quote:Op zondag 23 november 2008 23:48 schreef Snorf het volgende:
Ziet er leuk uit.. maar wat is het verschil tussen zo'n ding en een flinke gietijzeren pan waar je het deksel een beetje open laat staan?
We hadden elkaat gekruist:quote:Op zondag 23 november 2008 23:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dat staat zowel in reactie op dat bericht als in de OP van dat topic
Maar hoe zie ik dat verschil terug?quote:Op zondag 23 november 2008 23:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het "stoom" effect. Bij een gietijzeren pan koelt je condensatie niet af; hier komt je vocht incl kruidenboeltje dus weer naar beneden "gedruppelt"
niet; je proeft hetquote:Op maandag 24 november 2008 00:01 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
We hadden elkaat gekruist:
[..]
Maar hoe zie ik dat verschil terug?
In deze op staat dat die juist ook heel goed te gebruiken zijn... Dus niet alle geglazuurde zijn slecht?quote:Op zondag 23 november 2008 23:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Glazuur-tajines zijn enkel voor de sier vanwege het lood
Jap dat bedoel ik, maar wat proeft er dan zo wezenlijk anders?quote:
Let vooral op het laatstequote:Een heel verrassend tajinerecept:
TAJINE MET KIP, LIMOEN EN OLIJVEN
Voor 4 personen:
– 4 flinke kippenpoten in 2-en gesneden
– 1 ui in ringen (ik deed het in halve ringen)
– 10 gram gember (ik heb gewoon een stukkie genomen, zonder af te wegen) in flinterdunne schijfjes (ik heb het op z'n jan-boeren-fluitjes gehakt)
– 2 tenen knoflook (er stond niet in het recept of die geplet, dan wel gesnipperd, geperst of heel gebruikt moest worden, daarom heb ik er een grof gehakt en een heel gelaten)
– 2 limoenen in schijfjes (ik heb ze ongeschild gebruikt, het recept beschreef niet hoe of wat)
– 1 gram safraan (dat leek mij wat veel… en ik heb wat minder gebruikt, 1 zo'n zakje)
– 16 gedroogde pruimen
– handje krenten
– 16 groene olijven
– paar takjes koriander
– bosje peterselie
– olijfolie, peper, zout
Kip in olie aanbraden, ui erbij doen en alles laten kleuren, peper en zout. Afblussen met 2 dl water, limoen erbij en ongeveer 30 min. zachtjes laten sudderen.
Gember, knoflook, safraan, pruimen, krenten, olijven, koriander en peterselie erbij samen met nog eens 2 dl water en nog eens 20 minuten laten sudderen (ik heb de koriander en peterselie er 10 min. later bij gedaan - grof gehakt - stond ook niets over in het recept).
Ik heb er (natuurlijk) couscous bij gegeven.
Ik heb overigens geen tajine en heb het in een flinke wok klaargemaakt waarbij ik een deksel van een andere pan heb gebruikt. Ging uitstekend!
Het gaat alleen om het sier-glazuur, voor bepaalde kleuren worden metalen gebruikt (oa. lood) en das niet zo tof om op te eten.quote:Op maandag 24 november 2008 00:03 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
In deze op staat dat die juist ook heel goed te gebruiken zijn... Dus niet alle geglazuurde zijn slecht?
Maar moeten die dingen dan ook in het water (want neemt hij dan nog wel vocht op via het glazuur?)
quote:Op maandag 24 november 2008 00:04 schreef Suuz_ het volgende:
Ah ik had geen idee dat dat geglazuurde niet ok was om echt te gebruiken...Ik dacht op de foto's ook geglazuurde te zien?
Nou ben ik geen expert (bij lange na niet zelfs) maar dat zal het effect van een echte tajine nooit hebben kunnen evenaren denk ik!quote:
Die van mij komt bij de Dille en Kamille vandaan, maar bij de Xenos heb je ze soms ook.quote:Op zondag 23 november 2008 23:42 schreef Suuz_ het volgende:
Op die manier is er wel sneller een nieuw topic
Anyway, ontopic...
Mijn moeder belde me net dat ik er zelf maar 1 moet gaan halen voor mijn verjaardag...wat een surprise!
Maar dan weet ik wel meteen dat ik een goede heb. Waar kan ik hem het best halen? Oh ja ik vind die geglazuurde van keramiek erg mooi met eventueel een motief. Hou eigenlijk het meest van de traditionele dingen maar kan moeilijk ff ene dagje naar Marokko vliegen! Het staat overigens ook mooi in de keuken.
ben je trots op je topic kindje?quote:Op maandag 24 november 2008 13:06 schreef Puckzzz het volgende:
Deeltje 2!niet slecht voor een topicje wat maanden werkeloos op de plank lag in het begin
Vooral het stuk dat een geglazuurde tajine in gebruik niet uit maaktquote:Op maandag 24 november 2008 13:06 schreef Puckzzz het volgende:
Deeltje 2!niet slecht voor een topicje wat maanden werkeloos op de plank lag in het begin
De OP:
quote:Op maandag 24 november 2008 14:36 schreef Curiosity het volgende:
Ik snap die ophef niet zo over een glazuurlaag.
Bijna alle gebruiksvoorwerpen van keramiek hebben een glazuurlaag, denk aan kopjes en borden.
Dit is alleen om de levensduur te vergroten, en om het waterdicht te maken.
En volkomen veilig in het gebruik.
quote:Op maandag 24 november 2008 00:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het gaat alleen om het sier-glazuur, voor bepaalde kleuren worden metalen gebruikt (oa. lood) en das niet zo tof om op te eten.
Heb je er 1 zonder motiefje, dan kan je er mee koken
oeeh klinkt lekker!quote:Op maandag 24 november 2008 16:34 schreef zout-droppie het volgende:
Sta nu net in de keuken heb een laagje olie in de tajine met wat gesneden knoflook, kippeboutjes gemarineerd in allerleikruiden gaan er zo in en dan straks 3 kleuren paprika, courgette en champignons en later nog wat tomaat. Serveer de boel met couscous,hopenlijk weer erg lekker...
In het gros van de gevallen zal het wel goed gaan met zo'n glazuurlaag, al dan niet versierd. Maar je kunt natuurlijk net een van de gevallen treffen waarbij er lood in het glazuur zit (hoewel ik de kans groter acht dat het lood in de verf zit en niet direct in het glazuur).quote:Op maandag 24 november 2008 14:36 schreef Curiosity het volgende:
Ik snap die ophef niet zo over een glazuurlaag.
Bijna alle gebruiksvoorwerpen van keramiek hebben een glazuurlaag, denk aan kopjes en borden.
Dit is alleen om de levensduur te vergroten, en om het waterdicht te maken.
En volkomen veilig in het gebruik.
Gewoon, net als ik ,bij een goede kookwinkel eentje aanschaffen.quote:Op maandag 24 november 2008 17:45 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
In het gros van de gevallen zal het wel goed gaan met zo'n glazuurlaag, al dan niet versierd. Maar je kunt natuurlijk net een van de gevallen treffen waarbij er lood in het glazuur zit (hoewel ik de kans groter acht dat het lood in de verf zit en niet direct in het glazuur).
gietijzer kan sowieso, maar het schijnt zelfs ook met aardewerk te lukken, maar dan kost het iets meer moeite om hem helemaal geleidelijk op te warmen lijkt me.quote:Op maandag 24 november 2008 18:29 schreef Pheno het volgende:
Is er ook een tajine die op inductie kan? Gietijzer zou wel moeten kunnen dacht ik?
Hoe maak jij stamppot met een tajinequote:Op dinsdag 25 november 2008 22:33 schreef Shadowcat het volgende:
Ik gebruik hem ook vaak ja, te gek ding! Van de week nog een heerlijke pompoenstamppot mee gemaakt, iedereen smulde ervan
Het gaat om het gekleurde glazuur, dus inderdaad de "verf". Vandaar dat een blanco gelakte tajine altijd veilig isquote:Op maandag 24 november 2008 17:45 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
In het gros van de gevallen zal het wel goed gaan met zo'n glazuurlaag, al dan niet versierd. Maar je kunt natuurlijk net een van de gevallen treffen waarbij er lood in het glazuur zit (hoewel ik de kans groter acht dat het lood in de verf zit en niet direct in het glazuur).
Ik bedoelde dat het meestal eerst geverfd, dan geglazuurd wordt. En dat als er dan al loodverf is gebruikt voor je tajine, dat het niet direct in contact komt met je eten. Zeker niet als alleen de buitenkant is beschilderd...quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het gaat om het gekleurde glazuur, dus inderdaad de "verf". Vandaar dat een blanco gelakte tajine altijd veilig is
quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:53 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat het meestal eerst geverfd, dan geglazuurd wordt. En dat als er dan al loodverf is gebruikt voor je tajine, dat het niet direct in contact komt met je eten. Zeker niet als alleen de buitenkant is beschilderd...
Ah, ik wil ook zo'n mooie marokkaanse tajinemaar ik kook momenteel electrisch
En ik heb al een tajine die ik eerst op gas gebruikte. En ik heb geen Marokkaanse winkel in de buurt. En stiekem vind ik het ook teveel moeite om er een nieuwe voor te kopen; ik vind het resultaat niet significant lekkerder. Maar het ziet er gewoon zo leuk uitquote:Op dinsdag 25 november 2008 22:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dus? Geen inductie maar gewoon-electrisch? Dat kan gewoon hoor
Maar dan nog is dat niet altijd. Sommige (ook gekleurde) tajines zijn prima om echt te gebruiken!quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het gaat om het gekleurde glazuur, dus inderdaad de "verf". Vandaar dat een blanco gelakte tajine altijd veilig is
Wauw dat recept klinkt echt heerlijk!quote:Op dinsdag 25 november 2008 23:05 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
En ik heb al een tajine die ik eerst op gas gebruikte. En ik heb geen Marokkaanse winkel in de buurt. En stiekem vind ik het ook teveel moeite om er een nieuwe voor te kopen; ik vind het resultaat niet significant lekkerder. Maar het ziet er gewoon zo leuk uit
Edit: en dit is mijn favo tajine-receptGewoon, omdat het zo echt-marokkaansig smaakt
Citroenen ingemaakt in zout
Maar de vraag is: Werkt hij net zo goed?quote:Op maandag 24 november 2008 18:58 schreef Suuz_ het volgende:
Die van IKEA is ook wel mooi vind ik, minder traditioneel maar heeft ook wel weer wat!
Geen ideequote:Op woensdag 26 november 2008 00:13 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Maar de vraag is: Werkt hij net zo goed?
Zo een heb ik ook, maar toch zit er een dikke loodlaag aan de binnenkant van mijn tajine als ik ermee kook.quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:53 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat het meestal eerst geverfd, dan geglazuurd wordt. En dat als er dan al loodverf is gebruikt voor je tajine, dat het niet direct in contact komt met je eten. Zeker niet als alleen de buitenkant is beschilderd...
Ah, ik wil ook zo'n mooie marokkaanse tajinemaar ik kook momenteel electrisch
Ik zou er gemakshalve maar niet vanuit gaan. Naast lood kunnen er ook andere metalen in het glazuur zitten. Daarnaast is het wel iets anders dan een zoetstofje dat eventueel op lange termijn kwaad kan...quote:Op dinsdag 25 november 2008 23:52 schreef Suuz_ het volgende:
[..]
Maar dan nog is dat niet altijd. Sommige (ook gekleurde) tajines zijn prima om echt te gebruiken!
Er staat ook niet dat ik daar zomaar vanuit ga, heb dit goed uitgezocht.quote:Op woensdag 26 november 2008 09:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik zou er gemakshalve maar niet vanuit gaan. Naast lood kunnen er ook andere metalen in het glazuur zitten. Daarnaast is het wel iets anders dan een zoetstofje dat eventueel op lange termijn kwaad kan...![]()
(lijkt me daarom ook wel een tof idee mijn OP hier in te kiepen ipv de huidige waar in staat dat je een geglazuurde ook prima kan gebruiken)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |