Dus bij contact palen moet ik echt met mijn kaart op enkele centimeters houden en bij de poortjes die werken net zoals mijn skip@s en kan ik bijna zo dooropen?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 18:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat zijn de zuilen en zijn "contactpalen". Poortjes zijn contactloos.
De NS wil nog steeds een OV chipkaart die ze zelf kunnen verkopen en waarop alleen hun eigen producten staan. Ze willen bijvoorbeeld niet dat je (zoals nu) en een NS kaart en een 1,2 of 3 zones buskaart samen kunt kopen op hetzelfde abo.
Totdat de NS de OV overal heeft doorgevoerd krijgen we zondermeer een aparte OV waar het abo is afgedrukt OP de kaart (wordt een "zichtkaart" genoemd).
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 23:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus bij contact palen moet ik echt met mijn kaart op enkele centimeters houden en bij de poortjes die werken net zoals mijn skip@s en kan ik bijna zo dooropen?
Wanneer de NS hun zin doorzet en dus voor een apart systeem gaat , dan verliest de ov-chip kaart 1 van de grote voordelen voor de consument welke was alle ov met 1 kaart.
Ik krijg toch echt het idee dat TLS ook maar uit het overleg moet stappen en de boel niet meer onder controle heeft als de NS zulke dingen kan eisen en doordrukken.
Sterker nog, dan zouden ze wel wat laat zijn, aangezien alles nu gewoon uitwisselbaar is.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
We krijgen een periode met NS OV chipkaarten die anders zijn dan RET OV chipkaarten.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
Dus mijn voorspelling klopt wat een brassers zijn het toch al die ov bedrijven. Het grootste voordeel van de ov-chipkaart voor consumenten gewoon niet meteen willen en kunnen invoeren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:54 schreef wdn het volgende:
Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar.
Mijn stamkaart heeft 2004 erop staan als einddatumquote:Op woensdag 11 februari 2009 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus mijn voorspelling klopt wat een brassers zijn het toch al die ov bedrijven. Het grooste voordeel vande ov-chipkaart voor consumenten gewoon niet meteen willen en kunnen invoeren.![]()
Verder leuk dat je zegt dat je als NS-klant een zichtkaart krijgt, ik heb mijn oude ovkortingskaart nog daarop staat een geldigheidsduur tot 2012, terwijl de kortingkaart al lang verlopen is. En ook hierop sporadisch gecontroleerd wordt door sommige conducteurs met een uitleesapparaat.
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt makenquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:01 schreef wdn het volgende:
Mijn stamkaart heeft 2004 erop staan als einddatum
mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praatquote:Hou er wel even rekening mee dat het wel uitwisselbaar zal worden maar dat het pas kan als alles over is naar OV chip. Wat dus de bedoeling is. De NS heeft aangegeven dat deze operatie wel eens tot 2013 kan duren en zolang zitten we dus met en normale kaarten, RET OV chip kaarten en NS OV chip kaarten (handig is iets anders) en dus met meerdere soorten OV chipkaarten.
Dat is tenminste de situatie waar vorige week over is besproken![]()
De NS verwacht uiterlijk 2013 de kaartjes af te kunnen schaffen. Ze verwachten vanaf oktober de chipkaart in te kunnenvoeren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken)
[..]
mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat)
Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
Die vervaldatum wordt nergens geregistreerd en is slechts een stempelquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken)
[..]
Och het valt allemaal wel meer hoor. Het is de grootste operatie in Nederland ooit op dit gebied dus de NS is (terecht) erg terughoudend en zeer voorzichtig. De proef van de NS/Prorail bij Rotterdam loopt nog steeds en daar zullen nog aardig wat resultaten uit komen. Iedere week is er wel wat anders wat veranderd wordt. Die zichtkaarten waren in eerste instantie ook niet de bedoelingquote:mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat)
Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
quote:OV-chipkaart bij NS
NS heeft gekozen voor een stapsgewijze introductie van de OV-chipkaart. In deze projectaanpak is testen en beproeven met klanten en medewerkers een essentieel onderdeel. Waar nodig neemt NS de tijd voor noodzakelijke verbeteringen. Ook na introductie van nieuwe functionaliteiten zal op basis van medewerker- en klantevaluaties doorontwikkeling plaatsvinden. Kwaliteit is voor NS leidend bij de introductie van de OV-chipkaart/Reizen op Saldo. De introductie is geen ‘big bang’, maar een serie van stappen en evaluatiemomenten. NS zal in dit traject goed luisteren naar haar klant. Het klantoordeel weegt zwaar in dit traject. We betrekken onze klanten nauw bij het testen van de OVchipkaart.
Planning
in mei 2009 start het proefbedrijf voor het reizen op saldo op de Flevolijn. NS begint met kleine klantgroepen en breidt dit in de maanden daarna steeds verder uit.
in oktober 2009 zal het voor iedereen mogelijk zijn om landelijk te reizen met de OVchipkaart bij NS.
de reiziger heeft bij NS dan nog de keuze tussen een papieren kaartje of de OV-chipkaart. Afschaffing van het papieren kaartje is mede afhankelijk van kllantacceptatie.
NS geeft prioriteit aan het mogelijk maken van reizen op saldo. Het sluiten van de poortjes op NS stations is een stap die volgt nadat het reizen op saldo bij NS al mogelijk is. In eerste instantie zullen reizigers bij NS op die stations waar in de toekomst poortjes komen, maar nu nog geen poortje staan, gebruik maken van in- en uitcheckpalen
In principe is dit hetzelfde met het streek OV. Ik heb mn papieren sterabonnement, en ipv een stamkaart is het kaartnummer van mn chipkaart + pasfoto mijn identificatie bij controlle.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:54 schreef wdn het volgende:
[..]
We krijgen een periode met NS OV chipkaarten die anders zijn dan RET OV chipkaarten.
De NS kaarten krijgen bijvoorbeeld een fysieke afdruk van je reis (abo) op de kaart zelf zolang niet overal met OV chip gereisd kan worden (dus 2013 ofzo hadden ze het over). Noemen ze een "zichtkaart" (pagina 10 staat er een stukje over: http://74.125.77.132/search?q=cache:nl39599ms5kJ:www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/OV-chipkaart/QA_volledige_invoering_OV-chipkaart_metro_versie_15_december2008.pdf+OV+NS+zichtkaart&hl=nl&ct=clnk&cd=7&gl=nl ). De NS-Business Card was de eerste die op deze manier is opgezet (is een NS kaart met OV chip).
Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar (in elk geval niet beide kanten op en niet zolang niet overal met OV chip kan worden gereisd).
Medewerkers bij het loket letten dus niet eens op een stempelquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:18 schreef wdn het volgende:
Die vervaldatum wordt nergens geregistreerd en is slechts een stempel![]()
Zullen we het er dan maar op houden dat het het voortschrijdend inzicht van de NS is dat er toch veranderingen gaande zijn. Ik krijg wel steeds meer het idee dat men (TLS+ de OV bedrijven) het belang van de consumenten steeds meer uit het oog verliezen. Dan kunnen hier mensen wel zeggen dat dit komt omdat de consumenten clubs uit het overleg zijn gestapt. Maar dat men eruit gestapt is, heeft waarschijnlijk als reden dat de OV bedrijven toch doen wat men zelf denkt dat het beste is (veelal voor hun eigen portemenneequote:Och het valt allemaal wel meer hoor. Het is de grootste operatie in Nederland ooit op dit gebied dus de NS is (terecht) erg terughoudend en zeer voorzichtig. De proef van de NS/Prorail bij Rotterdam loopt nog steeds en daar zullen nog aardig wat resultaten uit komen. Iedere week is er wel wat anders wat veranderd wordt. Die zichtkaarten waren in eerste instantie ook niet de bedoeling
Uit jou berichten maak ik in ieder geval op dat je stiekum wel wat meer weet dan wij hier weten. En ik heb de naieve hoop dat er toch nog door mijn "gezeur" wat meer aan de consumenten belangen gedacht wordt.quote:Oh en ik zit er niet direct op hoor maar meer info krijg je ook niet van me
Ze zullen die wel willen opsturen omdat ze zo ongeveer alle loketten hebben gesloten. Plus ze kunnen dan die abo's op hun eigen gemak afhandelen en versturen. En eventuele reclame, rekeningen en (juridische) documenten kunnen dan naar dat adres verstuurd worden (voor reclame zal interessant zijn...).quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
In principe is dit hetzelfde met het streek OV. Ik heb mn papieren sterabonnement, en ipv een stamkaart is het kaartnummer van mn chipkaart + pasfoto mijn identificatie bij controlle.
Dat de NS zijn kaarten alleen per post opstuurt, is een beetje lomp en onzinnig. De kaarten(chipdeel) ansich zijn wel uitwisselbaar, en al je OV streekproducten kunnen wel op je NS kaart.
Laat me raden als de NS zelf de kaarten uitgeeft heeft men de prive gegevens en anders niet zomaar.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:41 schreef wdn het volgende:
Het is geen technisch reden waarom die kaarten niet uitwisselbaar zijn maar een praktische
Lees anders even terug het waarom is al een paar keer uitgelegd.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat me raden als de NS zelf de kaarten uitgeeft heeft men de prive gegevens en anders niet zomaar.
quote:NS-servicebalie
Bij de NS-Servicebalie op het station ligt de brochure "Het Voordeelurenabonnement" voor u klaar.
In deze folder zit een aanvraagformulier dat u ingevuld en met een pasfoto naar ons opstuurt.
Binnen 3 weken heeft u uw abonnement in huis.
U wilt liever direct op pad met uw Voordeelurenabonnement?
Bezoek dan een NS-servicebalie op het station en neem een geldig identiteitsbewijs en een pasfoto mee. Bij de balie ligt de folder voor u klaar.
Vul het aanvraagformulier uit de folder in en lever dat samen met een pasfoto weer in bij de Servicebalie.
Bij betaling van het abonnementsgeld krijgt u direct een tijdelijk Voordeelurenabonnement mee.
Met uw tijdelijke abonnement kunt u meteen met 40% korting in de voordeeluren reizen.
Bent u 60 jaar of ouder en heeft u gekozen voor keuzedagen? Dan krijgt u deze ook meteen mee.
Wil je wel een kortingsdkaart anders moet je NIET het advies van snowgoon opvolgen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:33 schreef Ori het volgende:
Is de NS-kaart ook offline aan te vragen? Dat ze het dus wel per post opsturen, dat begrijp ik wel, maar het aanvragen zelf. Ik heb namelijk geen digitiale pasfoto. Wel gewoon gedrukte exemplaren natuurlijk.
Waarom zou je anders een NS kaart willen?quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wil je wel een kortingsdkaart anders moet je NIET het advies van snowgoon opvolgen.
Misschien wil de vraagsteller een stamkaart hebben waarin een ov-chip zit zodat hij ook in rotterdam kan reizen. Het is dat ik pauze nu heb tijdens mijn werktijd staan jou onozole opmerking op ignore mode.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:42 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat mankeert er aan mijn advies?
En toch reageer je er steeds weer opquote:Op woensdag 11 februari 2009 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien wil de vraagsteller een stamkaart hebben waarin een ov-chip zit zodat hij ook in rotterdam kan reizen. Het is dat ik pauze nu heb tijdens mijn werktijd staan jou onozole opmerking op ignore mode.
Als je geen NS abbo neemt, maakt het niet uit welke kaart je hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:49 schreef Ori het volgende:
Ik heb geen NS-abonnement ofzo. Maar vanwege die uitwisselings-compatibiliteit op dit moment lijkt de NS-kaart me dus het beste. Ook wil ik een kaart op naam vanwege het automatisch-opladen bij reizen op saldo. Is dat laatste trouwens ook (of binnenkort?) uitwisselbaar? Of activeer je per vervoerder automatisch opladen?
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:50 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je geen NS abbo neemt, maakt het niet uit welke kaart je hebt.
ja hoor.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:56 schreef Ori het volgende:
[..]
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?
Ik wil mensen graag een wat meer objectieve voorlichting geven ipv die halve desinformatie waar jij steeds mee op de proppen komt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:45 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En toch reageer je er steeds weer op
Nou vertel eens alwetende, wat klopt er allemaal niet aan mijn informatie?quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik wil mensen graag een wat meer objectieve voorlichting geven ipv die halve desinformatie waar jij steeds mee op de proppen komt.
Als de enkeltjes en retourtjes blijven bestaan wel, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen en mag je de NS reizen ook op saldo gaan maken net zoals bij de overige ov bedrijven.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:56 schreef Ori het volgende:
[..]
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?
quote:http://www.rover.nl/nieuws/berichten/berichten.php?id=ber080922b
3. Is er een concrete aanleiding?
Er is niet één specifieke aanleiding. Het voornemen van de NS om het retourtarief af te schaffen was de druppel die de emmer deed overlopen: we hadden het nu wel gehad. Wat een beetje sneu is voor de NS, want van alle partijen waren zij het nog het meest hun best deden om aan het reizigersbelang te denken. Maar voor ons was de maat nu dus vol. Wat ons dwarszit is vooral het gebrek aan uitzicht op een betaalsysteem met duidelijke voordelen voor de reiziger, zodat hij zonder zorgen en extra kosten door het hele OV kan reizen. De voordelen voor de reiziger zijn merendeels buiten beeld geraakt en de overstap tussen verschillende vormen van OV dreigt een drama te worden. De afschaffing van het retourtarief staat wel erg ver van het ooit besproken 'beste prijs'-voordeel dat een chipkaart zou kunnen bieden.
Oke alwetende. Leg jij dan eens uit hoe het straks gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen. Dat kost meer dan de 30 euro die maximaal op de kaart komt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de enkeltjes en retourtjes blijven bestaan wel, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen en mag je de NS reizen ook op saldo gaan maken net zoals bij de overige ov bedrijven.![]()
Dat is ook een van de voornaamste redenen dat consumentenclubs uit het overleg gestapt zijn.
[..]
Dus straks kun je 25 euro rood staan, gooi je die kaart weg, koop je een nieuwe kaart van 7,50. Maak je toch 17,50 winst.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:25 schreef wdn het volgende:
snowgoon: is nog geen antwoord op te geven. Je mag trouwens met een kaart waar NUL euro opstaat naar binnen. Alleen als er een negatief saldo op een kaart staat mag je niet naar binnen.
Dus je mag negatief staan (wat een gedeeltelijk antwoord is op je vraag).
Over de retour:
http://webwereld.nl/article/view/id/52292
En dat wat hier staat is verouderd http://www.9292ov.nl/9292ov563.asp (informatie van OV over de NS is niet te vertrouwen. Deze is beter: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)-met-ov-chipkaart-id Hier wordt niet meer gesproken over enkeltjes en retouren maar over in en uitchecken tijdens begin reis en aankomst. Waarbij de terugweg eenzelfde beweging is (dus feitelijk zijn het 2 enkeltjes).
quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Oke alwetende. Leg jij dan eens uit hoe het straks gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen. Dat kost meer dan de 30 euro die maximaal op de kaart komt.
Dus dan moet je 2 keer op een dag je kaart opladen. Is dat iets wat de NS wil?
Ik zou het ook niet weten, maar dit komt uit het door jou zelf geqoute stuk. Stuk onbenul wat je bent die onteigelijk zuigt en nooit of te nimmer eens iets wat jezelf geqoute hebt doorgelezen hebt.quote:NS geeft prioriteit aan het mogelijk maken van reizen op saldo. Het sluiten van de poortjes op NS stations is een stap die volgt nadat het reizen op saldo bij NS al mogelijk is.
Ik heb dat stuk wel degelijk gelezen en daar staat dat de prioriteit bij op saldo reizen ligt. Daar staat nergens hoe dat dan gaat als iemand van Maastricht naar Groningen wilt reizen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Ik zou het ook niet weten, maar dit komt uit het door jou zelf geqoute stuk. Stuk onbenul wat je bent die onteigelijk zuigt en nooit of te nimmer eens iets wat jezelf geqoute hebt doorgelezen hebt.
Dat in principe toch ook niet eens. Ik heb vaker wel langere reizen gemaakt en dan mag ik onderweg ook nog wel eens even uitstappen om een andere stad die aan dit traject ligt te bezoeken. Wanneer ik langer dan een bepaalde tijd het station dan verlaten heb zal het weer als een volgende reis gaan gelden en krijg ik weer een keer het instap tarief voor mijn kiezen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:25 schreef wdn het volgende:
(dus feitelijk zijn het 2 enkeltjes).
Ja, dat is nu net de vraag die dan ook bij mij opkomt en daarom zeg ik ook "gedeeltelijk antwoord".quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus straks kun je 25 euro rood staan, gooi je die kaart weg, koop je een nieuwe kaart van 7,50. Maak je toch 17,50 winst.
Klopt. Je mag maximaal 30 minuten op een tussenstations zijn (binnen 30 min in en uitchecken wordt niet geregistreerd). Anders moet je het opstarttarief nogmaals betalen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat in principe toch ook niet eens. Ik heb vaker wel langere reizen gemaakt en dan mag ik onderweg ook nog wel eens even uitstappen om een andere stad die aan dit traject ligt te bezoeken. Wanneer ik langer dan een bepaalde tijd het station dan verlaten heb zal het weer als een volgende reis gaan gelden en krijg ik weer een keer het instap tarief voor mijn kiezen.
Het saldo is voor alle OV bedrijven max 30 euro.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:35 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja, dat is nu net de vraag die dan ook bij mij opkomt en daarom zeg ik ook "gedeeltelijk antwoord".
Ander ding: 30 euro is wat er maximaal op een RET OV kaart mag staan. Het is niet gezegd dat dit ook het maximum is voor een NS OV kaart. Daarnaast gaat de NS ook met maximale tarieven werken. Ik weet niet of dat een variant is wat we nu de 'dagkaart' noemen maar het zou zomaar kunnen(max tarief is 43 euro ofzo)
Dus als je ipv 30 euro 50 euro op de kaart kan zetten heb je je antwoord maar dan hebben we het over aannames en niet over feiten.
quote:Saldo en rente
Het minimale saldo op uw OV-chipkaart bedraagt ¤ 0,00. Het maximale saldo is ¤ 30,00. Er wordt geen rente vergoed over het saldo op uw OV-chipkaart.
Waarom gaat de NS dan toch al die kaartjes afschaffen. Is het te moeilijk om een enkeltje of een retourtje op die kaart te laden wat een dag/weekend geldig is.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:37 schreef wdn het volgende:
[..]
Klopt. Je mag maximaal 30 minuten op een tussenstations zijn (binnen 30 min in en uitchecken wordt niet geregistreerd). Anders moet je het opstarttarief nogmaals betalen.
Heel simpel: je betaald van vertrekstation tot aankomststation. Wat de laatste is is niet van belang als je instapt (op saldo(!);; voor een abo moet je binnen je abo traject blijven).
Ja. Denk er maar eens over na als je het over een enkeltje en een retour hebt icm OV chip omdat er per kilometer moet worden betaald. Voor een retour zul je namelijk van alles moeten bijhouden voor die reis: alle afwijkende opstap en uitstapplekken, dat 1 gedeelte van het retour al is gebruikt, het eindstation van de retour. Waarbij je voor al die dingen zult moeten bijhouden of er iets met de eindafrekening moet gebeuren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom gaat de NS dan toch al die kaartjes afschaffen. Is het te moeilijk om een enkeltje of een retourtje op die kaart te laden wat een dag/weekend geldig is.
Er hoeft helemaal niet per KM betaald te gaan worden, de NS heeft dit bedacht omdat men zo meer winst kan gaan maken.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:58 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja. Denk er maar eens over na als je het over een enkeltje en een retour hebt icm OV chip omdat er per kilometer moet worden betaald. Voor een retour zul je namelijk van alles moeten bijhouden voor die reis: alle afwijkende opstap en uitstapplekken, dat 1 gedeelte van het retour al is gebruikt, het eindstation van de retour. Waarbij je voor al die dingen zult moeten bijhouden of er iets met de eindafrekening moet gebeuren.
Voor een enkeltje geld: je logt ergens in en je logt ergens uit. De kaart hoeft dus alleen maar te weten dat je ergens bent ingelogd: iiedere station heeft een unieke 3 lettercode en alleen die hoef je dus maar op te slaan. Of er staat 000 (of iets als XXX) en je bent niet ingechecked of er staat RMD en dan ben je in Roermond ingechecked.
Waarom zou de OV chipkaart ook niet ineens een dagkaart kunnen worden?quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er hoeft helemaal niet per KM betaald te gaan worden, de NS heeft dit bedacht omdat men zo meer winst kan gaan maken.![]()
Waarom kan de oysterkaart in london op het moment dat je over het maximum dagtarief heen bent gegaan automagisch wel een dagkaart worden?
Verder is het zo dat men voor een retour of een enkeltje alleen hoeft te checken of je wel of niet gemachtigd zou zijn om uit te checken. Dat men alles wilt gaan bijhouden is hun probleem, maar omdat het meer geld verdienen anders niet mogelijk is maakt men ook er maar het probleem van de consumenten van. Wanneer een conducteur langs komt zou deze uit de electronische kaart gewoon moeten kunnen uitlezen of je wel of geen geldig vervoersbewijs hebt gekocht. Net zoals de conducteur nu op papier dat ook kan lezen.
Leuk dat er RMD bij de checkin staat, wanneer ik vanaf RMD besluit naar nijmegen te reizen maar ik reis om via den bosch om even om de hoek van het ns station bossche bollen te halen hoe weet die kaart dan dat ik niet rechtstreeks gereisd ben. Behalve dat dan mijn reistijd niet de voorspelde reistijd is.
Omdat de NS de schijn tegen heeft omdat men zomaar out of the blue opeens retourtjes wilt gaan afschaffen. Zoals je ook in de qoute van de rover website kan lezen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:28 schreef snowgoon het volgende:
Waarom zou de OV chipkaart ook niet ineens een dagkaart kunnen worden?
De NS zegt dat ze de kaart zo optimaal mogelijk willen gaan gebruiken voor de klant. Maar de paranoia dat de NS alleen maar op geld verdienen uit is, is al hevig toegeslagen.
Ach, de een is wantrouwend tegenover de NS de ander niet.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat de NS de schijn tegen heeft omdat men zomaar out of the blue opeens retourtjes wilt gaan afschaffen. Zoals je ook in de qoute van de rover website kan lezen.
En ook al komt er een dagkaart, dan komen nog mijn retourtjes en enkeltjes niet terug en wordt ik als reiziger (zover onze informatie klopt) die onderweg op een tussenstation even wilt uitstappen genaaid zoals je ook in het voorbeeld hebt kunnen lezen.
Je moet trouwens niet alle marketingpraatjes van de NS meteen geloven. Als ze de kaart zo optimaal mogelijk voor de klant willen gaan gebruiken houdt dat niet in dat het ook het meest voordelige voor de klant zal zijn.
Heeft de NS trouwens al een oplossing bedacht hoe we mensen met korting mee mogen laten reizen met de kortingskaart(ja dat gaat allemaal niet als iedereen op saldo moet reizen, wanneer er kaartjes op de ov-chipkaart geladen kunen worden zal het wel mogelijk zijn. Maar zoals ik al vaker hier gezegd heb en zal blijven herhalen men wilt het te complex maken waardoor het gedoemd is te mislukken.
Maar op de manier hoe een dagkaart zou moeten werken zo zou toch net zo goed een retour en een enkeltje kunnen werken of denk ik nu echt veel te makkelijk hier over.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:50 schreef wdn het volgende:
Ik denk niet dat de NS er mee wegkomt om niet met een dagkaart te komen.
Lijkt me ook wel slimmer: je betaald vooraf en of je nu niet of wel uitcheckt op enige plek maakt geen bal uit: eenmaal geactiveerd vervalt de kaart na de laatste trein die die dag rijdt.
Kortingskaart blijft bestaan maar alleen als abo. Niet als reizen op saldo/anoniem.
Nee, want men rekent per kilometer af. Veelgehoorde klacht in Rotterdam: bussen maken vaak omwegen en de prijs per km is daardoor vaak veel hoger dan die per strip.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar op de manier hoe een dagkaart zou moeten werken zo zou toch net zo goed een retour en een enkeltje kunnen werken of denk ik nu echt veel te makkelijk hier over.
Dat was nu natuurlijk ook al het geval als je een maal een kaartje had gekocht en deze niet binnen een bepaalde tijd naar het loket retourneerde. Als dat nu echt de enigste reden is die de NS kan bedenken om hun per/km reizen in te voeren. Nu krijg je als reiziger een soort van staffel korting wanneer je meer kilometers reis betaal je per km minder. Die staffel korting zal vast en zeker wel te implementeren zijn, maar of de NS dat doet is dan maar de grote vraag.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:28 schreef wdn het volgende:
. Waar je nu dus van ADAM naar RDAM kunt met een enkeltje en op schiphol denkt "ik blijf hier" dan ben je je geld kwijt voor de hele rit. Met de OV chip betaal je voor de rit van ADAM naar Schiphol en niet meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |