Gezien de laatste berichten zwichten er toch steeds meer kroegen voor het verbod en de dreigende straffenquote:Op zondag 18 januari 2009 23:53 schreef Hukkie het volgende:
Denk dat het uiteindelijk weer een vorm van gedogen wordt, beter ook dan is iedereen tevreden.
Oh en het filmpje op AT5 is aan te radenquote:Café's buigen voor het rookverbod
Steeds meer horecagelegenheden in de stad buigen voor het rookverbod.
Bij de invoering van het verbod, een half jaar geleden, bleven bij veel cafe's de asbakken gewoon op de bar staan. Nu de overheid de duimschroeven begint aan te draaien en zelfs dreigt met sluiting, kunnen veel kroegen niet anders dan gehoorzamen.
In totaal werden de laatse maanden bijna 150 horecagelegenheden in de stad gecontroleerd. 64 zaken kregen een boete. Ondanks die bekeuringen blijven ondernemers hopen op een versoepeling van het beleid.
quote:Breda viert carnaval rookvrij
BREDA - Al juichen sommige caféhouders het plan van VVD-kamerlid Halbe Zijlstra toe, weinigen zullen roken tijdens carnaval toestaan.
Zijlstra stelde donderdagavond in het tv-programma Pauw & Witteman voor het rookverbod tijdens carnaval op te schorten, omdat het volgens hem toch niet te handhaven is. "Een fantastisch idee", zegt Ger Couvreur van 't Tapperijke. Hij liet de asbakken ook na 1 juli, toen het rookverbod van kracht werd, staan en maakte zelfs een anti-Klink-lied. Maar inmiddels wordt ook in zijn café niet meer gerookt. "Het werd te duur, al die boetes." Couvreur zou het prima vinden als roken tijdens carnaval is toegestaan. "Het verbod zal sowieso niet te handhaven zijn. Als mijn tent vol staat, zie ik niet of er ergens achterin iemand staat te roken." De meeste kasteleins denken dat handhaven tijdens de carnaval lastig is. "Wij zijn rookvrij, dus ook tijdens carnaval", zegt Ernst Bennink van de Bruine Pij. Hij denkt dat zijn café niet eens mee zou doen als het rookverbod zou worden opgeschort. "Dat schept alleen verwarring, onze klanten zijn er aan gewend dat we rookvrij zijn. Het zou vreemd zijn als het even wel mag. Dan moeten we dat later weer terugdraaien."
Ook in de Bommel zal tijdens carnaval niet worden gerookt. "Wij volgen het rookverbod, al zal handhaven lastig zijn. We kunnen op zulke drukke dagen niet alles in de gaten houden", zegt Dirk Jansens.
Café Vulling denkt weinig problemen te hebben om het café rookvrij te houden. "We hebben voldoende personeel in dienst om alles in de gaten te houden, dus ook tijdens carnaval zullen we streng handhaven", zegt Niels Dorsman. Er zijn wel cafés in Breda die het rookverbod negeren, ook tijdens carnaval, maar die zijn niet zo openhartig over hun tegendraadse beleid. Een Bredase kastelein uit de Vismarktstraat: "Bij ons mag er gerookt worden, dus ook tijdens carnaval. Wij hebben geen terrasvergunning, dus onze klanten mogen niet buiten staan met een drankje. De omzet liep enorm terug. Vandaar dat we de asbakken hebben teruggezet. Maar we hebben ook al een aantal boetes binnen, dus zet onze naam maar niet in de krant."
Maak 'm centraal, soort rookverbod SC.quote:Op maandag 19 januari 2009 00:47 schreef Elfletterig het volgende:
Meest realistische topictitel tot nu toe
Hier ookquote:Op maandag 19 januari 2009 01:11 schreef bloodymary het volgende:
Oh ja, ik ben nog steeds tegen het rookverbod, met dezelfde argumenten.
Ik ben het er mee eens dat coffeeshops, die draaien op de verkoop en consumptie van rookwaren, best uitgezonderd mogen worden.quote:Op maandag 19 januari 2009 08:54 schreef kraaksandaal het volgende:
De meest belachelijke toestanden zijn te vinden in een Coffeeshop, daar staat de verkoper van de rookwaren in zijn eentje en verder zit iedereen achter een glazen wandje.
Daar valt idd wat voor te zeggen, alleen vrees ik dat je in ene allemaal sigarettenbarren uit de grond gestampt krijgt. Kroegen hebben vaak al sigarettenautomaten dus dan is het een kwestie van papierwerkquote:Op maandag 19 januari 2009 09:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ik ben het er mee eens dat coffeeshops, die draaien op de verkoop en consumptie van rookwaren, best uitgezonderd mogen worden.
Dat zal wel meevallen. Coffeeshops hebben ook weinig weg van cafe's. In het overgrote deel van de shops mag bijv ook geen alcohol worden geschonken. Inmiddels wordt in mijn woonplaats gewoon weer gerookt in de shop, daarvoor ging het er net zo aan toe als bij de kroeg. Alle rokers voor de deur, mooi gezicht overigensquote:Op maandag 19 januari 2009 09:13 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Daar valt idd wat voor te zeggen, alleen vrees ik dat je in ene allemaal sigarettenbarren uit de grond gestampt krijgt. Kroegen hebben vaak al sigarettenautomaten dus dan is het een kwestie van papierwerk
Ach tegenwoordig hebben een heleboel coffeshops een soort van afhaalhok, en elders een gebruikersruimte
Maar dat willen de niet(anti)rokers niet.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:44 schreef Specularium het volgende:
Ik ben nog steeds voor een keuzesysteem, zoals dat vroeger kon.
Want om een of andere duistere reden, mogen we van vadertje staat niet drinken en blowen tegelijk, of drinken in het gezelschap van iemand die wil blowen. Stel je voor dat we teveel plezier hebben.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:40 schreef KoosVogels het volgende:
Dat zal wel meevallen. Coffeeshops hebben ook weinig weg van cafe's. In het overgrote deel van de shops mag bijv ook geen alcohol worden geschonken.
Plezier, daar doet de overheid niet aan meequote:Op maandag 19 januari 2009 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Want om een of andere duistere reden, mogen we van vadertje staat niet drinken en blowen tegelijk, of drinken in het gezelschap van iemand die wil blowen. Stel je voor dat we teveel plezier hebben.
Ja geen idee, ze zullen idd hun zegje mogen doen, maar voor de rest zal het weinig omvatten. Ze kunnen moeilijk ontkennen dat ze roken hebben toegestaan en dan wordt het al snel een blik op wat de wet zegt over roken in de horeca.quote:Op maandag 19 januari 2009 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
Kleine kans, volgens wordt er eerst een hoorzitting gehouden.
Maar ga je dan lekker met je harde knoepert op de publieke tribune zitten MM?
Leg even uit hoe dat ook alweer werkte? Neem gerust mijn zwager et moi mee in de vergelijking, grofweg even oud, houden van nagenoeg dezelfde muziek, en drinken tijdens het uitgaan ook hetzelfde bier. Enige verschil, hij rookt en ik niet. Wat waren onze keuzes als we zeg in een middelgrote stad van 90k inwoners op stap zouden gaan?quote:Op maandag 19 januari 2009 09:44 schreef Specularium het volgende:
Ik ben nog steeds voor een keuzesysteem, zoals dat vroeger kon.
Je kan als advocaat 2 kanten op gaan, de procedurele, of de inhoudelijke. Die laatste zal weinig kans hebben aangezien ze iets meerdere malen willens en wetens toestonden wat tegen de regels is, de enige uitweg zou een uitspraak zoals de Duitse kunnen zijn over het niet goed onderkennen van de problemen van kleinere gelegenheden door de overheid. Daarmee zou er wat ademruimte kunnen komen om eea aan te passen, maar het verbod zal er niet mee van tafel gaan lijkt me. Een procedurefout opsporen kan, maar dan komt er even snel een hoger beroep/nieuwe rechtzaak waar ze dat recht trekken en dan kom je uiteindelijk weer op het inhoudelijke verhaal.quote:Op maandag 19 januari 2009 11:48 schreef KoosVogels het volgende:
Wellicht dat de argumenten van de kroegen vrij karig zijn, maar je kunt er vanuit gaan dat de advocaten er wel een zaak van maken. Zelfs de meest lullige zaken moeten soms maanden wachten op een uitspraak.
Simpel. Je kiest voor zijn verslaving of jouw hypochondrie. Ik snap werkelijk het probleem niet. Jij wilt dat de overheid al dat soort keuzes voor zijn rekening neemt? Je vrouw wil naar Afrika op vakantie en dan moet de wetgever dat verbieden omdat jij bang bent voor malaria, of regel je dat wel zelf?quote:Op maandag 19 januari 2009 11:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Leg even uit hoe dat ook alweer werkte? Neem gerust mijn zwager et moi mee in de vergelijking, grofweg even oud, houden van nagenoeg dezelfde muziek, en drinken tijdens het uitgaan ook hetzelfde bier. Enige verschil, hij rookt en ik niet. Wat waren onze keuzes als we zeg in een middelgrote stad van 90k inwoners op stap zouden gaan?
In Groningen was er ook 1, weet niet of die nog steeds bestaat. Verder waren er natuurlijk wel kroegen te vinden waar je mocht blowen, je kon het er alleen niet kopen.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Plezier, daar doet de overheid niet aan meeIn Amsterdam was er in de rosse buurt overigens wel een shop waar je kon drinken en blowen. Geweldige tent.
Ik als niet roker had in die vergelijking dus geen alternatief, er was geen rookvrije kroeg waar ik heen kon gaan, ondanks mooie beloftes van de horecabond, en de extra tijd die de horeca had gekregen/bedongen bij de overheid om tot een rookvrije werkplek te komen. (let wel, op zeker 20-30 kroegen niet eentje, laat staan een eerlijk alternatief voor de kroeg waar mijn rokende zwager en ik samen heen gaan) En hoe kom je erbij dat ik hypochondrisch ben?quote:Op maandag 19 januari 2009 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Simpel. Je kiest voor zijn verslaving of jouw hypochondrie. Ik snap werkelijk het probleem niet. Jij wilt dat de overheid al dat soort keuzes voor zijn rekening neemt? Je vrouw wil naar Afrika op vakantie en dan moet de wetgever dat verbieden omdat jij bang bent voor malaria, of regel je dat wel zelf?
Oh dat zal ook natuurlijk wel, ik vraag me alleen af of men zich geen illussies maakt m.b.t. de uitkomst van een gang naar de rechtszaal. Het klinkt alsof deze mensen denken dat de rechter het verbod van de tafel zal vegen net zoals ze bijvoorbeeld eerst dachten dat het verbod er nooit zou komen, en dat wanneer je een boete hebt gehad je deze over een jaar tijd wel kon aanvechten en in de tussentijd niet beboet zou kunnen worden e.d.quote:Op maandag 19 januari 2009 12:05 schreef KoosVogels het volgende:
Jij denkt dat die kroegbazen als een stelletje kippen zonder kop die rechtzaal betreden. Die mensen hebben echter ook advocaten en die weten wel ongeveer wat er juridisch mogelijk is. Daarmee beweer ik overigens niet dat ze gaan winnen, maar ze zullen ongetwijfeld een zaak kunnen maken.
Ik weet niet in hoeverre er sprake is van maatwerk. De wet zal niet bij voorbaat alle bezwaren uitsluiten neem ik aan. Anders ga je een rechtzaak wel uit de weg als kroegbaas, naar ik dacht.quote:Op maandag 19 januari 2009 12:54 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Oh dat zal ook natuurlijk wel, ik vraag me alleen af of men zich geen illussies maakt m.b.t. de uitkomst van een gang naar de rechtszaal. Het klinkt alsof deze mensen denken dat de rechter het verbod van de tafel zal vegen net zoals ze bijvoorbeeld eerst dachten dat het verbod er nooit zou komen, en dat wanneer je een boete hebt gehad je deze over een jaar tijd wel kon aanvechten en in de tussentijd niet beboet zou kunnen worden e.d.
Zo verbaast het me niets dat er advocaten zijn die zeggen dat ze dat verbod wel even van de tafel zullen laten vegen en dat de kroegbazen hun geld daar weer insteken... Kunnen ze beter een rookruimte van dat geld bouwen
ik ben evenzo, aangezien ik ook geen held ben op dit gebied, benieuwdquote:Op maandag 19 januari 2009 13:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet in hoeverre er sprake is van maatwerk. De wet zal niet bij voorbaat alle bezwaren uitsluiten neem ik aan. Anders ga je een rechtzaak wel uit de weg als kroegbaas, naar ik dacht.
Ik ben geen jurist en was bepaald geen held in het vak recht dus ik heb geen idee waarop de kroegbazen zich gaan beroepen. Ben benieuwd.
In veel gevallen is een rechtszaak inderdaad zinloos en zakkenvullerij van het desbetreffende advocatenkantoor. Tel daarbij op dat er meer slechte dan goede advocaten zijn en je kan de uitkomst voorspellen. In enkele gevallen is een rechtszaak echter wel zinvol. Ik ben benieuwd hoe de rechter het begrip werknemer zal uitleggen in het kader van de Tabakswet (uitbaters zonder personeel) en of de wet op economische delicten niet hoog gegrepen is voor de desbetreffende overtreding. Ook ben ik benieuwd hoe het Openbaar Ministerie het zogenaamde economische voordeel zal becijferen en hoe de cijfers eruit zouden zien zonder de overtreding (dus niet roken in de horecazaak).quote:Op maandag 19 januari 2009 12:05 schreef KoosVogels het volgende:
Jij denkt dat die kroegbazen als een stelletje kippen zonder kop die rechtzaal betreden. Die mensen hebben echter ook advocaten en die weten wel ongeveer wat er juridisch mogelijk is. Daarmee beweer ik overigens niet dat ze gaan winnen, maar ze zullen ongetwijfeld een zaak kunnen maken.
Dat alternatief was er wel, maar je koos voor de slechtofferrol van onvrijwillig meeroker.quote:Op maandag 19 januari 2009 12:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik als niet roker had in die vergelijking dus geen alternatief,
De schadelijkheid van meeroken is niet bewezen. Dat jij vind dat je niet in andermans rook wilt zitten is geen gezondheidsprobleem. Als je dat wel zo ziet ben je hypochondrisch.quote:En hoe kom je erbij dat ik hypochondrisch ben?
Waarom plaats je dat artikel? Er staat niets in.quote:Op maandag 19 januari 2009 12:01 schreef MikeyMo het volgende:
Maar zoals eerder aangegeven in de topics is de situatie zoals in Duitsland niet van toepassing op onze situatie. Beetje een vreemde strohalm voor de kroegeigenaren om zich hier aan vast te grijpen, want in elk interview halen ze dit wel aan; "ja we gaan de gang naar de rechter maken want die heeft ook in Duitsland het verbod teruggedraaid"
zie ook hier weer:
[ afbeelding ]
Nee, dat was er niet als ik vergelijkbaar uit wilde gaan als met zijn 2en maar, dan in een rookvrije omgeving. Ondanks de beloftes van de branchevereniging én extra tijd van de overheidom tot een oplossing te komen voor de rookvrije werkple, is er behoudens een paar te prijzen ondernemers geen serieuze poging ondernomen, en heeft men het er gewoon lomp op aan laten komen.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat alternatief was er wel, maar je koos voor de slechtofferrol van onvrijwillig meeroker.
[..]
Over welk deeltje sigarettenrook welke ziekte wel/niet veroorzaakt kan je lang en breed discussiëren, maar met ingrediënten als ammoniak, cyanide en formaldehyde, die overigens erg simpel wetenschappelijk aan zijn te tonen, kan je toch niet met droge ogen verkondigen dat sigarettenrook niet schadelijk is?quote:De schadelijkheid van meeroken is niet bewezen. Dat jij vind dat je niet in andermans rook wilt zitten is geen gezondheidsprobleem. Als je dat wel zo ziet ben je hypochondrisch.
Er staat dit in over het Duitse systeem:quote:Op maandag 19 januari 2009 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom plaats je dat artikel? Er staat niets in.
Best wel intererssant voor al die schermers met de situatie in Duitslandquote:In Duitsland is er nu zelfs een soort uitzondering voor de zgn kleine kroegjes. De wet is daar voorgelegd aan het Bunderverfassungsgericht. Dat heeft uitgesproken dat het verbod voor de kleine kneipen in strijd is met het grondwettelijke recht op beroepsuitoefening. Maar zo'n toetsing van de wet aan de grondwet kennen wij niet in het Nederlandse rechtssysteem.
Ik verwacht niet dat die uitzondering stand houdt. Na verloop van tijd zal ook de Duitse rechter vinden dat kleine ondernemers tijd genoeg hebben gehad om zich aan te passen.
Je vind dat politici en rechters zich niets van de grondwet aan moeten trekken?quote:Op maandag 19 januari 2009 13:58 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Er staat dit in over het Duitse systeem:
[..]
Best wel intererssant voor al die schermers met de situatie in Duitsland
Niet als de niet(anti)-rook lobby er geen gebruik van kan maken.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je vind dat politici en rechters zich niets van de grondwet aan moeten trekken?
quote:De Grondwet is de hoogste wet van een land. Het zou dus logisch zijn als een wet die in strijd is met de Grondwet nietig ofwel ongeldig verklaard kan worden. De rechter zou zo'n wet dan kunnen toetsen aan de Grondwet. Anders dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten of de Duitse Bondsrepubliek heeft Nederland een dergelijk toetsingsrecht nooit gekend.[2] Dit omdat men meent dat daarmee het risico bestaat dat de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten, met andere woorden, dat de democratische verkozen Tweede Kamer haar plaats als hoogste wetgevend orgaan verliest. Nederland is samen met Finland het enige land in de EU waar deze toetsing nog verboden is. Er zijn steeds meer voorstanders van opheffing van dit verbod. Een Nederlandse rechter kan wél wetten aan door Nederland ondertekende verdragen toetsen. Tevens kunnen materiële wetten die geen formele wetten zijn -plaatselijke en provinciale verordeningen, maar ook algemene maatregelen van bestuur (AMvB's)- aan de grondwet worden getoetst. Dit laatste omdat verordeningen en AMvB's geen wetten in formele zin zijn, en het rechterlijk toetsingsverbod alleen het toetsen van wetten in formele zin aan de grondwet verbiedt.
Dat zeg je wel vaker, maar daardoor wordt het nog niet waar.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De schadelijkheid van meeroken is niet bewezen.
http://www.lungusa.org/site/pp.asp?c=dvLUK9O0E&b=35422quote:Secondhand smoke, also know as environmental tobacco smoke (ETS), is a mixture of the smoke given off by the burning end of a cigarette, pipe or cigar and the smoke exhaled from the lungs of smokers. It is involuntarily inhaled by nonsmokers, lingers in the air hours after cigarettes have been extinguished and can cause or exacerbate a wide range of adverse health effects, including cancer, respiratory infections, and asthma.
omdat dit verbod valt of staat met de zgn handhaving. De kroegen die zich er aan houden doen dat omdat ze bang zijn, niet omdat ze zo graag rookvrij willen zijn. Liever rookvrij dan boetes is hun devies. Op het moment dat de handhaving opgeschort wordt en de rookvrije kroegen zien dat hun collega;s waar gerookt wordt niet bestraft worden zullen zij zich ook weer onttrekken aan de naleving van het verbod...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:30 schreef Bommenlegger het volgende:
3 Kwart houd zich eraan.
1 Kwart overtreed de wet.
Waarom maken de niet(anti)-roker huilies daar zo'n probleem van, incluis jij Elfletterig?
De rokers tevreden dat er kroegen zijn waar ze kunnen roken (1/3).
De niet(anti)-rokers waar ze in de schone lucht zitten (3/4).
Je loopt 300 topics achter.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:36 schreef Pinball het volgende:
[..]
Dat zeg je wel vaker, maar daardoor wordt het nog niet waar.![]()
[..]
http://www.lungusa.org/site/pp.asp?c=dvLUK9O0E&b=35422
Daar staat een hele rij nadelige gevolgen, met bronnen erbij.
Nee, alleen voor de anti-rokers. Rokers vinden segregatie prima.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:54 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
omdat dit verbod valt of staat met de zgn handhaving. De kroegen die zich er aan houden doen dat omdat ze bang zijn, niet omdat ze zo graag rookvrij willen zijn. Liever rookvrij dan boetes is hun devies. Op het moment dat de handhaving opgeschort wordt en de rookvrije kroegen zien dat hun collega;s waar gerookt wordt niet bestraft worden zullen zij zich ook weer onttrekken aan de naleving van het verbod...
Het is alles of niets en dat geldt voor beide partijen
de voorstellen van de rokers omtrent segregatie zijn zo dat overal gerookt mag worden. Op papier kan ik me ook indenken dat je, als je je zou willen onderscheiden op een front, een rokerscafe kan starten alleen in de praktijk gaat dat nietz o makkelijk. Dat is overigensniet mijn beeld, maar die van de hele horeca. Niet voor niets was de KHN voor een rookverbod, mist het voor iedereen zou gelden...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, alleen voor de anti-rokers. Rokers vinden segregatie prima.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |