Als de Nederlandse regering moet kiezen tussen de Colombiaanse regering of de FARC dan weet ik wel wat ze kiezen. FARC wordt niet voor niets aangemerkt als een terroristische organisatie.quote:Op dinsdag 16 december 2008 18:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Volgens jou is Colombia het waard om te steunen. Maar dit lijkt me geen algemene mening.
De vraag is of de Nederlandse regering wel in een positie gebracht wil worden waar ze tussen de 2 moet kiezen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 18:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als de Nederlandse regering moet kiezen tussen de Colombiaanse regering of de FARC dan weet ik wel wat ze kiezen. FARC wordt niet voor niets aangemerkt als een terroristische organisatie.
Ik neem aan dat de Nederlandse regering de FARC als een terroristische organisatie is gemaakt. Er is geen enkele reden om aan te pappen met de FARC voor de Nederlandse regering.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:41 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De vraag is of de Nederlandse regering wel in een positie gebracht wil worden waar ze tussen de 2 moet kiezen.
Dat is al lang gebeurd, en de keuze is gemaakt. Colombia is een bevriend land, en de FARC zijn een verboden terroristische organisatie.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:41 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De vraag is of de Nederlandse regering wel in een positie gebracht wil worden waar ze tussen de 2 moet kiezen.
Nederland moet stelling nemen tegen de FARC en dus voor Colombia. Daarnaast is Colombia een bondgenoot van de VS, dus reden genoeg om Colombia te steunen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:44 schreef ultra_ivo het volgende:
Colombia is nou ook niet zo belangrijk voor Nederland dat de Nederlandse regering aan moet pappen met de Colombiaanse regering. Neutraliteit lijkt me hier beter.
Zoals Viajero zegt: de keuze is zelfs al gemaakt.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:47 schreef ultra_ivo het volgende:
Je blijft in herhaling vallen. Jij wilt jouw mening gewoon opdringen als de mening die de Nederlandse regering moet verkondigen.
Wanneer er in een land mensen zo lijden onder een groep terroristen, is neutraliteit helemaal niet goed. Als iemand jouw onschuldige buurman in elkaar slaat dan heb je daar toch ook een mening over? Of stel je je dan ook neutral op omdat je buurman voor jou niet zo belangrijk is?quote:Op dinsdag 16 december 2008 20:38 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik verdedig niemand. Ik ga alleen niet mee in eenzijdigheid. Als dat voor jou al verdedigen van de FARC is schort er iets aan je politiek besef. Er bestaan ook middenposities.
quote:Op woensdag 17 december 2008 01:06 schreef Strani het volgende:
En laten we wel wezen, cocaine-gebruikend Europa financieert nog altijd voor een groot deel deze hele terroristen-kliek, dus ook Nederland heeft er meer mee te maken dan je denkt.
Ze is 30!quote:Op woensdag 17 december 2008 03:04 schreef Taurus het volgende:
Wat een onintelligente hardheid wordt hier vertoond zeg. Het is toch lijkt mij duidelijk dat die Tanja gelooft dat ze voor een goed doel daar zat. Als je dan in zo'n benarde situatie terecht komt, naief of niet, rest een gezond mens niets anders dan medelijden. Iedereen mag zijn of haar fouten maken hoop ik. Ik hoop dat het kind - want zo oud is ze ook weer niet - nog levend thuis komt en de kans krijgt haar beklag te doen over dit soort organisaties. Het tegenovergestelde wensen lijkt mij niet getuigen van een gezond verstand en zelfs overeenkomsten vertonen met organisaties als FARCSimpele zielen.
geestelijk is die naieve doos niet ouder dan 10 , dus een kindquote:
Dat verandert allemaal niks aan m'n punt. Er gaat een hoop Europees (dus ook Nederlands geld) rechtstreeks richting de FARC (en andere groepen, jij je zin!) omdat een grote groep mensen niet van de cocaine af kan blijven.quote:Op woensdag 17 december 2008 06:11 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
![]()
Geloof je nou heus dat alleen de FARC in cocaine dealt? Zat organsaties in Zuid-Amerika die dat doen. Daarbij ook groeperingen die gesteund worden/werden door de VS.
Taurus, het gaat hier niet om iemand die per ongeluk op 30 december al vuurwerk heeft afgestoken maar om iemand die zich in een gewapend conflict heeft gemengd. Als ze intelligent genoeg is geweest om hier (in Colombia) er achter te komen waar ze moest wezen om bij de FARC te komen, dan was ze ook slim genoeg om in te zien wat ze doen.quote:Op woensdag 17 december 2008 03:04 schreef Taurus het volgende:
Wat een onintelligente hardheid wordt hier vertoond zeg. Het is toch lijkt mij duidelijk dat die Tanja gelooft dat ze voor een goed doel daar zat. Als je dan in zo'n benarde situatie terecht komt, naief of niet, rest een gezond mens niets anders dan medelijden. Iedereen mag zijn of haar fouten maken hoop ik. Ik hoop dat het kind - want zo oud is ze ook weer niet - nog levend thuis komt en de kans krijgt haar beklag te doen over dit soort organisaties. Het tegenovergestelde wensen lijkt mij niet getuigen van een gezond verstand en zelfs overeenkomsten vertonen met organisaties als FARCSimpele zielen.
ik nietquote:Op donderdag 18 december 2008 06:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Toon je ook dezelfde hardheid tegen Nederlanders die elders, voor geld, zijn gaan vechten?
Het Kroatische leger staat op de terrorisme lijst van de EU?quote:Op donderdag 18 december 2008 18:11 schreef ultra_ivo het volgende:
Tijdens de 1e helft van de jaren '90 was er een groep Nederlanders die vocht voor het Kroatische leger. In de berichtgeving hierover vond ik ook weinig kritiek. Wat het Kroatische leger uitspookte aan misdaden heb ik gedeeltelijk meegekregen toen ik daar neutraal vrijwilliger was. Momenteel zijn er Nederlanders aktief in diverse gebieden als huurlingen. Het fijne daarvan hoor je nooit in de pers. Wel het een en ander over de rol van diverse huurlingenorganisaties in bijv. Irak. Blackwater heeft de laatste tijd aardig wat kritiek gekregen vanwege het gedrag van zijn medewerkers. Indien onder deze medewerkers Nederlanders zijn verwacht ik van dezelfde harde houding over deze Nederlanders. Of dat zo is vraag ik dus nu.
Ten minste een generaal van een campagne waar ook huurlingen aan meededen (en het leger getraind werd door Private Military Companies) staat nu terecht wegens oorlogsmisdaden. Over de rol van deze Private Military Companies in deze hoor ik zelden iemand. Het opleiden tot oorlogsmisdadiger is een zwaar iets.quote:Op donderdag 18 december 2008 18:17 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het Kroatische leger staat op de terrorisme lijst van de EU?
Dat is zeker ook niet netjes nee. Maar ik weet er te weinig vanaf om te oordelen. Wat dus niet betekent dat ik zeg dat er niets aan de hand is en dat misdadigers niet gestraft moeten worden, zoals jij over een Nederlands lid van de FARC zegt.quote:Op donderdag 18 december 2008 18:19 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ten minste een generaal van een campagne waar ook huurlingen aan meededen (en het leger getraind werd door Private Military Companies) staat nu terecht wegens oorlogsmisdaden. Over de rol van deze Private Military Companies in deze hoor ik zelden iemand. Het opleiden tot oorlogsmisdadiger is een zwaar iets.
Bullshit. Je bent er hier al een aantal keer op gewezen dat de FARC op de EU lijst van terroristische organisaties staat. Lidmaatschap van die organisaties is strafbaar.quote:Op donderdag 18 december 2008 18:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Jij legt me van alles in de mond. Ik heb me hier nergens uitgelaten over wel of niet straffen. Wel heb ik continu aangegeven dat de wensen van jou en een aantal anderen hier niet stroken met de Nederlandse wet.
Als zij individueel acties heeft ondernomen die volgens de accoorden van Geneve of het internationaal recht niet mogen is het zeker logisch om haar daarvoor rekenschap te laten afleggen. Of dit ter plekke volgens nationale wetgeving op een eerlijke manier kan, daar twijfel ik aan.
Dat ligt er maar aan voor wie ze vechten.quote:Op donderdag 18 december 2008 06:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Toon je ook dezelfde hardheid tegen Nederlanders die elders, voor geld, zijn gaan vechten?
Die kans is groot interdaad.quote:Op vrijdag 19 december 2008 00:20 schreef Halcon het volgende:
Als ik het zo hoor dan gaat ze de rechtbank niet halen, maar heeft ze al een Colombiaanse stropdas gekregen van haar linkse vriendjes van de FARC.
Spreek ik ergens over specifiek Nederlands of Colombiaans recht? Ik spreek over berechten conform internationaal recht. Ongeacht of het nu Colombia of een ander land is waar een gewapend conflict met diverse groepen aan de gang is, binnenlandse berechting is dan geen verzekering van een eerlijke procesgang o.a. omdat de staat onderdeel van het conflict is. De beste variant is dan een internationale rechtsgang die toetst aan algemeen geaccepteerd internationaal recht. Een aantal van deze tribunalen hebben we al voor diverse conflictgebieden.quote:Op vrijdag 19 december 2008 00:16 schreef Strani het volgende:
Ivo, ik begrijp dat je liever zou zien dat iemand als Tanja in Nederland berecht zou worden dan in Colombia. Zou dat echt eerlijk zijn? Als zij Colombianen onrecht heeft aangedaan, moet ze dan ook niet in Colombia worden berecht? En ja, het rechtsysteem zal hier niet net zo zijn als in Nederland, maar ook dát had ze kunnen weten voor ze deze kant opkwam.
Dus iemand die voor een regeringsgezinde militie in Colombia gaat vechten krijgt van jou geen kritiek? Ook al houdt die regeringsgezinde militie zich bezig met dezelfde praktijken alls de FARC?quote:Op donderdag 18 december 2008 23:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt er maar aan voor wie ze vechten.
Dat laat niet weg dat je van buiten Colombia nadrukkelijk kunt aandringen op berechting volgens internationale normen, van allen die betrokken zijn bij het gewapende conflict. De Nederlandse ambassade heeft trouwens als taak om op zoiets toe te zien als het een Nederlands staatsburger betreft.quote:Op vrijdag 19 december 2008 15:11 schreef Strani het volgende:
Wat het recht betreft: Ik begrijp je punt maar zo is de realiteit momenteel nou eenmaal niet in Colombia en dát had Tanja dus kunnen weten. Ze wist dat als ze gepakt zou worden, ze berecht zou kunnen worden door de Colombiaanse staat omdat deze, hoe je het ook wendt of keert, het Colombiaanse volk vertegenwoordigt.
In dit soort gevallen zouden ze zich niet druk moeten maken om Nederlandse staatsburgers. Vandaar ook dat men het paspoort zou moeten intrekken. Dan kan ze het lekker zelf uitzoeken.quote:Op vrijdag 19 december 2008 16:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat laat niet weg dat je van buiten Colombia nadrukkelijk kunt aandringen op berechting volgens internationale normen, van allen die betrokken zijn bij het gewapende conflict. De Nederlandse ambassade heeft trouwens als taak om op zoiets toe te zien als het een Nederlands staatsburger betreft.
dat gevoel heb ik ook. wel kut voor die familie.quote:Op vrijdag 19 december 2008 01:17 schreef Halcon het volgende:
Volgens mij is Tanja vooral hartstikke dood inmiddels.
Ach, het is zoals een subprime hypotheek. Die boek je al af voor dat die daadwerkelijk de laatste adem uitblaast.quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat gevoel heb ik ook. wel kut voor die familie.
Jij ziet dus echt geen verschil tussen de Colombiaanse regering en de FARC?quote:Op vrijdag 19 december 2008 06:48 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Spreek ik ergens over specifiek Nederlands of Colombiaans recht? Ik spreek over berechten conform internationaal recht. Ongeacht of het nu Colombia of een ander land is waar een gewapend conflict met diverse groepen aan de gang is, binnenlandse berechting is dan geen verzekering van een eerlijke procesgang o.a. omdat de staat onderdeel van het conflict is. De beste variant is dan een internationale rechtsgang die toetst aan algemeen geaccepteerd internationaal recht. Een aantal van deze tribunalen hebben we al voor diverse conflictgebieden.
er zijn wel wat dingen te vinden over haar familie en ik geloof niet dat het een extreem links nest is.quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:22 schreef Viajero het volgende:
En het lijkt mij ook dat Tanja inmiddels dood is. Of ik medelijden heb met de familie kan ik niet zeggen omdat ik niet weet in hoeverre ze haar gesteund of zelfs geindoctrineerd hebben. Als ze uit zo'n extreem links nest komt waar de FARC wordt bewonderd omdat ze zichzelf links noemen dan lijkt het me eerder een goede les voor de familie.
Oorlogsmisdaden etc.quote:Op maandag 15 december 2008 15:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Waarom? FARC heeft het niet gemunt op Nederland. Die Tanja ook niet.
je praat tegen een ondoordringbare muur van linkse hypocretie.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:11 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Oorlogsmisdaden etc.
FARC is een criminele organisatie.
Je blijft al weerlegde argumenten herhalen. De Nederlandse staat mag niemand statenloos maken. Dat staat in internationale verdragen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 17:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
In dit soort gevallen zouden ze zich niet druk moeten maken om Nederlandse staatsburgers. Vandaar ook dat men het paspoort zou moeten intrekken. Dan kan ze het lekker zelf uitzoeken.
Zolang regeringen in Zuid-Amerika een reputatie hebben van het ondersteunen (al of niet openlijk) van regeringsgezinde of grootgrondbezittersgezinde milities kan ik inderdaad geen verschil zien. Op het moment dat ook alle rechtse milties even hard aangepakt worden valt er een verschil te maken.quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:19 schreef Viajero het volgende:
[..]
Jij ziet dus echt geen verschil tussen de Colombiaanse regering en de FARC?
Oorlogsmisdaden vallen onder de accoorden van Geneve. Daar mag de FARC zeker op afgerekend worden. Net zoals allerhande andere gewapende groepen in die regio. Over de andere gewapende groepen in deze regio hoor ik maar wenigen hier. Over hypocriet gesproken....quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:11 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Oorlogsmisdaden etc.
FARC is een criminele organisatie.
Ok, einde discussie. Zoveel onwetendheid en vooroordelen kan ik niet tegenop.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Zolang regeringen in Zuid-Amerika een reputatie hebben van het ondersteunen (al of niet openlijk) van regeringsgezinde of grootgrondbezittersgezinde milities kan ik inderdaad geen verschil zien. Op het moment dat ook alle rechtse milties even hard aangepakt worden valt er een verschil te maken.
de nederlandse staat mag dat niet omdat we het braafste jongetje van de klas zijn. op de lange termijn prima, op de korte veel incasseren.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:40 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Je blijft al weerlegde argumenten herhalen. De Nederlandse staat mag niemand statenloos maken. Dat staat in internationale verdragen.
huh ?quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Zolang regeringen in Zuid-Amerika een reputatie hebben van het ondersteunen (al of niet openlijk) van regeringsgezinde of grootgrondbezittersgezinde milities kan ik inderdaad geen verschil zien. Op het moment dat ook alle rechtse milties even hard aangepakt worden valt er een verschil te maken.
midden en centraal staan niet bekend om hun humanisme.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:51 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
huh ?
over welke regeringen heb je het ?
1e hit op google uit een betrouwbare bron:quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ok, einde discussie. Zoveel onwetendheid en vooroordelen kan ik niet tegenop.
quote:Een vrouw protesteert tegen de paramilitaire beweging AUC op 16 juli 2007. De tekst op het kartonnen silhouet betekent ,,Ik was vermoord door staatsterrorisme.'' (Foto AFP)
Paramilitairen Colombia staken vredesproces
Gepubliceerd: 25 juli 2007 12:36 | Gewijzigd: 22 augustus 2008 17:41
Bogotá, 25 juli. De paramilitaire beweging AUC in Colombia bevriest verdere medewerking aan het vredesproces omdat ze boos is over een uitspraak van het Hooggerechtshof. Het Hof haalde onlangs een streep door een bepaling in de ‘Wet Vrede & Gerechtigheid’ waardoor veroordeelde para’s nu niet langer de politiek in kunnen.
* Overzicht - Meer buitenlands nieuws
De omstreden wet is het resultaat van de onderhandelingen die de regering en de AUC-top in 2003 afrondden. Ze voorziet erin dat de para’s strafvermindering krijgen in ruil voor ontwapening, demobilisatie, medewerking met justitie en financiële compensatie van hun slachtoffers. In ruil hiervoor krijgen alle AUC-strijders maximaal acht jaar celstraf opgelegd en kunnen ze niet uitgeleverd worden aan de Verenigde Staten.
Volgens de para’s is hun tijdens de onderhandelingen met de regering beloofd dat zij konden herintreden in de maatschappij, waaronder ook in de politiek. Maar op 11 juli oordeelde het Hof dat de misdaden waarvoor de hoge para’s veroordeeld kunnen worden neerkomen op criminele samenspanning en niet op hoogverraad. De para’s willen op hoogverraad veroordeeld worden, omdat dit een ‘politiek’ (en geen ‘gewoon’) vergrijp is, waarmee ze het recht behouden zich verkiesbaar te stellen voor een publiek ambt.
De afgelopen jaren ontwapenden bijna alle paramilitaire blokken. De leiders gingen de cel in afwachting van hun veroordelingen. Enkelen legden verplichte bekentenissen af waarin ze naar waarheid alle gruweldaden opbiechten en massagraven aanwijzen. Van het inleveren van de oorlogsbuit ter compensatie van de slachtoffers is nog niets terechtgekomen. Aan deze twee stappen schorten de para’s nu hun medewerking op.
President Uribe bekritiseerde het Hof gisteren. Hij zei dat enkele duizenden op individuele basis gedemobiliseerde guerrillero’s van de linkse FARC wel veroordeeld werden voor landverraad, en dit ook voor AUC’ers moet gelden.
Dit jaar kwamen hoge militairen en volksvertegenwoordigers en ministers uit Uribe’s regeringscoalitie in opspraak toen uitlekte dat ze banden met para’s onderhielden. Er is bovendien al langer kritiek op de demobilisatie. De para’s zouden vooral oud schroot als wapens hebben ingeleverd. Ook hebben sommigen zich gehergroepeerd als ‘privébeveiligers’ en hun criminele activiteiten (afpersing, drugshandel) voortgezet. (AFP)
quote:
Even een ander stukje vet gemaakt. Die politici van Uribe's partij zijn ontslagen en opgepakt. De regering steunt de AUC niet, maar heeft een amnestie regeling met ze. Diezelfde regeling werd ook aan de FARC aangeboden, maar die bleven liever doorgaan met hun terrorisme. Uribe heeft gezorgd voor openheid, daarom komen nu banden van bepaalde politici met de AUC naar buiten. Die politici worden hiervoor aangepakt.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:58 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
1e hit op google uit een betrouwbare bron:
http://www.nrc.nl/buitenl(...)_staken_vredesproces
[Een vrouw protesteert tegen de paramilitaire beweging AUC op 16 juli 2007. De tekst op het kartonnen silhouet betekent ,,Ik was vermoord door staatsterrorisme.'' (Foto AFP)
Paramilitairen Colombia staken vredesproces
Gepubliceerd: 25 juli 2007 12:36 | Gewijzigd: 22 augustus 2008 17:41
Bogotá, 25 juli. De paramilitaire beweging AUC in Colombia bevriest verdere medewerking aan het vredesproces omdat ze boos is over een uitspraak van het Hooggerechtshof. Het Hof haalde onlangs een streep door een bepaling in de ‘Wet Vrede & Gerechtigheid’ waardoor veroordeelde para’s nu niet langer de politiek in kunnen.
* Overzicht - Meer buitenlands nieuws
De omstreden wet is het resultaat van de onderhandelingen die de regering en de AUC-top in 2003 afrondden. Ze voorziet erin dat de para’s strafvermindering krijgen in ruil voor ontwapening, demobilisatie, medewerking met justitie en financiële compensatie van hun slachtoffers. In ruil hiervoor krijgen alle AUC-strijders maximaal acht jaar celstraf opgelegd en kunnen ze niet uitgeleverd worden aan de Verenigde Staten.
Volgens de para’s is hun tijdens de onderhandelingen met de regering beloofd dat zij konden herintreden in de maatschappij, waaronder ook in de politiek. Maar op 11 juli oordeelde het Hof dat de misdaden waarvoor de hoge para’s veroordeeld kunnen worden neerkomen op criminele samenspanning en niet op hoogverraad. De para’s willen op hoogverraad veroordeeld worden, omdat dit een ‘politiek’ (en geen ‘gewoon’) vergrijp is, waarmee ze het recht behouden zich verkiesbaar te stellen voor een publiek ambt.
De afgelopen jaren ontwapenden bijna alle paramilitaire blokken. De leiders gingen de cel in afwachting van hun veroordelingen. Enkelen legden verplichte bekentenissen af waarin ze naar waarheid alle gruweldaden opbiechten en massagraven aanwijzen. Van het inleveren van de oorlogsbuit ter compensatie van de slachtoffers is nog niets terechtgekomen. Aan deze twee stappen schorten de para’s nu hun medewerking op.
President Uribe bekritiseerde het Hof gisteren. Hij zei dat enkele duizenden op individuele basis gedemobiliseerde guerrillero’s van de linkse FARC wel veroordeeld werden voor landverraad, en dit ook voor AUC’ers moet gelden.
Dit jaar kwamen hoge militairen en volksvertegenwoordigers en ministers uit Uribe’s regeringscoalitie in opspraak toen uitlekte dat ze banden met para’s onderhielden. Er is bovendien al langer kritiek op de demobilisatie. De para’s zouden vooral oud schroot als wapens hebben ingeleverd. Ook hebben sommigen zich gehergroepeerd als ‘privébeveiligers’ en hun criminele activiteiten (afpersing, drugshandel) voortgezet. (AFP)]
Ow, die keur ik ook af. Maar daar gaat dit topic niet over.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:43 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Oorlogsmisdaden vallen onder de accoorden van Geneve. Daar mag de FARC zeker op afgerekend worden. Net zoals allerhande andere gewapende groepen in die regio. Over de andere gewapende groepen in deze regio hoor ik maar wenigen hier. Over hypocriet gesproken....
quote:Colombia op straat tegen paramilitairen
BOGOTÁ, 20 februari 2008 (IPS) - Actiegroepen in Colombia willen op 6 maart massaal manifesteren tegen de aanhoudende moordpartijen door extreemrechtse paramilitairen. In de hele wereld gaan ook vakbonden actie voeren.
De Colombiaanse Beweging van Slachtoffers van Misdaden door de Staat (Movice) houdt op 6 maart haar vierde bijeenkomst in de Colombiaanse hoofdstad Bogotá. Deze keer willen de initiatiefnemers ook massaal betogen tegen extreemrechtse paramilitairen en hun politieke en economische handlangers.
Ook in het buitenland zal het protest te horen zijn. De Internationale Vakbondsfederatie heeft al haar leden in 150 landen opgeroepen om op 6 maart te manifesteren aan Colombiaanse ambassades en consulaten. Ze herdenken de 2.574 vakbondsmensen die al vermoord werden door paramilitair geweld in Colombia.
Syndicol, een samenwerking tussen de Belgische vakbonden ACV en ABVV en gevluchte vakbondswerkers uit Colombia, bekijkt of het op 6 maart voor het Europees Parlement in Brussel kan betogen. Syndicol voerde ook al in december in Brussel actie voor Colombiaanse vakbondsactivisten.
Stroomversnelling
De verschillen met de massale marsen tegen de FARC die begin deze maand in Colombia en in tientallen andere landen werden gehouden, zijn frappant. De linkse guerrilla staat bekend om haar ontvoeringen en andere mensenrechtenschendingen. De manifestaties, waarvan ‘Colombia, dat ben ik’ een van de slogans was, kregen de volle steun van de rechtse regering van Álvaro Uribe. Bedrijven gaven hun werknemers vrij. De Colombiaanse president mobiliseerde ook in het buitenland via de diplomatieke posten.
De manifestaties van 6 maart krijgt die officiële steun niet. De belangrijkste adviseur van de president, José Obdulio Gaviria, zette zelfs heel wat kwaad bloed door te beweren dat de FARC achter de betogingen van 6 maart zit.
Ecopetrol, een semioverheidsbedrijf, gaf zijn werknemers vrij voor de anti-FARC-demonstratie maar dreigt met sancties tegen wie op 6 maart niet op het werk verschijnt. In het zuidwestelijke departement Nariño, waar de oorlog tussen regeringstroepen, paramilitairen en rebellen het hevigst woedt, werden organisaties die voor de manifestatie mobiliseerden, “militair doelwit” verklaard door een plaatselijke paramilitaire groep.
Dat zijn wij
Movice lijkt de sterke polarisering te willen neutraliseren. De organisatoren van de manifestatie vragen deelnemers alleen foto’s van slachtoffers mee te dragen. De centrale slogan wordt ‘Colombia, dat zijn wij allemaal’.
“Als je zegt ‘Colombia, dat ben ik’, zoals in de vorige mars, dan zeg je dat je alleen het Colombia erkent dat zoals jij denkt”, zegt psychologe Claudia Girón, lid van Movice. “Wij vinden de pluraliteit, de diversiteit belangrijk. Het is belangrijker te zeggen dat we allemaal Colombia zijn, ook al houden we er niet allemaal hetzelfde mening op na.”
Bij het Colombiaanse gerecht staan 90.000 slachtoffers van paramilitair geweld geregistreerd, maar het werkelijke cijfer overschrijdt de 4 miljoen, merendeels boeren die van hun grond verdreven zijn. Meer dan 1.700 inheemse inwoners werden vermoord.
De paramilitairen lieten 15.000 mensen verdwijnen, al dan niet met de hulp van de officiële ordediensten. Van 1982 tot 2005 richtten ze meer dan 3.500 bloedbaden aan. Vier op vijf mensenrechtenschendingen van de afgelopen jaren werden door paramilitairen gepleegd.
In 2002 leidden onderhandelingen met de regering tot een staakt-het-vuren. De paramilitairen ontwapenden gedeeltelijk maar sindsdien doodden ze jaarlijks nog 600 personen, zegt Movice.
De paramilitaire leiders zelf beweren dat ze een derde van het parlement controleren. Justitie verdenkt zo’n 75 politici, de meeste regeringsgezind, ervan banden te hebben met deze illegale groepen, onder hen de neef van de president, Mario Uribe. Onderzoekers naar dit schandaal van de zogeheten parapolitiek worden bedreigd. De voorbije twintig jaar werden 345 ambtenaren van het departement justitie vermoord.
Verder staan er veel krantenartikelen online (ook van rechtse kranten) waarin duidelijk gerapporteerd wordt dat de demobilisatie niet geleid heeft tot meer veiligheid, de paramilitairen gaan vrolijk verder, officieel onder criminele vlag. Destabilisatie van de samenleving dus.quote:'Leider paramilitairen Colombia vermoord'
donderdag 24 augustus 2006 11:15
(Novum/AP) - Carlos Castano, medeoprichter van de uiterst rechtse paramilitaire Zelfverdedigingsstrijdkrachten van Colombia (AUC) die twee jaar geleden plotseling verdween, is mogelijk op last van zijn broer vermoord. Dat heeft de Colombiaanse procureur-generaal Mario Iguaran woensdag voor het televisiestation RCN gezegd.
RCN interviewde twee getuigen van de veronderstelde moord - een chauffeur en een lid van het doodseskader dat Castano moest vermoorden. Procureur-generaal Iguaran zei dat het openbaar ministerie uit de verklaringen van de twee getuigen opmaakt dat Carlos Castano in opdracht van zijn broer Vicente is vermoord. Hij zei dat in de zaak vijf verdachten zijn aangehouden. Behalve Castano zouden ook vier van diens lijfwachten zijn omgebracht.
Vicente Castano heeft met de Colombiaanse regering onderhandeld over een demobilisatieplan. Mocht hij schuldig worden bevonden aan de moord op zijn broer, dan kan hij krachtens het vredesakkoord maximaal acht jaar gevangenisstraf krijgen.
Carlos Castano was een bekende figuur uit de Colombiaanse onderwereld. In de jaren '90 bundelde hij verschillende paramilitaire groepen onder de vlag van de AUC, die een bloedige oorlog tegen de linkse guerrillabeweging in Colombia en haar sympathisanten ontketenden. In de laatste jaren werd hij op een zijspoor gerangeerd. Volgens onbevestigde berichten is hij door andere leden van de AUC uit de weg geruimd omdat hij de Amerikaanse autoriteiten informatie wilde verschaffen over hun activiteiten op het gebied van de drugshandel. Zijn broer Vicente is door de Amerikaanse overheid als een belangrijke drugshandelaar aangeduid, maar de Colombiaanse justitie heeft voor hem nooit een aanhoudingsbevel afgegeven.
Wat wil je hier nou mee zeggen? Die berichten bewijzen ook niet dat de regering samenwerkt met de AUC.quote:Op vrijdag 19 december 2008 20:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Binnen de eerste pagina's van Googlehits kom ik nog wat recentere berichten tegen.
[url=http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2[art_id]=20371&cHash=9a9194a055]http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2[art_id]=20371&cHash=9a9194a055[/url]
[..]
http://www.elsevier.nl/we(...)olombia-vermoord.htm
[..]
Verder staan er veel krantenartikelen online (ook van rechtse kranten) waarin duidelijk gerapporteerd wordt dat de demobilisatie niet geleid heeft tot meer veiligheid, de paramilitairen gaan vrolijk verder, officieel onder criminele vlag. Destabilisatie van de samenleving dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |