Ik deel je verbazing, net als je mening. Het blijven argumenten van het niveau 'als je niet wilt roken, ga je maar niet naar de kroeg/naar een rookvrije kroeg' en 'roken hoort bij de kroeg, hoort bij gezelligheid', etc. Ik vraag me serieus af wanneer mensen eens verder in de toekomst leren te kijken. Roken zal alleen maar minder populair en minder geaccepteerd worden.quote:Op donderdag 27 november 2008 08:56 schreef Montagui het volgende:
21 topics al! En in al die topics is er nog geen enkel valide argument gepresenteerd waarom het rookverbod teruggedraaid moet worden.![]()
Ergens ben je het er dus wel mee eens dat roken in de kroeg hoort. Anders zouden we ook niet in de toekomst hoeven te kijken.quote:Op donderdag 27 november 2008 14:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik deel je verbazing, net als je mening. Het blijven argumenten van het niveau 'als je niet wilt roken, ga je maar niet naar de kroeg/naar een rookvrije kroeg' en 'roken hoort bij de kroeg, hoort bij gezelligheid', etc. Ik vraag me serieus af wanneer mensen eens verder in de toekomst leren te kijken. Roken zal alleen maar minder populair en minder geaccepteerd worden.
Maar waar blijven de argumenten voor het rookverbod vraag ik me dan af?quote:Op donderdag 27 november 2008 14:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik deel je verbazing, net als je mening. Het blijven argumenten van het niveau 'als je niet wilt roken, ga je maar niet naar de kroeg/naar een rookvrije kroeg' en 'roken hoort bij de kroeg, hoort bij gezelligheid', etc. Ik vraag me serieus af wanneer mensen eens verder in de toekomst leren te kijken. Roken zal alleen maar minder populair en minder geaccepteerd worden.
Roken in de kroeg wordt inderdaad (nog) door heel veel mensen normaal gevonden, of gezien als iets dat er vanzelfsprekend bijhoort. Dat is ook decennialang zo geweest. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen.quote:Op donderdag 27 november 2008 14:56 schreef Casos het volgende:
Ergens ben je het er dus wel mee eens dat roken in de kroeg hoort. Anders zouden we ook niet in de toekomst hoeven te kijken.
Schrijftip (puur opbouwend en goed bedoeld): probeer eens wat kortere zinnen...quote:Op donderdag 27 november 2008 15:00 schreef Chewie het volgende:
Zoals wel duidelijk geworden is in deze reeks, die toch echt meer bevolkt wordt door notoire anti-rokers voornamelijk MM, is er geen levensvatbaarheid voor rookvrije horeca zonder dat er een organisatie die geweld mag gebruiken dit af zal dwingen, geen enkele reden om volwassen mensen hun keuze te ontnemen waardoor het gezondheidsargument al is vervallen aangezien de notoire anti-rookzeikerds volwassen mensen met een andere levensgevaarlijke hobby wel die keuze gunnen en is er nog steeds geen enkel argument genoemd waarom er geen gescheiden horeca mogelijk is maar waarom dat wel voor andere doelgroepen mogelijk is, ja dan wordt het gezondheidsaspect (die dus niet opgaat bij volwassen mensen die er vrijwillig voor kiezen) weer genoemd of het nog idiotere oneerlijke concurentie argument.
quote:Op donderdag 27 november 2008 15:00 schreef Chewie het volgende:
Zelfs als roker zou ik er zelfs vrijwillig voor kiezen om in een rookvrije metalkroeg te gaan zitten als ik daarmee kan voorkomen met anti-rook zeikerds zoals Elfletterig, Gia en MM in de kroeg te zitten.
Omdat men, vanaf het moment dat roken normaal was in Nederland, overal mocht roken. Dus ook in de kroeg. Als men destijds meteen geweten had hoe schadelijk het was, was het wellicht nooit toegestaan en dan wist je niet beter dan Roken doe je buiten of thuis.quote:Op donderdag 27 november 2008 15:04 schreef Elfletterig het volgende:
Roken in de kroeg wordt inderdaad (nog) door heel veel mensen normaal gevonden, of gezien als iets dat er vanzelfsprekend bijhoort. Dat is ook decennialang zo geweest. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen.
Precies. 't Is gewoon een kwestie van wennen. En het went echt wel. Als alle kroegen het rookverbod handhaven, dan stabiliseert die markt vanzelf.quote:Maar aan dat tijdperk komt nu een einde. In Nederland, maar ook in tal van andere Europese landen. Net zoals eerder al een einde kwam aan de vanzelfsprekendheid om te roken op je werkplek. Niet in de laatste plaats komt dat omdat er steeds meer duidelijk wordt over de schadelijkheid van roken.
Ach, zo was er jaren geleden ook al discussie over de verplichte autogordel. Mensen vonden ook dat ze wel zelf konden bepalen of ze dat ding wilden dragen of niet. In eerste instantie was het niet eens verplicht. Daarna was het verplicht alleen voor de voorstoelen, en voor de achterbank alleen als ze erin zaten. Nog later was het gewoon verplicht om gordels te hebben, zowel voor als achter en ze ook te dragen.quote:Als je gaat tornen aan iets dat jarenlang vanzelfsprekend en normaal was, roept dat uiteraard weerstand op. Maar er zijn wetten die je hebt te respecteren. Wetten die geheel democratisch zijn aangenomen en waarop een vooruitziende ondernemer allang had kunnen anticiperen.
A) Het is ongezond (is inmiddels gevoegelijk bewezen, wordt ook erkend door alle tabaksfabrikanten)quote:Op donderdag 27 november 2008 15:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar waar blijven de argumenten voor het rookverbod vraag ik me dan af?
Zoals wel duidelijk geworden is in deze reeks, die toch echt meer bevolkt wordt door notoire anti-rokers voornamelijk MM, is er geen levensvatbaarheid voor rookvrije horeca zonder dat er een organisatie die geweld mag gebruiken dit af zal dwingen, geen enkele reden om volwassen mensen hun keuze te ontnemen waardoor het gezondheidsargument al is vervallen aangezien de notoire anti-rookzeikerds volwassen mensen met een andere levensgevaarlijke hobby wel die keuze gunnen en is er nog steeds geen enkel argument genoemd waarom er geen gescheiden horeca mogelijk is maar waarom dat wel voor andere doelgroepen mogelijk is, ja dan wordt het gezondheidsaspect (die dus niet opgaat bij volwassen mensen die er vrijwillig voor kiezen) weer genoemd of het nog idiotere oneerlijke concurentie argument.
Zelfs als roker zou ik er zelfs vrijwillig voor kiezen om in een rookvrije metalkroeg te gaan zitten als ik daarmee kan voorkomen met anti-rook zeikerds zoals Elfletterig, Gia en MM in de kroeg te zitten.
quote:VWA trekt meer tijd uit voor rookverbod
donderdag 27 november 2008 12:11
(Novum) - De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) gaat meer tijd steken in het controleren van de naleving van het rookverbod. De tweehonderd controleurs van de dienst krijgen vooralsnog geen versterking. Controleurs die nu bijvoorbeeld de hygiëne in restaurants controleren worden nu ook op de rookhandhaving gezet. Dat heeft de VWA donderdag laten weten.
De extra uren voor de rookcontroles zijn volgens haar nodig omdat kroegen sinds enige tijd bewust de regels aan hun laars lappen. Het Openbaar Ministerie en de VWA willen met de inzet aangeven dit niet meer te tolereren. Vorige week kondigde minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) aan dat harder wordt opgetreden tegen weigerachtige kroegbazen, omdat die in het voordeel zouden zijn ten opzichte van rookvrije cafés.
Cafés die al twee keer een boete hebben gehad van de VWA kunnen nu ook een proces-verbaal krijgen, waarna ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Daar kunnen ze een fiks hogere straf krijgen. De officier van justitie kan sinds kort voor de rechter een boete van maximaal 18.500 euro eisen tegen overtreders van het rookverbod, eventueel in combinatie met een voorwaardelijke sluiting van de zaak.
De extra uren voor de rookcontroles zijn volgens haar nodig omdat kroegen sinds enige tijd bewust de regels aan hun laars lappen. Het Openbaar Ministerie en de VWA willen met de inzet aangeven dit niet meer te tolereren.
Dat niveau is kennelijk al een stap te hoog voor jou en het gros van je medestanders, want dat punt blijft maar krampachtig ontweken worden.quote:Op donderdag 27 november 2008 14:49 schreef Elfletterig het volgende:
Ik deel je verbazing, net als je mening. Het blijven argumenten van het niveau 'als je niet wilt roken, ga je maar niet naar de kroeg/naar een rookvrije kroeg'
Dat is het probleem met jou, kennelijk raak je geestelijk uit evenwicht als je niet een norm hebt om je aan vast te klampen. Er moet ergens een diep verlangen in je zitten naar eenheidsworst.quote:Op donderdag 27 november 2008 15:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Roken in de kroeg wordt inderdaad (nog) door heel veel mensen normaal gevonden, of gezien als iets dat er vanzelfsprekend bijhoort. Dat is ook decennialang zo geweest. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen.
Maar aan dat tijdperk komt nu een einde. In Nederland, maar ook in tal van andere Europese landen. Net zoals eerder al een einde kwam aan de vanzelfsprekendheid om te roken op je werkplek. Niet in de laatste plaats komt dat omdat er steeds meer duidelijk wordt over de schadelijkheid van roken.
Oh, het argument dat het een wet is dat voor de wet pleit, tjonge die hadden we nog niet gehoord. Kun je het niveau van de discussie nóg verder omlaag trekken of ben je tevreden met dit lagere schoolniveau?quote:Als je gaat tornen aan iets dat jarenlang vanzelfsprekend en normaal was, roept dat uiteraard weerstand op. Maar er zijn wetten die je hebt te respecteren.
Het is toch Europees antirookbeleid wat uitgevoerd wordt door de Nederlandse overheid? Ga dan niet zeuren dat het democratisch tot stand is gekomen want dat is niet geval. Nog los van het punt dat markten niet werken volgens het principe van meningen maar omdat mensen er geld uitgeven of thuis of de bank gaan zitten klagen dat het in de kroeg veel duurder is.quote:Wetten die geheel democratisch zijn aangenomen en waarop een vooruitziende ondernemer allang had kunnen anticiperen.
Haha, mooie betrouwbare site ook.quote:Op donderdag 27 november 2008 15:18 schreef fruityloop het volgende:
[..]
A) Het is ongezond (is inmiddels gevoegelijk bewezen, wordt ook erkend door alle tabaksfabrikanten)
B) Het is ongezond voor omstanders (is ook bewezen-pdf, oa door de studie naar het percentage longkanker bij mensen met en zonder rokende partner, dat lag ~30% hoger)
C) Het stinkt. (subjectief, maar vaak ook schoorvoetend onderkend door gestopte rokers)
D) Het vervuild. (peuken liggen overal op straat, rook bevat veel giftige bestandsdelen)
Ontweken? Ongeveer 16 topics geleden hebben we het daar uitvoerig over gehad. Ik ben geen koe, die steeds hetzelfde voedsel tig keer herkauwt zeg...quote:Op donderdag 27 november 2008 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat niveau is kennelijk al een stap te hoog voor jou en het gros van je medestanders, want dat punt blijft maar krampachtig ontweken worden.
In navolging van Chewie, die niet in een kroeg wil zitten waar ik ben, ga jij nu ook persoonlijk worden? Ik heb dit soort tactieken eerder meegemaakt op andere fora waar ik lid van was. Ik zou suïcidaal zijn, ik zou psychologische afwijkingen hebben, problemen met mezelf hebben, etc.quote:Op donderdag 27 november 2008 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is het probleem met jou, kennelijk raak je geestelijk uit evenwicht als je niet een norm hebt om je aan vast te klampen. Er moet ergens een diep verlangen in je zitten naar eenheidsworst.
Dit is verkapt WEER hetzelfde argument, kort samengevat: als je niet wilt roken of in de rook wilt zitten, moet je niet naar de kroeg gaan. Die drogreden hebben we zo onderhand wel 60 keer behandeld in deze serie topics. En dan overdrijf ik werkelijk niet.quote:Op donderdag 27 november 2008 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Van mij hoeft roken helemaal niet normaal te zijn, ik vind gothics ook niet normaal, maar als mensen gothic willen wezen en naar gothic plekken toe willen gaan om daar met zijn allen gezellig gothic te wezen, dan vind ik dat prima. Ik zal het niet gezellig vinden, dus kom ik er niet. Maar ik ben dan ook niet zo stuitend arrogant in een drang om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen zodat we allemaal precies hetzelfde gezellig en leuk gaan vinden. Mensen verschillen, mensen willen verschillende dingen, de wereld is er niet om aan jouw ideaalbeeld te voldoen: Leer daar mee omgaan en zoek de mensen en plekken op waar je gelijkgestemden vindt.
Er zijn voldoende argumenten waarom voor deze wet ik gekozen. Het terugkerende probleem is alleen dat de rokers in deze topicserie daar toch niet aan willen. Ik kan nu wel weer gaan wijzen op de schadelijkheid van roken, maar dan krijg ik weer dezelfde riedel dat er geen wetenschappelijk bewijs is. Ik kan wel zeggen dat het stinkt, maar dan krijg ik weer het geneuzel dat ik dan maar niet naar de kroeg moet gaan. Dit patroon is al TIG topics op rij gaande. Lees anders de hele serie nog even terug ofzo.quote:Op donderdag 27 november 2008 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Oh, het argument dat het een wet is dat voor de wet pleit, tjonge die hadden we nog niet gehoord. Kun je het niveau van de discussie nóg verder omlaag trekken of ben je tevreden met dit lagere schoolniveau?
Het Nederlandse rookbeleid strookt met wat in tal van andere Europese landen ook gebeurt. Het Nederlandse beleid wordt politiek en maatschappelijk breed gesteund. In de Tweede Kamer stemden alleen PVV en VVD (samen 31 zetels) tegen; de rest stemde voor. Een democratisch besluit met overweldigende meerderheid, dus. Ook dit heb ik al zeker 4-5 keer gemeld in deze topicreeks, maar het wordt steeds weer in twijfel getrokken of gebagatelliseerd. Het zijn echter simpele feiten.quote:Op donderdag 27 november 2008 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is toch Europees antirookbeleid wat uitgevoerd wordt door de Nederlandse overheid? Ga dan niet zeuren dat het democratisch tot stand is gekomen want dat is niet geval. Nog los van het punt dat markten niet werken volgens het principe van meningen maar omdat mensen er geld uitgeven of thuis of de bank gaan zitten klagen dat het in de kroeg veel duurder is.
quote:Op donderdag 27 november 2008 16:22 schreef RedGuy het volgende:
Zo, al 6 kroegen hier verlinkt. Hopelijk zijn ze allemaal de lul binnenkort..
quote:Klink blijft vrijstelling rookverbod weigeren
donderdag 27 november 2008 16:06
(Novum) - Minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) blijft weigeren kleine cafés vrij te stellen van of te compenseren voor het rookverbod. Dat bleek donderdag tijdens een spoedoverleg in de Tweede Kamer.
Het debat was aangevraagd door de VVD en PVV. Volgens deze partijen dreigt een groot aantal kleine horecaondernemers failliet te gaan als gevolg van het rookverbod. Deze ondernemers zien hun klanten weglopen omdat ze geen ruimte hebben om een rokersruimte in te richten. VVD'er Halbe Zijlstra eiste dat kleine cafés worden uitgezonderd van het rookverbod. PVV'er Fleur Agema eiste niet alleen dat het hele rookverbod wordt teruggedraaid, ook moeten kleine ondernemers worden gecompenseerd voor de geleden schade.
Minister Klink is dit allemaal niet van plan. Vorige week kondigde hij al aan dat er harder wordt opgetreden tegen overtreders. Wie de asbakken weer op tafel zet, begaat voortaan een economisch delict. Het Openbaar Ministerie kan vervolgens een boete eisen van 18.500 euro en een voorwaardelijke sluiting van het café.
Ook werkt de bewindsman aan een zogeheten knelpuntenanalyse, die nog voor de kerst wordt besproken in de Tweede Kamer. Klink hamerde er op dat eerst de feiten rond de invoering van het rookverbod op tafel moeten liggen voordat wordt besloten tot een eventuele koerswijziging. "Eerst de feiten, dan de emoties." Zo wees de bewindsman er -in navolging van D66- op dat de afgelopen tien jaar de prijzen in de horeca met veertig procent zijn gestegen. Ook zijn er tekenen dat de stagnatie van de omzet zich al sinds 2007 voordoet. "En wellicht speelt ook de kredietcrisis een rol."
Klink werd hierin gesteund door het CDA, PvdA en GroenLinks. "We moeten de juiste dingen doen op het juiste moment, en niet snel wat gaan blèren", aldus PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester.
de argumenten van de rokers komen niet verder dan dat het moet mogen omdat het hoort, altijd zo geweest is etc etc.quote:Op donderdag 27 november 2008 16:54 schreef KoosVogels het volgende:
Zowel niet-rokers als rokers hebben argumemten waar wat voor te zeggen valt.
Echter, wat mij het meest tegenstaat van de niet-rookclan is de stugge, fascistische houding. Fascistich? Juist. In eerdere berichten wordt meerdere malen een gulden tussenweg gepresenteerd: rook- en rookvrije naast elkaar laten bestaan. Gek genoeg wil de niet-roker hier niet aan. Veel liever legt zij het overige deel van de bevolking haar wil op. Andersdenkenden dienen in de kiem te worden gesmoord, deze uitlating is welicht ietwat kort door de bocht, maar daar komt het in essentie wel op neer.
Waar ik mij verder aan stoor is het vervelende triomfantelijke toontje in de berichten van niet-rokers. Dat geeft al aan hoe kinderachtig (een deel van) die groep is.
De horeca heeft jarenlang de kans gehad dit te realiseren. Maar als een kroeg de keuze heeft, willen ze geen van allen rookvrij worden.quote:Op donderdag 27 november 2008 16:54 schreef KoosVogels het volgende:
In eerdere berichten wordt meerdere malen een gulden tussenweg gepresenteerd: rook- en rookvrije naast elkaar laten bestaan. Gek genoeg wil de niet-roker hier niet aan.
Oef..... dat komt aan!quote:Op donderdag 27 november 2008 16:57 schreef RedGuy het volgende:
Oh dat is grappig, ik vind het juist kinderachtig dat rokers niet gewoon de wet naleven.
De vergelijking komt mij anders erg treffend voor.quote:Op donderdag 27 november 2008 16:17 schreef Elfletterig het volgende:
Ontweken? Ongeveer 16 topics geleden hebben we het daar uitvoerig over gehad. Ik ben geen koe, die steeds hetzelfde voedsel tig keer herkauwt zeg...![]()
Jij beroept je erop dat "we die kant op gaan", kennelijk is er een sterke behoefte aan een "we" met sterke normen en geen verschillen tussen mensen. Ik vrees dat dat niet als psychische afwijking kwalificeert maar gewoon een naar en gevaarlijk menselijk trekje is. Dat wil echter niet zeggen dat er geen alternatief is.quote:In navolging van Chewie, die niet in een kroeg wil zitten waar ik ben, ga jij nu ook persoonlijk worden? Ik heb dit soort tactieken eerder meegemaakt op andere fora waar ik lid van was. Ik zou suïcidaal zijn, ik zou psychologische afwijkingen hebben, problemen met mezelf hebben, etc.Vind je het goed dat ik heel ver boven dit soort onzin sta en er niet op in ga? Ik vind het nogal een zwaktebod.
Nee, hoor. Het is geen drogreden en het argument wordt krampachtig ontweken. Of men verschuilt zich achter de wet en de term 'voor het publiek toegangkelijk', maar een argument waarom mensen niet zelf zouden kunnen bepalen in wat voor de luchtkwaliteit ze de avond verkiezen door te brengen heb ik nog niet gehoord.quote:Dit is verkapt WEER hetzelfde argument, kort samengevat: als je niet wilt roken of in de rook wilt zitten, moet je niet naar de kroeg gaan. Die drogreden hebben we zo onderhand wel 60 keer behandeld in deze serie topics. En dan overdrijf ik werkelijk niet.
Nee hoor, qua meeroken echter blijkt het bewijs van de schadelijkheid telkens weer onvindbaar. Dat die twee keer op keer met mekaar worden verward is ook weer een indicatie dat sommige mensen sterk geneigd zijn de norm die zij voor zichzelf aanleggen onverkort van toepassing te verklaren op anderen: "Ik rook niet want het is ongezond, dús moeten anderen dat ook niet doen."quote:Er zijn voldoende argumenten waarom voor deze wet ik gekozen. Het terugkerende probleem is alleen dat de rokers in deze topicserie daar toch niet aan willen. Ik kan nu wel weer gaan wijzen op de schadelijkheid van roken, maar dan krijg ik weer dezelfde riedel dat er geen wetenschappelijk bewijs is.
Je herkauwt ook andere argumenten of wat ervoor door moet gaan, dan kan deze er ook wel even bij want ik heb het helemaal gemist. Vertel, wat is nou precies het argument dat mensen verboden moet worden de avond door te brengen in de luchtkwaliteit van hun keuze? En waarom moet de overheid de kroegbezoeker behoeden voor een keuze die hem of haar stinkende kleren oplevert?quote:Ik kan wel zeggen dat het stinkt, maar dan krijg ik weer het geneuzel dat ik dan maar niet naar de kroeg moet gaan. Dit patroon is al TIG topics op rij gaande. Lees anders de hele serie nog even terug ofzo.
Ik ben niet zo onder de indruk van dat soort mechanismes die voor democratisch zouden moeten doorgaan. Het is formeel volgens de spelregels van de democratie ja, maar als je iets verder kijkt dan zitten er nog wel wat haken en ogen aan het democratisch gehalte.quote:Het Nederlandse rookbeleid strookt met wat in tal van andere Europese landen ook gebeurt. Het Nederlandse beleid wordt politiek en maatschappelijk breed gesteund. In de Tweede Kamer stemden alleen PVV en VVD (samen 31 zetels) tegen; de rest stemde voor. Een democratisch besluit met overweldigende meerderheid, dus. Ook dit heb ik al zeker 4-5 keer gemeld in deze topicreeks, maar het wordt steeds weer in twijfel getrokken of gebagatelliseerd. Het zijn echter simpele feiten.
Nee, maar dat is wat anders dan een poging vraag en aanbod zelf kun je niet commanderen. Het wordt niet gezellig omdat de overheid vindt dat het ook zonder sigaret gezellig kan zijn. Het wordt niet gezellig omdat de overheid zich heeft ingebeeld dat rokers precies hetzelfde doen als ze daarvoor deden alleen dan zonder te roken. Als het gezellig is zonder sigaret dan is dat zo en dan zal daarvan blijken door florerende rookvrije kroegen, dat is niet aan mening of ideologie onderhevig.quote:Markten werken volgens het principe van vraag en aanbod, maar dat wil niet zeggen dat je er geen enkele vorm van regulering op mag toepassen.
Nee hoor, dat is een heel andere regel. Het één is regulering het ander raakt de kern van het aanbod met de pretentie dat de vraag vanuit Den Haag te verordonneren is. Het rookverbod hoort bij de regel dat je geen friet bij hamburgers mag serveren, en dat je geen films mag vertonen die domineetje staat niet leuk vindt. Zo'n soort regel is het, met regulering heeft het niks van doen want regeluring laat markpartijen zelf beslissen.quote:Zo heeft de horeca te maken met bijvoorbeeld openings- en sluitingstijden, een drank-/tapvergunning, regels omtrent verantwoord alchol schenken, etc. Daar hoort sinds 1 juli 2008 ook een rookverbod bij.
Daar heb ik geen moeite mee, hoewel ik een tegenreactie verwacht op de zedenpredikerij van de politiek.quote:In plaats van steeds verongelijkt in dezelfde cirkeltjes te redeneren, zou ik je ook eens dat 'knopje' kunnen omzetten en je realiseren dat de acceptatie van roken steeds verder zal afnemen, net als het aantal rokers.
Dat er een dominee in je schuilt had ik al ontdekt. Onderdruk die neiging, het is een veelvoorkomende maar nare karaktertrek die de wereld ontzetten veel leed oplevert. Niet iedereen maakt de keuzes die jij zou maken, hoe verstandig je jezelf ook vindt. Accepteer dat want anders zal iemand anders zijn keuzes aan jou proberen op te leggen.quote:Roken heeft geen toekomst en is bovendien erg slecht voor je. Stop ermee en kwel jezelf niet verder.
Heb jij soms moeite met lezen? Volgens mij wordt dat argument niet door mij gebruikt. Maar goed, jij ziet rokers natuurlijk als een inferieure eenheidsworst, een leger van tokkies zegmaar.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:00 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
de argumenten van de rokers komen niet verder dan dat het moet mogen omdat het hoort, altijd zo geweest is etc etc.
Vind je dat nou argumenten waar wat voor valt te zeggen?
Waarom rook- en niet-rookkroegen naast elkaar niet werkt, is al tig keer besproken in deze topicreeks. Verder mag je nog steeds roken; het is niet verboden. Je doet het alleen op een plek waar je anderen niet tot last bent. Het heeft niks met 'andersdenkenden' te maken, maar met concreet, overlastgevend gedrag dat schadelijk is én stinkt.quote:Op donderdag 27 november 2008 16:54 schreef KoosVogels het volgende:
Zowel niet-rokers als rokers hebben argumemten waar wat voor te zeggen valt.
Echter, wat mij het meest tegenstaat van de niet-rookclan is de stugge, fascistische houding. Fascistich? Juist. In eerdere berichten wordt meerdere malen een gulden tussenweg gepresenteerd: rook- en rookvrije naast elkaar laten bestaan. Gek genoeg wil de niet-roker hier niet aan. Veel liever legt zij het overige deel van de bevolking haar wil op. Andersdenkenden dienen in de kiem te worden gesmoord, deze uitlating is welicht ietwat kort door de bocht, maar daar komt het in essentie wel op neer.
Waar ik mij verder aan stoor is het vervelende triomfantelijke toontje in de berichten van niet-rokers. Dat geeft al aan hoe kinderachtig (een deel van) die groep is.
Er is wel een verschil tussen:quote:Op donderdag 27 november 2008 17:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat je alleen het triomfantelijke toontje van niet-rokers opmerkt, vind ik dan wel weer erg selectief. Het krioelt hier namelijk van de rokers die triomfantelijk melden dat in hun kroeg nog wél mag worden gerookt, of dat iedereen gewoon 5 euro in de rookpot stopt en daarna vrolijk doorrookt.
Dat "we" die kant op gaan, heeft verdomd weinig met sterke normen te maken. "We" zien gewoon dat het aantal rokers rap afneemt. In Nederland hebben "we" bijna drie keer zo veel rokers als niet-rokers. En "we" weten steeds meer over de schadelijkheid van roken, niet in de laatste plaats omdat "we" bijna allemaal wel familie of vrienden hebben die zijn overleden aan bijvoorbeeld longkanker. Als observeren ook al een gevaarlijk menselijk trekje is, stel ik voor dat we de evolutie maar terugdraaien en allemaal weer fijn aap worden.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Jij beroept je erop dat "we die kant op gaan", kennelijk is er een sterke behoefte aan een "we" met sterke normen en geen verschillen tussen mensen. Ik vrees dat dat niet als psychische afwijking kwalificeert maar gewoon een naar en gevaarlijk menselijk trekje is. Dat wil echter niet zeggen dat er geen alternatief is.
Echt al tig keer behandeld, sorry. Kern van de zaak is dat horeca-ondernemers allemaal het roken zouden blijven toestaan, uit angst om klanten te verliezen. Effect is dan dat je in elke kroeg mag roken. Dankzij het rookverbod heb je juist de garantie dat je elke kroeg kunt binnengaan zonder dat het blauw staat van de rook. Verder heb ik echt in aflevering 1 of 2 van deze topicreeks al gewezen op preventief gezondheidsbeleid. Vanuit het oogpunt van algemeen welzijn en de algehele volksgezondheid, is het soms verstandig om mensen tegen zichzelf te beschermen. En ze dus niet bloot te stellen aan ongezonde, stinkende rook.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, hoor. Het is geen drogreden en het argument wordt krampachtig ontweken. Of men verschuilt zich achter de wet en de term 'voor het publiek toegangkelijk', maar een argument waarom mensen niet zelf zouden kunnen bepalen in wat voor de luchtkwaliteit ze de avond verkiezen door te brengen heb ik nog niet gehoord.
Zie... WEER dezelfde cirkelredenatie die echt al wel 10-15 topics lang aan de gang is. Ik zei net al: Ik kan nu wel weer gaan wijzen op de schadelijkheid van roken, maar dan krijg ik weer dezelfde riedel dat er geen wetenschappelijk bewijs is. En ja hoor: zo beginnen we weer van voor af aan. Dan moet ik nu zeker weer met bronnen komen, of wijzen op de talloze posts die Maartena over dit onderwerp heeft gemaakt? Ik begin er echt niet opnieuw aan, sorry. Ga fijn teruglezen in eerdere topics.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee hoor, qua meeroken echter blijkt het bewijs van de schadelijkheid telkens weer onvindbaar. Dat die twee keer op keer met mekaar worden verward is ook weer een indicatie dat sommige mensen sterk geneigd zijn de norm die zij voor zichzelf aanleggen onverkort van toepassing te verklaren op anderen: "Ik rook niet want het is ongezond, dús moeten anderen dat ook niet doen."
Heb ik zojuist al beantwoord (en ook in eerdere topics is daar al veel over gezegd). Voor 1 juli 2008 was het zo dat ik wist dat ik met stinkende kleren zou thuiskomen als ik naar de kroeg ging. En soms ook met prikkerige ogen. De overheid heeft mij echter nooit belemmerd om naar de kroeg te gaan, maar heeft gelukkig wel de omstandigheden verbeterd. Sinds 1 juli 2008 is de situatie anders en kan ik WEL naar de kroeg zonder dat ik met stinkende kleren thuiskom.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Je herkauwt ook andere argumenten of wat ervoor door moet gaan, dan kan deze er ook wel even bij want ik heb het helemaal gemist. Vertel, wat is nou precies het argument dat mensen verboden moet worden de avond door te brengen in de luchtkwaliteit van hun keuze? En waarom moet de overheid de kroegbezoeker behoeden voor een keuze die hem of haar stinkende kleren oplevert?
Zwak punt. Eerst beweer je keihard dat het rookverbod niet democratisch tot stand is gekomen. Als ik de feiten weergeef en aantoon dat het wél een democratisch besluit is, ga je ineens het orgaan in twijfel trekken dat die beslissing neemt. Ten tijde van de invoering steunde circa 66 procent van de Nederlanders het rookverbod. Onder jongeren was dit zelfs 70 procent. Overtuigende meerderheden er derhalve zeer democratisch. Dat 'democratisch' niet altijd is wat jou zint, wil niet zeggen dat het daarom niet democratisch is. Trouwens ook raar dat je bij dit onderwerp wél verder wilt kijken, maar dat je het verderkijken niet toepast op de toekomst van het roken...quote:Op donderdag 27 november 2008 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben niet zo onder de indruk van dat soort mechanismes die voor democratisch zouden moeten doorgaan. Het is formeel volgens de spelregels van de democratie ja, maar als je iets verder kijkt dan zitten er nog wel wat haken en ogen aan het democratisch gehalte.
Op gezelligheid kun je geen beleid maken. Op arbeidsomstandigheden en de schadelijke gevolgen van (mee)roken wél. Het is de roker die het voor zichzelf 'ongezellig' maakt, door zichzelf wijs te maken dat het zonder sigaret niet meer gezellig kan zijn. Je rancune en verslaving moeten wel érg diep zitten, wil je een rookverbod laten bepalen of jouw avond gezellig is. Serieus: leer eraan te wennen dat de tijd van roken in de kroeg voorbij is en dat het totale fenomeen roken langzaam maar zeker zal verdwijnen. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar je kwelt jezelf alleen maar.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, maar dat is wat anders dan een poging vraag en aanbod zelf kun je niet commanderen. Het wordt niet gezellig omdat de overheid vindt dat het ook zonder sigaret gezellig kan zijn. Het wordt niet gezellig omdat de overheid zich heeft ingebeeld dat rokers precies hetzelfde doen als ze daarvoor deden alleen dan zonder te roken. Als het gezellig is zonder sigaret dan is dat zo en dan zal daarvan blijken door florerende rookvrije kroegen, dat is niet aan mening of ideologie onderhevig.
Er zijn verschillende typen wet- en regelgeving ja. Het rookverbod is daar onderdeel van. De rest van je verhaal vind ik niet zo bijster relevant, sorry. Het is meer jouw subjectieve frustatie over het rookverbod dan een relevante weergave van feiten.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee hoor, dat is een heel andere regel. Het één is regulering het ander raakt de kern van het aanbod met de pretentie dat de vraag vanuit Den Haag te verordonneren is. Het rookverbod hoort bij de regel dat je geen friet bij hamburgers mag serveren, en dat je geen films mag vertonen die domineetje staat niet leuk vindt. Zo'n soort regel is het, met regulering heeft het niks van doen want regeluring laat markpartijen zelf beslissen.
quote:Op donderdag 27 november 2008 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat er een dominee in je schuilt had ik al ontdekt. Onderdruk die neiging, het is een veelvoorkomende maar nare karaktertrek die de wereld ontzettend veel leed oplevert. Niet iedereen maakt de keuzes die jij zou maken, hoe verstandig je jezelf ook vindt. Accepteer dat want anders zal iemand anders zijn keuzes aan jou proberen op te leggen.
Ik zal niet actief kroegen gaan aangeven door een kliklijn te bellen. Wel kan een rook-kroeg naar mijn centen fluiten. Roken is verboden in Nederlandse kroegen sinds 1 juli 2008. Je eigent jezelf een recht toe dat je niet hebt. Ik heb er weliswaar niet direct last van, maar ben en blijf van mening dat iedereen zich in dit land aan de wet heeft te houden. Ook hardleerse kroegbazen.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:47 schreef Sybesma het volgende:
Er is wel een verschil tussen:
Een kroeg aangeven omdat er gerookt wordt terwijl je er nooit komt of alleen naar een kroeg gaan waar je het naar je zin hebt en je niet druk maken om andere kroegen.
Ik ga naar kroegen waar ik mag roken, de niet rook kroegen bezoek ik niet en maak ik me niet druk om.
Als het hetzelfde zou zijn zou jij:
Gaan naar kroegen waar niet gerookt mag worden en je niet druk maken om kroegen waar dat wel mag.
Met andere woorden zouden we kroegen die zich gewoon niet aan de wet wensen te houden, moeten gaan belonen door ze tot rookkroeg te bestempelen en kroegen die geen zin hebben in boetes en wel de wet gehoorzamen moeten straffen en ze tot niet-rookkroeg bestempelen.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:47 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Er is wel een verschil tussen:
Een kroeg aangeven omdat er gerookt wordt terwijl je er nooit komt of alleen naar een kroeg gaan waar je het naar je zin hebt en je niet druk maken om andere kroegen.
Ik ga naar kroegen waar ik mag roken, de niet rook kroegen bezoek ik niet en maak ik me niet druk om.
Als het hetzelfde zou zijn zou jij:
Gaan naar kroegen waar niet gerookt mag worden en je niet druk maken om kroegen waar dat wel mag.
Even afgezien van kroegen (waar ik niet veel kom en het me dan ook niet heel veel uitmaakt of ze daar wel of niet roken), ben ik wel superblij met het rookverbod dat in concertzalen geldt. Nu kan ik tenminste naar een concert zonder in de rook te staanquote:Op donderdag 27 november 2008 17:58 schreef Elfletterig het volgende:
Heb ik zojuist al beantwoord (en ook in eerdere topics is daar al veel over gezegd). Voor 1 juli 2008 was het zo dat ik wist dat ik met stinkende kleren zou thuiskomen als ik naar de kroeg ging. En soms ook met prikkerige ogen. De overheid heeft mij echter nooit belemmerd om naar de kroeg te gaan, maar heeft gelukkig wel de omstandigheden verbeterd. Sinds 1 juli 2008 is de situatie anders en kan ik WEL naar de kroeg zonder dat ik met stinkende kleren thuiskom.
Het blijft niet bij die observatie. Jij meent te zien dat steeds meer mensen die kant op gaan, dus móet ik ook die kant op.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:58 schreef Elfletterig het volgende:
Dat "we" die kant op gaan, heeft verdomd weinig met sterke normen te maken. "We" zien gewoon dat het aantal rokers rap afneemt. In Nederland hebben "we" bijna drie keer zo veel rokers als niet-rokers. En "we" weten steeds meer over de schadelijkheid van roken, niet in de laatste plaats omdat "we" bijna allemaal wel familie of vrienden hebben die zijn overleden aan bijvoorbeeld longkanker. Als observeren ook al een gevaarlijk menselijk trekje is, stel ik voor dat we de evolutie maar terugdraaien en allemaal weer fijn aap worden.
Tig keer ontweken zul je bedoelen.quote:Echt al tig keer behandeld, sorry.
Dat is ook de reden dat ze bier blijven tappen en niet overschakelen op het draaien van kerkmuziek. De reden dat er kroegen zijn is namelijk gelegen in het feit dat ze hun best doen om het hun klanten naar de zin te maken.quote:Kern van de zaak is dat horeca-ondernemers allemaal het roken zouden blijven toestaan, uit angst om klanten te verliezen.
Weet ik niet. Ik snap best dat het historisch zo gegroeid is en dat het ontstaan van meer rookvrije horeca best een impuls kan gebruiken, daar ben ik ook helemaal niet tegen. Maar als het effect is dat je dan overal mag roken dan is dat omdat dat de vraag is waarvan kroegen kunnen bestaan, en dan is dat zo en daar verandert het wensdenken van politiek Den Haag niks aan.quote:Effect is dan dat je in elke kroeg mag roken.
Als er nog een kroeg is om binnen te gaan dan. Bovendien ontgaat mij nog steeds volledig waarom de overheid jou die garantie zou moeten geven ten koste van mij en menig cafehouder, het lijkt me dat de garantie dat als er een aanduiding 'rookvrij' op de deur staat het ook daawerkelijk rookvrij is voldoende.quote:Dankzij het rookverbod heb je juist de garantie dat je elke kroeg kunt binnengaan zonder dat het blauw staat van de rook.
Dat zeg ik, het is gewoon domineetje spelen, de bemoeiziekte de vrije loop laten. De keuzes die je voor jezelf maakt opdringen aan anderen. Dat kan met roken, maar dat kan ook met zedelijk gedrag, riskant gedrag en elk ander potentieel ongezond gedrag. Moeten mensen ook niet beschermd worden tegen de toorn des heren? Daarbij vergeleken is 40 sigaretten per dag immers een peuleschil. Moet de overheid niet zorgen dat mensen tegen zichzelf beschermd worden door ze te verbieden allemaal zondige dingen te doen?quote:Verder heb ik echt in aflevering 1 of 2 van deze topicreeks al gewezen op preventief gezondheidsbeleid. Vanuit het oogpunt van algemeen welzijn en de algehele volksgezondheid, is het soms verstandig om mensen tegen zichzelf te beschermen. En ze dus niet bloot te stellen aan ongezonde, stinkende rook.
Dat zou ik niet doen, Maartena moest immers zelf toegeven dat het bewijs in de kelder van een bibliotheek moest liggen en niet op internet te vinden was. De pretentie dat de schadelijkheid van meeroken wetenschappelijk bewezen blijkt nou eenmaal keer op keer niet hard te maken.quote:Zie... WEER dezelfde cirkelredenatie die echt al wel 10-15 topics lang aan de gang is. Ik zei net al: Ik kan nu wel weer gaan wijzen op de schadelijkheid van roken, maar dan krijg ik weer dezelfde riedel dat er geen wetenschappelijk bewijs is. En ja hoor: zo beginnen we weer van voor af aan. Dan moet ik nu zeker weer met bronnen komen, of wijzen op de talloze posts die Maartena over dit onderwerp heeft gemaakt?
Ik heb het allemaal gelezen, aanwijzing zus, biomarker zo, onderzoek ongeldig verklaard hier, wetenschappelijk fraude daar.quote:Ik begin er echt niet opnieuw aan, sorry. Ga fijn teruglezen in eerdere topics.
De wereld is gered! Elfletterig kan naar de kroeg, die hij zelf niet in leven kan houden, zonder stinkende kleren! Heb je ook nog oog voor de wereld buiten je directe eigenbelang of is er iets heel erg mis gegaan in een cruciale ontwikkelingsfase van de kleine Elfletterig ergens rond de peuterschool?quote:Heb ik zojuist al beantwoord (en ook in eerdere topics is daar al veel over gezegd). Voor 1 juli 2008 was het zo dat ik wist dat ik met stinkende kleren zou thuiskomen als ik naar de kroeg ging. En soms ook met prikkerige ogen. De overheid heeft mij echter nooit belemmerd om naar de kroeg te gaan, maar heeft gelukkig wel de omstandigheden verbeterd. Sinds 1 juli 2008 is de situatie anders en kan ik WEL naar de kroeg zonder dat ik met stinkende kleren thuiskom.
Hoezo derhalve? Jij snapt niks van democratie he? Het punt wat je hebt is dat het volgens de regels van de parlementaire democratie is gegaan, verpest het nou niet meteen weer met onzin.quote:Zwak punt. Eerst beweer je keihard dat het rookverbod niet democratisch tot stand is gekomen. Als ik de feiten weergeef en aantoon dat het wél een democratisch besluit is, ga je ineens het orgaan in twijfel trekken dat die beslissing neemt. Ten tijde van de invoering steunde circa 66 procent van de Nederlanders het rookverbod. Onder jongeren was dit zelfs 70 procent. Overtuigende meerderheden er derhalve zeer democratisch.
Ik kijk nog wel verder dan roken. Als je je observatievermogen niet had verward met bemoeizucht was je misschien opgevallen dat ik het over de reikwijdte van het staatsgezag heb. En qua democratisch gehalte verdient het geen schoonheidsprijs. Niet omdat het er niet voor of tegen te kiezen was, omdat er een onderhands akkoord is tussen het gros van de partijen om het roken aan te pakken, omdat het buiten verkiezingen wordt gehouden, omdat het Europees beleid is wat invulling moet krijgen en omdat het stoelt op leugens, bedrog, propaganda, valse voorwendselen, gespleten boodschappen en het afschuiven van verantwoordelijkheden.quote:Dat 'democratisch' niet altijd is wat jou zint, wil niet zeggen dat het daarom niet democratisch is. Trouwens ook raar dat je bij dit onderwerp wél verder wilt kijken, maar dat je het verderkijken niet toepast op de toekomst van het roken...
Klopt, het is dan ook een onzalig plan van de overheid om zich te mengen in de vraag wat nou wel of niet gezellig is of kan zijn.quote:Op gezelligheid kun je geen beleid maken.
Je mist het hele punt. Als ik wil horen wat ik allemaal wel niet moet en niet mag dan ga ik wel naar een bijbelleesavond van jouw medestanders. Ik ga niet naar de kroeg om te horen dat ik niet mag wat ik en mijn omgeving van dat moment wel wil.quote:Op arbeidsomstandigheden en de schadelijke gevolgen van (mee)roken wél. Het is de roker die het voor zichzelf 'ongezellig' maakt, door zichzelf wijs te maken dat het zonder sigaret niet meer gezellig kan zijn.
Je rancune en verslaving moeten wel érg diep zitten, wil je een rookverbod laten bepalen of jouw avond gezellig is.
Mijn probleem is dat de tijd van het idee dat mensen zelf wel kunnen bepalen hoe ze het naar de zin hebben voorbij is en dat de bemoeizieken aan hun grootste comeback bezig zijn sinds de Spaanse inquisitie.quote:Serieus: leer eraan te wennen dat de tijd van roken in de kroeg voorbij is en dat het totale fenomeen roken langzaam maar zeker zal verdwijnen. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar je kwelt jezelf alleen maar.
Weer hetzelfde ontwijkgedrag. Dat de ene regel van een andere aard is dan de ander, daar wil Elfletterig het liever niet over hebben, want Elfletterig kan de kroeg in zonder dat zijn kleren gaan stinken en daar gaat het allemaal om.quote:Er zijn verschillende typen wet- en regelgeving ja. Het rookverbod is daar onderdeel van. De rest van je verhaal vind ik niet zo bijster relevant, sorry. Het is meer jouw subjectieve frustatie over het rookverbod dan een relevante weergave van feiten.
Mooi, dan moet het je ook een rotzorg zijn wanneer ik dat samen met anderen doe, en ook een rotzorg wanneer iemand aan die gezamenlijkheid geld probeert te verdienen.quote:Dude... serieus. Wat mij betreft steek je de ene sigaret met de andere aan, wat mij betreft steek je er tegelijk vijf in je mond en ook eentje in al je andere lichaamsopeningen; het zal me een rotzorg zijn.
Jawel hoor, overlast is alleen per definitie iets wat jezelf niet hebt opgezocht. Ik ben er dan ook groot voorstander van dat mensen zelf hun goed geinformeerde keuzes kunnen maken.quote:Het enige waar het hier om draait is overlast, maar je vindt roken in de kroeg kennelijk zo normaal dat dat niet eens in je opkomt.
Prima, ik zou het niet in mijn hoofd halen om te gaan roken op een rookvrije plek waar niet-rokers gezellig zitten te niet-roken en die daarvoor vrijwillig ter beschikking is gesteld.quote:Je mag nog steeds roken. Wat mij betreft rook je zo veel je wilt. Ik wil er alleen geen last van hebben als ik in de kroeg zit.
Dat moet ik even reconstrueren: Je staat met de knop van kroegdeur in je hand, een blik door het raam is voldoende om vast te stellen dat er gerookt wordt en dat de uitbater dat dus kennelijk wil. Wat zal Elfletterig doen, naar binnen stappen doorlopen, binnen stappen, doorlopen, hij stapt naar binnen.quote:Want ik heb er niet voor gekozen om ongevraagd van jouw verslaving mee te genieten. Moeilijk om te begrijpen hè?
quote:Veel rookovertredingen in Den Bosch
DEN HAAG/DEN BOSCH - De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft vorige week 29 keer sancties opgelegd aan horecabedrijven in Den Bosch die het rookverbod negeerden. De maatregelen zijn het resultaat van gerichte acties nadat de Bossche ondernemers collectief hadden aangekondigd dat roken weer was toegestaan, meldde een woordvoerder de VWA donderdag.
In totaal werden in Den Bosch 177 bedrijven bezocht. De stad scoorde met 29 de meeste overtredingen. In Groningen gingen van maandag 17 tot en met zondag 23 november 22 bedrijven op de bon. In één geval was dat voor de vierde, en in een ander geval zelfs voor de vijfde keer. Verder gingen veel gelegenheden in Rotterdam in de fout (17).
Vanaf 1 oktober heeft de VWA 2385 bedrijven geïnspecteerd en legde ruim 685 sancties op. Het merendeel van de overtredingen zal met een boete worden afgehandeld. Justitie bepaalt welke zaken strafrechtelijk worden vervolgd.
quote:Klink: 'Ik verklaar niemand de oorlog'
Minister Klink krijgt steun van de Kamer om het rookverbod streng te handhaven. De rechter kan nu een maximale boete van 18.500 euro opleggen aan overtreders.
De minister van volksgezondheid zet het strafrecht in bij de handhaving van het rookverbod. Bij structurele overtreding wordt proces-verbaal opgemaakt. De overtreding wordt als economisch delict aangemerkt en de overtreder moet voor de economische politierechter verschijnen. Die kan naast het geven van een geldboete ook het café stilleggen.
Klink benadrukt dat hij proportioneel handelt. „Ik zoek geen confrontatie, ik verklaar niemand de oorlog. Wij gaan zorgvuldig te werk. Eerst geven we een waarschuwing, dan tweemaal een bestuurlijke boete, pas dan komt het strafrecht aan bod.”
De aanscherping komt nadat steeds meer horecagelegenheden het rookverbod doelbewust overtreden. „We zouden geen knip voor de neus waard zijn als we niet handhaven. Ik wil er geen misverstand over laten bestaan dat het het kabinet ernst is. Het is niet te verdedigen dat democratisch vastgestelde wetten bewust worden overtreden. Hiermee kom ik tegemoet aan de roep om strengere handhaving, die in de media en vanuit de branche zelf klinkt.”
Een meerderheid van de Kamer steunt de minister. Vooral Lea Bouwmeester (PvdA) had warme woorden voor de bewindsman. „Goed dat u hard optreedt. Cafés die het rookverbod overtreden, zijn niet solidair ten opzichte van cafés die zich netjes aan de wet houden. Ik vind dat zij meer in het zonnetje moeten worden gezet. Wat vindt u ervan als wij samen een bloemetje zouden brengen aan de rookvrije cafés?”
Klink reageerde verlegen op dit voorstel. „Ik geef nooit bloemetjes, dat past niet bij mijn persoonlijkheid.” Toen er werd opgemerkt dat mevrouw Klink dus ook nooit een bloemetje krijgt, bleef de minister een tijdlang zwijgend op zijn blaadje kijken. „Ik zie dat als een aanbeveling om dat eens te doen,” mompelde hij maar, en ging snel door met het debat.
In december komt de bewindsman met een ’knelpuntennota’. Op basis daarvan wil hij besluiten of kleine cafés, die geen plaats hebben voor een aparte rookruimte, gecompenseerd worden. De oppositiepartijen VVD, PVV en SP zijn hier voor.
Wie is de dupe van het rookverbod? De kleine caféhouders, aldus PVV en VVD. Fleur Agema (PVV): „Cafés hebben een omzetdaling van dertig tot veertig procent. Vooral kleine cafés zijn de dupe. Zij houden zich keurig aan het rookverbod maar hebben geen ruimte voor een rookruimte. Veel kleine ondernemers gaan op de fles. Mijn vader was horecaondernemer in Purmerend, dus ik weet waar ik over praat. Die kleine cafés moeten compensatie krijgen, anders gaan ze failliet.”
Welnee, zegt Boris van der Ham, niet de kleine maar de middelgrote cafés zijn de dupe. „Veel kleine cafés houden zich niet aan het rookverbod en hebben de asbak weer op de toog gezet. De middelgrote cafés hebben net geïnvesteerd in een rookruimte, maar zien hun klandizie nu verdwijnen naar de kleine cafés waar weer gerookt wordt.”
Nee hoor, zegt Jolande Sap (Groenlinks), alle niet-rokers zijn de dupe. „De roker brengt schade aan de niet-roker die naast hem zit. Ik vind het onacceptabel dat men in sommige cafés weer is begonnen met roken. Het is een vervelende verslaving waar we niet veel tolerantie voor moeten hebben.”
Minister Klink wil nog niet zeggen of hij kleine cafés wil compenseren voor hun omzetverlies. „We onderzoeken de gevolgen van het rookverbod. Komt het omzetverlies wel door het verbod? De omzetdaling is in 2007 begonnen, terwijl het rookverbod pas in juli 2008 is ingevoerd", zei hij. „Verder kan de kredietcrisis een rol spelen. Dat moeten we allemaal uitzoeken. In december heb ik de feiten op een rijtje, dan pas besluit ik over eventuele compensatie. Tot die tijd gaan we door op de ingeslagen weg.”
Minder concurrentie voor de illegale horecaquote:Op donderdag 27 november 2008 19:29 schreef MikeyMo het volgende:
executeer die bedrijven die voor de 4e of 5e keer al op de bon gaan maar dan
Geweldig , telkens die niet rokers die het hele bestaansrecht van de rookvrije horeca onderuit halen.quote:Op donderdag 27 november 2008 18:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Met andere woorden zouden we kroegen die zich gewoon niet aan de wet wensen te houden, moeten gaan belonen door ze tot rookkroeg te bestempelen en kroegen die geen zin hebben in boetes en wel de wet gehoorzamen moeten straffen en ze tot niet-rookkroeg bestempelen.
Met als gevolg dat de eerste soort kroeg een veel hogere omzet genereert dan de tweede soort kroeg. Omdat die niet toegankelijk zijn voor iedereen.
Oftewel: Gewoon handhaven en hard straffen en zoveel mogelijk overtreders aangeven.
Ben gisteren nog naar een kroeg geweest, met 4 personen, waarvan één roker. De kroeg was, gelukkig, rookvrij. De roker ging gewoon af en toe naar buiten. Geen enkel probleem.
Prima. We verschillen dus niet zoveel. Jij wilt niet in een rookkroeg zijn, ik niet in een niet rook kroeg. En dat kan nu. Prachtig toch?quote:Op donderdag 27 november 2008 18:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zal niet actief kroegen gaan aangeven door een kliklijn te bellen. Wel kan een rook-kroeg naar mijn centen fluiten.
Onzin, de niet rook kroegen kunnen mooi op jouw centen teren, de kroegen die schijt hebben aan de regels verdienen aan mij.quote:Op donderdag 27 november 2008 18:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Met andere woorden zouden we kroegen die zich gewoon niet aan de wet wensen te houden, moeten gaan belonen door ze tot rookkroeg te bestempelen en kroegen die geen zin hebben in boetes en wel de wet gehoorzamen moeten straffen en ze tot niet-rookkroeg bestempelen.
Met als gevolg dat de eerste soort kroeg een veel hogere omzet genereert dan de tweede soort kroeg. Omdat die niet toegankelijk zijn voor iedereen.
quote:Op donderdag 27 november 2008 18:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Oftewel: Gewoon handhaven en hard straffen en zoveel mogelijk overtreders aangeven.
toch best grappig hoe makkelijk een vergelijking wordt getrokken tussen:quote:Op donderdag 27 november 2008 22:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
NSB'er die je er bent. Hoe ongeloof triest. Dat je het niet tof vindt dat er in een kroeg wordt gerookt a la. Maar om ze nou te gaan verlinken....
Jouw mening, ik werk gewoon graag mee aan een rookvrije horeca.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:08 schreef KoosVogels het volgende:
De wet overtreden. Ook weer zo overdreven gesteld. Als je een iemand vermoord, dan overtreed je de wet. Wanneer je steelt, dan overtreed je de wet.
Of ben jij zo'n figuur die de politie erbij haalt als hij iemand ziet wildpissen? Of als je iemand een biertje ziet drinken op straat, dan bel jij zeker ook de politie. Dat zijn immers ook overtredingen.
Iemand erbij naaien, voor zoiets lafs, is gewoon NSB gedrag.
Je hebt gelijk. Als je joden moet vergassen volgens de wet, moet je dat gewoon doen. Alle kritiek op de wet is altijd onzin.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:10 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Jouw mening, ik werk gewoon graag mee aan een rookvrije horeca.
Wel weer makkelijk, de wet is de wet, tenzij hij niet in je straatje ligt, dan mag ie overtreden worden...
Jij leeft de wet natuurljk altijd perfect na, alle wetten dus. Ik neem aan dat je nooit te hard rijdt, nooit tegen een boom aan pist, nooit muziek download op de pc, nooit fietst zonder licht enz enz.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:10 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Jouw mening, ik werk gewoon graag mee aan een rookvrije horeca.
Wel weer makkelijk, de wet is de wet, tenzij hij niet in je straatje ligt, dan mag ie overtreden worden...
Hey pssst, als je roken wilt verdedigen kan je mensen vergassen misschien beter niet als iets negatiefs aandragen.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Als je joden moet vergassen volgens de wet, moet je dat gewoon doen. Alle kritiek op de wet is altijd onzin.
Het is niet bewezen dat je met sigarettenrook mensen kan doodvergassen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 00:00 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Hey pssst, als je roken wilt verdedigen kan je mensen vergassen misschien beter niet als iets negatiefs aandragen.
Bron: http://www.nd.nl/artikele(...)uw-relatief-ongezondquote:Nederlandse vrouw relatief ongezond
BILTHOVEN – Met de gezondheid van de Nederlandse vrouwen gaat het niet zo goed. Ze sterven bovengemiddeld vaak aan kanker en ziekten aan de longen en luchtwegen, zoals COPD.
Dat blijkt uit een onderzoek van het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Het instituut vergeleek de gezondheid van inwoners van 27 landen die lid zijn van de Europese Unie. Dat Nederlandse vrouwen relatief vaak overlijden aan kanker en longziektes komt door het hoge percentage vrouwen dat heeft gerookt. Roken is van grote invloed op sterfte aan longkanker en ademhalingsziekten. Net als in veel andere EU-landen daalt ook in Nederland het aantal rokers. Toch behoort Nederland nog tot de EU-landen met het hoogste percentage rokende vrouwen.
Uit het onderzoek van het RIVM komen ook positieve gezondheidsontwikkelingen naar voren voor Nederland. Zo stijgt de gemiddelde levensverwachting sinds 2000 weer, na een periode van stagnatie in de jaren negentig. De leeftijd die Nederlandse vrouwen bereiken is 82 jaar en ligt daarmee wat boven het gemiddelde van de 27 EU-landen.
Net als in de andere EU-landen leven vrouwen in Nederland langer dan mannen. Nederlandse mannen worden gemiddeld 78 jaar. Dat is relatief hoog. Alleen in de vijftien meer welvarende ‘oude’ EU-landen halen mannen een gemiddelde leeftijd van een kleine tachtig jaar.
Het onderzoek laat verder zien dat sterfte door hart- en vaatziekten en door ongevallen in Nederland erg weinig voorkomt in vergelijking met andere Europese landen. Het rapport wil niet één land aanwijzen als meest succesvol op het gebied van gezondheid, maar noemt desondanks alleen Zweden als een land ,,met goede kaarten’’. Zweden hebben een hoge levensverwachting, ervaren hun gezondheid als goed en het percentage rokers is er de afgelopen jaren flink gedaald, wat veel gezondheidstrends in gunstige richting ombuigt.
Ja, roken is natuurlijk de enige oorzaak.quote:Op vrijdag 28 november 2008 02:23 schreef Elfletterig het volgende:
Ach ja...
[..]
Bron: http://www.nd.nl/artikele(...)uw-relatief-ongezond
Om nog maar eens aan te geven hoe slecht en schadelijk roken is. Kijk dit is dus waarom Klink het roken wil ontmoedigen.
Er is natuurlijk een verschil tussen sporadisch en fundamenteel moedwillig.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij leeft de wet natuurljk altijd perfect na, alle wetten dus. Ik neem aan dat je nooit te hard rijdt, nooit tegen een boom aan pist, nooit muziek download op de pc, nooit fietst zonder licht enz enz.
Je hebt helemaal gelijk, de wet is de wet, tenzij die niet in je straatje ligt.
ja maar als je je dan voor een trein pleurt, polsen doorsnijdt, een knoop rond je nek doet of het hele medicijnkastje naar binnen werkt wordt je opgenomen...quote:Op vrijdag 28 november 2008 05:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, roken is natuurlijk de enige oorzaak.Het heeft uiteraard helemaal niets te maken met dat in die landen vrouwen veel meer werken en dezelfde soort levens zijn gaan leiden als mannen en dat daardoor dus de leeftijd naar elkaar toeschuift.
![]()
En zelfs al ging je direct dood van roken dan nog heeft Klink er geen ruk over te zeggen. Het is iets wat iemand vrijwillig, op een plek waar je vrijwillig komt, in z'n lichaam prakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |