Dat is dus niet het geval. Je vergelijking gaat dus niet op.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:54 schreef MikeyMo het volgende:
Ach zie het als een rechtszaak; er is bepaald dat iemand schuldig is.
Ik hoop dat de rechter iedereen die voor dit verbod is verbied om in de horeca te komen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:58 schreef Gia het volgende:
Ik hoop dat de rechter maandag genadeloos is.
De anti-rokers stellen, de bewijslast ligt bij hen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:51 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bewijslast ligt bij beide partijen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:00 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
heb je het nog niet gehoord, het is verplaatst naar 6 februari want dit was echt te kort dag om voor te bereiden aldus Cafe de Kachel
Ze gaan er in dit onderzoek van uit dat niet -rokende mensen die niet met een roker zijn getrouwd ook nooit omgevingsrook binnen hebben gekregen. Die overduidelijk foutieve aanname maakt de uitkomst van het onderzoek bij voorbaat onbetrouwbaar.quote:
Inderdaad.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:05 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ze gaan er in dit onderzoek van uit dat mensen die niet met een roker zijn getrouwd ook nooit omgevingsrook binnen hebben gekregen. Die overduidelijk foutieve aanname maakt de uitkomst van het onderzoek bij voorbaat onbetrouwbaar.
Nogmaals jij stelt dat de dalende bezoekers komen door wegblijvende niet rokers ik vroeg al 2 keer om cijfers vanwege het feit dat het niet alleen in niet rokers zit. Je vraagt iedereen in een discussie om cijfers maar als iemand anders ze vraagt heb jij geen cijfers nodig.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De anti-rokers liegen en bedriegen.
ik heb helemaal geen cijfers nodig. Mijn standpunt is duidelijk. Ik vind dat mensen het recht hebben zelf hun leven in te vullen en dat medewerkers het recht hebben om GEEN gebruik te maken van het recht op rookvrije werkomgeving als ze bijvoorbeeld als horecamedewerker graag zelf een sigaretje roken achter de bar.
ik vind het prima dat mensen de mogelijkheid krijgen om rookvrij te werken en uit te gaan , maar ik laat me niet chanteren. Als mijn keuzes worden verboden gun ik de niet rokers die vrijheid ook niet. Dan is het oorlog.
Dat is een principieel punt en cijfers veranderen daar niets aan.
Maar ik vind de leugenachtige propaganda van de anti-rokers wel vermakelijk.
Nee, ze gaan ervan uit dat iemand die wezenlijk meer omgevingsrook binnenkrijgt meer klachten zou moeten ontwikkelen wanneer er een causaal verband zou zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:05 schreef Schanulleke het volgende:
Ze gaan er in dit onderzoek van uit dat niet -rokende mensen die niet met een roker zijn getrouwd ook nooit omgevingsrook binnen hebben gekregen.
Dan kan natuurlijk niet, je kunt hooguit de conclusie betwisten op basis van de methodologie. Bij voorbaat zo'n onderzoek terzijde schuiven getuigt slechts van de wens om voorbarig te zijn wanneer de conclusies niet de wenselijke zijn.quote:Die overduidelijk foutieve aanname maakt de uitkomst van het onderzoek bij voorbaat onbetrouwbaar.
Daarom sta ik ook zo sterk in deze discussie.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:12 schreef vipergts het volgende:
[..]
Nogmaals jij stelt dat de dalende bezoekers komen door wegblijvende niet rokers ik vroeg al 2 keer om cijfers vanwege het feit dat het niet alleen in niet rokers zit. Je vraagt iedereen in een discussie om cijfers maar als iemand anders ze vraagt heb jij geen cijfers nodig.
Dat is uitstekend op te lossen door de wet te veranderen. Keuze vrijheid is het uitgangspunt. Je zult de rechten van niet-rokers op een andere menier moeten beschermen dan met een totaalverbod, want dit word niet geaccepteerd. Vooral niet in de entertainmentindustrie. Ben je al op een groot feest geweest, of een festival sinds het verbod?quote:En wat jouw standpunt betreft dat vind ik allemaal best maar voor zoals jij het stelt komt het er nooit omdat het juridisch niet te handhaven is. ook als het mag en een werknemer heeft dat recht opgeven als hij besluit om weer van zijn recht gebruik te maken dan mag dat gewoon.
Daar hebben de kleine kroegen zonder personeel al helemaal geen boodschap aan.quote:Hoe mooi mensen het tegenwoordig ook verpakken een werknemer blijft ondergeschikt aan zijn werkgever. Daar zijn dus de rechten van een werknemer voor.
Realisme is niet de sterkste kant binnen de argumentatie van PV.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:00 schreef vipergts het volgende:
Het mij mij allemaal best maar je idee is gewoon niet echt realistisch.
Dan heb je het niet begrepen. Ik hoef geen uitzonderingspositie voor de horeca. Ik wil een uitzonderingspositie voor iedereen die zou kunnen roken zonder niet-rokers lastig te vallen. Nu hebben alleen mensen die buiten werken die uitzonderingspositie, maar mensen die alleen op een kantoor werken of mensen die rokende klanten in een rookruimte willen ontvangen mogen ook uitgezondert zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:00 schreef vipergts het volgende:
Helaas voor jouw is je idee om geen gebruikt te maken van je recht niet uitvoerbaar vanwege het feit dat andere bedrijven er ook aan moeten voldoen. Alleen daarom is de kans al minimaal dat de horeca een uitzonderingspositie krijgt.
Het mij mij allemaal best maar je idee is gewoon niet echt realistisch.
Meen je dit serieus? Dus alleen overlast is voor jou al een reden om iets te verbieden?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:05 schreef Gia het volgende:
Maar goed. De rechter kan niet anders dan het café in het ongelijk stellen. Of het ongezond is of niet doet er eigenlijk niet toe. Roken bezorgd anderen, en vooral niet-rokers overlast. Dat alleen is al reden genoeg om het op werkplekken te verbieden.
De horeca heeft juist een uitzonderingspositie. Waar elke zelfstandige zonder personeel de hele werkomgeving zo blauw mag zetten als hij wil, mag de kroegeigenaar dat niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:00 schreef vipergts het volgende:
Helaas voor jouw is je idee om geen gebruikt te maken van je recht niet uitvoerbaar vanwege het feit dat andere bedrijven er ook aan moeten voldoen. Alleen daarom is de kans al minimaal dat de horeca een uitzonderingspositie krijgt.
Als passief roken niet schadelijk is, dan onderscheidt de rokenproblematiek zich niet van andere soorten van overlast, zoals geluidsoverlast, en dient dit dienovereenkomstig behandeld te worden.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Of het ongezond is of niet doet er eigenlijk niet toe. Roken bezorgd anderen, en vooral niet-rokers overlast. Dat alleen is al reden genoeg om het op werkplekken te verbieden.
Niet van toepassing op de Kachel, deze zaak heeft namelijk geen personeel maar is een familiebedrijf (toevallig allemaal rokers) en zijn ook allemaal eigenaar (was al zo ver voordat er sprake was van een eventueel rookverbod).quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:05 schreef Gia het volgende:
[
Maar goed. De rechter kan niet anders dan het café in het ongelijk stellen. Of het ongezond is of niet doet er eigenlijk niet toe. Roken bezorgd anderen, en vooral niet-rokers overlast. Dat alleen is al reden genoeg om het op werkplekken te verbieden.
Onzinnige vergelijking, als het rookverbod er is voor de werknemer dan zou dit dus niet gelden voor bedrijven zonder personeel zoals de kachel.quote:Mijn man zei ook al: Als de rechter uitzonderingen zou gaan maken voor cafés, dan komen bij hun op het werk ook de asbakken weer op tafel. Enkele verstokte rokers hebben dat nu al gezegd. En dat zal op meerdere plekken wel zo zijn.
Nee, geen uitzondering voor de horeca.
Geluidsoverlast kan wel schadelijk zijn hoor. Met al die rokers op straat gaat je nachtrust eraan, en dat is gewoon slecht voor de gezondheid.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:42 schreef Vito_Rozzo het volgende:
[..]
Als passief roken niet schadelijk is, dan onderscheidt de rokenproblematiek zich niet van andere soorten van overlast, zoals geluidsoverlast, en dient dit dienovereenkomstig behandeld te worden.
Thankyou
Klopt, maar over het algemeen hebben de meeste zelfstandigen een kantoortje waar ze in hun eentje dan ook werken. In winkels die door een zelfstandige gerund worden en dus ook maar 1 iemand werkt wordt ook niet gerookt over het algemeen. Daarnaast krijg je dus die scheve lijn in de horeca als in ene kroeg A wel mag roken, maar kroeg B klanten het roken moet ontzeggen. Men valt nu al over de rookruimtes bij de buurman, dus als je hierop gaat uitzonderen krijg je enkel nog maar meer ellende door een doolhof van reglementen en weer mogelijkheden om mazen te vinden; kroegen die op papier geen personeel hebben bijvoorbeeld. Nu is het gewoon klip en klaar wat wel en niet mag.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De horeca heeft juist een uitzonderingspositie. Waar elke zelfstandige zonder personeel de hele werkomgeving zo blauw mag zetten als hij wil, mag de kroegeigenaar dat niet.
Tja, beetje apart. Toen de rookvrije werkplek inging kreeg men tijdelijk een uitzonderingspositie. Nu zeg je dat die tijdelijke uitzonderingspositie heeft geleid tot een zgn vanzelfsprekendheid. Genoeg mensen die in de horeca aan de slag willen zonder daarbij in een blauwstaande omgeving te moeten werken. Er komen ook klachten van het personeel uit zgn gedoogkroegen. Toch best grappig dat de rokers het over vrijheid hebben, terwijl als puntje bij paaltje komt de werknemer zijn recht niet eens mag claimen. Dus dat is vrijheidquote:In een grijs verleden was er een probleem, namelijk dat mensen in de rook zaten te werken terwijl ze dat niet wilden, dat probleem is nu opgelost. Feitelijk is er nu geen probleem, omdat iedereen die in de horeca werkt gekozen heeft voor die werkomgeving, net zoals menig andere beroepskeuze leidt tot werkomstandigheden die elders verre van vanzelfsprekend zijn.
Waarbij wel gekeken wordt naar redelijkheid en billijkheid.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:29 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Meen je dit serieus? Dus alleen overlast is voor jou al een reden om iets te verbieden?
Als dat het geval is dan kunnen ze de verboden straks niet aanslepen
Wordt het toch ook.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:42 schreef Vito_Rozzo het volgende:
[..]
Als passief roken niet schadelijk is, dan onderscheidt de rokenproblematiek zich niet van andere soorten van overlast, zoals geluidsoverlast, en dient dit dienovereenkomstig behandeld te worden.
Thankyou
Snap je niet wat hij zegt? Als meeroken niet schadelijk is, kan roken ook geen overlast veroorzaken. Dus is er geen probleem.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Wordt het toch ook.
Geluidsoverlast boven een aantal decibellen is verboden, omdat dat overlast veroorzaakt.
Roken op werkplekken is verboden, omdat dat overlast veroorzaakt.
Als mensen zich niet aan die regels houden, dan kun je hier melding van doen en dan kan de overlastveroorzaker aangepakt worden.
Iemand die veelvuldig burengerucht veroorzaakt, kan in het uiterste geval uit zijn huis gezet worden.
Een kroeg die veelvuldig het rookverbod overtreedt, kan in het uiterste geval gesloten worden.
Ik zie geen verschil.
Geluidsoverlast buiten wordt aangepakt. Weleens in een discotheek/café geweest? moet je eens een decibelmeter meenemenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Wordt het toch ook.
Geluidsoverlast boven een aantal decibellen is verboden, omdat dat overlast veroorzaakt.
Roken op werkplekken is verboden, omdat dat overlast veroorzaakt.
Als mensen zich niet aan die regels houden, dan kun je hier melding van doen en dan kan de overlastveroorzaker aangepakt worden.
Iemand die veelvuldig burengerucht veroorzaakt, kan in het uiterste geval uit zijn huis gezet worden.
Een kroeg die veelvuldig het rookverbod overtreedt, kan in het uiterste geval gesloten worden.
Ik zie geen verschil.
Nee, maar het enige enigzins plausibele argument voor een rookverbod zou de vermeende schadelijkheid van meeroken (welke niet bewezen is) kunnen zijn. Alle andere argumenten zijn onzin.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarbij wel gekeken wordt naar redelijkheid en billijkheid.
Er zijn ook regels en wetten tegen burengerucht.
Dus als ik zeg dat ik afstand doe van mijn recht op rustig woongenot, dan mag ik mijn muziek zo hard zetten als ik wil?
Hoeveel zin heeft het om hier puur hypothetische gevallen te gaan bespreken?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:04 schreef Steeven het volgende:
[..]
Snap je niet wat hij zegt? Als meeroken niet schadelijk is, kan roken ook geen overlast veroorzaken. Dus is er geen probleem.
niet en daarbij kan roken nog steeds voor overlast zorgen als het niet schadelijk voor de gezondheid zou zijn maar dat pleit nog steeds niet voor een totaal verbod op de werkplekquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Hoeveel zin heeft het om hier puur hypothetische gevallen te gaan bespreken?
Ja, en? Als iemand wel wil roken in zijn winkel mag dat, misschien even een bordje op de deur als service, maar mijn tobacconist rookt ook gewoon in zijn zaak. Als ik dat niet prettig vind ga ik wel naar een concurrent.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:53 schreef MikeyMo het volgende:
Klopt, maar over het algemeen hebben de meeste zelfstandigen een kantoortje waar ze in hun eentje dan ook werken. In winkels die door een zelfstandige gerund worden en dus ook maar 1 iemand werkt wordt ook niet gerookt over het algemeen.
Dat is met die rookruimtes ook zo.quote:Daarnaast krijg je dus die scheve lijn in de horeca als in ene kroeg A wel mag roken, maar kroeg B klanten het roken moet ontzeggen.
Gelul. Het is klip en klaar.quote:Men valt nu al over de rookruimtes bij de buurman, dus als je hierop gaat uitzonderen krijg je enkel nog maar meer ellende door een doolhof van reglementen en weer mogelijkheden om mazen te vinden;
Het is klip en klaar dat het een antirookmaatregel is die niks met de bescherming van het personeel te maken heeft. En het bevoordeelt de grote ondernemingen tov de kleine zelfstandige met zijn kroegje.quote:kroegen die op papier geen personeel hebben bijvoorbeeld. Nu is het gewoon klip en klaar wat wel en niet mag.
Die vanzelfsprekendheid was er al.quote:Tja, beetje apart. Toen de rookvrije werkplek inging kreeg men tijdelijk een uitzonderingspositie. Nu zeg je dat die tijdelijke uitzonderingspositie heeft geleid tot een zgn vanzelfsprekendheid.
Ik vind het relevant of mensen in de luchtkwaliteit kunnen werken die ze willen op de manier dat ze willen werken. Dat is de vrijheid waar het om gaat. Daar is deze regeling volmaakt ongeschikt voor.quote:Genoeg mensen die in de horeca aan de slag willen zonder daarbij in een blauwstaande omgeving te moeten werken. Er komen ook klachten van het personeel uit zgn gedoogkroegen. Toch best grappig dat de rokers het over vrijheid hebben, terwijl als puntje bij paaltje komt de werknemer zijn recht niet eens mag claimen. Dus dat is vrijheid
Dus, als ik mijn muziek zo hard zet dat er net geen gehoorschade optreedt, moeten mijn buren niet zeuren?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:04 schreef Steeven het volgende:
[..]
Snap je niet wat hij zegt? Als meeroken niet schadelijk is, kan roken ook geen overlast veroorzaken. Dus is er geen probleem.
Dat is ook al aan bod gekomen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:05 schreef Chewie het volgende:
Gia leg nu eens uit hoe er sprake kan zijn van overlast als niemand er last van heeft? Zoals met roken het geval kan zijn.
Ook al zou alles rookvrij zijn dan nog ga je vanwege je voorkeur lang niet naar alle horecagelegenheden, dus waarom zou dan alles rookvrij moeten zijn?
Stank is ook overlast. Rooklucht veroorzaakt per definitie overlast. Ook al zou het niet schadelijk zijn, wat het wel is.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:07 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, maar het enige enigzins plausibele argument voor een rookverbod zou de vermeende schadelijkheid van meeroken (welke niet bewezen is) kunnen zijn. Alle andere argumenten zijn onzin.
Maar wat voor jou overlast is, vindt een ander heerlijk.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Stank is ook overlast. Rooklucht veroorzaakt per definitie overlast. Ook al zou het niet schadelijk zijn, wat het wel is.
Iemand met aandoeningen aan hart of luchtwegen heeft er last van. Dus........overlast.
Dat is geen antwoord.quote:
Klopt. Ik vind het heerlijk om harde muziek te draaien. Toch mag ik dat niet na 10 uur 's avonds, omdat dat mijn buren overlast bezorgd.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:27 schreef Casos het volgende:
[..]
Maar wat voor jou overlast is, vindt een ander heerlijk.
Het is wel een antwoord, alleen jij bent het er niet mee eens.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord.
Elke werkplek dient rookvrij te zijn. Als er voor een bepaalde werkplek een uitzondering komt, gaan mensen op andere werkplekken ook in opstand komen.
Nee, jij denkt dat mensen dat gaan doen. En dat slaat nergens opquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord.
Elke werkplek dient rookvrij te zijn. Als er voor een bepaalde werkplek een uitzondering komt, gaan mensen op andere werkplekken ook in opstand komen.
Maar je kan dan na 10.00 uur een discotheek of kroeg met jouw muzieksmaak bezoeken.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind het heerlijk om harde muziek te draaien. Toch mag ik dat niet na 10 uur 's avonds, omdat dat mijn buren overlast bezorgd.
Bij degene bij wie die beslissing zou moeten liggen natuurlijk, de ondernemer die uiteraard wel beïnvloed kan worden door zijn klantenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is ook al aan bod gekomen.
Wie gaat dan bepalen welke zaken rookvrij moeten zijn en welke niet?
Ik wordt een beetje moe van je slachtofferrol om eerlijk te zijn. Met 70% van de doelgroep is er altijd aanbod van rookvrij.quote:Als het rookverbod teruggedraaid wordt, is elke kroeg weer een rookkroeg en is er niets bereikt.
Als je alleen eenmanszaken het roken gedoogd, dan wordt het daar al gauw zo druk dat ze personeel nodig hebben.
Enz.....
Nee hoor nog steeds geen antwoord op mijn vraag.quote:Herhaling van zetten, cirkelredenaties enz....
Beide hoeven dat niet dat is aan de uitbater, klant enzquote:Leg mij nou eens uit waarom een werkplek in een kroeg niet rookvrij zou hoeven te zijn en een werkplek in een bioscoop wel?
Mensen bij mijn man op het werk hebben al gezegd dat ze dat gaan doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:31 schreef Steeven het volgende:
[..]
Nee, jij denkt dat mensen dat gaan doen. En dat slaat nergens op.
Waarmee je elke mogelijkheid tot concurrentie de nek om draait aangezien een nieuwe kroeg er dan nooit eentje kan krijgen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:30 schreef Casos het volgende:
En er zijn wel meer uitzonderingen...... er zijn vele werkplekken waar je geen alcohol mag nuttigen, in de kroeg wel. Heb je een vergunning voor nodig, roep dan een rookvergunning voor bepaalde kroegen in leven. X-aantal per gemeente, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
volgens mij mag je officieel zijnde personeel geen alcohol nuttigen, enkel schenkenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:30 schreef Casos het volgende:
[..]
Het is wel een antwoord, alleen jij bent het er niet mee eens.
En er zijn wel meer uitzonderingen...... er zijn vele werkplekken waar je geen alcohol mag nuttigen, in de kroeg wel. Heb je een vergunning voor nodig, roep dan een rookvergunning voor bepaalde kroegen in leven. X-aantal per gemeente, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Dan nog houden de kroegen die die vergunning niet krijgen zich niet aan het verbod. Schiet je dus helemaal niks mee op.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:30 schreef Casos het volgende:
[..]
Het is wel een antwoord, alleen jij bent het er niet mee eens.
Ja, mensen van de oom van een kennis van een nichtje daarvan zeiden het tegenovergestelde. Wat is je punt?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Mensen bij mijn man op het werk hebben al gezegd dat ze dat gaan doen.
Waarom? Ik wil dat liever thuis doen. En als het zo hard is dat het geen gehoorschade veroorzaakt, moet dat toch kunnen!!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:31 schreef Casos het volgende:
[..]
Maar je kan dan na 10.00 uur een discotheek of kroeg met jouw muzieksmaak bezoeken.
Neehoor. Dat is iets tussen werkgever en werknemer. Veel werkgevers zullen er niet blij mee zijn, daar niet van.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:32 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
volgens mij mag je officieel zijnde personeel geen alcohol nuttigen, enkel schenken
je hebt gelijkquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:36 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Neehoor. Dat is iets tussen werkgever en werknemer. Veel werkgevers zullen er niet blij mee zijn, daar niet van.
Is ook geen serieus voorstel, verbod moet gewoon van tafel en de ondernemers lekker zelf laten beslissen of ze hun klanten laten roken in de zaak.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarmee je elke mogelijkheid tot concurrentie de nek om draait aangezien een nieuwe kroeg er dan nooit eentje kan krijgen.
Inderdaad, hier komt het weleens voor op een vrijdagmiddag dat, als er goede resultaten zijn behaald, we een biertje open trekken (en de dames een wijntje), maar met mate.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:36 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Neehoor. Dat is iets tussen werkgever en werknemer. Veel werkgevers zullen er niet blij mee zijn, daar niet van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |