Bij mij werkt dat wel zo ja, woon nu in het westen van het land, altijd druk, altijd herrie/geluid, nooit een moment van echte stilte.quote:Op maandag 9 februari 2026 23:41 schreef -Knapzak- het volgende:
In een aflevering van 'Floortje naar het einde van de wereld' vertelt een arts die een ziekenhuis runt in Ecuador, dat hij in Nederland last had van tinnitus. Sinds hij in een dorp in Ecuador woont, omringd door jungle, is die tinnitus verdwenen. Het doet me afvragen of stress en gejaagdheid in Nederland niet een grotere rol spelen. Heeft iemand hier ervaring mee dat de tinnitus minder werd, of zelfs verdween, op bijvoorbeeld vakantie ergens in de natuur?
Welke medicatie gebruik jij als ik vragen mag? In het begin veel baat gehad bij Alprazolam om paniekaanvallen welke ik kreeg te voorkomen, maar inmiddels is de huisarts huiverig/terughoudend met het voorschrijven van dergelijke medicatie, daar waar ik er af en toe echt behoefte aan heb.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 18:45 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Hehe, wij hebben hierover weleens flink discussie gevoerd, maar mijn standpunt hierover is redelijk gewijzigd.
Kijk we weten dat psychologische interventies (incl. medicatie) een grote groep kan helpen. Maar een net zo grote groep, of misschien wel groter, niet. Laten we dus geen geld meer steken in onderzoeken hiernaar. Focus je als psycholoog en psychiater meer op generieke onderzoeken als het gaat om omgaan met chronisch lijden; dan kan je daarna eventueel nog altijd kijken of het iets kan betekenen voor tinnitusleiders.
Maar er moet nu alles op alles gezet worden voor een oplossing; de groep patiënten blijft hard groeien en ikzelf vraag me steeds meer af of dat echt alleen komt door te harde muziek.
Mijn gehoor is gewoon top, iig in de metingen. Persoonlijk denk ik dat het in mijn geval gewoon een symptoom is van mijn dwangstoornis of een gevolg van de stress die ik daarover had. Want uit scans blijken er bij zowel tinnitus, angst/stress en een dwangstoornis gebieden in de hersenen overactief te zijn.
Dat gegeven plus de toename van mentale problemen van de jeugd doet mij vermoeden dat die toename van tinnitus onder diezelfde jeugd niet per direct alleen een verhaal is van te harde geluiden.
Ik heb iig geluk dat medicatie de boel dragelijk gemaakt heeft op het tinnitusvlak. Alleen dat je hem nooit meer hoort; klopt voor mij iig niet. En dat ie niet harder wordt over de jaren; ook onzin in mijn geval.
Ik heb wel eens gehoord dat het constante ruisen van de branding bijna dezelfde frequentie heeft als veel vormen van tinnitus. Dit biedt directe verlichting.quote:Op maandag 9 februari 2026 23:41 schreef -Knapzak- het volgende:
In een aflevering van 'Floortje naar het einde van de wereld' vertelt een arts die een ziekenhuis runt in Ecuador, dat hij in Nederland last had van tinnitus. Sinds hij in een dorp in Ecuador woont, omringd door jungle, is die tinnitus verdwenen. Het doet me afvragen of stress en gejaagdheid in Nederland niet een grotere rol spelen. Heeft iemand hier ervaring mee dat de tinnitus minder werd, of zelfs verdween, op bijvoorbeeld vakantie ergens in de natuur?
Clomipramine. Let op: het geneest je oorsuizen niet (kan het zelfs luider maken) maar het haalt de obsessieve aandacht weg bij mij en daardoor een enorme stijging in de kwaliteit van mijn leven.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:38 schreef GTIMk1 het volgende:
[..]
Welke medicatie gebruik jij als ik vragen mag? In het begin veel baat gehad bij Alprazolam om paniekaanvallen welke ik kreeg te voorkomen, maar inmiddels is de huisarts huiverig/terughoudend met het voorschrijven van dergelijke medicatie, daar waar ik er af en toe echt behoefte aan heb.
Heb wel eens "Tinnitus aanvallen" zal ik maar zeggen, en dan in een donkere en stille kamer met oortjes in naar de oceaan ga liggen luisteren, en op dat ogenblik hoeft het voor mij ook allemaal niet meer.
Een psycholoog kan je wel aanleren te dealen met zaken zoals pijn of dus bijv. tinnitus. Als je depressie onder controle krijgt, is tinnitus ook makkelijker te accepteren. Alleen nu is er genoeg onderzoek gedaan; we weten dat het een grote groep helpt. Genezen zal het er iig nooit door..quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:56 schreef W00fer het volgende:
[..]
Heb je eindelijk het licht gezien. Dat iets voor 1 groep werkt, wil niet zeggen dat de rest dan maar niet meer moet creperen. Dat is de Hollandse zuunigheid, dat standaard behandelingen een deel treffen wil niet zeggen dat het doelmatig is voor het overgrote deel. Zie o.a. suikerziekte. Veel mensen krijgen dat onder controle, een hoop niet.
Een psycholoog kan NIETS met tinnitus, het is geen psychiatrische ziekte, het staat niet in de DSM-V.
Je vraagt aan een timmerman om een taart te bouwen, puur omdat hij dingen op elkaar kan stapelen.
Het vreemde is dat mijn huisarts juist adviseerde dat Xanax (Alprazolam) juist wél een veilig middel is om in lage dosering langdurig te nemen. @GTIMk1quote:Op woensdag 11 februari 2026 19:32 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Clomipramine. Let op: het geneest je oorsuizen niet (kan het zelfs luider maken) maar het haalt de obsessieve aandacht weg bij mij en daardoor een enorme stijging in de kwaliteit van mijn leven.
Mbt de benzo's: deze kunnen zeker helpen, maar hebben idd veel nadelen. Echter, er zijn wat signalen dat langdurige behandeling met een benzo voor sommige mensen gewoon mogelijk lijkt.
[..]
Een psycholoog kan je wel aanleren te dealen met zaken zoals pijn of dus bijv. tinnitus. Als je depressie onder controle krijgt, is tinnitus ook makkelijker te accepteren. Alleen nu is er genoeg onderzoek gedaan; we weten dat het een grote groep helpt. Genezen zal het er iig nooit door..
Komt er een vierde generatie gedragstherapie, dan kunnen ze wel kijken wat die kan betekenen bij pijn en tinnitus.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat geen enkele psycholoog buiten een audiologisch centrum iets met dubbelzijdige tinnitus, hyperacusis en meniere doet. Nada. Ze vinden het echt iets van een audiologisch centrum en die zijn nog nauwelijks vergoed door de verzekeraars. Je krijgt 3 of 4 workshops en dan kun je wegwezen.quote:Op woensdag 11 februari 2026 19:32 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Clomipramine. Let op: het geneest je oorsuizen niet (kan het zelfs luider maken) maar het haalt de obsessieve aandacht weg bij mij en daardoor een enorme stijging in de kwaliteit van mijn leven.
Mbt de benzo's: deze kunnen zeker helpen, maar hebben idd veel nadelen. Echter, er zijn wat signalen dat langdurige behandeling met een benzo voor sommige mensen gewoon mogelijk lijkt.
[..]
Een psycholoog kan je wel aanleren te dealen met zaken zoals pijn of dus bijv. tinnitus. Als je depressie onder controle krijgt, is tinnitus ook makkelijker te accepteren. Alleen nu is er genoeg onderzoek gedaan; we weten dat het een grote groep helpt. Genezen zal het er iig nooit door..
Komt er een vierde generatie gedragstherapie, dan kunnen ze wel kijken wat die kan betekenen bij pijn en tinnitus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |