Die kans is groot interdaad.quote:Op vrijdag 19 december 2008 00:20 schreef Halcon het volgende:
Als ik het zo hoor dan gaat ze de rechtbank niet halen, maar heeft ze al een Colombiaanse stropdas gekregen van haar linkse vriendjes van de FARC.
Spreek ik ergens over specifiek Nederlands of Colombiaans recht? Ik spreek over berechten conform internationaal recht. Ongeacht of het nu Colombia of een ander land is waar een gewapend conflict met diverse groepen aan de gang is, binnenlandse berechting is dan geen verzekering van een eerlijke procesgang o.a. omdat de staat onderdeel van het conflict is. De beste variant is dan een internationale rechtsgang die toetst aan algemeen geaccepteerd internationaal recht. Een aantal van deze tribunalen hebben we al voor diverse conflictgebieden.quote:Op vrijdag 19 december 2008 00:16 schreef Strani het volgende:
Ivo, ik begrijp dat je liever zou zien dat iemand als Tanja in Nederland berecht zou worden dan in Colombia. Zou dat echt eerlijk zijn? Als zij Colombianen onrecht heeft aangedaan, moet ze dan ook niet in Colombia worden berecht? En ja, het rechtsysteem zal hier niet net zo zijn als in Nederland, maar ook dát had ze kunnen weten voor ze deze kant opkwam.
Dus iemand die voor een regeringsgezinde militie in Colombia gaat vechten krijgt van jou geen kritiek? Ook al houdt die regeringsgezinde militie zich bezig met dezelfde praktijken alls de FARC?quote:Op donderdag 18 december 2008 23:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt er maar aan voor wie ze vechten.
Dat laat niet weg dat je van buiten Colombia nadrukkelijk kunt aandringen op berechting volgens internationale normen, van allen die betrokken zijn bij het gewapende conflict. De Nederlandse ambassade heeft trouwens als taak om op zoiets toe te zien als het een Nederlands staatsburger betreft.quote:Op vrijdag 19 december 2008 15:11 schreef Strani het volgende:
Wat het recht betreft: Ik begrijp je punt maar zo is de realiteit momenteel nou eenmaal niet in Colombia en dát had Tanja dus kunnen weten. Ze wist dat als ze gepakt zou worden, ze berecht zou kunnen worden door de Colombiaanse staat omdat deze, hoe je het ook wendt of keert, het Colombiaanse volk vertegenwoordigt.
In dit soort gevallen zouden ze zich niet druk moeten maken om Nederlandse staatsburgers. Vandaar ook dat men het paspoort zou moeten intrekken. Dan kan ze het lekker zelf uitzoeken.quote:Op vrijdag 19 december 2008 16:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat laat niet weg dat je van buiten Colombia nadrukkelijk kunt aandringen op berechting volgens internationale normen, van allen die betrokken zijn bij het gewapende conflict. De Nederlandse ambassade heeft trouwens als taak om op zoiets toe te zien als het een Nederlands staatsburger betreft.
dat gevoel heb ik ook. wel kut voor die familie.quote:Op vrijdag 19 december 2008 01:17 schreef Halcon het volgende:
Volgens mij is Tanja vooral hartstikke dood inmiddels.
Ach, het is zoals een subprime hypotheek. Die boek je al af voor dat die daadwerkelijk de laatste adem uitblaast.quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat gevoel heb ik ook. wel kut voor die familie.
Jij ziet dus echt geen verschil tussen de Colombiaanse regering en de FARC?quote:Op vrijdag 19 december 2008 06:48 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Spreek ik ergens over specifiek Nederlands of Colombiaans recht? Ik spreek over berechten conform internationaal recht. Ongeacht of het nu Colombia of een ander land is waar een gewapend conflict met diverse groepen aan de gang is, binnenlandse berechting is dan geen verzekering van een eerlijke procesgang o.a. omdat de staat onderdeel van het conflict is. De beste variant is dan een internationale rechtsgang die toetst aan algemeen geaccepteerd internationaal recht. Een aantal van deze tribunalen hebben we al voor diverse conflictgebieden.
er zijn wel wat dingen te vinden over haar familie en ik geloof niet dat het een extreem links nest is.quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:22 schreef Viajero het volgende:
En het lijkt mij ook dat Tanja inmiddels dood is. Of ik medelijden heb met de familie kan ik niet zeggen omdat ik niet weet in hoeverre ze haar gesteund of zelfs geindoctrineerd hebben. Als ze uit zo'n extreem links nest komt waar de FARC wordt bewonderd omdat ze zichzelf links noemen dan lijkt het me eerder een goede les voor de familie.
Oorlogsmisdaden etc.quote:Op maandag 15 december 2008 15:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Waarom? FARC heeft het niet gemunt op Nederland. Die Tanja ook niet.
je praat tegen een ondoordringbare muur van linkse hypocretie.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:11 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Oorlogsmisdaden etc.
FARC is een criminele organisatie.
Je blijft al weerlegde argumenten herhalen. De Nederlandse staat mag niemand statenloos maken. Dat staat in internationale verdragen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 17:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
In dit soort gevallen zouden ze zich niet druk moeten maken om Nederlandse staatsburgers. Vandaar ook dat men het paspoort zou moeten intrekken. Dan kan ze het lekker zelf uitzoeken.
Zolang regeringen in Zuid-Amerika een reputatie hebben van het ondersteunen (al of niet openlijk) van regeringsgezinde of grootgrondbezittersgezinde milities kan ik inderdaad geen verschil zien. Op het moment dat ook alle rechtse milties even hard aangepakt worden valt er een verschil te maken.quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:19 schreef Viajero het volgende:
[..]
Jij ziet dus echt geen verschil tussen de Colombiaanse regering en de FARC?
Oorlogsmisdaden vallen onder de accoorden van Geneve. Daar mag de FARC zeker op afgerekend worden. Net zoals allerhande andere gewapende groepen in die regio. Over de andere gewapende groepen in deze regio hoor ik maar wenigen hier. Over hypocriet gesproken....quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:11 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Oorlogsmisdaden etc.
FARC is een criminele organisatie.
Ok, einde discussie. Zoveel onwetendheid en vooroordelen kan ik niet tegenop.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Zolang regeringen in Zuid-Amerika een reputatie hebben van het ondersteunen (al of niet openlijk) van regeringsgezinde of grootgrondbezittersgezinde milities kan ik inderdaad geen verschil zien. Op het moment dat ook alle rechtse milties even hard aangepakt worden valt er een verschil te maken.
de nederlandse staat mag dat niet omdat we het braafste jongetje van de klas zijn. op de lange termijn prima, op de korte veel incasseren.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:40 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Je blijft al weerlegde argumenten herhalen. De Nederlandse staat mag niemand statenloos maken. Dat staat in internationale verdragen.
huh ?quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Zolang regeringen in Zuid-Amerika een reputatie hebben van het ondersteunen (al of niet openlijk) van regeringsgezinde of grootgrondbezittersgezinde milities kan ik inderdaad geen verschil zien. Op het moment dat ook alle rechtse milties even hard aangepakt worden valt er een verschil te maken.
midden en centraal staan niet bekend om hun humanisme.quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:51 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
huh ?
over welke regeringen heb je het ?
1e hit op google uit een betrouwbare bron:quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ok, einde discussie. Zoveel onwetendheid en vooroordelen kan ik niet tegenop.
quote:Een vrouw protesteert tegen de paramilitaire beweging AUC op 16 juli 2007. De tekst op het kartonnen silhouet betekent ,,Ik was vermoord door staatsterrorisme.'' (Foto AFP)
Paramilitairen Colombia staken vredesproces
Gepubliceerd: 25 juli 2007 12:36 | Gewijzigd: 22 augustus 2008 17:41
Bogotá, 25 juli. De paramilitaire beweging AUC in Colombia bevriest verdere medewerking aan het vredesproces omdat ze boos is over een uitspraak van het Hooggerechtshof. Het Hof haalde onlangs een streep door een bepaling in de ‘Wet Vrede & Gerechtigheid’ waardoor veroordeelde para’s nu niet langer de politiek in kunnen.
* Overzicht - Meer buitenlands nieuws
De omstreden wet is het resultaat van de onderhandelingen die de regering en de AUC-top in 2003 afrondden. Ze voorziet erin dat de para’s strafvermindering krijgen in ruil voor ontwapening, demobilisatie, medewerking met justitie en financiële compensatie van hun slachtoffers. In ruil hiervoor krijgen alle AUC-strijders maximaal acht jaar celstraf opgelegd en kunnen ze niet uitgeleverd worden aan de Verenigde Staten.
Volgens de para’s is hun tijdens de onderhandelingen met de regering beloofd dat zij konden herintreden in de maatschappij, waaronder ook in de politiek. Maar op 11 juli oordeelde het Hof dat de misdaden waarvoor de hoge para’s veroordeeld kunnen worden neerkomen op criminele samenspanning en niet op hoogverraad. De para’s willen op hoogverraad veroordeeld worden, omdat dit een ‘politiek’ (en geen ‘gewoon’) vergrijp is, waarmee ze het recht behouden zich verkiesbaar te stellen voor een publiek ambt.
De afgelopen jaren ontwapenden bijna alle paramilitaire blokken. De leiders gingen de cel in afwachting van hun veroordelingen. Enkelen legden verplichte bekentenissen af waarin ze naar waarheid alle gruweldaden opbiechten en massagraven aanwijzen. Van het inleveren van de oorlogsbuit ter compensatie van de slachtoffers is nog niets terechtgekomen. Aan deze twee stappen schorten de para’s nu hun medewerking op.
President Uribe bekritiseerde het Hof gisteren. Hij zei dat enkele duizenden op individuele basis gedemobiliseerde guerrillero’s van de linkse FARC wel veroordeeld werden voor landverraad, en dit ook voor AUC’ers moet gelden.
Dit jaar kwamen hoge militairen en volksvertegenwoordigers en ministers uit Uribe’s regeringscoalitie in opspraak toen uitlekte dat ze banden met para’s onderhielden. Er is bovendien al langer kritiek op de demobilisatie. De para’s zouden vooral oud schroot als wapens hebben ingeleverd. Ook hebben sommigen zich gehergroepeerd als ‘privébeveiligers’ en hun criminele activiteiten (afpersing, drugshandel) voortgezet. (AFP)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |