerders nog niet op 1 kaart kunnen, maar dat komt wel.
Het is nu wel al zo dat je met een NS abbo op saldo kunt reizen in Rotterdan en Amsterdam.
Joh doe eens niet zo kinderachtig. Jij zegt dat er krantenartikelen zijn waaruit blijkt dat Rotterdam niet als proeftuin geldt.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee snowgoon, lees de tpoics maar door, dan weet je het
Net als jij.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ga eens in op mijn vraag
Hoe konden ze cijfers meten voor de invoering van de chipkaart ?
Na invoering konden ze wel gemeten worden, die cijfers gebruik ik ook. Alleen de RET heeft hier wel over gelogen eerst
NIET MEER als proeftuin geldtquote:Op maandag 9 februari 2009 22:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Joh doe eens niet zo kinderachtig. Jij zegt dat er krantenartikelen zijn waaruit blijkt dat Rotterdam niet als proeftuin geldt.
Geef die artikelen dan eens!
Ik vraag een vraag en dan ga je schelden.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:30 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Net als jij.
Ene moment vind je die cijfers geweldig en gebruik je ze als argument om de chipkaart af te kraken. Ander moment zijn die cijfers niet betrouwbaar omdat ze de chipkaart niet afkraken.
Je bent gewoon hypocriet.
Laat dat persbericht of krantenartikel dan eens zien.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
NIET MEER als proeftuin geldt
Dat is uitgebreid gecommuniceert in januari.
Chipkaart is landelijk ingevoerd in metro, alleen Amsterdam wacht nog omdat ze toestemming moeten hebben van de DNB
Toen het AD met cijfers kwam, had je daar geen enkel probleem mee!quote:Op maandag 9 februari 2009 22:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik vraag een vraag en dan ga je schelden.
De RET komt met cijfers en ik vraag gewoon hoe ze die cijfers hebben kunnen meten.
Dat was simpelweg niet mogelijk.
Dus vergelijken is gewoon nattevingerwerk
quote:Op maandag 9 februari 2009 22:41 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Laat dat persbericht of krantenartikel dan eens zien.
Moet toch geen moeite zijn.
Tot die tijd dat jij mij duidelijk laat zien dat Rotterdam niet de proeftuin is voor de chipkaart, ben ik ervan overtuigd dat Rotterdam voorlopig nog de proeftuin is
tuurlijk, alleen na 35 min betaal je opnieuw het instaptarief van 0,75.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:56 schreef zquing het volgende:
Wat is eigenlijk de maximale reisduur van 1 rit? Want ik breng mn vriendin best wel vaak naar huis maar die woont een kwartiertje verder met de metro dan waar ik eruit moet. Kan er tussen het inchecken en uitchecken een uur zitten>?
Elke kaart is overal bruikbaar, echter, de NS kan zn producten nog niet op andere kaarten zetten omdat ze deze alleen per post versturen.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:14 schreef Ori het volgende:
Is er ergens een 'neutrale' chipkaart (dus zonder van een specifieke vervoerder met een logo daarvan) aan te vragen - per post of aan een balie? Of zijn de kaarten straks allemaal écht volledig uitwisselbaar? Ik las eerder over problemen met een RET-kaart waarop bijvoorbeeld weer niet bepaalde NS-producten gezet kunnen worden.
De NS-kaart bijvoorbeeld keek ik ook al naar, maar die vind ik alleen aan te vragen via de site, en een digitale foto heb ik niet (heb geen scanner)
quote:Op maandag 9 februari 2009 23:28 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Elke kaart is overal bruikbaar, echter, de NS kan zn producten nog niet op andere kaarten zetten omdat ze deze alleen per post versturen.
MEER -> dat is het woord wat je consequent vergeet te lezen hequote:Op maandag 9 februari 2009 22:41 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Laat dat persbericht of krantenartikel dan eens zien.
Moet toch geen moeite zijn.
Tot die tijd dat jij mij duidelijk laat zien dat Rotterdam niet de proeftuin is voor de chipkaart, ben ik ervan overtuigd dat Rotterdam voorlopig nog de proeftuin is
Geef jij dan eens bron of anders uitleg waarom Rotterdam geen test gebied meer is.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:51 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
MEER -> dat is het woord wat je consequent vergeet te lezen he
Jij presenteert je hier toch constant als het ov-chipkaart orakel.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:39 schreef snowgoon het volgende:
Geef jij dan eens bron of anders uitleg waarom Rotterdam geen test gebied meer is.
Lees even hoe de hele discussie gaat slimbo.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij presenteert je hier toch constant als het ov-chipkaart orakel.
Godskolere zeg waarom is dit topic gekaapt door ramdebielen met het IQ van een kwartje.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee je kan geen NS abonnement laden op RET kaart
chipkaart wordt al gebruikt hoor voor NS, abbo kan je opladen bij loket
Omdat dit fok is.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Godskolere zeg waarom is dit topic gekaapt door ramdebielen met het IQ van een kwartje.
Anders lees je de topictitel nog even.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Godskolere zeg waarom is dit topic gekaapt door ramdebielen met het IQ van een kwartje.
ALLE kaarten zijn uitwisselbaar. ECHTER de NS stuurt de kaart alleen op. Je kan dus geen NS abonnement op je RET kaart zetten, omdat de NS moeilijk doet. Wel kan je je RET abonnement op je NS kaart zetten. Omdat de RET niet moeilijk doet.
Wat heeft de topic titel met de uitwisselbaarheid van kaarten te makenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:42 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Anders lees je de topictitel nog even.
Misschien dat de slechte uitwisselbaarheid een van de vele redenen is dat de consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 10:45 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat heeft de topic titel met de uitwisselbaarheid van kaarten te maken
Hij is perfect uitwisselbaar. Alleen de NS heeft geen punten waar ze iets op de kaart kunnen wegschrijven, dus sturen die je abo alleen per post op. Waardoor je geen NS abo op je RET kaart kan zetten (wat in theorie wel gewoon mogelijk isquote:Op dinsdag 10 februari 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien dat de slechte uitwisselbaarheid een van de vele redenen is dat de consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
Die ov_chip plaatjes op de kaartjes automaten zitten er voor jan lul op.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 11:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hij is perfect uitwisselbaar. Alleen de NS heeft geen punten waar ze iets op de kaart kunnen wegschrijven, dus sturen die je abo alleen per post op. Waardoor je geen NS abo op je RET kaart kan zetten (wat in theorie wel gewoon mogelijk is).
Je kan bijv. wel al je RET producten op de NS kaart zettenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die ov_chip plaatjes op de kaartjes automaten zitten er voor jan lul op.![]()
Ik heb toevallig laatst een nieuwe kortingskaart aangevraagd, omdat mijn oude te lang verlopen was kon ik niet de nieuwe kortingskaart op mijn oude kortingskaart laten zetten maar moest ik weer een nieuwe kaart aanvragen, inclusief foto inleveren. Lang leve de NS efficiency.
Ja op de NS kaart kan alles, andersom kan het niet !!!!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 11:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je kan bijv. wel al je RET producten op de NS kaart zetten
Dat is dus niet waar, zie post hierbovenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 11:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hij is perfect uitwisselbaar. Alleen de NS heeft geen punten waar ze iets op de kaart kunnen wegschrijven, dus sturen die je abo alleen per post op. Waardoor je geen NS abo op je RET kaart kan zetten (wat in theorie wel gewoon mogelijk is).
En waarom staan op veel NS-stations dan al van die palen om je pas tegen aan te houden en verder niets?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:03 schreef wdn het volgende:
Die RET producten kunnen op het proeftraject op de NS kaart gezet worden omdat de NS zelf nog geen poortjes heeft. Die poortjes zijn RET poortjes. De bedoeling is dat de NS eigen soorten poorten krijgt waarbij is aangegeven dat deze afwijkend kunnen zijn aan die van het RET.
omdat er geen poortjes komen op 2/3 van de stations maar zuilen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom staan op veel NS-stations dan al van die palen om je pas tegen aan te houden en verder niets?
Dat zijn de zuilen en zijn "contactpalen". Poortjes zijn contactloos.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom staan op veel NS-stations dan al van die palen om je pas tegen aan te houden en verder niets?
Om alvast voorbereid te zijn.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom staan op veel NS-stations dan al van die palen om je pas tegen aan te houden en verder niets?
Misschien. Daarom snap ik niet waarom zo simpel naar de topictitel wordt verwezen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien dat de slechte uitwisselbaarheid een van de vele redenen is dat de consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
Jij snapt wel meer nietquote:Op dinsdag 10 februari 2009 19:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Misschien. Daarom snap ik niet waarom zo simpel naar de topictitel wordt verwezen.
GNOOM!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja op de NS kaart kan alles, andersom kan het niet !!!!
wat ben je eigenwijs, het is technisch niet mogelijk om een NS abonnement of e.d te laden op andere kaarten. Omdat de NS een andere kaart heeft, technischquote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
GNOOM!
Op alle kaarten kan alles, alleen kan de NS zijn producten nog niet op een andere kaart zetten. Waardoor je AL je abonnementen op je RET kaart kan zetten (of je GVB kaart of of of) maar NIET je NS producten. Simpelweg omdat je niet naar het NS loket kan lopen en daar je pas kan updaten.
Welke kaart heeft de RET dan en welke de NS?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat ben je eigenwijs, het is technisch niet mogelijk om een NS abonnement of e.d te laden op andere kaarten. Omdat de NS een andere kaart heeft, technisch
Ik hb het zelf nagevraagd bij de RET en NS en die zeggen het allebei.
Dus bij contact palen moet ik echt met mijn kaart op enkele centimeters houden en bij de poortjes die werken net zoals mijn skip@s en kan ik bijna zo dooropen?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 18:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat zijn de zuilen en zijn "contactpalen". Poortjes zijn contactloos.
De NS wil nog steeds een OV chipkaart die ze zelf kunnen verkopen en waarop alleen hun eigen producten staan. Ze willen bijvoorbeeld niet dat je (zoals nu) en een NS kaart en een 1,2 of 3 zones buskaart samen kunt kopen op hetzelfde abo.
Totdat de NS de OV overal heeft doorgevoerd krijgen we zondermeer een aparte OV waar het abo is afgedrukt OP de kaart (wordt een "zichtkaart" genoemd).
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 23:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus bij contact palen moet ik echt met mijn kaart op enkele centimeters houden en bij de poortjes die werken net zoals mijn skip@s en kan ik bijna zo dooropen?
Wanneer de NS hun zin doorzet en dus voor een apart systeem gaat , dan verliest de ov-chip kaart 1 van de grote voordelen voor de consument welke was alle ov met 1 kaart.
Ik krijg toch echt het idee dat TLS ook maar uit het overleg moet stappen en de boel niet meer onder controle heeft als de NS zulke dingen kan eisen en doordrukken.
Sterker nog, dan zouden ze wel wat laat zijn, aangezien alles nu gewoon uitwisselbaar is.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
We krijgen een periode met NS OV chipkaarten die anders zijn dan RET OV chipkaarten.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
Dus mijn voorspelling klopt wat een brassers zijn het toch al die ov bedrijven. Het grootste voordeel van de ov-chipkaart voor consumenten gewoon niet meteen willen en kunnen invoeren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:54 schreef wdn het volgende:
Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar.
Mijn stamkaart heeft 2004 erop staan als einddatumquote:Op woensdag 11 februari 2009 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus mijn voorspelling klopt wat een brassers zijn het toch al die ov bedrijven. Het grooste voordeel vande ov-chipkaart voor consumenten gewoon niet meteen willen en kunnen invoeren.![]()
Verder leuk dat je zegt dat je als NS-klant een zichtkaart krijgt, ik heb mijn oude ovkortingskaart nog daarop staat een geldigheidsduur tot 2012, terwijl de kortingkaart al lang verlopen is. En ook hierop sporadisch gecontroleerd wordt door sommige conducteurs met een uitleesapparaat.
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt makenquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:01 schreef wdn het volgende:
Mijn stamkaart heeft 2004 erop staan als einddatum
mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praatquote:Hou er wel even rekening mee dat het wel uitwisselbaar zal worden maar dat het pas kan als alles over is naar OV chip. Wat dus de bedoeling is. De NS heeft aangegeven dat deze operatie wel eens tot 2013 kan duren en zolang zitten we dus met en normale kaarten, RET OV chip kaarten en NS OV chip kaarten (handig is iets anders) en dus met meerdere soorten OV chipkaarten.
Dat is tenminste de situatie waar vorige week over is besproken![]()
De NS verwacht uiterlijk 2013 de kaartjes af te kunnen schaffen. Ze verwachten vanaf oktober de chipkaart in te kunnenvoeren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken)
[..]
mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat)
Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
Die vervaldatum wordt nergens geregistreerd en is slechts een stempelquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken)
[..]
Och het valt allemaal wel meer hoor. Het is de grootste operatie in Nederland ooit op dit gebied dus de NS is (terecht) erg terughoudend en zeer voorzichtig. De proef van de NS/Prorail bij Rotterdam loopt nog steeds en daar zullen nog aardig wat resultaten uit komen. Iedere week is er wel wat anders wat veranderd wordt. Die zichtkaarten waren in eerste instantie ook niet de bedoelingquote:mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat)
Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
quote:OV-chipkaart bij NS
NS heeft gekozen voor een stapsgewijze introductie van de OV-chipkaart. In deze projectaanpak is testen en beproeven met klanten en medewerkers een essentieel onderdeel. Waar nodig neemt NS de tijd voor noodzakelijke verbeteringen. Ook na introductie van nieuwe functionaliteiten zal op basis van medewerker- en klantevaluaties doorontwikkeling plaatsvinden. Kwaliteit is voor NS leidend bij de introductie van de OV-chipkaart/Reizen op Saldo. De introductie is geen ‘big bang’, maar een serie van stappen en evaluatiemomenten. NS zal in dit traject goed luisteren naar haar klant. Het klantoordeel weegt zwaar in dit traject. We betrekken onze klanten nauw bij het testen van de OVchipkaart.
Planning
in mei 2009 start het proefbedrijf voor het reizen op saldo op de Flevolijn. NS begint met kleine klantgroepen en breidt dit in de maanden daarna steeds verder uit.
in oktober 2009 zal het voor iedereen mogelijk zijn om landelijk te reizen met de OVchipkaart bij NS.
de reiziger heeft bij NS dan nog de keuze tussen een papieren kaartje of de OV-chipkaart. Afschaffing van het papieren kaartje is mede afhankelijk van kllantacceptatie.
NS geeft prioriteit aan het mogelijk maken van reizen op saldo. Het sluiten van de poortjes op NS stations is een stap die volgt nadat het reizen op saldo bij NS al mogelijk is. In eerste instantie zullen reizigers bij NS op die stations waar in de toekomst poortjes komen, maar nu nog geen poortje staan, gebruik maken van in- en uitcheckpalen
In principe is dit hetzelfde met het streek OV. Ik heb mn papieren sterabonnement, en ipv een stamkaart is het kaartnummer van mn chipkaart + pasfoto mijn identificatie bij controlle.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:54 schreef wdn het volgende:
[..]
We krijgen een periode met NS OV chipkaarten die anders zijn dan RET OV chipkaarten.
De NS kaarten krijgen bijvoorbeeld een fysieke afdruk van je reis (abo) op de kaart zelf zolang niet overal met OV chip gereisd kan worden (dus 2013 ofzo hadden ze het over). Noemen ze een "zichtkaart" (pagina 10 staat er een stukje over: http://74.125.77.132/search?q=cache:nl39599ms5kJ:www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/OV-chipkaart/QA_volledige_invoering_OV-chipkaart_metro_versie_15_december2008.pdf+OV+NS+zichtkaart&hl=nl&ct=clnk&cd=7&gl=nl ). De NS-Business Card was de eerste die op deze manier is opgezet (is een NS kaart met OV chip).
Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar (in elk geval niet beide kanten op en niet zolang niet overal met OV chip kan worden gereisd).
Medewerkers bij het loket letten dus niet eens op een stempelquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:18 schreef wdn het volgende:
Die vervaldatum wordt nergens geregistreerd en is slechts een stempel![]()
Zullen we het er dan maar op houden dat het het voortschrijdend inzicht van de NS is dat er toch veranderingen gaande zijn. Ik krijg wel steeds meer het idee dat men (TLS+ de OV bedrijven) het belang van de consumenten steeds meer uit het oog verliezen. Dan kunnen hier mensen wel zeggen dat dit komt omdat de consumenten clubs uit het overleg zijn gestapt. Maar dat men eruit gestapt is, heeft waarschijnlijk als reden dat de OV bedrijven toch doen wat men zelf denkt dat het beste is (veelal voor hun eigen portemenneequote:Och het valt allemaal wel meer hoor. Het is de grootste operatie in Nederland ooit op dit gebied dus de NS is (terecht) erg terughoudend en zeer voorzichtig. De proef van de NS/Prorail bij Rotterdam loopt nog steeds en daar zullen nog aardig wat resultaten uit komen. Iedere week is er wel wat anders wat veranderd wordt. Die zichtkaarten waren in eerste instantie ook niet de bedoeling
Uit jou berichten maak ik in ieder geval op dat je stiekum wel wat meer weet dan wij hier weten. En ik heb de naieve hoop dat er toch nog door mijn "gezeur" wat meer aan de consumenten belangen gedacht wordt.quote:Oh en ik zit er niet direct op hoor maar meer info krijg je ook niet van me
Ze zullen die wel willen opsturen omdat ze zo ongeveer alle loketten hebben gesloten. Plus ze kunnen dan die abo's op hun eigen gemak afhandelen en versturen. En eventuele reclame, rekeningen en (juridische) documenten kunnen dan naar dat adres verstuurd worden (voor reclame zal interessant zijn...).quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
In principe is dit hetzelfde met het streek OV. Ik heb mn papieren sterabonnement, en ipv een stamkaart is het kaartnummer van mn chipkaart + pasfoto mijn identificatie bij controlle.
Dat de NS zijn kaarten alleen per post opstuurt, is een beetje lomp en onzinnig. De kaarten(chipdeel) ansich zijn wel uitwisselbaar, en al je OV streekproducten kunnen wel op je NS kaart.
Laat me raden als de NS zelf de kaarten uitgeeft heeft men de prive gegevens en anders niet zomaar.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:41 schreef wdn het volgende:
Het is geen technisch reden waarom die kaarten niet uitwisselbaar zijn maar een praktische
Lees anders even terug het waarom is al een paar keer uitgelegd.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat me raden als de NS zelf de kaarten uitgeeft heeft men de prive gegevens en anders niet zomaar.
quote:NS-servicebalie
Bij de NS-Servicebalie op het station ligt de brochure "Het Voordeelurenabonnement" voor u klaar.
In deze folder zit een aanvraagformulier dat u ingevuld en met een pasfoto naar ons opstuurt.
Binnen 3 weken heeft u uw abonnement in huis.
U wilt liever direct op pad met uw Voordeelurenabonnement?
Bezoek dan een NS-servicebalie op het station en neem een geldig identiteitsbewijs en een pasfoto mee. Bij de balie ligt de folder voor u klaar.
Vul het aanvraagformulier uit de folder in en lever dat samen met een pasfoto weer in bij de Servicebalie.
Bij betaling van het abonnementsgeld krijgt u direct een tijdelijk Voordeelurenabonnement mee.
Met uw tijdelijke abonnement kunt u meteen met 40% korting in de voordeeluren reizen.
Bent u 60 jaar of ouder en heeft u gekozen voor keuzedagen? Dan krijgt u deze ook meteen mee.
Wil je wel een kortingsdkaart anders moet je NIET het advies van snowgoon opvolgen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:33 schreef Ori het volgende:
Is de NS-kaart ook offline aan te vragen? Dat ze het dus wel per post opsturen, dat begrijp ik wel, maar het aanvragen zelf. Ik heb namelijk geen digitiale pasfoto. Wel gewoon gedrukte exemplaren natuurlijk.
Waarom zou je anders een NS kaart willen?quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wil je wel een kortingsdkaart anders moet je NIET het advies van snowgoon opvolgen.
Misschien wil de vraagsteller een stamkaart hebben waarin een ov-chip zit zodat hij ook in rotterdam kan reizen. Het is dat ik pauze nu heb tijdens mijn werktijd staan jou onozole opmerking op ignore mode.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:42 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat mankeert er aan mijn advies?
En toch reageer je er steeds weer opquote:Op woensdag 11 februari 2009 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien wil de vraagsteller een stamkaart hebben waarin een ov-chip zit zodat hij ook in rotterdam kan reizen. Het is dat ik pauze nu heb tijdens mijn werktijd staan jou onozole opmerking op ignore mode.
Als je geen NS abbo neemt, maakt het niet uit welke kaart je hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:49 schreef Ori het volgende:
Ik heb geen NS-abonnement ofzo. Maar vanwege die uitwisselings-compatibiliteit op dit moment lijkt de NS-kaart me dus het beste. Ook wil ik een kaart op naam vanwege het automatisch-opladen bij reizen op saldo. Is dat laatste trouwens ook (of binnenkort?) uitwisselbaar? Of activeer je per vervoerder automatisch opladen?
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:50 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je geen NS abbo neemt, maakt het niet uit welke kaart je hebt.
ja hoor.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:56 schreef Ori het volgende:
[..]
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?
Ik wil mensen graag een wat meer objectieve voorlichting geven ipv die halve desinformatie waar jij steeds mee op de proppen komt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:45 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En toch reageer je er steeds weer op
Nou vertel eens alwetende, wat klopt er allemaal niet aan mijn informatie?quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik wil mensen graag een wat meer objectieve voorlichting geven ipv die halve desinformatie waar jij steeds mee op de proppen komt.
Als de enkeltjes en retourtjes blijven bestaan wel, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen en mag je de NS reizen ook op saldo gaan maken net zoals bij de overige ov bedrijven.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:56 schreef Ori het volgende:
[..]
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?
quote:http://www.rover.nl/nieuws/berichten/berichten.php?id=ber080922b
3. Is er een concrete aanleiding?
Er is niet één specifieke aanleiding. Het voornemen van de NS om het retourtarief af te schaffen was de druppel die de emmer deed overlopen: we hadden het nu wel gehad. Wat een beetje sneu is voor de NS, want van alle partijen waren zij het nog het meest hun best deden om aan het reizigersbelang te denken. Maar voor ons was de maat nu dus vol. Wat ons dwarszit is vooral het gebrek aan uitzicht op een betaalsysteem met duidelijke voordelen voor de reiziger, zodat hij zonder zorgen en extra kosten door het hele OV kan reizen. De voordelen voor de reiziger zijn merendeels buiten beeld geraakt en de overstap tussen verschillende vormen van OV dreigt een drama te worden. De afschaffing van het retourtarief staat wel erg ver van het ooit besproken 'beste prijs'-voordeel dat een chipkaart zou kunnen bieden.
Oke alwetende. Leg jij dan eens uit hoe het straks gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen. Dat kost meer dan de 30 euro die maximaal op de kaart komt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de enkeltjes en retourtjes blijven bestaan wel, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen en mag je de NS reizen ook op saldo gaan maken net zoals bij de overige ov bedrijven.![]()
Dat is ook een van de voornaamste redenen dat consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
[..]
Dus straks kun je 25 euro rood staan, gooi je die kaart weg, koop je een nieuwe kaart van 7,50. Maak je toch 17,50 winst.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:25 schreef wdn het volgende:
snowgoon: is nog geen antwoord op te geven. Je mag trouwens met een kaart waar NUL euro opstaat naar binnen. Alleen als er een negatief saldo op een kaart staat mag je niet naar binnen.
Dus je mag negatief staan (wat een gedeeltelijk antwoord is op je vraag).
Over de retour:
http://webwereld.nl/article/view/id/52292
En dat wat hier staat is verouderd http://www.9292ov.nl/9292ov563.asp (informatie van OV over de NS is niet te vertrouwen. Deze is beter: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)-met-ov-chipkaart-id Hier wordt niet meer gesproken over enkeltjes en retouren maar over in en uitchecken tijdens begin reis en aankomst. Waarbij de terugweg eenzelfde beweging is (dus feitelijk zijn het 2 enkeltjes).
quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Oke alwetende. Leg jij dan eens uit hoe het straks gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen. Dat kost meer dan de 30 euro die maximaal op de kaart komt.
Dus dan moet je 2 keer op een dag je kaart opladen. Is dat iets wat de NS wil?
Ik zou het ook niet weten, maar dit komt uit het door jou zelf geqoute stuk. Stuk onbenul wat je bent die onteigelijk zuigt en nooit of te nimmer eens iets wat jezelf geqoute hebt doorgelezen hebt.quote:NS geeft prioriteit aan het mogelijk maken van reizen op saldo. Het sluiten van de poortjes op NS stations is een stap die volgt nadat het reizen op saldo bij NS al mogelijk is.
Ik heb dat stuk wel degelijk gelezen en daar staat dat de prioriteit bij op saldo reizen ligt. Daar staat nergens hoe dat dan gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Ik zou het ook niet weten, maar dit komt uit het door jou zelf geqoute stuk. Stuk onbenul wat je bent die onteigelijk zuigt en nooit of te nimmer eens iets wat jezelf geqoute hebt doorgelezen hebt.
Dat in principe toch ook niet eens. Ik heb vaker wel langere reizen gemaakt en dan mag ik onderweg ook nog wel eens even uitstappen om een andere stad die aan dit traject ligt te bezoeken. Wanneer ik langer dan een bepaalde tijd het station dan verlaten heb zal het weer als een volgende reis gaan gelden en krijg ik weer een keer het instap tarief voor mijn kiezen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:25 schreef wdn het volgende:
(dus feitelijk zijn het 2 enkeltjes).
Ja, dat is nu net de vraag die dan ook bij mij opkomt en daarom zeg ik ook "gedeeltelijk antwoord".quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus straks kun je 25 euro rood staan, gooi je die kaart weg, koop je een nieuwe kaart van 7,50. Maak je toch 17,50 winst.
Klopt. Je mag maximaal 30 minuten op een tussenstations zijn (binnen 30 min in en uitchecken wordt niet geregistreerd). Anders moet je het opstarttarief nogmaals betalen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat in principe toch ook niet eens. Ik heb vaker wel langere reizen gemaakt en dan mag ik onderweg ook nog wel eens even uitstappen om een andere stad die aan dit traject ligt te bezoeken. Wanneer ik langer dan een bepaalde tijd het station dan verlaten heb zal het weer als een volgende reis gaan gelden en krijg ik weer een keer het instap tarief voor mijn kiezen.
Het saldo is voor alle OV bedrijven max 30 euro.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:35 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja, dat is nu net de vraag die dan ook bij mij opkomt en daarom zeg ik ook "gedeeltelijk antwoord".
Ander ding: 30 euro is wat er maximaal op een RET OV kaart mag staan. Het is niet gezegd dat dit ook het maximum is voor een NS OV kaart. Daarnaast gaat de NS ook met maximale tarieven werken. Ik weet niet of dat een variant is wat we nu de 'dagkaart' noemen maar het zou zomaar kunnen(max tarief is 43 euro ofzo)
Dus als je ipv 30 euro 50 euro op de kaart kan zetten heb je je antwoord maar dan hebben we het over aannames en niet over feiten.
quote:Saldo en rente
Het minimale saldo op uw OV-chipkaart bedraagt ¤ 0,00. Het maximale saldo is ¤ 30,00. Er wordt geen rente vergoed over het saldo op uw OV-chipkaart.
Waarom gaat de NS dan toch al die kaartjes afschaffen. Is het te moeilijk om een enkeltje of een retourtje op die kaart te laden wat een dag/weekend geldig is.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:37 schreef wdn het volgende:
[..]
Klopt. Je mag maximaal 30 minuten op een tussenstations zijn (binnen 30 min in en uitchecken wordt niet geregistreerd). Anders moet je het opstarttarief nogmaals betalen.
Heel simpel: je betaald van vertrekstation tot aankomststation. Wat de laatste is is niet van belang als je instapt (op saldo(!);; voor een abo moet je binnen je abo traject blijven).
Ja. Denk er maar eens over na als je het over een enkeltje en een retour hebt icm OV chip omdat er per kilometer moet worden betaald. Voor een retour zul je namelijk van alles moeten bijhouden voor die reis: alle afwijkende opstap en uitstapplekken, dat 1 gedeelte van het retour al is gebruikt, het eindstation van de retour. Waarbij je voor al die dingen zult moeten bijhouden of er iets met de eindafrekening moet gebeuren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom gaat de NS dan toch al die kaartjes afschaffen. Is het te moeilijk om een enkeltje of een retourtje op die kaart te laden wat een dag/weekend geldig is.
Er hoeft helemaal niet per KM betaald te gaan worden, de NS heeft dit bedacht omdat men zo meer winst kan gaan maken.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:58 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja. Denk er maar eens over na als je het over een enkeltje en een retour hebt icm OV chip omdat er per kilometer moet worden betaald. Voor een retour zul je namelijk van alles moeten bijhouden voor die reis: alle afwijkende opstap en uitstapplekken, dat 1 gedeelte van het retour al is gebruikt, het eindstation van de retour. Waarbij je voor al die dingen zult moeten bijhouden of er iets met de eindafrekening moet gebeuren.
Voor een enkeltje geld: je logt ergens in en je logt ergens uit. De kaart hoeft dus alleen maar te weten dat je ergens bent ingelogd: iiedere station heeft een unieke 3 lettercode en alleen die hoef je dus maar op te slaan. Of er staat 000 (of iets als XXX) en je bent niet ingechecked of er staat RMD en dan ben je in Roermond ingechecked.
Waarom zou de OV chipkaart ook niet ineens een dagkaart kunnen worden?quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er hoeft helemaal niet per KM betaald te gaan worden, de NS heeft dit bedacht omdat men zo meer winst kan gaan maken.![]()
Waarom kan de oysterkaart in london op het moment dat je over het maximum dagtarief heen bent gegaan automagisch wel een dagkaart worden?
Verder is het zo dat men voor een retour of een enkeltje alleen hoeft te checken of je wel of niet gemachtigd zou zijn om uit te checken. Dat men alles wilt gaan bijhouden is hun probleem, maar omdat het meer geld verdienen anders niet mogelijk is maakt men ook er maar het probleem van de consumenten van. Wanneer een conducteur langs komt zou deze uit de electronische kaart gewoon moeten kunnen uitlezen of je wel of geen geldig vervoersbewijs hebt gekocht. Net zoals de conducteur nu op papier dat ook kan lezen.
Leuk dat er RMD bij de checkin staat, wanneer ik vanaf RMD besluit naar nijmegen te reizen maar ik reis om via den bosch om even om de hoek van het ns station bossche bollen te halen hoe weet die kaart dan dat ik niet rechtstreeks gereisd ben. Behalve dat dan mijn reistijd niet de voorspelde reistijd is.
Omdat de NS de schijn tegen heeft omdat men zomaar out of the blue opeens retourtjes wilt gaan afschaffen. Zoals je ook in de qoute van de rover website kan lezen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:28 schreef snowgoon het volgende:
Waarom zou de OV chipkaart ook niet ineens een dagkaart kunnen worden?
De NS zegt dat ze de kaart zo optimaal mogelijk willen gaan gebruiken voor de klant. Maar de paranoia dat de NS alleen maar op geld verdienen uit is, is al hevig toegeslagen.
Ach, de een is wantrouwend tegenover de NS de ander niet.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat de NS de schijn tegen heeft omdat men zomaar out of the blue opeens retourtjes wilt gaan afschaffen. Zoals je ook in de qoute van de rover website kan lezen.
En ook al komt er een dagkaart, dan komen nog mijn retourtjes en enkeltjes niet terug en wordt ik als reiziger (zover onze informatie klopt) die onderweg op een tussenstation even wilt uitstappen genaaid zoals je ook in het voorbeeld hebt kunnen lezen.
Je moet trouwens niet alle marketingpraatjes van de NS meteen geloven. Als ze de kaart zo optimaal mogelijk voor de klant willen gaan gebruiken houdt dat niet in dat het ook het meest voordelige voor de klant zal zijn.
Heeft de NS trouwens al een oplossing bedacht hoe we mensen met korting mee mogen laten reizen met de kortingskaart(ja dat gaat allemaal niet als iedereen op saldo moet reizen, wanneer er kaartjes op de ov-chipkaart geladen kunen worden zal het wel mogelijk zijn. Maar zoals ik al vaker hier gezegd heb en zal blijven herhalen men wilt het te complex maken waardoor het gedoemd is te mislukken.
Maar op de manier hoe een dagkaart zou moeten werken zo zou toch net zo goed een retour en een enkeltje kunnen werken of denk ik nu echt veel te makkelijk hier over.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:50 schreef wdn het volgende:
Ik denk niet dat de NS er mee wegkomt om niet met een dagkaart te komen.
Lijkt me ook wel slimmer: je betaald vooraf en of je nu niet of wel uitcheckt op enige plek maakt geen bal uit: eenmaal geactiveerd vervalt de kaart na de laatste trein die die dag rijdt.
Kortingskaart blijft bestaan maar alleen als abo. Niet als reizen op saldo/anoniem.
Nee, want men rekent per kilometer af. Veelgehoorde klacht in Rotterdam: bussen maken vaak omwegen en de prijs per km is daardoor vaak veel hoger dan die per strip.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar op de manier hoe een dagkaart zou moeten werken zo zou toch net zo goed een retour en een enkeltje kunnen werken of denk ik nu echt veel te makkelijk hier over.
Dat was nu natuurlijk ook al het geval als je een maal een kaartje had gekocht en deze niet binnen een bepaalde tijd naar het loket retourneerde. Als dat nu echt de enigste reden is die de NS kan bedenken om hun per/km reizen in te voeren. Nu krijg je als reiziger een soort van staffel korting wanneer je meer kilometers reis betaal je per km minder. Die staffel korting zal vast en zeker wel te implementeren zijn, maar of de NS dat doet is dan maar de grote vraag.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:28 schreef wdn het volgende:
. Waar je nu dus van ADAM naar RDAM kunt met een enkeltje en op schiphol denkt "ik blijf hier" dan ben je je geld kwijt voor de hele rit. Met de OV chip betaal je voor de rit van ADAM naar Schiphol en niet meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |