Dat is nu net het probleem met de NL belastingen en de ondergang van NL.quote:Op zondag 30 november 2008 22:02 schreef LXIV het volgende:
Je moet gewoon slim zijn en gebruik maken van de mogelijkheden die het Nederlandse systeem biedt en de nadelen zoveel mogelijk ontlopen.
Wanneer jij ver van je werk woont, dagelijks op en neerrijdt, 50 uur per week of meer werkt, ja, dan betaal je de hoofdprijs en krijg je maar weinig terug. Maar wie verplicht jou dan om dat zo te doen? Als je 32 uur per week gaat werken dan houdt je netto praktisch net zoveel over, en heb je veel meer tijd en rust. Als je ver van je werk woont dan ben je veel kwijt aan reiskosten en duren je werkdagen erg lang. Doe dat dan niet.
Hier heb je wederom de kern van het probleem te pakken. Zoals je eerder al aangaf, gaat het niet eens zo zeer om de hoge kosten en wat je er wel of niet voor terugkrijgt, maar om het gebrek aan vrijheid.quote:Op zondag 30 november 2008 22:02 schreef LXIV het volgende:
Je moet gewoon slim zijn en gebruik maken van de mogelijkheden die het Nederlandse systeem biedt en de nadelen zoveel mogelijk ontlopen.
Wanneer jij ver van je werk woont, dagelijks op en neerrijdt, 50 uur per week of meer werkt, ja, dan betaal je de hoofdprijs en krijg je maar weinig terug. Maar wie verplicht jou dan om dat zo te doen? Als je 32 uur per week gaat werken dan houdt je netto praktisch net zoveel over, en heb je veel meer tijd en rust. Als je ver van je werk woont dan ben je veel kwijt aan reiskosten en duren je werkdagen erg lang. Doe dat dan niet.
Het verschil tussen "gewoon" werken en heel hard werken is qua bestedingsruimte uiteindelijk klein. Logisch dat veel mensen het dus rustig aan doen in NL. Want voor wie doe je het uiteindelijk?quote:Op zondag 30 november 2008 22:18 schreef HarryP het volgende:
[..]
Dat is nu net het probleem met de NL belastingen en de ondergang van NL.
Meer werken is niet aantrekkelijk. Of met andere woorden minder werken wordt zo goedkoop gemaakt dat het kabinet wel roept dat we meer moeten gaan werken maar als je het puur financieel bekijkt is het verschil tussen meer werken en minder werken heel klein.
Maar dat vind ik op het moment eigenlijk niet zo erg. Mijn vrouw is gestopt met werken om voor de kleine te zorgen. En netto maakt dat wel verschil maar niet super veel.
Dat klopt. Maar goed, het is voor jezelf toch het meest logische om gewoon te "go with the flow". Anders erger je jezelf kapot en je bereikt er niks mee.quote:Op zondag 30 november 2008 22:21 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hier heb je wederom de kern van het probleem te pakken. Zoals je eerder al aangaf, gaat het niet eens zo zeer om de hoge kosten en wat je er wel of niet voor terugkrijgt, maar om het gebrek aan vrijheid.
Als ik 50 km. verderop wil gaan werken ben ik niet gediend van een overheid die het godsgruwelijk duur maakt om in een auto te rijden, en vindt dat ik best met de trein kan gaan omdat het openbaar vervoer relatief goed in elkaar steekt.
Ik denk dat die onverschillige, slaafse houding er juist voor heeft gezorgd dat het allemaal zo ver is gekomen.quote:Op zondag 30 november 2008 22:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar goed, het is voor jezelf toch het meest logische om gewoon te "go with the flow". Anders erger je jezelf kapot en je bereikt er niks mee.
Het alternatief is hard werken en braaf betalen. Juist dan houd je het systeem in stand!quote:Op zondag 30 november 2008 22:44 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik denk dat die onverschillige, slaafse houding er juist voor heeft gezorgd dat het allemaal zo ver is gekomen.
Je kunt er sowieso vrijwel niets aan veranderen.quote:Op zondag 30 november 2008 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het alternatief is hard werken en braaf betalen. Juist dan houd je het systeem in stand!
Mensen die diefstal goedkeuren.quote:Op zondag 30 november 2008 22:56 schreef wallofdolls het volgende:
Mensen die kankeren op belasting betalen![]()
Uit jouw post maak ik op dat jij niet erg veel belasting betaaltquote:Op zondag 30 november 2008 22:56 schreef wallofdolls het volgende:
Mensen die kankeren op belasting betalen![]()
Willen jullie weer terug naar een systeem waarin elk dorp voor zich zn territorium moet afbakenen en verdedigen?
Uiteindelijk zal dit land aan ten onder gaan alle hard werkende mensen zullen gewoon emigreren, dan blijft er niemand over om van te profiteren!quote:Op zondag 30 november 2008 22:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het verschil tussen "gewoon" werken en heel hard werken is qua bestedingsruimte uiteindelijk klein. Logisch dat veel mensen het dus rustig aan doen in NL. Want voor wie doe je het uiteindelijk?
Met kinderen hetzelfde. Als wij er straks 2 hebben is bij parttime werken het netto-loon van mijn vrouw ongeveer net zo veel als de kosten voor de kinderopvang. Gelukkig is er nog belastingteruggave kinderopvang en zo houden we dan 5 euro over per uur.
Bij parttime werken betaalt ze echter praktisch geen belasting. (90 euro per maand ofzo!). Dit omdat bijna alles in de belastingvrije voet of het 3%'s tarief valt.
Gaat ze echter wél fulltime werken, dan geldt voor de uren die dan gemaakt worden dat er al snel 32% belasting over betaald moeten worden. De uiteindelijke opbrengst is dan minder dan een euro per uur!. Logisch dus dat zo'n beetje alle vrouwen van Nederland parttime werken. Meer werken (bij 2 kids) levert gewoon NIKS op!! Bij 3 kinderen is het al helemaal een ellende, en is zelfs parttime werken eerder een dure hobby dan een bron van inkomsten.
De belastingen zijn niet te hoog, de huizenprijzen / woonlasten zijn veel te hoog in verhouding tot het salaris.quote:Op zondag 30 november 2008 11:51 schreef samjustme het volgende:
Van een modaal inkomen dien je zogenaamd een gezin te kunnen onderhouden lijlkt me vrij sterk, als je kijkt naar alle vaste lasten die steeds maar de pan uit rijzen![]()
Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2008 ¤ 30.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer ¤ 2.353,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). In 2007 was het ¤ 30.000 en voor 2009 wordt het op ¤ 31.659 geschat.
Maar daar kennen ze weer geen zaken als teruggave van hypotheekrente en huursubsidie.quote:Op zondag 30 november 2008 12:12 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er zijn genoeg landen waar ze met minder belasting een prima verzorgingsstaat kunnen runnen...
Je kan me veel vertellen maar daar geloof ik écht geen reet van.quote:Op maandag 1 december 2008 16:35 schreef KneiterS het volgende:
Het gaat er in mijn ogen niet om dat je in Nederland te veel belasting betaald. Belasting betalen is synoniem aan de collectieve uitgaven van de overheid. En die uitgaven hebben in de meeste gevallen een kostenplaatje dat zwaar onderschat wordt. En in vergelijking met andere landen is de belastingdruk nog niet eens zo hoog in Nederland. Zo is die lager dan die van Amerika!
Voor de wijze van belastingheffing maakt dat in feite ook niet zoveel uit. Ze kunnen in theorie ook alles in 1 belasting ophalen, maar Nederland hangt graag de bezorgde vader uit. Meer dan 50 heffingen kennen we. En dat vind ik dan ook het probleem. Het wordt er onnodig ingewikkeld van, en je legt de mensen beslissingen op.
Ik zal mezelf maar even qoutenquote:Op maandag 1 december 2008 16:46 schreef Metro2005 het volgende:
Je kan me veel vertellen maar daar geloof ik écht geen reet van.
Ik neem aan dat in bovenstaande berekeningen wel alle belastingen meegenomen zijn. Je wilt in ieder geval dan niet in belgie wonen.quote:http://www.mdweekly.nl/WeeklyArticle.aspx?aid=895162
Nederland is middenmoter qua belastingdruk
Gebaseerd op: Intermediair (4-9-2008)
Nederland is een middenmoter wat betreft het deel van het brutosalaris dat wordt aangewend voor belastingen en sociale premies. Wie anderhalf keer modaal verdient, houdt daar tegen de 55% van over als nettosalaris. In Zwitserland is dat 65%, in de VS 64% en in het Verenigd Koninkrijk 61%. De Belgen komen er bekaaid van af met 40%.
*auw*quote:Op zondag 30 november 2008 21:09 schreef dddour het volgende:
accijnzen, baatbelasting, afvalstoffenheffing, assurantienbelasting, leidingwaterbelasting, motorrijtuigenbelasting, omzetbelasting, dividendbelasting, ecotax, vliegtax, eigenwoningforfait, forensenbelasting, grafrechten, hondenbelasting, inkomstenbelasting, invoerrechten, kansspelbelasting, loonbelasting, onroerendezaakbelasting, overdrachtsbelasting, parkeerbelasting, precariorechten, rioolrechten, schenkingsrecht, successierechten, vennootschapsbelasting, vermogensrendementsheffing, verpakkingsbelasting, vliegbelasting en waterschapsbelasting
Ik erger me liever kapot en knok er in mijn persoonlijke leven keihard voor om dinger te bereiken die anderen niet halen dan me mee te laten slepen in 'the flow'als de gewenst burger die dit kabinet graag ziet.quote:Op zondag 30 november 2008 22:42 schreef LXIV het volgende:
Dat klopt. Maar goed, het is voor jezelf toch het meest logische om gewoon te "go with the flow". Anders erger je jezelf kapot en je bereikt er niks mee.
Het kon overigens nog wel toen er nog een belastingschijf van 72% was, dus volgens mij ligt het niet zozeer aan de belastingen maar aan de andere lasten die idd de pan uitrijzen.quote:Op zondag 30 november 2008 11:51 schreef samjustme het volgende:
Van een modaal inkomen dien je zogenaamd een gezin te kunnen onderhouden lijlkt me vrij sterk, als je kijkt naar alle vaste lasten die steeds maar de pan uit rijzen![]()
Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2008 ¤ 30.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer ¤ 2.353,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). In 2007 was het ¤ 30.000 en voor 2009 wordt het op ¤ 31.659 geschat.
Het is ook mogelijk om interessante, intensieve, leuke dingen te doen die niet met werk samenhangen hoor!! Net alsof iedereen die niet 60 uur per week werkt per definitie op de bank hangt.quote:Op maandag 1 december 2008 18:29 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik erger me liever kapot en knok er in mijn persoonlijke leven keihard voor om dinger te bereiken die anderen niet halen dan me mee te laten slepen in 'the flow'als de gewenst burger die dit kabinet graag ziet.
Ik heb niks, echt totaal niks met jouw houding en instelling, 32 uur werken, rustig aan, dagje thuis *yach*
Ik knal liever door, 40,50 soms 60 uur per week en af en toe 's nachts, dan dat ik na 8 uur per dag 's avonds gezapig thuis zit en een beetje bankhang en tv kijk, dat doe ik wel als ik opgebrand, 70+ en afgeleefd ben, maar dan heb ik tenminste wel geleefd in plaats van me af te vragen waarom ik dat niet gedaan heb en te oud ben om het in te halen...
Lekker goed je punt gemaakt zegquote:Op maandag 1 december 2008 17:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik zal mezelf maar even qouten
[..]
Ik neem aan dat in bovenstaande berekeningen wel alle belastingen meegenomen zijn. Je wilt in ieder geval dan niet in belgie wonen.
Dat doe je alleen als je een eigen zaak hebt, anders ben je een sukkel.quote:Op maandag 1 december 2008 18:29 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik erger me liever kapot en knok er in mijn persoonlijke leven keihard voor om dinger te bereiken die anderen niet halen dan me mee te laten slepen in 'the flow'als de gewenst burger die dit kabinet graag ziet.
Ik heb niks, echt totaal niks met jouw houding en instelling, 32 uur werken, rustig aan, dagje thuis *yach*
Ik knal liever door, 40,50 soms 60 uur per week en af en toe 's nachts, dan dat ik na 8 uur per dag 's avonds gezapig thuis zit en een beetje bankhang en tv kijk, dat doe ik wel als ik opgebrand, 70+ en afgeleefd ben, maar dan heb ik tenminste wel geleefd in plaats van me af te vragen waarom ik dat niet gedaan heb en te oud ben om het in te halen...
Er staat dus dat ze in de VS 64% overhouden en in NL 55%. Dan klopt je uitspraak dus niet waar in staat dat ze in amerika meer belasting betalen....quote:Op maandag 1 december 2008 17:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik zal mezelf maar even qouten
[..]
Ik neem aan dat in bovenstaande berekeningen wel alle belastingen meegenomen zijn. Je wilt in ieder geval dan niet in belgie wonen.
Wel even opletten, ik heb dat nergens beweeerd dat is een totaal andere poster. Ik haalde het alleen maar aan omdat hier alleen maar mensen schreeuwen en totaal niet de moeite nemen om het hele topic echt door te lezen. Wat ook weer uit jou reactie en de reactie die hier boven ergens rondslingerd blijkt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 08:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Er staat dus dat ze in de VS 64% overhouden en in NL 55%. Dan klopt je uitspraak dus niet waar in staat dat ze in amerika meer belasting betalen....
Je reageert wel op mij en op mijn opmerking over amerika, en dan bewijs je met je quote het tegendeel.quote:Op dinsdag 2 december 2008 08:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel even opletten, ik heb dat nergens beweeerd dat is een totaal andere poster. Ik haalde het alleen maar aan omdat hier alleen maar mensen schreeuwen en totaal niet de moeite nemen om het hele topic echt door te lezen. Wat ook weer uit jou reactie en de reactie die hier boven ergens rondslingerd blijkt.
Ow had ik er nog expleciet bij moeten zetten dat je gelijk had.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:19 schreef Metro2005 het volgende:
Je reageert wel op mij en op mijn opmerking over amerika, en dan bewijs je met je quote het tegendeel.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow had ik er nog expleciet bij moeten zetten dat je gelijk had.![]()
Dat bleek toch wel uit die qoute.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 08:59 schreef ikbenik het volgende:
Een huis hoeft niet duur te zijn, voor ¤500 per maand heb je al een leuk huis waar je met je gezinnetje kan wonen, gewoon in de Randstad.
Altijd leuk, zulke reacties. Je bent het dus met me eens? Ik begrijp dus ook niet dat er zoveel mensen zijn die denken dat er voor ¤500 geen huis te vinden is. Ik zie zoveel woningen voor die prijs, heb je 3 of 4 kamers in een goede buurt.quote:
Een 3 of 4 kamerwoning in een goede buurt voor 500 euro? Niet in Utrecht in ieder geval, tenzij je het over sociale huur hebt. (maar dan zit je veelal goedkoper en in een mindere buurt).quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:59 schreef ikbenik het volgende:
[..]
Altijd leuk, zulke reacties. Je bent het dus met me eens? Ik begrijp dus ook niet dat er zoveel mensen zijn die denken dat er voor ¤500 geen huis te vinden is. Ik zie zoveel woningen voor die prijs, heb je 3 of 4 kamers in een goede buurt.
In welke droomwereld leef jijquote:Op dinsdag 2 december 2008 09:59 schreef ikbenik het volgende:
[..]
Altijd leuk, zulke reacties. Je bent het dus met me eens? Ik begrijp dus ook niet dat er zoveel mensen zijn die denken dat er voor ¤500 geen huis te vinden is. Ik zie zoveel woningen voor die prijs, heb je 3 of 4 kamers in een goede buurt.
Ten eerste is een modaal salaris geen 1650 netto maar 1500 euro netto.quote:Op dinsdag 2 december 2008 08:59 schreef ikbenik het volgende:
Ik heb eens even een grove berekening gemaakt, maar dan zie ik dat er best is rond te komen van een modaal inkomen. Netto heb je dan rond de ¤1650, maar daar kan je nog de zorgtoeslag bij optellen van ¤68 en de kindertoeslag van ¤77 per maand.
Een huis hoeft niet duur te zijn, voor ¤500 per maand heb je al een leuk huis waar je met je gezinnetje kan wonen, gewoon in de Randstad. Eten en drinken wordt naar verhouding goedkoper wanneer je met meer personen bent. Man, vrouw en kind kunnen dan makkelijk van ¤400 in de maand daarvan leven. Energiekosten moet je rekenen op ¤150, zorgverzekering voor man en vrouw (kind is gratis) zo'n ¤200.
Het zal inderdaad best krap zijn, maar er is rond te komen. Prioriteiten stellen, ik kan er niet genoeg op hameren. Hoeveel mensen denken er nog, dat ze absoluut een nieuwbouwwoning moeten hebben, natuurlijk wel met een grote tuin. Hoeveel mensen denken dat ze absoluut die nieuwe SUV nodig hebben, want anders kan je toch je kind niet naar school brengen die 300 meter verderop zit? Zo is er wel even door te gaan.
Het is niet zozeer dat de belastingen te hoog zijn in Nederland, het is dat er teveel mensen in Nederland de realiteit uit het oog verliezen. Het lijkt alsof iedereen maar moet leven alsof het geld niet op kan. En dan kijken ze raar op als ze diep in de schulden komen te zitten.
Hoeveel van je bruto salaris draag je dan af? Als je ruim 2400 bruto hebt in de maand (dat is namelijk modaal in 2009), dan gaat er echt geen 900 euro vanaf hoor. Bij 2100 bruto heb je 1500 netto, maar 2100 in de maand is niet modaal.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:10 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ten eerste is een modaal salaris geen 1650 netto maar 1500 euro netto.
*zucht*quote:Reken even mee: voor een 3 kamer flat in een achterbuurt betaal je 500 euro
Energie vind je laag, maar boodschappen weer hoog? Ik ben nu, voor mijn 4 kamer woning, zo'n 70 euro kwijt aan energiekosten, inclusief water. Dus voor een gezin is 150 euro zeker niet teveel. Goede isolatie doet wonderen, net als nachtstroomquote:Energiekosten vind ik redelijk laag geschat voor een gezin maar vooruit als je zuinig bent haal je 150 wel
Boodschappen vind ik ruim genomen maar 300 ben je zeker kwijt
Nee, ik heb de luiers ook niet meegenomen. Waar het om gaat, is dat het gewoon te doen is om van modaal te leven.quote:Dan vergeet je voor het gemak nog je kabeltv / internet aansluiting, al snel 30-40 euro in de maand. Je vergeet je verplichte verzekering van je woning: ong 10 euro per maand.
Als we dat aanhouden, dan heb je dus 1650 + 68 + 77 - 1200 = zo'n 600 euro over. Hoeveel denk je nodig te hebben voor de telefoon (die had ik al bij de kosten opgeteld, 10 euro in de maand is voldoende), kleding (nooit van de uitverkoop gehoord?), vervoer (goed, dat is voor 100 euro in de maand makkelijk te doen). Dat kan niet van 600 euro in de maand?quote:Woning: 500 euro
energiekosten 150
boodschappen 300
zorgverzekering 200
Internet / tv 40
verzekering 10
zit je al op 1200 euro. Dan heb je nog 300 euro over, ben je nog niet naar je werk heen en weer, heb je nog niet gespaard, heb je nog geen telefoon, heb je nog geen kleding, nog geen vervoer (auto) etc.
En het kan nog steeds, het is de jeugd die *denkt* dat het niet meer kan. Het kan nog steeds en als je een rekenmachine weet te hanteren (voor degenen die het hoofdrekenen zijn verleerd), dan kan je zien dat je gewoon uit kan komen. Sterker nog, je kan zelfs sparen.quote:Met 1 keer modaal rondkomen met een kind is mogelijk maar je woont dan wel in een mindere buurt in een gaar klein huis en bent dan net zo arm als iemand in de bijstand die allerlei subsidies en toeslagen krijgt.
Dat konden mijn ouders vroeger toch echt stukken makkelijker rondkrijgen met slechts 1 keer modaal! Beter is het er helaas niet op geworden
Klopt ik zat voor mijn koopwoning in een huis met tuin en vier kamers op loopafstand van het centrum voor 264,- euro. Goed het was sociale huur, en het was slecht geisoleerd (enkel steens, enkel glas). Desalniettemin kwamen mijn energiekosten niet boven de 150 euro per maand uit.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:40 schreef ikbenik het volgende:
*zucht*
Wil je een 3kamer flat? Dan kan je in een goede buurt al voor 400 euro terecht.
[..]
Dát is precies hoe leven in Nederland is!quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:10 schreef Metro2005 het volgende:
Met 1 keer modaal rondkomen met een kind is mogelijk maar je woont dan wel in een mindere buurt in een gaar klein huis en bent dan net zo arm als iemand in de bijstand die allerlei subsidies en toeslagen krijgt.
Het leven in Nederland is dus wrang?quote:Op dinsdag 2 december 2008 13:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dát is precies hoe leven in Nederland is!
in de randstad ga jij echt geen 3 kamer flat in een goede buurt vinden voor dat geld.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:40 schreef ikbenik het volgende:
[..]
Hoeveel van je bruto salaris draag je dan af? Als je ruim 2400 bruto hebt in de maand (dat is namelijk modaal in 2009), dan gaat er echt geen 900 euro vanaf hoor. Bij 2100 bruto heb je 1500 netto, maar 2100 in de maand is niet modaal.
[..]
*zucht*
Wil je een 3kamer flat? Dan kan je in een goede buurt al voor 400 euro terecht.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |