68 euroquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:40 schreef Dennis101 het volgende:
Sowieso kan je de kosten á 78 euro per halve maand terug betalen. Wat er verder zal gebeuren ben ik ook wel benieuwd naar.
je hebt meer aan de IB-groep lijkt mequote:Op vrijdag 12 december 2008 23:42 schreef citroensjap het volgende:
Ik denk een forse boeten, kijk anders even op. http://www.boetes.nl/
Ze hebben er ook een folder over (opent PDF)quote:Onterecht bezit OV-studentenkaart
Als je je OV-studentenkaart te laat inlevert, heb je een schuld door onterecht bezit van de OV-studentenkaart. De IB-Groep verrekent een dergelijke schuld met je studiefinanciering. Kunnen we de schuld niet met je studiefinanciering verrekenen, dan krijg je een acceptgiro.
Je kunt het bedrag in één keer met de acceptgiro betalen òf je vraagt een betalingsregeling aan met onderstaand formulier.
> Verzoek betalingsregeling schuld OV-studentenkaart (pdf-bestand)
Het is voordeliger als je het bedrag in één keer betaalt, omdat je dan geen rente hoeft te betalen. Kun je het bedrag niet in één keer betalen, vraag dan vóór de vervaldatum de betalingsregeling aan (de vervaldatum staat op de acceptgiro). Als je gebruik maakt van de betalingsregeling, wordt er wel rente over het bedrag berekend. Doe je niets, dan wordt de schuld overgedragen aan een deurwaarder. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om bij de IB-Groep een betalingsregeling aan te vragen.
Klopt inderdaad.quote:
Bij zwartrijden wordt er in principe geen aangifte gedaan bij de politie.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:48 schreef quirina het volgende:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)/Onterecht_bezit.asp
En ja er wordt aangifte van gedaan bij de poltie, want er is tenslotte ook mee zwart gereden.
Je dochter is de enige inderdaad niet. Er zijn genoeg nieuwsberichten te vinden over exstudenten die zwartrijden met hun oude ov.
En qua solliciteren.. Het ligt er net aan waar je dochter op solliciteert natuurlijk.
Tja, ik maak de opmerking toch: Hier had ze natuurlijk ook aan kunnen denken op het moment dat ze de kaart (onterecht) als vermist opgaf. Berouw komt altijd na de zonde.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:37 schreef yke het volgende:
Mijn dochter is momenteel aan het solliciteren een registratie in de justitiële documentatie zou daarom erg ongunstig zijn.
Je opmerking is volkomen terecht en daar heb ik haar natuurlijk ook op gewezen. Ik hoop van harte dat de juristen hier mij van meer informatie kunnen voorzien en wellicht een ervaringsdeskundige die weet hoe de IB-Groep doorgaans handelt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:55 schreef Locusta het volgende:
[..]
Tja, ik maak de opmerking toch: Hier had ze natuurlijk ook aan kunnen denken op het moment dat ze de kaart (onterecht) als vermist opgaf. Berouw komt altijd na de zonde.
(...)
Er zijn hier een aantal users met een juridische achtergrond die je wat gerichter advies kunnen geven, die weten dit topic vast ook wel te vinden
valse aangiftequote:Op vrijdag 12 december 2008 23:53 schreef yke het volgende:
De informatie over onterecht bezit hadden wij inderdaad al gevonden, maar ik maak me vooral zorgen over de valse aangifte. Ik heb ooit in de media wel gelezen dat de IB-Groep fraudeurs harder wilde gaan aanpakken, maar doen ze dit ook daadwerkelijk? En op welke termijn valt er een reactie te verwachten?
Valse aangifte van de verloren kaart uiteraard. Verder is onterecht gebruik maken van je OV kaar een vorm van onterecht stufi ontvangen (je OV kaart is namelijk een onderdeel van je studiefinanciering).quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:01 schreef Etcetera het volgende:
[..]
valse aangifteze heeft zwart gereden, gezegd dat ze d'r OV kwijt was en is er vrolijk mee verder gaan reizen. als daar aangifte van wordt gedaan is dat terecht lijkt me.
en persoonlijk denk ik dat IBG harder optreedt tegen mensen die onterecht stufi ontvangen dan tegen mensen die zwart rijden op hun OV. maar dat denk ik hoorgeen idee of dat klopt
In principe kun je voor een fiets stelen ook de bak ingaan.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit is fraude, valse aangifte, valsheid in geschrifte, enz. enz.
Oftewel ze is TERECHT de lul! Valse aangifte doen is een misdrijf, niet te verwarren met een overtreding...!
Hier kan je in principe de bak voor ingaan, en het zou goed zijn als dat zou gebeuren. Net goed voor mensen die onterecht mijn zitplaats innemen!
Natuurlijk niet, het is gewoon zwartrijden. De IBG heeft hier niets mee te maken, het is gewoon een ongeldig vervoersbewijs.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:11 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
... Verder is onterecht gebruik maken van je OV kaar een vorm van onterecht stufi ontvangen (je OV kaart is namelijk een onderdeel van je studiefinanciering).
Je bent me net voor, elke mongool weet toch dat je dan zegt dat je geen kaartje hebtquote:Op zaterdag 13 december 2008 00:13 schreef Koewam het volgende:
Wel erg dom. Als je OV-kaart gescand gaat worden zeg je toch dat je 't vergeten bent? Kost je dan hoogstens 35 Euro.!
Volgens mij blijft de OV-jaarkaart eigendom van de IB-groep, waardoor zij wel betrokken zijn. Maar wat de verdere consequenties zijn weet ik niet, TS ik zou morgen (als ze eigenlijk open zijn) even de IB-groep bellen en navraag doen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, het is gewoon zwartrijden. De IBG heeft hier niets mee te maken, het is gewoon een ongeldig vervoersbewijs.
Die kaart is eigendom zelfs van de IBG, die heb je onterecht in bezit. Het is dus een vorm van onterechte studiefinanciering wat je dus 68 euro per halve kost dat je die kaart in bezit hebt gehad.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, het is gewoon zwartrijden. De IBG heeft hier niets mee te maken, het is gewoon een ongeldig vervoersbewijs.
Volgens mij zijn het 2 dingen: 1) niet tonen geldig vervoersbewijs en 2) misbruik van een OV-jaarkaart.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:28 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Volgens mij blijft de OV-jaarkaart eigendom van de IB-groep, waardoor zij wel betrokken zijn. Maar wat de verdere consequenties zijn weet ik niet, TS ik zou morgen (als ze eigenlijk open zijn) even de IB-groep bellen en navraag doen.
Fraude? Bedoel je bedrog? Er wordt niemand bewogen tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit is fraude, valse aangifte, valsheid in geschrifte, enz. enz.
En 3) Fraude: Het doen van valse aangifte. Hierop staat, zoals ik al eerder zei maximaal een geldboete van de derde categorie of een gevangenis straf van 1 jaar.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het 2 dingen: 1) niet tonen geldig vervoersbewijs en 2) misbruik van een OV-jaarkaart.
Excuus, je hebt gelijk. Maar is het dan nog wel zwartrijden? Immers, je kan toch niet stellen dat je de IBG benadeeld doordat je een vermogensrecht gebruikt waar je geen recht op hebt, en vervolgens stelt dat dat vermogensrecht niet bestaat (ongeldig, dus waardeloos, vervoersbewijs)? Als ik het goed begrijp spant de IBG dus de NS voor z'n karretje.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:30 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Die kaart is eigendom zelfs van de IBG, die heb je onterecht in bezit. Het is dus een vorm van onterechte studiefinanciering wat je dus 68 euro per halve kost dat je die kaart in bezit hebt gehad.
Het zwartrijden an sich is geen zaak voor de IBG inderdaad.
Je moet toch aangifte doen van verlies of diefstal om hem niet te hoeven in te leveren?quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:38 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Fraude? Bedoel je bedrog? Er wordt niemand bewogen tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld.
Valse aangifte? Voor zover ik kan zien heeft de dochter gezegd dat ze de kaart is kwijtgeraakt en heeft ze geen aangifte gedaan van diefstal ervan.
Valsheid in geschriften? Het reisdocument is niet valselijk opmaakt of vervalst; het is authentiek.
quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:13 schreef Koewam het volgende:
Wel erg dom. Als je OV-kaart gescand gaat worden zeg je toch dat je 't vergeten bent? Kost je dan hoogstens 35 Euro.!
quote:Al die maanden ging het goed, mijn OV werd niet gecontroleerd en als er een scanapparaat zou komen, kon ik doen alsof ik mijn OV even kwijt was. Vorige week ben ik tegen de lamp gelopen. Ik moest mijn OV laten zien en toen werd er gelijk gevraagd of ze het konden controleren, ik zag geen apparaatje. Ik baalde meteen flink, maar het ze weigeren gaat ook weer niet. Mijn OV kwam natuurlijk voor op de blacklist en ik kreeg een boete en moest een nieuw kaartje kopen.
Tja, volgens mij moet je het bij de politie aangeven dat hij vermist is, de aangifte doorsturen naar de iBG en dan krijg je pas een nieuwe. Dus als dat zo is, is het een valse aangifte idd.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:41 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Je moet toch aangifte doen van verlies of diefstal om hem niet te hoeven in te leveren?
Ik zie nu inderdaad dat je bij de politie een stempel moet halen op een formulier. Het is de vraag waar die stempel precies voor dient, maar als dat voor aangifte is, pleeg je inderdaad een misdrijf.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:41 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Je moet toch aangifte doen van verlies of diefstal om hem niet te hoeven in te leveren?
Zonder aangifte van verlies of diefstal kun je geen nieuwe OV-kaart toegestuurd krijgen. Dus die stempel zal dan logischerwijs voor aangifte zijn.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:43 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik zie nu inderdaad dat je bij de politie een stempel moet halen op een formulier. Het is de vraag waar die stempel precies voor dient, maar als dat voor aangifte is, pleeg je inderdaad een misdrijf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |