abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63976023
Mijn dochter heeft vandaag opgebiecht dat ze gefraudeerd heeft met haar OV-kaart. Ze is net afgestudeerd en heeft in plaats van de kaart in te leveren deze als vermist opgegeven en is blijven reizen met de kaart. Bij een controle van de NS is ze tegen de lamp gelopen en is haar kaart ingenomen. Ze was behoorlijk overstuur en heeft heel erge spijt. Als moeder ben ik natuurlijk erg teleurgesteld, zo heb ik haar uiteraard niet opgevoed. Ze dacht zelf er makkelijk mee weg te komen en ze kent veel mensen die dit ook doen.

Ik maak me wel zorgen over wat er nu gaat gebeuren. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat de IB-Groep om met een dergelijke casus? Leggen ze een boete op of wordt er ook aangifte gedaan? Ik heb zelf een enigszins juridische achtergrond en ik kan me zodoende voorstellen dat ze kan worden gedagvaard en er fraude ten laste zal worden gelegd. Wordt er wellicht een transactievoorstel gedaan? Mijn dochter is momenteel aan het solliciteren een registratie in de justitiële documentatie zou daarom erg ongunstig zijn.

Ik hoop dat iemand mij meer informatie kan geven en hopelijk enigszins gerust kan stellen. Mijn dochter zal toch niet de enige zijn die dit is overkomen. Ik begrijp helemaal dat jullie mijn dochter zullen veroordelen en er zullen hier ongetwijfeld nare dingen worden geschreven. Ik ben zelf natuurlijk ook erg boos, maar wil benadrukken dat ik vooral inhoudelijke reacties erg op prijs zou stellen. Alvast veel dank voor serieuze reacties.

Y.
pi_63976061
Schopje WGR lijkt me beter of niet?
pi_63976069
Hoogstwaarschijnlijk moet zij de kosten van de OV jaarkaart in het geheel terug betalen. Of er verder nog andere sancties zijn wil ik zelf ook wel weten.
pi_63976118
Sowieso kan je de kosten á 78 euro per halve maand terug betalen. Wat er verder zal gebeuren ben ik ook wel benieuwd naar.
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:41:03 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_63976133
Nederlandse rechtsysteem kennende zal ze een jaartje of 10 moeten brommen. Als ze de conducteur had vermoord daarintegen was ze inmiddels al weer op vrije voeten geweest
  Redactie Frontpage vrijdag 12 december 2008 @ 23:41:58 #6
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_63976161
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:40 schreef Dennis101 het volgende:
Sowieso kan je de kosten á 78 euro per halve maand terug betalen. Wat er verder zal gebeuren ben ik ook wel benieuwd naar.
68 euro
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:42:22 #7
186123 citroensjap
Just squeeze it!
pi_63976172
Ik denk een forse boeten, kijk anders even op. http://www.boetes.nl/
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:45:05 #8
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63976255
-> WGR
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  Redactie Frontpage vrijdag 12 december 2008 @ 23:47:54 #9
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_63976348
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:42 schreef citroensjap het volgende:
Ik denk een forse boeten, kijk anders even op. http://www.boetes.nl/
je hebt meer aan de IB-groep lijkt me
quote:
Onterecht bezit OV-studentenkaart

Als je je OV-studentenkaart te laat inlevert, heb je een schuld door onterecht bezit van de OV-studentenkaart. De IB-Groep verrekent een dergelijke schuld met je studiefinanciering. Kunnen we de schuld niet met je studiefinanciering verrekenen, dan krijg je een acceptgiro.

Je kunt het bedrag in één keer met de acceptgiro betalen òf je vraagt een betalingsregeling aan met onderstaand formulier.
> Verzoek betalingsregeling schuld OV-studentenkaart (pdf-bestand)
Het is voordeliger als je het bedrag in één keer betaalt, omdat je dan geen rente hoeft te betalen. Kun je het bedrag niet in één keer betalen, vraag dan vóór de vervaldatum de betalingsregeling aan (de vervaldatum staat op de acceptgiro). Als je gebruik maakt van de betalingsregeling, wordt er wel rente over het bedrag berekend. Doe je niets, dan wordt de schuld overgedragen aan een deurwaarder. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om bij de IB-Groep een betalingsregeling aan te vragen.
Ze hebben er ook een folder over (opent PDF)
With four other people
And aliens
pi_63976359
http://www.ib-groep.nl/pa(...)/Onterecht_bezit.asp

En ja er wordt aangifte van gedaan bij de poltie, want er is tenslotte ook mee zwart gereden.

Je dochter is de enige inderdaad niet. Er zijn genoeg nieuwsberichten te vinden over exstudenten die zwartrijden met hun oude ov.

En qua solliciteren.. Het ligt er net aan waar je dochter op solliciteert natuurlijk.
pi_63976365
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:41 schreef Etcetera het volgende:

[..]

68 euro
Klopt inderdaad.

Verder als je op de site van de IB groep kijkt wordt er geen woord gerept over boetes, aangiften of andere andere vormen straffen. Alleen dat je van de maanden dat je onterecht in bezit bent geweest van de OV-kaart je kosten kan terug betalen, á 68 euro per halve maand dus.

pi_63976397
Dank voor de snelle reacties. Ik begrijp dat deze zaak onder de Wet Gemeenschappelijke Regelingen zal vallen, maar ik ben vooral benieuwd hoe de IB-Groep daadwerkelijk handelt in dit soort gevallen. Heeft iemand iets dergelijks (zelf of in omgeving) meegemaakt?
pi_63976470
Wat er al gezegd wordt, het is 68 euro per halve maand dat je hem onterecht in bezit heb. Ik weet niet of er nog iets overheen komt in de zin van straf, maar daar staat niks over vermeld volgens mij.
pi_63976489
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:48 schreef quirina het volgende:

En ja er wordt aangifte van gedaan bij de poltie, want er is tenslotte ook mee zwart gereden.

Je dochter is de enige inderdaad niet. Er zijn genoeg nieuwsberichten te vinden over exstudenten die zwartrijden met hun oude ov.

En qua solliciteren.. Het ligt er net aan waar je dochter op solliciteert natuurlijk.
Bij zwartrijden wordt er in principe geen aangifte gedaan bij de politie.
pi_63976503
De informatie over onterecht bezit hadden wij inderdaad al gevonden, maar ik maak me vooral zorgen over de valse aangifte. Ik heb ooit in de media wel gelezen dat de IB-Groep fraudeurs harder wilde gaan aanpakken, maar doen ze dit ook daadwerkelijk? En op welke termijn valt er een reactie te verwachten?
pi_63976543
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:37 schreef yke het volgende:
Mijn dochter is momenteel aan het solliciteren een registratie in de justitiële documentatie zou daarom erg ongunstig zijn.
Tja, ik maak de opmerking toch: Hier had ze natuurlijk ook aan kunnen denken op het moment dat ze de kaart (onterecht) als vermist opgaf. Berouw komt altijd na de zonde.

Maar om inhoudelijk te reageren: ik zou er in ieder geval van uit gaan dat ze een (flinke!) boete gaat krijgen. Hetzij van justitie of misschien ook wel de 68 euro p/m terugbetalen van de IBG.
Verder kan ik mij zeer goed voorstellen dat ze haar idd. willen gaan dagvaarden in verband met fraude, ik weet alleen niet hoe zwaar justitie momenteel tilt aan dit soort zaken.

Er zijn hier een aantal users met een juridische achtergrond die je wat gerichter advies kunnen geven, die weten dit topic vast ook wel te vinden
pi_63976659
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:55 schreef Locusta het volgende:

[..]

Tja, ik maak de opmerking toch: Hier had ze natuurlijk ook aan kunnen denken op het moment dat ze de kaart (onterecht) als vermist opgaf. Berouw komt altijd na de zonde.

(...)

Er zijn hier een aantal users met een juridische achtergrond die je wat gerichter advies kunnen geven, die weten dit topic vast ook wel te vinden
Je opmerking is volkomen terecht en daar heb ik haar natuurlijk ook op gewezen. Ik hoop van harte dat de juristen hier mij van meer informatie kunnen voorzien en wellicht een ervaringsdeskundige die weet hoe de IB-Groep doorgaans handelt.
  Redactie Frontpage zaterdag 13 december 2008 @ 00:01:27 #18
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_63976682
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:53 schreef yke het volgende:
De informatie over onterecht bezit hadden wij inderdaad al gevonden, maar ik maak me vooral zorgen over de valse aangifte. Ik heb ooit in de media wel gelezen dat de IB-Groep fraudeurs harder wilde gaan aanpakken, maar doen ze dit ook daadwerkelijk? En op welke termijn valt er een reactie te verwachten?
valse aangifte ze heeft zwart gereden, gezegd dat ze d'r OV kwijt was en is er vrolijk mee verder gaan reizen. als daar aangifte van wordt gedaan is dat terecht lijkt me.

en persoonlijk denk ik dat IBG harder optreedt tegen mensen die onterecht stufi ontvangen dan tegen mensen die zwart rijden op hun OV. maar dat denk ik hoor geen idee of dat klopt
With four other people
And aliens
pi_63976834
Voor de valse aangifte kan je maximaal een celstraf van een jaar krijgen of een boete van de derde categorie. Heb alleen nog niet kunnen vinden of dat ook echt gaat gebeuren.

Kwam via google een oud fok topic tegen over hetzelfde onderwerp: Strafblad na OV inname

[ Bericht 6% gewijzigd door Dennis101 op 13-12-2008 00:15:29 ]
pi_63976913
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:01 schreef Etcetera het volgende:

[..]

valse aangifte ze heeft zwart gereden, gezegd dat ze d'r OV kwijt was en is er vrolijk mee verder gaan reizen. als daar aangifte van wordt gedaan is dat terecht lijkt me.

en persoonlijk denk ik dat IBG harder optreedt tegen mensen die onterecht stufi ontvangen dan tegen mensen die zwart rijden op hun OV. maar dat denk ik hoor geen idee of dat klopt
Valse aangifte van de verloren kaart uiteraard. Verder is onterecht gebruik maken van je OV kaar een vorm van onterecht stufi ontvangen (je OV kaart is namelijk een onderdeel van je studiefinanciering).
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:11:31 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63976927
Ongelofelijk dom zeg. Tering. Om die paar euro's, heeft ze al gesolliciteerd bij de Mc Donalds?
pi_63976980
Wel erg dom. Als je OV-kaart gescand gaat worden zeg je toch dat je 't vergeten bent? Kost je dan hoogstens 35 Euro.
!
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:14:26 #23
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63976996
Dit is fraude, valse aangifte, valsheid in geschrifte, enz. enz.
Oftewel ze is TERECHT de lul! Valse aangifte doen is een misdrijf, niet te verwarren met een overtreding...!
Hier kan je in principe de bak voor ingaan, en het zou goed zijn als dat zou gebeuren. Net goed voor mensen die onterecht mijn zitplaats innemen!
censuur :O
pi_63977063
Let trouwens niet op RemcoDelft, hij is 110 jaar en verzuurd of zo.
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:17:55 #25
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63977064
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Oftewel ze is TERECHT de lul! Valse aangifte doen is een misdrijf, niet te verwarren met een overtreding...!
Hier kan je in principe de bak voor ingaan, en het zou goed zijn als dat zou gebeuren. Net goed voor mensen die onterecht mijn zitplaats innemen!
In principe kun je voor een fiets stelen ook de bak ingaan.
pi_63977162
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:11 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

... Verder is onterecht gebruik maken van je OV kaar een vorm van onterecht stufi ontvangen (je OV kaart is namelijk een onderdeel van je studiefinanciering).
Natuurlijk niet, het is gewoon zwartrijden. De IBG heeft hier niets mee te maken, het is gewoon een ongeldig vervoersbewijs.
pi_63977180
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:13 schreef Koewam het volgende:
Wel erg dom. Als je OV-kaart gescand gaat worden zeg je toch dat je 't vergeten bent? Kost je dan hoogstens 35 Euro.
!
Je bent me net voor, elke mongool weet toch dat je dan zegt dat je geen kaartje hebt
pi_63977226
TS, laat je haar zelf voor de kosten opdraaien of lappen jullie als ouders het geld?
pi_63977297
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, het is gewoon zwartrijden. De IBG heeft hier niets mee te maken, het is gewoon een ongeldig vervoersbewijs.
Volgens mij blijft de OV-jaarkaart eigendom van de IB-groep, waardoor zij wel betrokken zijn. Maar wat de verdere consequenties zijn weet ik niet, TS ik zou morgen (als ze eigenlijk open zijn) even de IB-groep bellen en navraag doen.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_63977349
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die kaart is eigendom zelfs van de IBG, die heb je onterecht in bezit. Het is dus een vorm van onterechte studiefinanciering wat je dus 68 euro per halve kost dat je die kaart in bezit hebt gehad.

Het zwartrijden an sich is geen zaak voor de IBG inderdaad.
pi_63977419
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:28 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Volgens mij blijft de OV-jaarkaart eigendom van de IB-groep, waardoor zij wel betrokken zijn. Maar wat de verdere consequenties zijn weet ik niet, TS ik zou morgen (als ze eigenlijk open zijn) even de IB-groep bellen en navraag doen.
Volgens mij zijn het 2 dingen: 1) niet tonen geldig vervoersbewijs en 2) misbruik van een OV-jaarkaart.
pi_63977446
Ow en : Miljoenenverlies door fraude ov-kaart

Volgens dit artikel is het strafbaar. Maar ja. Weet niet precies hoe het zit.
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:38:28 #33
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63977504
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Fraude? Bedoel je bedrog? Er wordt niemand bewogen tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld.
Valse aangifte? Voor zover ik kan zien heeft de dochter gezegd dat ze de kaart is kwijtgeraakt en heeft ze geen aangifte gedaan van diefstal ervan.
Valsheid in geschriften? Het reisdocument is niet valselijk opmaakt of vervalst; het is authentiek.
pi_63977515
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het 2 dingen: 1) niet tonen geldig vervoersbewijs en 2) misbruik van een OV-jaarkaart.
En 3) Fraude: Het doen van valse aangifte. Hierop staat, zoals ik al eerder zei maximaal een geldboete van de derde categorie of een gevangenis straf van 1 jaar.
pi_63977552
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Die kaart is eigendom zelfs van de IBG, die heb je onterecht in bezit. Het is dus een vorm van onterechte studiefinanciering wat je dus 68 euro per halve kost dat je die kaart in bezit hebt gehad.

Het zwartrijden an sich is geen zaak voor de IBG inderdaad.
Excuus, je hebt gelijk. Maar is het dan nog wel zwartrijden? Immers, je kan toch niet stellen dat je de IBG benadeeld doordat je een vermogensrecht gebruikt waar je geen recht op hebt, en vervolgens stelt dat dat vermogensrecht niet bestaat (ongeldig, dus waardeloos, vervoersbewijs)? Als ik het goed begrijp spant de IBG dus de NS voor z'n karretje.
pi_63977573
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:38 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Fraude? Bedoel je bedrog? Er wordt niemand bewogen tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld.
Valse aangifte? Voor zover ik kan zien heeft de dochter gezegd dat ze de kaart is kwijtgeraakt en heeft ze geen aangifte gedaan van diefstal ervan.
Valsheid in geschriften? Het reisdocument is niet valselijk opmaakt of vervalst; het is authentiek.
Je moet toch aangifte doen van verlies of diefstal om hem niet te hoeven in te leveren?
pi_63977607
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:13 schreef Koewam het volgende:
!
quote:
Al die maanden ging het goed, mijn OV werd niet gecontroleerd en als er een scanapparaat zou komen, kon ik doen alsof ik mijn OV even kwijt was. Vorige week ben ik tegen de lamp gelopen. Ik moest mijn OV laten zien en toen werd er gelijk gevraagd of ze het konden controleren, ik zag geen apparaatje. Ik baalde meteen flink, maar het ze weigeren gaat ook weer niet. Mijn OV kwam natuurlijk voor op de blacklist en ik kreeg een boete en moest een nieuw kaartje kopen.
pi_63977623
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:41 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Je moet toch aangifte doen van verlies of diefstal om hem niet te hoeven in te leveren?
Tja, volgens mij moet je het bij de politie aangeven dat hij vermist is, de aangifte doorsturen naar de iBG en dan krijg je pas een nieuwe. Dus als dat zo is, is het een valse aangifte idd.
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:43:51 #39
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63977626
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:41 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Ik zie nu inderdaad dat je bij de politie een stempel moet halen op een formulier. Het is de vraag waar die stempel precies voor dient, maar als dat voor aangifte is, pleeg je inderdaad een misdrijf.
pi_63977647
Tjesus voor die 86 euro per maand had ik het wel geweten trouwens...
pi_63977666
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:43 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik zie nu inderdaad dat je bij de politie een stempel moet halen op een formulier. Het is de vraag waar die stempel precies voor dient, maar als dat voor aangifte is, pleeg je inderdaad een misdrijf.
Zonder aangifte van verlies of diefstal kun je geen nieuwe OV-kaart toegestuurd krijgen. Dus die stempel zal dan logischerwijs voor aangifte zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')