Uw bezwaar en IP-adres zijn genoteerd.quote:
* Papierversnipperaar gaat vast koffie zetten voor de AIVD.quote:
Helaas al (bijna) waarheidquote:
Kan wel zo zijn, maar in hoeverre gaat gemak boven privacy?quote:Op woensdag 30 april 2008 22:45 schreef zoalshetis het volgende:
ik zie heel veel dingen die niet zozeer privacy-inperkend zijn, maar eerder gemakkelijk, efficiënt en dus kostenbesparend.
Ik ben het helemaal met je eens en soms krijg ik een eng visioen van George Orwell's boek waarin je in een maatschappij komt waar elke beweging geregistreerd staat. Toch zijn zaken als automatische OV-chipkaart onontkombaar naar mijn mening, en moet er dus een goede en vooral betrouwbare oplossing worden gevonden om goed met bepaalde gegevens om te gaan.quote:Op maandag 5 mei 2008 01:20 schreef OldJeller het volgende:
Even een reply op een reactie uit het overzichtstopic;
[..]
Kan wel zo zijn, maar in hoeverre gaat gemak boven privacy?
Een chip in je arm waarmee je kan betalen zonder een pincode of iets in te voeren, maar enkel door langs de kassa te lopen (ja, het kan al met creditcards die een RFID-chip hebben, dus ook met enkel RFID-chips) is uiteraard ook gemakkelijk. Maar ik kies dan liever om gewoon even contant geld te pakken of een pincode in te voeren, dit soort gemakjes heb ik niet zo zeer nodig.
Hetzelfde geldt voor de OV-chipkaart. Ik vind het helemaal niet erg om een buskaart te kopen én een treinkaart als ik dat nodig heb. Liever dan één kaart waarmee je overal in het openbaar vervoer te lokaliseren bent.
In de drie voorbeelden die je noemt in het spanningsveld tussen gemak en privacy zit eigenlijk telkens hetzelfde probleem verpakt. Namelijk hoe zorg ik er voor dat de informatie die verwerkt wordt om het doel te bereiken waar toe je die informatie verstrekt niet in handen kan vallen van diegenen waarvan jij dat niet wil? Technologisch gezien bestaan daar middels versleuteling allerlei technieken voor, ik denk zelfs dat het mogelijk is om het redelijkerwijs onmogelijk te maken om bepaalde informatie toegankelijk te maken voor derden. Het enige probleem is in feite de politiek, zij pleiten door onkunde en door het miskennen van het belang van privacy, en dat is ontzettend jammer want de technologische vooruitgang biedt zo enorm veel mogelijkheden.quote:Op maandag 5 mei 2008 01:20 schreef OldJeller het volgende:
3 voorbeelden
De massale schaal waarop het nu gebeurt? De gigantische elektronische databases die onnoemelijk veel informatie bevatten, die gecombineerd kunnen worden en er hele enge dingen uit kunnen rollen? Er was al sprake van het controleren van de ouders van elk nieuw geboren kind om zo een risico-analyse te maken of dat kind over 18 jaar mogelijk een crimineel wordt. Het is ook niet ondenkbaar dat op basis van aankoopgedrag, nationaliteit en vlieggedrag bepaald wordt dat je een potentieele terrorist bent. Dat voorbeeld werd gister bij Buitenhof nog ter sprake gebracht door de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming. Net zoals hij ook zei dat er totaal geen zekerheden zijn in alle systemen om privacy te beschermen. Die "komen allemaal nog wel", maar de systemen worden wel al ingevoerd en gebruikt.quote:Op maandag 5 mei 2008 01:15 schreef Kees22 het volgende:
Jazeker.
Zoals ik al zei: we zitten allemaal al lang in diverse computers. Maar ook vroeger werden we in de gaten gehouden.
En desnoods zonder vorm van proces veroordeeld of gelynchd.
Dus wat is het verschil met nu?
Het artikel gaat verdr met uitleggen dat het toch echt niet aan de 4.2 miljoen camera's (!!) ligt, maar dat het systeem slecht gebruikt wordt door de operateurs en openbaar ministerie ed. Kortom, ondanks dat het al die jaren geen reet voor de veiligheid heeft gedaan is er alle reden om ze te houden. Sterker, men ziet in het falen juist een reden tot uitbreiding.quote:CCTV boom 'failing to cut crime'
Huge investment in close-circuit TV technology has failed to cut UK crime, a senior police officer has warned.
Det Ch Insp Mike Neville said the system was an "utter fiasco" - with only 3% of London's street robberies being solved using security cameras.
quote:Bij de Consumentenbond zijn we niet zo gelukkig met de nieuwe slimme meter. Hij zou consumenten helpen om energie te besparen. Maar de 'grap' is dat die slimme meters meer energie verbruiken en bovendien uw privacy schenden.
Stel dat een inbreker precies weet of u thuis bent en welke apparatuur u in huis heeft staan. Zou u zich dan nog veilig voelen? Of dat een bedrijf u belt met de mededeling: wij weten dat u een plasmascherm en een digitale decoder heeft, wilt u niet een dvd-recorder erbij kopen? Of sterker nog, dat de lokale drogist bij u een folder in de bus doet over incontinentieproducten omdat hij weet dat u 's nachts diverse keren naar de wc moet. Geeft u dat geen 'unheimisch' gevoel?
Toch ligt dit gevaar op de loer. Het is re묥r dan u denkt. Want de overheid stelt voor om alle elektriciteitsmeters in Nederland de komende zes jaar te gaan vervangen door 'slimme' digitale meters. Natuurlijk is het handig dat zo'n slimme meter automatisch de stand kan doorgeven aan het energiebedrijf. De meter registreert elk kwartier het elektriciteits- en gasverbruik en een aantal andere gegevens en stuurt deze eens per 24 uur naar een dataserver. Hoeft er geen mannetje meer aan de deur te komen. (Tenminste niet voor de meterstand, wel voor onderhoud, want een slimme meter is veel kwetsbaarder en gaat half zolang mee als de huidige domme - lees duurzame - meter.)
Maar bij de Consumentenbond zijn we er niet zo gelukkig mee. Die nieuwe meter wordt ingevoerd met als argument dat het consumenten kan helpen om energie te besparen. Maar de 'grap' is dat die slimme meters meer energie verbruiken dan de huidige mechanische meters. Als alle huidige energiemeters verplicht vervangen moeten worden, is de kans groot dat de hele operatie leidt tot een hoger energieverbruik in plaats van besparing. Ook omdat de grootste besparingen op heel andere manieren worden gerealiseerd dan bewustzijn van het energieverbruik. Bijvoorbeeld door isolatie of het gebruik van spaarlampen.
Maar waar ik niemand nog over hoor, is het privacyaspect. Want die slimme meter ziet precies wanneer u wat voor een energieverbruik heeft en daar kan allerlei informatie uit worden afgeleid. Niet alleen hoeveel u verbruikt en bijvoorbeeld of u thuis bent. Maar zelfs wat voor een soort producten u in huis heeft. Een magnetron plukt op een andere wijze energie van het net dan een plasmascherm. En een waterkoker doet dat weer anders dan een computer. Kwaadwillenden kunnen de verbinding hacken, bij u thuis, onderweg of bij het energiebedrijf. En 'handig' gebruikmaken van de informatie die uw slimme meter doorgeeft. De energiebedrijven kunnen de informatie ook gebruiken voor marketingdoeleinden of het verkopen aan derden.
Van ons hoeft die verplichte slimme meter dus niet zo nodig. Laat ons als consumenten de standen maar doorgeven via een kaartje of internet. En wij doen met liefde af en toe de deur open voor de meteropnemer (m鴠legitimatie) Dat is nog altijd een stuk veiliger, en waarschijnlijk ook nog goedkoper, dan zo'n zogenaamde slimme meter.
(Telegraaf, 3 mei, Overgeld, p.5)
Wat ik me dan afvraag he, het is wettelijk verplicht, ze houden zich er niet aan, maar de regels worden wel erdoor gedrukt en je hoort er nooit meer iets van.quote:Op zondag 4 mei 2008 01:03 schreef OldJeller het volgende:
Maart 2008: EU negeerde privacywaakhond bij biometrisch paspoort
Vorig jaar diende de Europese Commissie een plan in voor het opslaan van biometrische kenmerken op het paspoort, maar daarbij werd de Europese privacytoezichthouder niet betrokken, terwijl de EC dat wettelijk verplicht is.
De privacywaakhond de EC adviseert om bij kinderen vanaf 14 jaar de vingerafdruk te nemen, in plaats van de zes jaar die nu is voorgesteld. Ook zouden ouderen hun vingerafdruk niet meer hoeven af te staan en moet de verzamelde biometrische data decentraal worden opgeslagen.
link, link
Nu kan je die systemen verbinden, datamining uitvoeren etc. Er wordt steeds meer info vastgelegd, en het probleem is ook dat die informatie blijft bestaan. Nu kunnen ze er nog weinig mee, maar wie weet over 10 jaar? Dito met genetica en zaken zoals verzekeringen...quote:Op maandag 5 mei 2008 01:15 schreef Kees22 het volgende:
Jazeker.
Zoals ik al zei: we zitten allemaal al lang in diverse computers. Maar ook vroeger werden we in de gaten gehouden.
En desnoods zonder vorm van proces veroordeeld of gelynchd.
Dus wat is het verschil met nu?
Veel bewegingen van het alledaagse leven zullen binnenkort inderdaad geregistreerd worden.quote:Op maandag 5 mei 2008 04:32 schreef Alulu het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens en soms krijg ik een eng visioen van George Orwell's boek waarin je in een maatschappij komt waar elke beweging geregistreerd staat. Toch zijn zaken als automatische OV-chipkaart onontkombaar naar mijn mening, en moet er dus een goede en vooral betrouwbare oplossing worden gevonden om goed met bepaalde gegevens om te gaan.
Ik weet niet wat er met de informatie gebeurt als het nu wordt opgeslagen, of wat er zal gebeuren in de toekomst met al die data. Het hele probleem zit 'm in het feit dat ze de informatie hebben en als je al deze puzzelstukjes bij elkaar legt weet je plots een heleboel van iemand. Waar is deze informatie allemaal voor nodig?quote:Op maandag 5 mei 2008 04:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In de drie voorbeelden die je noemt in het spanningsveld tussen gemak en privacy zit eigenlijk telkens hetzelfde probleem verpakt. Namelijk hoe zorg ik er voor dat de informatie die verwerkt wordt om het doel te bereiken waar toe je die informatie verstrekt niet in handen kan vallen van diegenen waarvan jij dat niet wil? Technologisch gezien bestaan daar middels versleuteling allerlei technieken voor, ik denk zelfs dat het mogelijk is om het redelijkerwijs onmogelijk te maken om bepaalde informatie toegankelijk te maken voor derden. Het enige probleem is in feite de politiek, zij pleiten door onkunde en door het miskennen van het belang van privacy, en dat is ontzettend jammer want de technologische vooruitgang biedt zo enorm veel mogelijkheden.
De wetenschap vind ik prachtig en wat voor technologische innovaties met zich meebrengt is ook mooi, maar als het bepaalde vormen gaat aannemen hoeft die innovatie op bepaald gebied niet van mij. En dat betekent niet dat we economisch plots slechter gaan draaien of vast zullen lopen in de toekomst, nee, die data over personen is nergens goed voor.quote:Vanuit de vervoerswetenschap biedt rekening rijden ongekende mogelijkheden, en dus vind ik het jammer (aangezien dat een van mij favoriete onderwerpen is) dat het huidige ontwerp er voor juist op privacyredenen moet stranden (voor mij is de privacy ook een belangrijk argument om nu tegen te zijn). Zou jij bereid zijn die privacy gerelateerd argumenten op te geven als privacy gegarandeerd wordt of denk je dat het onmogelijk voor een overheid om de privacy met rust te laten?
Wat een walgelijke manier van met elkaar omgaan. Voor de overheid ben je tegenwoordig bij voorbat al crimineel, en dan moet jij maar bewijzen dat je het niet bent dmv zulke maatregelen. En dat toontje van haar bevalt me totaal niet.quote:Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) maakte woensdag al duidelijk dat volgens haar de privacy in deze kwestie voldoende gewaarborgd is, omdat de verzamelde kentekens binnen enkele dagen worden vernietigd. ,,Als je criminelen wilt vangen, moet je soms onorthodoxe methoden gebruiken.''
Ja, het komende half jaar ja. En dan hebben ze een voet tussen de deur, en wordt de periode opgerekt naar een paar maanden, en daarna naar een paar jaar. En dat oprekken van die periode zal het nieuws waarschijnlijk niet eens halen.quote:Op woensdag 7 mei 2008 22:11 schreef alors het volgende:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)egistratie_kentekens
"Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) maakte woensdag al duidelijk dat volgens haar de privacy in deze kwestie voldoende gewaarborgd is, omdat de verzamelde kentekens binnen enkele dagen worden vernietigd."
Wat een walgelijke manier van met elkaar omgaan. Voor de overheid ben je tegenwoordig bij voorbat al crimineel, en dan moet jij maar bewijzen dat je het niet bent dmv zulke maatregelen. En dat toontje van haar bevalt me totaal niet.
Precies, zo gaat het al heel lang.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 21:55 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ja, het komende half jaar ja. En dan hebben ze een voet tussen de deur, en wordt de periode opgerekt naar een paar maanden, en daarna naar een paar jaar. En dat oprekken van die periode zal het nieuws waarschijnlijk niet eens halen.
Net zoals ze hebben gedaan met het vastleggen van internet-verkeersgegevens.
Het is idd geen mooi vooruitzicht, OldJeller. Maar het is vast niet te voorkomen met het 'ach, ik heb toch niks te verbergen'-volk.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:41 schreef OldJeller het volgende:
Jawel, stapje voor stapje komen we er wel.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |