abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 juli 2007 @ 14:16:18 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51057694
Ik ben niet zo'n kluiver...
Vond het vroeger heerlijk om lekker met m'n handen te eten en van onder tot boven onder te zitten, maar naarmate je verder boven de 12 bent gaat die lol er toch een beetje vanaf...

Nu wordt voor sommige gerechten gewerkt met kip-aan-bot. Had laatst een heerlijk gerecht met kippepoot, citroen en verse kruiden (eerst even aanbakken en dan in de oven... ). Naderhand zit je dan toch weer te worstelen met zo'n bot.

Schijnbaar is kipfilet geen goed alternatief voor zo'n gerecht, omdat dat snel droog wordt. Maar is daar niets aan te doen, want het lijkt me toch wel heel makkelijk (en een stuk eleganter! )?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 2 juli 2007 @ 14:21:09 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_51057906
Je kunt het gare vlees ook voor het opdienen van de botten halen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_51057942
quote:
Op maandag 2 juli 2007 14:16 schreef Hik het volgende:
Ik ben niet zo'n kluiver...
Vond het vroeger heerlijk om lekker met m'n handen te eten en van onder tot boven onder te zitten, maar naarmate je verder boven de 12 bent gaat die lol er toch een beetje vanaf...

Nu wordt voor sommige gerechten gewerkt met kip-aan-bot. Had laatst een heerlijk gerecht met kippepoot, citroen en verse kruiden (eerst even aanbakken en dan in de oven... ). Naderhand zit je dan toch weer te worstelen met zo'n bot.

Schijnbaar is kipfilet geen goed alternatief voor zo'n gerecht, omdat dat snel droog wordt. Maar is daar niets aan te doen, want het lijkt me toch wel heel makkelijk (en een stuk eleganter! )?
Wat je in ieder geval kunt doen is het stukje van het bot wat je vastpakt, voor het bakken goed schoon te krabben, zodat je alleen bot overhoudt, geen vel/vlees.

Verder kan ik best een hele kip eten, met bot zonder helemaal onder te zitten en voor 90% bestek gebruikend. Alleen als je al het vlees op het bot wilt verorberen, dan zul je je handen moeten gebruiken..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_51058215
Jij moet stoeien met een kippenpoot? Zorg gewoon dat het vlees goed gaar is, want dan kan je het er met weinig moeite met mes en vork zo afhalen. Idem voor een hele kip, hoewel dat iets lastiger is. Mijn vader krijgt zen kip altijd schoner dan ikzelf zonder em met zen handen aan te raken.
Ceterum censeo Carthaginem delendam esse
pi_51058252
Als je een kip echt goed gaar maakt, dan valt het vlees van het bot als je er een keer lelijk naar kijkt
  maandag 2 juli 2007 @ 14:54:37 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_51059134
Voor gerechten met een langer kook/bak-tijd is het aan te bevelen het bot te laten zitten, dat geeft wat/veel extra smaak.
Als je het in 10-15 minuten gaart, dan maakt het niet echt uit.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 2 juli 2007 @ 16:03:37 #7
111571 klaarover
klaar? over!
pi_51061439
Neem dijfilet: geen bot, toch smaak en smeuigheid!
  maandag 2 juli 2007 @ 18:02:04 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51065087
Niets lekkerder dan moddergare, gegrillde kippenvleugels.
Bloemige aardappels schillen en kwarten, op een ingevet bakblik leggen.
Kippenvleugels kruiden (gaat uitstekend door ze in een plastic zak te doen en dan kruiden erbij, schudden)
Kippenvleugels op de aardappelen leggen en een slordige 1 1/2 uur in de oven bij 175 graden.
Smullen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51065535
quote:
Op maandag 2 juli 2007 18:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Niets lekkerder dan moddergare, gegrillde kippenvleugels.
Bloemige aardappels schillen en kwarten, op een ingevet bakblik leggen.
Kippenvleugels kruiden (gaat uitstekend door ze in een plastic zak te doen en dan kruiden erbij, schudden)
Kippenvleugels op de aardappelen leggen en een slordige 1 1/2 uur in de oven bij 175 graden.
Smullen
Dat is de manier, ja
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 2 juli 2007 @ 19:35:38 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_51068505
quote:
Op maandag 2 juli 2007 14:30 schreef blix het volgende:
Als je een kip echt goed gaar maakt, dan valt het vlees van het bot als je er een keer lelijk naar kijkt
Idd, gewoon rustig de tijd geven om te garen. Werkt perfect
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 2 juli 2007 @ 19:36:30 #11
45206 Pietverdriet
pi_51068535
Kip is sowieso een beest dat je modder en moddergaar moet eten.
pi_51069740
Precies, langer bereiden en de deksel op de pan laten en het valt ervanaf . Als je het snel op hoog vuur neerknalt dan is het niet te bikken als je niet van kluiven houdt.
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 10:04:34 #13
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51085218
Hmmm... ik weet niet wat ik dan niet goed heb gedaan, maar mijn kippenpoten ( ) hebben 45 minuten in de oven gestaan en toen viel het vlees er nog verre vanaf hoor...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51085347
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 10:04 schreef Hik het volgende:
Hmmm... ik weet niet wat ik dan niet goed heb gedaan, maar mijn kippenpoten ( ) hebben 45 minuten in de oven gestaan en toen viel het vlees er nog verre vanaf hoor...
Ik denk dat in de oven redelijk veel vocht verloren gaat, in de pan sudderen geldt wel, hoe langer hoe eerder het van het bot afvalt.
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 11:05:07 #15
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51086720
Hij stond afgedekt in de oven.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 18:07:42 #16
45206 Pietverdriet
pi_51101214
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 10:04 schreef Hik het volgende:
Probeer het eens 2 keer zo lang.
pi_51103189
Gets! Ik vind het juist altijd zo jammer van mijn kip als ie zo gaar is dat alles van het bot valt. Ten eerste mis je dan het heerlijke kluifgenot en ten tweede doet het toch iets af aan de smaak!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_51108240
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:07 schreef Vanyel het volgende:
Gets! Ik vind het juist altijd zo jammer van mijn kip als ie zo gaar is dat alles van het bot valt. Ten eerste mis je dan het heerlijke kluifgenot en ten tweede doet het toch iets af aan de smaak!
nee joh! Hoe langer de kip suddert/braadt/smoort/weet-ik-veel-als-er-maar-flink-smaak-en-vocht-bij-zit hoe meer smaak er juist aan komt te zitten!

Mijn tip bij deze: een hele kip vullen met druiven/knoflook/tijm (echt volproppen). Dichtbinden bij de poten, bestrooien met peper/zout/rozemarijn en olijfolie eroverheen. Goed inwrijven. In de oven (180 graden? misschien iets minder) - eerst 30 minuten zonder folie voor het kleurtje en dan nog 45 minuten met folie voor de smaak. .
pi_51138653
Nederlandse met water volgespoten kipfilet is altijd erg smaakloos zelfs met de nodige kipkruiden erop daarom vind ik hele kippen of kippen poten gefrituurd een stuk lekkerder.
  woensdag 4 juli 2007 @ 18:23:07 #20
45206 Pietverdriet
pi_51139351
Om kipfilet sappig gaar te krijgen kan je de kipfilet kruiden naar smaak, en dan omwikkelen met vet ontbijtspek, of gerookt vetspek.
Deze doe je dan in een ovenvorm en braad je in de oven.
pi_51150213
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 21:15 schreef hummus het volgende:
nee joh! Hoe langer de kip suddert/braadt/smoort/weet-ik-veel-als-er-maar-flink-smaak-en-vocht-bij-zit hoe meer smaak er juist aan komt te zitten!
Ja maar das niet die lekkere kipsmaak. Tuurlijk, af en toe heel lekker, zo'n stukje vlees met citroen/tijm/rozemarijnsmaak, kan ik enorm van genieten, maar op andere momenten moet mijn kip gewoon naar kip smaken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_51152847
hmm kip zou in mn eentje wel in een keer zo'n heel beest op kunnen

kip uit de pan is meestal vele malen lekkerder dan uit de oven, maar als ik na een lange dag thuis kom kiep ik de mijne meestal ff snel de oven in. Lekker makkelijk, geen gedoe
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_51152946
Ik hou dit topic in de gaten; ik ben ook niet zo'n kluiver, maar kipfilet is wel erg mager (fijn dieet-verantwoord ) en dus snel droog.
pi_51156913
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 22:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ja maar das niet die lekkere kipsmaak. Tuurlijk, af en toe heel lekker, zo'n stukje vlees met citroen/tijm/rozemarijnsmaak, kan ik enorm van genieten, maar op andere momenten moet mijn kip gewoon naar kip smaken.
Dat kan toch ook op de manier die ik voorstel? Alleen doe je dan slechts peper/zout bij de kip, braad je hem in boter en blus je af met water of bouillion.
  donderdag 5 juli 2007 @ 11:38:26 #25
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51161448
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Om kipfilet sappig gaar te krijgen kan je de kipfilet kruiden naar smaak, en dan omwikkelen met vet ontbijtspek, of gerookt vetspek.
Deze doe je dan in een ovenvorm en braad je in de oven.
Supertip, dank je!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')