abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 december 2008 @ 14:21:14 #101
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63695752
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:00 schreef LXIV het volgende:
Dat vind ik niet? Waarom denk je dat. In het gros van de wereld wonen de mensen in een krot zonder stroom en drinkwater. Nederland is juist een van de weinige landen die zowat al zijn burgers dit bieden kan.
het gros van de wereld ? Heel europa, Heel de VS, azie ook heel behoorlijk, rusland voor ee ngroot deel. Zo ongeveer de hele wereld kan dit wel. Eigenlijk het enige kansloze werelddeel is afrika waar ze dat idd niet kunnen maar daar lopen ze liever gehuld in vodden elkaar af te knallen dan dat ze een samenleving proberen op te bouwen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_63696034
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:21 schreef Metro2005 het volgende:

het gros van de wereld ? Heel europa, Heel de VS, azie ook heel behoorlijk, rusland voor ee ngroot deel. Zo ongeveer de hele wereld kan dit wel. Eigenlijk het enige kansloze werelddeel is afrika waar ze dat idd niet kunnen maar daar lopen ze liever gehuld in vodden elkaar af te knallen dan dat ze een samenleving proberen op te bouwen.
Ik heb toch echt wel in italie sloppen onder bruggen gezien. Die moet ik in nederland nog tegen komen.

De tenten kampen en vakantieparken met van die stacaravans waar veel amerikanen in wonen vind ik nu ook niet zo'n mooi voorbeeld.

De sloppen bij de steden in azie, zuidamerika en afrika vergeten we dan ook maar.

WE zijn een stel zeikerds in nederland en het gras is zogenaamd altijd groener bij iemand anders totdat we zelf in die situatie tercht komen dan blijkt nederland opeens nog niet zo slecht te zijn.

Veel van die jankerds hier die zeuren wel maar hebben wel mooi een studiebeurs van onze overheid gehad en hebben nog 20.000 euro schuld tov ruim 200.000 $ voor een gemiddelde studie in de VS.
pi_63696762
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:21 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wat een kortzichtige post is dit zeg; een beetje beweren dat Afrikanen er zelf voor kiezen...
  dinsdag 2 december 2008 @ 15:29:09 #104
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63697398
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 15:05 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Wat een kortzichtige post is dit zeg; een beetje beweren dat Afrikanen er zelf voor kiezen...
Leg mij dan eens uit waarom afrika het enige continent is waar het blijkbaar maar niet wil lukken terwijl de complete wereld eromheen in meer of mindere mate het wel redelijk voor elkaar heeft.
Waarom lukte het bv wél toen er blanke boeren kwamen om het land te bewerken en donderde de hele constructie weer in elkaar toen ze werden weggejaagd. Ik denk dat mentaliteit daar een hele grote rol speelt. Stammenoorlogen en kijken wie de grootste peniskoker heeft speelt daar nog steeds een grote rol en rilvaliteit en oorlog is nou eenmaal niet bevordelijk voor de opbouw van een land / continent.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 2 december 2008 @ 15:32:01 #105
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_63697481
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 15:05 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Als ze er niet zelf voor kiezen. Wie kiest er DAN voor ze?
En niet zeggen dat het die gemene blanke westerlingen zijn geweest, want die hebben we hier ook.
Overigens is donker, arm Afrika helemaal niet zo arm en onderontwikkeld als de hulporganisaties je willen laten geloven.
  dinsdag 2 december 2008 @ 15:56:43 #106
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_63698173
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:17 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

in de randstad ga jij echt geen 3 kamer flat in een goede buurt vinden voor dat geld.
Hoeveel van die woningen wil je hebben? Kom op zeg, je moet niet gaan doen alsof ik een leugenaar ben. Als ik je vertel dat er zat van die woningen zijn in de Randstad, vertel ik dat misschien omdat ik zelf in de Randstad woon en genoeg van die wijken zie waar je dus voor dat geld een woning kan vinden en waar het een goede buurt is. Als je mij niet wil geloven, dan is dat jouw probleem
quote:
En waar ik het over had van mijn ouders, die konden op 1 modaal salaris een eensgezinswoning kopen in een prima wijk (mijn ma woont er nu nog) als starter.
Het is waar dat de koopprijzen enorm zijn gestegen. Waar je in het verleden nog een eengezinswoning van kon kopen, kan je nu een appartement van kopen. Gelukkig kan je voor een modaal inkomen toch nog steeds een 4 a 5 kamer appartement kopen in een betere buurt.
quote:
Daar hoef je nu niet eens meer over te dromen. Je mag blij zijn met je flatje 3 hoog achter in een vogelaarwijk.
Je weet niet van ophouden, he? Jammer dat je blijkbaar de betere wijken al voor vogelaarwijken aanziet. Hoeveel goede buurten zijn er dan nog in Nederland volgens jou? Als ik je elke keer zo hoor, zou je zeggen dat het er niet meer dan 10 kunnen zijn
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
  dinsdag 2 december 2008 @ 16:23:03 #107
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_63698891
Goed, laat ik dan even een paar voorbeelden geven van woningen die in goede buurten staan en die met een modaal inkomen te betalen zijn:

Zernikeplaats 166 voor 141k in Rotterdam Ommoord
Adriaan Dortsmanstraat 25 voor 132,5k in Rotterdam Lage Land

En wat huur betreft zie ik ook het een en ander. Helaas kan ik daar niet van linken, het is een site die op flash werkt, maar wat denk je van een (okee, kleine 4 kamer) eengezinswoning voor ¤450 in Rotterdam Kralingseveer (veiligheidsscore van 10,0)? Of een 3 kamer appartement voor ¤412 in Rotterdam Ommoord (veiligheidsscore van 8,1)? Ik zie ook een 4 kamerwoning voor ¤501 in Rotterdam Lage Land (veiligheidsscore van 8,3). Dus het kan wel degelijk, of ga je beweren dat het hele slechte buurten zijn? Ik weet niet hoeveel beter het kan dan een score van 10 op een schaal van 1 tot 10? Lees er die veiligheidsindex maar op na, dan zie je dat die wijken die ik noem, onder de betere wijken vallen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:30:12 #108
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63702454
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:23 schreef ikbenik het volgende:
Goed, laat ik dan even een paar voorbeelden geven van woningen die in goede buurten staan en die met een modaal inkomen te betalen zijn:

Zernikeplaats 166 voor 141k in Rotterdam Ommoord
Adriaan Dortsmanstraat 25 voor 132,5k in Rotterdam Lage Land

En wat huur betreft zie ik ook het een en ander. Helaas kan ik daar niet van linken, het is een site die op flash werkt, maar wat denk je van een (okee, kleine 4 kamer) eengezinswoning voor ¤450 in Rotterdam Kralingseveer (veiligheidsscore van 10,0)? Of een 3 kamer appartement voor ¤412 in Rotterdam Ommoord (veiligheidsscore van 8,1)? Ik zie ook een 4 kamerwoning voor ¤501 in Rotterdam Lage Land (veiligheidsscore van 8,3). Dus het kan wel degelijk, of ga je beweren dat het hele slechte buurten zijn? Ik weet niet hoeveel beter het kan dan een score van 10 op een schaal van 1 tot 10? Lees er die veiligheidsindex maar op na, dan zie je dat die wijken die ik noem, onder de betere wijken vallen.
Voor die tweede woning betaal je 144.778 euro incl KK tegen een rentepercentage van 4,8%. Nou kan ik niet zo heel goed rekenen hoor maar in mijn boekje is dat 579 euro per maand alleen aan rente.

De 1e woning kost 153.964 , ofwel 615 euro rente per maand.

Dan heb ik nog niks afgelost (niet erg handig). Een hypotheek loopt zo' n 30 jaar dus je betaalt ook nog wel een euro of 200 per maand aan aflossingsinleg.

Dat is respectievelijk 579+200 = 779 euro en 815 euro in de maand als je het realistisch bekijkt.

Nogal een eind verwijderd van die 400 euro waar mee geschermd wordt.

Ik woon zelf in schiedam, betaal 410 euro in de maand voor een 2 kamer appartement en dat is een redelijk goedkope woning hier in deze omgeving. Alleen rondom het marconiplein in R'dam zijn nog woningen te vinden die tegen ongeveer dezelfde prijzen weggaan (rond de 85.000 - 90.000 euro) maar dan kom je wel in een buurt terecht waar je ' savonds echt niet over straat wilt (ik had daar een vriendin wonen dus ik ken de buurt wel zeg maar )
pi_63703206
Metro2005 vergeet je niet de HRA nog van dat bedrag af te trekken?
  dinsdag 2 december 2008 @ 19:22:02 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63703910
Basp: vergeet jij dan niet te reserveren voor de VVE, OZB en de diverse verzekeringen? Ik denk dat de bruto-hypotheeklasten aardig overeen komen met de netto-woonlasten.
The End Times are wild
  dinsdag 2 december 2008 @ 19:23:02 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63703942
Bijlage VVE is al 150 euro p/m bijvoorbeeld
The End Times are wild
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:20:08 #112
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_63710237
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 18:30 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Voor die tweede woning betaal je 144.778 euro incl KK tegen een rentepercentage van 4,8%. Nou kan ik niet zo heel goed rekenen hoor maar in mijn boekje is dat 579 euro per maand alleen aan rente.
Dan zal ik het je even voorrekenen. Rente is met 4,8% dus 6950 euro per jaar. Daar gaat de HRA vanaf, dus dan zit je op puur de rente 354 euro (en dat staat gewoon op dezelfde pagina als waar je die bedragen hebt gezien). Zoals je hebt gezien, is het een 4 kamer woning, dus ik hield daar 500 euro voor aan (400 euro voor een 3 kamer, even bij de les blijven ). Dus 146 euro hou je over om op hetzelfde bedrag uit te komen. Wat kan je daarvan doen, je hebt bij die woning een VvE, die kosten worden niet genoemd, maar zullen gezien de woning ergens rond de 80 a 100 euro uitvallen. Wat je dan verder overhoudt, gaat in een spaarhypotheek zitten. Op die manier begin je dan met opbouwen (tenzij je nu al op de top van je inkomen zit, dan zou ik het natuurlijk niet doen). Je begint dus langzaam af te lossen en naarmate je meer gaat verdienen, los je tussentijds gewoon af. Verdien je 200 euro netto in de maand meer, dan zou je dat geld (2400 euro per jaar) in de hypotheek kunnen storten. Dat geld ben je niet kwijt, die 2400 euro is er nog steeds, alleen dan dus in de woning. Alleen als je de woning totaal gaat uitleven of de huizenprijzen drastisch gaan dalen, heb je dus minder geld.

Dus die woning is gewoon voor 500 euro per maand. Geef je aan als er ergens een rekenfout zit?
quote:
De 1e woning kost 153.964 , ofwel 615 euro rente per maand.
En je kijkt dus niet verder? Als je een paar regels naar beneden was gegaan, zag je gewoon dat de rente dus 369 euro is, na HRA. Nou zeg, dat is veel duurder
quote:
Ik woon zelf in schiedam, betaal 410 euro in de maand voor een 2 kamer appartement en dat is een redelijk goedkope woning hier in deze omgeving. Alleen rondom het marconiplein in R'dam zijn nog woningen te vinden die tegen ongeveer dezelfde prijzen weggaan (rond de 85.000 - 90.000 euro) maar dan kom je wel in een buurt terecht waar je ' savonds echt niet over straat wilt (ik had daar een vriendin wonen dus ik ken de buurt wel zeg maar )
Ja, rond Marconiplein zou ik je ook niet aanraden, maar je hebt weer niets gezegd over de prijzen die ik noemde van de huurwoningen, of ben je die vergeten? Als je in Schiedam woont, dan weet je vast wel de weg naar Woonnet Rijnmond te vinden. Dan zie je toch echt de prijzen die ik noem. Kijk alleen maar eens naar de deelgemeente Prins-Alexander. Kijk naar alle woningen vanaf 3 kamers, dan zie je de woningen die ik heb opgezocht. 450 euro voor een eengezinswoning aan de Karbouwstraat. Een 3 kamer appartement aan de Dawesweg voor 413 euro. En 4 kamer appartement aan de Debijeweg voor 472 euro. Het gaat erom dat het te vinden is en dat het op een goede lokatie is, maar dat hoef ik je niet te vertellen als je in Schiedam woont, je kent die buurten dan waarschijnlijk al.

En trouwens, ik heb zelf een 2 kamer appartement gehuurd in Hillegersberg voor zo'n 300 euro in de maand (was eigenlijk een 3 kamer appartement, alleen muur doorgebroken), toch ook geen verkeerde buurt denk ik zo en ook een leuke huur voor een goed onderhouden woning. Geloof me, als je goed zoekt, vind je echt iets waar je best wel goed kan wonen voor een gunstige prijs en dus ook in die veilige buurt.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:38:19 #113
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63710945
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:20 schreef ikbenik het volgende:

[..]

Dan zal ik het je even voorrekenen. Rente is met 4,8% dus 6950 euro per jaar. Daar gaat de HRA vanaf, dus dan zit je op puur de rente 354 euro (en dat staat gewoon op dezelfde pagina als waar je die bedragen hebt gezien). Zoals je hebt gezien, is het een 4 kamer woning, dus ik hield daar 500 euro voor aan (400 euro voor een 3 kamer, even bij de les blijven ). Dus 146 euro hou je over om op hetzelfde bedrag uit te komen. Wat kan je daarvan doen, je hebt bij die woning een VvE, die kosten worden niet genoemd, maar zullen gezien de woning ergens rond de 80 a 100 euro uitvallen. Wat je dan verder overhoudt, gaat in een spaarhypotheek zitten. Op die manier begin je dan met opbouwen (tenzij je nu al op de top van je inkomen zit, dan zou ik het natuurlijk niet doen). Je begint dus langzaam af te lossen en naarmate je meer gaat verdienen, los je tussentijds gewoon af. Verdien je 200 euro netto in de maand meer, dan zou je dat geld (2400 euro per jaar) in de hypotheek kunnen storten. Dat geld ben je niet kwijt, die 2400 euro is er nog steeds, alleen dan dus in de woning. Alleen als je de woning totaal gaat uitleven of de huizenprijzen drastisch gaan dalen, heb je dus minder geld.

Dus die woning is gewoon voor 500 euro per maand. Geef je aan als er ergens een rekenfout zit?
[..]
je rekenfout zit hem in de aflossing. met 50 euro in de maand redt je het niet hoor. Maak daar maar minstens 150-200 euro van voor dat bedrag. Dan kom ik dus niet op 500 maar op 600 euro. En dan heb je een flatje...
quote:
En je kijkt dus niet verder? Als je een paar regels naar beneden was gegaan, zag je gewoon dat de rente dus 369 euro is, na HRA. Nou zeg, dat is veel duurder
[..]
369 aan rente ja, je vergeet een VVE , je vergeet de aflossing etc.

Je ziet toch zelf ook wel dat het niet meevalt om voor 400 in de maand wat te vinden?? Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is! Ik woon notabene zelf in een appartement in de randstad voor dat bedrag, alleen zeker niet in een super buurt en zeker niet groot.
quote:
Ja, rond Marconiplein zou ik je ook niet aanraden, maar je hebt weer niets gezegd over de prijzen die ik noemde van de huurwoningen, of ben je die vergeten? Als je in Schiedam woont, dan weet je vast wel de weg naar Woonnet Rijnmond te vinden. Dan zie je toch echt de prijzen die ik noem. Kijk alleen maar eens naar de deelgemeente Prins-Alexander. Kijk naar alle woningen vanaf 3 kamers, dan zie je de woningen die ik heb opgezocht. 450 euro voor een eengezinswoning aan de Karbouwstraat. Een 3 kamer appartement aan de Dawesweg voor 413 euro. En 4 kamer appartement aan de Debijeweg voor 472 euro. Het gaat erom dat het te vinden is en dat het op een goede lokatie is, maar dat hoef ik je niet te vertellen als je in Schiedam woont, je kent die buurten dan waarschijnlijk al.

En trouwens, ik heb zelf een 2 kamer appartement gehuurd in Hillegersberg voor zo'n 300 euro in de maand (was eigenlijk een 3 kamer appartement, alleen muur doorgebroken), toch ook geen verkeerde buurt denk ik zo en ook een leuke huur voor een goed onderhouden woning. Geloof me, als je goed zoekt, vind je echt iets waar je best wel goed kan wonen voor een gunstige prijs en dus ook in die veilige buurt.
Huren ... tja laat ik daar maar niet over beginnen. Huren is de reden dat ik aan kopen ben begonnen. zegt dat genoeg?
omdat ik het wachten na 4 jaar wel een beetje beu begon te worden...

maargoed , je hebt deels gelijk. Er zijn wel woningen te vinden voor dat geld. VOornamelijk flats en ik blijf erbij: Die wijken zijn echt niet allemaal even mooi en veilig als al die mooie boekjes van de overheid je willen doen geloven. Ik woon al mijn hele leven in de randstad , heb gestudeerd in Rotterdam, heb vrienden en vriendinnen gehad all over omgeving r'dam dus ik ken de buurten wel redelijk goed en in een hoop wijken wil je van je verdriet nog niet wonen.
pi_63717115
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 15:29 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Leg mij dan eens uit waarom afrika het enige continent is waar het blijkbaar maar niet wil lukken terwijl de complete wereld eromheen in meer of mindere mate het wel redelijk voor elkaar heeft.
Waarom lukte het bv wél toen er blanke boeren kwamen om het land te bewerken en donderde de hele constructie weer in elkaar toen ze werden weggejaagd. Ik denk dat mentaliteit daar een hele grote rol speelt. Stammenoorlogen en kijken wie de grootste peniskoker heeft speelt daar nog steeds een grote rol en rilvaliteit en oorlog is nou eenmaal niet bevordelijk voor de opbouw van een land / continent.
Klopt in Afrika wil het niet echt lukken, maar ook in veel andere landen is erg veel armoede (genoeg landen in Azië en zuid-amerika).

Maar je generaliseert nogal met deze post, alsof afrikanen ervoor gekozen heben zo in armoede te leven. Sowieso allsof blanken zoveel goed hebben gedaan daar....

kijk als je jouw redenatie gebruikt, zou dit topic ook niet echt geldig zijn, want wij Nederlanders hebben zelf dit systeem gekozen en dus zouden we de belastingen niet te hoog vinden...
  woensdag 3 december 2008 @ 09:14:08 #115
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_63717651
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:38 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

je rekenfout zit hem in de aflossing. met 50 euro in de maand redt je het niet hoor. Maak daar maar minstens 150-200 euro van voor dat bedrag. Dan kom ik dus niet op 500 maar op 600 euro. En dan heb je een flatje...
Dan heb je mijn tekst maar half gelezen:
quote:
Op die manier begin je dan met opbouwen (tenzij je nu al op de top van je inkomen zit, dan zou ik het natuurlijk niet doen). Je begint dus langzaam af te lossen en naarmate je meer gaat verdienen, los je tussentijds gewoon af. Verdien je 200 euro netto in de maand meer, dan zou je dat geld (2400 euro per jaar) in de hypotheek kunnen storten.
quote:
[..]

369 aan rente ja, je vergeet een VVE , je vergeet de aflossing etc.

Je ziet toch zelf ook wel dat het niet meevalt om voor 400 in de maand wat te vinden?? Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is! Ik woon notabene zelf in een appartement in de randstad voor dat bedrag, alleen zeker niet in een super buurt en zeker niet groot.
Opnieuw, die 400 euro is voor een 3 kamer woning. Ik heb hier voorbeelden aangehaald waarbji je 4 kamer woningen hebt. Dus begin niet appels met peren te vergeljiken en dan stug blijven volhouden dat die appel en peer gelijk zijn aan elkaar.
quote:
[..]

Huren ... tja laat ik daar maar niet over beginnen. Huren is de reden dat ik aan kopen ben begonnen. zegt dat genoeg?
omdat ik het wachten na 4 jaar wel een beetje beu begon te worden...
Dat is niet waar de discussie om gaat. Het gaat erom dat er van een modaal inkomen rond te komen is met en gezin, niet dat er een lange wachtlijst is voor huurwoningen. Het is zeker zo dat de wachtlijsten te lang zijn, soms moet je daarbij een beetje creatief zijn. Zo heb ik, toen ik op zoek was naar een huurwoning, juist gekeken naar woningen die op de nominatie stonden gesloopt te worden. Daarbij lette ik goed op, of de woning nog steeds in een goede buurt zou staan en of de kwaliteit voldoende was van de woning zelf. De gedachtengang was, dat als de woning dan gesloopt zou worden, ik eruit zou moeten maar wel een urgentieverklaring mee zou krijgen. Dan zou ik dus vooraan de lijst komen te staan. Uiteindelijk vond ik binnen een paar jaar een leuke huurwoning zonder zo'n urgentieverklaring in Hillegersberg.
quote:
maargoed , je hebt deels gelijk. Er zijn wel woningen te vinden voor dat geld. VOornamelijk flats en ik blijf erbij: Die wijken zijn echt niet allemaal even mooi en veilig als al die mooie boekjes van de overheid je willen doen geloven. Ik woon al mijn hele leven in de randstad , heb gestudeerd in Rotterdam, heb vrienden en vriendinnen gehad all over omgeving r'dam dus ik ken de buurten wel redelijk goed en in een hoop wijken wil je van je verdriet nog niet wonen.
Je durft me echt niet te geloven, he? Ik ga niet uit van boekjes, maar wilde mijn eigen ervaring wel onderstrepen met de rapporten. Ik leef er zelf, ik woon al mijn hele leven in Rotterdam en ken die buurten dan ook best goed. Ik weet waar je moet zijn en heb daar ook mijn keuze op gebaseerd. En dat het flats zijn, maakt dat iets uit? Ik kan al garanderen, dat ik veel beter woon dan in menig eengezinswoning. Ja, ik heb mensen om die uitspraak horen lachen, maar ik heb die mensen hier vandaan zien verhuizen naar een eengezinswoning die daarna zowat smeekten om weer terug te mogen naar hun flat in hun oude wijk (maar ja, wachtlijst voor een huurwoning is hier zo'n 25 jaar en dat is niet voor niets, terwijl de meeste woningen hier in de verhuur zitten). Nu is het wat makkelijker geworden om hier aan een woning te komen, doordat een deel in de verkoop is gegaan.

Zo heb ik ook zelf dus hier een woning gekocht en ja, dat kost dus zo'n 425 euro in de maand, inclusief VvE. Aflossen doe ik ook, dat zijn geen kosten, maar hetzelfde als geld overboeken naar een spaarrekening (op die manier betaal ik op dit moment dus rond de 500 euro, maar wil in de nabije toekomst meer gaan aflossen). En wat krijg ik ervoor? Een goed geisoleerde woning, 4 kamers, ongeveer 85m2 totale oppervlak, vlakbij OV en winkelcentra, goede verbinding met de stad en met de rest van het land, veilig (zowel wat criminaliteit betreft als verkeer), rustig (geen drukke wegen voor mijn deur).
  woensdag 3 december 2008 @ 09:15:43 #116
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63717669
quote:
Op woensdag 3 december 2008 08:38 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Klopt in Afrika wil het niet echt lukken, maar ook in veel andere landen is erg veel armoede (genoeg landen in Azië en zuid-amerika).

Maar je generaliseert nogal met deze post, alsof afrikanen ervoor gekozen heben zo in armoede te leven. Sowieso allsof blanken zoveel goed hebben gedaan daar....

kijk als je jouw redenatie gebruikt, zou dit topic ook niet echt geldig zijn, want wij Nederlanders hebben zelf dit systeem gekozen en dus zouden we de belastingen niet te hoog vinden...
Natuurlijk generaliseer ik in mijn post, afrikanen hebben er wellicht niet voor gekozen maar ze hebben de situatie grotendeels wel in eigen hand natuurlijk. Als ze de wapens nou eens neerleggen en ipv daarvan de hamer, spijkers en zaag ter hand nemen komen ze een stuk verder ...
  woensdag 3 december 2008 @ 13:12:38 #117
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63723660
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:14 schreef ikbenik het volgende:

Dat is niet waar de discussie om gaat. Het gaat erom dat er van een modaal inkomen rond te komen is met en gezin
Daarin zijn we het iig eens, dat kan zeker alleen moet je dan wel je eisen bijstellen. (bv flat ipv eensgezinswoning)
  woensdag 3 december 2008 @ 13:26:30 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63724009
Ik ben het wel met TS eens dat er landen zijn waar je als gezin relatief beter af bent dan in Nederland. Gewoon, omdat de regelgeving daar anders is.

In Nederland ben je vooral gunstig af als uitkeringsgerechtigde en als Babyboomer. Als uitkeringsgerechtigde omdat het totaalpakket aan uitkeringen en toeslagen gewoon riant is, als Babyboomer omdat deze groep het erg goed voor zichzelf geregeld heeft toen zij aan de macht was. Eindloonregeling, HRA + premie-A, VUT etc.
Jongeren, of ze nu een gezin hebben of alleenstaand zijn, mogen hiervoor betalen. Want het geld moet ergens vandaan komen. En dus is het voor die groepen vaak redelijk hard werken en na aftrek belastingen en vaste lasten weinig overhouden. Daarom zie je ook veel alleenstaande jongeren naar de UK, Australië of Azië vertrekken en veel gezinnen naar Duitsland en België. Omdat de regelingen daar nu net wat meer ten gunste van hen zijn!
The End Times are wild
  woensdag 3 december 2008 @ 14:05:43 #119
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_63724965
quote:
Op woensdag 3 december 2008 13:12 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Daarin zijn we het iig eens, dat kan zeker alleen moet je dan wel je eisen bijstellen. (bv flat ipv eensgezinswoning)

Vanzelf, maar zie het meer als dat iemand zijn wensen bij moet stellen. Waardoor zie je nu dit soort klachten, doordat mensen steeds meer gaan eisen. We waren al bekend als een gierig volk, maar we gaan straks bekend worden als een afgunstig volk als we zo bezig blijven.

Het is namelijk nog steeds geen grondrecht om als gezin persé in een eengezinswoning te leven. Iedereen heeft recht op een onderkomen naar inkomen. Lange tijd moesten gezinnen van 10 personen leven in een kamer van 3 bij 4 of zelfs minder. Nu is het voor bijna iedereen mogelijk om een huis te hebben met een eigen voordeur en elk kind met een eigen kamer. Alleen schieten de mensen nu veel te ver door. Iedereen denkt *recht* te hebben op de grootste woning. Het maakt niet uit hoeveel je verdient, zolang je woning maar groter is dan die van je buurman of van je collega, of familielid, of... Het is ook te zien dat mensen er dan ook alles aan doen om die woning te krijgen, behalve dan wat meer realistisch worden. Een deel van het probleem ligt ook bij de hypotheekverstrekker, want het kon niet op. Je kon 8 a 9 keer je inkomen steken in een hypotheek. En natuurlijk is dan die woning van 2 ton niet voldoende (in de tijd dat een gemiddelde woning nog geen 2 ton kostte). Nee, het moet groter, dus we nemen het inkomen van de partner ook mee. Een woning van 4 ton, wat wil je nog meer? En maar lachen en tegen iedereen zeggen dat ze het toch fout doen met hun standaard rijtjeshuis of hun appartement.

En zo komt er jaloezie bij kijken, ineens moet iedereen dus die woning van 4 ton kopen. Prijzen worden opgedreven, mensen gaan meer bieden dan de vraagprijs, dus als anderen gaan verkopen, is de vraagprijs nog hoger. En nog blijft men hoger bieden. Heel wat mensen willen op die manier boven hun stand leven en er zijn er genoeg die het ook is gelukt, tegen een prijs: ze moeten kromliggen om de woning te kunnen blijven betalen, hun beleggingshypotheek die gouden bergen beloofde staat nu op 0 of zelfs in de min. Wanneer de 30 jaar van hun hypotheek voorbij zijn, zitten ze met een enorme schuld. De grote klap gaat dan ook nog komen, want heel wat mensen kunnen die achterstand niet meer inhalen.

En dat allemaal omdat de eisen onrealistisch werden, er werd niet nagedacht. Ook ik ben wel eens voor gek versleten, dat ik geen eengezinswoning heb gekocht, dat ik geen beleggingshypotheek heb afgesloten. En nu is te zien dat ik, door me gewoon te gedragen naar mijn inkomen, gewoon een goed huis heb en die ook kan betalen.

We moeten dus weer terug naar de tijd dat we gewoon gelukkig waren met wat we hadden. Er moet niet met minachting naar een appartement gekeken worden, er is niets mis met wonen in een portiek of iets mis met een standaard rijtjeswoning. We moeten beseffen, dat we een inkomen hebben en dat je aan het eind van de maand uit moet zien te komen. Daar moet je je leven op inrichten, dat vergt een beetje planning en een stukje realisme. En ja, ik zie ook mensen met kasten van woningen. Ben ik er jaloers op? Totaal niet, ze kunnen het betalen. Ben ik ontevreden? Absoluut niet, waarom zou ik? Inderdaad, ik heb geen topsalaris, ik verdien niet boven de Balkenendenorm, maar ik hoef dan ook niet te doen alsof ik wel boven die norm zit, of wat voor ander bedrag dan ook.

Ja, natuurlijk lijkt het me wel leuk om een grotere woning te hebben, maar ik hoef het echt niet. Ik zou het totaal geen straf vinden om te blijven wonen waar ik zit. Zolang het die kwaliteitbuurt blijft, blijf ik er lekker zitten. En anders kijk ik gewoon ergens anders, maar blijf realistisch daarin en zal dus echt niet naar een kast van een woning verhuizen.
  woensdag 3 december 2008 @ 15:45:57 #120
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_63727190
Om toch even terug te gaan naar de stelling van de TS, dat de belastingen in Nederland te hoog zijn, heb ik gewoon eens even zitten rekenen wat ik met mijn (ongeveer) modale inkomen nu overhoud van mijn bruto loon. Als ik per maand kijk, dan zie ik dat ik zo'n 33,3% aan belasting, premies, pensioen en dergelijke betaal. Eigenlijk valt dat dus best wel mee. De feitelijke hoeveelheid belasting is dan natuurlijk ook lager, want wat er nu richting pensioen gaat, krijg je later weer terug. Als ik de premie van mijn pensioen eraf haal, zou ik onder de 30% uitkomen wat er van mijn brutoloon afgaat.

Al is het natuurlijk wel leuker als de belasting omlaag gaat, maar dat is denk ik niet heel realistisch. Als we het CDA volgen, dan gaan we zelfs een belastingverhoging krijgen (die willen iedereen 37% laten betalen, terwijl modaal dus nu nog onder de 30 zit). Dan heb je straks ineens 100 euro minder te besteden in de maand bij een modaal inkomen.
pi_63806898
@ikbenIk

Ommoord, kut plaats waar je te ver van het centrum verwijderd bent (ben zelf ook Rotterdammer). Ik woon zelf in het centrum van de stad en woon in een studio en ben al meer dan 500 euro per maand kwijt.

Het probleem in Nederland is dat types als jij profiteren van hard werkende mensen. Als je een alleensraande moeder bent oke maar gezinnen worden te veel geknuffeld door de overheid.Hoezo moet ik betalen als iemand er voor kiest koters te hebben en wie zegt dat ze voor me zouden gaan zorgen, misschien worden het wel irritante jongeren met een uitzichtloze toekomst.

Het gaat steeds slechter met dit land. Hard werkenden mensen worden gewoon afgestraft!
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
  maandag 8 december 2008 @ 17:41:54 #122
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_63856297
Het blijft een grappige discussie

Boeiend dat je niet in de buurt van het centrum woont. Boeiend dat je geen vijf kamers hebt. Boeiend dat je je geen luxe kunt veroorloven. Die mentaliteit van Nederlanders die nog niks gepresteerd hebben, maar wel als een koning willen leven .
  maandag 8 december 2008 @ 18:08:07 #123
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_63856778
quote:
Op woensdag 3 december 2008 15:45 schreef ikbenik het volgende:
Om toch even terug te gaan naar de stelling van de TS, dat de belastingen in Nederland te hoog zijn, heb ik gewoon eens even zitten rekenen wat ik met mijn (ongeveer) modale inkomen nu overhoud van mijn bruto loon. Als ik per maand kijk, dan zie ik dat ik zo'n 33,3% aan belasting, premies, pensioen en dergelijke betaal. Eigenlijk valt dat dus best wel mee. De feitelijke hoeveelheid belasting is dan natuurlijk ook lager, want wat er nu richting pensioen gaat, krijg je later weer terug. Als ik de premie van mijn pensioen eraf haal, zou ik onder de 30% uitkomen wat er van mijn brutoloon afgaat.

Al is het natuurlijk wel leuker als de belasting omlaag gaat, maar dat is denk ik niet heel realistisch. Als we het CDA volgen, dan gaan we zelfs een belastingverhoging krijgen (die willen iedereen 37% laten betalen, terwijl modaal dus nu nog onder de 30 zit). Dan heb je straks ineens 100 euro minder te besteden in de maand bij een modaal inkomen.
euhh, het gaat hier niet over inkomensbelasting, maar over de totale belastingsdruk,
dus alle soorten van belastingen/accijnzen/btw
pi_63870867
De belastingen zijn inderdaad te hoog, maar we mogen niet klagen. We verdienen genoeg
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 9 december 2008 @ 09:50:46 #125
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_63871348
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 16:57 schreef samjustme het volgende:
@ikbenIk

Ommoord, kut plaats waar je te ver van het centrum verwijderd bent (ben zelf ook Rotterdammer). Ik woon zelf in het centrum van de stad en woon in een studio en ben al meer dan 500 euro per maand kwijt.

Het probleem in Nederland is dat types als jij profiteren van hard werkende mensen. Als je een alleensraande moeder bent oke maar gezinnen worden te veel geknuffeld door de overheid.Hoezo moet ik betalen als iemand er voor kiest koters te hebben en wie zegt dat ze voor me zouden gaan zorgen, misschien worden het wel irritante jongeren met een uitzichtloze toekomst.

Het gaat steeds slechter met dit land. Hard werkenden mensen worden gewoon afgestraft!
Heb je daar nu al lang last van, vooroordelen? Misschien toch eens op een cursus realisme gaan? Dat jij nu kiest voor iets, wil niet zeggen dat het overige kut is. Maar goed, met een beetje intelligentie wist je dat wel. Dat beetje intelligentie zou je ook kunnen gebruiken voor andere zaken. Types zoals jij verpesten de maatschappij, met je gezwam over zaken waar je totaal geen verstand van hebt. Vertel me namelijk maar eens waar ik, met mijn baan waar ik hard voor werk, van profiteer?
Ik denk eerder dat je jaloers bent, dat je foute keuzes hebt gemaakt en dat nu probeert af te schuiven op anderen. Door iets maar vaak genoeg te roepen, wordt het echt niet de waarheid.
Het enige waar je gelijk in hebt, is dat er inderdaad van die irritante jongeren zijn met een uitzichtloze toekomst, ik ben nu een reactie naar diegene aan het typen. Ja, jij komt er wel, misschien moet je eens gaan verhuizen als je zo'n hekel hebt aan deze maatschappij. Of heb je daar het lef niet voor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')