abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51166257
Enige tijd geleden zag ik bij dat kookprogramma van Link een gerecht met een citroen, die was ingemaakt in zout. Het zag er grappig uit en leek me wel leuk om een keer te doen.

Dus ik citroenen gehaald, ingesneden (bijna door) laurierblaadje erin, peperkorreltjes drbij en in een pot gedaan die ik heb aangevuld met zout.

En vervolgens staat die pot al weer een paar weken in de kast... Het recept ben ik inmiddels ook al weer vergeten, al kan ik me niet voorstellen dat ik dat recept zou willen maken, aangezien ze bij link alleen vegetarische gerechten koken..

Iemand dus tips voor recepten waar ik mijn ingemaakte citroentjes in kwijt kan? En na hoeveel tijd in het zout kan ik de citroenen gebruiken? En hoe lang kan ik ze laten staan?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  donderdag 5 juli 2007 @ 14:25:01 #2
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_51167149
In een flesje corona

[ Bericht 2% gewijzigd door jpg97 op 05-07-2007 15:01:31 ]
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_51167761
--- goedbedoelde tip, ongewenst, dus verwijderd ---

[ Bericht 89% gewijzigd door Bowiefan op 05-07-2007 21:07:45 ]
pi_51169347
Jaahaaa ik ben ook bekend met goooogle.
No offence maar als ik een recept wil googlen dan google ik het wel.
Als ik benieuwd ben naar recepten (en tips trucs en godweetwat) van de fokker, open ik een topic op fok.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_51170094
ik weet dat jamie oliver daar vast wel een recept voor heeft, heb het hem wel eens zien maken
maar het recept moet ik je vooralsnog schuldig blijven
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_51228265
dan moet je eens zoeken op recepten uit het midden-oosten. Die gebruiken vaak ingelegde citroenen. En wat bereidingstijd betreft: dat weet ik niet. Ik zou zeggen, haal er een uit, snij doormidden en proef eens...
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_51228283
Je kunt ze ook gewoon kopen bij een Turkse toko.
pi_51228434
Ik koop ze altijd, misschien best leuk om het eens zelf te maken.

Ik heb laatst een tajine gemaakt met kip, aardappel, ingemaakte citroen en olijven. was echt heerlijk! Zal ik t recept overtypen of klinkt het daarvoor te vies?
pi_51254038
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 12:48 schreef Isegrim het volgende:
Bij ons alleen in van die grote emmers. Per kilo, zeg maar.....als ze kleine potjes hadden zou ik het graag een proberen
pi_51254227
[url=http://www.llink.nl/recept-detail.605.0.html?&tx_llrecepten_pi1[showUid]=165&tx_llrecepten_pi1[page]=3&cHash=717f0cd9d9]http://www.llink.nl/recept-detail.605.0.html?&tx_llrecepten_pi1[showUid]=165&tx_llrecepten_pi1[page]=3&cHash=717f0cd9d9[/url]

Voila, een linkje maken lukt ff niet...

Volgens mij kunnen jullie het met deze url nu nog niet vinden, maar het is het recept 'Noord-Afrikaanse notensalade' van het programma McDonald's Kitchen op www.llink.nl .

[ Bericht 45% gewijzigd door Serendips op 08-07-2007 09:46:39 ]
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  zondag 8 juli 2007 @ 10:27:45 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_51254688
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 12:48 schreef Isegrim het volgende:
Binnenkort eens kijken dan
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_51255403
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 12:54 schreef ColdFeet het volgende:
Ik koop ze altijd, misschien best leuk om het eens zelf te maken.

Ik heb laatst een tajine gemaakt met kip, aardappel, ingemaakte citroen en olijven. was echt heerlijk! Zal ik t recept overtypen of klinkt het daarvoor te vies?
Klinkt goed! Als je het recept wil overtikken, graag!
pi_51287239
Spezjaal voor jou dan Uit 'Heerlijk Marokko'

Eerst de charmoulamarinade:
- 1 el chilivlokken
- 1 el zoet paprikapoeder
- 1 tl fijngehakte verse gemser
- 1/2 tl saffraandraadjes
- 2 uien in piepkleine blokjes
- 2 tenen knoflook, fijngehakt
- 2 el gehakte bladpeterselie
- 2 el gehakte verse koriander
- 1/2 ingemaakte citroen, in dunne plakken
- 1,25 dl olijfolie
- sap van 1/2 citroen

alles mengen een een half uur laten staan voor gebruik.
Ik gebruik zelf 1-2 kleine ingemaakte citroentjes in kleine stukjes en gebruik maar meteen de hele citroen om uit te knijpen.
pi_51287607
Dan nu het recept:

Tajine van kip met ingemaakte citroen en olijven

(er staat 2 pers. bij, maar das erg royaal, als je er wat brood en frutsels bij eet kan het ook met 4. Nou ja, met 2 kan ook, maar dan moet je goed dooreten )

- 1,2 kg kip
- 1,25 dl charmoulamarimade (ik doe meer, ongeveer de helft van wat je hebt gemaakt)
- 4 el arachideolie
- 1/2 tl zout
- 1/2 tl saffraandraadjes
- 1/2 tl versgemalen zwarte peper
- 1/2 tl gemalen komijn
- 1/2 tl gemberpoeder
- kaneelstokje
- 4 tenen knoflook, fijngestampt
- 2 uien, gehalveerd en in dunne plakken
- 1 tomaat, van pitjes ontdaan en gehakt
- 1 bos bladpeterselie, gehakt
- 1 bos koriander, gehakt
- 2 grote aardappelen, in parten
- 5 dl water
- 150 g groene olijven
- 1 ingemaakte citroen, in 6 parten
- korianderblad, als garnering

(ik gebruik 4 mooie roma's, natuurlijk meer citroenen, want ik vind die dingen echt heerlijk, en 4 aardappels. krijg je n mooi gebonden sausje)

Was de kip, dep hem droog en snijd hem in 4en. Wrijf hem goed in met de marinade en leg m een nacht in de koelkast.

Verhit de olie in een pan met dikke bodem (tajine kan ook, maar neem van mij aan: dat duurt echt te lang) en bak de stukken kip bruin.
Voeg zout, saffraan, peper, komijn, gemberpoeder, kaneelstokje, knoflook en ui toe en laat ze 10 min meebakken. draai de stukken kip af en toe om.
Voeg tomaat, peterselie, koriander, aardappelen en water toe en laat alles 45 minuten stoven.

Vis de kip eruit en leg het op een schaal of tajine, laat de saus dan 5 min inkoken. voeg olijven en citroen toe, even doorwarmen, leg de aardappelen om de kip heen en giet de saus erover. Garneer met de korianderblaadjes.

Ik heb 't zaterdag weer gemaakt. Het is wel even werk, maar zeer de moeite waard!
  zondag 15 juli 2007 @ 01:56:41 #15
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51479777
tajines zijn verrukkelijk, ik zal er vast veel plezier in hebben om dit recept te maken!
pi_51484960
O dit ziet er inderdaad lekker uit zeg!
Ik was het topic een beetje vergeten, maar bedankt voor je tikwerk!
Je gebruikt dus niet daadwerkelijk een tajine?
Komt goed uit, want die heb ik niet.
pi_51485659
Je kunt ze gewoon kopen hier, tajines. Maakt het wel extra lekker.
pi_51486159
Jawel maar mn kasten puilen al uit van al die dingen die we eik niet tot nauwelijks gebruiken. Dus als het ff zonder kan, graag.
  maandag 16 juli 2007 @ 12:27:36 #19
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51517854
Ik heb laatst ook eens getracht van die citroenen te maken... Had ik alleen (dom dom dom) zo'n goedkope weckples bij de Blokker gekocht. Dat ding sloot voor geen meter natuurlijk, dus allemaal zooi en schimmel... bah!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51518228
hmmmm...je zou verwachten dat met zo'n enorme hoeveelheid zout de schimmels geen kans zouden hebben
  maandag 16 juli 2007 @ 12:59:51 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51518775
Dat dacht ik ook inderdaad...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51518987
quote:
Op zondag 15 juli 2007 12:34 schreef Isegrim het volgende:
Je kunt ze gewoon kopen hier, tajines. Maakt het wel extra lekker.
Dat extra lekker zit 'm vooral in de wijze van presenteren hoor. Ik vind t niet zo'n subliem smaakverschil geven als men doet vermoeden.
Het staat leuk, maarhet gaat traaaaaag. En daar wordt je kip haske taai van.
  maandag 16 juli 2007 @ 14:06:49 #23
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51520986
quote:
Op maandag 16 juli 2007 13:05 schreef ColdFeet het volgende:
Het staat leuk, maarhet gaat traaaaaag. En daar wordt je kip haske taai van.
Niet perse toch.... Hele kip vs. kipfilet
pi_51895841
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 13:58 schreef DancingPhoebe het volgende:
Dus ik citroenen gehaald, ingesneden (bijna door) laurierblaadje erin, peperkorreltjes drbij en in een pot gedaan die ik heb aangevuld met zout.
Heb je er geen citroensap en water bijgedaan?
pi_51907881
Nee, ik vraag me idd af of dat had gemoeten. Volgens mij deden ze het op TV echt puur in zout.
Al lees ik idd op meerdere plekken dat er water bij had gemoeten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')