Mijn lijst van 2008. Er zullen de komende weken nog wel wat dingen veranderen maar voor dit moment:
1 The Black Angels - Directions to See a GhostVernoemd naar een nummer van de Velvet Underground, en dat hoor je ook. De invloed bedoel ik. Toen ik dit voor het eerst hoorde zette ik het meteen op 1 in de jaarlijst en daar is het niet weer afgekomen. Heerlijk.
2 Kay Hanley - WeaponizeZangeres van Letters to Cleo met nog maar haar 2e volwaardige solo album. En wat voor een. Liet ze op haar solo debuut een wat ander geluid horen, nu is het weer terug naar de uptempo pop/rock waar LTC ook bekend om is. Eén minpuntje, de rap in het laatste nummer.
3 AC Berkheimer - In a Series of Long DaysNederlands trots, gezien op Metropolis, meteen de cd gekocht en goed bevonden. Zoals in een recensie stond "als deze band uit de UK kwam dan waren ze al Heel Groot". Zeker wie The Nightblooms nog kent en destijds goed vond, deze zeker uitproberen. Maar ook verplichte kost voor liefhebbers van Bettie Serveert.
4 Juliana Hatfield - How to Walk AwayJuliana Hatfield staat altijd hoog in mijn jaarlijsten. Hoe hoog ze komt hangt vaak meer van de concurentie af (veel/weinig) dan van haarzelf. Dit album staat op 4. Wat zegt dat dan? Niet zoveel. Dit is een van Juliana's betere dus heeft ze het de concurentie extra moeilijk gemaakt. Iets ingetogener dan een hoop andere van haar albums maar dat is geen nadeel, vergelijkbaar met haar album uit 2000 Beautiful Creature.
5 Marike Jager - Celia TriggerHoge verwachtingen en volledig waargemaakt. Niet alleen op plaat gegroeid, ook op het podium. Als ik het optreden in De Helling vergelijk met dat half verlegen meisje dat op Lowlands zich onder haar hoedje verborg... Erg sterk album, mooi gezongen, goed gespeeld.
6 Roosbeef - Ze willen wel je hond aaien maar niet met je pratenHele hoge verwachtingen hiervan en voor het grootste deel waargemaakt. De zangstijl, daar hou je van of je haat het, ik hou er van, dat is duidelijk. Jammer van die vent die in het 1e nummer op een zeer irritante maniet denkt te moeten meezingen.
7 Ladytron - VelociferoDe nieuwe Ladytron past naadloos achter hun vorige aan. Maar waarom staat die vorige dan in m'n top 50 allertijden en komt deze in het jaaroverzicht niet hoger dan 7? Tja. Misschien pakt het iets minder, staan er iets minder 'hits' op. Geen idee.
8 Manu - Rendez-vousDe hoogst genoteerde afgevaardigde uit Frankrijk én 1 van de leukste hoezen. Een trio met zangeres, leuke (power)pop/rock. Goed voorbeeld van waarom ik zoveel Franse muziek luister tegenwoordig.
9 Laura Marling - Alas I Cannot SwimGeheel onvoorbereid op Lowlands gezien. Ok, ik wist dat het een meisje met gitaar was. Maar dat is nog geen garantie voor succes (echt niet). Het optreden echter was heel goed, wel een stuk folkier dan ik gewend ben. Na thuiskomst merkte ik dat ik steeds zin had muziek van haar te draaien. Snel de cd gekocht dus.
10 Portishead - ThirdEen nieuwe Portishead, lang verwacht, daarna niet meer verwacht en daarna toch nog gekomen. En hij is goed. Niet beter dan verwacht, maar wel net zo goed. Dat het album toch 'maar' op 10 staat zegt meer over de rest. Hoewel je nooit weet of het over 2 jaar niet heel anders is.
11 Ladyhawke - LadyhawkeEen aantal nummers van dit album zouden zo van Ladytron kunnen zijn, een aantal andere van The Sounds of andere springbandjes. En ja, ook een paar die meer doen denken aan de Miami Vice soundtrack. De combinatie maakt het een erg fijn makkelijk in het gehoor liggend retro album.
12 Little - LittleEen Vietnamese mevrouw uit Frankrijk, heerlijke ontwapenende en zomerse pop. Heerlijk.
13 Emma Daumas - Le chemin de la maisonEmma Daumas is een Franse dame die uit de Franse versie van een tv programma afkomstig is. Popstars, x-factor, whatever. Waarom kan Nederland niet zulke talenten leveren? Dit is inmiddels haar 3e album. Een groot verschil met haar vorige die echte powerpop bevatte, dit is meer van alles wat, maar vooral goed.
14 Blood Red Shoes - Box of SecretsDit album had ik in December vorig jaar als mijn nummer 1 voorspeld. Niet uitgekomen. Waarom niet? De singles zijn briljant maar de rest, tja, daar staan teveel opvullers bij.
15 Lili Cros - La fille aux papillonsNog een Franse mevrouw. Wat valt er over te zeggen, gewoon ook lekkere pop/rock.
16 Gram - Four-letter WordEx-zangeres van Seedling, heeft ook nog een poosje met About samengewerkt en nu haar 1e solo album. Soms hoor je nog wat scherpe randjes van Seedling, vaker is het 'gewoon' singer/songwriter. Haar stem is dan niet zo bijzonder als Marike of Roos dus komt ze toch wat lager in de lijst.
17 Gomer Pyle - Idiots SavantsNederlands stoner rock band. 7 nummers in een uur. Dan weet je het wel, lekkere lange nummers woestijnrock.
18 M83 - Saturdays = YouthDit is een lastig te boordelen album. Het vliegt ook van hoog naar laag en weer terug in de lijst. Er staan een aantal geweldige nummers op (met name 3 en 4) en een aantal wel bijzondere maar ook 'moet je zin in hebben' nummers. Dus ja. Nummer 18 dan maar.
19 Manda Rin - My DNAEx-zangeres van Bis (en Data Panik en The Kitchen) doet precies wat je van haar verwacht. Electro pop, aanstekelijk maar toch heel anders dan bv Ladtreon en Ladyhawke.
20 Colour Haze - AllStonerrock met een krautrandje, hun zoveelste album van redelijk constante kwaliteit. Vooral als dat kenmerkende gitaargeluid er bij komt, helemaal goed. Maar live nog beter.
21 The Duke Spirit - NeptuneEen van de meest doorsnee albums in deze lijst, gewoon een lekkere gitaarband-met-zangeres plaat. Niks meer maar zeker ook niet minder.
22 Cranes - CranesEen nieuwe Cranes, iets minder onverwacht en veelbelovend als de nieuwe Portishead, maar toch, wie zat hier nog op te wachten? Nou, ik wel. En het is ook een goed album, maar haalt het niet bij de vroegere. Meer een album van momenten.
23 Girlschool - LegacyIk kan hier hetzelfde bij zetten als bij de Cranes. Absoluut hoogtepunt is het nummer waarbij Lemmy zingt, dan klinkt de 'oude' Girlschool nog even lekker rockend.
24 Elsa - Elsa LunghiniDeze franse dame heeft wat meer ballads dan ik gemiddeld genomen goed vind, maar met haar stem kan ze het hebben.
25 The B-52's - FunplexNog een nieuw album van een oude band. Een stuk electronischer dan vroeger, maar qua zang en plezier is er weinig veranderd. Gewoon lekker fun dus.
26 No Age - NounsOp Lowlands was dit een van de hoogtepunten. En dan het album. Op 26, valt dat dan tegen? Niet echt, maar om een of andere reden komen dit soort herrie plaatjes niet meer zo hoog bij mij.
27 t.A.T.u. - Веселые улыбки (Happy Smiles)Ja, dit is dezelfde Tatu als van All the Things She Said en het songfestival. Hun 3e album alweer, en eigenlijk verandert er niet zoveel per album. Op dit album 2 of 3 engelstalige nummers, de rest in het russisch. Verder een hoop dansbare bombast. Of bombastische dansmuziek.
28 Les Shades - Le meurtre de VénusDe Franse Beatles met een Tricatel sausje. Goed resultaat.
29 Jeremy's - O Yeah Aha OhLekker uptempo punkpop album.
30 Vivian Girls - Vivian GirlsMen neme 60% Shop Assistants, 35% Flatmates en 5% Darling Buds, even mixen en je hebt The Vivian Girls. En toch blijft het niet echt hangen. Prima plaatje, maar geen topper.
geen commentaar:
31 Ida Maria - Fortress Round My Heart
32 Zoë Avril - Zoë Avril
33 Mademoiselle K - Jamais la paix
34 The Subways - All or Nothing
35 The Breeders - Mountain Battles
36 Lawn - Silver
37 Marie Mai - Dangereuse attraction
38 The Cuties - Ah-Ah-Aah
39 Loane - Jamais seule
40 Good Things End - Out of Nowhere
[ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 19-12-2008 16:08:22 ]