lees de vorige topics eens doorquote:Op maandag 23 februari 2009 21:03 schreef TBY het volgende:
Hoe hebben jullie het gekregen dan?
Das wel heel domquote:Op dinsdag 24 februari 2009 14:53 schreef Conversatie het volgende:
Ik wist niet eens dat het bestond, ik dacht dat de enige vorm van gehoorschade doof worden was.
Ja ik heb precies hetzelfde probleem. Dit jaar Lowlands, ik ga waarschijnlijk wel maar ik ga wel héél voorzichtig doen dan. Ik wil gewoon de dingen blijven doen die ik leuk vind, ik heb nu ook oordoppen op maat. Ik weet overigens niet wanneer ik het heb opgelopen, maar als ik terug denk zijn er veel situaties die niet bepaald bevorderlijk voor het gehoor waren.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:23 schreef jortdevries het volgende:
Ga jij nou nog wel naar festivals Conversation? Heb 't vorig jaar bij Lowlands opgelopen, twijfel nu wel een beetje of ik wel nog een keer zo'n herrie weekend in moet gaan dan... heb inmiddels wel oordoppen op maat, ideaal!
quote:
Ja, sinds ik me verdiept heb in Tinnitus en het grote aantal mensen dat er last van heeft kan ik me niet voorstellen dat de politiek hier niet wat harder tegen optreedt. Mijn levensmotto is altijd 'Zoveel mogelijk genieten onder je eigen verantwoordelijkheid', maar dat wil niet zeggen dat ik bij een concert rekening moet houden met decibels van het niveau 'Joint Strike Fighter'. Daar komt bij dat ik me niet kan herinneren dat iemand of wat dan ook (brochure o.i.d.) mij heeft ingelicht over Tinnitus. Het enige wat ik wist was dat je doof kon worden van te hard geluid, net als dat je blind wordt als je oog kapot is. Dat het allemaal wat gecompliceerder lag wist ik niet. Ik blijf erbij dat het altijd je eigen verantwoording is, maar het feit dat er zoveel te doen is om het rookverbod doet mij toch afvragen of er niet wat meer over Tinnitus verteld kan worden.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:06 schreef eleusis het volgende:
Bizar toch, maar een peukie roken in een club mag niet hoor, da's gevaarlijk
Eerst toen ik 14/ 15 was met mn walkman op 10 in mn linkeroor heel vaak. Toen vaak uitgaan en dan de hele nacht of twee nachten achter elkaar onder de speaker staan. Daarvan kreeg ik op n gegeven moment wel gevoelige oren. Sindsdien doe ik het rustiger aan.quote:
Huuhuuuuhuuuhuuquote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:33 schreef Dr.Campbell het volgende:
Ben benieuwd hoe 't met Henk-B gaat inmiddels? Tis ineens zo stil....??
Uitkijken voor hoofdtrauma, dat kan ook tinnitus veroorzakenquote:
Niet gelijk euforisch raken, hopelijk is de behandeling permanent en niet dat je over een paar maanden weer hier komt praten over Tinnitusquote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:05 schreef Henk-B het volgende:
Ik wil nog niet te hard van stapel lopen, maar de behandeling (tdcs) en de medicijnen zijn er al zelfs hele stille momenten geweest en anders heel erg op de achtergrond.
Ik wil er zo weinig mogelijk aan denken, maar zou iedereen aanreaden om naar Antwerpen te gaan.
Ik heb mijn leven gelukkig weer terug, EVEN HEEL HARD AFKLOPPEN!!!!!!!
Bedankt iedereen nog voor alle steun in moeilijke tijden!!!!!
Owwww... da'squote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:49 schreef childintime het volgende:
Ik heb oorpijnEen verstopt oor en het gevoel alsof de hele plaatselijke fanfare een deuntje speelt in m'n oor
![]()
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:49 schreef Baasvaak. het volgende:
[..]
Niet gelijk euforisch raken, hopelijk is de behandeling permanent en niet dat je over een paar maanden weer hier komt praten over Tinnitus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
Hoe zit dat precies met tinnitus en stress? Want bij mij is het ook min of meer mijn leven binnengeslopen: het was altijd een geluid waar je wekenlang niet aan kon denken, maar is de laatste maand verergerd tot een hoorbare piep, en nu is het een piep die echt constant aanwezig is behalve als ik even heel druk ergens anders mee ben.quote:Op woensdag 25 februari 2009 11:50 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Eerst toen ik 14/ 15 was met mn walkman op 10 in mn linkeroor heel vaak. Toen vaak uitgaan en dan de hele nacht of twee nachten achter elkaar onder de speaker staan. Daarvan kreeg ik op n gegeven moment wel gevoelige oren. Sindsdien doe ik het rustiger aan.
De piep is pas gekomen na een drukke stressperiode.
Dat wordt nog een kutleven voor mij want ik geniet altijd van drukke stressperiodes
Weet je toevallig of dit permanent schadelijk is of tijdelijk schadelijk? Bijvoorbeeld dat je tinnitus erger is als je dronken bent, maar daarna niet meer. Ik drink namelijk elke dag koffie en elk weekend alcohol.quote:Op maandag 9 maart 2009 17:31 schreef Electrocute het volgende:
Bijvoorbeeld om de bovenstaande vraag te beantwoorden:
Tinnitus kan door een aantal dingen (tijdelijk) erger worden. Stress is er daar een van. Daarnaast zijn alcohol, koffie en roken ook niet zo best voor tinnituspatiënten.
Meestal is het tijdelijk. Er zijn gevallen bekend waarbij de verergering na alcohol aanhield, daarom durf ik niet te zeggen dat het altijd tijdelijk is.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:42 schreef Conversatie het volgende:
[..]
Weet je toevallig of dit permanent schadelijk is of tijdelijk schadelijk? Bijvoorbeeld dat je tinnitus erger is als je dronken bent, maar daarna niet meer. Ik drink namelijk elke dag koffie en elk weekend alcohol.
Oke bedankt! Je weet er best veel van af dan als je zelfs weet dat 'er gevallen bekend zijn'. Ga het eens proberen, geen koffie/alcohol voor 2 weken ofzoquote:Op vrijdag 13 maart 2009 20:45 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Meestal is het tijdelijk. Er zijn gevallen bekend waarbij de verergering na alcohol aanhield, daarom durf ik niet te zeggen dat het altijd tijdelijk is.
Ik heb normaal een redelijk zachte piep, als ik flink bezopen heb tuit het echt vreselijk. Gelukkig val ik met wat alcohol achter de kiezen snel genoeg in slaap, maar tochIk moet er niet aan denken dat het permanent is.
Als je heel regelmatig alcohol en koffie drinkt, dan zou het wel eens kunnen helpen als je daar eens een tijdje mee stopt. Wie weet heb je er dan altijd minder last van.
Dat sowiesoquote:Op zondag 15 maart 2009 14:34 schreef eleusis het volgende:
Zeker het proberen waardAl ben ik de laatste weken weer hard aan de koffie, merk er nog niks van, volgens mij zit het allemaal in m'n hoofd
Heeft je KNO arts nog een behandeling toegepast voor je oorontsteking?quote:Op maandag 16 maart 2009 11:28 schreef MervinMinky het volgende:
Ik heb ook in mijn rechteroor een soort ruis, niet echt een piep maar meer het geluid dat een oude computer maakt, dit begon nota bene de nacht nadat ik naar de KNO was voor een oorontsteking dat al voorbij was.
Ik heb het nu al een maand en soms lijkt het erger en na een week begon ook een stille piep in mijn linkeroor.
Nu is het wat minder maar ik hoop toch dat het niet blijvend is. Voor zover luister ik niet heel harde muziek en ga niet vaak naar concerten, feesten etc. of uit.
Ja, ik krijg Otosporin voor mijn ontsteking want het gaat altijd gepaard met loopoor en met deze druppels is het binnen 1 week voorbijquote:Op maandag 16 maart 2009 12:17 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Heeft je KNO arts nog een behandeling toegepast voor je oorontsteking?
Middenooronsteking staat er om bekend dat het tinnitus kan veroorzaken, het kan ook nog enige tijd aanhouden nadat de ontsteking voorbij is, doordat je vaak last hebt van vochtophopingen in je oor. Als je een ruis in je oor hebt is de kans groot dat het om objectieve tinnitus gaat. Dat wil zeggen dat het geluid in je oor er ook daadwerkelijk is, en door meetapparatuur kan worden waargenomen. Zo'n ruis kan ontstaan door problemen met je buis van Eustachius, problemen met bloedvaten in de buurt van je oren, hoge bloeddruk, schildklierafwijkingen en nog meer van dat soort dingen.
Sommige oorzaken kunnen worden opgelost, en andere niet. Toch lijkt het me in jouw geval wel wijs om een verwijzing naar een Audiologisch Centrum met een tinnitusafdeling te vragen bij je huisarts. Zeker omdat het ontstaan is na een bezoek bij de KNO arts.
Wat bedoel je precies met stille piep? Veel mensen (ongeveer 80% van de bevolking) horen een geluid als ze in een geluidsdichte ruimte zitten. Eigenlijk heeft bijna iedereen dus een beetje tinnitus. Ik kan me voorstellen dat jij hier ook al last van had, en er meer op bent gaan focussen omdat je last kreeg van die ruis.
Verder nog een algemene tip om je gerust te stellen, hoe minder je er mee bezig bent, hoe minder last je er van zult hebben. Ik heb nu bijna een jaar tinnitus, en ik sta er nog maar zelden bewust bij stil dat ik een piep in mijn oor heb.
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 06:21 schreef Polleeder het volgende:
Zo'n 6 weken geleden, op een zaterdagnacht werd ik wakker en hoorde een irritant gebrom van buiten. Het leek op het geluid van een generator, of een zware, stationair draaiende motor, alsof er wegwerkzaamheden waren, ergens een paar straten verderop. Ik dacht nog: 'Wat een idioten', en ging weer slapen. De rest van de week had ik nergens last van, maar de volgende zaterdagnacht hoorde ik het weer, en de daaropvolgende zaterdagnacht ook, weer exact hetzelfde. Zijn ze zeker elk weekend 's-nachts aan het werk, om het verkeer niet te belemmeren, dacht ik toen nog.
Maar 2 dagen later hoorde ik het weer, en nu al bij het naar bed gaan (rond 01:00 uur), net zoals alle nachten daarna. Het begon zwaar irritant te worden, en ik probeerde te achterhalen waar het nou precies vandaan kwam, maar dat lukte niet echt. Het leek van buiten te komen, maar eenmaal buiten kon ik het ook niet plaatsen. Ook na het uitschakelen van de stroom kon ik niet achterhalen waar het nou vandaan kwam. In alle kamers hoorde ik wel een licht gebrom. Dan leek het wellicht bij de buren vandaan te komen, maar met m'n oor tegen de muur hoorde ik het gebrom daar niet (wel kon ik hun klok horen tikken) Ik zat inmiddels te balen, want ik begon slaapgebrek te krijgen, het gebrom was de afgelopen nachten best hard.
Totdat ik een week later 's-nachts de vuilniszak buiten op straat zette. Er stond een redelijke wind mijn richting op, en ik kon het bromgeluid nu zeer duidelijk horen en lokaliseren. Het kwam zo goed als zeker van rechts, en zo'n 500 à 1000 meter bij mij vandaan (t.h.v. de Ln. v. Meerdervoort - ik woon in Den Haag) schatte ik, en het klonk overduidelijk als (weg)werkzaamheden (compleet met boor- en stoomgeluiden). Ik was heel blij en opgelucht, en ging -ondanks de herrie- lekker slapen, met de gedachte dat het nooit erg lang meer kon duren, voordat ze klaar waren, en de rust zou terugkeren.
Maar een paar weken later hoorde ik het gebrom nog steeds. Vanaf het naar bed gaan, de hele nacht door, en ook 's-morgens (maar dan wordt het overstemd door verkeer en andere geluiden, en valt het vrijwel niet op). Pas in de loop van de middag verdwijnt het, om dan in de loop van de nacht weer terug te keren. En dit ritueel herhaalt zich dagelijks, evenals het groeiende slaapgebrek.
Ik heb inmiddels iets heel bizars ontdekt: Hoe laat ik ook naar bed ga, het gebrom begint steeds pas vanaf (plm.) een kwartier nadat ik in bed lig. Ik ben op verschillende tijdstippen tussen 00:30 en 07:00 uur naar bed gegaan, maar zolang ik niet in bed lig hoor ik geen vreemde geluiden. Pas wanneer ik erin lig, hoor ik na een kwartier een heel zacht (nauwelijks hoorbaar) gebrom, wat steeds harder wordt in het daaropvolgende uur. En als ik het eenmaal hoor, gaat het ook niet meer weg, tot de volgende middag dus. En bovendien: Het gebrom lijkt van buiten te komen, maar wanneer ik dan ('s-nachts) naar buiten ga, is het weg, en ga ik weer naar binnen dan hoor ik het ook meteen weer (ik heb natuurlijk alle apparaten uitgeschakeld). Verder heb ik een paar kennissen in de buurt, maar die horen en weten (van) niets.
Zeer ongerust heb ik gisteravond uiteindelijk maar eens gegoogled, en dan kom je dus vrij snel op tinnitus uit, met de daarbij behorende onplezierige verhalen, en vooral dat het 'nooit' meer overgaat. En tot overmaat van ramp heb ik me blijkbaar zo druk gemaakt, dat ik tijdens het lezen daarvan spontaan een hoge pieptoon erbij gekregen heb, die tot op dit moment mateloos storend aanwezig is. (Het is moeilijk te omschrijven: geen echte pieptoon, maar wel een continue zeer hoog 'snerpend' geluid, dat vrijwel zeker van binnenuit komt. En zelfs met muziek en een koptelefoon op, hoor ik het nog).
Nou zou er met die bromtoon uiteindelijk nog wel te leven zijn (na wat aanpassingen) denk ik, maar die pieptoon de hele tijd is een ramp. En ik zit me nu de hele tijd af te vragen of ik die pieptoon anders niet gehad zou hebben (als ik gisteravond niet doorgelezen had) en of het nog wel weg zal gaan. (Niet dat ik vermoed dat iemand mij hier met zekerheid antwoord op kan geven)
Maar ik maak me best zorgen nu, ik worstel al dagelijks met de Z. v. Crohn, en nu met dat gebrom en gepiep erbij, is het om gek van te worden. En ik ben weer eens verbijsterd hoe snel en onverwacht iets kan gaan: Nog geen 10 uur geleden was er (overdag, relatief) nog niet veel aan de hand, en nu zit ik met een pieptoon en een bromtoon in m'n oor, grote onzekerheid en een enorm slaapgebrek, dit sombere stukje te schrijven
//edit: hmm... beetje lang geworden, sorry.
@ Poleeder,quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:51 schreef Funksoldier het volgende:
I
Elk oor geopereerd, linkeroor het ergste wb tinnitus. Heb ook een jaar lang een "brom" gehad in mijn linkeroor, vergelijkbaar met het brommen van een mobiele telefoon op trilstand, alleen was het niet alleen het geluid, ik "voelde" het ook, alsof er iets tegen mijn trommelvlies zat.Dit had ik in het begin de hele dag en fluctueerde, aantal sec een brom, en dan ebte hij weer weg, ging echt golvend zeg maar, dit om de aantal seconden. Daarna alleen nog s'nachts, standaard om half 12 sávonds begon dit, en hield aan tot ik sóchtends uit bed kwam. Vreemde was, als ik ging liggenkreeg ik het, ook overdag, maar ging ik later naar bed dan half 12, dan begon het ook gewoon om die tijd, zonder te gaan liggen. Overeind komen of opstaan midden in de nacht hielp niet, het ging pas weg als ik sóchtends uit bed kwam.
Deze mogelijkheid is inderdaad ook bij mij opgekomen, toen ik in de gaten kreeg dat het gebrom beter op de hoogte was van mijn bedtijdschema, dan ikzelfquote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:17 schreef Electrocute het volgende:
Dat je het 's nachts pas hoort als je in bed ligt, komt omdat je je er dan op gaat focussen.
Maar dat deed ik dus al: Ik ben sinds kort weer aan het leren geslagen, en ik vind het prettig om in bed het geleerde nog even te recapituleren. Maar dan komt na een tijdje die brom weer storenquote:Waarschijnlijk is het zelfs zo dat je er eerst niet aan denkt, maar je na een tijdje begint af te vragen wanneer je het zal gaan horen, en dat het dan begint. Dat is een onbewust proces, maar je kunt er wel wat aan doen, en dat is heel bewust aan andere dingen denken, en jezelf niet toestaan om stil te staan bij het gebrom.
Dat houdt me inderdaad nog wel bezig: Ik heb nooit enig probleem m.b.t. m'n gehoor gehad, nooit last gehad van piep- of bromtonen die er niet waren, en tot eergisteren eigenlijk ook niet serieus aan zo'n ingrijpende, langdurige aandoening gedacht (wíst dat niet eens, eerlijk gezegd).quote:Tinnitus is voor een heel groot deel psychisch. Dat wil zeggen dat je het zelf erger kan maken. Zo kan het ook zijn dat jij die piep in je oor hoort, omdat je er veel over gelezen hebt.
Bedankt, ik ben al wat minder opgewonden dan eergisteren, en ik mijd de tinnitusfora als de pest. En Sky Radio is ook best te doen, ben ik inmiddels achterquote:Veel succes ermee, en hopelijk heb ik je een (heel klein) beetje gerust kunnen stellen.
Afgelopen nacht was ik weer naar buiten gegaan: Om drie uur 's-nachts eerst de hoofdschakelaar van de electriciteit uitgezet, en toen in m'n donkere winterjack en trainingsbroek, en met m'n Maglite 4D in de aanslag door alle kamers, de voor- en achtertuin en over de balkons gebanjerd. Geen bezoek gehad van politiequote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:46 schreef childintime het volgende:
Sorry, maar ik moest best lachen om je stukje. Ik zie al voor me, hoe jij je s'nachts sneeky van binnen naar buiten begaf en andersom om te testen waar het geluid vandaan kwam.
Tja, als het niet meer weggaat heb je weinig keus ben ik bang. En het alternatief is wel érg rigoureusquote:Niet leuk natuurlijk als het echt tinnitus is en je er niet meer vanaf komt. Aan de andere kant, kan een leven met tinnitus prima.
Ik dacht daar gisteren ook opeens aan, dat het wellicht met 'liggen' te maken heeft. Straks maar eens proberen om eerst een tijd rechtop te blijven zitten in bed.quote:Op woensdag 18 maart 2009 08:24 schreef Funksoldier het volgende:
Zie mijn quote van tinnitus-deel 2, ik heb een soortgelijk iets gehad, alleen begon het bij mij standaard rond een uurtje of 23:30 en als ik ging liggen. Soóchtends op mijn neus blazen en het was/ging weg, als ik dit s'nachts deed niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |