Ik ben niet bang dat de overheid het nu gaat misbruiken.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:25 schreef Crazy Harry het volgende:
Tja, van Hirsch Balin wisten we het natuurlijk al lang hoe hij omgaat met privacy.
Het is wel weer opvallend dat men privacy en veiligheid tegenover elkaar zet terwijl het een de ander niet uitsluit.
Het inperken van privacy gaat tegenwoordig niet langzaam meer maar men heeft duidelijk gekozen voor een totaal zichtbare vernietiging van de privacy. Veiligheid en vrijheid volgen automatisch daarna, maar pas dan wordt men wakker.
Dit heet het paard achter de wagen spannen, de vader was al verward, kreeg al medicatie en toch laten ze hem bij zijn dochtertje. En let vooral op het woordje "mogelijk" ook al hadden ze al die gegevens gehad dan nog is het niet zeker dat de baby was weggehaald. Echt weer een sterk staaltje omgekeerd denken van ome Hirsch.quote:Hij waarschuwde voor de nadelen van te veel voorzichtigheid. Hij verwees naar een recent geval in Rotterdam: de dood van baby Talysa. Een psychiater schreef de verwarde vader andere medicijnen voor waar de man agressief van werd, maar meldde dit niet aan de Jeugdzorg. Was dat wel gebeurd, dan was de baby mogelijk weggehaald.
Het zou een verbetering kunnen zijn van de huidige situatie, maar ik vind het niet zo geweldig dat veiligheid (geen mensenrecht) prevaleert boven privacy (wel een mensenrecht). Ook ivm bijv de auguratierede van Piet Hein van Kempen; http://www.ru.nl/rechten/nieuwsberichten_0/2008/onderlinge/quote:Zes algemene criteria
De commissie-Brouwer heeft zes criteria geformuleerd die algemeen zijn toe te passen bij afwegingen tussen veiligheid en privacy.
1. ‘Transparantie, tenzij’
Mensen moeten in beginsel weten wie wat met zijn persoonsgegevens doet en hoe verschillende organisaties de gegevens uitwisselen. Actief informeren over recht op inzage, correctie van gegevens en zonodig verweer draagt bovendien bij aan de juistheid van de gegevens.
2. ‘Selecteer voor je verzamelt’ en houd het sober (‘select before you collect’)
Met dit criterium wil de commissie het werken met persoonsgegevens tot het noodzakelijke minimum beperken. De commissie adviseert dat een risicoanalyse de standaard wordt voordat gegevens in een systeem worden verzameld.
3. ´Indien noodzakelijk voor de veiligheid, moet je delen´
Een duidelijk signaal naar de praktijk: Als duidelijk is dat de veiligheid van individuen concreet wordt bedreigd en het delen van persoonsgegevens dat risico kan wegnemen, móeten persoonsgegevens uitgewisseld worden tussen verschillende organisaties.
Voor professionals die werken met persoonsgegevens moeten er - per beroepsgroep - externe vertrouwenspersonen komen als vraagbaak en klankbord over het uitwisselen van persoonsgegevens.
4. 'Zorg voor integriteit van gegevens, systemen en het handelen van gebruikers'
Slimmere omgevingen stellen steeds hogere eisen aan het realiseren van de noodzakelijke privacywaarborgen. Bij het ontwikkelen van systemen moet tijdig naar privacyrisico’s gekeken worden.
5. Zorg voor voorlichting en facilitering
Er moeten modelcodes en protocollen voor de werkvloer komen. Het ontwikkelen van ‘good and best practices’ en simulaties kunnen bijdragen aan verankering van het privacybelang in het dagelijkse werk van professionals. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de instanties die met persoonsgegevens werken. De overheid speelt hierbij een faciliterende rol, ook voor de eigen organisatieonderdelen.
6. Zorg voor naleving en intern toezicht
Zorg voor een permanente prikkel in alle organisaties om de afwegingen en risicobeoordelingen over privacy en veiligheid op een adequaat niveau te brengen en te houden. Instellingen en bedrijven moeten hiervoor intern een aparte functionaris hebben met voldoende gezag.
Robuust extern toezicht en handhaving
De commissie vindt dat er een onafhankelijke externe toezichthouder moet komen over het omgaan met persoonsgegevens. Deze toezichthouder kijkt op de werkvloer hoe het verzamelen en uitwisselen van persoonsgegevens in de praktijk verloopt en of dat zorgvuldig gebeurt.
Zo nodig treedt de toezichthouder handhavend op met instrumenten als dwangsommen, bestuursdwang, ‘naming en shaming’ en bestuurlijke boetes.
De toezichthouder moet zijn handen vrij hebben en geen bemoeienis hebben met advisering, facilitering of voorlichting, zoals nu de situatie is bij het College bescherming persoonsgegevens.
De leden van de commissie zijn:quote:Mensenrechten (het recht op leven, eerlijk proces, vrije meningsuiting, vrijheid, privacy, onderwijs en voeding) zijn ooit tot ontwikkeling gekomen om burgers tegen de staat te beschermen. Het strafrecht is altijd begrensd geweest door de mensenrechten. Piet Hein van Kempen signaleert nu een kanteling, waarbij het nationale strafrecht wordt aangescherpt vanwege uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Een problematische ontwikkeling. Natuurlijk moet op ernstige feiten zoals moord en doorslag, verkrachting en ontvoering een strafrechtelijke reactie volgen. Maar moet het Europees Hof voor de Rechten van de Mens staten daartoe verplichten op basis van de mensenrechten? In plaats van de staatsmacht te beperken en te controleren, verworden de mensenrechten dan zelf immers tot legitimatie van staatsmacht en verplichten zij zelfs om de macht in te zetten tegen burgers.
Zie ik nou een mensenrechtendeskundige over het hoofd, of hebben ze die er voor het gemak maar niet ingestopt? Iemand als die Piet Hein van Kempen, hoogleraar Mensenrechten, zou je toch ook in zo'n commisie moeten zien?quote:De leden van de commissie zijn:
* mevrouw mr. A.H. Brouwer-Korf (voorzitter)
* mevrouw prof. mr. C.P.M. Cleiren, hoogleraar straf- en strafprocesrecht RUL
* de heer mr. L.K. Geluk, wethouder van Rotterdam
* de heer mr. S. Harchaoui, voorzitter Raad van Bestuur Forum
* de heer dr. E.P. De Jong, voorzitter Raad van Advies SVB oud-president-directeur GAK
* de heer mr. A.J.A.M. Nieuwenhuizen, hoofdofficier Landelijk Parket openbaar ministerie
* mevrouw prof. mr. J.E.J. Prins, hoogleraar recht en informatisering Tilburg, lid WRR
* mevrouw mr. E.H. Swaab, adviseur Boekel De Nerée
* mevrouw J.G. Stam, oud-voorzitter College van Bestuur Politieacademie
De ik-heb-niks-te-verbergenmentaliteitquote:Op zaterdag 24 januari 2009 00:28 schreef SpecialK het volgende:
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. "
Heb het even aangepast, je hebt eigenlijk wel gelijk namelijkquote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:30 schreef marq het volgende:
Het accentueren van delen in een tekst als deze zal bij minder bedeelden de, immer belangrijke, context alleen maar doen vervagen.
Tja.. slim taalgebruik he.. we zagen het al bij het paddo-verbod en wat mensen al maanden geleden riepen, komt nu naar buiten in de media: de leugens die gebruikt zijn, doen niets af aan de keuze voor het verbod. Het is te eng voor woorden om dat uit de mond van een minister te horen. Dat sterkt alleen maar meer mijn vermoeden dat het een agendapunt is, waar alleen nog wat 'praktijkvoorbeeldjes' aan gekoppelt hoefden te worden..quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:41 schreef AchJa het volgende:
Dit heet het paard achter de wagen spannen, de vader was al verward, kreeg al medicatie en toch laten ze hem bij zijn dochtertje. En let vooral op het woordje "mogelijk" ook al hadden ze al die gegevens gehad dan nog is het niet zeker dat de baby was weggehaald. Echt weer een sterk staaltje omgekeerd denken van ome Hirsch.
In Duitsland heeft het erg goed gewerkt middels de vingerafdruk van een minister.. tijd om zoiets hier een keer te doen wellicht?quote:Op zaterdag 24 januari 2009 00:27 schreef Specularium het volgende:
wat zou Ballin ervan vinden als zijn medische gegevens op straat kwamen te liggen?
Is privacy dan nog steeds niet heilig? Of mag dan ineens niemand weten dat hij 12 jaar geleden
platjes heeft gekregen via een buitenechtelijke affaire?
Bij elke technologische vernieuwing kunnen we ervan uitgaan: vroeg of laat wordt het misbruikt. Komt nog eens bij dat élk mens in staat is tot dergelijk misbruik, bewust of onbewust. Zodoende hebben we een mooi vooruitzicht voor de toekomst.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:33 schreef Kees22 het volgende:
Durft iemand dat nog te zeggen tegenwoordig: "Als je niks te evrbergen hebt, heb je niks te vrezen."?
Herinnert iemand zich de Twee van Putten, de veroordeelde van de Schiedammer Parkmoord, de commissaris van politie van Schiermonnikoog nog?
Vandaag hoorde ik wel een sympathiek ogend gebruik, maar het maakte de risico's oo wel duidelijk.
Als ik het programma Kassa goed begrepen heb, zijn er veel mensen die rekeningen krijgen voor dure sms-jes, die ze niet gevraagd hebben. De provider vindt dan, dat ze wel moeten betalen en dan zelf de verzender moeten aanpakken. Een deskundige zei, dat de provider via de gegevens van de klant kan nagaan of die een abonnement genomen heeft en de provider moet dan de verzender aanspreken.
Dat houdt in, dat de provider dus ook de inhoud van de berichten kan nagaan!
Ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb, maar ik vrees van niet.
Daar heb je, vrees ik, wel gelijk in. Maar dat hoeven wij toch niet te versnellen of te faciliteren? Laten onze kinderen dat dan maar doen, als ze daar zin in hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:43 schreef waht het volgende:
[..]
Bij elke technologische vernieuwing kunnen we ervan uitgaan: vroeg of laat wordt het misbruikt. Komt nog eens bij dat élk mens in staat is tot dergelijk misbruik, bewust of onbewust. Zodoende hebben we een mooi vooruitzicht voor de toekomst.
Waarom verdienen wij dat?quote:Op zondag 25 januari 2009 01:35 schreef dddour het volgende:
Ieder volk krijgt de leiders die het verdient. wij verdienen het om in 20 a 30 jaar totaal onderdrukt en gecontroleerd te worden. En ja, dat gaat gebeuren
Waarschijnlijk omdat Nederlanders zich zo makkelijk omver laten naaien door een paar control-freaks uit de politiek?quote:
Hier op internet is het makkelijk om overzichtjes e.d. van de privacy en controleregeltjes te vinden, maar dan moet je wel even weten waar je zoeken moet.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:54 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Tuurlijk, hier op Fok! en andere sites wordt er af en toe verontwaardigd over gedaan, maar echt concreet als volk een signaal geven dat we zo niet behandeld willen worden is er sinds 2002 niet gegeven, of wel?
Dat hoeven wij inderdaad niet te versnellen. Maar technologische vooruitgang heeft ook vele mooie kanten. En misbruik kent vele gezichten. Ook zien de meeste mensen niet wat de tegenargumenten zijn of geven ze er niks om.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Daar heb je, vrees ik, wel gelijk in. Maar dat hoeven wij toch niet te versnellen of te faciliteren? Laten onze kinderen dat dan maar doen, als ze daar zin in hebben.
Goed verhaal. Daar komt bij dat er dan om zo'n onafhankelijk controlerende instantie wordt geroepen. Dat is niet alleen om partijgenoten van baantjes te voorzien omdat ze elders niet aan de bak komen wegens gebrek aan kwaliteiten. Dat is ook omdat het de meest effectieve manier is om de controle tandeloos te maken. Weer een blaffend hondje dat niet kan bijten, een wassen neus, een excuusraad.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:30 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Tja.. slim taalgebruik he.. we zagen het al bij het paddo-verbod en wat mensen al maanden geleden riepen, komt nu naar buiten in de media: de leugens die gebruikt zijn, doen niets af aan de keuze voor het verbod. Het is te eng voor woorden om dat uit de mond van een minister te horen. Dat sterkt alleen maar meer mijn vermoeden dat het een agendapunt is, waar alleen nog wat 'praktijkvoorbeeldjes' aan gekoppelt hoefden te worden..
Het is volgens mij nog erger dan enkel omgekeerd denken. Het koppelen van privacy aan veiligheid bijvoorbeeld is totaal onzinnig. Ze creëren een tegenstelling welke er geen is. De grootste grap is natuurlijk dat dit voor de veiligheid in praktijk niets zal opleveren, het wordt er niet veiliger of onveiliger van. De overheid weet straks echter wel waarom het onveilig is.. ook handig om te weten
Heb je gelijk in.quote:Op zondag 25 januari 2009 17:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Goed verhaal. Daar komt bij dat er dan om zo'n onafhankelijk controlerende instantie wordt geroepen. Dat is niet alleen om partijgenoten van baantjes te voorzien omdat ze elders niet aan de bak komen wegens gebrek aan kwaliteiten. Dat is ook omdat het de meest effectieve manier is om de controle tandeloos te maken. Weer een blaffend hondje dat niet kan bijten, een wassen neus, een excuusraad.
Als je de privacy wilt beschermen, moet je het schenden ervan strafbaar stellen. Regels niet nageleefd: boete voor de instantie. Regels opzettelijk niet nageleefd: De verantwoordelijke voor de rechter.
Volgens mij is het gewoon opzet, die niet al te snuggere kamerleden van ons gaan onmiddellijk de applausmachine in wanneer er weer een raad of anderzins een controleorgaan wordt aangekondigd.quote:Op zondag 25 januari 2009 17:59 schreef OldJeller het volgende:
Heb je gelijk in.
Maar velen zullen denken dat er daadwerkelijk gewaakt wordt over onze privacy door dergelijke instanties, waardoor ze nóg minder kritisch (is dat mogelijk?) worden.
Heb je een link naar dat onderzoek?quote:Op zondag 25 januari 2009 22:16 schreef Kees22 het volgende:
Tot na 11 september 2001. Onder het mom van veiligheid is de plicht toch aangenomen.
Bij een forum over het probleem hier ter stede gebruikte een politieagent het voorbeeld van een crimineel als argument voor de invoering.
En een onderzoekje een tijd geleden meldde, dat de plicht vooral gebruikt wordt om boetes te verzwaren en dat er nog geen echte aanslagplegers mee gevonden zijn en amper zware criminelen.
Nou nee, ik las het in de krant. In het artikel stond, dat de plicht vaak gebruikt wordt om hinderlijke brommerjongens extra te pakken. Ik zal eens Googlen, misschien kom ik nog wat tegen.quote:Op maandag 26 januari 2009 20:42 schreef Boswachtertje het volgende:
Idd, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Dat is toch de informatie waar ik min of meer al van uit ga dat het er wel is. Het chroomlaagje 'veiligheid' of 'dreiging' (noem het terreurdreiging, etc) kan dan heel makkelijk verwijderd worden en je kunt zo ook aantonen wat de werkelijke reden is van het steeds maar weer invoeren van nieuwe maatregelen tegen onszelf, onze privacy en ons burgerschap.
Dat heeft een jaar (of zo) na de inwerkingtreding van de ID-plicht idd in de kranten gestaan.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:21 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Heb je een link naar dat onderzoek?
Ah oke.. dan is het niet zo baanbrekend als ik dacht.. maar zeker interessant, keep us postedquote:Op maandag 26 januari 2009 21:06 schreef Kees22 het volgende:
Nou nee, ik las het in de krant. In het artikel stond, dat de plicht vaak gebruikt wordt om hinderlijke brommerjongens extra te pakken. Ik zal eens Googlen, misschien kom ik nog wat tegen.
Ik heb het onthouden vanwege die agent bij de informatieavond en omdat de discussie al zo lang speelt.
Klopt ook. Heb ik een half jaartje geleden op de regionale omroep hier iets over gezien.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou nee, ik las het in de krant. In het artikel stond, dat de plicht vaak gebruikt wordt om hinderlijke brommerjongens extra te pakken. Ik zal eens Googlen, misschien kom ik nog wat tegen.
Ik heb het onthouden vanwege die agent bij de informatieavond en omdat de discussie al zo lang speelt.
Bron: Volkskrantquote:De wet op de uitgebreide identificatieplicht, die sinds januari vorig jaar van kracht is, wordt vrijwel uitsluitend gebruikt als boete-verdubbelaar voor kleine delicten, zoals fietsen zonder licht en wildplassen. De wet treft met name bedelaars, zwervers en jongeren. Dit blijkt uit een evaluatie van de wet door de Volkskrant.
De nieuwe wet was bedoeld om de veiligheid te vergroten, de criminaliteit efficiënter aan te pakken en het terrorisme te bestrijden. Deze effecten lijken niet of nauwelijks behaald.
Het Openbaar Ministerie zegt geen voorbeelden te kennen van ernstige delicten die op grond van de nieuwe wet zijn voorkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |