abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 december 2008 @ 17:41:16 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_64125916
quote:
"LETERME NEEMT ONTSLAG"

HLN breaking news Het einde van Yves Leterme als premier lijkt nabij nadat opnieuw bezwarende elementen zijn opgedoken in het dossier rond het Fortis-arrest.

Nieuwe premier?
Alle ministers van de federale regering zitten momenteel op de Wetstraat 16. Officiële reacties worden voorlopig niet gegeven, maar in de Kamer zijn de geruchten vrij eenduidig: "Leterme neemt ontslag als premier". De regering zou niet vallen, maar zou verder gaan onder een nieuwe premier. Kamervoorzitter Herman Van Rompuy en CD&V-voorzitster Marianne Thyssen zijn namen die genoemd worden als mogelijke opvolger.

Wél manipulatie
Aanleiding voor het crisisoverleg is een brief van eerste voorzitter van het hof van cassatie Ghislain Londers aan Kamervoorzitter Herman Van Rompuy. Londers laat daarin weten dat "alles in het werk is gesteld opdat het arrest van de 18de Kamer van het hof van beroep (in de Fortis-zaak) niet zou kunnen worden uitgesproken zoals voorzien".

Cassatie meent dus dat er duidelijk sprake is van beïnvloeding van het gerecht. Ook minister van Financiën Reynders en Justitieminister Vandeurzen zouden betrokken zijn bij de beïnvloeding. Hieronder vind je de brief van Londers. (belga/bf)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_64126009
Als hij toch doorgaat is er slechts 1 reactie mogelijk:

"Wie gelooft die man nog?"

Hij kan nog steeds burgemeester blijven in Ieper, Joost-mag-het-weten!
When all things seem to end, the future still remains..
  donderdag 18 december 2008 @ 17:46:15 #3
pi_64126041
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:45 schreef Masanga het volgende:
Als hij toch doorgaat is er slechts 1 reactie mogelijk:

"Wie gelooft die man nog?"

Hij kan nog steeds burgemeester blijven in Ieper, Joost-mag-het-weten!
Tjah, ik denk dat als hij aanblijft hij nog kan hopen dat dit overwaait. Als hij ontslag neemt zal dit altijd terug in zijn gezicht waaien bij gelijk welke poging van hem om terug naar de politieke top te komen ...
  donderdag 18 december 2008 @ 17:48:39 #4
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64126101
Fikse beschuldiging zeg! Hoe lang speelt dit al?
pi_64126179
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:48 schreef Hephaistos. het volgende:
Fikse beschuldiging zeg! Hoe lang speelt dit al?
Brief werd vandaag voorgelezen in de kamer.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 18 december 2008 @ 17:53:11 #6
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_64126203
Waarom zou het kabinet eigenlijk niet vallen als Leterme aftreed?
  donderdag 18 december 2008 @ 17:53:28 #7
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_64126208
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Tjah, ik denk dat als hij aanblijft hij nog kan hopen dat dit overwaait. Als hij ontslag neemt zal dit altijd terug in zijn gezicht waaien bij gelijk welke poging van hem om terug naar de politieke top te komen ...
Het zou toch ronduit schandalig zijn indien hij blijft zitten. Eigenlijk zou "het volk" zich dan moeten laten horen, maar goed, de doorsnee Belg is daarvoor veel te passief, wij komen alleen buiten met witte ballonnen om geluidloos te protesteren.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_64126214
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Zelf opstappen is dan natuurlijk nog wel iets eerzamer dan openlijk door het parlement daartoe te worden gedwongen.
pi_64126242
tvp
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  donderdag 18 december 2008 @ 17:57:54 #10
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64126313
Jezus, bij de VRT moet je ook niet zijn voor actueel nieuws he? Gaan ze nu gewoon Blokken uitzenden straks?
pi_64126330
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Jezus, bij de VRT moet je ook niet zijn voor actueel nieuws he? Gaan ze nu gewoon Blokken uitzenden straks?
Was de hele dag al op de tv.
Maar er wordt steeds achter gesloten deuren vergaderd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64126650
via deredactie.be kun je trouwens Villa Politica live wel gewoon nog volgen. Al is er niet veel te zien idd.
  donderdag 18 december 2008 @ 18:15:36 #13
189777 zagevent
what's in a name
pi_64126689
Langs de ene kant heb ik ergens een beetje medelijden met Leterme. Hij zal het heus niet slecht bedoeld hebben, maar hij heeft ook de pech dat alles tegelijk komt. De economische crisis, Fortis, de communautaire patstelling,...
Verhofstadt had geluk dat het toen economisch wereldwijd goed ging, en hij gaf altijd toe aan de Walen.

Langs de andere kant, rechters beïnvloeden doe je als politicus niet. Het is ook schandalig dat de regering de verkoop aan BNP eenzijdig wil doordrukken zonder de andere aandeelhouders te horen.
  donderdag 18 december 2008 @ 18:18:39 #14
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_64126756
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:15 schreef zagevent het volgende:
Langs de ene kant heb ik ergens een beetje medelijden met Leterme. Hij zal het heus niet slecht bedoeld hebben, maar hij heeft ook de pech dat alles tegelijk komt. De economische crisis, Fortis, de communautaire patstelling,...
Verhofstadt had geluk dat het toen economisch wereldwijd goed ging, en hij gaf altijd toe aan de Walen.

Langs de andere kant, rechters beïnvloeden doe je als politicus niet. Het is ook schandalig dat de regering de verkoop aan BNP eenzijdig wil doordrukken zonder de andere aandeelhouders te horen.
Ach kom, medelijden met Leterme

Op tijd en stond 5 minuten politieke moed in een groter kader van goed bestuur en alles is toch opgelost?
When all things seem to end, the future still remains..
pi_64126784
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:13 schreef noruas het volgende:
via deredactie.be kun je trouwens Villa Politica live wel gewoon nog volgen. Al is er niet veel te zien idd.
Ook op één+, voor de kijkers met digitale tv.
pi_64126809
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:18 schreef Masanga het volgende:

[..]

Op tijd en stond 5 minuten politieke moed en alles is toch opgelost?
is het zeker dat leterme op de hoogte was?
pi_64126865
Op die ministerraad gaat het nu vooral over wie allemaal moet opstappen. Alleen Leterme? Of ook Didier Reynders (Financiën) en/of Jo Vandeurzen (Justitie)? Vooral de PS aast natuurlijk op de scalp van Reynders, zo vlak voor de regionale verkiezingen.
  donderdag 18 december 2008 @ 18:23:30 #18
67640 SaintOfKillers
pi_64126876
Pech of niet, bij elke crisis waarmee hij wordt geconfronteerd, geeft hij blijk van incompetentie, misplaatste koppigheid en het onvermogen om te gaan met kritiek. Als er al minimale doorbraken waren, werden die meestal door ander geforceerd.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_64126880
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:21 schreef weirdofm het volgende:

[..]

is het zeker dat leterme op de hoogte was?
In principe doet dat weinig terzake, een premier is verantwoordelijk voor zijn kabinet.
pi_64126944
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:23 schreef Heero87 het volgende:
Op die ministerraad gaat het nu vooral over wie allemaal moet opstappen. Alleen Leterme? Of ook Didier Reynders (Financiën) en/of Jo Vandeurzen (Justitie)? Vooral de PS aast natuurlijk op de scalp van Reynders, zo vlak voor de regionale verkiezingen.
Sowieso is de diepgaande Waalse rivaliteit een behoorlijk problematisch element bij het voeren van federale Belgische politiek. De MR en de PS gunnen elkaar het licht in de ogen nog niet, en zijn voortdurend uit op een politieke nederlaag van de tegenpartij. En dat komt dan nog bovenop de welbekende communautaire problematiek.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 18 december 2008 @ 18:28:58 #21
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_64126987
quote:
dat zijn natuurlijk ook de ministers die er wel heel dicht op zitten....... en als die opstappen dan kan feitelijk het hele kabinet opstappen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_64127027
quote:

[..]

In principe doet dat weinig terzake, een premier is verantwoordelijk voor zijn kabinet.
indien leterme aantoonbaar niet op de hoogte was, vind ik dat de mensen moeten op stappen die wel op de hoogte waren.
pi_64127053
2 weken zonder crisis, het was teveel van het goeie

Och jah, ik wil best geloven dat Leterme uit goeie wil gehandeld heeft om toch nog iets van het zinkende Fortis-schip te redden. Maar dit is een té grote fout die niet zomaar uitgewist kan worden, en enkel met zijn ontslag kan opgelost worden.

Ik vraag me echt af hoe het daarna verder moet. Het grote zwarte gat en een compleet stuurloos land?

We gaan nooit aan een bouwvergunning geraken
+ François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
  donderdag 18 december 2008 @ 18:31:46 #24
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64127067
Het is toch ook niet houdbaar dat de premier opstapt, maar zijn kabinet gewoon blijft zitten? Kan me iig in de Nederlandse situatie niet voorstellen dat Balkenende vertrekt, maar het kabinet gewoon aanblijft..
pi_64127087
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:30 schreef weirdofm het volgende:

[..]

indien leterme aantoonbaar niet op de hoogte was, vind ik dat de mensen moeten op stappen die wel op de hoogte waren.
Het is wel zijn werk om van alles op de hoogte te zijn, daar wordt hij meer dan genoeg voor betaald hoor
pi_64127093
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:31 schreef blueangel_ het volgende:
Ik vraag me echt af hoe het daarna verder moet. Het grote zwarte gat en een compleet stuurloos land?
Ach, jullie hebben nog altijd vijf andere regeringen
  donderdag 18 december 2008 @ 18:33:46 #27
189777 zagevent
what's in a name
pi_64127130
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:18 schreef Masanga het volgende:

[..]

Op tijd en stond 5 minuten politieke moed in een groter kader van goed bestuur en alles is toch opgelost?
Ik zeg ergens. Dat Leterme die belofte niet heeft kunnen waarmaken is zijn eigen schuld.
Ik ben voor nieuwe verkiezingen.
Even een poll gemaakt:

Poll: Voor welke partij zou jij stemmen mochten het federale verki
  • CD&V
  • NVA
  • Vlaams Belang
  • Lijst Dedecker
  • Groen
  • sp.a
  • spirit (of wat daar nog van overschiet)
  • Open VLD
  • Andere partij
  • Blanco
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  • pi_64127131
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:31 schreef Hephaistos. het volgende:
    Het is toch ook niet houdbaar dat de premier opstapt, maar zijn kabinet gewoon blijft zitten? Kan me iig in de Nederlandse situatie niet voorstellen dat Balkenende vertrekt, maar het kabinet gewoon aanblijft..
    Dit was sowieso nooit "zijn" kabinet hoor. Dit land zit al meer dan een jaar zonder regering, m'n wou alleen de schijn hoog houden.

Dat hij moet vallen over zoiets ipv de staatshervorming , is misschien nog het beste
    pi_64127179
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:32 schreef Reya het volgende:

[..]

Ach, jullie hebben nog altijd vijf andere regeringen
    Een Vlaamse die nog te dom is om een perfect dossier goed te keuren, een Waalse met als drukste bezigheid van de dag geld verduisteren en een Brusselse ... tjah, wat moet je van dat hellegat verwachten
      donderdag 18 december 2008 @ 18:39:33 #30
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_64127265
    Het is gewoon zo'n complex kaartenhuis...

In Nederland heeft nooit iemand 5 minuten politieke moed getoond, anders was er al lang een gekozen burgemeester, etc.

Toch hoop ik op urgente staatshervorming in Belgie, laat de Societé de Tour de France anders maar Wallonie besturen... (ze zijn daar toch al meerdere weken per jaar de baas ).
    pi_64127278
    maar nieuwe verkiezingen kunnen toch niet grondwettelijk zijn zolang BHV niet opgelost is.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
    pi_64127936
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:31 schreef Hephaistos. het volgende:
    Ik zie niet in waarom dat niet houdbaar is... Als blijkt dat enkel het kabinet van Leterme in de fout ging, heeft de rest van de regering daar weinig mee te maken.
    pi_64127967
    Volgens de VRT zou Leterme gewoon weigeren om zelf ontslag te nemen...
    pi_64128065
    Vraagje: is het daar normaal dat de politiek en rechtspraak af en toe met elkaar samen konkelen? Met 'normaal' bedoel ik dan niet dat het goed wordt gekeurd of gewoon wordt gevonden (het is geen Zuid-Europa mag ik hopen) maar meer of het vaker is voor gekomen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64128153
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
    Vraagje: is het daar normaal dat de politiek en rechtspraak af en toe met elkaar samen konkelen? Met 'normaal' bedoel ik dan niet dat het goed wordt gekeurd of gewoon wordt gevonden (het is geen Zuid-Europa mag ik hopen) maar meer of het vaker is voor gekomen.
    Het is in ieder geval de eerste keer dat het zo naar buiten komt...
    pi_64128180
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:18 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Het is in ieder geval de eerste keer dat het zo naar buiten komt...
    Het werd al wel vaker door de pers vermoed of door de wetenschap aangeduid als een zwak punt in het systeem? (jij bent jurist dus je zal het wel weten )
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 18 december 2008 @ 19:20:06 #37
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_64128190
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:11 schreef Heero87 het volgende:
    Volgens de VRT zou Leterme gewoon weigeren om zelf ontslag te nemen...
    Beste opmerking van de dag van een verslaggever daar: "Dit kabinet heeft tot nu toe overal problemen mee en nu zelfs met vallen"
    DeLuna vindt me dik ;(
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_64128682
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het werd al wel vaker door de pers vermoed of door de wetenschap aangeduid als een zwak punt in het systeem? (jij bent jurist dus je zal het wel weten )
    Ik kan me niet direct iets voor de geest halen nee, maar van zodra er een belangwekkende rechtszaak met de regering als betrokken partij is, krijg je natuurlijk altijd wel geruchten. Dat zal je vast ook in andere landen hebben. .
    pi_64128793
    quote:
    België overstijgt wat corruptie, politieke blunders etc betreft het niveau van Palermo hoor. Alleen is dit de eerste keer dat het echt naar buiten komt

Als je alle stinkende potjes in dit land eens moest opentrekken
    pi_64128944
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:41 schreef blueangel_ het volgende:

[..]

België overstijgt wat corruptie, politieke blunders etc betreft het niveau van Palermo hoor. Alleen is dit de eerste keer dat het echt naar buiten komt

Als je alle stinkende potjes in dit land eens moest opentrekken
    Dat klinkt zoals men in dit land ook over de overheid praat.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      donderdag 18 december 2008 @ 19:47:11 #41
    pi_64128956
    quote:
    Ik denk dat in justitie het aantal mensen in een behoorlijke functie die niet politiek benoemd zijn of niet van een bepaalde politieke signatuur zijn op één hand te tellen zijn. Tot nu toe werd dat altijd meer "stilgehouden" , want er is eigenlijk zowat geen enkele politieke familie die ooit aan de macht is geweest die zelf niet zijn postjes daar benoemd heeft.
    pi_64129029
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik denk dat in justitie het aantal mensen in een behoorlijke functie die niet politiek benoemd zijn of niet van een bepaalde politieke signatuur zijn op één hand te tellen zijn. Tot nu toe werd dat altijd meer "stilgehouden" , want er is eigenlijk zowat geen enkele politieke familie die ooit aan de macht is geweest die zelf niet zijn postjes daar benoemd heeft.
    Ow, ja, dat is dan wel iets anders. In Nederland bestond (met nadruk op 'bestond') het gebruik dat de topambtenaren van een andere politieke kleur zijn dan de zittende minister.
    Tegenwoordig is dat helaas een beetje aan het verwateren. Zeer slechte ontwikkeling. Balkenende loopt allemaal vriendjes te benoemen, en ja, dat zien anderen ook.... Je weet wel wat er dan van komt.

Overigens is de kritiek in de kern hetzelfde: de ambtenarij is teveel gepolitiseerd en bestaat bovendien enkel uit de grote drie partijen plus het randverschijnsel D66 (andere partijen worden vakkundig geweerd uit het ambtenarenkorps).
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64129114
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Owja: je vraagt je dan ook af of het opstappen van Leterme wel wat uit zal maken. Maarja, het opstappen van ministers is nu eenmaal dikwijls louter symboliek.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64129780
    Leterme heeft al 2 X zijn ontslag aangeboden...en 2 X is het geweigerd.
    Vraag me af of zijn ontslag nu wel goedgekeurd zal worden door de koning.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_64129791
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64130036
    Heb nog niets gehoord over de juridische gevolgen, ik mag toch hopen dat de verantwoordelijken hiervoor vervolgd kunnen worden? Wanneer worden die kabinetsmedewerkers opgepakt voor ondervraging? Wanneer worden er huiszoekingen verricht, computers en blackberrys in beslag genomen etc...?
    too much to do in the real world.
      donderdag 18 december 2008 @ 20:34:16 #47
    pi_64130123
    De Wever is weer zalig bezig in Ter Zake :

"Telkens als je denkt: we zitten op de bodem neemt er iemand van deze regering een schop en begint hij nog dieper te graven"
    pi_64131834
    Ik vraag me af wat de geloofwaardigheid van de federale regering nog is als men besluit alles bij het oude te laten. Er komt toch een wat Siciliaanse zweem over je regering te hangen...
      donderdag 18 december 2008 @ 21:54:23 #49
    pi_64132319
    Nieuwe "coup de théatre" in de Wetstraat?
    (Belga)
    do 18/12/08 21:16 - De ministerraad bespreekt al urenlang de brief van de voorzitter van het Hof van Cassatie over mogelijke manipulatie in het Fortis-dossier. Er zou een rapport van de procureur-generaal van Cassatie op tafel liggen dat in tegenspraak zou zijn met wat in de brief van de voorzitter van Cassatie staat die vanmiddag aan de Kamer is bezorgd.

De regering bekijkt nu welke houding ze moet aannemen tegenover de tegenspraak bij Cassatie.

In de loop van de namiddag en de avond was druk gespeculeerd over het ontslag van premier Leterme. Dat werd als onvermijdelijk beschouwd na de brief van voorzitter Ghislain Londers van het Hof van Cassatie.

Daarin liet die weten dat "alles in het werk is gesteld opdat het arrest van de 18de Kamer van het hof van beroep (in de Fortis-zaak, nvdr) niet zou kunnen worden uitgesproken zoals voorzien". Volgens Londers is er dus duidelijk sprake van beïnvloeding van het gerecht.

Meteen nadat de brief openbaar was gemaakt, werd de druk op Leterme om af te treden bijzonder groot.

Het was ook niet duidelijk of alleen Leterme zou moeten opstappen, dan wel de hele regering. Want het blijft ook de vraag of en in hoeverre minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) en minister van Financiën Didier Reynders (MR) betrokken zijn bij de poging tot politieke beïnvloeding.

Met de tegenspraak die vanavond aan het licht is gekomen, is het momenteel helemaal niet duidelijk hoe het nu verder moet.

In elk geval komt de Kamer vandaag niet meer bijeen. Dat is bevestigd door zowel Jean-Marie Dedecker (LDD) als Open VLD-fractieleider Bart Tommelein.

Morgen vergaderen de fractieleiders opnieuw om te bekijken hoe het nu verder moet.
      donderdag 18 december 2008 @ 22:12:39 #50
    189777 zagevent
    what's in a name
    pi_64132890
    Even in de marge, maar toch.
    quote:
    Flahaut noemt De Crem 'visieloze knoeier'

André Flahaut (PS), de vorige minister van Defensie, haalt op zijn weblog keihard uit naar zijn opvolger Pieter De Crem (CD&V). Flahaut, nochtans een lid van de meerderheid, verwijt De Crem onder andere het 'schoothondje' van Bush te spelen.
    Tussen De Crem en Flahaut komt het nooit meer goed, dat moge duidelijk zijn. De Crem pestte tijdens de vorige legislatuur Flahaut het bloed onder de nagels vandaan, nu doet Flahaut exact het hetzelfde. Van De Crem was dat nog enigszins te verwachten, omdat hij toen in de oppositie zat. PS'er Flahaut, wiens partij met de CD&V in de regering zit, trekt zich daar echter geen zier van aan en schoffeert De Crem nu al maandenlang vanop de regeringsbanken. 'Nooit eerder vertoond', zegt David Geerts, defensiespecialist van de SP.A.

Ter gelegenheid van één jaar De Crem als defensieminister steekt Flahaut op zijn website nog een tandje bij. 'De Crem laat alleen maar puinhopen en geknoei achter', aldus Flahaut. Hij noemt De Crem ook nog een 'een oorlogszuchtige minister die geen politieke visie noch een investerings- of infrastructuurplan heeft.' Als minister noemde Flahaut De Crem al eens een ' con ' (klootzak) zonder dossierkennis.

De Crem wenste gisteren niet te reageren op het schotschrift van Flahaut. Volgens zijn woordvoerder moet Flahaut maar begrijpen dat 'De Crem een andere minister is, met een andere benadering'.

Flahaut werd gisteren bijgetreden door oppositielid David Geerts (SP.A). Die verwijt De Crem 'veel aan te kondigen maar bijzonder weinig te realiseren. Ook binnen het leger is daar veel onvrede over.'

Geerts: 'De Crem doet mij steeds vaker denken aan ober Manuel uit de humoristische reeks Fawlty Towers . Ook De Crem weet nooit ergens van als hij kritiek moet slikken.' (wer)
    (hetnieuwsblad)
    pi_64132942
    België Corrupte zooi daar
      donderdag 18 december 2008 @ 22:16:19 #52
    pi_64133025
    Je vraagt je eigenlijk nu af of ze nu ook weer niet het gerecht beinvloed hebben om hun eerder rapport waarin het gerecht zegt dat ze beinvloed waren te vermalsen ...
    pi_64133035
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 22:12 schreef zagevent het volgende:
    Even in de marge, maar toch.
    [..]

quote:
    André Flahaut (PS), de vorige minister van Defensie, haalt op zijn weblog keihard uit naar zijn opvolger Pieter De Crem (CD&V).
    die bloggers hebben het wel op hem gemunt zeg.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
      Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 19 december 2008 @ 01:53:06 #54
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_64138437
    één smilie om het samen te vatten:
    DeLuna vindt me dik ;(
    pi_64138448
    Prachtig getimed zo op mijn eerste dag kerstvakantie. Ik volg de hele kwestie Fortis al sinds eigenlijk ABN-Amro overgenomen is, en ik vind echt dat de aandeelhouders zowel door de Nederlandse overheid als de Belgische overheid schandelijk behandeld zijn. En juist deze hele crisis in België versterkt dat beeld zeer bij mij. Als Leterme nota bene de scheiding der machten (hoe kom er in 2008 op om daar nog aan te gaan tornen) probeert te doorbreken om toch maar als goed crisismanager te worden bestempeld, onder welke druk moet de top van Fortis dan wel niet gezet zijn om zich in de gewenste rol van Leterme te schikken?
      vrijdag 19 december 2008 @ 02:13:16 #56
    pi_64138651
    En het ziet er meer en meer naar uit dat Leterme gewoon blijft verderdoen. Of hij sleept de volledige regering, en zeker Reynders mee in zijn val ...
    pi_64138921
    Dat Leterme aanblijft acht ik wel mogelijk inderdaad, maar redelijkerwijs zou hij eigenlijk moeten aftreden. Crisis of niet, de scheiding der machten is zo fundamenteel, hoe kun je daar nou aan tornen. Als Leterme blijft zitten dan is het parlement geen knip voor de neus waard, dan moet je gewoon een motie van wantrouwen indienen (ik neem aan dat dat in België ook bestaat).

Stel nou eens dat Letermes manipulatie van het vonnis gelukt was, dan hadden al die duizenden Fortis-aandeelhouders met volstrekt lege handen gestaan. De scheiding der machten zorgt er voor dat de kleine burger zich kan verdedigen tegen een overheid die het recht naar zijn eigen hand wil zetten en daarmee haar burgers enorme schade kan berokkenen, en is daarom van uitzonderlijk groot belang.

Die Dedecker spreekt mij trouwens wel aan, dat mannetje laat niet over zich heen lopen.
      vrijdag 19 december 2008 @ 07:53:59 #58
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64140065
    quote:
    Leterme wil van geen wijken weten

Het antwoord op de vraag of de regering valt, bleef tot gisteravond nee. Premier Leterme zocht tot het eind koortsachtig uitstel en dreigde ook anderen mee te sleuren in zijn val. Jo Vandeurzen werd alvast vrijgepleit door het Brusselse hof van beroep.

Maar dat deze regering een aflopend verhaal is, blijkt uit de taal van zijn eigen partners. Niemand steunde Yves Leterme nog, zijn eigen partij het minst van allemaal. 'Als hij nu niet gaat, dan kan hij nooit meer terugkomen', zei een lid van de meerderheid.

Het was allemaal zo (relatief) vriendelijk begonnen, gisterochtend. Na afloop van de kern, de eerste in een rij van drie, betuigden alle vicepremiers hun steun aan Yves Leterme. Maar meer dan lippendienst was dat niet: de onderzoekscommissie die een dag eerder was aangekondigd bleef als een molensteen om Letermes nek hangen. "Onmogelijk dat hij die heelhuids doorkomt", klonk het met meer dan een zweem van leedvermaak binnen de meerderheid.

Dat de uiterlijke welwillendheid van de vicepremiers niet meer dan uitstel van executie was, bleek na dat moment erg snel. Tijdens de Kamerzitting van gisteren, net na de tweede kern van de dag, daagde de premier niet op. Toen bleek dat de voorzitter van het Hof van Cassatie, Guislain Londers, een brief aan Kamervoorzitter Herman Van Rompuy geschreven had waarin hij sprak over duidelijke politieke inmenging in het Fortisdossier gingen de poppen aan het dansen. Londers deelde Van Rompuy ook mee dat de regering al twee dagen voor het arrest van het hhof van beroep op de hoogte was van de gerechtelijke uitspraak.

De dramatiek steeg ten top toen de voorzitters uit de meerderheid en de vicepremiers zich plots ijlings naar de Zestien begaven voor overleg, gevolgd door een derde kern en een ministerraad. "We kunnen niet zeggen dat het goed gaat", was de cryptische maar onheilspellende commentaar van PS-voorzitter Elio Di Rupo. Niemand die toen nog geloofde in het overleven van Yves Leterme als premier.
    "Als hij nu niet vertrekt, zal hij nooit kunnen terugkeren", zo omschreef één vooraanstaand lid van de meerderheid het.
    Het probleem op dat moment was niet enkel de interne verdeeldheid binnen de regering. De enen - Milquet en Open Vld - bleven eisen dat die zich stante pede zou buigen over mogelijke politieke beïnvloeding in het Fortisdossier. De anderen - PS en MR - wilden ze omvormen tot een brede onderzoekscommissie over de hele bankcrisis. Alsof dat niet volstond, kwam daar nog de verscheurdheid binnen CD&V bovenop, Letermes eigen partij die lijdzaam moest toezien hoe het parcours van de premier de hele partij aan flarden schoot.

Muur- en muurvast
    De absolute hoofdrol in dat verhaal was weggelegd voor Jo Vandeurzen, vanwege zijn integriteit en zijn parcours tijdens de formatie, op handen gedragen door CD&V. En toch was het zijn populaire minister van Justitie die Leterme aanviel, toen hij woensdag in de Kamer fijntjes meedeelde dat het gerecht ook met het kabinet-Justitie contact had opgenomen. Dat verraad door zijn eigen premier maakte dat Vandeurzen gisteravond op de derde bijeenkomst van de kern een gebroken man was en de hele dag met ontslag dreigde. Volgens diverse bronnen kon hij daar zijn emoties niet de baas.

Behalve dat de enorme druk hem oprecht te veel werd, kon zijn dreigement ook een strategisch doel dienen. Met zijn eigen ontslag zou hij namelijk de exit van Yves Leterme vergemakkelijken, die koste wat kost niet het enige slachtoffer wil worden in het Fortisdossier. Maar Leterme wilde gisteren niet horen van opstappen. "Hij zit vijftig meter diep in het beton vast", sneert een regeringslid. Volgens verschillende bronnen zou hij het ontslag van Vandeurzen en zichzelf willen compenseren met dat van Didier Reynders. Maar Reynders voelde er, zo kort voor verkiezingen, bitter weinig voor op te stappen terwijl de andere Franstaligen gewoon blijven zitten. "Alles zit muur- en muurvast", zo omschreef een regeringsbron gisteravond de cul-de-sac.

Uitstel gezocht
    Leterme probeerde uit de impasse te geraken door op uitstel te spelen. Vanuit de regering kwam gisteravond de vraag dat het Hof van Cassatie zijn brief van die ochtend toelichtte. Dat gebeurde vooralsnog niet: ten laatste deze namiddag komt een omstandig rapport, waarin ook man en paard genoemd moet worden. Ondertussen pleit een toelichting van de procureur-generaal van het hof van beroep in Brussel Jo Vandeurzen wel vrij. Hij zou zich niet bezondigd hebben aan inmenging bij het gerecht. Over de rol van Leterme spraak het hof van beroep zich niet uit.

Het voorlopige resultaat is dat iedereen blijft zitten waar hij zit. Voorlopig althans. "Als Londers zijn beschuldigingen hard maakt, is dit het einde", zo meldde een liberale bron. Het Hof van Cassatie krijgt daarmee de twijfelachtige eer die ministers aan te wijzen die uit de regering moeten opstappen. Maar het doel is wel bereikt: er is minstens uitstel tot deze namiddag. Ondertussen hoopt de regering ook zijn verdere beroepsprocedure in het Fortisdossier op de rails te kunnen zetten, op vraag van Reynders.

Als dan vandaag uiteindelijk de regering toch valt, kan de aandacht weer gaan naar de opvolging. Gisteren gonsde één naam door de hele Wetstraat, die van Herman Van Rompuy, die als enige het morele gezag zou hebben om de brokken te lijmen. (Fabian Lefevere, Ruud Goossens en Liesbeth Van Impe)
    pi_64150358
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:27 schreef Reya het volgende:

[..]

Sowieso is de diepgaande Waalse rivaliteit een behoorlijk problematisch element bij het voeren van federale Belgische politiek. De MR en de PS gunnen elkaar het licht in de ogen nog niet, en zijn voortdurend uit op een politieke nederlaag van de tegenpartij. En dat komt dan nog bovenop de welbekende communautaire problematiek.

idd en dat heb je net nodig wanneer er daadkracht getoond moet worden
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
      vrijdag 19 december 2008 @ 14:27:35 #60
    pi_64150416
      vrijdag 19 december 2008 @ 15:43:23 #61
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64152655
    Ik vond het commentaar van de VRT-verslaggever wel mooi gisterenavond: "dit kabinet had in met alles problemen, dus nu heeft men ook problemen met vallen".
    [b]@RemiLehmann[/b]
      vrijdag 19 december 2008 @ 15:49:44 #62
    pi_64152860
    [quote]Op vrijdag 19 december 2008 15:43 schreef reem het volgende:
    Ik vond het commentaar van de VRT-verslaggever wel mooi gisterenavond: "dit kabinet had in met alles problemen, dus nu heeft men ook problemen met vallen".
    [/quote

Hij zei het ook nog eens net wat anders in een eerdere of latere uitzending : "Dit kabinet is het nergens over eens. Zelfs niet over de manier waarop het moet vallen."
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:09:53 #63
    pi_64153432
    En Villa Politica op Eén is weer live vanuit het parlement ...

Het rapport van Cassatie zou nu aan het parlement bezorgd zijn ... benieuwd
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:11:45 #64
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64153497
    Ach, dat is toch de Belgische politiek in een notendop? Frans en Vlaamstaligen tot elkaar veroordeeld, met een besluitvormingsproces dat dusdanig op consensus is gericht dat men in een soort onmogelijke situatie zit:

- omdat men het over bepaalde kernzaken niet eens is wil men grotere bestuurlijke scheiding
    - omdat men het over de bestuurlijke scheiding niet eens is, is men tot elkaar veroordeeld
    [b]@RemiLehmann[/b]
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:14:18 #65
    pi_64153575
    En uitgerekend Gerolf Annamans komt nu al met dat rapport dat ze maar om 17h hadden mogen krijgen voor de dag
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:14:53 #66
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64153596
    Geniale televisie, dit.
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:16:27 #67
    pi_64153645
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 16:14 schreef Reya het volgende:
    Geniale televisie, dit.
    Echt "only in Belgium" die hele zaak en dit erbij eigenlijk
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:19:51 #68
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64153752
    Toch wat twijfel dus; er zijn geen bewijzen in juridische zin gevonden. Dan blijft de vraag in hoeverre deze regering zich na deze affaire uberhaupt nog een legitimatie kan aanmeten.
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:21:14 #69
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_64153792
    Ik weet niet of dit teveel Slowchat is, maar die Nederlandse journalist die nu geinterviewd wordt.

'Is het leuk, zo'n crisis meemaken?'
    pi_64153815
    Prachtige tv dit inderdaad. Hier heb ik toch even de rest voor afgezet.
    pi_64153911
    Van Deurzen heeft zijn ontslag al genomen.
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:28:08 #72
    67640 SaintOfKillers
    pi_64153973
    "Ja, we hebben tijd, hoor."
    pi_64154312
    Toch grappig hoe die Linda De Win daar overal tussendoor probeert te lopen.
    pi_64154604
    Ze zijn goed bezig weer in die bananenrepubliek
    stupidity has become as common as common sense was before
    pi_64154655
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 16:21 schreef Hephaistos. het volgende:
    Ik weet niet of dit teveel Slowchat is, maar die Nederlandse journalist die nu geinterviewd wordt.

'Is het leuk, zo'n crisis meemaken?'
    Wie was dat?
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64154824
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 16:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wie was dat?
    Freelance journalist van BNR Nieuwsradio.
    pi_64155013
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:00 schreef TheArt het volgende:

[..]

Freelance journalist van BNR Nieuwsradio.
    Hield hij het netjes?

Kan me nog een interview met Witteman en Pauw herinneren op de VRT en die maakten zich compleet belachelijk met hun overdreven leedvermaak.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64155040
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hield hij het netjes?

Kan me nog een interview met Witteman en Pauw herinneren op de VRT en die maakten zich compleet belachelijk met hun overdreven leedvermaak.
    Ja, hij hield zich redelijk netjes.
    pi_64155059
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:09 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Ja, hij hield zich redelijk netjes.
    "redelijk"
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:12:33 #80
    pi_64155119
    "Een héél betrouwbare bron sms't mij juist dat Yves Leterme het ontslag van de hele regering op tafel legt."

Maw, Leterme zelf licht de VRT in ...
    pi_64155122
    Ah, de regering lijkt eindelijk gevallen.
    pi_64155124
    Leterme laat de regering nu vallen
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:13:29 #83
    pi_64155149
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

"redelijk"
    Hij liet niet na te laten blijken dat hij het geweldig vond en ze dit soort dingen in de saaiere Nederlandse politiek doorgaans niet meemaken ...
    pi_64155199
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hij liet niet na te laten blijken dat hij het geweldig vond en ze dit soort dingen in de saaiere Nederlandse politiek doorgaans niet meemaken ...
    Er is minder show, chaos en gedoe omheen maar voor de rest is er niet al te veel reden voor borstklopperij.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64155242
    De regering is definitief gevallen. Altijd leuk dit soort situaties
    pi_64155244
    En gedaan met de regering zeggen ze nu
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:19:39 #87
    pi_64155285
    Zouden we nu nieuwe verkiezingen krijgen ? Dat kan leuk worden. Zie je na nieuwe verkiezingen al de winnaars aan Vlaamse kant: Dedecker, De Wever & Annemans aan tafel zitten met Di Rupo langs Waalse zijde ?
    pi_64155299
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:12 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    "Een héél betrouwbare bron sms't mij juist dat Yves Leterme het ontslag van de hele regering op tafel legt."

Maw, Leterme zelf licht de VRT in ...
    Ja, dat zal Leterme wel zijn.

In Nederland met die Rita Verdonk crisis werd 'toevallig' net vlak voor het 10 uur journaal een uitkomst gemeld door een 'heel betrouwbare bron'. Dat bleek later de rechterhand van Balkenende Jack de Vries te zijn geweest. De knoop was toen nog niet eens echt doorgehakt, maarja, nadat de NOS het breeduit meldde viel er eigenlijk weinig meer tegenin te brengen.

Dit kan dus ook een tactiek zijn om collega's onder druk te zetten. Om vlak voor het 6 uur journaal even wat mensen voor een voldongen feit te stellen...
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64155304
    Nieuwe verkiezingen schijnt moeilijk te worden nog
    pi_64155478
    Of de regering is niet gevallen. Dit kunnen ze ook al niet goed
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:31:54 #91
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64155610
    Something is rotten in the state of Belgium.
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:32:42 #92
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64155627
    Absolute chaos op dit moment, overigens, maar dat is weinig verbazend meer.
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:35:49 #93
    189777 zagevent
    what's in a name
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:46:21 #94
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64155966
    Toch vraag ik me af wat het verdere traject zal zijn, mocht de regering inderdaad ontslag aanbieden. Nieuwe verkiezingen zouden het begin van het einde wel eens kunnen inluiden; nog afgezien van het grote vraagteken rondom het arrest van de Raad van State mbt de kieskring BHV, zou zo'n zet vermoedelijk ook leiden tot ineenstorting van CD&V, het laatste nog bestaande gematigde machtsblok binnen de Belgische federale politiek. Zoals al eerder gezegd, ik zie onmogelijk in hoe types als Di Rupo en Milquet aan de ene zijde en Annemans en Dedecker aan de andere zijde het ooit eens gaan worden.
    pi_64155969
    Ik zag trouwens gisteren een politicoloog praten op de VRT en hij zei in een bijzinnetje "ik durf niet uit te sluiten dat men het niet al eens eerder heeft geprobeerd, dat andere eerste ministers geporbeerd hebben om de rechterlijke macht te beinvloeden".

Blijft de vraag over waarom het hof van cassatie de vuile was buiten zet.

Zijn de aandeelhouders soms erg machtig? Té machtig?
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64155988
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:46 schreef Reya het volgende:
    Toch vraag ik me af wat het verdere traject zal zijn, mocht de regering inderdaad ontslag aanbieden. Nieuwe verkiezingen zouden het begin van het einde wel eens kunnen inluiden; nog afgezien van het grote vraagteken rondom het arrest van de Raad van State mbt de kieskring BHV, zou zo'n zet vermoedelijk ook leiden tot ineenstorting van CD&V, het laatste nog bestaande gematigde machtsblok binnen de Belgische federale politiek. Zoals al eerder gezegd, ik zie onmogelijk in hoe types als Di Rupo en Milquet aan de ene zijde en Annemans en Dedecker aan de andere zijde het ooit eens gaan worden.
    OpenVLD en SP.a zijn niet gematigd?
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_64156248
    Dus nu zou Leterme toch naar de Koning gaan.

Gezellig die speculatie
    pi_64156307
    Als de regering valt dan wordt het prijsschieten voor De Decker en VB.
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:59:44 #99
    189777 zagevent
    what's in a name
    pi_64156328
    En wat gaat er nu gebeuren als de koning het ontslag niet aanvaardt?
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:02:15 #100
    67640 SaintOfKillers
    pi_64156403
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:58 schreef Halcon het volgende:
    Als de regering valt dan wordt het prijsschieten voor De Decker en VB.
    Qua foert-stemmen gaat bijna alles naar De Decker, vermoed ik, VB is over zijn top heen. Ik zie NVA ook wel terug groeien.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')