Dus bij contact palen moet ik echt met mijn kaart op enkele centimeters houden en bij de poortjes die werken net zoals mijn skip@s en kan ik bijna zo dooropen?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 18:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat zijn de zuilen en zijn "contactpalen". Poortjes zijn contactloos.
De NS wil nog steeds een OV chipkaart die ze zelf kunnen verkopen en waarop alleen hun eigen producten staan. Ze willen bijvoorbeeld niet dat je (zoals nu) en een NS kaart en een 1,2 of 3 zones buskaart samen kunt kopen op hetzelfde abo.
Totdat de NS de OV overal heeft doorgevoerd krijgen we zondermeer een aparte OV waar het abo is afgedrukt OP de kaart (wordt een "zichtkaart" genoemd).
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 23:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus bij contact palen moet ik echt met mijn kaart op enkele centimeters houden en bij de poortjes die werken net zoals mijn skip@s en kan ik bijna zo dooropen?
Wanneer de NS hun zin doorzet en dus voor een apart systeem gaat , dan verliest de ov-chip kaart 1 van de grote voordelen voor de consument welke was alle ov met 1 kaart.
Ik krijg toch echt het idee dat TLS ook maar uit het overleg moet stappen en de boel niet meer onder controle heeft als de NS zulke dingen kan eisen en doordrukken.
Sterker nog, dan zouden ze wel wat laat zijn, aangezien alles nu gewoon uitwisselbaar is.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
We krijgen een periode met NS OV chipkaarten die anders zijn dan RET OV chipkaarten.quote:foto Op woensdag 11 februari 2009 10:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS is helemaal niet van plan een apart systeem op te zetten.
Dus mijn voorspelling klopt wat een brassers zijn het toch al die ov bedrijven. Het grootste voordeel van de ov-chipkaart voor consumenten gewoon niet meteen willen en kunnen invoeren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:54 schreef wdn het volgende:
Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar.
Mijn stamkaart heeft 2004 erop staan als einddatumquote:foto Op woensdag 11 februari 2009 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus mijn voorspelling klopt wat een brassers zijn het toch al die ov bedrijven. Het grooste voordeel vande ov-chipkaart voor consumenten gewoon niet meteen willen en kunnen invoeren.![]()
Verder leuk dat je zegt dat je als NS-klant een zichtkaart krijgt, ik heb mijn oude ovkortingskaart nog daarop staat een geldigheidsduur tot 2012, terwijl de kortingkaart al lang verlopen is. En ook hierop sporadisch gecontroleerd wordt door sommige conducteurs met een uitleesapparaat.
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt makenquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:01 schreef wdn het volgende:
Mijn stamkaart heeft 2004 erop staan als einddatum
mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praatquote:Hou er wel even rekening mee dat het wel uitwisselbaar zal worden maar dat het pas kan als alles over is naar OV chip. Wat dus de bedoeling is. De NS heeft aangegeven dat deze operatie wel eens tot 2013 kan duren en zolang zitten we dus met en normale kaarten, RET OV chip kaarten en NS OV chip kaarten (handig is iets anders) en dus met meerdere soorten OV chipkaarten.
Dat is tenminste de situatie waar vorige week over is besproken![]()
De NS verwacht uiterlijk 2013 de kaartjes af te kunnen schaffen. Ze verwachten vanaf oktober de chipkaart in te kunnenvoeren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken)
[..]
mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat)
Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
Die vervaldatum wordt nergens geregistreerd en is slechts een stempelquote:foto Op woensdag 11 februari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je kunt nog steeds nieuwe abbonement bij die stamkaart kopen? Het nummer van die stamkaart wordt toch ook ingevoerd bij het abbonements kaartje, is het nu zo moeilijk om de vervaldatum te laten checken vorodat het abbonementskaartje wordt afgedrukt. (waarschijnlijk wel, daarom ga ik er ook vanuit dat de ov-chipkaart bij de NS gedoemd is te mislukken omdat men het te complex wilt maken)
[..]
Och het valt allemaal wel meer hoor. Het is de grootste operatie in Nederland ooit op dit gebied dus de NS is (terecht) erg terughoudend en zeer voorzichtig. De proef van de NS/Prorail bij Rotterdam loopt nog steeds en daar zullen nog aardig wat resultaten uit komen. Iedere week is er wel wat anders wat veranderd wordt. Die zichtkaarten waren in eerste instantie ook niet de bedoelingquote:mijn broek zakt toch echt af als ik jou berichten lees (wel leuk dat er iemand die dichter bij het vuur zit hier mee praat)
Dir project loopt sinds 2001 en de NS is dus nu pas echt bezig om een praktische invulling te geven aan die kaarten. En men verwacht dus nog minstens 4 jaar nodig te hebben om er achter te komen dat wat men allemaal wilt waarschijnlijk niet gaat werken, of wel gaat werken maar niet ten goede komt aan de klant vriendelijkheid. En dus alleen maar meer mensen uit het OV gaat jagen omdat veel kaartsoorten komen te vervallen (retourtjes / 5 retourkaarten/ waarschijnlijk ook enkeltjes waardoor de consument alleen nog maar op saldo kan gaan reizen)
quote:OV-chipkaart bij NS
NS heeft gekozen voor een stapsgewijze introductie van de OV-chipkaart. In deze projectaanpak is testen en beproeven met klanten en medewerkers een essentieel onderdeel. Waar nodig neemt NS de tijd voor noodzakelijke verbeteringen. Ook na introductie van nieuwe functionaliteiten zal op basis van medewerker- en klantevaluaties doorontwikkeling plaatsvinden. Kwaliteit is voor NS leidend bij de introductie van de OV-chipkaart/Reizen op Saldo. De introductie is geen ‘big bang’, maar een serie van stappen en evaluatiemomenten. NS zal in dit traject goed luisteren naar haar klant. Het klantoordeel weegt zwaar in dit traject. We betrekken onze klanten nauw bij het testen van de OVchipkaart.
Planning
in mei 2009 start het proefbedrijf voor het reizen op saldo op de Flevolijn. NS begint met kleine klantgroepen en breidt dit in de maanden daarna steeds verder uit.
in oktober 2009 zal het voor iedereen mogelijk zijn om landelijk te reizen met de OVchipkaart bij NS.
de reiziger heeft bij NS dan nog de keuze tussen een papieren kaartje of de OV-chipkaart. Afschaffing van het papieren kaartje is mede afhankelijk van kllantacceptatie.
NS geeft prioriteit aan het mogelijk maken van reizen op saldo. Het sluiten van de poortjes op NS stations is een stap die volgt nadat het reizen op saldo bij NS al mogelijk is. In eerste instantie zullen reizigers bij NS op die stations waar in de toekomst poortjes komen, maar nu nog geen poortje staan, gebruik maken van in- en uitcheckpalen
In principe is dit hetzelfde met het streek OV. Ik heb mn papieren sterabonnement, en ipv een stamkaart is het kaartnummer van mn chipkaart + pasfoto mijn identificatie bij controlle.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:54 schreef wdn het volgende:
[..]
We krijgen een periode met NS OV chipkaarten die anders zijn dan RET OV chipkaarten.
De NS kaarten krijgen bijvoorbeeld een fysieke afdruk van je reis (abo) op de kaart zelf zolang niet overal met OV chip gereisd kan worden (dus 2013 ofzo hadden ze het over). Noemen ze een "zichtkaart" (pagina 10 staat er een stukje over: http://74.125.77.132/search?q=cache:nl39599ms5kJ:www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/OV-chipkaart/QA_volledige_invoering_OV-chipkaart_metro_versie_15_december2008.pdf+OV+NS+zichtkaart&hl=nl&ct=clnk&cd=7&gl=nl ). De NS-Business Card was de eerste die op deze manier is opgezet (is een NS kaart met OV chip).
Om met de trein te kunnen moet je dus bij de NS een kaart aanschaffen. Je kunt dus niet naar enig RET kantoor gaan en daar een OV kaart kopen die geldig is voor de trein. De OV chipkaart is dus niet uitwisselbaar (in elk geval niet beide kanten op en niet zolang niet overal met OV chip kan worden gereisd).
Medewerkers bij het loket letten dus niet eens op een stempelquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:18 schreef wdn het volgende:
Die vervaldatum wordt nergens geregistreerd en is slechts een stempel![]()
Zullen we het er dan maar op houden dat het het voortschrijdend inzicht van de NS is dat er toch veranderingen gaande zijn. Ik krijg wel steeds meer het idee dat men (TLS+ de OV bedrijven) het belang van de consumenten steeds meer uit het oog verliezen. Dan kunnen hier mensen wel zeggen dat dit komt omdat de consumenten clubs uit het overleg zijn gestapt. Maar dat men eruit gestapt is, heeft waarschijnlijk als reden dat de OV bedrijven toch doen wat men zelf denkt dat het beste is (veelal voor hun eigen portemenneequote:Och het valt allemaal wel meer hoor. Het is de grootste operatie in Nederland ooit op dit gebied dus de NS is (terecht) erg terughoudend en zeer voorzichtig. De proef van de NS/Prorail bij Rotterdam loopt nog steeds en daar zullen nog aardig wat resultaten uit komen. Iedere week is er wel wat anders wat veranderd wordt. Die zichtkaarten waren in eerste instantie ook niet de bedoeling
Uit jou berichten maak ik in ieder geval op dat je stiekum wel wat meer weet dan wij hier weten. En ik heb de naieve hoop dat er toch nog door mijn "gezeur" wat meer aan de consumenten belangen gedacht wordt.quote:Oh en ik zit er niet direct op hoor maar meer info krijg je ook niet van me
Ze zullen die wel willen opsturen omdat ze zo ongeveer alle loketten hebben gesloten. Plus ze kunnen dan die abo's op hun eigen gemak afhandelen en versturen. En eventuele reclame, rekeningen en (juridische) documenten kunnen dan naar dat adres verstuurd worden (voor reclame zal interessant zijn...).quote:foto Op woensdag 11 februari 2009 11:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
In principe is dit hetzelfde met het streek OV. Ik heb mn papieren sterabonnement, en ipv een stamkaart is het kaartnummer van mn chipkaart + pasfoto mijn identificatie bij controlle.
Dat de NS zijn kaarten alleen per post opstuurt, is een beetje lomp en onzinnig. De kaarten(chipdeel) ansich zijn wel uitwisselbaar, en al je OV streekproducten kunnen wel op je NS kaart.
Laat me raden als de NS zelf de kaarten uitgeeft heeft men de prive gegevens en anders niet zomaar.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:41 schreef wdn het volgende:
Het is geen technisch reden waarom die kaarten niet uitwisselbaar zijn maar een praktische
Lees anders even terug het waarom is al een paar keer uitgelegd.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat me raden als de NS zelf de kaarten uitgeeft heeft men de prive gegevens en anders niet zomaar.
quote:NS-servicebalie
Bij de NS-Servicebalie op het station ligt de brochure "Het Voordeelurenabonnement" voor u klaar.
In deze folder zit een aanvraagformulier dat u ingevuld en met een pasfoto naar ons opstuurt.
Binnen 3 weken heeft u uw abonnement in huis.
U wilt liever direct op pad met uw Voordeelurenabonnement?
Bezoek dan een NS-servicebalie op het station en neem een geldig identiteitsbewijs en een pasfoto mee. Bij de balie ligt de folder voor u klaar.
Vul het aanvraagformulier uit de folder in en lever dat samen met een pasfoto weer in bij de Servicebalie.
Bij betaling van het abonnementsgeld krijgt u direct een tijdelijk Voordeelurenabonnement mee.
Met uw tijdelijke abonnement kunt u meteen met 40% korting in de voordeeluren reizen.
Bent u 60 jaar of ouder en heeft u gekozen voor keuzedagen? Dan krijgt u deze ook meteen mee.
Wil je wel een kortingsdkaart anders moet je NIET het advies van snowgoon opvolgen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:33 schreef Ori het volgende:
Is de NS-kaart ook offline aan te vragen? Dat ze het dus wel per post opsturen, dat begrijp ik wel, maar het aanvragen zelf. Ik heb namelijk geen digitiale pasfoto. Wel gewoon gedrukte exemplaren natuurlijk.
Waarom zou je anders een NS kaart willen?quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wil je wel een kortingsdkaart anders moet je NIET het advies van snowgoon opvolgen.
Misschien wil de vraagsteller een stamkaart hebben waarin een ov-chip zit zodat hij ook in rotterdam kan reizen. Het is dat ik pauze nu heb tijdens mijn werktijd staan jou onozole opmerking op ignore mode.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:42 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat mankeert er aan mijn advies?
En toch reageer je er steeds weer opquote:Op woensdag 11 februari 2009 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien wil de vraagsteller een stamkaart hebben waarin een ov-chip zit zodat hij ook in rotterdam kan reizen. Het is dat ik pauze nu heb tijdens mijn werktijd staan jou onozole opmerking op ignore mode.
Als je geen NS abbo neemt, maakt het niet uit welke kaart je hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:49 schreef Ori het volgende:
Ik heb geen NS-abonnement ofzo. Maar vanwege die uitwisselings-compatibiliteit op dit moment lijkt de NS-kaart me dus het beste. Ook wil ik een kaart op naam vanwege het automatisch-opladen bij reizen op saldo. Is dat laatste trouwens ook (of binnenkort?) uitwisselbaar? Of activeer je per vervoerder automatisch opladen?
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:50 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je geen NS abbo neemt, maakt het niet uit welke kaart je hebt.
ja hoor.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:56 schreef Ori het volgende:
[..]
Een NS reisproduct (een enkeltje of retourtje) zal dus wel gewoon kunnen op bijvoorbeeld een RET-kaart?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop