abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65823145
serieus
"Those unforgettable days, for them I live"
  zaterdag 7 februari 2009 @ 05:25:42 #152
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_65823185
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 19:44 schreef snowgoon het volgende:
Daarnaast doen jij en Zelva ook nog eens alsof er anders nooit evenementen in Rotterdam zijn. En dat is natuurlijk ook onzin.


Wat een kul weer. Er is niet elke donderdag een evenement in Rotterdam met de grootte van het filmfestival en als er dan een evenement is, dan is dat geen 'normale donderdag'. Doh!
pi_65823973
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 05:17 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee hoor, dat heb je helemaal niet. Dat artikel gaat uitsluitend over of de organisatie problemen verwacht voor mensen die met de chipkaart naar het filmfestival moeten.
En jij hebt nergens een duidelijk bron waaruit blijkt dat er wel veel meer mensen met de metro hadden moeten gaan
pi_65824012
heb je het artikel over het North Sea Jazz Festival niet gelezen >

Daar werden 60.00 extra wegwerpkaarten verkocht

En voor het filmfestival niet ?
pi_65824016
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 09:59 schreef macca728 het volgende:
heb je het artikel over het North Sea Jazz Festival niet gelezen >

Daar werden 60.00 extra wegwerpkaarten verkocht

En voor het filmfestival niet ?
Waarom zijn het filmfestival en NSJ 1 op 1 vergelijkbaar?
pi_65835300
Zo de gehele week tot volle tevredenheid bij elk skipoortje kunnen inchecken (uitchecken hoeft niet, dat kaartje wordt alleen de duur van de skilift geblokkeerd ) met een volledige anoniem gekochte skipas.

Alle poortjes werkten bij -10.

Tot mijn verbazing waren sommige poortjes in staat om tot 40 cm afstand nog uit te lezen.

Toch me maar eens verdiepen in de gebruikte chip van de skipassen, dat zou helemaal rendabel zijn om die dingen te kopieren ( 225 euro voor 1 week )
pi_65836474
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 21:22 schreef Basp1 het volgende:
Zo de gehele week tot volle tevredenheid bij elk skipoortje kunnen inchecken (uitchecken hoeft niet, dat kaartje wordt alleen de duur van de skilift geblokkeerd ) met een volledige anoniem gekochte skipas.

Alle poortjes werkten bij -10.

Tot mijn verbazing waren sommige poortjes in staat om tot 40 cm afstand nog uit te lezen.

Toch me maar eens verdiepen in de gebruikte chip van de skipassen, dat zou helemaal rendabel zijn om die dingen te kopieren ( 225 euro voor 1 week )
haha, tot 40 cm, oh is wat voor de chipkaart.
Die moet je er goed voorleggen, anders doet hij het niet
pi_65843035
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 22:19 schreef macca728 het volgende:

[..]

haha, tot 40 cm, oh is wat voor de chipkaart.
Die moet je er goed voorleggen, anders doet hij het niet
De vraag is dan natuurlijk of het aan de zender/ontvangerunit van de ov_chip apparaten ligt, of dat het aan de antenne die in de kaart ingebouwd is ligt.

Ik lag vannacht te dromen over die ov-chip knip, en het verhaal wat hier zich langzaam ontvouwt. De NS controleurs kunnen straks dus alleen maar zien of je wel of niet hebt ingecheckt. Zou er later ook nog een check met de backoffice plaatsvinden met de uitleesapparaten van de de NS? Als dat namelijk niet het geval gaat zijn hoeft er alleen maar een applicatie gemaakt te worden dat je ov-chip knip constant op ingecheckt kan blijven staan.
pi_65843707
quote:
Op zondag 8 februari 2009 09:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De vraag is dan natuurlijk of het aan de zender/ontvangerunit van de ov_chip apparaten ligt, of dat het aan de antenne die in de kaart ingebouwd is ligt.

Ik lag vannacht te dromen over die ov-chip knip, en het verhaal wat hier zich langzaam ontvouwt. De NS controleurs kunnen straks dus alleen maar zien of je wel of niet hebt ingecheckt. Zou er later ook nog een check met de backoffice plaatsvinden met de uitleesapparaten van de de NS? Als dat namelijk niet het geval gaat zijn hoeft er alleen maar een applicatie gemaakt te worden dat je ov-chip knip constant op ingecheckt kan blijven staan.
De NS controleurs kunnen zien wanneer je hebt ingecheckt en waar.
Het zou wel raar zijn als ze zien dat je 10 dagen geleden hebt ingecheckt en nooit bent uitgestapt.
pi_65887161
nou zwartrijden is super makkelijk, bij station Zuidplein, waar zeker 10 RETers bij de poorjes stonden, liep een meisje voor mij en na een andere passagier zo tussen de openstaande poortjes door.
pi_65888672
quote:
Op maandag 9 februari 2009 17:51 schreef macca728 het volgende:
nou zwartrijden is super makkelijk, bij station Zuidplein, waar zeker 10 RETers bij de poorjes stonden, liep een meisje voor mij en na een andere passagier zo tussen de openstaande poortjes door.
Ow nee zeg!

Een meisje reist zwart! Nou dan is het voor iedereen een peuleschil om zwart te reizen en is het hele systeem zo lek als een mandje! Gelijk afschaffen maar!
pi_65889051
Vraagje.

Mijn vriendin komt woensdag even langs bij mij op m'n werk. Hiervoor zal ze een ritje moeten maken met de metro van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein (en weer terug). Deze rit kost 1,01 euro heen en hetzelfde weer terug. In totaal 2,02 euro dus. Begrijp ik het nu goed dat ze haar OV-chipkaart moet opladen met 6,02 euro om deze reis te kunnen maken (ivm de 4 euro borg)? En waar kan ze die borg dan weer terugkrijgen, want voorlopig hoeft ze dat ding niet meer te gebruiken.
PWBF
pi_65889199
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:03 schreef Nielsch het volgende:
Vraagje.

Mijn vriendin komt woensdag even langs bij mij op m'n werk. Hiervoor zal ze een ritje moeten maken met de metro van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein (en weer terug). Deze rit kost 1,01 euro heen en hetzelfde weer terug. In totaal 2,02 euro dus. Begrijp ik het nu goed dat ze haar OV-chipkaart moet opladen met 6,02 euro om deze reis te kunnen maken (ivm de 4 euro borg)? En waar kan ze die borg dan weer terugkrijgen, want voorlopig hoeft ze dat ding niet meer te gebruiken.
Ze kan een wegwerp kaartje kopen maar dat is duuurder.

http://www.ret.nl/service(...)-2-metro-reizen.aspx

Opladen gaat sowieso met minimaal 10 euro. Maar dat kun je dan ook nog gewoon volgend jaar gebruiken. Dus waarom niet gewoon 1 keer opladen en dat saldo laten staan?
pi_65889300
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:08 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ze kan een wegwerp kaartje kopen maar dat is duuurder.

http://www.ret.nl/service(...)-2-metro-reizen.aspx

Opladen gaat sowieso met minimaal 10 euro. Maar dat kun je dan ook nog gewoon volgend jaar gebruiken. Dus waarom niet gewoon 1 keer opladen en dat saldo laten staan?
Waarom wel? Ik bedoel, als zij die borg terug wil moet dat toch gewoon kunnen? Hoe doen toeristen dat anders? Wat een kutsysteem weer zeg. In Londen krijg je gewoon je geld terug. Maar nee, laten we hier in NL vooral niet klantvriendelijk werken.
PWBF
pi_65889346
Een wegwerpkaartje

Waarom 4,90 betalen voor iets wat 2,02 kost?
PWBF
pi_65889512
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:11 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Waarom wel? Ik bedoel, als zij die borg terug wil moet dat toch gewoon kunnen? Hoe doen toeristen dat anders? Wat een kutsysteem weer zeg. In Londen krijg je gewoon je geld terug. Maar nee, laten we hier in NL vooral niet klantvriendelijk werken.
Toeristen kunnen een dagkaart kopen bijvoorbeeld. Lijkt me heel wat praktisch als je de hele dag afhankelijk bent van het OV.
Ze kan die borg ook terugkrijgen, maar dan zijn er administratiekosten en krijg je niet alles terug. Lijkt me logisch want anders krijg je mensen die na elke rit hun geld terug willen.

En waarom wel, omdat het uiteindelijk voor al het OV nodig is om een saldo te hebben. Als jou vriendin met een strippenkaart reist, vraagt ze dan ook de strippen die ze niet gebruikt terug?
pi_65889528
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:13 schreef Nielsch het volgende:
Een wegwerpkaartje

Waarom 4,90 betalen voor iets wat 2,02 kost?
Gebeurd nu ook al hoor. Een kaartje in de bus kopen is duurder dan vooraf een strippenkaart.
pi_65889536
Maar is er serieus geen mogelijkheid om je restbedrag terug te krijgen? Als je er vanuit gaat dat je voor elke reis dus minimaal 4 euro moet hebben, worden die dus ook nog maar eens even mooi uit je zak geklopt zonder dat je er iets voor terugkrijgt.
PWBF
pi_65889628
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:17 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Toeristen kunnen een dagkaart kopen bijvoorbeeld. Lijkt me heel wat praktisch als je de hele dag afhankelijk bent van het OV.
Ze kan die borg ook terugkrijgen, maar dan zijn er administratiekosten en krijg je niet alles terug. Lijkt me logisch want anders krijg je mensen die na elke rit hun geld terug willen.

En waarom wel, omdat het uiteindelijk voor al het OV nodig is om een saldo te hebben. Als jou vriendin met een strippenkaart reist, vraagt ze dan ook de strippen die ze niet gebruikt terug?
Belachelijk! Dat terugvragen had gratis moeten zijn en bovendien zou je het gehele bedrag moeten terugkrijgen. Dit is gewoon pure geldklopperij.

De vergelijking met de strippenkaart gaat niet op. Het gaat erom dat je nu gewoon verplicht bent om een basisbedrag van 4 euro te betalen dat je niet gewoon kan terugkrijgen.
PWBF
pi_65889724
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:20 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Belachelijk! Dat terugvragen had gratis moeten zijn en bovendien zou je het gehele bedrag moeten terugkrijgen. Dit is gewoon pure geldklopperij.

De vergelijking met de strippenkaart gaat niet op. Het gaat erom dat je nu gewoon verplicht bent om een basisbedrag van 4 euro te betalen dat je niet gewoon kan terugkrijgen.
Nu moet je een ook een strippenkaart kopen van 7 euro en dat krijg je ook niet terug als je maar 2 strippen wil gebruiken.
pi_65889750
Nog een vraagje aan onze OV Chipkaart expert: als m'n vriendin die 10 euro op haar NS-kortingskaart zet, kan dat geld dan ook nog naar een andere kaart indien ze geen gebruik meer wenst te maken van haar NS-kortingskaart, of zijn daar ook weer kosten aan verbonden?
PWBF
pi_65889762
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:18 schreef Nielsch het volgende:
Maar is er serieus geen mogelijkheid om je restbedrag terug te krijgen? Als je er vanuit gaat dat je voor elke reis dus minimaal 4 euro moet hebben, worden die dus ook nog maar eens even mooi uit je zak geklopt zonder dat je er iets voor terugkrijgt.
Je kunt ook "rood" staan. Maar dan kun je niet mee inchecken. Zolang er een positief saldo op de kaart staat kun je gewoon een reis maken.
  maandag 9 februari 2009 @ 19:25:43 #173
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65889790
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:20 schreef Nielsch het volgende:


De vergelijking met de strippenkaart gaat niet op. Het gaat erom dat je nu gewoon verplicht bent om een basisbedrag van 4 euro te betalen dat je niet gewoon kan terugkrijgen.
Jij brengt je half-gebruikte strippenkaart altijd terug om je geld terug te krijgen?
pi_65889814
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:23 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Nu moet je een ook een strippenkaart kopen van 7 euro en dat krijg je ook niet terug als je maar 2 strippen wil gebruiken.
Je snapt het niet he?

Een strippenkaart kun je gewoon opmaken.

Bij de OV-Chipkaart wordt je verplicht er altijd 4 euro op te hebben die je niet KAN opmaken (tenzij je allerlaatste rit precies 4 euro kost). Dat is pure geldklopperij.
PWBF
pi_65889827
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:24 schreef Nielsch het volgende:
Nog een vraagje aan onze OV Chipkaart expert: als m'n vriendin die 10 euro op haar NS-kortingskaart zet, kan dat geld dan ook nog naar een andere kaart indien ze geen gebruik meer wenst te maken van haar NS-kortingskaart, of zijn daar ook weer kosten aan verbonden?
Nee dan kan ze gewoon die NS kaart blijven gebruiken tot die leeg is en dan pas een nieuwe gaan gebruiken. Het saldo op die kaart verdwijnt niet als het NS abbo niet meer geldig is.
Op die manier kun je een OV bedrijf dus een pootje uitdraaien. Met nog 10 cent op de kaart inchecken en dan een reis maken zodat je in de min komt, en dan die kaart niet meer gebruiken. Volgens mij is dat wel mogelijk.
pi_65889849
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:26 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Je snapt het niet he?

Een strippenkaart kun je gewoon opmaken.

Bij de OV-Chipkaart wordt je verplicht er altijd 4 euro op te hebben die je niet KAN opmaken (tenzij je allerlaatste rit precies 4 euro kost). Dat is pure geldklopperij.
Een OV chipkaart kun je ook opmaken.
Zie mijn andere uitleg dat je gewoon rood kunt staan.
  maandag 9 februari 2009 @ 19:28:03 #177
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65889887
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:26 schreef Nielsch het volgende:


Bij de OV-Chipkaart wordt je verplicht er altijd 4 euro op te hebben die je niet KAN opmaken (tenzij je allerlaatste rit precies 4 euro kost). Dat is pure geldklopperij.
Dat kan wel hoor, je kan zelfs negatief komen te staan op je kaart. Waar het hier om gaat is dat je een minimaal bedrag hebt om mee te beginnen, maar met 1 euro op je kaart kun je ook nog gewoon inchecken.
pi_65889926
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:27 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Een OV chipkaart kun je ook opmaken.
Zie mijn andere uitleg dat je gewoon rood kunt staan.
Okee, dat had ik nog niet door. Ik dacht dat er minimaal 4 euro op moest staan voordat je uberhaupt kon inchecken.

Blijf het raar vinden dat je - zoals bijvoorbeeld in Londen - niet gewoon je geld kan terugvragen.
PWBF
pi_65890052
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:29 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Okee, dat had ik nog niet door. Ik dacht dat er minimaal 4 euro op moest staan voordat je uberhaupt kon inchecken.

Blijf het raar vinden dat je - zoals bijvoorbeeld in Londen - niet gewoon je geld kan terugvragen.
Hoe werkt dat dan?
Het lijkt me namelijk sterk dat je in Londen kostenloos je saldo terug kunt krijgen. Saldo terugstorten kost de OV bedrijven gewoon geld. Dus ik zou niet weten waarom ze dat zomaar zouden doen.
pi_65890091
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:32 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan?
Het lijkt me namelijk sterk dat je in Londen kostenloos je saldo terug kunt krijgen. Saldo terugstorten kost de OV bedrijven gewoon geld. Dus ik zou niet weten waarom ze dat zomaar zouden doen.
Gewoon, je levert je Oyster Card in bij een mannetje aan het loket van elk willekeurig metrostation, die kijkt hoeveel er nog opstaat en dat krijg je cash in je handje.
PWBF
pi_65890355
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:33 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Gewoon, je levert je Oyster Card in bij een mannetje aan het loket van elk willekeurig metrostation, die kijkt hoeveel er nog opstaat en dat krijg je cash in je handje.
http://www.tfl.gov.uk/tic(...)tortickets/5185.aspx
Deze?
Dat is dus alleen voor de toeristen.

Ook een manier. Een dagkaart lijkt me handiger voor toeristen.
pi_65891005
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:32 schreef snowgoon het volgende:

Saldo terugstorten kost de OV bedrijven gewoon geld. Dus ik zou niet weten waarom ze dat zomaar zouden doen.
Waarom zou het voor de consument wat moeten uitmaken dat de OV bedrijven voor een omslachtig systeem hebben gekozen en daarom weer extra moeten betalen om je eigen geld van die kaart af te krijgen.

Lang leve de snowgoon logica
pi_65891259
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zou het voor de consument wat moeten uitmaken dat de OV bedrijven voor een omslachtig systeem hebben gekozen en daarom weer extra moeten betalen om je eigen geld van die kaart af te krijgen.

Lang leve de snowgoon logica
Hoe doe jij dat bij een strippenkaart? Krijg je daar ook gewoon je geld terug?
Ow wacht, strippenkaart is natuurlijk een verdomd handig systeem...
pi_65892113
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 05:25 schreef Zelva het volgende:

[..]



Wat een kul weer. Er is niet elke donderdag een evenement in Rotterdam met de grootte van het filmfestival en als er dan een evenement is, dan is dat geen 'normale donderdag'. Doh!
In 2009 staan er 56 grote festivals geplanned.
pi_65892144
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 09:59 schreef macca728 het volgende:
heb je het artikel over het North Sea Jazz Festival niet gelezen >

Daar werden 60.00 extra wegwerpkaarten verkocht

En voor het filmfestival niet ?
North Sea Jazz zit in Ahoy, dus halte Zuidplein. IFFR is alles op loopafstand vanaf CS.
pi_65892230
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:03 schreef Nielsch het volgende:
Vraagje.

Mijn vriendin komt woensdag even langs bij mij op m'n werk. Hiervoor zal ze een ritje moeten maken met de metro van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein (en weer terug). Deze rit kost 1,01 euro heen en hetzelfde weer terug. In totaal 2,02 euro dus. Begrijp ik het nu goed dat ze haar OV-chipkaart moet opladen met 6,02 euro om deze reis te kunnen maken (ivm de 4 euro borg)? En waar kan ze die borg dan weer terugkrijgen, want voorlopig hoeft ze dat ding niet meer te gebruiken.
Nee, na de eerste incheck staat ze rood. Na uitcheck komt dat bedrag terug, minus die 1,01. 2,99 dus.

En wees blij, met de strippenkaart had deze reis je ca. 1,35 enkel gekost
pi_65892241
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:08 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ze kan een wegwerp kaartje kopen maar dat is duuurder.

http://www.ret.nl/service(...)-2-metro-reizen.aspx

Opladen gaat sowieso met minimaal 10 euro. Maar dat kun je dan ook nog gewoon volgend jaar gebruiken. Dus waarom niet gewoon 1 keer opladen en dat saldo laten staan?
5 euro.
pi_65892338
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:20 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Belachelijk! Dat terugvragen had gratis moeten zijn en bovendien zou je het gehele bedrag moeten terugkrijgen. Dit is gewoon pure geldklopperij.

De vergelijking met de strippenkaart gaat niet op. Het gaat erom dat je nu gewoon verplicht bent om een basisbedrag van 4 euro te betalen dat je niet gewoon kan terugkrijgen.
Wat lul je nou?

Stel: Er staat drie euro op je kaart. Jij gaat 2 reizen van 1,01 maken. Checkin-4 dus saldo -1. Checkout: +2,99 dus saldo 1,99.

Terugreis = checkout, -4 dus saldo -,201. Checkout, +2,99 dus 98 cent. Kan je dus zelfs nog 1 keer terug, alleen moet je daarna wel opwaarderen.
pi_65895134
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

North Sea Jazz zit in Ahoy, dus halte Zuidplein. IFFR is alles op loopafstand vanaf CS.
ja zo ken ik er ook een paar,

Ahoy is makkelijk per auto bereikbaar en zit naast een busstation
pi_65895237
quote:
Op maandag 9 februari 2009 18:47 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ow nee zeg!

Een meisje reist zwart! Nou dan is het voor iedereen een peuleschil om zwart te reizen en is het hele systeem zo lek als een mandje! Gelijk afschaffen maar!
Zwartrijden zou toch moeilijker zo niet bijna onmogelijk worden.

Bij poortjes zoals in Parijs is het veel moeilijker, ier kan je gewoon meelopen et deander reizigers.

Het is wel DE reden waarom de chipkaart werd ingevoerd
pi_65895350
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:44 schreef macca728 het volgende:

[..]

Zwartrijdenzoutoch moeilijker worden.

Bij poortjes zoals in Parijs is het veel moeilijker, ier kan je gewoon meelopen et deander reizigers.

Het is wel DE reden waarom de chipkaart werd ingevoerd
Je weet toch dat Rotterdam nog steeds de proeftuin is
Overigens is het ook maar de vraag of dat meisje heeft kunnen uitchecken...
pi_65895419
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:47 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Je weet toch dat Rotterdam nog steeds de proeftuin is
Overigens is het ook maar de vraag of dat meisje heeft kunnen uitchecken...
Meisje checkte niet uit Snowgoon, gewoon doorlopen achter iemand aan, niet eens dicht, maar gewoon met de flow

Nee Rotterdam is GEEN test tuin meer, bron RET
pi_65895492
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

In 2009 staan er 56 grote festivals geplanned.
allemaal op donderdag zeker hahaha

Hoe komt de RET aan die cijfers van het gebruik van voor de chipkaart.

Die konden niet precies gemeten worden
pi_65896114
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

allemaal op donderdag zeker hahaha

Hoe komt de RET aan die cijfers van het gebruik van voor de chipkaart.

Die konden niet precies gemeten worden
Ach wat leuk. Nu ineens kunnen cijfers niet precies gemeten worden.

Maar toen het AD onderzocht hoeveel mensen de OV chipkaart gebruikten, gebruikte jij die cijfers als absoluate waarheid
pi_65896163
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

Meisje checkte niet uit Snowgoon, gewoon doorlopen achter iemand aan, niet eens dicht, maar gewoon met de flow

Nee Rotterdam is GEEN test tuin meer, bron RET
Ik zie het nergens op de RET site staan.

Dus het meisje is niet uitgecheckt, heeft niet zwart gereisd en krijgt die 4 euro afgeschreven. Prima.
pi_65896191
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:04 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ach wat leuk. Nu ineens kunnen cijfers niet precies gemeten worden.

Maar toen het AD onderzocht hoeveel mensen de OV chipkaart gebruikten, gebruikte jij die cijfers als absoluate waarheid
omdat de RET die zelf bevestigde.

Hoe kan de RET dan meten hoeveel mensen gebruik maakten van de metro voor het chipkaarttijdperk ?

Minstens de helft van de reizigers kon zo doorlopen met strippenkaart of abbo of OV kaart.
pi_65896267
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:05 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik zie het nergens op de RET site staan.

Dus het meisje is niet uitgecheckt, heeft niet zwart gereisd en krijgt die 4 euro afgeschreven. Prima.
nee Snowgoon, ze heeft helemaal geen gebruik gemaakt van de chipkaart.


Lees de krant maar, in Rotterdam en straks in Amsterdam zijn ze klaar met testen.
Daar is de chipkaart landelijk ingevoerd straks.

Dat jij dat niet beseft als chipkaartkenner
pi_65896442
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee Snowgoon, ze heeft helemaal geen gebruik gemaakt van de chipkaart.


Lees de krant maar, in Rotterdam en straks in Amsterdam zijn ze klaar met testen.
Daar is de chipkaart landelijk ingevoerd straks.

Dat jij dat niet beseft als chipkaartkenner
Geef eens een link naar een krantenartikel.

Jij hebt dat meisje de hele reis gestalked en bij de in en uit gang gezien dat ze haar kaart niet gebruikte?
pi_65896486
Is er ergens een 'neutrale' chipkaart (dus zonder van een specifieke vervoerder met een logo daarvan) aan te vragen - per post of aan een balie? Of zijn de kaarten straks allemaal écht volledig uitwisselbaar? Ik las eerder over problemen met een RET-kaart waarop bijvoorbeeld weer niet bepaalde NS-producten gezet kunnen worden.
De NS-kaart bijvoorbeeld keek ik ook al naar, maar die vind ik alleen aan te vragen via de site, en een digitale foto heb ik niet (heb geen scanner)
pi_65896500
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:06 schreef macca728 het volgende:

[..]

omdat de RET die zelf bevestigde.

Hoe kan de RET dan meten hoeveel mensen gebruik maakten van de metro voor het chipkaarttijdperk ?

Minstens de helft van de reizigers kon zo doorlopen met strippenkaart of abbo of OV kaart.
Toen heb ik je niet zien klagen dat ze dat niet konden meten. Waarom loop je dan nu wel te klagen daarover? Omdat de cijfers jou niet goed uitkomen?
pi_65896551
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:14 schreef Ori het volgende:
Is er ergens een 'neutrale' chipkaart (dus zonder van een specifieke vervoerder met een logo daarvan) aan te vragen - per post of aan een balie? Of zijn de kaarten straks allemaal écht volledig uitwisselbaar? Ik las eerder over problemen met een RET-kaart waarop bijvoorbeeld weer niet bepaalde NS-producten gezet kunnen worden.
De NS-kaart bijvoorbeeld keek ik ook al naar, maar die vind ik alleen aan te vragen via de site, en een digitale foto heb ik niet (heb geen scanner)
Nee en nee

op een RET kaart kan je geen NS abonnement zetten
pi_65896582
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:13 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Geef eens een link naar een krantenartikel.

Jij hebt dat meisje de hele reis gestalked en bij de in en uit gang gezien dat ze haar kaart niet gebruikte?
Nee snowgoon, lees de tpoics maar door, dan weet je het
pi_65896626
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:14 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Toen heb ik je niet zien klagen dat ze dat niet konden meten. Waarom loop je dan nu wel te klagen daarover? Omdat de cijfers jou niet goed uitkomen?
Ga eens in op mijn vraag

Hoe konden ze cijfers meten voor de invoering van de chipkaart ?

Na invoering konden ze wel gemeten worden, die cijfers gebruik ik ook. Alleen de RET heeft hier wel over gelogen eerst
pi_65896851
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:14 schreef Ori het volgende:
Is er ergens een 'neutrale' chipkaart (dus zonder van een specifieke vervoerder met een logo daarvan) aan te vragen - per post of aan een balie? Of zijn de kaarten straks allemaal écht volledig uitwisselbaar? Ik las eerder over problemen met een RET-kaart waarop bijvoorbeeld weer niet bepaalde NS-producten gezet kunnen worden.
De NS-kaart bijvoorbeeld keek ik ook al naar, maar die vind ik alleen aan te vragen via de site, en een digitale foto heb ik niet (heb geen scanner)
De kaarten zijn straks echt volledig uitwisselbaar.
Nu is het zo dat de abbonementen van de verschillende vervoerders nog niet op 1 kaart kunnen, maar dat komt wel.
Het is nu wel al zo dat je met een NS abbo op saldo kunt reizen in Rotterdan en Amsterdam.
pi_65897094
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:22 schreef snowgoon het volgende:

[..]

De kaarten zijn straks echt volledig uitwisselbaar.
Nu is het zo dat de abbonementen van de verschillende vervoerders nog niet op 1 kaart kunnen, maar dat komt wel.
Het is nu wel al zo dat je met een NS abbo op saldo kunt reizen in Rotterdan en Amsterdam.
is dat een aanname van jou of een feit ?

Feit is dat de NS een eigen kaart heeft, waardoor je op een andere kaart geen NS abonnement kan laden.

Jij hebt een abbo op saldo ? vertel ?

Misschien kan je dingen duidelijk houden voor mensen hier.

Je kan met een RET kaart alleen op saldo reizen met de NS, op de NS kaart kan je WEL een abonnement laden van de RET.
pi_65897142
dubbel
pi_65897174
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee snowgoon, lees de tpoics maar door, dan weet je het
Joh doe eens niet zo kinderachtig. Jij zegt dat er krantenartikelen zijn waaruit blijkt dat Rotterdam niet als proeftuin geldt.
Geef die artikelen dan eens!
pi_65897231
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:17 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ga eens in op mijn vraag

Hoe konden ze cijfers meten voor de invoering van de chipkaart ?

Na invoering konden ze wel gemeten worden, die cijfers gebruik ik ook. Alleen de RET heeft hier wel over gelogen eerst
Net als jij.
Ene moment vind je die cijfers geweldig en gebruik je ze als argument om de chipkaart af te kraken. Ander moment zijn die cijfers niet betrouwbaar omdat ze de chipkaart niet afkraken.

Je bent gewoon hypocriet.
pi_65897242
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:29 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Joh doe eens niet zo kinderachtig. Jij zegt dat er krantenartikelen zijn waaruit blijkt dat Rotterdam niet als proeftuin geldt.
Geef die artikelen dan eens!
NIET MEER als proeftuin geldt

Dat is uitgebreid gecommuniceert in januari.

Chipkaart is landelijk ingevoerd in metro, alleen Amsterdam wacht nog omdat ze toestemming moeten hebben van de DNB
pi_65897360
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:30 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Net als jij.
Ene moment vind je die cijfers geweldig en gebruik je ze als argument om de chipkaart af te kraken. Ander moment zijn die cijfers niet betrouwbaar omdat ze de chipkaart niet afkraken.

Je bent gewoon hypocriet.
Ik vraag een vraag en dan ga je schelden.
De RET komt met cijfers en ik vraag gewoon hoe ze die cijfers hebben kunnen meten.
Dat was simpelweg niet mogelijk.

Dus vergelijken is gewoon nattevingerwerk
pi_65897428
Misschien weet iemand anders het antwoord

Hoe konden ze cijfers meten van het aantal metroreizigers voor de invoering van de chipkaart ?
pi_65897477


[ Bericht 100% gewijzigd door macca728 op 09-02-2009 22:36:27 ]
pi_65897694
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

NIET MEER als proeftuin geldt

Dat is uitgebreid gecommuniceert in januari.

Chipkaart is landelijk ingevoerd in metro, alleen Amsterdam wacht nog omdat ze toestemming moeten hebben van de DNB
Laat dat persbericht of krantenartikel dan eens zien.
Moet toch geen moeite zijn.

Tot die tijd dat jij mij duidelijk laat zien dat Rotterdam niet de proeftuin is voor de chipkaart, ben ik ervan overtuigd dat Rotterdam voorlopig nog de proeftuin is
pi_65897737
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik vraag een vraag en dan ga je schelden.
De RET komt met cijfers en ik vraag gewoon hoe ze die cijfers hebben kunnen meten.
Dat was simpelweg niet mogelijk.

Dus vergelijken is gewoon nattevingerwerk
Toen het AD met cijfers kwam, had je daar geen enkel probleem mee!
Leg eens uit waarom je nu pas gaat lopen miepen dat het niet gemeten kan worden!

Hypocriet!
pi_65897831
[

nee ik ga het niet meer uitleggen aan jou
pi_65897876
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:41 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Laat dat persbericht of krantenartikel dan eens zien.
Moet toch geen moeite zijn.

Tot die tijd dat jij mij duidelijk laat zien dat Rotterdam niet de proeftuin is voor de chipkaart, ben ik ervan overtuigd dat Rotterdam voorlopig nog de proeftuin is
pi_65898032
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:44 schreef macca728 het volgende:

[..]


Vervelend he als mensen geen genoegen nemen met jouw subjectieve uitleg
pi_65898171
Jij kan het weten
pi_65898208
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:52 schreef macca728 het volgende:
Jij kan het weten
Ik ga niet lopen kotsen. Ik lach me rot om jou.
  maandag 9 februari 2009 @ 22:56:42 #220
122997 zquing
Drama Junk
pi_65898348
Wat is eigenlijk de maximale reisduur van 1 rit? Want ik breng mn vriendin best wel vaak naar huis maar die woont een kwartiertje verder met de metro dan waar ik eruit moet. Kan er tussen het inchecken en uitchecken een uur zitten>?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_65898670
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:56 schreef zquing het volgende:
Wat is eigenlijk de maximale reisduur van 1 rit? Want ik breng mn vriendin best wel vaak naar huis maar die woont een kwartiertje verder met de metro dan waar ik eruit moet. Kan er tussen het inchecken en uitchecken een uur zitten>?
tuurlijk, alleen na 35 min betaal je opnieuw het instaptarief van 0,75.
pi_65898690
dubbel
pi_65899380
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:14 schreef Ori het volgende:
Is er ergens een 'neutrale' chipkaart (dus zonder van een specifieke vervoerder met een logo daarvan) aan te vragen - per post of aan een balie? Of zijn de kaarten straks allemaal écht volledig uitwisselbaar? Ik las eerder over problemen met een RET-kaart waarop bijvoorbeeld weer niet bepaalde NS-producten gezet kunnen worden.
De NS-kaart bijvoorbeeld keek ik ook al naar, maar die vind ik alleen aan te vragen via de site, en een digitale foto heb ik niet (heb geen scanner)
Elke kaart is overal bruikbaar, echter, de NS kan zn producten nog niet op andere kaarten zetten omdat ze deze alleen per post versturen.
pi_65899566
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:28 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Elke kaart is overal bruikbaar, echter, de NS kan zn producten nog niet op andere kaarten zetten omdat ze deze alleen per post versturen.

nee je kan geen NS abonnement laden op RET kaart

chipkaart wordt al gebruikt hoor voor NS, abbo kan je opladen bij loket
  maandag 9 februari 2009 @ 23:51:08 #225
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65900003
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:41 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Laat dat persbericht of krantenartikel dan eens zien.
Moet toch geen moeite zijn.

Tot die tijd dat jij mij duidelijk laat zien dat Rotterdam niet de proeftuin is voor de chipkaart, ben ik ervan overtuigd dat Rotterdam voorlopig nog de proeftuin is
MEER -> dat is het woord wat je consequent vergeet te lezen he
Neerkomen wel!
pi_65900417


[ Bericht 100% gewijzigd door macca728 op 10-02-2009 00:08:26 ]
pi_65903519
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:51 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

MEER -> dat is het woord wat je consequent vergeet te lezen he
Geef jij dan eens bron of anders uitleg waarom Rotterdam geen test gebied meer is.
Als het systeem al compleet uitgetest is, waarom wordt het dan nog niet overal ingevoerd?

Die vragen is ook al zo vaak gesteld en niemand heeft daar antwoord op.
pi_65903584
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 08:39 schreef snowgoon het volgende:


Geef jij dan eens bron of anders uitleg waarom Rotterdam geen test gebied meer is.
Jij presenteert je hier toch constant als het ov-chipkaart orakel.
pi_65903667
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 08:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jij presenteert je hier toch constant als het ov-chipkaart orakel.
Lees even hoe de hele discussie gaat slimbo.

Mijn mening is dat Rotterdam nog steeds proeftuin is. Macca roept dat het niet zo is en dat daar krantenberichten over zijn. Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
pi_65904333
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:34 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee je kan geen NS abonnement laden op RET kaart

chipkaart wordt al gebruikt hoor voor NS, abbo kan je opladen bij loket
Godskolere zeg waarom is dit topic gekaapt door ramdebielen met het IQ van een kwartje.

ALLE kaarten zijn uitwisselbaar. ECHTER de NS stuurt de kaart alleen op. Je kan dus geen NS abonnement op je RET kaart zetten, omdat de NS moeilijk doet. Wel kan je je RET abonnement op je NS kaart zetten. Omdat de RET niet moeilijk doet.
pi_65904417
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Godskolere zeg waarom is dit topic gekaapt door ramdebielen met het IQ van een kwartje.
Omdat dit fok is.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 09:42:06 #232
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65904562
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Godskolere zeg waarom is dit topic gekaapt door ramdebielen met het IQ van een kwartje.

ALLE kaarten zijn uitwisselbaar. ECHTER de NS stuurt de kaart alleen op. Je kan dus geen NS abonnement op je RET kaart zetten, omdat de NS moeilijk doet. Wel kan je je RET abonnement op je NS kaart zetten. Omdat de RET niet moeilijk doet.
Anders lees je de topictitel nog even.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65906202
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:42 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Anders lees je de topictitel nog even.
Wat heeft de topic titel met de uitwisselbaarheid van kaarten te maken
pi_65906701
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 10:45 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Wat heeft de topic titel met de uitwisselbaarheid van kaarten te maken
Misschien dat de slechte uitwisselbaarheid een van de vele redenen is dat de consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
pi_65906778
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Misschien dat de slechte uitwisselbaarheid een van de vele redenen is dat de consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
Hij is perfect uitwisselbaar. Alleen de NS heeft geen punten waar ze iets op de kaart kunnen wegschrijven, dus sturen die je abo alleen per post op. Waardoor je geen NS abo op je RET kaart kan zetten (wat in theorie wel gewoon mogelijk is ).
pi_65906891
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 11:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Hij is perfect uitwisselbaar. Alleen de NS heeft geen punten waar ze iets op de kaart kunnen wegschrijven, dus sturen die je abo alleen per post op. Waardoor je geen NS abo op je RET kaart kan zetten (wat in theorie wel gewoon mogelijk is ).
Die ov_chip plaatjes op de kaartjes automaten zitten er voor jan lul op.

Ik heb toevallig laatst een nieuwe kortingskaart aangevraagd, omdat mijn oude te lang verlopen was kon ik niet de nieuwe kortingskaart op mijn oude kortingskaart laten zetten maar moest ik weer een nieuwe kaart aanvragen, inclusief foto inleveren. Lang leve de NS efficiency.
pi_65907106
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 11:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die ov_chip plaatjes op de kaartjes automaten zitten er voor jan lul op.

Ik heb toevallig laatst een nieuwe kortingskaart aangevraagd, omdat mijn oude te lang verlopen was kon ik niet de nieuwe kortingskaart op mijn oude kortingskaart laten zetten maar moest ik weer een nieuwe kaart aanvragen, inclusief foto inleveren. Lang leve de NS efficiency.
Je kan bijv. wel al je RET producten op de NS kaart zetten
pi_65918357
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 11:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je kan bijv. wel al je RET producten op de NS kaart zetten
Ja op de NS kaart kan alles, andersom kan het niet !!!!
pi_65918397
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 11:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Hij is perfect uitwisselbaar. Alleen de NS heeft geen punten waar ze iets op de kaart kunnen wegschrijven, dus sturen die je abo alleen per post op. Waardoor je geen NS abo op je RET kaart kan zetten (wat in theorie wel gewoon mogelijk is ).
Dat is dus niet waar, zie post hierboven
  dinsdag 10 februari 2009 @ 17:03:08 #240
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65918699
Die RET producten kunnen op het proeftraject op de NS kaart gezet worden omdat de NS zelf nog geen poortjes heeft. Die poortjes zijn RET poortjes. De bedoeling is dat de NS eigen soorten poorten krijgt waarbij is aangegeven dat deze afwijkend kunnen zijn aan die van het RET.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65920066
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 17:03 schreef wdn het volgende:
Die RET producten kunnen op het proeftraject op de NS kaart gezet worden omdat de NS zelf nog geen poortjes heeft. Die poortjes zijn RET poortjes. De bedoeling is dat de NS eigen soorten poorten krijgt waarbij is aangegeven dat deze afwijkend kunnen zijn aan die van het RET.
En waarom staan op veel NS-stations dan al van die palen om je pas tegen aan te houden en verder niets?
pi_65920695
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 17:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En waarom staan op veel NS-stations dan al van die palen om je pas tegen aan te houden en verder niets?
omdat er geen poortjes komen op 2/3 van de stations maar zuilen.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 18:49:57 #243
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65922362
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 17:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En waarom staan op veel NS-stations dan al van die palen om je pas tegen aan te houden en verder niets?
Dat zijn de zuilen en zijn "contactpalen". Poortjes zijn contactloos.
De NS wil nog steeds een OV chipkaart die ze zelf kunnen verkopen en waarop alleen hun eigen producten staan. Ze willen bijvoorbeeld niet dat je (zoals nu) en een NS kaart en een 1,2 of 3 zones buskaart samen kunt kopen op hetzelfde abo.

Totdat de NS de OV overal heeft doorgevoerd krijgen we zondermeer een aparte OV waar het abo is afgedrukt OP de kaart (wordt een "zichtkaart" genoemd).

[ Bericht 8% gewijzigd door wdn op 10-02-2009 18:58:42 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65922861
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 17:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En waarom staan op veel NS-stations dan al van die palen om je pas tegen aan te houden en verder niets?
Om alvast voorbereid te zijn.
Je denkt toch niet dat de NS die poortjes binnen een paar uur door heel het land kan plaatsen

Veel van de poortjes zijn ook al meegenomen in verbouwingen zoals bij Station Bijlmer. Beter nu vast die poortjes plaatsen om straks nogmaal openbreken en overlast te voorkomen.
pi_65922888
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Misschien dat de slechte uitwisselbaarheid een van de vele redenen is dat de consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
Misschien. Daarom snap ik niet waarom zo simpel naar de topictitel wordt verwezen.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 21:06:35 #246
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65927550
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 19:09 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Misschien. Daarom snap ik niet waarom zo simpel naar de topictitel wordt verwezen.
Jij snapt wel meer niet
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65929981
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 16:54 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja op de NS kaart kan alles, andersom kan het niet !!!!
GNOOM!

Op alle kaarten kan alles, alleen kan de NS zijn producten nog niet op een andere kaart zetten. Waardoor je AL je abonnementen op je RET kaart kan zetten (of je GVB kaart of of of) maar NIET je NS producten. Simpelweg omdat je niet naar het NS loket kan lopen en daar je pas kan updaten.
pi_65930228
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 21:06 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Jij snapt wel meer niet
Gelukkig hebben we van die alwetende mensen zoals jij in ons midden
pi_65930805
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 22:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

GNOOM!

Op alle kaarten kan alles, alleen kan de NS zijn producten nog niet op een andere kaart zetten. Waardoor je AL je abonnementen op je RET kaart kan zetten (of je GVB kaart of of of) maar NIET je NS producten. Simpelweg omdat je niet naar het NS loket kan lopen en daar je pas kan updaten.
wat ben je eigenwijs, het is technisch niet mogelijk om een NS abonnement of e.d te laden op andere kaarten. Omdat de NS een andere kaart heeft, technisch

Ik hb het zelf nagevraagd bij de RET en NS en die zeggen het allebei.
pi_65931789
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 22:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

wat ben je eigenwijs, het is technisch niet mogelijk om een NS abonnement of e.d te laden op andere kaarten. Omdat de NS een andere kaart heeft, technisch

Ik hb het zelf nagevraagd bij de RET en NS en die zeggen het allebei.
Welke kaart heeft de RET dan en welke de NS?
Wat zijn de technische verschillen?
pi_65933744
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:49 schreef wdn het volgende:

[..]

Dat zijn de zuilen en zijn "contactpalen". Poortjes zijn contactloos.
De NS wil nog steeds een OV chipkaart die ze zelf kunnen verkopen en waarop alleen hun eigen producten staan. Ze willen bijvoorbeeld niet dat je (zoals nu) en een NS kaart en een 1,2 of 3 zones buskaart samen kunt kopen op hetzelfde abo.

Totdat de NS de OV overal heeft doorgevoerd krijgen we zondermeer een aparte OV waar het abo is afgedrukt OP de kaart (wordt een "zichtkaart" genoemd).
Dus bij contact palen moet ik echt met mijn kaart op enkele centimeters houden en bij de poortjes die werken net zoals mijn skip@s en kan ik bijna zo dooropen?

Wanneer de NS hun zin doorzet en dus voor een apart systeem gaat , dan verliest de ov-chip kaart 1 van de grote voordelen voor de consument welke was alle ov met 1 kaart.

Ik krijg toch echt het idee dat TLS ook maar uit het overleg moet stappen en de boel niet meer onder controle heeft als de NS zulke dingen kan eisen en doordrukken.
pi_65940711
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus bij contact palen moet ik echt met mijn kaart op enkele centimeters houden en bij de poortjes die werken net zoals mijn skip@s en kan ik bijna zo dooropen?

Wanneer de NS hun zin doorzet en dus voor een apart systeem gaat , dan verliest de ov-chip kaart 1 van de grote voordelen voor de consument welke was alle ov met 1 kaart.

Ik krijg toch echt het idee dat TLS ook maar uit het overleg moet stappen en de boel niet meer onder controle heeft als de NS zulke dingen kan eisen en doordrukken.
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
pi_65941161
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:16 schreef snowgoon het volgende:

[..]

De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
Sterker nog, dan zouden ze wel wat laat zijn, aangezien alles nu gewoon uitwisselbaar is.
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:54:15 #254
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65941928
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:16 schreef snowgoon het volgende:

[..]

De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
We krijgen een periode met NS OV chipkaarten die anders zijn dan RET OV chipkaarten.
De NS kaarten krijgen bijvoorbeeld een fysieke afdruk van je reis (abo) op de kaart zelf zolang niet overal met OV chip gereisd kan worden (dus 2013 ofzo hadden ze het over). Noemen ze een "zichtkaart" (pagina 10 staat er een stukje over: http://74.125.77.132/search?q=cache:nl39599ms5kJ:www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/OV-chipkaart/QA_volledige_invoering_OV-chipkaart_metro_versie_15_december2008.pdf+OV+NS+zichtkaart&hl=nl&ct=clnk&cd=7&gl=nl ). De NS-Business Card was de eerste die op deze manier is opgezet (is een NS kaart met OV chip).

Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar (in elk geval niet beide kanten op en niet zolang niet overal met OV chip kan worden gereisd).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65942063
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:54 schreef wdn het volgende:


Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar.
Dus mijn voorspelling klopt wat een brassers zijn het toch al die ov bedrijven. Het grootste voordeel van de ov-chipkaart voor consumenten gewoon niet meteen willen en kunnen invoeren.

Verder leuk dat je zegt dat je als NS-klant een zichtkaart krijgt, ik heb mijn oude ovkortingskaart nog daarop staat een geldigheidsduur tot 2012, terwijl de kortingkaart al lang verlopen is. En ook hierop sporadisch gecontroleerd wordt door sommige conducteurs met een uitleesapparaat.
  woensdag 11 februari 2009 @ 11:01:42 #256
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65942163
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus mijn voorspelling klopt wat een brassers zijn het toch al die ov bedrijven. Het grooste voordeel vande ov-chipkaart voor consumenten gewoon niet meteen willen en kunnen invoeren.

Verder leuk dat je zegt dat je als NS-klant een zichtkaart krijgt, ik heb mijn oude ovkortingskaart nog daarop staat een geldigheidsduur tot 2012, terwijl de kortingkaart al lang verlopen is. En ook hierop sporadisch gecontroleerd wordt door sommige conducteurs met een uitleesapparaat.
Mijn stamkaart heeft 2004 erop staan als einddatum

Hou er wel even rekening mee dat het wel uitwisselbaar zal worden maar dat het pas kan als alles over is naar OV chip. Wat dus de bedoeling is. De NS heeft aangegeven dat deze operatie wel eens tot 2013 kan duren en zolang zitten we dus met en normale kaarten, RET OV chip kaarten en NS OV chip kaarten (handig is iets anders) en dus met meerdere soorten OV chipkaarten.

Dat is tenminste de situatie waar vorige week over is besproken
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65942477
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:01 schreef wdn het volgende:


Mijn stamkaart heeft 2004 erop staan als einddatum
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken )
quote:
Hou er wel even rekening mee dat het wel uitwisselbaar zal worden maar dat het pas kan als alles over is naar OV chip. Wat dus de bedoeling is. De NS heeft aangegeven dat deze operatie wel eens tot 2013 kan duren en zolang zitten we dus met en normale kaarten, RET OV chip kaarten en NS OV chip kaarten (handig is iets anders) en dus met meerdere soorten OV chipkaarten.

Dat is tenminste de situatie waar vorige week over is besproken
mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat )

Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
pi_65942695
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken )
[..]

mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat )

Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
De NS verwacht uiterlijk 2013 de kaartjes af te kunnen schaffen. Ze verwachten vanaf oktober de chipkaart in te kunnenvoeren.
En waarschijnlijk wordt daarmee het probleem met dubbele kaarten opgelost.
  woensdag 11 februari 2009 @ 11:18:52 #259
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65942772
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken )
[..]
Die vervaldatum wordt nergens geregistreerd en is slechts een stempel
quote:
mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat )

Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
Och het valt allemaal wel meer hoor. Het is de grootste operatie in Nederland ooit op dit gebied dus de NS is (terecht) erg terughoudend en zeer voorzichtig. De proef van de NS/Prorail bij Rotterdam loopt nog steeds en daar zullen nog aardig wat resultaten uit komen. Iedere week is er wel wat anders wat veranderd wordt. Die zichtkaarten waren in eerste instantie ook niet de bedoeling

Oh en ik zit er niet direct op hoor maar meer info krijg je ook niet van me
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65942839
http://www.ns.nl/cs/Satellite?c=Artikel_P&cid=1232982170561&language=nl&p=1175591752103&packedargs=FromMonth%3D2%26EndMonth%3D2%26FromYear%3D2008%26EndYear%3D2009&pagename=NS2007%2FArtikel_P%2FDetail
quote:
OV-chipkaart bij NS
NS heeft gekozen voor een stapsgewijze introductie van de OV-chipkaart. In deze projectaanpak is testen en beproeven met klanten en medewerkers een essentieel onderdeel. Waar nodig neemt NS de tijd voor noodzakelijke verbeteringen. Ook na introductie van nieuwe functionaliteiten zal op basis van medewerker- en klantevaluaties doorontwikkeling plaatsvinden. Kwaliteit is voor NS leidend bij de introductie van de OV-chipkaart/Reizen op Saldo. De introductie is geen ‘big bang’, maar een serie van stappen en evaluatiemomenten. NS zal in dit traject goed luisteren naar haar klant. Het klantoordeel weegt zwaar in dit traject. We betrekken onze klanten nauw bij het testen van de OVchipkaart.

Planning
in mei 2009 start het proefbedrijf voor het reizen op saldo op de Flevolijn. NS begint met kleine klantgroepen en breidt dit in de maanden daarna steeds verder uit.
in oktober 2009 zal het voor iedereen mogelijk zijn om landelijk te reizen met de OVchipkaart bij NS.
de reiziger heeft bij NS dan nog de keuze tussen een papieren kaartje of de OV-chipkaart. Afschaffing van het papieren kaartje is mede afhankelijk van kllantacceptatie.
NS geeft prioriteit aan het mogelijk maken van reizen op saldo. Het sluiten van de poortjes op NS stations is een stap die volgt nadat het reizen op saldo bij NS al mogelijk is. In eerste instantie zullen reizigers bij NS op die stations waar in de toekomst poortjes komen, maar nu nog geen poortje staan, gebruik maken van in- en uitcheckpalen
pi_65942943
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:54 schreef wdn het volgende:

[..]

We krijgen een periode met NS OV chipkaarten die anders zijn dan RET OV chipkaarten.
De NS kaarten krijgen bijvoorbeeld een fysieke afdruk van je reis (abo) op de kaart zelf zolang niet overal met OV chip gereisd kan worden (dus 2013 ofzo hadden ze het over). Noemen ze een "zichtkaart" (pagina 10 staat er een stukje over: http://74.125.77.132/search?q=cache:nl39599ms5kJ:www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/OV-chipkaart/QA_volledige_invoering_OV-chipkaart_metro_versie_15_december2008.pdf+OV+NS+zichtkaart&hl=nl&ct=clnk&cd=7&gl=nl ). De NS-Business Card was de eerste die op deze manier is opgezet (is een NS kaart met OV chip).

Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar (in elk geval niet beide kanten op en niet zolang niet overal met OV chip kan worden gereisd).
In principe is dit hetzelfde met het streek OV. Ik heb mn papieren sterabonnement, en ipv een stamkaart is het kaartnummer van mn chipkaart + pasfoto mijn identificatie bij controlle.

Dat de NS zijn kaarten alleen per post opstuurt, is een beetje lomp en onzinnig. De kaarten(chipdeel) ansich zijn wel uitwisselbaar, en al je OV streekproducten kunnen wel op je NS kaart.
pi_65943352
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:18 schreef wdn het volgende:

Die vervaldatum wordt nergens geregistreerd en is slechts een stempel
Medewerkers bij het loket letten dus niet eens op een stempel
quote:
Och het valt allemaal wel meer hoor. Het is de grootste operatie in Nederland ooit op dit gebied dus de NS is (terecht) erg terughoudend en zeer voorzichtig. De proef van de NS/Prorail bij Rotterdam loopt nog steeds en daar zullen nog aardig wat resultaten uit komen. Iedere week is er wel wat anders wat veranderd wordt. Die zichtkaarten waren in eerste instantie ook niet de bedoeling
Zullen we het er dan maar op houden dat het het voortschrijdend inzicht van de NS is dat er toch veranderingen gaande zijn. Ik krijg wel steeds meer het idee dat men (TLS+ de OV bedrijven) het belang van de consumenten steeds meer uit het oog verliezen. Dan kunnen hier mensen wel zeggen dat dit komt omdat de consumenten clubs uit het overleg zijn gestapt. Maar dat men eruit gestapt is, heeft waarschijnlijk als reden dat de OV bedrijven toch doen wat men zelf denkt dat het beste is (veelal voor hun eigen portemennee )
quote:
Oh en ik zit er niet direct op hoor maar meer info krijg je ook niet van me
Uit jou berichten maak ik in ieder geval op dat je stiekum wel wat meer weet dan wij hier weten. En ik heb de naieve hoop dat er toch nog door mijn "gezeur" wat meer aan de consumenten belangen gedacht wordt.
  woensdag 11 februari 2009 @ 11:41:26 #263
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65943493
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

In principe is dit hetzelfde met het streek OV. Ik heb mn papieren sterabonnement, en ipv een stamkaart is het kaartnummer van mn chipkaart + pasfoto mijn identificatie bij controlle.

Dat de NS zijn kaarten alleen per post opstuurt, is een beetje lomp en onzinnig. De kaarten(chipdeel) ansich zijn wel uitwisselbaar, en al je OV streekproducten kunnen wel op je NS kaart.
Ze zullen die wel willen opsturen omdat ze zo ongeveer alle loketten hebben gesloten. Plus ze kunnen dan die abo's op hun eigen gemak afhandelen en versturen. En eventuele reclame, rekeningen en (juridische) documenten kunnen dan naar dat adres verstuurd worden (voor reclame zal interessant zijn...).

Het is geen technisch reden waarom die kaarten niet uitwisselbaar zijn maar een praktische
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65943631
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:41 schreef wdn het volgende:


Het is geen technisch reden waarom die kaarten niet uitwisselbaar zijn maar een praktische
Laat me raden als de NS zelf de kaarten uitgeeft heeft men de prive gegevens en anders niet zomaar.
pi_65943690
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Laat me raden als de NS zelf de kaarten uitgeeft heeft men de prive gegevens en anders niet zomaar.
Lees anders even terug het waarom is al een paar keer uitgelegd.
pi_65945108
Is de NS-kaart ook offline aan te vragen? Dat ze het dus wel per post opsturen, dat begrijp ik wel, maar het aanvragen zelf. Ik heb namelijk geen digitiale pasfoto. Wel gewoon gedrukte exemplaren natuurlijk.
pi_65945153
quote:
NS-servicebalie
Bij de NS-Servicebalie op het station ligt de brochure "Het Voordeelurenabonnement" voor u klaar.
In deze folder zit een aanvraagformulier dat u ingevuld en met een pasfoto naar ons opstuurt.
Binnen 3 weken heeft u uw abonnement in huis.

U wilt liever direct op pad met uw Voordeelurenabonnement?
Bezoek dan een NS-servicebalie op het station en neem een geldig identiteitsbewijs en een pasfoto mee. Bij de balie ligt de folder voor u klaar.
Vul het aanvraagformulier uit de folder in en lever dat samen met een pasfoto weer in bij de Servicebalie.
Bij betaling van het abonnementsgeld krijgt u direct een tijdelijk Voordeelurenabonnement mee.
Met uw tijdelijke abonnement kunt u meteen met 40% korting in de voordeeluren reizen.
Bent u 60 jaar of ouder en heeft u gekozen voor keuzedagen? Dan krijgt u deze ook meteen mee.
pi_65945223
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:33 schreef Ori het volgende:
Is de NS-kaart ook offline aan te vragen? Dat ze het dus wel per post opsturen, dat begrijp ik wel, maar het aanvragen zelf. Ik heb namelijk geen digitiale pasfoto. Wel gewoon gedrukte exemplaren natuurlijk.
Wil je wel een kortingsdkaart anders moet je NIET het advies van snowgoon opvolgen.
pi_65945336
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wil je wel een kortingsdkaart anders moet je NIET het advies van snowgoon opvolgen.
Waarom zou je anders een NS kaart willen?
pi_65945416
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:42 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Wat mankeert er aan mijn advies?
Misschien wil de vraagsteller een stamkaart hebben waarin een ov-chip zit zodat hij ook in rotterdam kan reizen. Het is dat ik pauze nu heb tijdens mijn werktijd staan jou onozole opmerking op ignore mode.
pi_65945450
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Misschien wil de vraagsteller een stamkaart hebben waarin een ov-chip zit zodat hij ook in rotterdam kan reizen. Het is dat ik pauze nu heb tijdens mijn werktijd staan jou onozole opmerking op ignore mode.
En toch reageer je er steeds weer op
pi_65945568
Ik heb geen NS-abonnement ofzo. Maar vanwege die uitwisselings-compatibiliteit op dit moment lijkt de NS-kaart me dus het beste. Ook wil ik een kaart op naam vanwege het automatisch-opladen bij reizen op saldo. Is dat laatste trouwens ook (of binnenkort?) uitwisselbaar? Of activeer je per vervoerder automatisch opladen?
pi_65945597
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:49 schreef Ori het volgende:
Ik heb geen NS-abonnement ofzo. Maar vanwege die uitwisselings-compatibiliteit op dit moment lijkt de NS-kaart me dus het beste. Ook wil ik een kaart op naam vanwege het automatisch-opladen bij reizen op saldo. Is dat laatste trouwens ook (of binnenkort?) uitwisselbaar? Of activeer je per vervoerder automatisch opladen?
Als je geen NS abbo neemt, maakt het niet uit welke kaart je hebt.
pi_65945793
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:50 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als je geen NS abbo neemt, maakt het niet uit welke kaart je hebt.
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?
pi_65945861
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:56 schreef Ori het volgende:

[..]

Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?
ja hoor.
Probleem nu is dat er nog geen NS automaten zijn die 'iets' op een kaart kunnen zetten.
Straks als de chipautomaten op de stations staan, kun je gewoon op een RET kaart een NS product zetten.
pi_65945867
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:45 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En toch reageer je er steeds weer op
Ik wil mensen graag een wat meer objectieve voorlichting geven ipv die halve desinformatie waar jij steeds mee op de proppen komt.
pi_65945915
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik wil mensen graag een wat meer objectieve voorlichting geven ipv die halve desinformatie waar jij steeds mee op de proppen komt.
Nou vertel eens alwetende, wat klopt er allemaal niet aan mijn informatie?
pi_65945986
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:56 schreef Ori het volgende:

[..]

Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?
Als de enkeltjes en retourtjes blijven bestaan wel, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen en mag je de NS reizen ook op saldo gaan maken net zoals bij de overige ov bedrijven.

Dat is ook een van de voornaamste redenen dat consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
quote:
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/berichten.php?id=ber080922b
3. Is er een concrete aanleiding?
Er is niet één specifieke aanleiding. Het voornemen van de NS om het retourtarief af te schaffen was de druppel die de emmer deed overlopen: we hadden het nu wel gehad. Wat een beetje sneu is voor de NS, want van alle partijen waren zij het nog het meest hun best deden om aan het reizigersbelang te denken. Maar voor ons was de maat nu dus vol. Wat ons dwarszit is vooral het gebrek aan uitzicht op een betaalsysteem met duidelijke voordelen voor de reiziger, zodat hij zonder zorgen en extra kosten door het hele OV kan reizen. De voordelen voor de reiziger zijn merendeels buiten beeld geraakt en de overstap tussen verschillende vormen van OV dreigt een drama te worden. De afschaffing van het retourtarief staat wel erg ver van het ooit besproken 'beste prijs'-voordeel dat een chipkaart zou kunnen bieden.
pi_65946351
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de enkeltjes en retourtjes blijven bestaan wel, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen en mag je de NS reizen ook op saldo gaan maken net zoals bij de overige ov bedrijven.

Dat is ook een van de voornaamste redenen dat consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
[..]


Oke alwetende. Leg jij dan eens uit hoe het straks gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen. Dat kost meer dan de 30 euro die maximaal op de kaart komt.
Dus dan moet je 2 keer op een dag je kaart opladen. Is dat iets wat de NS wil?
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:25:22 #280
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65946768
snowgoon: is nog geen antwoord op te geven. Je mag trouwens met een kaart waar NUL euro opstaat naar binnen. Alleen als er een negatief saldo op een kaart staat mag je niet naar binnen.
Dus je mag negatief staan (wat een gedeeltelijk antwoord is op je vraag).

Over de retour:
http://webwereld.nl/article/view/id/52292

En dat wat hier staat is verouderd http://www.9292ov.nl/9292ov563.asp (informatie van OV over de NS is niet te vertrouwen. Deze is beter: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)-met-ov-chipkaart-id Hier wordt niet meer gesproken over enkeltjes en retouren maar over in en uitchecken tijdens begin reis en aankomst. Waarbij de terugweg eenzelfde beweging is (dus feitelijk zijn het 2 enkeltjes).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65946869
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:25 schreef wdn het volgende:
snowgoon: is nog geen antwoord op te geven. Je mag trouwens met een kaart waar NUL euro opstaat naar binnen. Alleen als er een negatief saldo op een kaart staat mag je niet naar binnen.
Dus je mag negatief staan (wat een gedeeltelijk antwoord is op je vraag).

Over de retour:
http://webwereld.nl/article/view/id/52292

En dat wat hier staat is verouderd http://www.9292ov.nl/9292ov563.asp (informatie van OV over de NS is niet te vertrouwen. Deze is beter: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)-met-ov-chipkaart-id Hier wordt niet meer gesproken over enkeltjes en retouren maar over in en uitchecken tijdens begin reis en aankomst. Waarbij de terugweg eenzelfde beweging is (dus feitelijk zijn het 2 enkeltjes).
Dus straks kun je 25 euro rood staan, gooi je die kaart weg, koop je een nieuwe kaart van 7,50. Maak je toch 17,50 winst.
pi_65946897
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:13 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Oke alwetende. Leg jij dan eens uit hoe het straks gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen. Dat kost meer dan de 30 euro die maximaal op de kaart komt.
Dus dan moet je 2 keer op een dag je kaart opladen. Is dat iets wat de NS wil?
quote:
NS geeft prioriteit aan het mogelijk maken van reizen op saldo. Het sluiten van de poortjes op NS stations is een stap die volgt nadat het reizen op saldo bij NS al mogelijk is.
Ik zou het ook niet weten, maar dit komt uit het door jou zelf geqoute stuk. Stuk onbenul wat je bent die onteigelijk zuigt en nooit of te nimmer eens iets wat jezelf geqoute hebt doorgelezen hebt.
pi_65946964
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]


[..]

Ik zou het ook niet weten, maar dit komt uit het door jou zelf geqoute stuk. Stuk onbenul wat je bent die onteigelijk zuigt en nooit of te nimmer eens iets wat jezelf geqoute hebt doorgelezen hebt.
Ik heb dat stuk wel degelijk gelezen en daar staat dat de prioriteit bij op saldo reizen ligt. Daar staat nergens hoe dat dan gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen.

En aangezien jijzelf zegt dat je zo goed geinformeerd bent en ik niet, zou ik toch wel verwachten dat jij het antwoord weet.
pi_65947002
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:25 schreef wdn het volgende:
(dus feitelijk zijn het 2 enkeltjes).
Dat in principe toch ook niet eens. Ik heb vaker wel langere reizen gemaakt en dan mag ik onderweg ook nog wel eens even uitstappen om een andere stad die aan dit traject ligt te bezoeken. Wanneer ik langer dan een bepaalde tijd het station dan verlaten heb zal het weer als een volgende reis gaan gelden en krijg ik weer een keer het instap tarief voor mijn kiezen.
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:35:01 #285
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65947088
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:27 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dus straks kun je 25 euro rood staan, gooi je die kaart weg, koop je een nieuwe kaart van 7,50. Maak je toch 17,50 winst.
Ja, dat is nu net de vraag die dan ook bij mij opkomt en daarom zeg ik ook "gedeeltelijk antwoord".
Ander ding: 30 euro is wat er maximaal op een RET OV kaart mag staan. Het is niet gezegd dat dit ook het maximum is voor een NS OV kaart. Daarnaast gaat de NS ook met maximale tarieven werken. Ik weet niet of dat een variant is wat we nu de 'dagkaart' noemen maar het zou zomaar kunnen(max tarief is 43 euro ofzo)
Dus als je ipv 30 euro 50 euro op de kaart kan zetten heb je je antwoord maar dan hebben we het over aannames en niet over feiten.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:37:20 #286
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65947163
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat in principe toch ook niet eens. Ik heb vaker wel langere reizen gemaakt en dan mag ik onderweg ook nog wel eens even uitstappen om een andere stad die aan dit traject ligt te bezoeken. Wanneer ik langer dan een bepaalde tijd het station dan verlaten heb zal het weer als een volgende reis gaan gelden en krijg ik weer een keer het instap tarief voor mijn kiezen.
Klopt. Je mag maximaal 30 minuten op een tussenstations zijn (binnen 30 min in en uitchecken wordt niet geregistreerd). Anders moet je het opstarttarief nogmaals betalen.
Heel simpel: je betaald van vertrekstation tot aankomststation. Wat de laatste is is niet van belang als je instapt (op saldo(!);; voor een abo moet je binnen je abo traject blijven).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65947218
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:35 schreef wdn het volgende:

[..]

Ja, dat is nu net de vraag die dan ook bij mij opkomt en daarom zeg ik ook "gedeeltelijk antwoord".
Ander ding: 30 euro is wat er maximaal op een RET OV kaart mag staan. Het is niet gezegd dat dit ook het maximum is voor een NS OV kaart. Daarnaast gaat de NS ook met maximale tarieven werken. Ik weet niet of dat een variant is wat we nu de 'dagkaart' noemen maar het zou zomaar kunnen(max tarief is 43 euro ofzo)
Dus als je ipv 30 euro 50 euro op de kaart kan zetten heb je je antwoord maar dan hebben we het over aannames en niet over feiten.
Het saldo is voor alle OV bedrijven max 30 euro.
Het zal me niets verbazen als de NS straks zegt dat er minimaal 10 euro op de kaart moet staan om binnen te komen. Anders kan op saldo reizen voor de NS heel verkeerd uitpakken.

http://www.ov-chipkaart.n(...)laden/tarievenlijst/
quote:
Saldo en rente
Het minimale saldo op uw OV-chipkaart bedraagt ¤ 0,00. Het maximale saldo is ¤ 30,00. Er wordt geen rente vergoed over het saldo op uw OV-chipkaart.
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:44:25 #288
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65947379
snowgoon: NS wil 20 euro borg per reis dus je kunt die 10 euro denk ik wel eens 20 van maken

Probleem met die link is dat het op dit moment alleen over de bus/metro gaat. Niet over de NS want die zijn nog steeds aan het onderhandelen over de manier van berekenen. Voor de proef bij RDAM is die 30 euro meer dan afdoende maar voor heel Nederland betwijfel ik het.

Bij de info over de OV chip op websites van de NS staat overal "bus, tram en metro" als het om de huidige situatie qua tarieven gaat.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65947585
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:37 schreef wdn het volgende:

[..]

Klopt. Je mag maximaal 30 minuten op een tussenstations zijn (binnen 30 min in en uitchecken wordt niet geregistreerd). Anders moet je het opstarttarief nogmaals betalen.
Heel simpel: je betaald van vertrekstation tot aankomststation. Wat de laatste is is niet van belang als je instapt (op saldo(!);; voor een abo moet je binnen je abo traject blijven).
Waarom gaat de NS dan toch al die kaartjes afschaffen. Is het te moeilijk om een enkeltje of een retourtje op die kaart te laden wat een dag/weekend geldig is.
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:58:17 #290
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65947809
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom gaat de NS dan toch al die kaartjes afschaffen. Is het te moeilijk om een enkeltje of een retourtje op die kaart te laden wat een dag/weekend geldig is.
Ja. Denk er maar eens over na als je het over een enkeltje en een retour hebt icm OV chip omdat er per kilometer moet worden betaald. Voor een retour zul je namelijk van alles moeten bijhouden voor die reis: alle afwijkende opstap en uitstapplekken, dat 1 gedeelte van het retour al is gebruikt, het eindstation van de retour. Waarbij je voor al die dingen zult moeten bijhouden of er iets met de eindafrekening moet gebeuren.

Voor een enkeltje geld: je logt ergens in en je logt ergens uit. De kaart hoeft dus alleen maar te weten dat je ergens bent ingelogd: iiedere station heeft een unieke 3 lettercode en alleen die hoef je dus maar op te slaan. Of er staat 000 (of iets als XXX) en je bent niet ingechecked of er staat RMD en dan ben je in Roermond ingechecked.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65948701
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:58 schreef wdn het volgende:

[..]

Ja. Denk er maar eens over na als je het over een enkeltje en een retour hebt icm OV chip omdat er per kilometer moet worden betaald. Voor een retour zul je namelijk van alles moeten bijhouden voor die reis: alle afwijkende opstap en uitstapplekken, dat 1 gedeelte van het retour al is gebruikt, het eindstation van de retour. Waarbij je voor al die dingen zult moeten bijhouden of er iets met de eindafrekening moet gebeuren.

Voor een enkeltje geld: je logt ergens in en je logt ergens uit. De kaart hoeft dus alleen maar te weten dat je ergens bent ingelogd: iiedere station heeft een unieke 3 lettercode en alleen die hoef je dus maar op te slaan. Of er staat 000 (of iets als XXX) en je bent niet ingechecked of er staat RMD en dan ben je in Roermond ingechecked.
Er hoeft helemaal niet per KM betaald te gaan worden, de NS heeft dit bedacht omdat men zo meer winst kan gaan maken.

Waarom kan de oysterkaart in london op het moment dat je over het maximum dagtarief heen bent gegaan automagisch wel een dagkaart worden?

Verder is het zo dat men voor een retour of een enkeltje alleen hoeft te checken of je wel of niet gemachtigd zou zijn om uit te checken. Dat men alles wilt gaan bijhouden is hun probleem, maar omdat het meer geld verdienen anders niet mogelijk is maakt men ook er maar het probleem van de consumenten van. Wanneer een conducteur langs komt zou deze uit de electronische kaart gewoon moeten kunnen uitlezen of je wel of geen geldig vervoersbewijs hebt gekocht. Net zoals de conducteur nu op papier dat ook kan lezen.

Leuk dat er RMD bij de checkin staat, wanneer ik vanaf RMD besluit naar nijmegen te reizen maar ik reis om via den bosch om even om de hoek van het ns station bossche bollen te halen hoe weet die kaart dan dat ik niet rechtstreeks gereisd ben. Behalve dat dan mijn reistijd niet de voorspelde reistijd is.
pi_65948875
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er hoeft helemaal niet per KM betaald te gaan worden, de NS heeft dit bedacht omdat men zo meer winst kan gaan maken.

Waarom kan de oysterkaart in london op het moment dat je over het maximum dagtarief heen bent gegaan automagisch wel een dagkaart worden?

Verder is het zo dat men voor een retour of een enkeltje alleen hoeft te checken of je wel of niet gemachtigd zou zijn om uit te checken. Dat men alles wilt gaan bijhouden is hun probleem, maar omdat het meer geld verdienen anders niet mogelijk is maakt men ook er maar het probleem van de consumenten van. Wanneer een conducteur langs komt zou deze uit de electronische kaart gewoon moeten kunnen uitlezen of je wel of geen geldig vervoersbewijs hebt gekocht. Net zoals de conducteur nu op papier dat ook kan lezen.

Leuk dat er RMD bij de checkin staat, wanneer ik vanaf RMD besluit naar nijmegen te reizen maar ik reis om via den bosch om even om de hoek van het ns station bossche bollen te halen hoe weet die kaart dan dat ik niet rechtstreeks gereisd ben. Behalve dat dan mijn reistijd niet de voorspelde reistijd is.
Waarom zou de OV chipkaart ook niet ineens een dagkaart kunnen worden?

De NS zegt dat ze de kaart zo optimaal mogelijk willen gaan gebruiken voor de klant. Maar de paranoia dat de NS alleen maar op geld verdienen uit is, is al hevig toegeslagen.
pi_65949522
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:28 schreef snowgoon het volgende:

Waarom zou de OV chipkaart ook niet ineens een dagkaart kunnen worden?

De NS zegt dat ze de kaart zo optimaal mogelijk willen gaan gebruiken voor de klant. Maar de paranoia dat de NS alleen maar op geld verdienen uit is, is al hevig toegeslagen.
Omdat de NS de schijn tegen heeft omdat men zomaar out of the blue opeens retourtjes wilt gaan afschaffen. Zoals je ook in de qoute van de rover website kan lezen.

En ook al komt er een dagkaart, dan komen nog mijn retourtjes en enkeltjes niet terug en wordt ik als reiziger (zover onze informatie klopt) die onderweg op een tussenstation even wilt uitstappen genaaid zoals je ook in het voorbeeld hebt kunnen lezen.

Je moet trouwens niet alle marketingpraatjes van de NS meteen geloven. Als ze de kaart zo optimaal mogelijk voor de klant willen gaan gebruiken houdt dat niet in dat het ook het meest voordelige voor de klant zal zijn.

Heeft de NS trouwens al een oplossing bedacht hoe we mensen met korting mee mogen laten reizen met de kortingskaart (ja dat gaat allemaal niet als iedereen op saldo moet reizen, wanneer er kaartjes op de ov-chipkaart geladen kunen worden zal het wel mogelijk zijn. Maar zoals ik al vaker hier gezegd heb en zal blijven herhalen men wilt het te complex maken waardoor het gedoemd is te mislukken.
  woensdag 11 februari 2009 @ 14:50:06 #294
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65949642
Ik denk niet dat de NS er mee wegkomt om niet met een dagkaart te komen.
Lijkt me ook wel slimmer: je betaald vooraf en of je nu niet of wel uitcheckt op enige plek maakt geen bal uit: eenmaal geactiveerd vervalt de kaart na de laatste trein die die dag rijdt.

Kortingskaart blijft bestaan maar alleen als abo. Niet als reizen op saldo/anoniem.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65949936
Ik wilde even melden dat ik mijn OV kaart weer ga gebruiken vandaag.
pi_65949947
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat de NS de schijn tegen heeft omdat men zomaar out of the blue opeens retourtjes wilt gaan afschaffen. Zoals je ook in de qoute van de rover website kan lezen.

En ook al komt er een dagkaart, dan komen nog mijn retourtjes en enkeltjes niet terug en wordt ik als reiziger (zover onze informatie klopt) die onderweg op een tussenstation even wilt uitstappen genaaid zoals je ook in het voorbeeld hebt kunnen lezen.

Je moet trouwens niet alle marketingpraatjes van de NS meteen geloven. Als ze de kaart zo optimaal mogelijk voor de klant willen gaan gebruiken houdt dat niet in dat het ook het meest voordelige voor de klant zal zijn.

Heeft de NS trouwens al een oplossing bedacht hoe we mensen met korting mee mogen laten reizen met de kortingskaart (ja dat gaat allemaal niet als iedereen op saldo moet reizen, wanneer er kaartjes op de ov-chipkaart geladen kunen worden zal het wel mogelijk zijn. Maar zoals ik al vaker hier gezegd heb en zal blijven herhalen men wilt het te complex maken waardoor het gedoemd is te mislukken.
Ach, de een is wantrouwend tegenover de NS de ander niet.
Waarom zou op saldo reizen niet met korting kunnen?
pi_65950000
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:50 schreef wdn het volgende:
Ik denk niet dat de NS er mee wegkomt om niet met een dagkaart te komen.
Lijkt me ook wel slimmer: je betaald vooraf en of je nu niet of wel uitcheckt op enige plek maakt geen bal uit: eenmaal geactiveerd vervalt de kaart na de laatste trein die die dag rijdt.

Kortingskaart blijft bestaan maar alleen als abo. Niet als reizen op saldo/anoniem.
Maar op de manier hoe een dagkaart zou moeten werken zo zou toch net zo goed een retour en een enkeltje kunnen werken of denk ik nu echt veel te makkelijk hier over.
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:28:07 #298
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65951016
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar op de manier hoe een dagkaart zou moeten werken zo zou toch net zo goed een retour en een enkeltje kunnen werken of denk ik nu echt veel te makkelijk hier over.
Nee, want men rekent per kilometer af. Veelgehoorde klacht in Rotterdam: bussen maken vaak omwegen en de prijs per km is daardoor vaak veel hoger dan die per strip.
Nogmaals: een retour kent teveel onzekerheden. Onzekerheden die je uitsluit door alleen maar een 'in' en 'uit' te hebben die je voor een enkeltje nodig hebt. Waar je nu dus van ADAM naar RDAM kunt met een enkeltje en op schiphol denkt "ik blijf hier" dan ben je je geld kwijt voor de hele rit. Met de OV chip betaal je voor de rit van ADAM naar Schiphol en niet meer.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65951213
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:28 schreef wdn het volgende:
. Waar je nu dus van ADAM naar RDAM kunt met een enkeltje en op schiphol denkt "ik blijf hier" dan ben je je geld kwijt voor de hele rit. Met de OV chip betaal je voor de rit van ADAM naar Schiphol en niet meer.
Dat was nu natuurlijk ook al het geval als je een maal een kaartje had gekocht en deze niet binnen een bepaalde tijd naar het loket retourneerde. Als dat nu echt de enigste reden is die de NS kan bedenken om hun per/km reizen in te voeren. Nu krijg je als reiziger een soort van staffel korting wanneer je meer kilometers reis betaal je per km minder. Die staffel korting zal vast en zeker wel te implementeren zijn, maar of de NS dat doet is dan maar de grote vraag.

Net zoals het eerder door mij geschetste voorbeeld ik reis van rmd naar nijmegen maar dan wel via den bosch, hoe wilt de NS dat goed gaan registreren?
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:34:50 #300
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65951288
Met de aloude conducteur
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')