1 triljoen uit mijn hoofd.... en dat zijn de cijfers van 2007 .. Staat ergens in [AEX] denk zelfs in het grotere deeltje van de US autoindustrie.... snap ook niet waarom dit weer nu apart moest.quote:Op maandag 13 april 2009 21:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Aha, ja dat speelt natuurlijk ook nog. Hoeveel CDS'en op GM zijn er eigenlijk verkocht? Moet ik dan denken in de orde van grootte van tientallen, honderden miljarden aan verplichtingen in het geval van een faillissement van GM?
Zo beter.quote:Op maandag 13 april 2009 21:52 schreef Drugshond het volgende:
snap ook niet waarom dit weer nu apart moest.
Amerikaanse auto-industrie #2
juist zoals bij Fortis héquote:Op maandag 13 april 2009 21:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou de Amerikaanse overheid gezonde onderdelen mogen overhevelen uit een bedrijf waarvan het faillissement aanstaande is? Ik heb het vermoeden dat aandeelhouders, crediteuren en vreemd vermogen verschaffers weer eens flink genaaid gaan worden en weer met de puinhoop blijven zitten.
Dus in de 2e wo heeft GM gewoonn onder hitlers regime leuk door geproduceerd. Ik ga er dan vanuit dan GM natuurlijk na de 2e wo niet getroffen werden door sancties, dit in tegenstelling tot BMW die een groot gedeelte van hun bezittingen moesten inleveren.quote:Op maandag 13 april 2009 21:01 schreef Drugshond het volgende:
[..]
General Motors verkreeg in 1929 80% van de aandelen in Opel. Dit werd in 1931 uitgebreid naar 100%.
Ja daar stond ik ook van te kijken, ik gok dan ook dat ze genationaliseerd zijn door hitlerquote:Op dinsdag 14 april 2009 21:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus in de 2e wo heeft GM gewoonn onder hitlers regime leuk door geproduceerd. Ik ga er dan vanuit dan GM natuurlijk na de 2e wo niet getroffen werden door sancties, dit in tegenstelling tot BMW die een groot gedeelte van hun bezittingen moesten inleveren.
quote:The only major question that remains unresolved is what happens to Chrysler’s lenders, who hold $6.9 billion in company debt. The government’s most recent offer, presented Wednesday, would give the company’s lenders about 22 cents on the dollar, or $1.5 billion, and a 5 percent equity stake in a reorganized Chrysler. Earlier this week, a steering committee of the lenders proposed that they receive 65 cents on the dollar, or $4.5 billion, and a 40 percent equity stake.
Wat is het toch ook een soapquote:For all the uncertainty swirling around General Motors, the troubled automaker said Monday that one thing was clear: it must become drastically smaller if it hopes to remain a viable company, regardless of whether it has to file for bankruptcy.
G.M. said it would eliminate another 21,000 factory jobs, close 13 plants, cut its vast network of 6,500 dealers almost in half and shutter its Pontiac division.
By the time it is finished, G.M. expects to have only 38,000 union workers and 34 factories left in the United States, compared with 395,000 workers in more than 150 plants at its peak employment in 1970.
Where once G.M. had a 50 percent share of the market for new vehicles in the United States, the company hopes to at least hang on to its current 18 percent share.
Analysts warned that even those projections could be optimistic. “There is still a huge risk for market share losses beyond what the company is forecasting,” said John Casesa, an industry consultant.
G.M., however, still faces difficult odds of restructuring outside of bankruptcy court.
The company is still negotiating with the United Automobile Workers union. The government wants the union to accept company stock to finance half of G.M.’s $20 billion obligation for retiree health care.
If bondholders approve the debt-for-equity exchange, they would own about 10 percent of G.M., making them a minority shareholder in a company controlled by the Treasury and the U.A.W.’s retiree trust.
According to the offer, the Treasury would own at least 50 percent of G.M. in exchange for forgiving about $10 billion in federal loans. The union trust, in turn, would receive a stake of about 39 percent.
A committee of big G.M. bondholders on Monday called the offer a “a blatant disregard for fairness for the bondholders” and an example of “political favoritism” toward the U.A.W. “The current offer is neither reasonable nor adequate,” the committee said.
Representative Thaddeus McCotter, a Michigan Republican, is concerned that some bondholders want the company to go bankrupt because they also hold credit-default swaps insuring them against losses.
He is urging the Treasury secretary, Timothy F. Geithner, to disclose which G.M. bondholders have default swaps from the American International Group, the insurance company that was bailed out by the government.
“It would be unconscionable to use taxpayer money to help people benefit from the bankruptcy of General Motors,” Mr. McCotter said.
http://www.nytimes.com/2009/04/28/business/28auto.html?_r=2&partner=rss&emc=rss
Bovendien heeft GM eerst ook nog jouw pensioengeld verbrastquote:Op dinsdag 28 april 2009 12:08 schreef Zero2Nine het volgende:
Je zal maar werknemer zijn van GM. Je belastinggeld is gebruikt om AIG overeind te houden zodat zij onder andere de aandeelhouders kunnen compenseren bij het faillissement van jouw werkgever.
quote:Daimler breekt met Chrysler
Uitgegeven: 28 april 2009 06:49
Laatst gewijzigd: 28 april 2009 06:49
STUTTGART - De Duitse automaker Daimler snijdt de laatste banden met zijn noodlijdende Amerikaanse branchegenoot Chrysler door.
Het bedrijf verkoopt zijn resterende belang in Chrysler aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij Cerberus. Dat maakte Daimler maandag bekend.
Daimler en Chrysler sloegen in 1998 de handen ineen, maar de gehoopte samenwerking kwam nooit van de grond. Het fusiebedrijf DaimlerChrysler droeg daarom in 2007 al 80,1 procent van de aandelen in Chrysler over aan Cerberus.
Daimler AG
De autogigant ging na de verkoop verder onder de naam Daimler AG. Dit bedrijf doet nu ook de laatste 19,9 procent van de aandelen van de hand.
Daimler heeft aangegeven dat het de leningen aan Chrysler kwijtscheldt. Hoeveel geld met de deal is gemoeid, is echter niet bekend.
EN DE RABOBANK!!quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bovendien heeft GM eerst ook nog jouw pensioengeld verbrast
Wat ook aardig is, is dat als het voorgestelde plan doorgaat de winnaars de schrijvers van credit Default Swaps zijn (waarschijnlijk dus weer AIG, JPM, GS enzo)
AIG in dat lijstje?! Zij zijn diegenen die die CDS'en uitgeschreven hebben toch... Oftewel, als GM failliet gaat kan AIG zijn CD polissen gaan uitkeren. Aangezien AIG geen cent te makken heeft, wordt dat afgewenteld op de US belastingbetaler aangezien de overheid vrolijk 100% garandeerd. Of heb ik iets zwaar verkeerd begrepen hier?quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bovendien heeft GM eerst ook nog jouw pensioengeld verbrast
Wat ook aardig is, is dat als het voorgestelde plan doorgaat de winnaars de schrijvers van credit Default Swaps zijn (waarschijnlijk dus weer AIG, JPM, GS enzo)
Dat is dus wat ik zeg: het met belastinggeld redden van GM is waarschijnlijk tegelijkertijd ook weer een indirecte bailout aan AIG en dergelijke.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 08:13 schreef Frenkyboy het volgende:
[..]
AIG in dat lijstje?! Zij zijn diegenen die die CDS'en uitgeschreven hebben toch... Oftewel, als GM failliet gaat kan AIG zijn CD polissen gaan uitkeren. Aangezien AIG geen cent te makken heeft, wordt dat afgewenteld op de US belastingbetaler aangezien de overheid vrolijk 100% garandeerd. Of heb ik iets zwaar verkeerd begrepen hier?
Er is sprake van een chirurgisch failliet dus ik denk dat er niet sprake is van een failliet in de zin van echt failliet, maar meer van ontleden en verkopen of sluiten van failliete stukkenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is dus wat ik zeg: het met belastinggeld redden van GM is waarschijnlijk tegelijkertijd ook weer een indirecte bailout aan AIG en dergelijke.
Hoe staan de Japanners er eigenlijk voor? Het enige wat ik hoor is de ellende in welke GM en Chrysler verkeren...quote:
Autoverkopen VS dalen naar dieptepunt
CHICAGO - De autoverkopen in de Verenigde Staten zijn in april verder gezakt. In bijna dertig jaar tijd zijn niet zo weinig auto's in het land verkocht als in april. Verschillende autobouwers als Toyota, Ford en General Motors brachten vrijdag hun cijfers al naar buiten en meer verkoopcijfers van onder meer Mitsubishi en Chrysler worden nog verwacht.
Het Japanse Toyota werd tot nu toe het hardst getroffen. In de Verenigde Staten werden 42 procent minder auto's van Toyota verkocht. Het eveneens Japanse Nissan noteerde een daling van 38 procent.
Het Amerikaanse General Motors verkocht 34 procent minder auto's en branchegenoot Ford zag zijn verkopen 32 procent inzakken.
Ford verwacht dat de autoverkopen in de tweede helft van dit jaar weer zullen aantrekken.
[..]
Toyota maakt nu ook verliezen, maar het verschil is dat Toyota verder een gezond bedrijf is en dus wel even een dipje kan hebben. GM en Chrysler draaiden zelfs tijdens de bubble al slecht.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:05 schreef waht het volgende:
[..]
Hoe staan de Japanners er eigenlijk voor? Het enige wat ik hoor is de ellende in welke GM en Chrysler verkeren...
Probleem is wel dat er tienduizenden mensen (300.000 volgens wikipediaquote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:18 schreef SeLang het volgende:
In een normale vrije markt zouden GM en Chrysler natuurlijk failliet gaan en zouden Toyota en andere gezonde fabrikanten na de dip profiteren van meer marktaandeel. Maar helaas hebben we tegenwoordig een soort van Marxistisch systeem waarin met belastinggeld dat wordt opgebracht door competente bedrijven de incompetente bedrijven in leven worden gehouden zodat zij kunnen concurreren met de competente bedrijven.
Een Toyota zal flink groeien&dus mensen aan moeten nemen. Natuurlijk niet allemaal maar goed, het met belastinggeld draaiende houden van dit soort bedrijven is uiteindelijk slechter voor de samenleving in z'n geheel.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:08 schreef waht het volgende:
Probleem is wel dat er tienduizenden mensen (300.000 volgens wikipedia) op de arbeidsmarkt worden gegooid bij een faillisement van GM en Chrysler, misschien 'Bama bang voor publieke onrusten die uit de hand lopen.
Of dat nou slim is om alle Japanse en Koreaan concurrentie vrij baan te gevenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:18 schreef SeLang het volgende:
In een normale vrije markt zouden GM en Chrysler natuurlijk failliet gaan en zouden Toyota en andere gezonde fabrikanten na de dip profiteren van meer marktaandeel.
Sja, helaas is dat af en toe nodig als je niet uiteindelijk wilt verzanden in Sowjet toestanden waarin de welvaart voor iedereen structureel lager wordt. Je gaat nu resources verspillen aan slecht geleide bedrijven die producten maken die het publiek niet wil en die te duur geproduceerd worden, ten koste van goed geleide bedrijven die aantrekkelijke producten maken die goedkoper gemaakt kunnen worden. Het extreme gevolg van dergelijke politiek kon je mooi zien in het Oostblok. Hetzelfde geld en dezelfde mensen kunnen beter op een andere manier worden ingezet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:08 schreef waht het volgende:
[..]
Probleem is wel dat er tienduizenden mensen (300.000 volgens wikipedia) op de arbeidsmarkt worden gegooid bij een faillisement van GM en Chrysler, misschien 'Bama bang voor publieke onrusten die uit de hand lopen.
Waarom niet? Als die het beter en efficienter kunnen....quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Of dat nou slim is om alle Japanse en Koreaan concurrentie vrij baan te geven
Als het een goede deal is dan zou die niet afgedwongen hoeven worden maar dan zou die deal vrijwillig worden aangegaan. Misschien zou een vergelijkbare deal of een overname ook wel vrijwillig hebben plaatsgevonden, alleen zo'n Obama die langs komt met een enorme zak gratis geld dat frustreert natuuurlijk alle normale businessprocessen.quote:Lijkt me de gedwongen samenwerking met Fiat een goede deal, die kunnen ze best wel verkopen via het distributiekanaal van Chrysler als concurrentie van de japanners
Lijkt me dat de USA best goed is in auto's bouwen, alleen ze verkopen eigenlijk alleen SUV'squote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom niet? Als die het beter en efficienter kunnen....
Je moet je richten op dingen waar jij beter in bent.
..]
Als het een goede deal is dan zou die niet afgedwongen hoeven worden maar dan zou die deal vrijwillig worden aangegaan. Misschien zou een vergelijkbare deal of een overname ook wel vrijwillig hebben plaatsgevonden, alleen zo'n Obama die langs komt met een enorme zak gratis geld dat frustreert natuuurlijk alle normale businessprocessen.
Misschien wel, misschien niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:38 schreef henkway het volgende:
Misschien exporteert de USA over tien jaar 1.000.000 Fiat-Chryslers per jaar naar India
Obama geeft ze alleen een schop in de juiste richting
kennelijk niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien niet.
Maar mijn punt is dus dat de mensen die dat het beste kunnen inschatten niet in de Amerikaanse regering zitten maar bij goed geleide autobedrijven. Als er brood zit in zo'n alliantie dan was die ook wel zonder staatsingrijpen tot stand gekomen.
Die kans lijkt me best groot.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:28 schreef henkway het volgende:
[..]
Als dit niets wordt dan gaat Chrysler dus alsnog failliet hoor.![]()
quote:Chrysler Seeks to Reject 789 Dealership Agreements
Chrysler LLC is seeking to reject 789 automotive dealership agreements, many located in the suburbs of major U.S. cities, according to court papers filed in U.S. Bankruptcy Court in Manhattan.
The company wants to break its contracts with less than a quarter of its approximate 3,188 retail outlets, including seven with AutoNation Inc., two Lithia Motors Inc. dealerships and the Atlanta dealership of Asbury Automotive Group Inc., according to the filing today with U.S. Bankruptcy Judge Arthur Gonzalez. Gonzalez must first approve the cuts before they take effect.
Fiat SpA, not Chrysler, decided which dealers will be brought along to the new company to be formed under the U.S. automaker’s bankruptcy reorganization, according to people familiar with the situation. Trimming the bulk of dealers from urban areas will increase profitability at the remaining dealers, lawyers for Chrysler said.
“Over time, the market for new motor vehicles has changed dramatically,” said Peter Grady, director of dealer operations at Chrysler, in the court filing. “Numerous other competitors selling a wide variety of vehicles, including Toyota, Honda, Hyundai and Kia, have entered the market and captured a larger share.”
Shrink the Network
Chrysler said it would shrink its dealer network under “Project Genesis,” which cost $216 million over eight years. Rejected dealers won’t necessarily go out of business, as some may be able to get by with service operations, or make a switch to dealing used cars or other brands.
The Chrysler dealer contract rejections are to become effective June 9. General Motors Corp., the largest U.S. automaker, had said last month it plans to reduce its dealer network to about 3,600 from the 6,200 outlets it operated at the end of last year. The U.S. government, which provided emergency financing to both automakers, found that target insufficient.
Seeking to shed further costs in the face of a U.S.-imposed June 1 bankruptcy deadline, Detroit-based GM is expected to notify 1,000 to 1,200 dealers that their franchises won’t be renewed. Auburn Hills, Michigan-based Chrysler had previously proposed cutting dealerships in metro areas by as much as 50 percent. Chrysler said in court that it wouldn’t make incentive payments to dealers it wouldn’t keep, which lowered its budget for such payments by 25 percent.
Wat wilt ZGM eigenlijk besparen met delaers opdoeken. Kregen al die dealers subsidie van GM dat ze geld kosten?quote:GM krijgt nog eens 4 miljard dollar van Washington
Uitgegeven: 23 mei 2009 08:07
Laatst gewijzigd: 23 mei 2009 08:06
WASHINGTON - Autoconcern General Motors heeft vrijdag een extra financiële injectie van 4 miljard dollar gekregen van het Amerikaanse ministerie van Financiën. Dat heeft GM laten weten.
Eerder kreeg de autoproducent al 15 miljard dollar aan staatssteun. Voor 1 juni moet het noodlijdende GM met een herstelplan komen.
Vorige week liet GM weten dat het 2300 dealers in de Verenigde Staten wil opdoeken. Dat is bijna 40 procent van de verkooppunten die het in het land heeft. De sanering moet eind volgend jaar zijn afgerond.
Idd, moedig de consumenten maar aan om nog meer te lenen zodat ze misschien toch nog producten gaan kopen waar ze eigenlijk niet op zitten te wachtenquote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:50 schreef Falco het volgende:
Voor die 4 miljard kreeg GM ook nog eens paar miljard voor de financieringstak? Als ik het goed gelezen en begrepen had, steunde de Amerikaanse regering dus het gedeelte van GM dat er voor zorgt dat consumenten een auto kunnen financieren met geleend geld. Lening op lening dus?
Dus obama wilt nog grotere en machtigere autofabrikanten na de crisis overhouden. Nu al zijn ze in politieke optiek al to big to fail wat moet het dan straks worden.quote:'Autobedrijven sterker uit crisis'
Uitgegeven: 23 mei 2009 22:20
Laatst gewijzigd: 23 mei 2009 22:19
WASHINGTON - De Amerikaanse president Barack Obama heeft goede hoop dat de zieltogende autoconcerns General Motors (GM) en Chrysler sterker uit de huidige financiële en economische crisis zullen komen.
Hij zei dat zaterdag in een vraaggesprek met de Amerikaanse televisiezender C-SPAN.
De twee bedrijven verkeren in grote financiële problemen en moeten nog deze maand met ingrijpende reorganisatieplannen komen om in aanmerking te komen voor extra overheidssteun.
Obama zei ervan uit te gaan dat zij hierdoor, als de autoverkoop aantrekt, een sterkere concurrentiepositie zullen hebben.
Producten
Obama zei verder te hopen dat de autobedrijven nu inzien dat zij met nieuwe producten moeten komen die de Amerikaanse consument aanspreken.
Hij doelde met name op duurzame en energiezuinige auto's. ''Ik denk dat GM en Chrysler
quote:Faillissement GM lijkt onafwendbaar
27 mei 2009 17:16
General Motors (GM), de grootste autoproducent van de Verenigde Staten, is er niet in geslaagd om voldoende schuldeisers over te halen om hun vorderingen kwijt te schelden. Daarmee lijkt een faillissement onafwendbaar. GM wilde een faillissement voorkomen door een schuldenlast ter waarde van 27 miljard dollar aan uitstaande obligaties om te zetten in nieuwe aandelen van het bedrijf. De obligatiehouders zouden in ruil hiervoor een belang krijgen van 10 procent in het nieuwe gereorganiseerde bedrijf.
Voorwaarde
Voorwaarde was wel dat minimaal 90 procent van de investeerders hiermee akkoord zou gaan. Dit is volgens het noodlijdende concern bij lange na niet gelukt. De schuldeisers hadden tot dinsdag middernacht (plaatselijke tijd) om het bod van GM te accepteren. De schuldsanering werd gezien als de laatste strohalm voor General Motors, dat sinds het begin van het jaar overeind werd gehouden met miljarden staatssteun.
Faillissement
Volgens deskundigen is het zo goed als zeker dat GM nu faillissement aanvraagt. Sommige analisten zijn sceptisch over de beweegreden. Zij denken dat het aansturen op een bankroet van meet af aan de opzet was van het bestuur. ''Het voorstel van GM lijkt een overduidelijke poging van het concern om de obligatiehouders de schuld te geven van jarenlang wanbeleid'', stelde een Amerikaanse analist.
1 juni
De algemene verwachting is dat GM het faillissement, dat als een van de grootste en meest gecompliceerde in de geschiedenis van de Verenigde Staten de boeken zal ingaan, voor 1 juni zal aanvragen. Tot die tijd heeft het concern de tijd om een strategie te presenteren aan de Amerikaanse overheid waaruit blijkt hoe het bedrijf verder kan en om in aanmerking te komen voor extra overheidssteun.
Noodkrediet
Het ministerie van Financiën besloot vorige week nog om GM van een nieuw noodkrediet te voorzien van 4 miljard dollar. De Amerikaanse president Barack Obama stelde toen dat het zieltogende bedrijf sterker uit de huidige crisis tevoorschijn zal komen. Hij zei te hopen dat de Amerikaanse autoconcerns inzien dat zij met nieuwe producten moeten komen die de consument aanspreken.
Afstoten
Behalve de schuldsanering wil GM verscheidene automerken afstoten, zoals Opel, Pontiac en Saab. Over de verkoop van Opel wordt momenteel druk onderhandeld. Om het pad voor deze deal te effenen, heeft GM woensdag alle Europese bezittingen, zoals fabrieken en patenten, die zijn gerelateerd aan Opel en het Britse Vauxhall, overgedragen aan het dochterbedrijf Adam Opel GmbH. Dit maakt de weg vrij voor de aanstelling van een Duitse bewindvoerder, die Opel verder kan losvlechten uit General Motors.
Ruim negatief is toch ook ruim?quote:Op woensdag 27 mei 2009 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
en het is nou niet zo dat die ruim in de financiën zitten.
quote:Chinezen doen officieel bod op Opel
Bij de Duitse autofabrikant Opel heeft zich op de valreep een vierde overnamekandidaat gemeld. Een Chinese automaker, BAIC, deed gisteravond een bod. Er waren al geruchten dat de fabrikant interesse had.
De andere overnamekandidaten zijn een Belgische investeringsmaatschappij, het Italiaanse Fiat en het Canadese Magna, fabrikant van auto-onderdelen.
Voorkeur
Het Amerikaanse moederconcern van Opel, General Motors, kiest de overnamepartner. De Duitse regering heeft in die keuze een belangrijke stem. De Duitse regering staat garant voor miljarden euro's aan leningen van het autoconcern.
De regering maakt woensdagavond bekend welke kandidaat de voorkeur heeft.
Dan drukken ze toch gewoon bij?quote:Op woensdag 27 mei 2009 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben benieuwd of er nog speciale regelingen afgesloten zijn voor al die miljarden aan noodkrediet die GM heeft gekregen. Voorrang op de andere leningen ofzo, want anders zal met een faillissement ook een groot deel van de noodkredieten van de Amerikaanse overheid verdwijnen denk ik, en het is nou niet zo dat die ruim in de financiën zitten.
Dat zou wel weer een nieuwe stap zijn: De overheid geeft voor haar dagelijkse uitgaven staatsobligaties aan zichzelf en stalt die weer bij de Fed in ruil voor vers geld. Dat zijn echte Weimar-praktijken.quote:Op donderdag 28 mei 2009 10:20 schreef LXIV het volgende:
Dan drukken ze toch gewoon bij?
ja en dat kan superhard gaan vooral als je geen enkele bond meer kwijt raakt en de investeerders hun dollars komen inwisselen voor goudquote:Op donderdag 28 mei 2009 11:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat zou wel weer een nieuwe stap zijn: De overheid geeft voor haar dagelijkse uitgaven staatsobligaties aan zichzelf en stalt die weer bij de Fed in ruil voor vers geld. Dat zijn echte Weimar-praktijken.
Als er niks geregeld is staan er zo 500.000 man op straat binnen 6 maanden, misschien nog meer ook, want het toeleverancier-apparaat voor GM in de VS is bijna nog groter dan GM zelfquote:Op donderdag 28 mei 2009 11:53 schreef Mendeljev het volgende:
Ik vraag me een ding af. Mocht GM failliet gaan, hoeveel werknemers staan er dan per direct op straat? Hoe is dat eigenlijk geregeld bij failiisementen van dergelijke omvang?
GM gaat chirurgisch failliet en zal een heel kleine ondernemingquote:Op donderdag 28 mei 2009 11:53 schreef Mendeljev het volgende:
Ik vraag me een ding af. Mocht GM failliet gaan, hoeveel werknemers staan er dan per direct op straat? Hoe is dat eigenlijk geregeld bij failiisementen van dergelijke omvang?
Hmmm, dat lijkt mij wel illegaal. Het is bekend dat het niet goed gaat met GM, dus dan mag je geen activa meer uit de rechtspersoon hevelen. Dit natuurlijk ter bescherming van vreemd vermogen verschaffers en crediteuren. Het lijkt mij dat er in de VS ook dergelijke wetgeving is.quote:Op donderdag 28 mei 2009 12:00 schreef henkway het volgende:
GM gaat chirurgisch failliet en zal een heel kleine onderneming
Amerikanen kunnen al jaren niets meer maken en alleen vreetschuren exploiterenquote:Op donderdag 28 mei 2009 13:09 schreef LXIV het volgende:
De Amerikanen moeten helemaal geen autos willen maken. Dat kunnen ze helemaal niet goed. Software, entertainment en franchise. Daar zijn ze goed in. Die overbodige, logge autoindustrie steunt nu op sucessvolle bedrijven, die daardoor een mindere expansie hebben.
Daar zullen ook wel weer wat Nederlandse pensioenfondsen de klos zijnquote:Op zondag 31 mei 2009 18:44 schreef LXIV het volgende:
Als ik het goed lees worden de obligaties ingeruild voor 25% van de aandelen van het bedrijf.
Om even te illusteren: marketcapitalisatie (dus wat het bedrijf volgens de beurs waard is) : 450 miljoen. 25% hiervan is zo'n 125 miljoen dollar.
Het totaal aantal aan uitstaande obligaties dat hiervoor ingeleverd wordt heeft een waarde van 127 miljard euro! Ze krijgen dus 1/1000-ste van de inleg terug.
Wat een kapitaalvernietiging!
Ik denk dat dat nog wel meevalt. De totale hoeveelheid arbeiders valt nog wel mee, zal zo rond de 200.000 zitten waarvan grotendeels buiten Amerika zitten.quote:Op donderdag 28 mei 2009 11:53 schreef Mendeljev het volgende:
Ik vraag me een ding af. Mocht GM failliet gaan, hoeveel werknemers staan er dan per direct op straat? Hoe is dat eigenlijk geregeld bij failiisementen van dergelijke omvang?
Gaan weer veel mensen verdienen aan de formele uitvoering van dit failissement... Wat een klus.quote:President Obama will announce that General Motors filed for bankruptcy on Monday at 11.55 a.m. EDT, BNO News confirms.
quote:zo 31 mei 2009, 17:07
Detroit in de ban van GM
DETROIT (AFN) - Hij zit op een stoel uit te waaien, achter het hoofdkwartier van General Motors (GM) in Detroit. Het verbaast hem niet dat de grootste autofabrikant van de VS maandag waarschijnlijk uitstel van betaling aanvraagt. “Hebzucht, machtswellust, gebrek aan aandacht voor de gewone man en minachting voor het milieu”, vat hij de teloorgang samen. De gepensioneerde tandarts (72), die verder anoniem wil blijven, heeft veel werknemers van de ’Grote Drie’ in zijn praktijk gehad.
quote:Auto-industrie
De auto-industrie wordt nooit meer wat het was, voorspelt Tom Trapovski (52), wiens vader jaren voor GM heeft gewerkt. De hergroepering van de auto-industrie had eigenlijk al veel eerder ingezet moeten worden. “We hebben te lang ’in z’n vrij’ gestaan, dan word je vroeg of laat ingehaald.”
En waar vinden we CEO's die niet gebzuchtig & machtswellustig zijn? In elke arbeider schuilt eenzelfde monster dat staat te wachten om z'n medemens te domineren.quote:“Hebzucht, machtswellust, gebrek aan aandacht voor de gewone man en minachting voor het milieu”
Die zijn er zat hoor, in het midden en kleinbedrijf en bij grote ondernemingen waar geen geld in zit dat van de publieke markten komt.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:05 schreef waht het volgende:
En waar vinden we CEO's die niet gebzuchtig & machtswellustig zijn?
Daar geloof ik helemaal niets van, er zijn echt wel mensen te vinden die niet hebzuchtig en macht wellustig zijn.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:05 schreef waht het volgende:
[..]
En waar vinden we CEO's die niet gebzuchtig & machtswellustig zijn? In elke arbeider schuilt eenzelfde monster dat staat te wachten om z'n medemens te domineren.
Het principe van aanbetalen is niks mis meequote:Op maandag 1 juni 2009 15:23 schreef gebrokenglas het volgende:
Iemand die net in mei een nieuwe GM auto heeft gekocht is dit geld echt kwijt als hij nog niet voor afgelopen zaterdag zijn auto heeft opgehaald bij de dealer?
Je moet dus nooit aanbetalen.
Nou maar dat ben je toch ook kwijt als klant van een faiiliet verklaard bedrijf?quote:Op maandag 1 juni 2009 15:31 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het principe van aanbetalen is niks mis mee
Mja, maar het leek me sowieso niet erg verstandig om de laatste tijd op aanbetaling iets te kopen van GM. Je hebt immers als consument 0% zekerheid of de overheid een handje zal helpen ja of nee. Kun je net zo goed shoppen bij een andere dealer. Iets op aanbetaling kopen van microsoft lijkt mij bijv. geen probleem.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:56 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou maar dat ben je toch ook kwijt als klant van een faiiliet verklaard bedrijf?
Je moet je alleen wel verzekeren van de solvabiliteit van iemand waaraan je aanbetaald. Dan is er inderdaad niks mis mee, en het kan zelfs een vereiste zijn bij kapitaalintensieve aankopen/investeringen.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:31 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het principe van aanbetalen is niks mis mee
Je koopt je auto bij de dealer volgens mij en niet bij GM, niks aan de hand dus.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:23 schreef gebrokenglas het volgende:
Iemand die net in mei een nieuwe GM auto heeft gekocht is dit geld echt kwijt als hij nog niet voor afgelopen zaterdag zijn auto heeft opgehaald bij de dealer?
Dan mag ik hopen dat dealers pas na levering betalen, want anders dan gaat zo'n dealer failliet voordat je je auto in ontvangst kan nemen.quote:Op maandag 1 juni 2009 17:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je moet je alleen wel verzekeren van de solvabiliteit van iemand waaraan je aanbetaald. Dan is er inderdaad niks mis mee, en het kan zelfs een vereiste zijn bij kapitaalintensieve aankopen/investeringen.
[..]
Je koopt je auto bij de dealer volgens mij en niet bij GM, niks aan de hand dus.
quote:Woede en ongeloof bij Duitse werknemers Opel
RÜSSELSHEIM (ANP) - De werknemers van Opel in Duitsland reageren met woede en ongeloof op het nieuws dat moederbedrijf General Motors Opel toch niet wil verkopen. In België heerst ongeloof bij de vakbonden over het onverwachte besluit.
De voorzitter van de ondernemingsraad Klaus Franz vreest voor het voortbestaan van de Opelfabrieken in Bochum en Kaiserslautern in Duitsland en in Antwerpen. ,,Nu ligt het oude plan van GM weer op tafel'', aldus Franz. ,,Dat betekent dat die drie fabrieken acuut in gevaar zijn.''
De ondernemingsraad verwacht dat de financiële steun die de Duitse regering in het vooruitzicht had gesteld bij een overname van Opel door het Canadese Magna, nu van de baan is. ,,Ik ga ervan uit dat de Bondsregering zich niet onder druk laat zetten door GM, omdat er met Magna een alternatief is'', aldus Franz.
quote:Bond roept op tot staking bij Opel
In Duitsland is met ongeloof en woede gereageerd op het besluit van General Motors om Opel niet te verkopen aan het Canadese bedrijf Magna. De vakbonden en de ondernemingsraad van Opel hebben opgeroepen tot een staking. Die moet morgen beginnen. Het is nog onduidelijk hoe lang de actie moet duren.
De OR en de bonden vrezen dat GM flink zal snijden bij Opel waardoor er veel ontslagen zullen vallen. Bij de vier fabrieken van Opel in Duitsland werken 25.000 mensen.
De Duitse regering betreurt het besluit van GM. Ze wilde de overname steunen met 4,5 miljard euro aan leningen.
als duitsland slim is pompen ze niet nog meer geld in de put die GM heet.quote:
persoonlijk zou ik als merkel er alles aan gaan doen om GM kapot te maken, desnoods door met staatssteun een sloot goedkope en goede auto`s te gaan produceren in de fabrieken die gesloten wordenquote:Op woensdag 4 november 2009 11:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is dan ook gewoon een vieze actie van de Amerikanen, een sneer richting Duitsland, Europa, en Merkel..
Het is een mooi bewijs van de arrogantie van de Amerikanen. Tijd dat dat land eens flink ten onder gaat.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is dan ook gewoon een vieze actie van de Amerikanen
"Opol".quote:Op woensdag 4 november 2009 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
als duitsland slim is pompen ze niet nog meer geld in de put die GM heet.
en de gesloten fabrieken kun je mooi een nieuw automerk in vestigen samen met magna
Zulke dingen gebeuren alleen in beschaafde vrije-markt-landen, niet in de USA, land of the free, home of the brave.quote:Op woensdag 4 november 2009 21:37 schreef lyolyrc het volgende:
Het vreemdste van alles is nog dat het falende management van GM mocht blijven zitten. Als een bedrijf zo'n miljardenschuld heeft opgebouwd en failliet gaat, dan begin je bij een doorstart toch met een nieuw management?
Failliete bedrijven draaiende houden is sociale zekerheid voor Amerikanen.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:26 schreef Q. het volgende:
Laten we hopen dat GM snel weer failliet gaat en nu echt definitief. Een bedrijf wat opereert op de manier die het doet verdient het niet om te bestaan.
Volgens mij is 260.000 uitkeringen op bijstand-niveau goedkoper voor de staat.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:31 schreef waht het volgende:
[..]
Failliete bedrijven draaiende houden is sociale zekerheid voor Amerikanen.In dit geval 260.000 Amerikanen.
Maar slechter voor de economie. Want die 260.000 arbeidskrachten gaan nu niet ergens anders aan de slag. Bovendien betalen gezonde bedrijven nu belasting om de automobiel-industrie nu het hoofd boven water te laten houden, zonder enige kans op verbetering op de lange termijn. Het zijn geen tijdelijke ingrepen vanwege de kredietcrisis, ook daarvoor kwakkelden deze bedrijven al.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:32 schreef Q. het volgende:
[..]
Volgens mij is 260.000 uitkeringen op bijstand-niveau goedkoper voor de staat.
slimme zet van GMquote:Op woensdag 4 november 2009 22:26 schreef Q. het volgende:
Laten we hopen dat GM snel weer failliet gaat en nu echt definitief. Een bedrijf wat opereert op de manier die het doet verdient het niet om te bestaan.
quote:GM: tienduizend banen weg bij Opel
Om van Opel een levensvatbaar bedrijf te maken wil General Motors (GM) de kosten bij de Duitse autobouwer met 30 procent omlaag brengen. Om dit te bereiken zullen enkele fabrieken worden gesloten en verdwijnen er tienduizend banen, ongeveer eenvijfde van het totale werknemersbestand.
Dit heeft John Smith, vicepresident van General Motors, woensdagavond tijdens een telefonische persconferentie laten doorschemeren.
Volgens Smith zal het aantal ontslagen vergelijkbaar zijn met het aantal dat Magna bij Opel voor ogen had, als dit Canadese bedrijf tenminste eigenaar was geworden van Opel. Magna wilde tienduizend banen schrappen. Smith zei dat hij snel met meer informatie over de reorganisatie komt.
Tot maandagavond was de fabrikant van auto-onderdelen Magna de gedoodverfde kandidaat om Opel over te nemen. In september sloot GM na een maandenlange biedingenstrijd een principeakkoord met een consortium van Magna en de Russische staatsbank Sberbank over de verkoop van 55 procent van de aandelen van Opel.
GM ziet nu echter van de verkoop af en wil Opel voor zichzelf houden. De Amerikanen zeggen 3 miljard euro nodig te hebben om de reorganisatie bij Opel te kunnen doorvoeren. Die investering zal het Amerikaanse autobedrijf waarschijnlijk niet uit eigen zak betalen.
De kans is namelijk groot dat eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) dit als oneerlijke staatsconcurrentie zou betitelen. GM is sinds afgelopen zomer een staatsbedrijf (de overheid bezit 60 procent van de aandelen) en heeft 50 miljard dollar (bijna 34 miljard euro) staatssteun van Obama gekregen.
‘De Europese landen waar Opel fabrieken heeft staan zullen die 3 miljard euro moeten betalen. Een andere keus hebben ze niet, want anders gaat Opel failliet. GM bevindt zich dus in een comfortabele onderhandelingspositie’, zegt de Belgische autoanalist Vic Heylen.
De Duitse regering toonde zich de afgelopen maanden bereid de hervorming van Opel te ondersteunen met 4,5 miljard euro aan noodkredieten. In eerste instantie koppelde ze die steun aan een overname door Magna. Onder druk van Europees commissaris Kroes liet de overheid vorige week echter weten dat de steun niet afhankelijk is van de eigenaar van Opel. Dat opende mede de deur voor GM om Opel in eigen hand te houden.
De Europese Commissie reageerde gisteren met een verklaring: ‘De commissie verwacht dat het GM-plan gebaseerd wordt op gezonde economische gronden, zodat Opel een zelfredzaam bedrijf wordt dat werknemers duurzame banen bezorgt.’
In Groot-Brittannië heerst opluchting over het besluit van GM. In Britse fabrieken worden Opels onder de naam Vauxhall gebouwd. Er werken 5.500 mensen.
In het plan van Magna zouden vooral veel banen buiten Duitsland verdwijnen. Nu liggen alle opties weer open.
Die selectiviteit is er inderdaad. Als 5000 MKB'ers elk 5 mensen op straat zetten, geeft dat meer ontslagen dan 1 multinational die er 10000 op straat zet.quote:Op donderdag 5 november 2009 15:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik blijf het toch altijd maar erg selectief vinden, bij de tienduizenden banen die verloren gaan vanwege faillissementen in het MKB hoor je bijna niemand, maar als dezelfde tienduizenden banen verloren gaan door één faillissement zou men het bedrijf ineens niet failliet kunnen laten gaan vanuit de wens om werkgelegenheid te behouden. Ik pleit er voor om in ieder geval toch consequent te werk te gaan zodat er geen ongewenste incentives bestaan bij het motief om als onderneming groter te groeien.
Zelf zou ik in het geheel geen staatssteun verlenen. Allereerst omdat gezondere concurrenten beloond moeten worden in de vorm van het toe eigenen van marktaandeel, en ten tweede denk ik dat het aantal ontslagen in het geval van een faillissement schromelijk overdreven wordt. Als Opel werkelijk zo goed is als men beweerd (wat ik overigens ook wel denk, volgens mij zijn het prima wagens), dan kan ik mij niet voorstellen dat de fabrieken geen doorstart kan maken zodat in ieder geval een deel van de werknemers er kan blijven werken. En als laatste zou ik mij als overheid absoluut niet onder druk laten zetten door een Amerikaans staatsbedrijf, zij willen Opel hebben, dan lossen ze het zelf maar op, daar heeft de Amerikaanse overheid geld zat voor. Het zou mooi zijn als de Duitsers die druif van een Obama eens even stevig aanpakken.
Dan nog zal het zo zijn dat als bij opel er 10.000 uit gaan bij de toeleveranciers er 20.000 nog uit gaan. Alhoewel ik verwacht dat bij de toeleveranciers die 20.000 er ondertussen wel al uit zijn omdat die alles op afroep produceren en die het laatse jaar ook al veel minder productie gedraaid hebben.quote:Op donderdag 5 november 2009 16:39 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Die selectiviteit is er inderdaad. Als 5000 MKB'ers elk 5 mensen op straat zetten, geeft dat meer ontslagen dan 1 multinational die er 10000 op straat zet.
Je moet alleen niet vergeten dat een bedrijf als Opel aan de top van een keten staat en dat heel veel kleinere bedrijven ervan afhankelijk zijn. In potentie is een faillissement van Opel een fiks potje domino. Dat hebben we hier in Nederland jaren terug ook gezien bij DAF. De vraag is dus wat voordeliger is: Opel de nek om laten draaien, waardoor een hele keten van bedrijven in de problemen komt en dan een hele zooi mensen in de WW, of toch maar toegeven en minder mensen en bedrijven in de problemen.
klopt ze verkopen het ondermeer niet omdat bijna alle technologie in opel zit.quote:Op woensdag 4 november 2009 21:30 schreef LXIV het volgende:
Ach, als ze Opel verkopen hebben ze helemaal geen goed automerk meer over. Dat snap ik wel. Toen ze helemaal diep in de put zaten hadden ze geen andere mogelijkheden meer, maar nu met gratis geld van de staat en nog meer gratis geld van Cash For Clunkers zien ze weer mogelijkheden.
Maar ze zijn toch niet in staat om op de lange termijn een goede auto te bouwen, dus vallen ze nu niet dan wel over een jaar of 10.
nee doorstart met hetzelfde merkquote:Op donderdag 5 november 2009 19:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik zou het lekker failliet laten gaan en een nieuw merk beginnen
quote:General Motors verliest ruim 4 miljard dollar
Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) heeft in de eerste zes maanden na zijn doorstart 4,3 miljard dollar (3,2 miljard euro) verloren.
Het grootste deel van het astronomische verlies kwam door een eenmalige uitgave van 2,6 miljard dollar aan de machtige vakbond United Auto Workers Union. General Motors moest betalen voor gezondheidszorg voor gepensioneerden werknemers.
Er zijn ook signalen dat het de autofabrikant het beter doet. Begin dit jaar had GM een vermogen van 36 miljard dollar, waar een schuld tegenover stond van 60 miljard euro. Aan het begin van vorig jaar had GM een vermogen van 14 miljard tegen een uitstaande schuld van 104 miljard dollar.
Je standpunt klopt, maar het gaat volgens mij niet op voor GM. Er kon niet geïnvesteerd worden in GM, omdat de aandelen van de beurs waren gehaald.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:29 schreef LXIV het volgende:
Toch altijd weer bizar dat een bedrijf dat nog kort geleden zo goed als falliet verklaard was, een doorstart moest maken, sowieso zou het nooit meer goed komen met de Amerikaanse autoindustrie, etc, etc, nu doodleuk weer winst maakt.
Daarom ook mijn standpunt dat je moet kopen als de ellende het grootst is.
Binnenkort is het dus niet meer Government Motorsquote:Op vrijdag 9 april 2010 18:57 schreef rubje het volgende:
je vergeet erbij te vertellen dat de amerikanen over het algemeen een hekel hebben aan allerlei veranderingen waar de overheid iets meer te maken heeft. En dat voor een land dat altijd zijn mond vol heeft over veranderingen in de economie vooruitstrevend is en baanbrekend terwijl ze zelf zo aarts conservatief zijn.
Met dank aan de overheidssteun van 50 miljard...quote:Op woensdag 10 november 2010 19:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
Grootste kwartaalwinst in 11 jaar voor General Motors
quote:De grote belangstelling voor het fonds markeert een opmerkelijke wederopstanding van de grootste Amerikaanse autoproducent. Het 102-jaar oude merk maakte na de neergang in 2008 een doorstart, om zich twee jaar later weer te scharen bij de favorieten van Wall Street.
Het concern boekt ook weer goede resultaten. In het derde kwartaal behaalde GM een nettowinst van 2 miljard dollar (1,45 miljard euro). Het was het derde kwartaal op rij dat het autoconcern zwarte cijfers wist te schrijven.
Solide winstcijfers
De omzet kwam uit op 34,1 miljard dollar (24,7 miljard euro). Voor heel 2010 rekent het bedrijf op solide winstcijfers. Het zou voor het eerst sinds 2004 zijn dat het concern een jaarwinst weet te boeken. Tussen 2005 en 2009 leed GM nog verliezen van in totaal 88 miljard dolla
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |