abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63976023
Mijn dochter heeft vandaag opgebiecht dat ze gefraudeerd heeft met haar OV-kaart. Ze is net afgestudeerd en heeft in plaats van de kaart in te leveren deze als vermist opgegeven en is blijven reizen met de kaart. Bij een controle van de NS is ze tegen de lamp gelopen en is haar kaart ingenomen. Ze was behoorlijk overstuur en heeft heel erge spijt. Als moeder ben ik natuurlijk erg teleurgesteld, zo heb ik haar uiteraard niet opgevoed. Ze dacht zelf er makkelijk mee weg te komen en ze kent veel mensen die dit ook doen.

Ik maak me wel zorgen over wat er nu gaat gebeuren. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat de IB-Groep om met een dergelijke casus? Leggen ze een boete op of wordt er ook aangifte gedaan? Ik heb zelf een enigszins juridische achtergrond en ik kan me zodoende voorstellen dat ze kan worden gedagvaard en er fraude ten laste zal worden gelegd. Wordt er wellicht een transactievoorstel gedaan? Mijn dochter is momenteel aan het solliciteren een registratie in de justitiële documentatie zou daarom erg ongunstig zijn.

Ik hoop dat iemand mij meer informatie kan geven en hopelijk enigszins gerust kan stellen. Mijn dochter zal toch niet de enige zijn die dit is overkomen. Ik begrijp helemaal dat jullie mijn dochter zullen veroordelen en er zullen hier ongetwijfeld nare dingen worden geschreven. Ik ben zelf natuurlijk ook erg boos, maar wil benadrukken dat ik vooral inhoudelijke reacties erg op prijs zou stellen. Alvast veel dank voor serieuze reacties.

Y.
pi_63976061
Schopje WGR lijkt me beter of niet?
pi_63976069
Hoogstwaarschijnlijk moet zij de kosten van de OV jaarkaart in het geheel terug betalen. Of er verder nog andere sancties zijn wil ik zelf ook wel weten.
pi_63976118
Sowieso kan je de kosten á 78 euro per halve maand terug betalen. Wat er verder zal gebeuren ben ik ook wel benieuwd naar.
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:41:03 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_63976133
Nederlandse rechtsysteem kennende zal ze een jaartje of 10 moeten brommen. Als ze de conducteur had vermoord daarintegen was ze inmiddels al weer op vrije voeten geweest
  Redactie Frontpage vrijdag 12 december 2008 @ 23:41:58 #6
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_63976161
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:40 schreef Dennis101 het volgende:
Sowieso kan je de kosten á 78 euro per halve maand terug betalen. Wat er verder zal gebeuren ben ik ook wel benieuwd naar.
68 euro
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:42:22 #7
186123 citroensjap
Just squeeze it!
pi_63976172
Ik denk een forse boeten, kijk anders even op. http://www.boetes.nl/
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:45:05 #8
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63976255
-> WGR
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  Redactie Frontpage vrijdag 12 december 2008 @ 23:47:54 #9
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_63976348
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:42 schreef citroensjap het volgende:
Ik denk een forse boeten, kijk anders even op. http://www.boetes.nl/
je hebt meer aan de IB-groep lijkt me
quote:
Onterecht bezit OV-studentenkaart

Als je je OV-studentenkaart te laat inlevert, heb je een schuld door onterecht bezit van de OV-studentenkaart. De IB-Groep verrekent een dergelijke schuld met je studiefinanciering. Kunnen we de schuld niet met je studiefinanciering verrekenen, dan krijg je een acceptgiro.

Je kunt het bedrag in één keer met de acceptgiro betalen òf je vraagt een betalingsregeling aan met onderstaand formulier.
> Verzoek betalingsregeling schuld OV-studentenkaart (pdf-bestand)
Het is voordeliger als je het bedrag in één keer betaalt, omdat je dan geen rente hoeft te betalen. Kun je het bedrag niet in één keer betalen, vraag dan vóór de vervaldatum de betalingsregeling aan (de vervaldatum staat op de acceptgiro). Als je gebruik maakt van de betalingsregeling, wordt er wel rente over het bedrag berekend. Doe je niets, dan wordt de schuld overgedragen aan een deurwaarder. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om bij de IB-Groep een betalingsregeling aan te vragen.
Ze hebben er ook een folder over (opent PDF)
With four other people
And aliens
pi_63976359
http://www.ib-groep.nl/pa(...)/Onterecht_bezit.asp

En ja er wordt aangifte van gedaan bij de poltie, want er is tenslotte ook mee zwart gereden.

Je dochter is de enige inderdaad niet. Er zijn genoeg nieuwsberichten te vinden over exstudenten die zwartrijden met hun oude ov.

En qua solliciteren.. Het ligt er net aan waar je dochter op solliciteert natuurlijk.
pi_63976365
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:41 schreef Etcetera het volgende:

[..]

68 euro
Klopt inderdaad.

Verder als je op de site van de IB groep kijkt wordt er geen woord gerept over boetes, aangiften of andere andere vormen straffen. Alleen dat je van de maanden dat je onterecht in bezit bent geweest van de OV-kaart je kosten kan terug betalen, á 68 euro per halve maand dus.

pi_63976397
Dank voor de snelle reacties. Ik begrijp dat deze zaak onder de Wet Gemeenschappelijke Regelingen zal vallen, maar ik ben vooral benieuwd hoe de IB-Groep daadwerkelijk handelt in dit soort gevallen. Heeft iemand iets dergelijks (zelf of in omgeving) meegemaakt?
pi_63976470
Wat er al gezegd wordt, het is 68 euro per halve maand dat je hem onterecht in bezit heb. Ik weet niet of er nog iets overheen komt in de zin van straf, maar daar staat niks over vermeld volgens mij.
pi_63976489
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:48 schreef quirina het volgende:

En ja er wordt aangifte van gedaan bij de poltie, want er is tenslotte ook mee zwart gereden.

Je dochter is de enige inderdaad niet. Er zijn genoeg nieuwsberichten te vinden over exstudenten die zwartrijden met hun oude ov.

En qua solliciteren.. Het ligt er net aan waar je dochter op solliciteert natuurlijk.
Bij zwartrijden wordt er in principe geen aangifte gedaan bij de politie.
pi_63976503
De informatie over onterecht bezit hadden wij inderdaad al gevonden, maar ik maak me vooral zorgen over de valse aangifte. Ik heb ooit in de media wel gelezen dat de IB-Groep fraudeurs harder wilde gaan aanpakken, maar doen ze dit ook daadwerkelijk? En op welke termijn valt er een reactie te verwachten?
pi_63976543
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:37 schreef yke het volgende:
Mijn dochter is momenteel aan het solliciteren een registratie in de justitiële documentatie zou daarom erg ongunstig zijn.
Tja, ik maak de opmerking toch: Hier had ze natuurlijk ook aan kunnen denken op het moment dat ze de kaart (onterecht) als vermist opgaf. Berouw komt altijd na de zonde.

Maar om inhoudelijk te reageren: ik zou er in ieder geval van uit gaan dat ze een (flinke!) boete gaat krijgen. Hetzij van justitie of misschien ook wel de 68 euro p/m terugbetalen van de IBG.
Verder kan ik mij zeer goed voorstellen dat ze haar idd. willen gaan dagvaarden in verband met fraude, ik weet alleen niet hoe zwaar justitie momenteel tilt aan dit soort zaken.

Er zijn hier een aantal users met een juridische achtergrond die je wat gerichter advies kunnen geven, die weten dit topic vast ook wel te vinden
pi_63976659
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:55 schreef Locusta het volgende:

[..]

Tja, ik maak de opmerking toch: Hier had ze natuurlijk ook aan kunnen denken op het moment dat ze de kaart (onterecht) als vermist opgaf. Berouw komt altijd na de zonde.

(...)

Er zijn hier een aantal users met een juridische achtergrond die je wat gerichter advies kunnen geven, die weten dit topic vast ook wel te vinden
Je opmerking is volkomen terecht en daar heb ik haar natuurlijk ook op gewezen. Ik hoop van harte dat de juristen hier mij van meer informatie kunnen voorzien en wellicht een ervaringsdeskundige die weet hoe de IB-Groep doorgaans handelt.
  Redactie Frontpage zaterdag 13 december 2008 @ 00:01:27 #18
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_63976682
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:53 schreef yke het volgende:
De informatie over onterecht bezit hadden wij inderdaad al gevonden, maar ik maak me vooral zorgen over de valse aangifte. Ik heb ooit in de media wel gelezen dat de IB-Groep fraudeurs harder wilde gaan aanpakken, maar doen ze dit ook daadwerkelijk? En op welke termijn valt er een reactie te verwachten?
valse aangifte ze heeft zwart gereden, gezegd dat ze d'r OV kwijt was en is er vrolijk mee verder gaan reizen. als daar aangifte van wordt gedaan is dat terecht lijkt me.

en persoonlijk denk ik dat IBG harder optreedt tegen mensen die onterecht stufi ontvangen dan tegen mensen die zwart rijden op hun OV. maar dat denk ik hoor geen idee of dat klopt
With four other people
And aliens
pi_63976834
Voor de valse aangifte kan je maximaal een celstraf van een jaar krijgen of een boete van de derde categorie. Heb alleen nog niet kunnen vinden of dat ook echt gaat gebeuren.

Kwam via google een oud fok topic tegen over hetzelfde onderwerp: Strafblad na OV inname

[ Bericht 6% gewijzigd door Dennis101 op 13-12-2008 00:15:29 ]
pi_63976913
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:01 schreef Etcetera het volgende:

[..]

valse aangifte ze heeft zwart gereden, gezegd dat ze d'r OV kwijt was en is er vrolijk mee verder gaan reizen. als daar aangifte van wordt gedaan is dat terecht lijkt me.

en persoonlijk denk ik dat IBG harder optreedt tegen mensen die onterecht stufi ontvangen dan tegen mensen die zwart rijden op hun OV. maar dat denk ik hoor geen idee of dat klopt
Valse aangifte van de verloren kaart uiteraard. Verder is onterecht gebruik maken van je OV kaar een vorm van onterecht stufi ontvangen (je OV kaart is namelijk een onderdeel van je studiefinanciering).
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:11:31 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63976927
Ongelofelijk dom zeg. Tering. Om die paar euro's, heeft ze al gesolliciteerd bij de Mc Donalds?
pi_63976980
Wel erg dom. Als je OV-kaart gescand gaat worden zeg je toch dat je 't vergeten bent? Kost je dan hoogstens 35 Euro.
!
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:14:26 #23
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63976996
Dit is fraude, valse aangifte, valsheid in geschrifte, enz. enz.
Oftewel ze is TERECHT de lul! Valse aangifte doen is een misdrijf, niet te verwarren met een overtreding...!
Hier kan je in principe de bak voor ingaan, en het zou goed zijn als dat zou gebeuren. Net goed voor mensen die onterecht mijn zitplaats innemen!
censuur :O
pi_63977063
Let trouwens niet op RemcoDelft, hij is 110 jaar en verzuurd of zo.
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:17:55 #25
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63977064
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Oftewel ze is TERECHT de lul! Valse aangifte doen is een misdrijf, niet te verwarren met een overtreding...!
Hier kan je in principe de bak voor ingaan, en het zou goed zijn als dat zou gebeuren. Net goed voor mensen die onterecht mijn zitplaats innemen!
In principe kun je voor een fiets stelen ook de bak ingaan.
pi_63977162
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:11 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

... Verder is onterecht gebruik maken van je OV kaar een vorm van onterecht stufi ontvangen (je OV kaart is namelijk een onderdeel van je studiefinanciering).
Natuurlijk niet, het is gewoon zwartrijden. De IBG heeft hier niets mee te maken, het is gewoon een ongeldig vervoersbewijs.
pi_63977180
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:13 schreef Koewam het volgende:
Wel erg dom. Als je OV-kaart gescand gaat worden zeg je toch dat je 't vergeten bent? Kost je dan hoogstens 35 Euro.
!
Je bent me net voor, elke mongool weet toch dat je dan zegt dat je geen kaartje hebt
pi_63977226
TS, laat je haar zelf voor de kosten opdraaien of lappen jullie als ouders het geld?
pi_63977297
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, het is gewoon zwartrijden. De IBG heeft hier niets mee te maken, het is gewoon een ongeldig vervoersbewijs.
Volgens mij blijft de OV-jaarkaart eigendom van de IB-groep, waardoor zij wel betrokken zijn. Maar wat de verdere consequenties zijn weet ik niet, TS ik zou morgen (als ze eigenlijk open zijn) even de IB-groep bellen en navraag doen.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_63977349
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die kaart is eigendom zelfs van de IBG, die heb je onterecht in bezit. Het is dus een vorm van onterechte studiefinanciering wat je dus 68 euro per halve kost dat je die kaart in bezit hebt gehad.

Het zwartrijden an sich is geen zaak voor de IBG inderdaad.
pi_63977419
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:28 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Volgens mij blijft de OV-jaarkaart eigendom van de IB-groep, waardoor zij wel betrokken zijn. Maar wat de verdere consequenties zijn weet ik niet, TS ik zou morgen (als ze eigenlijk open zijn) even de IB-groep bellen en navraag doen.
Volgens mij zijn het 2 dingen: 1) niet tonen geldig vervoersbewijs en 2) misbruik van een OV-jaarkaart.
pi_63977446
Ow en : Miljoenenverlies door fraude ov-kaart

Volgens dit artikel is het strafbaar. Maar ja. Weet niet precies hoe het zit.
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:38:28 #33
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63977504
quote:
Fraude? Bedoel je bedrog? Er wordt niemand bewogen tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld.
Valse aangifte? Voor zover ik kan zien heeft de dochter gezegd dat ze de kaart is kwijtgeraakt en heeft ze geen aangifte gedaan van diefstal ervan.
Valsheid in geschriften? Het reisdocument is niet valselijk opmaakt of vervalst; het is authentiek.
pi_63977515
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het 2 dingen: 1) niet tonen geldig vervoersbewijs en 2) misbruik van een OV-jaarkaart.
En 3) Fraude: Het doen van valse aangifte. Hierop staat, zoals ik al eerder zei maximaal een geldboete van de derde categorie of een gevangenis straf van 1 jaar.
pi_63977552
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Die kaart is eigendom zelfs van de IBG, die heb je onterecht in bezit. Het is dus een vorm van onterechte studiefinanciering wat je dus 68 euro per halve kost dat je die kaart in bezit hebt gehad.

Excuus, je hebt gelijk. Maar is het dan nog wel zwartrijden? Immers, je kan toch niet stellen dat je de IBG benadeeld doordat je een vermogensrecht gebruikt waar je geen recht op hebt, en vervolgens stelt dat dat vermogensrecht niet bestaat (ongeldig, dus waardeloos, vervoersbewijs)? Als ik het goed begrijp spant de IBG dus de NS voor z'n karretje.
pi_63977573
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:38 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Fraude? Bedoel je bedrog? Er wordt niemand bewogen tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld.
Valse aangifte? Voor zover ik kan zien heeft de dochter gezegd dat ze de kaart is kwijtgeraakt en heeft ze geen aangifte gedaan van diefstal ervan.
Valsheid in geschriften? Het reisdocument is niet valselijk opmaakt of vervalst; het is authentiek.
Je moet toch aangifte doen van verlies of diefstal om hem niet te hoeven in te leveren?
pi_63977607
quote:
!
quote:
Al die maanden ging het goed, mijn OV werd niet gecontroleerd en als er een scanapparaat zou komen, kon ik doen alsof ik mijn OV even kwijt was. Vorige week ben ik tegen de lamp gelopen. Ik moest mijn OV laten zien en toen werd er gelijk gevraagd of ze het konden controleren, ik zag geen apparaatje. Ik baalde meteen flink, maar het ze weigeren gaat ook weer niet. Mijn OV kwam natuurlijk voor op de blacklist en ik kreeg een boete en moest een nieuw kaartje kopen.
pi_63977623
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:41 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Je moet toch aangifte doen van verlies of diefstal om hem niet te hoeven in te leveren?
Tja, volgens mij moet je het bij de politie aangeven dat hij vermist is, de aangifte doorsturen naar de iBG en dan krijg je pas een nieuwe. Dus als dat zo is, is het een valse aangifte idd.
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:43:51 #39
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63977626
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:41 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Ik zie nu inderdaad dat je bij de politie een stempel moet halen op een formulier. Het is de vraag waar die stempel precies voor dient, maar als dat voor aangifte is, pleeg je inderdaad een misdrijf.
pi_63977647
Tjesus voor die 86 euro per maand had ik het wel geweten trouwens...
pi_63977666
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:43 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik zie nu inderdaad dat je bij de politie een stempel moet halen op een formulier. Het is de vraag waar die stempel precies voor dient, maar als dat voor aangifte is, pleeg je inderdaad een misdrijf.
Zonder aangifte van verlies of diefstal kun je geen nieuwe OV-kaart toegestuurd krijgen. Dus die stempel zal dan logischerwijs voor aangifte zijn.
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:46:22 #42
1238 SlamD
That's all Folks!
pi_63977683
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Aangezien het geen geldige kaart meer was, wordt er geen vergoeding voor betaald aan de NS en de busbedrijven. Dus het is niet echt een geval van onterecht ontvangen stufi aangezien het de IBG niets kost.
Denk dat het grootste probleem inderdaad de valse aangifte zal zijn.
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:46:23 #43
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_63977684
Ik kan me vergissen maar dit is een overtreding dus met strafblad en zo zal wel meevallen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_63977688
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:44 schreef Poepoog het volgende:
¤135,- per maand.
pi_63977711
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:46 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

¤135,- per maand.
Ja ok. Sorry moest 86 per halve maand zijn.
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:46 schreef Megumi het volgende:
Ik kan me vergissen maar dit is een overtreding dus met strafbald en zo zal wel meevallen.
Uh ja.
pi_63977737
Gelukkig heb ik voldoende juridische kennis om e.e.a. (gevangenisstraf e.d.) te relativeren. Nogmaals dank voor de andere reacties.

Iemand vroeg of wij als ouders de boete gaan betalen. Dit zijn wij nadrukkelijk niet van plan. Madame heeft willens en wetens gefraudeerd en daar moet je natuurlijk de consequenties van ondervinden. Als de boete buitensporig hoog is zullen wij misschien een gedeelte bijdragen. Ze verdient een passende straf, dat moge duidelijk zijn. Een strafblad lijkt mij persoonlijk een erg zware straf (het ging om twee of drie maanden onrechtmatig gebruik), maar dat valt helaas niet uit te sluiten.

[ Bericht 70% gewijzigd door yke op 13-12-2008 00:54:39 ]
pi_63977743
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:01 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Valse aangifte ja. Om je kaart als vermist op te geven moet je namelijk aangifte doen bij de politie.
pi_63977814
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:48 schreef yke het volgende:
Gelukkig heb ik voldoende juridische kennis om e.e.a. te relativeren. Nogmaals dank voor de andere reacties.
Nog even uit interesse, ga je haar alles laten dokken qua teruggave?
pi_63977883
Scorpie, ik had net mijn vorige bericht van 00:48 gewijzigd, zie uitleg aldaar.
pi_63977896
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:55 schreef yke het volgende:
Scorpie, ik had net mijn vorige bericht van 00:48 gewijzigd, zie uitleg aldaar.
Oke thanks!
pi_63978253
In de praktijk wordt er (met 99,9% waarschijnlijkheid) wel een schikking aangeboden in dit soort gevallen.
pi_63978311
Ik hoop het echt, Paricos... Mag ik vragen waarom je dat denkt?
pi_63978408
quote:
Het afgelopen jaar heeft de IB-Groep meer dan 29 duizend duplicaten van de OV-studentenkaart verstrekt. Een deel van de studenten claimt verlies of diefstal, maar bewaart de oude kaart om later te kunnen zwartrijden.

Voor studenten die bijna zijn afgestudeerd, is het een koud kunstje: ze gaan naar de politie en zeggen dat ze hun OV-kaart kwijt zijn. Ze krijgen dan een nieuwe pas voor ongeveer 32 euro. Studeren ze af, dan leveren ze hun officiële kaart in en kunnen ze nog maanden doorreizen op hun zogenaamd gestolen of verloren pas.

Van massale fraude wil de IB-Groep niet spreken. `Want er zullen ongetwijfeld studenten zijn van wie het verhaal klopt. Feit is dat ze, om een nieuwe pas te krijgen, aangifte moeten doen bij de politie', reageert een woordvoerder. `Als zij een valse verklaring afgeven, dan kunnen wij daar niet zo heel erg veel aan doen.'

De Groningse organisatie geeft de cijfercodes van gestolen OV-kaarten door aan de NS. `Die kunnen dan controleren of mensen niet met een verkeerde pas reizen, maar ik heb niet het idee dat dit op grote schaal gebeurt.'

Martijn den Dekker van de NS zegt echter dat de fraude met OV-kaarten hard wordt aangepakt, hoewel er nu alleen via steekproeven op misbruik wordt gecontroleerd. `Iedereen die we pakken, wordt overgedragen aan de politie. Fraude betekent een strafblad en dat solliciteert niet prettig.'

Om het misbruik van OV-kaarten te beteugelen, worden de cijfercodes die de IB-Groep aan de vervoersorganisaties doorgeeft in een digitaal bestand opgenomen. `Vanaf dit najaar gaan we extra controles invoeren', aldus Den Dekker. Die verwacht overigens dat het verschijnsel in de toekomst nagenoeg zal verdwijnen. `De invoering van de chipkaart zal dit soort fraude heel moeilijk maken.'
http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=9879

In dit artikel (uit 2006 alweer) wordt erover gesproken dat ze iedereen die ze pakken overgedragen wordt aan de politie en ze een strafblad krijgen voor fraude. In hoeverre dit bangmakerij is of dat ze dit echt doen weet ik uiteraard niet.
  zaterdag 13 december 2008 @ 01:21:47 #54
231865 Gabbylicious
Fuck my nickname
pi_63978410
Jezus wat dom
WOS'ser for life.
pi_63978642
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 01:16 schreef yke het volgende:
Nou het krijgen van een registratie wordt, zeker bij een eerste delict van deze zwaarte, wel als disproportioneel beschouwd gezien de gevolgen die het voor de verdachte kan hebben.

Neemt niet weg dat schikking, boete en schadevergoeding in de honderden Euro;s gaan lopen.
pi_63978892
Dat stelt me gerust Paricos, ik vermoed/hoop dat je verstand van zaken hebt? Een flinke boete lijkt me een harde maar rechtvaardige les voor haar.
pi_63979469
quote:
.... Mijn dochter zal toch niet de enige zijn die dit is overkomen. ....
Wel grappig hoe je dit zegt: Net alsof ze er zelf helemaal niks aan kon doen...
pi_63979775
iemand zei dat het het ibg niets kost maar ik denk dat de ns de kosten van die maanden dat ze haar ov onterecht had bij ibg gaat verhalen en die dus weer bij de onrechtmatige gebruiker.. Wat verder de straf wordt geen idee. Maar ben wel nieuwsgierig..
pi_63980021
Wacht even, hoe kan een NS conducteur in godsnaam zien dat je aan het frauderen bent?
OV-scan? Wat is dat? Is me in 5 jaar dagelijkse treinervaring nog nooit overkomen, Rotterdam CS - Den Haag HS
pi_63980050
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:41 schreef Buschetta het volgende:
Nederlandse rechtsysteem kennende zal ze een jaartje of 10 moeten brommen. Als ze de conducteur had vermoord daarintegen was ze inmiddels al weer op vrije voeten geweest
Hahaha, klopt.
  zaterdag 13 december 2008 @ 08:58:01 #61
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63980764
quote:
`De invoering van de chipkaart zal dit soort fraude heel moeilijk maken.'
Dit soort fraude is met de OV chipkaart niet eens meer nodig, die kan je gewoon kopieren
pi_63980958
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 02:42 schreef vicz het volgende:

[..]

Wel grappig hoe je dit zegt: Net alsof ze er zelf helemaal niks aan kon doen...
Ik doelde meer op de controle en het innemen van de kaart. Als ik mijn dochter mag geloven wordt er doorgaans nauwelijks gekeken naar die kaart, laat staat dat het nummr gecheckt wordt. Maar niet helemaal juist uitgedrukt inderdaad: ze was er zelf bij en nam het risico. De kans om tegen de lamp te lopen was volgens haar klein, maar -helaas voor haar- in deze groot genoeg.
pi_63981042
Ik vind dat je je als ouder wel erg druk maakt over wat er nu gaat gebeuren. Het is haar eigen keuze geweest dit te doen, ze is volwassen en zal de consequenties nu moeten dragen. Zeker gezien ze afgestudeerd is en een baan in justitie wilt gaan zoeken is dit gewoon zeer dom.

Maar goed, het is ook weer niet het einde van de wereld en het zal heus niet verpest zijn voor haar de rest van haar leven. We leven in Nederland.
Als ik zoiets zou flikken, zouden mijn ouders zich er niet mee gaan bemoeien en het me zelf laten uitzoeken. Zeker niet zoals jij nu doet paniekerig informatie opzoeken en hopen dat de straf niet te hoog zal zijn, en praten in termen van 'andere studenten deden dat ook' . Niks mee te maken, da's geen reden voor haar om ook maar zoiets te gaan doen.
  zaterdag 13 december 2008 @ 10:17:39 #64
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63981334
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 09:32 schreef yke het volgende:

[..]
Als ik mijn dochter mag geloven wordt er doorgaans nauwelijks gekeken naar die kaart, laat staat dat het nummr gecheckt wordt.
En af en toe controleren ze de streepjescode van de hele trein, speciaal voor mensen zoals je dochter...
pi_63981385
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En af en toe controleren ze de streepjescode van de hele trein, speciaal voor mensen zoals je dochter...
Maar goed, dan zeg je toch dat je geen kaartje hebt? Nog altijd goedkoper dan die hele OV kaart terug te betalen.
pi_63981444
quote:
Een strafblad lijkt mij persoonlijk een erg zware straf (het ging om twee of drie maanden onrechtmatig gebruik), maar dat valt helaas niet uit te sluiten.
Ow maar als je dochter 6 maanden zwart had gereden op die kaart dan was een strafblad wel tercht geweest. Het is toch tegenwoordig geen strafblad meer maar een aantekening. En niet alles wordt op elke goed gedrag verklaring vermeld.
  zaterdag 13 december 2008 @ 10:45:48 #67
165633 eriksd
The grand facade...
pi_63981620
Nouja komop jongens, hier gewoon een bezorgde moeder die het gedrag niet probeert te vergoeilijken. Dochter krijgt een boete en daarmee is de kous waarschijnlijk af. Er zitten hier zoveel mensen die gehoord hebben van strafrecht, die zouden toch ook moeten weten dat er een zekere menselijke maat gehanteerd wordt en de straf in verhouding moet staan tot het vergrijp. Kortom, dit loopt wel met een schikking/sisser af.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_63982072
Ik heb ook bijna een jaar op dezelfde manier zwart gereden. Dit is een bekende truc die regelmatig wordt toegepast.

Ik heb totaal geen gewetensbezwaren. Want wat is het verschil?

Een luiwammes die negen jaar over zijn studie doet en al die tijd gratis kan reizen.

Of iemand zoals ik die in vijf jaar tijd twee universitaire studies heeft afgerond en vervolgens een particuliere opleiding uit eigen zak heeft moeten financieren en tijdens die studie veel moest reizen en geen recht meer had op ov.

Gelukkig hebben ze mij wel nooit gecontroleerd. En het is inderdaad dom als je je kaart laat zien in zo'n geval, al kan ik me voorstellen dat je de eerste kunt zijn in een coupé en dus niets van de controle in de gaten hebt.
pi_63982446
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 11:17 schreef hetzwartegat het volgende:
Ik heb ook bijna een jaar op dezelfde manier zwart gereden. Dit is een bekende truc die regelmatig wordt toegepast.

Ik heb totaal geen gewetensbezwaren. Want wat is het verschil?

Een luiwammes die negen jaar over zijn studie doet en al die tijd gratis kan reizen.

Of iemand zoals ik die in vijf jaar tijd twee universitaire studies heeft afgerond en vervolgens een particuliere opleiding uit eigen zak heeft moeten financieren en tijdens die studie veel moest reizen en geen recht meer had op ov.

Gelukkig hebben ze mij wel nooit gecontroleerd. En het is inderdaad dom als je je kaart laat zien in zo'n geval, al kan ik me voorstellen dat je de eerste kunt zijn in een coupé en dus niets van de controle in de gaten hebt.
Wel nooit gecontroleerd? Vijf jaar voor 2 universitaire studies was toch wat krap blijkbaar.
pi_63982591
Deed ik ook en de mijne was ook afgenomen, Nooit meer iets van gehoord. (2 jaar geleden gebeurd)
And that is how I met your mother.
pi_63983041
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 01:16 schreef yke het volgende:
Waarom hoop je dat ze een schikking aanbieden? Het mag dan wel je dochter zijn, maar wat ze gedaan heeft is gewoon fout. En hoe of ze daarvoor moet boeten is toch haar probleem?
Als ik zoiets zou doen en mijn ouders die kwamen daarachter dan hadden ze ook gezegd zoek het zelf maar uit.
Waarom mild zijn en "hopen dat de staf e.d. niet al te hoog is"? Daar kan ik niet echt bij.
pi_63983215
TS:

De moraalridders zullen het hier niet mee eens zijn, maar ik zeg het toch maar.

Als de kaart alleen in beslag is genomen en je dochter zich verder niet heeft hoeven legitimeren, iets ondertekenen o.i.d. kan je altijd nog beweren dat de kaart wellicht door iemand anders is gevonden en gebruikt.
Oftewel, dat je dochter nergens iets vanaf weet. Het enige wat de NS hier tegenin kan brengen is de getuigenis van de conducteur dat de persoon die gebruik maakte van de kaart verdacht veel leek op de persoon op de foto van de kaart. Maar dat is dan ook alles.
  zaterdag 13 december 2008 @ 13:24:14 #73
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63984049
Heeft de dochter van TS nu daadwerkelijk aangifte van vermissing gedaan bij de politie? Dat lees ik namelijk nergens. Vermist opgeven kan ook bij IBG.
Als het alléén bij het IBG is, zal het allemaal best meevallen lijkt me.

Ik heb zelf mijn OV kaart (15 jaar geleden, dat wel), een half jaar te laat ingeleverd (hoe ik dat heb kunnen laten gebeuren is mij ook niet duidelijk ), en dat kostte me destijds de kosten van de kaart, zijnde 1100 gulden o.i.d. Te spreiden in maandtermmijnen, fl 119,- p.m.

Een jongere een jaar cel geven laten zitten voor een valse aangifte.
Ze heeft geen aangifte van een beroving van een miljoen gedaan en daarmee een verzekeringsuitkering opgestreken ofzo Ze heeft proberen te verdoezelen dat ze ging zwartrijden...
Als ik de verhalen mag geloven is dat dagelijkse praktijk voor de helft van de Randstedelijke bevolking...
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_63984226
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 13:24 schreef maedel het volgende:
Heeft de dochter van TS nu daadwerkelijk aangifte van vermissing gedaan bij de politie? Dat lees ik namelijk nergens. Vermist opgeven kan ook bij IBG.
Als het alléén bij het IBG is, zal het allemaal best meevallen lijkt me.

Ik heb zelf mijn OV kaart (15 jaar geleden, dat wel), een half jaar te laat ingeleverd (hoe ik dat heb kunnen laten gebeuren is mij ook niet duidelijk ), en dat kostte me destijds de kosten van de kaart, zijnde 1100 gulden o.i.d. Te spreiden in maandtermmijnen, fl 119,- p.m.

Een jongere een jaar cel geven laten zitten voor een valse aangifte.
Ze heeft geen aangifte van een beroving van een miljoen gedaan en daarmee een verzekeringsuitkering opgestreken ofzo Ze heeft proberen te verdoezelen dat ze ging zwartrijden...
Als ik de verhalen mag geloven is dat dagelijkse praktijk voor de helft van de Randstedelijke bevolking...
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:53 schreef yke het volgende:
Het is niet helemaal duidelijk, maar hier spreekt de moeder wel over een valse aangifte. Bij de politie of bij de IB-groep, is niet helemaal duidelijk.
Nee, tuurlijk krijgt ze geen gevangenisstraf. Maar wel een flinke boete. Waar ik me als ouder absoluut niet druk om zou maken en al helemaal niet aan zou bijdragen, als het bedrag erg hoog is kan normaal gesproken een betalingsregeling worden getroffen.
  zaterdag 13 december 2008 @ 13:37:58 #75
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_63984259
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 09:45 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vind dat je je als ouder wel erg druk maakt over wat er nu gaat gebeuren. Het is haar eigen keuze geweest dit te doen, ze is volwassen en zal de consequenties nu moeten dragen. Zeker gezien ze afgestudeerd is en een baan in justitie wilt gaan zoeken is dit gewoon zeer dom.

Maar goed, het is ook weer niet het einde van de wereld en het zal heus niet verpest zijn voor haar de rest van haar leven. We leven in Nederland.
Als ik zoiets zou flikken, zouden mijn ouders zich er niet mee gaan bemoeien en het me zelf laten uitzoeken. Zeker niet zoals jij nu doet paniekerig informatie opzoeken en hopen dat de straf niet te hoog zal zijn, en praten in termen van 'andere studenten deden dat ook' . Niks mee te maken, da's geen reden voor haar om ook maar zoiets te gaan doen.
Hoe weet jij zo zeker dat je ouders niet bezorgd zouden zijn om je toekomst en op zijn minst geïnteresseerd zouden zijn in de opvolgende loop van zaken?
Best kans dat ze tegenover jou stoer doen en keihard zeggen dat je het zelf uit moet zoeken, maar in de tussentijd wel uitzoeken/navragen wat de gevolgen zijn voor hun kind.

Er lijkt me een flink verschil tussen 'het je zelf laten uitzoeken' en er totaal niet in geïnteresseerd zijn...

Misschien vind je jezelf wel heel stoer met zulke ouders, maar als de nood aan de man is en jij boehoehoe roepend aan komt rennen en alles in puin ligt, zullen ze je vast nog wel helpen ook.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_63984273
hoezo is ze gepakt eigenlijk? normaal gesproken zie je het als ze kaarten scannen, dus dan zeg je gewoon dat je bent vergeten om een kaartje te kopen, of dat je anders de trein gemist had oid.

ja ik heb ook 8 maanden zo rondgereden
pi_63984354
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 13:37 schreef Dromer het volgende:

[..]

Hoe weet jij zo zeker dat je ouders niet bezorgd zouden zijn om je toekomst en op zijn minst geïnteresseerd zouden zijn in de opvolgende loop van zaken?
Best kans dat ze tegenover jou stoer doen en keihard zeggen dat je het zelf uit moet zoeken, maar in de tussentijd wel uitzoeken/navragen wat de gevolgen zijn voor hun kind.

Er lijkt me een flink verschil tussen 'het je zelf laten uitzoeken' en er totaal niet in geïnteresseerd zijn...

Misschien vind je jezelf wel heel stoer met zulke ouders, maar als de nood aan de man is en jij boehoehoe roepend aan komt rennen en alles in puin ligt, zullen ze je vast nog wel helpen ook.
Ik zeg toch niet dat ze niet bezorgd zouden zijn? Alleen zouden ze het me zelf laten oplossen en niet mijn problemen proberen op te gaan lossen, of al erover denken misschien bij te dragen aan de schuld. Zo wordt je wel volwassen, als je geleerd wordt je eigen puin op te ruimen.
Verder, zoals ik al zei: het wordt waarschijnlijk een boete en is niet het einde van de wereld. Het is niet een situatie waarbij de nood aan de man is.
  zaterdag 13 december 2008 @ 14:00:45 #78
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63984621
Ik denk dat elke ouder zich zorgen maakt over dergelijke dingen.
Bij mij thuis gold ook "wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten" en ik denkt bij TS ook.
Een strafblad is echter andere koek dan een flinke boete. Daar kom je niet meer vanaf.

En eerlijk gezegd, ik zou anders reageren als de dochter van TS de schuur van de buren had platgebrand uit verveling, of een oud vrouwtje van haar handtas beroofd.

Ik stam uit de periode dat de ov-kaart zo'n beetje werd ingevoerd, en destijds was het niet echt abnormaal die dingen te vervalsen (goede kleurenkopie met zilverpapier erop) of je ergens anders bij een tante in te laten schrijven om een uitwonende beurs te vangen.
Inderdaad, feitelijk is dat fraude, maar ook een beetje puberale naïviteit.
Een flinke geldboete en de dochter van TS doet noooooit meer zoiets.
Terwijl ik me afvraag of dat voor die kwajongens die schuurtjes platbranden en oude vrouwtjes beroven ook geldt.

Je moet dit wel een beetje in perspectief zien denk ik.
pi_63984661
Leuk geschreven TS, ik zou bijna denken dat hier echt een moeder aan het woord is..
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
pi_63984855
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 14:00 schreef maedel het volgende:
Ik denk dat elke ouder zich zorgen maakt over dergelijke dingen.
Bij mij thuis gold ook "wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten" en ik denkt bij TS ook.
Een strafblad is echter andere koek dan een flinke boete. Daar kom je niet meer vanaf.

En eerlijk gezegd, ik zou anders reageren als de dochter van TS de schuur van de buren had platgebrand uit verveling, of een oud vrouwtje van haar handtas beroofd.

Ik stam uit de periode dat de ov-kaart zo'n beetje werd ingevoerd, en destijds was het niet echt abnormaal die dingen te vervalsen (goede kleurenkopie met zilverpapier erop) of je ergens anders bij een tante in te laten schrijven om een uitwonende beurs te vangen.

Terwijl ik me afvraag of dat voor die kwajongens die schuurtjes platbranden en oude vrouwtjes beroven ook geldt.

Ach ja, een paar honderd euro per maand belasting ontduiken moet je natuurlijk ook in perspectief zien.

Flinke boete plus betalen voor het onterechte gebruik en een aantekening lijken me hier wel op zijn plaats.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 13 december 2008 @ 14:15:13 #81
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63984894
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 14:03 schreef dddour het volgende:
Leuk geschreven TS, ik zou bijna denken dat hier echt een moeder aan het woord is..
dat maakt voor de situatie toch niks uit, wie het verhaal vertelt?
pi_63985086
Nogmaals:
Je dochter heeft aangifte gedaan van vermissing. Dan kan iemand anders die kaart toch vinden en gaan gebruiken?
Als de conducteur de kaart alleen maar in beslag heeft genomen met de mededeling "je hoort nog van ons" kan je dochter toch gewoon het verhaal volhouden dat ze 'm is verloren...
pi_63985290
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:48 schreef quirina het volgende:
Er is helemaal niet zwart gereden. Dochter van TS moet gewoon de rekening voor het gebruik alsnog betalen, en heeft dan gewoon betaald voor het gebruik van die kaart.
  Donald Duck held zaterdag 13 december 2008 @ 15:30:24 #84
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_63986283
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 14:26 schreef koudhier het volgende:
Nogmaals:
Je dochter heeft aangifte gedaan van vermissing. Dan kan iemand anders die kaart toch vinden en gaan gebruiken?
Als de conducteur de kaart alleen maar in beslag heeft genomen met de mededeling "je hoort nog van ons" kan je dochter toch gewoon het verhaal volhouden dat ze 'm is verloren...
Zo'n conducteur heeft opsporingsbevoegdheid. Die mag dus strafbare feiten vaststellen en de identiteit vragen en vastleggen. Die heeft dus vast ook wel genoteerd dat degene die met de kaart reisde, degene was van wie die kaart ook echt was. Het proberen op een onbekende te schuiven zal dus niet lukken
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_63988458
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 14:00 schreef maedel het volgende:

En wij maar belasting betalen...
  zaterdag 13 december 2008 @ 18:33:35 #86
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_63989817
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 13:43 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat ze niet bezorgd zouden zijn? Alleen zouden ze het me zelf laten oplossen en niet mijn problemen proberen op te gaan lossen, of al erover denken misschien bij te dragen aan de schuld. Zo wordt je wel volwassen, als je geleerd wordt je eigen puin op te ruimen.
Verder, zoals ik al zei: het wordt waarschijnlijk een boete en is niet het einde van de wereld. Het is niet een situatie waarbij de nood aan de man is.
Ik vind het wel begrijpelijk dat een ouder zich druk maakt om iets waar hij/zij bezorgd om is. Dat laten merken aan het kind is een tweede.
Verder zie ik niet dat TS het probleem voor de dochter probeert op te lossen en ik zie al helemaal nergens staan dat ze wil bijdragen aan de schuld. (integendeel zelfs)
Sorry, maar ik zie hier echt alleen een ouder die uit bezorgdheid inzichtelijk wil krijgen waar haar kind aan toe is. (of iemand die heel goed haar ouder speelt )
I am just a dreamer, but you are just a dream
  zaterdag 13 december 2008 @ 18:38:11 #87
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63989931
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 17:19 schreef nickybol het volgende:

[..]

En wij maar belasting betalen...
pi_63990164
Ik ben in de afgelopen 6 jaar nog nooit door een controleur gescand , wel voor reizigersstatistieken .
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:38 schreef maedel het volgende:

De overheid "betaalt" de OVkaart.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zaterdag 13 december 2008 @ 18:51:56 #89
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63990257
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:47 schreef PietjePuk007 het volgende:
De NS is een commerciële instelling, de overheid "betaalt" de OVkaart.
Ja, naar mijn idee slaat het "en wij maar belasting betalen" argument in dit geval eigenlijk nergens op.
De dochter van TS moet namelijk de gemaakte kosten gewoon betalen.
Daar is iedereen allang uit. Vraag is of er nog verdere consequenties zijn.

In mijn tijd waren de NS nog staatsbedrijf ofzo
Ook ik heb trouwens keurig betaald en niet eens bewust gefraudeerd.

Dus, dat "oh ik betaal zo braaf belasting en daar fraudeert iemand mee" vind ik niet zo passend.
Dat is zo'n uitspraak die mensen gebruiken als het hen uitkomt
  zaterdag 13 december 2008 @ 18:54:23 #90
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_63990297
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:51 schreef maedel het volgende:

[..]

Ja, naar mijn idee slaat het "en wij maar belasting betalen" argument in dit geval eigenlijk nergens op.
De dochter van TS moet namelijk de gemaakte kosten gewoon betalen.
Er zijn in dit topic diverse mensen die aangeven dat zij zelf deze gein ook hebben uitgehaald en niet gepakt zijn. Voor die kaarten hebben wij met zijn allen dus wel betaald, zonder dat de kosten terugkomen voor de tijd dat de persoon niet gerechtigd meer was de kaart te gebruiken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_63990342
Ratten zoals jij doen er alles aan om 't in een voor hen zo gunstig mogelijk perspectief te plaatsen. Zo kan je je "onbewuste" (like wtf ) fraude altijd goedpraten tov jezelf. @maedel
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zaterdag 13 december 2008 @ 19:31:26 #92
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63991082
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:56 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ratten zoals jij doen er alles aan om 't in een voor hen zo gunstig mogelijk perspectief te plaatsen. Zo kan je je "onbewuste" (like wtf ) fraude altijd goedpraten tov jezelf. @maedel
Ratten zoals ik? WTF?
Ik heb nooit gefraudeerd
Sterker nog, ik eet een goede boterham van fraudebestrijding

Ik gaf voorbeelden van dingen die in mijn tijd (dus, eind jaren tachtig) veel voorkwamen en waar destijds helemaal niet zo moeilijk over gedaan werd door mensen.
Ik ben zelf ooit vergeten (echt serieus vergeten) mijn OV-kaart in te leveren. Daar kreeg je toen helemaal geen brieven en sms-reminders over, dat werd je gewoon geacht te doen.
Ik was het vergeten en kreeg daar achteraf gewoon de rekening voor gepresenteerd. Die ik keurig voldaan heb.
Alles behalve een rat lijkt me zo.
pi_63991111
quote:
Gelukkig heb ik voldoende juridische kennis om e.e.a. (gevangenisstraf e.d.) te relativeren. Nogmaals dank voor de andere reacties.

Iemand vroeg of wij als ouders de boete gaan betalen. Dit zijn wij nadrukkelijk niet van plan. Madame heeft willens en wetens gefraudeerd en daar moet je natuurlijk de consequenties van ondervinden. Als de boete buitensporig hoog is zullen wij misschien een gedeelte bijdragen. Ze verdient een passende straf, dat moge duidelijk zijn. Een strafblad lijkt mij persoonlijk een erg zware straf (het ging om twee of drie maanden onrechtmatig gebruik), maar dat valt helaas niet uit te sluiten.
Of het jou persoonlijke een zware straf lijkt, doet niet ter zake. Ik heb ooit een flinke snelheidsovertreding aangenaaid gekregen, daarvoor heb ik ook een kruisje achter m'n naam. Terecht of niet, daar verschillen de meningen enorm over, maar feit blijft dat de aantekening staat.

Je dochter dient mijns inziens gewoon zélf voor alle consequenties op te draaien. Dit is bewuste fraude die de overheid (en dus de burger) geld kost. Ze heeft bij de politie een officieel stempel moeten ophalen, wat dus aangeeft dat de oorspronkelijke kaart formeel vermist is. Dat is een valse aangifte en daar staat een boete op en bovendien is het een misdrijf. Daar bovenop zal een OvJ misschien nog iets van fraude ten laste willen leggen, maar de kans is groot dat het uitdraait op een transactievoorstel (of als Justitie inmiddels al zover is: een strafbeschikking). Daar bovenop zal -hopelijk- nog de boete van het IBG komen, van 68 euro per halve maand.
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 01:34 schreef paricos het volgende:
Nou het krijgen van een registratie wordt, zeker bij een eerste delict van deze zwaarte, wel als disproportioneel beschouwd gezien de gevolgen die het voor de verdachte kan hebben.

Neemt niet weg dat schikking, boete en schadevergoeding in de honderden Euro;s gaan lopen.
Dit is fraude, wat is er disproportioneel aan? Misschien klink ik nu wel heel verzuurd omdat ik zelf eens zoiets heb gehad, maar ik heb een snelheidsakkefietje met de auto gehad waarbij op een verzonnen pieksnelheid is bekeurd waardoor ik een aantekening te pakken heb. Dit alles om half vier 's nachts op een lege weg. Daarvoor krijg ik ook een kruisje achter m'n naam, dan verdient de dochter van TS er zeker eentje.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_63991120
Hoe kan je dan onbewust frauderen ?
pi_63991205
quote:
Hangt er een beetje vanaf waar ze nu precies aangifte van gedaan heeft. Vermist of gestolen maakt in deze heel veel uit.
pi_63991249
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 19:37 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Hangt er een beetje vanaf waar ze nu precies aangifte van gedaan heeft. Vermist of gestolen maakt in deze heel veel uit.
Of je nou valse aangifte doet van diefstal of vermissing maakt niet uit, de aangifte was klaarblijkelijk vals. De enige vraag die nu rest, is of de stempel die je van het IBG bij de politie moet gaan halen in het geval van vermissing (bij diefstal moet je een kopie van het PV bij het IBG inleveren) gelijk wordt gesteld aan een aangifte.
Zerg schreef:
pi_63991283
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 19:39 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Of je nou valse aangifte doet van diefstal of vermissing maakt niet uit, de aangifte was klaarblijkelijk vals.
Een vermiste kaart kun je weer gevonden hebben, een gestolen kaart niet Strafrechterlijk een enorm groot verschil dus.
pi_63991510
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst. Ik heb helaas ook mensen om me heen die aan dergelijke frauduleuze praktijken bezigen; vlak voor hun afstuderen de kaart als vermist of gesloten (kwijt in elk geval) opgeven, om zo een half jaar reiskosten uit te sparen .

Tvp dus.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 13 december 2008 @ 20:43:16 #99
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63992673
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 19:50 schreef baskick het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst. Ik heb helaas ook mensen om me heen die aan dergelijke frauduleuze praktijken bezigen; vlak voor hun afstuderen de kaart als vermist of gesloten (kwijt in elk geval) opgeven, om zo een half jaar reiskosten uit te sparen .
En daar in Groningen hebben ze niet door dat heel veel mensen de laatste maanden van hun studie opeens dat ding kwijt zijn?
Misschien tijd om geen duplicaat meer te verstrekken, en bij kwijt-zijn gewoon de rest van het jaar 68 euro per 2 weken te laten betalen...

Wat ik me wel afvraag: stel, ik lever m'n kaart niet in en betaal braaf die 68 euro... Mag ik hem dan wel blijven gebruiken? Of gaat-ie bij bliebcontrole alsnog door de versnipperaar?
  zaterdag 13 december 2008 @ 20:49:10 #100
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_63992810
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 20:43 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En daar in Groningen hebben ze niet door dat heel veel mensen de laatste maanden van hun studie opeens dat ding kwijt zijn?
Misschien tijd om geen duplicaat meer te verstrekken, en bij kwijt-zijn gewoon de rest van het jaar 68 euro per 2 weken te laten betalen...

Wat ik me wel afvraag: stel, ik lever m'n kaart niet in en betaal braaf die 68 euro... Mag ik hem dan wel blijven gebruiken? Of gaat-ie bij bliebcontrole alsnog door de versnipperaar?
Dat laatste. De boete is niet ter vervanging van de kaart, de boete is voor onterecht bezit. Het is niet zo dat je voor 136 euro per maand een OV kan kopen. Zie het als een toeslag die door de overheid verstrekt wordt. Huurtoeslag voor lage inkomens, zorgtoeslag voor lage inkomens, OV-jaarkaart voor studenten met logischerwijs lage inkomens. Als je teveel zorgtoeslag of huurtoeslag ontvangt, moet je alles tot op de cent terugbetalen omdat je er geen recht op had en vanaf het moment van constatering krijg je geen cent meer. Als je OV in bezit hebt gehad, geldt hetzelfde. Terugbetalen per direct (de 68 euro aan het IBG), eventueel nog een boete van de OvJ (mits er sprake was van vermissing of diefstal, niet van 'vergeten in te leveren'), en vanaf het moment van constatering geen recht meer op de kaart. Die zal dus ingenomen worden.
Zerg schreef:
pi_63993262
quote:
  Donald Duck held zaterdag 13 december 2008 @ 21:37:44 #102
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_63993900
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 14:39 schreef Roy_T het volgende:
Er is helemaal niet zwart gereden. Dochter van TS moet gewoon de rekening voor het gebruik alsnog betalen, en heeft dan gewoon betaald voor het gebruik van die kaart.
Het is natuurlijk wel degelijk zwartrijden: die kaart is niet meer geldig. De latere boete is geen betaling voor het gebruik van de kaart, het is gewoon een echte boete op zich.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_63994115
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 21:37 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel degelijk zwartrijden: die kaart is niet meer geldig. De latere boete is geen betaling voor het gebruik van de kaart, het is gewoon een echte boete op zich.
quote:
Zwartrijden
`Zwartrijden` is een term die over het algemeen gebruikt wordt om aan te duiden dat mensen zonder geldig vervoerbewijs meerijden in het openbaar vervoer. Soms wordt het ook wel gebruikt om aan te duiden dat iemand een auto gebruikt zonder de verschuldigde wegenbelasting te betalen. `Grijsrijden` is langer meerijden dan waar men voor betaald heeft. Op zwart- en grijsrijden staan sancties, meestal een boete.
Aangezien een verlopen OV kaart geen geldig vervoersbewijs is, is er hier dus inderdaad sprake van zwartrijden (even ter verduidelijking met een definitie erbij).
  zaterdag 13 december 2008 @ 21:59:57 #104
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63994448
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 21:08 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ah, weer iemand die z'n eigen geweten weet te sussen door naar anderen te wijzen...
pi_63994779
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:23 schreef Rens_Wilders het volgende:

[..]

Je bent me net voor, elke mongool weet toch dat je dan zegt dat je geen kaartje hebt
Weet je, ik heb eerst 2 jaar dagelijks 4 uur in treinen en bussen gezeten doordeweeks, en de laatste jaren zit ik 2 dagen per week 4 uur in de trein en zo ver ik weet is mijn kaart nog nooit gescand.
Kan iemand me vertellen hoe deze mysterieuze kaartscanners eruit zien?
pi_63995056
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 10:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ow maar als je dochter 6 maanden zwart had gereden op die kaart dan was een strafblad wel tercht geweest. Het is toch tegenwoordig geen strafblad meer maar een aantekening. En niet alles wordt op elke goed gedrag verklaring vermeld.
Ja precies. Na 5 jaar geloof ik is 't dan sowieso weg. En bij 'n verklaring van goed gedrag wordt - is mij verteld bij de schietclub - ook gekeken naar 't type delict, waardoor je met een aantekening toch best nog in aanmerking kunt komen voor een wapenvergunning. Lijkt me dat hetzelfde geldt voor een baan.
pi_63995096
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:44 schreef Poepoog het volgende:
Ja vooral omdat je ook een voordeeluren kaart kunt kopen en met 40% korting kunt reizen ipv een OV. Ik bedoel hoe vaak reis je nou helemaal met de trein als je nog geen baan hebt.
pi_63995426
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 22:14 schreef Sessy het volgende:

[..]

Weet je, ik heb eerst 2 jaar dagelijks 4 uur in treinen en bussen gezeten doordeweeks, en de laatste jaren zit ik 2 dagen per week 4 uur in de trein en zo ver ik weet is mijn kaart nog nooit gescand.
Kan iemand me vertellen hoe deze mysterieuze kaartscanners eruit zien?
Het zijn volgens mij gewone conducteurs die het met zo'n PDA die ze bij zich hebben kunnen controleren volgens mij. Ik zie de laatste tijd steeds vaker dat wanneer iemand een SOV kaart laat zien dat de conducteur dan vraagt om de kaart "even vast te houden", en terwijl hij de kaart dan heeft toetst volgens mij hij een of ander nummer van de kaart in op z'n PDA (nooit precies op gelet). Ze controleren dan ook gelijk of er voor de rest niet gesjoemeld is met de kaart.
Als je dan nadat hij de kaart heeft gezien hem snel wegstopt en zegt dat je geen kaartje bij je hebt vermoed ik dat je daar niet mee weg komt, ze zijn heus niet achterlijk hoor.
pi_63995861
Nooit gehad in de trein. Wel een keer op station.
pi_63998621
Nog nooit gezien dat ze zo'n controle hielden. Mn broer heeft het ooit wel eens gehad dat ie gecontroleerd werd erop en dan hebben we het over een medewerker van de RET die het nummer even controleerde. Dat was een jaartje of 8 geleden bij de metro nota bene! Was met een PDA'tje ofzo.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_64002073
Het wordt op bepaalde trajecten gedaan. Heerlen/Maastricht - Alkmaar (met daartussen grote forenzenplaatsen als Eindhoven, Den Bosch, Utrecht en Amsterdam) bijvoorbeeld heel regelmatig. Toetsen ze inderdaad het nummer in op een PDA (en dat gaat traaaaag, zodat ik me altijd afvraag waarom er geen magneetstriplezer op dat apparaat zit).
pi_64004994
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 19:32 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dit is fraude, wat is er disproportioneel aan? Misschien klink ik nu wel heel verzuurd omdat ik zelf eens zoiets heb gehad, maar ik heb een snelheidsakkefietje met de auto gehad waarbij op een verzonnen pieksnelheid is bekeurd waardoor ik een aantekening te pakken heb. Dit alles om half vier 's nachts op een lege weg. Daarvoor krijg ik ook een kruisje achter m'n naam, dan verdient de dochter van TS er zeker eentje.
Weet niet of we hier appels met peren moeten gaan vergelijken .... jij bent blijkbaar dubbel gepakt met die snelheidsovertreding. Overigens is de ene regitratie niet de andere, met name als het op solliciteren aankomt.

Ik geef hier aan hoe er mee om wordt gegaan, of jij en/of ik het er nu mee eens zijn of niet. Overigens zou ik het wel eens zijn met deze aanpak, iedereen begaat wel eens een jeugdzonde.
  zondag 14 december 2008 @ 13:50:45 #113
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_64005126
quote:
Op zondag 14 december 2008 13:45 schreef paricos het volgende:

[..]

Weet niet of we hier appels met peren moeten gaan vergelijken .... jij bent blijkbaar dubbel gepakt met die snelheidsovertreding. Overigens is de ene regitratie niet de andere, met name als het op solliciteren aankomt.
Klopt. Het probleem is alleen dat ik in de toekomst nog wel eens met werk van Justitie in aanraking zou kunnen komen, dan is 't toch wel vrij jammer...

[/q]Ik geef hier aan hoe er mee om wordt gegaan, of jij en/of ik het er nu mee eens zijn of niet. Overigens zou ik het wel eens zijn met deze aanpak, iedereen begaat wel eens een jeugdzonde.
[/quote]

Mwoah...jeugdzonde? De dochter van TS is afgestudeerd, dus ze is zeker een jaar of 20 en heeft kennelijk wel wat hersens, dat lijkt me geen jeugdzonde meer.
Zerg schreef:
  zondag 14 december 2008 @ 14:09:13 #114
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_64005623
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

ik heb het werkelijk nog nooit mee gemaakt
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 14 december 2008 @ 14:14:19 #115
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_64005753
quote:
Op zondag 14 december 2008 10:39 schreef Roy_T het volgende:
Het wordt op bepaalde trajecten gedaan. Heerlen/Maastricht - Alkmaar (met daartussen grote forenzenplaatsen als Eindhoven, Den Bosch, Utrecht en Amsterdam) bijvoorbeeld heel regelmatig. Toetsen ze inderdaad het nummer in op een PDA (en dat gaat traaaaag, zodat ik me altijd afvraag waarom er geen magneetstriplezer op dat apparaat zit).
Ik reis altijd zulke trajecten, en toch nooit meegemaakt En als ik zou zwart rijden, zou ik bij zo'n controle zeggen dat ik geen kaartje had
pi_64006487
quote:
Op zondag 14 december 2008 14:14 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik reis altijd zulke trajecten, en toch nooit meegemaakt En als ik zou zwart rijden, zou ik bij zo'n controle zeggen dat ik geen kaartje had
Ja, dat was mijn eerste gedachte ook. Alleen nu ik hier lees hoe dat scannen gaat is het nog niet zo makkelijk. Waarschijnlijk doen ze het niet bij iedere passagier, maar gewoon steekproefsgewijs. Dus jij weet nog van niks, conducteur komt langs, jij laat je kaart zien en vervolgens vraagt hij je om de kaart er even uit te halen..

Maar goed, zoiets zou ik nooit doen. Ben veel te schijterig voor zulke dingen, ik zou dan echt niet gemakkelijk in de trein zitten.
pi_64025572
quote:
Mijn dochter heeft vandaag opgebiecht dat ze gefraudeerd heeft met haar OV-kaart. Ze is net afgestudeerd en heeft in plaats van de kaart in te leveren deze als vermist opgegeven en is blijven reizen met de kaart. Bij een controle van de NS is ze tegen de lamp gelopen en is haar kaart ingenomen. Ze was behoorlijk overstuur en heeft heel erge spijt. Als moeder ben ik natuurlijk erg teleurgesteld, zo heb ik haar uiteraard niet opgevoed. Ze dacht zelf er makkelijk mee weg te komen en ze kent veel mensen die dit ook doen.

Ik maak me wel zorgen over wat er nu gaat gebeuren. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat de IB-Groep om met een dergelijke casus? Leggen ze een boete op of wordt er ook aangifte gedaan? Ik heb zelf een enigszins juridische achtergrond en ik kan me zodoende voorstellen dat ze kan worden gedagvaard en er fraude ten laste zal worden gelegd. Wordt er wellicht een transactievoorstel gedaan? Mijn dochter is momenteel aan het solliciteren een registratie in de justitiële documentatie zou daarom erg ongunstig zijn.

Ik hoop dat iemand mij meer informatie kan geven en hopelijk enigszins gerust kan stellen. Mijn dochter zal toch niet de enige zijn die dit is overkomen. Ik begrijp helemaal dat jullie mijn dochter zullen veroordelen en er zullen hier ongetwijfeld nare dingen worden geschreven. Ik ben zelf natuurlijk ook erg boos, maar wil benadrukken dat ik vooral inhoudelijke reacties erg op prijs zou stellen. Alvast veel dank voor serieuze reacties.

Y.
Ca 70 euro per twee weken kost dit toch? Staat gewoon achterop de OV kaart.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_64025599
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:53 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Bij zwartrijden wordt er in principe geen aangifte gedaan bij de politie.
Het is geen zwartrijden. Je hebt immers een legitiem vervoersbewijs: De IB brengt de kosten hiervoor gewoon in rekening
pi_64025636
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 22:39 schreef Thund3r het volgende:

[..]

Het zijn volgens mij gewone conducteurs die het met zo'n PDA die ze bij zich hebben kunnen controleren volgens mij. Ik zie de laatste tijd steeds vaker dat wanneer iemand een SOV kaart laat zien dat de conducteur dan vraagt om de kaart "even vast te houden", en terwijl hij de kaart dan heeft toetst volgens mij hij een of ander nummer van de kaart in op z'n PDA (nooit precies op gelet). Ze controleren dan ook gelijk of er voor de rest niet gesjoemeld is met de kaart.
Als je dan nadat hij de kaart heeft gezien hem snel wegstopt en zegt dat je geen kaartje bij je hebt vermoed ik dat je daar niet mee weg komt, ze zijn heus niet achterlijk hoor.
Het is ook een tijdlang heel populair geweest voor conducteurs om te vragen of je je OV uit je portomonee wilde halen, en dan gingen ze aan je foto krabben

Resultaat: Forse slijtage ana portomonee en de hoeken van de OV kaart die gingen loslaten.
pi_64025841
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het is geen zwartrijden. Je hebt immers een legitiem vervoersbewijs: De IB brengt de kosten hiervoor gewoon in rekening
Is het een legitiem vervoersbewijs op het moment dat deze als vermist is opgegeven dan? Werkt dat niet hetzelfde als rijbewijzen e.d die als je ze opgeeft als vermist ook als vermist opgegeven staan in het systeem?
  maandag 15 december 2008 @ 11:01:19 #121
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_64026063
quote:

[..]

Ik vraag me af of dit wel zo is. De IB-groep is er namelijk van uit gegaan dat er geen OV-jaarkaart meer in het bezit zou zijn van de dochter van TS. Ze heeft hem immers ingeleverd en van haar "vermiste" OV-jaarkaart heeft ze aangifte gedaan. Kortom: ik gok dat dochterlief alsnog geen geldig vervoersbewijs had, ze had de kaart immers officieel niet meer in haar bezit en de rechten erop waren komen te vervallen.

En TS: is er al contact geweest met de IB-groep?
  maandag 15 december 2008 @ 11:02:28 #122
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_64026095
quote:

[..]

Je hebt recht op een OV zolang je studeert. Dan is het een geldig vervoersbewijs. Als jij bent afgestudeerd en die kaart moet ingeleverd worden, is het ding niet meer geldig. Dat een controleur dat op het eerste oog niet kan zien is iets anders, maar de geldigheid is verlopen.
Zerg schreef:
  maandag 15 december 2008 @ 12:24:50 #123
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_64028025
Haha wat dom zeg!

Ben ook net klaar met mijn studie, heb keurig mijn kaart ingeleverd. Wat heb je nou aan die paar maanden gratis reizen als je ook GRATIS een 40% kortingskaart krijgt bij beeindigen studie + 2 dagkaarten!!!!

Zou niet meer als terecht zijn dat je hiervoor wordt vervolgd, oplichting 1e klas dit!
PSV
4 in a row!
29-04-2007 PSV kampioen met 1 doelpunt verschil!
pi_64028281
quote:
Op maandag 15 december 2008 12:24 schreef motherflocker het volgende:
Haha wat dom zeg!

Ben ook net klaar met mijn studie, heb keurig mijn kaart ingeleverd. Wat heb je nou aan die paar maanden gratis reizen als je ook GRATIS een 40% kortingskaart krijgt bij beeindigen studie + 2 dagkaarten!!!!

Zou niet meer als terecht zijn dat je hiervoor wordt vervolgd, oplichting 1e klas dit!
Nee hoor, altijd nog oplichting 2e klas
  maandag 15 december 2008 @ 12:37:41 #125
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_64028321
quote:
Op maandag 15 december 2008 12:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nee hoor, altijd nog oplichting 2e klas
Hehehe deze is wel aardig als opmerking.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_64028854
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 20:43 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je kunt 'm toch op elk moment kwijtraken, dus ook aan het eind van je studie. Of het opvalt, tja, wat moet de IB-Groep dan? Als jij aangifte hebt gedaan, gaan zij er logischerwijs van uit dat je 'm echt kwijt bent. Duplicaat is dan in principe gerechtvaardigd. Een valse aangifte is niet te controleren, behalve door dergelijke controles waar de dochter van TS tegenaan gelopen is. Zou dan ook niet meer dan normaal zijn om daar streng tegen op te treden.

Je tweede opties is natuurlijk een waar de goeden onder de kwaden gaan lijden. Iemand die 'm oprecht kwijt is (verloren, gestolen) moet natuurlijk een nieuwe krijgen.
quote:
Op zondag 14 december 2008 10:39 schreef Roy_T het volgende:
Neem aan dat je een barcodescanner bedoelt? Er zit geen magneetstrip op ov-jaarkaarten, hoor
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 15 december 2008 @ 13:07:49 #127
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64029046
Als het waar is dat, zoals sommigen hier suggeren, je alleen achteraf de boete moet betalen voor het onterecht in bezit zijn van een OV vind ik het niet vreemd dat het vaker gebeurt. Als je toch elke dag met het OV reist naar je werk ofzo kan het het is bepaalde gevallen best uit, dat risco kun je dan nemen, de boete is dan toch nog lager dan het bedrag wat je anders aan treinkaartjes kwijt was geweest. En het voordeel tov gewoon niet inleveren is dat je ook nog kans hebt dat je rest van het jaar niets hoeft te betalen.

Het lijkt me dus logisch dat er op zijn minste nog een extra boete bij komt. Maar of dat via justitie is vanwege het fals aangifte doen is, van de NS vanwege het zwartrijden, via de IBG vanwege het fraude plegen met hun eigendom, of een combie van van alle drie is weet ik niet.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_64029464
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:17 schreef Koewam het volgende:
Let trouwens niet op RemcoDelft, hij is 110 jaar en verzuurd of zo.
Maar heeft in theorie wel gelijk.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_64029508
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Is het een legitiem vervoersbewijs op het moment dat deze als vermist is opgegeven dan? Werkt dat niet hetzelfde als rijbewijzen e.d die als je ze opgeeft als vermist ook als vermist opgegeven staan in het systeem?
Net als bij een rijbewijs en paspoort vervalt de status wanneer er aangifte van gedaan wordt.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  maandag 15 december 2008 @ 13:35:23 #130
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_64029699
quote:
Op zondag 14 december 2008 14:09 schreef Qwea het volgende:

[..]

ik heb het werkelijk nog nooit mee gemaakt
ik wel, en nu weet ik dus wat ze aan het doen was dus
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  Redactie Games maandag 15 december 2008 @ 14:00:07 #131
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_64030337
quote:
Op maandag 15 december 2008 12:24 schreef motherflocker het volgende:
Haha wat dom zeg!

Nee van die NS-regeling wordt je vrolijk van..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  maandag 15 december 2008 @ 14:18:27 #132
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_64030760
quote:
Op maandag 15 december 2008 14:00 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Nee van die NS-regeling wordt je vrolijk van..
Waarom niet? Je krijgt een jaar lang 40% korting en 2 dagkaarten twv 50 euro in totaal. Vrij mooie gift van de NS naar jou toe.
PSV
4 in a row!
29-04-2007 PSV kampioen met 1 doelpunt verschil!
  Redactie Games maandag 15 december 2008 @ 14:30:25 #133
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_64031010
Je hebt niks aan de 40% korting als je na afstuderen moet solliciteren of net een baan hebt. De meeste bedrijven beginnen rond 8:00-9:00. Kortingskaart is pas geldig vanaf 9:00. Schiet niet echt op, je betaald dus vervolgens alsnog het volle pond. De actie is bedoeld om meer (ex)-studenten in het Ov te houden. Maar als nieuwkomer op de arbeidsmarkt ben je alsnog de eerste paar maanden aardig blut en als die kaart niet voor 9:00 geldig is heb je er alsnog weinig aan..
pi_64031079
Sollicitaties zijn bijna nooit om 09:00. Meestal pas rond 10:00 of later, hebben ze zelf ff de tijd als ze aan komen op de zaak om je cv door te kijken en koffie drinken...
  Redactie Games maandag 15 december 2008 @ 14:44:19 #135
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_64031330
Ligt maar net aan het bedrijf en welke sector je solliciteert. Ik heb echt wel voor 9:00 eens moeten vertrekken om op tijd te komen bij een sollicitatie..
  Official ESF Kreviewer maandag 15 december 2008 @ 15:27:08 #136
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_64032284
Wat heel vaak wel helpt bij dit soort dingen is je dochter middels een brief bij de verantwoordelijke compleet door het stof te laten gaan.
"blabla, enorm veel spijt, blabla kosten vergoeden, sorry sorry sorry, aub geen aangifte want dikke ellende, boehoe, les geleerd"
pi_64032575
quote:
Op maandag 15 december 2008 15:27 schreef Kreator het volgende:
Wat heel vaak wel helpt bij dit soort dingen is je dochter middels een brief bij de verantwoordelijke compleet door het stof te laten gaan.
"blabla, enorm veel spijt, blabla kosten vergoeden, sorry sorry sorry, aub geen aangifte want dikke ellende, boehoe, les geleerd"
Dat was toch voor een zoon? Een dochter kan gewoon een tietenfoto opsturen
pi_64034096
TS = overbezorgde moeder Laat het je dochter lekker zelf uitzoeken zou ik zeggen
Wel dom hoor, je kaart houden...
Love is in the air!
pi_64034914
Een kennis van mij is hiervoor ook gepakt en is veroordeeld voor fraude en heeft inderdaad een aantekening bij justitie gekregen. Hij heeft de OV-kaart 4 maanden gebruikt nadat die was afgestudeerd en is er toen mee gepakt.

De IBG-groep wil voorbeelden stellen en pakt zulke fraudezaken daarom keihard aan.

Totaal heeft hij een flinke boete moeten betalen en het bedrag van de OV-kaart moeten terugbetalen.

Een aantal punten die erg in het nadeel bij hem waren:

• Hij had een juridische achtergrond en had juist daarom moeten weten wat de eventuele consequenties zijn.
• Financieel had hij eventuele kosten van het openbaar vervoer makkelijk zelf kunnen dragen.

Er waren nog wel meerpunten, waardoor de rechter hem zwaarder had veroordeeld maar dit heeft wel grote consequenties gehad voor hem.

Het gevolg hiervan was dat hij zijn sollicitatie bij justitie moest afbreken omdat die veroordeeld was voor fraude. Uiteindelijk is hij gewoon gaan werken bij zijn vader en is alles goed gekomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vincentkemper op 15-12-2008 17:25:17 ]
pi_64035027
quote:
Op maandag 15 december 2008 17:09 schreef Vincentkemper het volgende:
Een kennis van mij is hiervoor ook gepakt en is veroordeeld voor fraude en heeft inderdaad een aantekening bij justitie gekregen. Hij heeft de OV-kaart 4 maanden gebruikt nadat die was afgestudeerd en is er toen mee gepakt.

De IBG-groep wil voorbeelden stellen en pakt zulke fraudezaken daarom keihard aan.

Totaal heeft die een flinke boete moeten betalen en het bedrag van de OV-kaart moeten terugbetalen.

• Hij had een juridische achtergrond en zal daarom juist moeten weten dat zulke fraude niet gepleegd mogen worden.
• Financieel had die eventuele kosten van het openbaar vervoer makkelijk zelf kunnen dragen.

Er waren nog wel meerpunten, waardoor de rechter hem zwaarder had veroordeeld maar dit heeft wel grote consequenties gehad voor hem.

Het gevolg hiervan was dat hij zijn sollicitatie bij justitie moest afbreken omdat die veroordeeld was voor fraude. Uiteindelijk is die gewoon gaan werken bij zijn vader en is alles goed gekomen.
Wat sneu, dat je vriend Die heet.
pi_64035100
Foutje moet kunnen.
pi_64035178
Je hebt er nog 2
quote:
• Financieel had die eventuele kosten van het openbaar vervoer makkelijk zelf kunnen dragen.

Het gevolg hiervan was dat hij zijn sollicitatie bij justitie moest afbreken omdat die veroordeeld was voor fraude. Uiteindelijk is die gewoon gaan werken bij zijn vader en is alles goed gekomen.
(niet dat ik zelf zo'n spellingsheld ben )
  maandag 15 december 2008 @ 18:05:39 #143
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_64036044
quote:
Op maandag 15 december 2008 13:35 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

ik wel, en nu weet ik dus wat ze aan het doen was dus
Wanneer dan? Toen jij nog naar school ging zeker? Weet je hoelang dat is geleden?
pi_64037765
quote:
Op maandag 15 december 2008 17:09 schreef Vincentkemper het volgende:

Totaal heeft hij een flinke boete moeten betalen en het bedrag van de OV-kaart moeten terugbetalen.

• Hij had een juridische achtergrond en had juist daarom moeten weten wat de eventuele consequenties zijn.
• Financieel had hij eventuele kosten van het openbaar vervoer makkelijk zelf kunnen dragen.

Het gevolg hiervan was dat hij zijn sollicitatie bij justitie moest afbreken omdat die veroordeeld was voor fraude. Uiteindelijk is hij gewoon gaan werken bij zijn vader en is alles goed gekomen.
Dus als ie de kosten niet zelf had kunnen betalen, was z'n straf minder zwaar? Beetje krom he? Geen recht is geen recht, ook niet als je zelf de kosten niet kunt dragen.
  maandag 15 december 2008 @ 19:26:32 #145
165633 eriksd
The grand facade...
pi_64038009
quote:
Op maandag 15 december 2008 19:17 schreef baskick het volgende:

[..]

Dus als ie de kosten niet zelf had kunnen betalen, was z'n straf minder zwaar? Beetje krom he? Geen recht is geen recht, ook niet als je zelf de kosten niet kunt dragen.
Onzin, een straf moet in proportie zijn, en als iemand tijdelijk de kosten van het OV niet kan dragen kan ik begrijpen dat de rechter dan beslist dat een zekere coulance van toepassing is.

Maar als jij een aanhanger bent van recht is recht, wens ik je veel succes. Relativeren is een lastig aspect
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 15 december 2008 @ 20:57:38 #146
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_64040583
quote:
!
Wel leuk dat je slim probeert te zijn, maar normaal vraagt een conducteur eerst om je vervoersbewijs, en pas als hij een OV-kaart ziet haalt hij zijn scanapparaat tevoorschijn. Het is niet dat je daarop van tevoren kan anticiperen zeg maar.

Overigens ben ik gemiddeld 3x per jaar gecontroleerd in alle studiejaren die ik doorlopen heb, dus ik keek wel uit om dit soort praktijken te gaan lopen uithalen (Ik zie de winst/het nut er ook niet echt in)
pi_64041619
De Nederlandse overheid hanteert boetes alsof het kleding-prijzen zijn. Gewoon een hele schep erbovenop en je moet het maar slikken. De onnodige oorlog in Irak kost ook 2 milj. p/dag.. Dat moet ergens gecompenseert worden.

Overigens vind ik het geen schande wat ze gedaan heeft. Dat hele studenten/lening gedoe is best wel een verkapte vorm van hyptheken verstrekken aan kinderen..
Dus sterkte!
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_64047484
quote:
Op maandag 15 december 2008 19:17 schreef baskick het volgende:

[..]

Sorry, in Nederland heb je geen delictspecifieke minimumstraffen. Alleen de algemene, en dat zijn 1 dag celstraf of 10 euro boete geloof ik. Of het rechterlijk pardon - de rechter mag ook besluiten geen straf, of alleen een voorwaardelijke - dit kan ook een voorwaardelijke boete zijn - op te leggen, die bijv. alleen moet worden voldaan als je nog een keer op fraude wordt betrapt.
  dinsdag 16 december 2008 @ 06:48:49 #149
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_64048919
quote:
Op maandag 15 december 2008 14:30 schreef Mr.Noodle het volgende:
Je hebt niks aan de 40% korting als je na afstuderen moet solliciteren of net een baan hebt. De meeste bedrijven beginnen rond 8:00-9:00. Kortingskaart is pas geldig vanaf 9:00. Schiet niet echt op, je betaald dus vervolgens alsnog het volle pond. De actie is bedoeld om meer (ex)-studenten in het Ov te houden. Maar als nieuwkomer op de arbeidsmarkt ben je alsnog de eerste paar maanden aardig blut en als die kaart niet voor 9:00 geldig is heb je er alsnog weinig aan..
Die voordeelurenkaart is ook niet specifiek bedoeld om jou met de trein naar je werk te krijgen, daar heb je onkosten- of reiskostenvergoedingen voor. Dus om nou te zeggen dat zo'n kaart nutteloos is vind ik een raar argument aangezien je baas je kaartjes betaald (en zo niet: dan wordt het tijd om met je baas om de tafel te gaan zitten). En zelfs bij een sollicitatie is het heel normaal je reiskosten vergoed te krijgen, dus ook daarbij gaat jouw argument niet op.
Ikzelf ben blij met die regeling van de NS, als ik privé met de trein reis dan is dat of na 9 uur of in het weekend (en dan is de kaart al voor 9 uur geldig), dus mij komt het uitstekend uit dat ik die kaart een jaar gratis heb
pi_64051353
Kennis van me is hetzelfde overkomen, alleen op moment voor scannen heeft ie z'n OV het raam uit gegooit !

Conducteur kon hem daarna niet zo heel veel maken, het was de een tegen de andere. Uiteindelijk heeft ie een boete van 35 euro gekregen wegens reizen zonder kaartje.
pi_64051630
quote:
Op maandag 15 december 2008 20:57 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Wel leuk dat je slim probeert te zijn, maar normaal vraagt een conducteur eerst om je vervoersbewijs, en pas als hij een OV-kaart ziet haalt hij zijn scanapparaat tevoorschijn. Het is niet dat je daarop van tevoren kan anticiperen zeg maar.

Overigens ben ik gemiddeld 3x per jaar gecontroleerd in alle studiejaren die ik doorlopen heb, dus ik keek wel uit om dit soort praktijken te gaan lopen uithalen (Ik zie de winst/het nut er ook niet echt in)
Dat kun je toch meteen zeggen? Bovendien wordt die 35,- eenmaal per jaar kwijt gescholden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')