abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63558664
Met de recepten als:

De Tomaten-Limoen-Mascarponerisotto van Vork:
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:06 schreef Vork het volgende:
Goed, speciaal voor Lein en eventuele andere geinteresseerden zou ik nog een recept posten voor een Tomaten limoenrisotto met mascarpone. Moddervat en uberromig.

Daarvoor heb je dus nodig het volgende:
Risottorijst (duh ) voor het gemak een pak van 400 g;
Een ui of 2 a 3 sjalotjes;
Bouillon (ik gebruik daar groentebouillon voor uiteraard) (volg voor de hoeveelheid gewoon de aanwijzingen op het pak. Bij 400 g risotto is dat ongeveer 1 a 1,2 liter bouillon);
2 a 3 teentjes knoflook;
Olijfolie;
4 tot 6 tomaten (mijn voorkeur gaat uit naar romatomaten, maar ieder andere tomaat voldoet ook);
Mascarpone (2 a 3flinke scheppen of ongeveer 150 g);
2 limoenen;
Beetje peper.

En doe er vervolgens dit mee:
- Maak bouillon.
- Snipper de ui en fruit het samen met de risottorijst en een bescheiden beetje olie in de pan. Wees niet te royaal met de olie, want dat maakt de risotto uiteindelijk wel erg vet. Als de bende glazig is gooi je de gesnipperde knoflook er nog eventjes bij en vervolgens kun je op de risotto manier, beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op namen nemen.
- Snijd de tomaten in blokjes en voeg die na een minuut of 10 toe.
- Als alle bouillon is opgenomen door de rijst, dan kan de mascarpone er bij. Laat het vervolgens nog een paar minuten pruttelen om het geheel weer wat vaster te krijgen. Vergeet niet om er nog een beetje gemalen peper (zwart) bij te doen voor de smaak.
- Pas op het aller laatste moment gaat het sap van de limoenen er bij. Roer het en de intussen moddervette, maar overheerlijke risotto is klaar om te verdwijnen.

Met een beetje frisse salade er bij is dit wel voldoende voor een persoon of 4.

Zo, iedereen weer blij?

De bietjesrisotto van CF:
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:13 schreef ColdFeet het volgende:
Speciaal voor DarkElf: een recept voor bietenrisotto. Met foto's, van elk klein ministapje.

Bietenrisotto, voor 2 personen.
Ingrediënten:
250 gram arboriorijst
1 ui
1 glas sherry
350 ml bietensap (ca 4/5 bietjes)
400 ml groentebouillon
50 g versgeraspte parmezaanse kaas
2 klontjes boter
scheut olijfolie
plakjes pancetta

Je snippert een uitje,

Maakt sap van de geschilde bietjes,

En zet een pan met dikke bodem op het vuur met een scheut olie en een klontje boter.

Je weegt vast 250 gram rijst af

En fruit het uitje in de pan.

Als de ui glazig is doe je de rijst erbij en bakt die al omscheppend tot hij licht glazig is en bedekt met een dun laagje vet. Dit duurt ongeveer een minuut.

Je giet er een finke scheut sherry bij (meestal gebruik ik droge witte wijn of vermouth, vandaag een lekkere zoete sherry).

Als de sherry is opgenomen door de rijst, doe je er een soeplepel bouillon bij,

En je roert af en toe totdat het helemaal is opgenomen door de rijst.

Nu is het tijd voor een scheut bietensap.

Het wordt eerst mooi roze. Om de beurt voeg je bietensap en bouillon toe en wacht steeds totdat dat is opgenomen.
[url=http://i193.photobucket.com/albums/z124/ColdFeet_photos/DSCN1824.jpg[/img]]http://i193.photobucket.com/albums/z124/ColdFeet_photos/DSCN1824.jpg[/img][/url]
Onderwijl rasp je 50 gram parmezaan.

Het lijkt een hele berg, maar dat komt omdat ik een heel fijne rasp heb gebruikt. dan verdeelt het zich straks sneller door de risotto.

Nu ga je proeven: is de rijst romig, maar nog niet helemaal zacht van binnen? Dan moet je het vuur uitzetten.

Je roert er de kaas en een klontje boter doorheen.

Deksel op de pan, een minuutje rusten. Onderwijl bak je plakjes pancetta knapperig.
Je roert de risotto nog een keertje door, en...
http://i193.photobucket.c(...)_photos/DSCN1829.jpg
[/img]Etenstijd
Een risotto met de zoete, aardse smaak van bietjes en een mooie donkerrode kleur.
De aardbeienrisotto van Sorbootje:
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:59 schreef Sorbootje het volgende:
Aardbeienrisotto:

Nodig voor 2 personen

Ong. 16 aardbeien (normaal formaat) in helften en/of kwarten gesneden
150g carnarolirijst (of andere rijst geschikt voor risotto)
pak em beet 50g parmezaan, geraspt (zelf doen, niet geraspt kopen)
1 ui
1 teen knoflook
flinke scheut grappa
2 klonten boter
1 liter bouillon

Gesnipperde ui en knoflook smoren in de boter. De helft van de aardbeien toevoegen en even meebakken. Afblussen met grappa en daarna pas de rijst toevoegen (iets afwijkende volgorde dus). Als alle rijst bedekt is met een laagje aardbeienprut de eerste lepel bouillon toevoegen. Als deze bijna helemaal is opgenomen de volgende lepel en zo doorgaan tot de rijst beetgaar is. De laatste 2 minuten de rest van de aardbeien mee laten pruttelen en vlak voor het serveren de kaas en boter er doorheen roeren.

Het verrassende aan deze risotto vind ik dat hij wel echt naar aardbei smaakt, maar toch hartig is en niet zoet. Echt superlekker! Ik serveer hem meestal met gegrilde plakker courgette waarmee ik in een steker een soort 'muurtje' maak om de risotto in te serveren. Smaakt er erg lekker bij!

[
Spinazierisotto van SoL:
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 22:30 schreef SeaOfLove het volgende:
De spinazie-risotto waar ik mee was begonnen:

Spinazie-blaadjes door de sapcentrifuge jetsen tot een mooi groen sapje

Alles klaarzetten

Pancetta uitgebakken en bouillon gemaakt (zit in de maatbeker), rijst afgewogen

Eerst de uitjes dan risotto en de wijn

Spinaziesap en later de blaadjes erbij

Basilicum toevoegen en gemalen peper toevoegen

En serveren maar

Helaas de parmezaan vergeten te kopen, maar smaakte toch prima
Game on!

[ Bericht 1% gewijzigd door motorbloempje op 27-11-2008 10:19:06 ]
Ja doei.
pi_63558942
TVP.

Het blijkt toch best uit te maken welke rijst je gebruikt! Ze verkopen in België bij de supermarkt kilozakken arborio en carnaroli
pi_63559176
Wat een mooie OP!
Ja een kunst op zich, geloof ik best Ik ga het volgende week proberen!
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_63559193
Ik zweer bij carnaroli. Arborio vind ik véél minder lekker. Carnaroli blijft mooi stevig en geeft toch een heel romig resultaat. Arborio heeft veel minder bite. Wel goed voor desserts enzo... of als je er een koek van wilt maken.
pi_63559220
Vialone nano gebruik ik ook wel eens. Vooral voor citroen- of limoenrisotto. Neem altijd kilo's rijst mee uit Italië.
pi_63559261
Ik heb zelf het idee dat carnaroli vooral minder snel mislukt, slaat minder snel door naar te gaar. Met arborio is dat veel heikeler.

MoBlo, tip voor in de OP: koop geen Lassie risottorijst maar liever AH excellent. Is goedkoper en -in mijn ervaring- veel beter.
pi_63559557
Het duurt nog even, maar als de aardbeien weer van goede kwaliteit zijn dan gaan we hier maar eens de aardbeienvariant maken, want die ziet er toch wel goed uit.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_63559819
Nog een paar tips voor lekkere risotto's (echt ik kan het élke dag wel eten, ben verslaafd):

-Venkelrisotto

-Saffraanrisotto, mmmm alsof er een engeltje op je tong kotst

-Appelrisotto, voor 't eerst in Piemonte gegeten vorige maand, krijg hem nog niet zo lekker als hij daar smaakt, maar ik blijf oefenen

- Risotto met rode wijn en paddestoelen
pi_63559951
TVP...
pi_63560764
quote:
Op woensdag 26 november 2008 12:51 schreef Innocence het volgende:
Ik vind rode wijn in risotto wel erg lekker, maar denk niet dat dat werkt met limoen. Beter gewoon geen alcohol dan.

Heb te lang gelezen, wil nu zoooooo graag risotto maken. En vriendlief wil het nog steeds niet eten, dus het kan pas als hij een avondje niet thuis is, ws zondag. Dan ga ik de bietenrisotto maken, maar zonder sapcentrifuge.
Dan maak je voor hem toch wat anders? Doe ik hier ook want de mijne moet het ook niet. Meestal een pasta met een saus van ongeveer dezelfde ingrediënten als ik gebruik voor de risotto. Maar dat is met bietenrisotto natuurlijk een beetje lastiger.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63560800
Ik ben wel benieuwd naar die appelrisotto, Sorbo! Keep me posted wat betreft je vorderingen!
pi_63560982
Da's goed. Ik heb mijn aantekeningen (wat mik ik in de pan) nu niet bij me, maar zal het thuis even opzoeken en posten. Heb als basis de appelrisotto uit de zilveren lepel. Die heb vervolgens wat omgebogen naar het gerecht dat ik in Piemonte at.
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 12:05:47 #13
43556 miss_dynastie
pi_63561797
Ah, dit kan ik mooi maken met de bieten uit het groentepakket!
  donderdag 27 november 2008 @ 12:06:34 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63561821
Mijn paddestoelenrisotto niet OP-waardig?
pi_63563170
Risotto, binnenkort weer eens maken

deze ofzo
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 19:52 schreef DarkElf het volgende:
[ ]

Vandaag gemaakt: uitje, bleekselderij fijn gesneden, witte wijn, arboriorijst, groentenbouillon, 1/4 theelepeltje korianderzaad, zacht gebakken shitakes/oesterzwammen en kastanje champignons, parmezaanse kaas erover en een beetje bieslook...

[ Bericht 76% gewijzigd door DarkElf op 27-11-2008 13:29:09 ]
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63563877
quote:
Sorbootje: Als mijn man geen risotto zou lusten, nam ik een nieuwe.

quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:24 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dan maak je voor hem toch wat anders? Doe ik hier ook want de mijne moet het ook niet. Meestal een pasta met een saus van ongeveer dezelfde ingrediënten als ik gebruik voor de risotto. Maar dat is met bietenrisotto natuurlijk een beetje lastiger.
Dat is wel een goed idee. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar had dan voor hem echt een heel ander gerecht (iets met aardappelen enzo) en dan is het wel erg veel werk.

De bietenrisotto gaat niet door, maar het wordt bleekselderij en oesterzwammen risotto. Zou ik inderdaad voor hem ook een pastaatje van kunnen maken. Maar ik denk dat ik van het weekend er lekker in me eentje van ga genieten.
Sweet and innocent...
pi_63564457
@Innocence

Heb je een grilpan? Even die oesterzwammen in de grilpan voor je ze in je risotto mikt... heerlijk!
pi_63564708
Appelrisotto klinkt ook goddelijk zeg!
Binnenkort maar weer wat in elkaar prutsen en ik hou me ook aanbevolen voor een recept van de appelrisotto!
pi_63568233
Ik krijg heeel erg zin in risotto van dit topic! Maar ik moet studeren en mag nu niet zo lang met koken bezig zijn van mezelf...
Over een week ga ik me maar eens verwennen met die tomaat-limoenrisotto!
pi_63568359
Robin: ik heb wat willekeurige geplukt uit het vorige topic dus het is niet persoonlijk hoor

zal nog wel kijken of ik hem erin kan vrotten als ik thuis ben
Ja doei.
pi_63568442
Als straks in het voorjaar de brandnetels weer welig tieren in mijn tuin ( ) maak ik weer brandnetelrisotto. Da's belachelijk lekker! (en nee, 't prikt niet )
pi_63568503
quote:
Op donderdag 27 november 2008 13:44 schreef Sorbootje het volgende:
@Innocence

Heb je een grilpan? Even die oesterzwammen in de grilpan voor je ze in je risotto mikt... heerlijk!
Was ik zeker van plan.
Sweet and innocent...
pi_63570189
quote:
Op donderdag 27 november 2008 10:38 schreef Steven184 het volgende:
Het duurt nog even, maar als de aardbeien weer van goede kwaliteit zijn dan gaan we hier maar eens de aardbeienvariant maken, want die ziet er toch wel goed uit.
Same here

Verder ziet die van DE er ook wel erg goed uit
pi_63572838
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:20 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Same here

Verder ziet die van DE er ook wel erg goed uit
Die gaan we inderdaad ook eens proberen en dan op wat korter termijn.
pi_63639425
Gister weer lekker risotto gegeten.

We hadden kaasfondue, maar aangezien ik niet zoveel mag, had ik even een risotto erbij gemaakt. Was weer heerlijk, met champignons en ham.
  woensdag 10 december 2008 @ 09:22:21 #26
81894 godigita
Trollercoaster
pi_63897901
Gisteren de Tomaten-Limoen-Mascarponerisotto van Vork gemaakt, was erg lekker, bedankt Ik had er nog wat parmezaanse kaas overheen geraspt.
  woensdag 10 december 2008 @ 13:03:45 #27
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63903166
Ook een hele lekkere: Rode risotto

- roomboter
- olijfolie
- rode ui
- knoflook
- risottorijst
- flinke theelepel paprikapoeder
- theelepel tomatenpuree
- tomaten (bij voorkeur zoete)
- glas rode wijn
- bouillon

Klont roomboter met scheutje olijfolie in de pan. Ui fruiten.
Tomaten erbij en eventjes aanbakken en laten pruttelen. Gebruik het liefst tasty tomaten of cherry tomaten, dan krijg je een zalig zoet vleugje aan je risotto.
Paprikapoeder in de pan doen.
Risotto erbij, even omroeren, knoflook meebakken tot geur vrij komt. Af blussen met flink wat rode wijn.
Beetje bij beetje bouillon toevoegen tot de risotto goed is.

Optioneel padano of parmiggiano erover.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 10 december 2008 @ 13:05:58 #28
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63903218
Wegen jullie altijd de rijst af wat precies

Ik doe gewoon altijd maar op gevoel gelijk vanuit de zak in de pan
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_63907292
Ik weeg het af, omdat ik anders te veel eet. (weightwachters is watching u)
pi_63907733
quote:
Op woensdag 10 december 2008 13:05 schreef -Mellow- het volgende:
Wegen jullie altijd de rijst af wat precies

Ik doe gewoon altijd maar op gevoel gelijk vanuit de zak in de pan
ik doe altijd een mok gewoon vol
Ja doei.
pi_63907814
Ik heb de rijst in dozen van een kilo. Als ik niet afweeg gooi ik er zo voor een weeshuis in
pi_63907971
oh ja, dat wilde ik nog weten, welke rijst is niet duur en kan ik in 'grootverpakkingen' kopen? En is goed uiteraard?

Heb nu altijd die van Lassie en dat werkt prima moet ik zeggen, maar wil 't ook wel eens met een andere proberen
Ja doei.
pi_63911629
De risotto rijst van AH exellent is goed en niet zo duur (meen 1,69 voor 500 gram) en anders even bij een turk naar binnen lopen voor Arborio rijst. Heb je een kilo voor 2 euro ofzo.
pi_63912811
In Groningen zit een Turk die losse arboriorijst verkoopt. Zakje onder dat ding, vullen tot je het genoeg vindt en klaar. En een stuk goedkoper dan die doosjes en zakjes uit de supermarkt.
Misschien zit er bij jou ook zoiets in de buurt?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63912866
Hmmm.. risotto..
Snel maar eens met wat andere smaakjes proberen dus.
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_63918244
Ik neem het in grote hoeveelheden mee uit Italië. Koop als je het kunt vinden carnaroli ipv arborio véél lekkerder. (vind ik )
pi_63932307
ok help!

voor een diner wil ik graag een voorgerecht maken met wat risotto:

een duo of trio van risotto met een mooie garnering erbij (grove parmezan en evenuteel nog iets leuks met paddestoelen? indien er in een van die paddestoelen zitten )

Heeft iemand een leuk idee voor een combinatie?

Zelf ben ik verzot op bospaddo's en de tomaat-limoen-mascarpone-risotto

maar twijfel of deze samen kunnen, of dat ik andere combi's moet maken of dat ik het geheel niet moet doen....

Risotto kan ook als hoofdgerecht, maar dat moeten we dan nog claimen dus het is nog open wat er gemaakt wordt...

iemand tips?
Ja doei.
  donderdag 11 december 2008 @ 14:46:58 #38
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63933799
risotto met mascarpone is misschien wat machtig als voorgerecht. Misschien kan je daar beter een tomatenrisotto van maken?

Combineert prima met bospaddo risotto
pi_63935231
kan prima omdat ik men dan gewoon heel weinig geef

vroeg me alleen af of het wel een smaakcombi was
Is de bovenstaande tomaat-limoen-mascarponerisotto
Ja doei.
pi_63935867
Als je het mij vraagt, en dat doe je indirect , dan zou ik bij de paddestoelen risotto een venkelrisotto en/of een saffraanrisotto serveren. Ik vind limoen niet echt combineren met paddestoelen.
pi_63936176
heb ik beide nog niet gemaakt maar kan ik volgende week wel's proberen
Ja doei.
pi_63953840
Zou ik zeker doen.. ze zijn zo lekker!
pi_63956751
Ik heb onlangs ook venkelrisotto gemaakt. Lekker met een zalmmoot erbij.
Had er stiekum nog wel wat kaas doorgedaan, want dat vind ik zo lekker.

Lijkt me wel erg lekker naast elkaar, paddestoelen, venkel en saffraan. Zou ik ook proberen die kleuren zo sterk mogelijk te houden, staat mooi.

Nu al spijt dat we sushi eten met kerst...
Sweet and innocent...
pi_63961227
Voor de kleur zou je dan de paddestoelenrisotto moeten vervangen door de bietenrisotto!
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:48:11 #45
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63961624
Ik zou idd ook voor kleur afwisseling gaan.
Misschien is paddorisotto, tomatenrisotto en spinazierisotto samen een goed idee

Heb je meteen de kleuren van de italiaanse vlag
pi_63964532
Ik zit met kerst te denken aan een appel-lavendel risotto. Maar ik heb veel ideeën, dus het is afwachten wat er uiteindelijk op tafel komt.
pi_64008810
Hoe zacht moet die risottorijst nu precies zijn? Moeten het nog net korrels zijn of moet het echt opgaan in een grote massa?
pi_64009342
Ik heb een keer een risotto gemaakt uit een kookboek, maar ik vond het wel heel erg machtig. Is dat bij alle risotto's zo of alleen bij deze omdat ik daar behoorlijk veel parmazaanse kaas bij moest doen?
  zondag 14 december 2008 @ 17:21:31 #49
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64009732
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:33 schreef Haijo het volgende:
Hoe zacht moet die risottorijst nu precies zijn? Moeten het nog net korrels zijn of moet het echt opgaan in een grote massa?
het moet geen puree worden ofzo.

Gewoon korrels, lekker smeuïg
pi_64025016
Precies, de korrels moeten echt nog een flinke bite hebben, niet te gaar. Maar het moet wel echt uitlopen. Als je het op je bord legt en het blijft precies zo liggen als je het hebt opgeschept is het te droog.
pi_64025073
Ik heb even voorbeelden gezocht.

Dit is te droog:

En dit is goed:
  maandag 15 december 2008 @ 10:26:21 #52
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64025315
En alleen die van CF ziet eruit als risotto

Het wordt veel te droog gekookt! Maar goed, risotto maken is een kunst op zich. Niet voor niets moeten ze het in hell;'s kitchen tot in den treure maken.

Idee van Robin is ook heerlijk, maar ziet er wederom te compact uit. Toch vind ik het recept heel interessant.
pi_64025366
ik moet zeggen dat mijn risotto ook net zo eruit ziet (minder rood, geen bietjesrisotto) als die van CF in de OP

en in een vormpje stoppen hoeft niet, want dan loopt 't uit (als je het vormpje weghaalt, that is)

Ben onwijs aan het twijfelen over de risotto nu, want we gaan koken bij anderen thuis, en niet hier en die hebben electrische pitten en ik ben géén fan van electrisch
Ja doei.
  maandag 15 december 2008 @ 10:35:04 #54
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64025492
Heb jij gas Mo?
Dan ben je zooo gezegend. Ik heb elke dag ruzie met inductie. Veel te heet
Ik kan hier echt geen risotto maken hoor ( net als stoofpotjes ), mislukt altijd om de temp niet normaal geregeld kna worden.
pi_64025732
áls ik em in een vormpje stop, bekleed ik het vormpje, omdat het anders gelijk weer uitloopt
pi_64026086
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:35 schreef SHE het volgende:
Heb jij gas Mo?
Dan ben je zooo gezegend. Ik heb elke dag ruzie met inductie. Veel te heet
Ik kan hier echt geen risotto maken hoor ( net als stoofpotjes ), mislukt altijd om de temp niet normaal geregeld kna worden.

zou ook echt niet anders willen
Ja doei.
  maandag 15 december 2008 @ 13:34:38 #57
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64029673
Ik heb helaas ook electrisch. Ik haat het ding vanuit de grond van m'n hart, maar ben er inmiddels wel zo aan gewend dat ik er ook gewoon heerlijke risotto op kan maken.
pi_64050781
Heb keramische plaat en heb er nog nooit problemen mee gehad. Komt ook omdat ik hier heb leren koken, dus ben niet anders gewend.

Ik probeer m'n risotto altijd zo te maken dat ie wel uitloopt, maar er geen los 'water' tussenuit komt.
Sweet and innocent...
  dinsdag 16 december 2008 @ 12:12:33 #59
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64053884
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:14 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb even voorbeelden gezocht.

Dit is te droog:
[ afbeelding ]

En dit is goed:
[ afbeelding ]
Die eerste is te droog ja, maar die tweede vind ik weer net te papperig
pi_64056092
Maar zo hoort ie wel

Maar gelukkig is het uiteindelijk vooral belangrijk wat je zelf lekker vindt.
  dinsdag 16 december 2008 @ 18:24:40 #61
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64064625
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 13:46 schreef Sorbootje het volgende:
Maar zo hoort ie wel
says who
pi_64064656
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:24 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

says who
De Italiaanse koks die er verstand van hebben. Maar zoals gezegd bepaal je vooral zelf hoe het moet, want jij moet 't opeten en jij moet het lekker vinden
  dinsdag 16 december 2008 @ 18:29:35 #63
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64064731
idd ja.

verstand verstand...uiteindelijk draait eten om smaak natuurlijk.
Voor mij geldt: risotto moet smeuïg, niet papperig.
pi_64064953
Good for you
pi_65001025
schopje

vandaag voor 't eerst met andere risottorijst gemaakt

"Tosya Pirinç", kilozak bij de AH

staat op dat het voor risotto en paella is en het is hier in ieder geval goedgekeurd.
De rijst lijkt wat zachter dan de Lassie-risottorijst die ik normaal gebruik en hij is goedkoper, dus nu maar even een nieuwe voorraadpot kopen want het is een blijvertje
Ja doei.
pi_65002511
Ik vind die van Lassi sowieso niet lekker, heb meestal AH Excellent. Is die jij noemt lekkerder?

Vrijdag courgette-risotto gemaakt. Was best lekker, had alleen geraspte Grano Padano in een zakje gekocht, dat was niets. Doe mij maar gewoon pecorino. Jammer dat ze die in de supermarkt alleen in van die grote stukken verkopen, dat is nogal duur iin je eentje.
Sweet and innocent...
pi_65002949
ik vind die van Lassie prima, gebruikte hem tot nu toe altijd, deze vind ik iets lekkerder, dat wel
Ja doei.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:12:21 #68
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_65008488
aha turkse rijst, werkt idd ook goed voor risotto.

Waar kun je eigenlijk arborio rijst kopen?
pi_65008950
koop mijn arborio in de natuurwinkel
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_66600466
Ok ik heb hier al tijden een stikdure zak risotto rijst liggen, maar nog steeds niet de moed gevonden om het te gaan maken.

Ik kwam in dit topic venkelrisotto tegen, en laat er nu komende week venkel in mijn groententas zitten.

Iemand een goed recept voor venkelrisotto??
pi_66606487
Ik vind de venkel zacht het lekkerst, dan smaakt echt de hele risotto ernaar. Als je 'm knapperig wilt, kun je beter later toevoegen. En het ligt er nogal aan wat je erbij wilt eten. Voor vis zou je ook een visbouillion en geen kaas kunnen gebruiken.

Maar ik vind het zo simpel het lekkerst:

Ik zou de venkel in stukken snijden en samen met twee sjalotjes en wat knoflook fruiten in wat olijfolie. Dan risottorijst erbij en als deze even meegewarmd is afblussen met witte wijn. Daarna steeds als het nodig is er kippen of groenteboullion (van tablet of zelfgetrokken) bijgieten. Als bijna al het water opgenomen is en 't de juiste consistentie heeft, er geraspte italiaanse kaas (pecorino of parmezan) doorroeren en een beetje met versgemalen zwarte peper overheen serveren.

[edit] En het venkelgroen natuurlijk! Er op het laatst doorheen roeren en een klein beetje bewaren als garnering.

[ Bericht 7% gewijzigd door Innocence op 02-03-2009 16:08:34 ]
Sweet and innocent...
pi_66612685
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:52 schreef Innocence het volgende:
Ik vind die van Lassi sowieso niet lekker, heb meestal AH Excellent. Is die jij noemt lekkerder?
In mijn ervaring is AH Excellent beter, ja. En goedkoper.

Ik vind zelf carnaroli betere resultaten geven dan arborio. Bij de Delhaize verkopen ze beide in kiloverpakkingen.
pi_66671161
Ik zou de venkel en de risotto apart maken en pas later door elkaar roeren. De venkel in dunne plakjes stoven (met de deksel op de pan, afentoe roeren) in olijfolie, boter, plakjes knoflook en een scheut witte wijn of martini. Na een kwartier beginnen met de risotto met knoflook en sjalotje in kleine blokjes in olijfolie en boter, eerst witte wijn, daarna steeds een beetje visbouillon toevoegen. Als de rijst bijna goed van structuur is de venkel inclusief alles wat in die pan zit (vocht, knoflook) erbij, goed doorroeren tot de juiste structuur, dan van het vuur af: flinke hand parmezaanse kaas en eventueel wat extra boter met de deksel erop. En inderdaad dan opdienen met het groen van het venkel, wat gedroogde rode peper die ik met de schaar in dunne ringetjes knip (gepikt van Jamie, maakt het wel echt af!), en wat extra parmezaanse kaas.
pi_66686612
De Arborio is in de aanbieding bij de Lidl deze week. Ik heb geen ervaring met andere leveranciers, maar m'n risotto lukt er erg goed mee (al zeg ik het zelf)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:19:25 #75
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_66687563
Hmmm... wat een lekkere recpeten allemaal. Mijn lievelingsrisotto is er één met gambas en zeekraal. Is die al voorbij gekomen?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:48:57 #76
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66688824
ik ben echt een nono op het gebied van Risotto. Heb het zelfs nog nooit gegeten . Maar nou had ik een vraagje. Als ik Risotto zou maken is de kans groot dat ik geen witte wijn in huis heb. Is risotto bereid zonder wijn ook nog een beetje te eten of zouden jullie dat echt afraden?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66688898
Ik heb laatst voor het eerst die AH Excellent-risotto gekocht en gemaakt. Wat mij opviel aan de gebruiksaanwijzing op de verpakking is dat ze helemaal niet zeggen dat je moet roeren en langzaam, lepel voor lepel bouillon moet toevoegen. Zo was ik het wel gewend om te maken. Ik vond het ook iets minder lekker dan ik risotto gewend ben. Degene die risotto maken met die AH Excellent-risotto, welke bereidingswijze gebruiken jullie? Ik had er meteen drie zakken van gekocht namelijk, dus die wil ik wel opmaken.
pi_66689029
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:50 schreef _Floddertje_ het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst die AH Excellent-risotto gekocht en gemaakt. Wat mij opviel aan de gebruiksaanwijzing op de verpakking is dat ze helemaal niet zeggen dat je moet roeren en langzaam, lepel voor lepel bouillon moet toevoegen. Zo was ik het wel gewend om te maken. Ik vond het ook iets minder lekker dan ik risotto gewend ben. Degene die risotto maken met die AH Excellent-risotto, welke bereidingswijze gebruiken jullie? Ik had er meteen drie zakken van gekocht namelijk, dus die wil ik wel opmaken.
Gewoon lepel-voor-lepel. Maar steeds roeren is niet nodig!

En Hives: sherry, port, madeira en dat soort drankjes kunnen evt ook. Maar het kan ook zonder alcohol. Het geeft echt maar een heel klein smaakverschil.
pi_66689209
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:53 schreef ColdFeet het volgende:
Nou, dat van dat roeren vroeg ik me ook al af, omdat je daar ook zulke volslagen tegengestelde meningen over hoort. De één zegt roeren tot je er een tennisarm van krijgt en de ander zegt juist níet roeren. Wat is het nou?
pi_66689293
Ik zeg: niet roeren. Nou ja: elke paar minuten even doorroeren en checken of het niet droog wordt. En in het begin steeds flink wat bouillon toevoegen, later kleinere stapjes nemen, omdat het dan preciezer komt.
Je roert het anders tot pap, joh.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:01:43 #81
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66689298
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:53 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

En Hives: sherry, port, madeira en dat soort drankjes kunnen evt ook. Maar het kan ook zonder alcohol. Het geeft echt maar een heel klein smaakverschil.

Dan ga ik het zeker een keer proberen (zal wel een paar keer worden om het echt goed onder de knie te krijgen )
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66720158
Ik roer alleen als de onderste delen aankoeken (dan ben ik eigenlijk al te laat), verder ook niet hoor.

Maak ook wel eens risotto zonder wijn, maar dan wel met zelfgetrokken bouillion.

Deze week eens proberen of het met schorseneren lekker is.
Sweet and innocent...
pi_66799130
ik at altijd de vegetarisch risotto met veel bospaddestoelen, ui, witte wijn en flink veel oude kaas (Old Amsterdam! ) en flink veel verse peterselie... (optioneel nog pijnboompitten)
Goddelijk! daarna nog een paar risotto's geprobeerd, maar duidelijk minder lekker...
nu maar een (optioneel vegetarisch) recept uitgeprobeerd en JUM!

!risotto met pompoen (2 personen):
200 gr risotto
1 liter bouillion
300 gr pompoen
2 uien
schepje suiker
kaneel, peper en zout
2 tenen knoflook
witte wijn
2 biefstuk
rucola

1 ui snipperen, aanfruiten, knoflook erdoor en als het goudbruin is de pompoen even aanbakken (paar minuten). peper, zout en kaneel toevoegen. Daarna de risotto erbij doen tot ie glazig is en dan afblussen met witte wijn. daarna bouillon bijvoegen, gaar laten worden (blijven roeren)
ondertussen gekarameliseerde uiringen produceren door flinke ui in ringen te snijden, in boter goudbruin laten worden en daarna schepje (bruine ) suiker erbij te gooien
biefstuk op kamertemperatuur laten komen, peper en zout, bakken tot ie rosé is.
bergje rucola op bord, risotto erbovenop, biefstuk erop en uiringen.. jum!

en voor de vega's is het zonder biefstuk ook lekker hoor!
Dromen zijn voorgevoelens van dingen die je in staat bent daadwerkelijk te verwerkelijken
pi_66828071
Schorseren toch maar niet gedaan.

Maak de laatste tijd m'n risotto vaak met zachte geitenkaas (bettine blanc), zo lekker romig!
Dat heb ik tenminste altijd in huis en is ook een stukje goedkoper als pecorino.

Heel simpel (knoflook, sjalotjes, witte wijn en bouillion), met een flinke bos spinazie erdoor.
Heb gisteren wel drie borden op!
Sweet and innocent...
pi_76640669
Schopje

Laatst deze gemaakt (nou ja gemaakt, stelt natuurlijk niet veel voor) en vond het heerlijk
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
  zondag 10 januari 2010 @ 17:19:18 #86
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_76640802
Damn. Ziet er allemaal verdomd lekker uit!
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_76640834
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:19 schreef boem-dikkie het volgende:
Damn. Ziet er allemaal verdomd lekker uit!
op die laatste na dan
Ja doei.
  zondag 10 januari 2010 @ 17:56:15 #88
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_76642277
ik heb m vandaag met gekookte bietjes gemaakt experimentje
pi_76642430
bietjesrisotto is yummie
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 10 januari 2010 @ 18:04:25 #90
131066 scrub_nurse
pi_76642592
ik had er nog nooit van gehoord,ik dacht gewoon lijkt me lekker, beetje zoetig, t was idd heerlijk
pi_76642877
Delicious.
Ik weet het ook niet
  zondag 10 januari 2010 @ 18:19:30 #92
131066 scrub_nurse
pi_76643218
o ik zie nu hierboven een recept staan voor bietenrisotto! grappig! ik heb er wel wat knoflook bij gedaan, op t laatst wat blokjes biet erdoor en wat roomboter geen pancetta
pi_76777489
Vraagje: Hoe hoog moet het vuur zodra je begint met het toevoegen van de bouillon?
pi_76780561
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 20:32 schreef aceHigh het volgende:
Vraagje: Hoe hoog moet het vuur zodra je begint met het toevoegen van de bouillon?
Laag, het moet net borrelen.
Ik weet het ook niet
pi_76896115
Ipv bouillon gebruik ik gewoon water en zo'n bakje van conimex sajoer boontjes. Had ooit geen bouillon in huis, dus dat maar gebruikt en ik blijf het lekker vinden.
pi_76903401
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:50 schreef _Floddertje_ het volgende:
Die handleiding suckt. In het begin moet je sowieso constant roeren, daarna gewoon in de gaten houden. En zelfs de bouillon doe ik er niet stukje bij beetje bij. Gewoon 3-kwart van het vocht in een keer, heel laag vuur. Het laatste gedeelte doe ik wel stukje bij beetje.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_84264482
schopje!

morgen mijn ouders kennis laten maken met risotto, en wel de tomaten/limoen/mascarpone risotto
Ja doei.
pi_84503783
Mijn favoriete drank voor bij de Risotto is witte wijn. Welke wijn er allemaal past vind je hier:
http://www.wijnmatcher.nl(...)ijn-bij-risotto.html
pi_84504516
Vorige week risotto de laatste 10 minuten bij m'n kip in de oven laten garen, erg lekker!
Sweet and innocent...
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:06:03 #100
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85538633
Ik ga vanavond mijn allereerste risotto maken! :o. Te beginnen met het recept van Vork! :Y) .
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')