Toch zie ik Fugro vaak helemaal niet zo erg op de olieprijs reageren.quote:
quote:Nieuws
'Meerderheid NL banken maakt gebruik van regeling overheid'
16-01-2009 17:42:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Een meerderheid van de Nederlandse banken gaat gebruikmaken van de garantieregeling van de overheid, zo meldt RTLZ vrijdagmiddag.
Dat is de uitkomst van het overleg dat de banken vandaag collectief voerden met de overheid.
Het kabinet zei er eerder vandaag naar te streven dat de garantieregeling voor banken optimaal gebruikt zal worden.
RTLZ stelt overigens dat Rabobank geen gebruik maakt van de regeling, maar wel helpt met de uitvoer van de regeling.
Door Maaike Noordhuis; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, maaike.noordhuis@dowjones.com
Nee, dit gaat over die 200 miljard garantie voor kredietverlening. Das wat anders dan het kapitaalinjectiepotje.quote:
Dit aandeel heb ik ook al eens op het oog gehad, het lijkt me een veel interessanter aandeel dan AMSL enzo. Maar het kan zeker nog veel lager.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 17:57 schreef Mendeljev het volgende:
[ afbeelding ]
Infineon is ook een mooi euroshopper aandeel! Alhoewel het bedrijf letterlijk op zijn gat ligt en niet eens geld heeft om nieuw materieel aan te schaffen blijven ze een grote speler in de chipindustrie. Als ze de 0.50 raken zijn ze het overwegen waard.
Waar heb je het over?quote:
Zou ie pasta eten?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:06 schreef M.Melandri het volgende:
wss een shorter die vanmorgen nog dik rood stond![]()
Amerika weer in de plus hoor, short gaan lijkt me nog steeds link.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:23 schreef ItaloDancer het volgende:
Lelijk dit [ afbeelding ]
Mooie shortkans gemist vandaag omdat ik er niet was grmbl.
Wat zei je?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:23 schreef ItaloDancer het volgende:
Lelijk dit [ afbeelding ]
Mooie shortkans gemist vandaag omdat ik er niet was grmbl.
Ik zou het graag doen, maar ik heb helaas geen datafiles met verwachte cijfers en het uiteindelijke resultaat.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 21:44 schreef ItaloDancer het volgende:
SeLang moet eens zo'n grafiekje bakken met als teststrategie:
KOPEN als cijfers slechter dan verwacht zijn
VERKOPEN als cijfers beter dan verwacht zijn
wel op de index dan niet op het individuele fonds
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 21:43 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
tja geen pijl op te trekken weer
quote:AEX-fondsen op Wall Street, slot
16-01-2009 22:16:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Van de AEX-fondsen met een notering in de VS, staan er na het slot van Wall Street 7 op winst in vergelijking met hun slotkoers op de AEX. Omgerekend boekt de AEX op Wall Street een winst van 1,44 punten (0,57%).
De fondsen op een rij, met achter hun naam de koers op Wall Street (omgerekend in euro's) en het verschil tussen de koers in New York en de slotkoers in Amsterdam (in percentage):
Aegon 4,188 (+0,48); ArcelorMittal 18,04 (+0,73); ASML 12,63 (+0,24); ING 7,061 (+2,77); Shell 19,19 (+0,37); Philips 13,70 (+0,44); Unilever 18,07 (+0,61)
Bron: Wallstreetweb.nl
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 22:25 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oh oh oh, was ik maar short gegaan.
Iemand?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:18 schreef ruben3123 het volgende:
Nog even een vraagje voor de mensen die met Binck beleggen: Deze week zou er een kwartaalverekening plaatsvinden van het 4e kwartaal van 2008. Ik heb echter nog steeds geen rente erbij zien worden geschreven of eraf worden geschreven omdat ik tijdelijk een effectenkrediet had.
Is er bij jullie wat wel wat vanaf of bijgeschreven hiervoor?
die kreeg ik op 1 januari alquote:Op vrijdag 16 januari 2009 23:58 schreef M.Melandri het volgende:
Ik heb zojuist rente bijgeschreven gekregen.. verder niets.
http://www.nu.nl/economie(...)den-afschrijven.htmlquote:'Duitse banken moeten nog miljarden afschrijven'
Uitgegeven: 17 januari 2009 16:56
Laatst gewijzigd: 17 januari 2009 17:11
FRANKFURT - Duitse banken hebben nog voor honderden miljarden euro's aan door de financiële crisis waardeloos geworden beleggingen in de boeken staan.
Dat meldde het Duitse weekblad Der Spiegel zaterdag op basis van een onderzoek van de Duitse centrale bank onder twintig grote banken.
Duitse banken zouden tot nu toe pas een kwart hebben afgeschreven van de 300 miljard euro aan besmette Amerikaanse beleggingen die ze op hun balansen hebben staan. In totaal zouden de banken 1 biljoen euro aan risicovolle beleggingen bezitten.
Zware verliezen
Economen in dienst van de overheid verwachten dat de beleggingen, die nu voor een "compleet denkbeeldige waarde'' in de boeken staan, tot enorme afschrijvingen zullen leiden.
Die afschrijvingen zullen volgens de betrokken economen betekenen dat de Duitse banken opniew "hele zware verliezen'' zullen lijden.
Eerder deze week maakte Deutsche Bank, de grootste bank van het land, bekend ongeveer 4,8 miljard euro te hebben verloren in het laatste kwartaal van vorig jaar.
Ministerie van Financiën
Het ministerie van Financiën wilde de genoemde bedragen niet bevestigen, maar gaf wel aan dat Duitse banken nog "significante hoeveelheden'' risicovolle beleggingen op de balans hebben staan.
Verschillende bankiers hebben er bij de Duitse regering op aangedrongen een bank op te richten die de risicovolle beleggingen van de commerciële banken opkoopt.
Volgens Der Spiegel vindt minister van Financiën Peer Steinbrück de kosten van een dergelijke zogenoemde 'bad bank' echter onverantwoord hoog.
Paulson
Vrijdag liet de uittredende Amerikaanse minister van Financiën Henry Paulson weten dat de Amerikaanse overheid wel overweegt zelf een bank op te richten.
Die zou de Amerikaanse banken van hun waardeloze beleggingen moeten verlossen.
Dus straks trekken de financials de AEX onderuit, reden genoeg om weer sprintertjes short AEX te kopenquote:Op zaterdag 17 januari 2009 18:04 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)den-afschrijven.html
1 biljoen euro maar. Dat is bijna de helft van Duitsland's BBP.
Ik zeg het al tijden, beleg niet in financials.
Financials maken nog maar 1% van de AEX uit toch?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 18:05 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Dus straks trekken de financials de AEX onderuit, reden genoeg om weer sprintertjes short AEX te kopen
Dikke 11% nog, voornamelijk door ING.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 18:10 schreef pberends het volgende:
[..]
Financials maken nog maar 1% van de AEX uit toch?
Ik maakte een grapje...quote:Op zaterdag 17 januari 2009 18:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Dikke 11% nog, voornamelijk door ING.
quote:
Met een beetje pech worden alle banken genationaliseerd, zelfs de Rabobankquote:Op zaterdag 17 januari 2009 18:25 schreef SeLang het volgende:
Ik ben echt benieuwd wat er aan het einde van dit jaar nog over is aan zelfstandige banken.
Gisteravond is het dan toch verwerkt:quote:Op vrijdag 16 januari 2009 23:58 schreef M.Melandri het volgende:
Ik heb zojuist rente bijgeschreven gekregen.. verder niets.
Waar zie je dat?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 20:09 schreef ruben3123 het volgende:
[..]
Gisteravond is het dan toch verwerkt:
16-01-2009 2009-04 EUR Geldrente creditboeking 0,52 22,38
16-01-2009 2009-04 EUR Geldrente debetboeking -0,94 21,86
Wat een bedragen 52 cent erbij een 94 cent eraf.
Ik ben benieuwd of ik ooit nog mee gaat maken in mijn leven of banken nog dividend gaan uitkerenquote:Op zaterdag 17 januari 2009 21:23 schreef slap het volgende:
Banken tegenwoordig zijn net gebroken benen. In het gips. Eenmaal 't gips eraf en genezen mag men nooit meer harder lopen dan het been aan kan. Minder winst voor finnen, dus minder aandeel-rendement?
let vooral niet op pberends' posticon, dan kun je hem nooit meer serieus nemenquote:Op zaterdag 17 januari 2009 18:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zag je posticon inderdaad pas later.
http://www.quotenet.nl/q-(...)nnen_vijf_jaar_i.phpquote:Willem Middelkoop: ‘systeem zakt binnen vijf jaar in elkaar’
16:23 zaterdag 17-01-2009
Jarenlang hamerde Willem Middelkoop als onheilsprofeet van RTL Z op het naderende einde van het financiële systeem. Na twee succesvolle boeken, lijkt dat doemscenario nu werkelijkheid te worden: ‘Je kunt niet eeuwig blijven lenen’. Zondag organiseert de journalist en crisisondernemer een overlevingscongres in de Amsterdamse RAI. Quote sprak met Middelkoop over zijn onderzoek naar de crisis en zijn wording tot entrepreneur en autoriteit: ‘Ik had liever geen gelijk gehad’.
advertentie
Quote: Hoe erg is deze crisis volgens u?
Willem Middelkoop: ‘Er zijn twee knallen te verwachten. We raken nu in een recessie of depressie en dat zal nog jaren duren. De overheid zal ondertussen proberen de economische schade zoveel mogelijk te beperken. Over een jaar of vijf verwacht ik dat het hele financiële systeem in elkaar zakt. Je moet niet raar opkijken als de financieringen van de VS opeens uit de hand lopen. Je kunt niet eindeloos blijven bijlenen…’
Q: Als dat systeem onderuit gaat, wat moeten we dan verwachten?
WM: ‘Dan krijg je omstandigheden als in Argentinië in de jaren ‘70. Dat was het op zes na rijkste land ter wereld met veel grondstoffen en een hoog opgeleide bevolking, maar het financiële stelsel is daar toen helemaal in elkaar geklapt. Er bleek weinig tegen te doen. De bevolking is daar op een gegeven moment zelfs overgestapt op ruilhandel. Dat is hier ook geen ondenkbaar scenario. Het IMF waarschuwt beleidsmakers nu al om zich voor te bereiden om een harde knal. Met andere woorden, begin maar met het drukken van voedselbonnen.’
Q: Is die voorspelling dan niet meer te keren?
WM: ‘Het is de economische dood nu of over vijf jaar. We zullen in ieder geval helemaal opnieuw moeten beginnen. Wat nu in de VS gebeurt, en door Wouter Bos wordt voorgesteld is geen oplossing van de problemen maar een kunstmatige voortzetting van het oude systeem. Daarmee bouwen we een laatste bubbel op: die van staatsobligaties. Niemand gelooft dat Amerikaanse staatsobligaties ooit kunnen worden terugbetaald. Maar ondertussen besef ik dat die leningen nog het enige alternatief zijn om de complete ondergang uit te stellen.’
Q: Hadden we deze crisis niet aan kunnen zien komen dan?
WM: ‘Absoluut. Het is de best voorspelde crisis ooit. De media hebben echter jaren lang alle waarschuwingen genegeerd.’
Q: Waarom is er dan niets ondernomen om het tij de keren?
WM: ‘Centrale bankiers hebben al in 2003 in Basel vergaderd over wat er moest gaan gebeuren toen de beurzen uit het niets 70% onderuit gingen. Er is toen in het geniep afgesproken om de groei met renteverlagingen aan te wakkeren. Wij moesten blijven geloven in het sprookje van de vrije wereldeconomie.’
Q: Begint u nu ook al met het failliet van het kapitalistische systeem?
WM: ‘In 1971 wisten kenners al dat de dollar niet even veel waard bleek te zijn als goud. Vanaf dat moment heeft de Amerikaanse overheid gelogen en bedrogen om het systeem te redden. De centrale banken hebben de crisis gemaskeerd continue renteverlagingen om groei na te jaren. Dat is pure financiële doping geweest.’
Q: In ieder geval hebt u gelijk gekregen, met uw onheilsvoorspellingen?
WM: ‘Ik ben geen visionair, maar heb alleen af en toe de kruimels verzameld die anderen hebben laten liggen. Zo heb ik de financiële crisis en de economische onderuitgang voorspeld. Ook de samenhang met de oliemarkt heb ik aangekaart. Op de achterflap van mijn boek Als de dollar valt schreef ik in augustus 2007 al: het is niet de vraag of maar wanneer het financiële stelsel onderuitgaat. Ik vind het overigens verschrikkelijk als dat gebeurd, ik had liever ongelijk gehad.’
Q: Nou uw boeken verkopen door uw juiste constatering toch behoorlijk goed…
WM: ‘Nee, het is in ieder geval nog geen crisis in Huize Middelkoop. Ik heb 10.000 boeken verkocht van De permanente oliecrisis en Als de dollar valt is al ruim 40.000 keer over de toonbank gegaan. Ik ben nu al bezig aan de veertiende druk, en dat is echt ongekend voor een economisch werk. Vanaf het moment dat Lehmann Brothers omviel heeft heb ik dagelijks uitnodigen gekregen voor spreekbeurten en congressen.’
Q: U bent zo de autoriteit op het gebied van de crisis geworden?
WM: ‘Ik wil de mensen vooral waarschuwen dat het nu menens is. Gelukkig zie je dat de meeste toehoorders nu wel snappen dat we echt in grote problemen zitten. Bij congressen zie je verder dat directeurs en topmensen worden geschoffeerd. Sinds september zitten zij in het verdomhoekje en zijn de journalisten die kritische vragen stellen de autoriteit.
Q: Zelf bent u ook niet heel positief over bankiers.
WM: ‘Ik heb jaren zelf gehandeld, onder andere in vastgoed. Zo merkte ik dat je vrij gemakkelijk miljoenen kon lenen zonder daar enig onderpand tegenover te stellen. Daar kan je niet oneindig mee doorgaan. Bankiers hebben altijd gezegd van wel. Door die houding gaat het nu fout.
Q: Waar haar jij eigenlijk al je economische kennis vandaan?
WM: ‘Ik heb eigenlijk helemaal geen economische opleiding. Na een studie aan de HTS voor de confectie-industrie heb ik jaren als fotograaf gewerkt. Ondertussen was ik altijd bezig met zaken en handelen. Toen ik voor de Amsterdamse zender AT5 kwam werken, merkte ik dat ik vaak meer wist van wat er speelde dan de verslaggevers. Begin jaren ‘90 heb ik gesolliciteerd voor een functie bij RTL Z en daar werd ik prompt tot beursanalist gebombardeerd. In het land der blinden is kennelijk eenoog koning: ik had maar tiental boeken gelezen over economische cycli.’
Q: Twijfel je dan nooit aan jezelf?
WM: ‘Naarmate ik ouder word, ben ik mijn gevoel gaan vertrouwen. Ik lees geen enkel onderzoek van Wall Street-economen, maar wel die van onafhankelijke geesten. Ik weet wie de waarheid vertelt en wie niet. Ondertussen zorg ik er altijd voor dat ik mijn stellingen goed kan beargumenteren. Niemand moet kunnen zeggen “Willem, dat klopt niet”.’
Q: De Nederlandsche Bankdirecteur Henk Brouwer zei laatst dat u bronnen bij elkaar zoekt om tot uw zorgelijke conclusies te komen.
WM: ‘Ach, er zijn honderden boeken geschreven waarin staat dat het allemaal niet zo’n vaart loopt met de economische crisis. Als mensen mij als slimme boekjesverkoper willen zien, moeten ze dat vooral doen. Maar voorlopig heb ik het gelijk aan mijn zijde.’
Q: Zondag organiseert u een congres over de kredietcrisis in de Amsterdamse RAI. Wat bent u daar van plan?
WM: ‘Het wordt een bijeenkomst waar ik mensen wil voorlichten. Oud-minister Willem Vermeend gaat in op de politieke kant van de crisis, mijn RTL Z-collega Matthijs Bouwman concentreert zich op de bankenwereld en ik hoop te kunnen vertellen wat beleggers moeten doen om de schade te beperken.’
Q: Wat verwacht u van de bezoekers?
WM: ‘Het niveau van discussie ligt hoog. Er is gewoon nog veel onduidelijk. Als we bij RTL Z zeggen dat mensen hun vragen in kunnen sturen krijgen we vaak honderden reacties. Die informatie krijgen ze niet van het NRC Handelsblad of het FD. Ik ben deze discussie jaren terug begonnen met een mailing aan tien beleggersvrienden, dat is uitgegroeid tot een nieuwsbrief aan 7.000 mensen. Nu wil ik mijn eigen feestje. Overigens gaat het ook niet om het geld, ik draai net quitte.’
We zullen het vanaf februari gaan zien. Op dit moment denk ik dat het vanuit kapitaalsposities niet echt nodig is (grootste klapper qua beurzen hebben we in oktober al gehad) en door dalende rente zijn de obligaties in waarde gestegen. Ben wel benieuwd hoe het publiek reageert als blijkt dat bijvoorbeeld een ING een miljarden verlies heeft geleden. Dat maakt wellicht nationalisatie van ING (en andere banken) wellicht wel noodzakelijk.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 18:25 schreef SeLang het volgende:
Ik ben echt benieuwd wat er aan het einde van dit jaar nog over is aan zelfstandige banken.
Eerst krijgen ze nog een kapitaalinjectie; waarna ze het wel nog een paar maanden kunnen uithouden. Daarna vindt Bos het wel welletjes en nationaliseert hij de banken maar.quote:Op zondag 18 januari 2009 22:05 schreef lost95 het volgende:
[..]
We zullen het vanaf februari gaan zien. Op dit moment denk ik dat het vanuit kapitaalsposities niet echt nodig is (grootste klapper qua beurzen hebben we in oktober al gehad) en door dalende rente zijn de obligaties in waarde gestegen. Ben wel benieuwd hoe het publiek reageert als blijkt dat bijvoorbeeld een ING een miljarden verlies heeft geleden. Dat maakt wellicht nationalisatie van ING (en andere banken) wellicht wel noodzakelijk.
Had ik ook niet verwacht. Hoewel dat verlies van RBS natuurlijk in de koker zat.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:02 schreef pberends het volgende:
1,4% in de plus begonnen... ongelofelijk dat de financials weer dik in de plus staan.
Jij denkt dat Wall Street morgen omlaag gaat? Ik denk het niet. Voorlopig is de uitkijk omhoog gericht heb ik het idee. Op korte termijn zijn we nog steeds extreem oversold.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:05 schreef Lemans24 het volgende:
Het stijgt toch vrij aardig, voor een dag zonder Wall Street.
Het is voor mij nu gewoon wachten op het moment om weer flink wat shorts te kopen
Morgenmiddag misschien?
Nyrstar is een zeer volatiel fonds, stijgen de beurzen, dan spuit het aandeel ook omhoog. Zeker aantrekkelijk geprijst atm, maar ze hebben ook een keer op 1,50 gestaan. Trading range voor 2009 is waarschijnlijk 1 tot 6 euro. Lange termijn uiterst aantrekkelijk, want de grondstofprijzen zullen naar mijn idee gaan exploderen over een paar jaar. Maar op korte termijn zou ik geen haast hebben met het kopen van het aandeel.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:23 schreef Lemans24 het volgende:
Pberends, wat denk je trouwens van Nyrstar, op dit moment? Ze worden weer lekker goedkoop, maar zullen dat vast niet lang blijven. Lijkt me ook wel een leuk aandeeltje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |