abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:05:00 #261
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_64850460
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:00 schreef vipergts het volgende:

Het mij mij allemaal best maar je idee is gewoon niet echt realistisch.
Realisme is niet de sterkste kant binnen de argumentatie van PV.
Life is what you make it.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:21:10 #262
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_64851023
Tja, het is wel zo dat het recht van de werknemer een plicht van de werkgever is geworden. Het zgn recht op een rookvrije werkplek is gewoon "je hebt een rookvrije werkplek" en dat is het. Nou snap ik best dat de rokers hier allemaal bij utopische bedrijven werken die enkel uit rokers bestaan maar in de echte wereld is op de gemiddelde werkplek de roker in de minderheid en scheelt zulke wetgeving een boel vergaderingen en onzin geneuzel (ja maar als we dan bij het raam gaan roken...).

Overigens hebben de rokers deze wetgeving over zichzelf afgeroepen. Aangezien hun gedrag mensen de ziektewet in werken en er uiteindelijk een rechtsgang nodig was om dit recht te trekken.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:22:47 #263
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_64851091
quote:
Helaas voor jouw is je idee om geen gebruikt te maken van je recht niet uitvoerbaar vanwege het feit dat andere bedrijven er ook aan moeten voldoen. Alleen daarom is de kans al minimaal dat de horeca een uitzonderingspositie krijgt.

Het mij mij allemaal best maar je idee is gewoon niet echt realistisch.
Dan heb je het niet begrepen. Ik hoef geen uitzonderingspositie voor de horeca. Ik wil een uitzonderingspositie voor iedereen die zou kunnen roken zonder niet-rokers lastig te vallen. Nu hebben alleen mensen die buiten werken die uitzonderingspositie, maar mensen die alleen op een kantoor werken of mensen die rokende klanten in een rookruimte willen ontvangen mogen ook uitgezondert zijn.

ik ga uit van vrije keus. Jij gaat uit van een verbod.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_64851375
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:05 schreef Gia het volgende:
Maar goed. De rechter kan niet anders dan het café in het ongelijk stellen. Of het ongezond is of niet doet er eigenlijk niet toe. Roken bezorgd anderen, en vooral niet-rokers overlast. Dat alleen is al reden genoeg om het op werkplekken te verbieden.
Meen je dit serieus? Dus alleen overlast is voor jou al een reden om iets te verbieden?

Als dat het geval is dan kunnen ze de verboden straks niet aanslepen
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_64851677
quote:
Helaas voor jouw is je idee om geen gebruikt te maken van je recht niet uitvoerbaar vanwege het feit dat andere bedrijven er ook aan moeten voldoen. Alleen daarom is de kans al minimaal dat de horeca een uitzonderingspositie krijgt.
De horeca heeft juist een uitzonderingspositie. Waar elke zelfstandige zonder personeel de hele werkomgeving zo blauw mag zetten als hij wil, mag de kroegeigenaar dat niet.

In een grijs verleden was er een probleem, namelijk dat mensen in de rook zaten te werken terwijl ze dat niet wilden, dat probleem is nu opgelost. Feitelijk is er nu geen probleem, omdat iedereen die in de horeca werkt gekozen heeft voor die werkomgeving, net zoals menig andere beroepskeuze leidt tot werkomstandigheden die elders verre van vanzelfsprekend zijn.

Dan is er misschien nog een principieel probleem en het probleem van enkele individuele werknemers die plotseling een luchtwegaandoening ontwikkelen en dus arbeidsongeschikt raken t.a.v. hun werk. Dat is ook opgelost wanneer er wat rookvrije horeca van de grond komt. Dan heeft iedereen alle keuzevrijheid die een mens zich wensen kan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_64851890
quote:

[..]
Of het ongezond is of niet doet er eigenlijk niet toe. Roken bezorgd anderen, en vooral niet-rokers overlast. Dat alleen is al reden genoeg om het op werkplekken te verbieden.
Als passief roken niet schadelijk is, dan onderscheidt de rokenproblematiek zich niet van andere soorten van overlast, zoals geluidsoverlast, en dient dit dienovereenkomstig behandeld te worden.

Thankyou
pi_64852159
quote:

[
Maar goed. De rechter kan niet anders dan het café in het ongelijk stellen. Of het ongezond is of niet doet er eigenlijk niet toe. Roken bezorgd anderen, en vooral niet-rokers overlast. Dat alleen is al reden genoeg om het op werkplekken te verbieden.
Niet van toepassing op de Kachel, deze zaak heeft namelijk geen personeel maar is een familiebedrijf (toevallig allemaal rokers) en zijn ook allemaal eigenaar (was al zo ver voordat er sprake was van een eventueel rookverbod).

buiten dat is het ook onzin om te stellen dat roken per definitie overlast bezorgt, dit is alleen het geval als je geen andere keuze hebt en laat ik mijn eigen stad maar weer eens als voorbeeld nemen er is rookvrije keus genoeg, de ongeveer 40 kroegen in Groningen die roken weer toestaan maken net iets meer dan 10% van het totale aanbod uit dus hoe jij en andere anti-rook fanatici durven te beweren dat je last hebt van rookoverlast met zoveel andere keus is mij een raadsel.

Doe zoals de meeste mensen die uitgaan, vermijdt gewoon de plaatsen die je niet aanstaan en er is niks aan de hand, mij zul je ook niet zo heel snel in een tranceclub of skihut aantreffen namelijk (al zouden dat de enige plekken zijn waar je nog mag roken)
quote:
Mijn man zei ook al: Als de rechter uitzonderingen zou gaan maken voor cafés, dan komen bij hun op het werk ook de asbakken weer op tafel. Enkele verstokte rokers hebben dat nu al gezegd. En dat zal op meerdere plekken wel zo zijn.

Nee, geen uitzondering voor de horeca.
Onzinnige vergelijking, als het rookverbod er is voor de werknemer dan zou dit dus niet gelden voor bedrijven zonder personeel zoals de kachel.

Overigens wordt er in veel (MKB) bedrijven al jarenlang gewoon nog gerookt aangezien de pakkans nihil is en je bij controle al op de hoogte wordt gebracht wanneer ze weer een keer langskomen.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2009 14:54:43 ]
pi_64852174
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:42 schreef Vito_Rozzo het volgende:

[..]

Als passief roken niet schadelijk is, dan onderscheidt de rokenproblematiek zich niet van andere soorten van overlast, zoals geluidsoverlast, en dient dit dienovereenkomstig behandeld te worden.

Thankyou
Geluidsoverlast kan wel schadelijk zijn hoor. Met al die rokers op straat gaat je nachtrust eraan, en dat is gewoon slecht voor de gezondheid.

Passief roken is niet schadelijk, en is geen overlast wanneer je het zelf opzoekt. Geluid is ook geen geluidsoverlast wanneer je zelf besluit die lawaaiige kroeg binnen te stappen.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:53:16 #269
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_64852353
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De horeca heeft juist een uitzonderingspositie. Waar elke zelfstandige zonder personeel de hele werkomgeving zo blauw mag zetten als hij wil, mag de kroegeigenaar dat niet.
Klopt, maar over het algemeen hebben de meeste zelfstandigen een kantoortje waar ze in hun eentje dan ook werken. In winkels die door een zelfstandige gerund worden en dus ook maar 1 iemand werkt wordt ook niet gerookt over het algemeen. Daarnaast krijg je dus die scheve lijn in de horeca als in ene kroeg A wel mag roken, maar kroeg B klanten het roken moet ontzeggen. Men valt nu al over de rookruimtes bij de buurman, dus als je hierop gaat uitzonderen krijg je enkel nog maar meer ellende door een doolhof van reglementen en weer mogelijkheden om mazen te vinden; kroegen die op papier geen personeel hebben bijvoorbeeld. Nu is het gewoon klip en klaar wat wel en niet mag.
quote:
In een grijs verleden was er een probleem, namelijk dat mensen in de rook zaten te werken terwijl ze dat niet wilden, dat probleem is nu opgelost. Feitelijk is er nu geen probleem, omdat iedereen die in de horeca werkt gekozen heeft voor die werkomgeving, net zoals menig andere beroepskeuze leidt tot werkomstandigheden die elders verre van vanzelfsprekend zijn.
Tja, beetje apart. Toen de rookvrije werkplek inging kreeg men tijdelijk een uitzonderingspositie. Nu zeg je dat die tijdelijke uitzonderingspositie heeft geleid tot een zgn vanzelfsprekendheid. Genoeg mensen die in de horeca aan de slag willen zonder daarbij in een blauwstaande omgeving te moeten werken. Er komen ook klachten van het personeel uit zgn gedoogkroegen. Toch best grappig dat de rokers het over vrijheid hebben, terwijl als puntje bij paaltje komt de werknemer zijn recht niet eens mag claimen. Dus dat is vrijheid
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:53:50 #270
3542 Gia
User under construction
pi_64852369
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:29 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Meen je dit serieus? Dus alleen overlast is voor jou al een reden om iets te verbieden?

Als dat het geval is dan kunnen ze de verboden straks niet aanslepen
Waarbij wel gekeken wordt naar redelijkheid en billijkheid.
Er zijn ook regels en wetten tegen burengerucht.

Dus als ik zeg dat ik afstand doe van mijn recht op rustig woongenot, dan mag ik mijn muziek zo hard zetten als ik wil?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:56:46 #271
3542 Gia
User under construction
pi_64852497
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:42 schreef Vito_Rozzo het volgende:

[..]

Thankyou
Wordt het toch ook.
Geluidsoverlast boven een aantal decibellen is verboden, omdat dat overlast veroorzaakt.
Roken op werkplekken is verboden, omdat dat overlast veroorzaakt.

Als mensen zich niet aan die regels houden, dan kun je hier melding van doen en dan kan de overlastveroorzaker aangepakt worden.

Iemand die veelvuldig burengerucht veroorzaakt, kan in het uiterste geval uit zijn huis gezet worden.
Een kroeg die veelvuldig het rookverbod overtreedt, kan in het uiterste geval gesloten worden.

Ik zie geen verschil.
pi_64852789
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Wordt het toch ook.
Geluidsoverlast boven een aantal decibellen is verboden, omdat dat overlast veroorzaakt.

Als mensen zich niet aan die regels houden, dan kun je hier melding van doen en dan kan de overlastveroorzaker aangepakt worden.

Iemand die veelvuldig burengerucht veroorzaakt, kan in het uiterste geval uit zijn huis gezet worden.
Een kroeg die veelvuldig het rookverbod overtreedt, kan in het uiterste geval gesloten worden.

Ik zie geen verschil.
Snap je niet wat hij zegt? Als meeroken niet schadelijk is, kan roken ook geen overlast veroorzaken. Dus is er geen probleem.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_64852826
Gia leg nu eens uit hoe er sprake kan zijn van overlast als niemand er last van heeft? Zoals met roken het geval kan zijn.

Ook al zou alles rookvrij zijn dan nog ga je vanwege je voorkeur lang niet naar alle horecagelegenheden, dus waarom zou dan alles rookvrij moeten zijn?

[ Bericht 39% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2009 15:07:21 ]
pi_64852828
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Wordt het toch ook.

Ik zie geen verschil.
Geluidsoverlast buiten wordt aangepakt. Weleens in een discotheek/café geweest? moet je eens een decibelmeter meenemen Zolang het binnen de kroeg blijft, is het de keuze van de uitbater zelf welk volume er wordt gedraaid. En de keuze van de kroegganger om er genoegen mee te nemen.
pi_64852898
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarbij wel gekeken wordt naar redelijkheid en billijkheid.
Er zijn ook regels en wetten tegen burengerucht.

Dus als ik zeg dat ik afstand doe van mijn recht op rustig woongenot, dan mag ik mijn muziek zo hard zetten als ik wil?
Nee, maar het enige enigzins plausibele argument voor een rookverbod zou de vermeende schadelijkheid van meeroken (welke niet bewezen is) kunnen zijn. Alle andere argumenten zijn onzin.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:08:53 #276
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_64852967
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:04 schreef Steeven het volgende:

[..]

Snap je niet wat hij zegt? Als meeroken niet schadelijk is, kan roken ook geen overlast veroorzaken. Dus is er geen probleem.
Hoeveel zin heeft het om hier puur hypothetische gevallen te gaan bespreken?
Life is what you make it.
pi_64853067
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:08 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Hoeveel zin heeft het om hier puur hypothetische gevallen te gaan bespreken?
niet en daarbij kan roken nog steeds voor overlast zorgen als het niet schadelijk voor de gezondheid zou zijn maar dat pleit nog steeds niet voor een totaal verbod op de werkplek
pi_64853107
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:53 schreef MikeyMo het volgende:
Klopt, maar over het algemeen hebben de meeste zelfstandigen een kantoortje waar ze in hun eentje dan ook werken. In winkels die door een zelfstandige gerund worden en dus ook maar 1 iemand werkt wordt ook niet gerookt over het algemeen.
Ja, en? Als iemand wel wil roken in zijn winkel mag dat, misschien even een bordje op de deur als service, maar mijn tobacconist rookt ook gewoon in zijn zaak. Als ik dat niet prettig vind ga ik wel naar een concurrent.
quote:
Daarnaast krijg je dus die scheve lijn in de horeca als in ene kroeg A wel mag roken, maar kroeg B klanten het roken moet ontzeggen.
Dat is met die rookruimtes ook zo.
quote:
Men valt nu al over de rookruimtes bij de buurman, dus als je hierop gaat uitzonderen krijg je enkel nog maar meer ellende door een doolhof van reglementen en weer mogelijkheden om mazen te vinden;
Gelul. Het is klip en klaar.
quote:
kroegen die op papier geen personeel hebben bijvoorbeeld. Nu is het gewoon klip en klaar wat wel en niet mag.
Het is klip en klaar dat het een antirookmaatregel is die niks met de bescherming van het personeel te maken heeft. En het bevoordeelt de grote ondernemingen tov de kleine zelfstandige met zijn kroegje.
quote:
Tja, beetje apart. Toen de rookvrije werkplek inging kreeg men tijdelijk een uitzonderingspositie. Nu zeg je dat die tijdelijke uitzonderingspositie heeft geleid tot een zgn vanzelfsprekendheid.
Die vanzelfsprekendheid was er al.
quote:
Genoeg mensen die in de horeca aan de slag willen zonder daarbij in een blauwstaande omgeving te moeten werken. Er komen ook klachten van het personeel uit zgn gedoogkroegen. Toch best grappig dat de rokers het over vrijheid hebben, terwijl als puntje bij paaltje komt de werknemer zijn recht niet eens mag claimen. Dus dat is vrijheid
Ik vind het relevant of mensen in de luchtkwaliteit kunnen werken die ze willen op de manier dat ze willen werken. Dat is de vrijheid waar het om gaat. Daar is deze regeling volmaakt ongeschikt voor.
pi_64853502
Toch wel knap hoe ze dat gedaan hebben. Toen ik de eerste onderzoeken omtrent meeroken (vooral de Zweedse wiegendood studies) te zien kreeg dacht ik dat ze wel aangepakt zouden worden vanwege al het vuile gekloot en gelieg met de cijfers.
Toch heeft de antirook-lobby het voor mekaar gekregen de media en een groot deel van de bevolking naar hun hand te zetten. Als ik mensen vraag "en hoe kom je erbij dat meeroken schadelijk is?" krijg ik 9 van 10 gevallen het antwoord "nou dat is gewoon zo." Ze zijn er allemaal zo zeker van, stelletje kuddedieren.

Naja, het komt wel weer goed. Ik geloof heilig in het spreekwoord: Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald haar wel.
De antirooklobby zijn als gretige beesten: ze nemen geen genoegen met wat ze reeds (met leugens) bereikt hebben, ze drijven nu volledig door, en daarmee gaan ze zichzelf in de vingers snijden. Er is momenteel een hoop aan de gang en vergeet niet, op iedere actie volgt een reactie.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:22:26 #280
3542 Gia
User under construction
pi_64853521
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:04 schreef Steeven het volgende:

[..]

Dus, als ik mijn muziek zo hard zet dat er net geen gehoorschade optreedt, moeten mijn buren niet zeuren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')