Of een andere reactie:quote:Op dinsdag 18 november 2008 01:23 schreef Scaurus het volgende:
Sociaal-liberaal, sociaal-liberaal, sociaal-liberaal, gatverdamme! Allemaal eenheidsworst hier.
Dit klinkt misschien een beetje als eenrichtingsverkeer, maar omgekeerd is het denk ik niet anders. Als ik voor mezelf spreek, heb ik een behoorlijke afkeer van uiterst conservatieve mensen. Je weet wel; van dat type dat zich bij voorkeur opwindt over de 'heiilge drie-eenheid' abortus, euthanasie en homohuwelijk.quote:Op dinsdag 18 november 2008 08:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Vrijheid garanderen door vrijheid af te pakken. Rare mensen die sociaal-liberalen.
Abortus, euthanasie en het homohuwelijk zijn bij uitstek sociaal-liberale verworvenheden. Conservatieven delen niet in de vreugde. Dat ze daarom gelijk voor rotte vis uitgemaakt worden, getuigt m.i. van een instelling van 'als jij het niet met mij eens bent, ben je een lul!'. Er wordt vanuit gegaan dat ieder redelijk mens sowieso voor deze verworvenheden is, net als zowat iedereen voor raciale gelijkheid is. Die vanzelfsprekendheid zien conservatieven echter niet.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
Dit klinkt misschien een beetje als eenrichtingsverkeer, maar omgekeerd is het denk ik niet anders. Als ik voor mezelf spreek, heb ik een behoorlijke afkeer van uiterst conservatieve mensen. Je weet wel; van dat type dat zich bij voorkeur opwindt over de 'heiilge drie-eenheid' abortus, euthanasie en homohuwelijk.
But what is liberty without wisdom, and without virtue? It is the greatest of all possible evils; for it is folly, vice, and madness, without tuition or restraint.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:31 schreef DS4 het volgende:
Ik wil wel even op de stelling van B_A inhaken: vrijheid is geen donder waard als je geen veiligheid kent. Mensen verlangen naar vrijheid, maar om er van te genieten moet je je zeker ook veilig voelen.
Haha. Wat een onzin. Het hele idee van conservatisme is de menselijke natuur, de menselijke neigingen te beknotten, de samenleving te scheppen naar ideologie en niet individuele en natuurlijke neigingen te laten overheersen.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:28 schreef Scaurus het volgende:
Uiteindelijk kunnen we zeggen dat sociaal-liberalen doorgaans een utopisch mensbeeld hebben, waarbij de mens grotendeels door nurture gevormd is. Conservatieven staan aan de nature kant en dichten een grote rol aan de menselijke natuur toe.
Veel te kort door de bocht. Ik ben juist wel heel erg van de menselijke natuur, maar ben daar toch niet negatief over. Niet omdat ik geloof dat de mens in wezen goed is, ik geloof ook niet het tegenovergestelde... ik geloof echter wel in sociale cohesie en dat de mens, van nature, in samenwerking zijn doelen wil bereiken.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:28 schreef Scaurus het volgende:
Uiteindelijk kunnen we zeggen dat sociaal-liberalen doorgaans een utopisch mensbeeld hebben, waarbij de mens grotendeels door nurture gevormd is. Conservatieven staan aan de nature kant en dichten een grote rol aan de menselijke natuur toe.
Het grote verschil is dat conservatieven de menselijke natuur als uitgangspunt nemen in hun politieke filosofie. Wij moeten die natuur beknotten en aan banden leggen, maar kunnen haar nooit wegnemen. Zoiets als een samenleving zonder religie gaat recht tegen de menselijke natuur in, en zal uiteindelijk het slechtste in de mens naar boven halen.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:33 schreef Monidique het volgende:
Haha. Wat een onzin. Het hele idee van conservatisme is de menselijke natuur, de menselijke neigingen te beknotten, de samenleving te scheppen naar ideologie en niet individuele en natuurlijke neigingen te laten overheersen.
Stel dat ik het seksueel misbruiken van mijn kinderen als goed zie. Dat is mijn 'verworvenheid'. Jij zal echter uit alle macht mij proberen tegen te houden, omdat dat in het belang van het kind is. Dat is het grote verschil met naar de kerk gaan: naar de kerk ga je uit eigen wil, zoiets als misbruik (of abortus) raakt anderen.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:39 schreef Elfletterig het volgende:
Dank voor de diepgang, Scaurus. Maar waarom zou je andere mensen hun verworvenheden misgunnen? Ik zeg toch ook niet dat SGP-aanhangers op zondag niet in de kerk mogen zitten?
Dat vind ik dan weer buitengewoon naïef. Niet eens omdat ik twijfels heb bij het creëren van een "perfecte wereld", maar omdat ik niet geloof dat er ooit overeenstemming zal komen over wat een "perfecte wereld" is. En het is wel verdomd lastig om iets te creëren waarvan je niet weet hoe het eruit moet zien en waarbij de visie daarop ook nog veranderlijk is.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:39 schreef Scaurus het volgende:
Een perfecte wereld is dus mogelijk.
Het gaat B_A meer om dat hij belastingen kut vind en de optimalisatie van vrijheid voor een libertarier net iets anders loopt dan die van een sociaal liberaal.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:31 schreef DS4 het volgende:
Ik wil wel even op de stelling van B_A inhaken: vrijheid is geen donder waard als je geen veiligheid kent. Mensen verlangen naar vrijheid, maar om er van te genieten moet je je zeker ook veilig voelen.
Dat er een spanningsveld is tussen vrijheid en veiligheid is een feit en sociaal-liberalen durven dat onder ogen te zien. Volledige vrijheid leidt tot anarchie. Niet prettig.
Daarnaast is er het aloude adagium "iemands vrijheid houdt op waar andermans vrijheid wordt aangetast". Absolute vrijheid bestaat derhalve niet.
Wat blijft er nog van vrijheid over als je die, onder het mom van veiligheid, constant blijft beperken zoals we in de westerse wereld doen?quote:Op woensdag 19 november 2008 11:31 schreef DS4 het volgende:
Ik wil wel even op de stelling van B_A inhaken: vrijheid is geen donder waard als je geen veiligheid kent. Mensen verlangen naar vrijheid, maar om er van te genieten moet je je zeker ook veilig voelen.
Dat er een spanningsveld is tussen vrijheid en veiligheid is een feit en sociaal-liberalen durven dat onder ogen te zien. Volledige vrijheid leidt tot anarchie. Niet prettig.
Daarnaast is er het aloude adagium "iemands vrijheid houdt op waar andermans vrijheid wordt aangetast". Absolute vrijheid bestaat derhalve niet.
Een goede illustratie van de onwetendheid die er in Nederland heerst over het conservatisme. Met het socialisme, marxisme en liberalisme zijn we allemaal wel bekend, maar het conservatisme blijft het Onbekende.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:38 schreef Hexagon het volgende:
Waar ik me vooral aan erger bij conservatieven is een dogmatische en intolerante houding ten opzichte van alles dat niet in hun straatje past. Vaak blijven ze ook tegen beter weten in allerlei kortzichtige standpunten verdedigen. Neem bijvoorbeeld dat paddoverbod. Minister Klink blijft tegen alle adviezen in krampachtig vasthouden aan zijn anti-drugs-dogma's.
Weer die onwetendheid. Ik zou zeggen: pak een willekeurige inleiding tot politieke theorie en filosofie, en lees dat het conservatisme juist voort is gekomen uit een traditie waarin politiek aan de hand van abstracte idealen afgewezen wordt en veel waarde gehecht wordt aan pragmatisme en nuance.quote:Conservatieven lijken niet te houden van nuance en pragmatisme. Dat geeft een band met socialisme Misschien dat ze daarom het socialisme serieuzer nemen.
Het kan beter, dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:48 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat blijft er nog van vrijheid over als je die, onder het mom van veiligheid, constant blijft beperken zoals we in de westerse wereld doen?
Daar zijn wij het niet over eens.quote:Daarbuiten is veiligheid en/of vrijheid niet iets wat per definitie door een overheid gegarandeerd kan of moet worden.
bronquote:Being neither a religion nor an ideology, the body of opinion termed conservatism possesses no Holy Writ and no Das Kapital to provide dogmata. So far as it is possible to determine what conservatives believe, the first principles of the conservative persuasion are derived from what leading conservative writers and public men have professed during the past two centuries. After some introductory remarks on this general theme, I will proceed to list ten such conservative principles.
Perhaps it would be well, most of the time, to use this word “conservative” as an adjective chiefly. For there exists no Model Conservative, and conservatism is the negation of ideology: it is a state of mind, a type of character, a way of looking at the civil social order.
The attitude we call conservatism is sustained by a body of sentiments, rather than by a system of ideological dogmata. It is almost true that a conservative may be defined as a person who thinks himself such. The conservative movement or body of opinion can accommodate a considerable diversity of views on a good many subjects, there being no Test Act or Thirty-Nine Articles of the conservative creed.
In essence, the conservative person is simply one who finds the permanent things more pleasing than Chaos and Old Night. (Yet conservatives know, with Burke, that healthy “change is the means of our preservation.”) A people’s historic continuity of experience, says the conservative, offers a guide to policy far better than the abstract designs of coffee-house philosophers. But of course there is more to the conservative persuasion than this general attitude.
Als dat zo is dan wordt het conservatisme dus door zo ongeveer iedere zichzelf conservatieve politicus verkwanseld. Allen hebben wel affeniteit met een van de termen die je noemd.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:50 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Een goede illustratie van de onwetendheid die er in Nederland heerst over het conservatisme. Met het socialisme, marxisme en liberalisme zijn we allemaal wel bekend, maar het conservatisme blijft het Onbekende.
Wat associëren wij met conservatisme? Een kleine greep: bekrompenheid, betutteling, intolerantie, dogma, achterlijkheid, collectivistisch. Van daar uit wordt dan allerlei beleid als 'conservatief' bestempeld, terwijl daar geen reden toe is.
[..]
Weer die onwetendheid. Ik zou zeggen: pak een willekeurige inleiding tot politieke theorie en filosofie, en lees dat het conservatisme juist voort is gekomen uit een traditie waarin politiek aan de hand van abstracte idealen afgewezen wordt en veel waarde gehecht wordt aan pragmatisme en nuance.
Vrijheid en veiligheid hebben elkaar nodig. Dat is ook zo vervelend in de discussies met de pro-veiligheid mensen. Die offeren graag 'wat vrijheid' op om veilig te zijn. Hoe kan een ander toch tegen veiligheid zijn. Daarbij gaat men volledig voorbij aan dat evenwicht en het probleem dat die zogenaamde veiligheidsmaatregelen niets anders zijn dat de concentratie van macht.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:48 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat blijft er nog van vrijheid over als je die, onder het mom van veiligheid, constant blijft beperken zoals we in de westerse wereld doen?
Het zijn de praktijkvoorbeelden die dat beeld schetsen. Hoe pragmatisch is een verbod op wiet? Hoe pragmatisch is een verbod op abortus? Conservatieven kunnen praktijk en ideologie niet scheiden.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:50 schreef Scaurus het volgende:
Weer die onwetendheid. Ik zou zeggen: pak een willekeurige inleiding tot politieke theorie en filosofie, en lees dat het conservatisme juist voort is gekomen uit een traditie waarin politiek aan de hand van abstracte idealen afgewezen wordt en veel waarde gehecht wordt aan pragmatisme en nuance.
Nee de maatschappij maakt zichzelf. Sociaal liberalen willen daarin geen pro-actieve houding van de overheid. Men wil vooral een overheid die randvoorwaarden stelt aan een leefbare samenleving en mogelijkheden bied die stimulerend kunnen werken voor mensen om hun eigen positie te versterken.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:28 schreef Scaurus het volgende:
Het is inderdaad haat en nijd tussen sociaal-liberalen en conservatieven. Waarom is die haat en nijd er? Waarom is er zo'n grote kloof? Ik denk zelf dat sociaal-liberalen en conservatieven wezenlijk verschillen in hun mens- en maatschappijbeeld.
Sociaal-liberalen hebben een optimistisch mensbeeld ('Utopian vision of mankind'), geloven in maximale vrijheid, in vooruitgang en individualisme. Kijken wij naar de intellectuele wortels hunner overtuiging, dan zien we dat ze sterk beïnvloed zijn door de Verlichting én Romantiek. Vaak staan ze positief tegenover de Franse Revolutie. Ze zijn van mening dat de maatschappij maakbaar is.
Dat klopt. Angst en wantrouwen zijn volgens sociaal liberalen juist erg slechte raadgevers.quote:Conservatieven zijn daarentegen vaak fel gekant tegen de 'spirit of destruction' van de Franse Revolutie. Ze hebben een pessimistisch mensbeeld ('Tragic vision of mankind'), zien de mens als imperfect en geneigd tot het kwade. From the crooked timber of humanity, no straight thing can be made.
Dan vraag ik me af waarom conservatieven vaak ongelofelijk bemoeizuchtig zijn en de samenleving graag (zij het op andere vlakken dan de sociaal democraten dat willen) overstelpen met allerlei regeltjes en repressie. Voor een overheid die pro-actief allerlei zaken zoals drugs probeert uit te bannen en die ons graag met moraalridderij bestookt.quote:Conservatieven hechten veel waarde aan traditie, en huldigen geen maakbaarheidsideaal. De maatschappij is organisch ontstaan, wie daar zomaar aan gaat sleutelen brengt meer onheil dan goeds.
Uiteindelijk kunnen we zeggen dat sociaal-liberalen doorgaans een utopisch mensbeeld hebben, waarbij de mens grotendeels door nurture gevormd is. Conservatieven staan aan de nature kant en dichten een grote rol aan de menselijke natuur toe.
Integendeel, praktijk en ideologie zijn juist een en hetzelfde in het conservatisme. Daarin onderscheidt het conservatisme zich van ideologieën. Waar ideologieën uitgaan van abstracte begrippen als 'vrijheid' en 'gelijkheid', gaat het conservatisme juist uit van trial-and-error, van het door de praktijk laten leiden van politiek.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:09 schreef en_door_slecht het volgende:
Het zijn de praktijkvoorbeelden die dat beeld schetsen. Hoe pragmatisch is een verbod op wiet? Hoe pragmatisch is een verbod op abortus? Conservatieven kunnen praktijk en ideologie niet scheiden.
Neoconservatieven hebben een maakbaarheidsideaal en geloven in de universaliteit van de liberale democratie. Oprechte conservatieven walgen daarvan.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Zith het volgende:
Vallen neo-cons in dit topic ook onder het conservatisme?
Goed voorbeeld. Al het theorie ook de praktijk laat zien dat een liberaal drugsbeleid voor minder verslaafden of drug slachtoffers zorgt. Echter past dit niet in het straatje van 'de conservatieven' want drugs is slecht natuurlijk.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hoe pragmatisch is een verbod op wiet?
Dat verheldert een hoop voor de sociaal-liberalen in dit topic lijkt me.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Neoconservatieven hebben een maakbaarheidsideaal en geloven in de universaliteit van de liberale democratie. Oprechte conservatieven walgen daarvan.
Blijkbaar begrijp je niet wat een pessimistisch mensbeeld inhoudt. Wanneer je een pessimist bent, heb je niet hoog op van de menselijke kunde: je bent niet positief over het lot van de mensheid. De mens zal niet een utopie bereiken, zij zal altijd gebonden blijven aan haar natuur. Dat heeft niets met angst en wantrouwen te maken: dat is puur realiteitszin.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:11 schreef Hexagon het volgende:
Dat klopt. Angst en wantrouwen zijn volgens sociaal liberalen juist erg slechte raadgevers.
Hier worden conservatieven dingen toegedicht die helemaal niet uit hun mouw komt. Zoiets als de bemoeizucht van de overheid en extreme regulering is juist iets waar conservatieven van gruwelen. Zij staan een kleine overheid voor met een groot maatschappelijk middenveld.quote:Dan vraag ik me af waarom conservatieven vaak ongelofelijk bemoeizuchtig zijn en de samenleving graag (zij het op andere vlakken dan de sociaal democraten dat willen) overstelpen met allerlei regeltjes en repressie. Voor een overheid die pro-actief allerlei zaken zoals drugs probeert uit te bannen en die ons graag met moraalridderij bestookt.
Een anti-drugs pragmatist kan het balletje echter ook pragmatisch terugketsen en aanvoeren dat het legaliseren van drugs de volksgezondheid ondermijnt.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:17 schreef Zith het volgende:
Goed voorbeeld. Al het theorie ook de praktijk laat zien dat een liberaal drugsbeleid voor minder verslaafden of drug slachtoffers zorgt. Echter past dit niet in het straatje van 'de conservatieven' want drugs is slecht natuurlijk.
En daar zijn dus hele goede redenen voor. Natuurlijke neigingen? Ik kan je zo een lijstje geven van heel wat natuurlijke neigingen waarvan jij het ongetwijfeld met mij eens zult zijn dat het maar goed is dat die worden beknot.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Haha. Wat een onzin. Het hele idee van conservatisme is de menselijke natuur, de menselijke neigingen te beknotten, de samenleving te scheppen naar ideologie en niet individuele en natuurlijke neigingen te laten overheersen.
Waarom? Dat is nu toch juist de strekking van deze topic? Dat we het over het conflict tussen beide benaderingen gaan hebben?quote:Op woensdag 19 november 2008 11:33 schreef Monidique het volgende:
Maar het is natuurlijk al doodzonde dat ik hier serieus op inga.
Realiteit als in cijfers en feiten? Dan zou een liberaal drugsbeleid geen probleem zijn dus?quote:Op woensdag 19 november 2008 12:34 schreef Scaurus het volgende:
Zij laat zich niet leiden door abstracte idealen en principes, maar door de realiteit.
Komt natuurlijk omdat wanneer 'de burger' iets op het nieuws hoort van een conservatief, het vaak te maken heeft met een verbod op iets of een verlies in vrijheid zoals universitas postte.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:34 schreef Scaurus het volgende:
Opvallend is dat het conservatisme hier toch wel als een ideologie in de negatieve zin gezien wordt.
Zoals moraal?quote:Op woensdag 19 november 2008 12:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
En daar zijn dus hele goede redenen voor. Natuurlijke neigingen? Ik kan je zo een lijstje geven van heel wat natuurlijke neigingen waarvan jij het ongetwijfeld met mij eens zult zijn dat het maar goed is dat die worden beknot.
[..]
Waarom? Dat is nu toch juist de strekking van deze topic? Dat we het over het conflict tussen beide benaderingen gaan hebben?
Realiteitszin houdt in dat je niet zomaar je geldt inzet op abstractie idealen als 'maximale vrijheid' en 'sociale gelijkheid'. Je kan deze wel als idealen ambiëren, maar dan moeten ze stapvoets ingevoerd worden, waarbij bij elk klein stapje gekeken moet worden of de weg waarop wij zitten wel de juiste is. Zo'n beetje het tegenovergestelde van wat bij de Franse Revolutie gebeurde, dus.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:39 schreef Zith het volgende:
Realiteit als in cijfers en feiten? Dan zou een liberaal drugsbeleid geen probleem zijn dus?
Zoals gezegd is het conservatisme geen ideologie, maar een sentiment, een houding tegenover de eigen tijd. Dat betekent dat de inhoud van de politieke idealen zeer verschillend kan zijn. Je kan een orthodox-christelijk politiek ideaal hebben, of een klassiek-liberaal ideaal. Je kan voor behoud van het recht op ongeboren leven zijn, of voor behoud van sociale wetten.quote:Verder, hoe past 'realiteit' bij anti-abortus? Hier komt toch echt (bij beide zijden van de discussie) gevoel bij kijken.
Noem eens een conservatief? De enige conservatieven die in de Nederlandse politiek rondlopen zijn namelijk alleen Bas van der Vlies, Kees van der Staaij en Jan Schinkelshoek.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:41 schreef Zith het volgende:
Komt natuurlijk omdat wanneer 'de burger' iets op het nieuws hoort van een conservatief, het vaak te maken heeft met een verbod op iets of een verlies in vrijheid zoals universitas postte.
Heerlijk verhelderen topic! Al heb ik wel het gevoel dat de mensen achter het CDA (zijnde voorbeeld) een hele andere visie hebben...quote:Op woensdag 19 november 2008 12:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Realiteitszin houdt in dat je niet zomaar je geldt inzet op abstractie idealen als 'maximale vrijheid' en 'sociale gelijkheid'. Je kan deze wel als idealen ambiëren, maar dan moeten ze stapvoets ingevoerd worden, waarbij bij elk klein stapje gekeken moet worden of de weg waarop wij zitten wel de juiste is. Zo'n beetje het tegenovergestelde van wat bij de Franse Revolutie gebeurde, dus.
[..]
Zoals gezegd is het conservatisme geen ideologie, maar een sentiment, een houding tegenover de eigen tijd. Dat betekent dat de inhoud van de politieke idealen zeer verschillend kan zijn. Je kan een orthodox-christelijk politiek ideaal hebben, of een klassiek-liberaal ideaal. Je kan voor behoud van het recht op ongeboren leven zijn, of voor behoud van sociale wetten.
Je ziet dan ook dat zoiets als tegenstand op abortus voornamelijk voorkomt uit het christelijk geloof. In het geval van abortus wordt dus niet zozeer vanuit de conservatieve instelling tegenstand geleverd, maar vanuit het christelijk geloof.
Ja dat zie ik nu dus ook in (nou, iig dat jou soort conservatisme anders is), maar het kan je niet ontgaan zijn dat 'de burger' denkt dat het CDA conservatief is.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:46 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Noem eens een conservatief? De enige conservatieven die in de Nederlandse politiek rondlopen zijn namelijk alleen Bas van der Vlies, Kees van der Staaij en Jan Schinkelshoek.
Dat kan hij proberen, maar dan liegt hij. Pragmatisch als hij is, zal hij dus al snel overgehaald zijn om voor legalisatie te zijn.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Een anti-drugs pragmatist kan het balletje echter ook pragmatisch terugketsen en aanvoeren dat het legaliseren van drugs de volksgezondheid ondermijnt.
Nee. Ik ben 'pro-drugs' om twee redenen. De eerste: het geeft de minste overlast, zowel maatschappelijk als financieel. De tweede reden is inderdaad ideologisch: geen aantasting van vrijheden als dat niet nodig is.quote:Uiteindelijk moet je als pro-drugs'er toegeven dat je voor legalisering bent vanuit het (vrij abstracte) concept van individuele vrijheid. Dat betekent niet dat dat slecht is, maar wel dat je niet de pragmatische leeuw bent die je zo graag wil zijn.
Zou je dat met degelijke argumenten kunnen onderbouwen?quote:Op woensdag 19 november 2008 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een gezwets weer van Scaurus. "Conservatisme geen ideologie". Mijn reet.
Doet me denken aan die socialistische denker (Kautsky?) die het socialisme een uitwerking, verfijning en evolutie van liberalisme noemde.
Dat soort arrogante prietpraat... het is een schande dat men dat hier voor zoete koek slikt.
Het probleem is dat het een breed begrip is.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:57 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zou je dat met degelijke argumenten kunnen onderbouwen?
Waarom is conservatisme wel degelijk een ideologie?
Maar eigenlijk klinkt hier van de anti-drugs mensen weer de drang om de overheid pro-actief te laten ingrijpen tegen de natuurlijk gevormde wens van mensen om drugs te gebruiken. De overheid moet op die manier de gezondheid van mensen bevorderen en proberen drugs uit de samenleving weg te verbannen. Dat is toch wel een typisch staaltje van maakbaarheidsdenken.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Een anti-drugs pragmatist kan het balletje echter ook pragmatisch terugketsen en aanvoeren dat het legaliseren van drugs de volksgezondheid ondermijnt.
Uiteindelijk moet je als pro-drugs'er toegeven dat je voor legalisering bent vanuit het (vrij abstracte) concept van individuele vrijheid. Dat betekent niet dat dat slecht is, maar wel dat je niet de pragmatische leeuw bent die je zo graag wil zijn.
Omdat het conservatisme ideeen heeft over hoe de samenleving er uit zou moeten zien. Dat maakt het conservatisme alleen al tot een ideologiequote:Op woensdag 19 november 2008 12:57 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zou je dat met degelijke argumenten kunnen onderbouwen?
Waarom is conservatisme wel degelijk een ideologie?
Ik denk dat er pas sprake is van een ideologie wanneer het geheel van ideeën, maar ook beginselen en opvattingen, een samenhangend geheel vormt.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:05 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Omdat het conservatisme ideeen heeft over hoe de samenleving er uit zou moeten zien. Dat maakt het conservatisme alleen al tot een ideologie
Als er twee lui zijn die geloven in een eeeenorm bemoeizuchtige en onpragmatische overheid dan zijn het de SGP'ers wel.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:46 schreef Scaurus het volgende:
Bas van der Vlies, Kees van der Staaij
Het heeft ideeën over de natuur, ideeën over de manier van kennis verwerven, ideeën over wat (actoren) belangrijk is en wat niet, ideeën over wat centraal moet staan, ideeën over welke mensen ertoe doen en wie niet, ideeën over de plaats van de mens in de wereld en ideeën over hoe de wereld zou moeten zijn.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:05 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Omdat het conservatisme ideeen heeft over hoe de samenleving er uit zou moeten zien. Dat maakt het conservatisme alleen al tot een ideologie
Je bedoelt dat het begrip conservatisme wezenlijk betwistbaar is en dat 'hét' conservatisme niet bestaat?quote:Op woensdag 19 november 2008 13:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het probleem is dat het een breed begrip is.
Natuurlijk is het een ideologie. Als het een houding zou zijn dan zijn conservatieven slechts een soort D'66ers: pragmatisch, maar prudent en voorzichtig de samenleving besturen. Edmund Burke zou je daaronder kunnen scharen.
Maar de huidige conservatieven hebben die houding totaal niet. Het is niet alleen het afremmen van vooruitgang, het gaat veel verder. We moeten de aristocratie weer terughalen, de verzorgingsstaat uitkleden, de armoede vergroten, deugden centraal gaan stellen, de kleine gemeenschappen terughalen, het nationalisme vergroten etc.
Het kan aan mij liggen (nee dat ligt het niet) maar dat lijkt verdomd veel op een ideologisch programma.
Nieuw is het natuurlijk niet: het fascisme claimde neutraliteit, het liberalisme claimde en claimt dat nog steeds, bepaalde socialisten noemden Jezus de eerste communist en conservatieven doen dat dus ook.
Trap niet in de lariekoek van Scaurus, die gerefo uit een Fries dorpje
Dit illustreert nou precies waarom ik geen liberaal ben. (neo-)Liberalen kijken alleen naar de gevaren die een overheid kan bieden, naar de restricties die de overheid op legt. Ze kijken veel minder naar de verhoudingen tussen burgers onderling en hoe een overheid juist bepaalde verhoudingen tussen mensen kan beinvloeden door bij bepaalde momenten en terreinen op gradueel verschillende niveaus in te grijpen.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als er twee lui zijn die geloven in een eeeenorm bemoeizuchtige en onpragmatische overheid dan zijn het de SGP'ers wel.
quote:Op woensdag 19 november 2008 13:09 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik denk dat er pas sprake is van een ideologie wanneer het geheel van ideeën, maar ook beginselen en opvattingen, een samenhangend geheel vormt.
Daarmee bedoel je het welvaartsniveau van bepaalde klassen te verbeteren?quote:Op woensdag 19 november 2008 13:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit illustreert nou precies waarom ik geen liberaal ben. (neo-)Liberalen kijken alleen naar de gevaren die een overheid kan bieden, naar de restricties die de overheid op legt. Ze kijken veel minder naar de verhoudingen tussen burgers onderling en hoe een overheid juist bepaalde verhoudingen tussen mensen kan beinvloeden door bij bepaalde momenten en terreinen op gradueel verschillende niveaus in te grijpen.
Dat geldt dan zeker ook voor socialisten, sociaal-democraten etc die zijn namelijk per definitie niet sociaal aangezien die hun sociaalheid afschuiven/uitbesteden.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:16 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat we ook wel een onderscheid moeten maken tussen conservatief en conservatisme
Marcel van Dam is erg conservatief maar allesbehalve aanhagner van het conservatisme
Ja. Ik ben ook van mening trouwens dat je Burke en Tocqueville niet zonder meer conservatief kan noemen. Burke was inderdaad een pragmatisch man die tegen de Franse revolutie was, maar hij steunde tegelijkertijd ook de Amerikaanse revolutie, het aanpassen van het Mercantillisme (Acts of Navigation), afschaffen van slavernij en afschaffen van horigheid. Om hem puur conservatief te noemen is echt belachelijk, te meer omdat partijgenoten en andere leden van partijen het met hem oneens waren.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:13 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het begrip conservatisme wezenlijk betwistbaar is en dat 'hét' conservatisme niet bestaat?
Dan gaat jouw verklaring hooguit over een uitingsvorm van het conservatisme, veronderstel ik.
Wat een prachtige karikatuur schets je toch weer Klopkoek, prachtigquote:Op woensdag 19 november 2008 13:03 schreef Klopkoek het volgende:
Maar de huidige conservatieven hebben die houding totaal niet. Het is niet alleen het afremmen van vooruitgang, het gaat veel verder. We moeten de aristocratie weer terughalen, de verzorgingsstaat uitkleden, de armoede vergroten, deugden centraal gaan stellen, de kleine gemeenschappen terughalen, het nationalisme vergroten etc.
Hm, ja. Samenhang, samenhangend geheel van opvattingen. Zo gezien kun je conservatisme inderdaad geen ideologie noemen.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:09 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik denk dat er pas sprake is van een ideologie wanneer het geheel van ideeën, maar ook beginselen en opvattingen, een samenhangend geheel vormt.
Een samenvatting geen karikatuur.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:18 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat een prachtige karikatuur schets je toch weer Klopkoek, prachtig
Hier ga je ervan uit dat conservatieven tegen elke vorm van verandering zijn. Onzin natuurlijk. Conservatieven als Burke zien de noodzaak van verandering in, maar stellen alleen dat dat voorzichtig en stapvoets gedaan moet worden. Dus niet zomaar het hele staatsbestel omgooien en een nieuwe jaartelling instellen. Daar volgt alleen maar chaos en anarchie voort, waaruit uiteindelijk tirannen als Napoleon voortkomen.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:18 schreef Klopkoek het volgende:
Ja. Ik ben ook van mening trouwens dat je Burke en Tocqueville niet zonder meer conservatief kan noemen. Burke was inderdaad een pragmatisch man die tegen de Franse revolutie was, maar hij steunde tegelijkertijd ook de Amerikaanse revolutie, het aanpassen van het Mercantillisme (Acts of Navigation), afschaffen van slavernij en afschaffen van horigheid. Om hem puur conservatief te noemen is echt belachelijk, te meer omdat partijgenoten en andere leden van partijen het met hem oneens waren.
Niet alleen dat. Het is zoals ik het zeg: de overheid grijpt op een heleboel terreinen in. Dat kan zij in hoge mate doen of in mindere mate. Niet op elk terrein grijpt de overheid even dwingend in, op elk terrein dat zij dat weer anders en met een ander doel.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daarmee bedoel je het welvaartsniveau van bepaalde klassen te verbeteren?
Volgens mij moet er op zijn minst sprake zijn van een bepaalde consistentie en verwantschap alvorens op zichzelf staande ideeën te verheffen tot een ideologie.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:16 schreef Chewie het volgende:
[..]
En hoeveel ideologieen voldoen hier aan? Denk dat je weinig overhoudt.
Dat liberalen negatief tegenover de overheid staan, is een mythe. Vooral in het verleden waren de liberalen juist de grootste staatsvrienden, en met reden. De staat kon namelijk een vrije markt creëren (door bijv. gildes op te doeken) en bezitsrecht garanderen.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:15 schreef Klopkoek het volgende:
Dit illustreert nou precies waarom ik geen liberaal ben. (neo-)Liberalen kijken alleen naar de gevaren die een overheid kan bieden, naar de restricties die de overheid op legt. Ze kijken veel minder naar de verhoudingen tussen burgers onderling en hoe een overheid juist bepaalde verhoudingen tussen mensen kan beinvloeden door bij bepaalde momenten en terreinen op gradueel verschillende niveaus in te grijpen.
Zoals jij het uitlegt zijn conservatieven en sociaalliberalen min of meer identiek, muv het terugdraaien van rechten mbt de in de OP genoemde heilige drieëenheid, homohuwelijk, euthanasie, abortus. Dat verklaart dus niet de animositeit tussen beide groepen...quote:Op woensdag 19 november 2008 13:23 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hier ga je ervan uit dat conservatieven tegen elke vorm van verandering zijn. Onzin natuurlijk. Conservatieven als Burke zien de noodzaak van verandering in, maar stellen alleen dat dat voorzichtig en stapvoets gedaan moet worden. Dus niet zomaar het hele staatsbestel omgooien en een nieuwe jaartelling instellen. Daar volgt alleen maar chaos en anarchie voort, waaruit uiteindelijk tirannen als Napoleon voortkomen.
Ik denk dat Burke heden ten dage een voorstander van Obama zou zijn geweest. Hij zou hebben gegruweld van het maakbaarheidsideaal en universalisme van de neocons, en zou de noodzaak hebben ingezien van verandering.
klopt maar dan houd je maar weinig ideologieen over als je de uitspraken van Pol users als maatstaf neemt, mensen zijn vaak wat minder consistent.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:29 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Volgens mij moet er op zijn minst sprake zijn van een bepaalde consistentie en verwantschap alvorens op zichzelf staande ideeën te verheffen tot een ideologie.
Correct. Juist op dit punt verschilt een liberaal van een libertarier.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:29 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat liberalen negatief tegenover de overheid staan, is een mythe. Vooral in het verleden waren de liberalen juist de grootste staatsvrienden, en met reden. De staat kon namelijk een vrije markt creëren (door bijv. gildes op te doeken) en bezitsrecht garanderen.
Van der Vlies' politieke idealen zijn orthodox-gereformeerd, maar je politieke idealen zegt nog niets over je instelling. Bij Vlies is die instelling conservatief, hoewel bijna op het reactionaire af.quote:
Nee.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:23 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hier ga je ervan uit dat conservatieven tegen elke vorm van verandering zijn.
Ja.quote:Onzin natuurlijk.
Tot zover geen verschil met het leninismequote:Conservatieven als Burke zien de noodzaak van verandering in, maar stellen alleen dat dat voorzichtig en stapvoets gedaan moet worden.
1 naam: Hendrik de Manquote:Dus niet zomaar het hele staatsbestel omgooien
Jammer dat het nog steeds niet gedaan is. Was een plan van Auguste Comte toch? Dat we voortaan de Franse Revolutie als jaar 0 beschouwen in plaats van de geboorte van die schertsfiguur als basis te nemen?quote:en een nieuwe jaartelling instellen.
In Beieren werd bijna niks veranderd, op een mislukte poging van de communisten na. En toch verhinderde het niet dat Hitler er zijn machtsbasis kon opbouwen.quote:Daar volgt alleen maar chaos en anarchie voort, waaruit uiteindelijk tirannen als Napoleon voortkomen.
Ik denk dat Hitler heden ten dage bij de Burke stichting gezeten zou hebbenquote:Ik denk dat Burke heden ten dage een voorstander van Obama zou zijn geweest. Hij zou hebben gegruweld van het maakbaarheidsideaal en universalisme van de neocons, en zou de noodzaak hebben ingezien van verandering.
Ja met een maar, de overheid hoort in dienst te staan van de burger en niet andersom en de overheid hoort zijn takenpakket beperkt te houden.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:29 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat liberalen negatief tegenover de overheid staan, is een mythe. Vooral in het verleden waren de liberalen juist de grootste staatsvrienden, en met reden. De staat kon namelijk een vrije markt creëren (door bijv. gildes op te doeken) en bezitsrecht garanderen.
Dat sluit precies aan op wat ik zeg. Men is er blind voor hoe hun conceptie van de overheid, of een afwezigheid ervan, de verhoudingen tussen mensen, landen, volkeren onderling kan beinvloeden.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:29 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat liberalen negatief tegenover de overheid staan, is een mythe. Vooral in het verleden waren de liberalen juist de grootste staatsvrienden, en met reden. De staat kon namelijk een vrije markt creëren (door bijv. gildes op te doeken) en bezitsrecht garanderen.
Ik had gekozen voor een objectieve benadering.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
klopt maar dan houd je maar weinig ideologieen over als je de uitspraken van Pol users als maatstaf neemt, mensen zijn vaak wat minder consistent.
Bedoel je dat conservatieven die het homohuwelijk e.d. willen terugdraaien eigenlijk ook vrij 'revolutionair' zijn en een perfecte wereld willen scheppen? Zo ja, dan heb je geen gelijk. Met revolutie wordt gedoeld op het omgooien en opnieuw vorm geven van de maatschappelijke orde. Dat betekent bijv. het verbieden van de kerk, of afschaffen van eigendomsrecht. Allemaal maatregelen die de maatschappelijke orde radicaal veranderen.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:32 schreef Ryan3 het volgende:
Zoals jij het uitlegt zijn conservatieven en sociaalliberalen min of meer identiek, muv het terugdraaien van rechten mbt de in de OP genoemde heilige drieënheid, homohuwelijk, euthanasie, abortus. Dat verklaart dus niet de animositeit tussen beide groepen...
En waar ligt de grens tussen een overheid die in dienst staat van de burgers en burgers die in dienst staan van de overheid?quote:Op woensdag 19 november 2008 13:37 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja met een maar, de overheid hoort in dienst te staan van de burger en niet andersom en de overheid hoort zijn takenpakket beperkt te houden.
Klopt maar dat hoort de overheid wel te zijn, een overheid die over ongeveer 50% van het BNP beschikt is natuurlijk zijn doel voorbij geschoten.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:42 schreef Scaurus het volgende:
De overheid staat natuurlijk niet in dienst van de burger. Dat kan je ideaal zijn (dan heb je schrijver dezes aan jouw kant), maar de werkelijkheid is dat de grote staat die wij nu kennen niet in dienst staat van de burger, maar een eigen leven heeft met een eigen dynamiek en eigen belangen.
De overheid is vooral in dienst van een select groepje burgers: de elite. Er wordt heel moeilijk gedaan over het verhogen van uitkeringen met een paar procent, het verhogen van belastingen etc. maar men vind het de normaalste zaak van de wereld dat de staatsschuld met 63 miljard stijgt als gevolg van bijstandsverleningen aan de omhooggevallen bankdirecteuren(klik).quote:Op woensdag 19 november 2008 13:40 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
En waar ligt de grens tussen een overheid die in dienst staat van de burgers en burgers die in dienst staan van de overheid?
Sociaalliberalen willen geenszins ene revolutie, maar maatschappelijke veranderingen slechts geleidelijk invoeren en baseren zich net als conservatieven hierbij ook op de in terreur uitgelopen Franse Revolutie. Weliswaar beroepen zij zich bij geleidelijk ingevoerde veranderingen op nut en haalbaarheid, anders dan conservatieven die zich hierbij laten leiden door ideeën over een soort utopische natuurstaat, maar in de praktijk zul je dan voldoende overlappingen tegenkomen.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:40 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Bedoel je dat conservatieven die het homohuwelijk e.d. willen terugdraaien eigenlijk ook vrij 'revolutionair' zijn en een perfecte wereld willen scheppen? Zo ja, dan heb je geen gelijk. Met revolutie wordt gedoeld op het omgooien en opnieuw vorm geven van de maatschappelijke orde. Dat betekent bijv. het verbieden van de kerk, of afschaffen van eigendomsrecht. Allemaal maatregelen die de maatschappelijke orde radicaal veranderen.
Abortus, euthanasie e.d. hebben geen grote invloed op de maatschappelijke orde. Die orde verandert niet radicaal als we abortus verbieden, of het homohuwelijk toestaan. De genoemde issues draaien meer om principes dan om de sociale en politieke orde.
Dat zag / zie je eigenlijk net zo goed bij traditionele sociale verbanden als de de kerk, de zuil, etcetera. Ik denk eigenlijk dat elk door de mens geschapen entiteit uiteindelijk een eigen leven met eigen belangen gaat leiden.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:42 schreef Scaurus het volgende:
De overheid staat natuurlijk niet in dienst van de burger. Dat kan je ideaal zijn (dan heb je schrijver dezes aan jouw kant), maar de werkelijkheid is dat de grote staat die wij nu kennen niet in dienst staat van de burger, maar een eigen leven heeft met een eigen dynamiek en eigen belangen.
quote:All You Fascists
I'm gonna tell all you fascists you may be surprised
The people in this world are getting organized
You're bound to lose, you fascists are bound to lose
Race hatred cannot stop us this one thing I know
Your poll tax and Jim Crow and greed have got to go
You're bound to lose, you fascists bound to lose
All of you fascists bound to lose
You fascists bound to lose
All of you fascists bound to lose
You fascists bound to lose
You're bound to lose! You fascists!
Bound to lose
People of every colour marching side by side
Marching 'cross these fields where a million fascists died
You're bound to lose, you fascists bound to lose
I'm going into this battle, and take my union gun
We'll end this world of slavery before this battle's won
You're bound to lose, you fascists bound to lose
Welke bankdirecteur heeft volgens jou geld gekregen?quote:Op woensdag 19 november 2008 13:47 schreef Klopkoek het volgende:
Er wordt heel moeilijk gedaan over het verhogen van uitkeringen met een paar procent, het verhogen van belastingen etc. maar men vind het de normaalste zaak van de wereld dat de staatsschuld met 63 miljard stijgt als gevolg van bijstandsverleningen aan de omhooggevallen bankdirecteuren(klik).
Misschien binnenkort maar eens een sociaal liberalisme vs socialisme topic makenquote:Op woensdag 19 november 2008 15:02 schreef Zith het volgende:
En zo wordt een leuk discussie-topic hard de grond in geslagen door klopkoek.
Wegwezen met je onzin, Klopkoek. Reageer inhoudelijk en zinnig of houd gewoon je klep.quote:
Aristoteles werpt hier interessant licht op. In Politica laat hij zien dat de polis een sociaal-politieke eenheid is die aan het individu voorafgaat, immers: zonder de polis is er geen mens. Alleen in de polis kunnen wij deugden beoefenen en verstandig zijn. Aristoteles ziet de mens primair als een sociaal wezen dat eigenlijk niet in zijn individualiteit opgevat kan worden. Ons mens-zijn komt volgens hem voort uit de sociale verbanden die wij aangaan, in gezin, dorp en polis.quote:Op woensdag 19 november 2008 14:10 schreef Monolith het volgende:
Dat zag / zie je eigenlijk net zo goed bij traditionele sociale verbanden als de de kerk, de zuil, etcetera. Ik denk eigenlijk dat elk door de mens geschapen entiteit uiteindelijk een eigen leven met eigen belangen gaat leiden.
Kun je wel zo reageren maar jouw hele verhaaltje komt zo uit een reclamefoldertje.quote:
Ach, sommige users hebben nu eenmaal een vlotte penquote:Op woensdag 19 november 2008 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
Kun je wel zo reageren maar jouw hele verhaaltje komt zo uit een reclamefoldertje.
Aristoteles' mensopvatting staat los van de politieke praxis in de Griekse wereld. Ja, die was niet altijd even stabiel en leidde soms tot tirannie. Maar welk politiek systeem heeft dat niet? De Grieken - Aristoteles voorop - waren zich terdege bewust van de tekortkomingen waaraan elke staatsvorm lijdtquote:Heb je er ooit weleens over nagedacht dat juist die conceptie van de Grieken allemaal problemen met zich meebracht? Dat dat voor instabiliteit zorgde? Voor bij tijd en wijlen tirannieke regimes?
Niet dus. De 'politieke praxis' was gebaseerd op dezelfde mensopvatting, van een individu die onlosmakkelijk verbonden is aan de gemeenschap. Alles wat uit die gemeenschap voortvloeit is vervolgens ongelimiteerd en gerechtvaardigd.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:34 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ach, sommige users hebben nu eenmaal een vlotte pen![]()
[..]
Aristoteles' mensopvatting staat los van de politieke praxis in de Griekse wereld.
Juist, en sindsdien hebben modernere denkers zich afgevraagd hoe de Griekse situatie te voorkomen en is daardoor het concept van de individu uitgevonden.quote:Ja, die was niet altijd even stabiel en leidde soms tot tirannie.
Aristoteles was geen democraat ja.quote:Maar welk politiek systeem heeft dat niet? De Grieken - Aristoteles voorop - waren zich terdege bewust van de tekortkomingen waaraan elke staatsvorm lijdt
Dat is logisch: het conservatisme is immers een houding ten opzichte van het huidige politieke, sociale en culturele klimaat. In de 19de eeuw was dat de Franse Revolutie, in de late 20ste eeuw de culturele revolutie.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:47 schreef Reya het volgende:
Om even terug te keren naar modern conservatisme; een stroming die zich de afgelopen jaren enigszins heeft weten te manifesteren toont een algemene tendens zich sterk te richten op de naoorlogse periode, uiteraard in het bijzonder de jaren zestig. Het welbekende beeld daarbij is dat deze naoorlogse periode niet zonder meer voorspoed heeft gebracht, en daar worden een aantal argumenten bij geponeerd die vaak wijzen in de richting van bijvoorbeeld oppervlakigheid, materialisme, en een erosie van normen en waarden.
quote:Mijn vraag is dan, is dat wel een zo ernstige tendens? Oppervlakkigheid en materialisme zijn wellicht voor veel mensen een schrikwekkend beeld, blijkbaar stelt het mensen toch in zekere zin tevreden, gezien er nou niet echt een breed gedragen fundamentele herbronning lijkt plaats te vinden.
De afgelopen decennia is er echter amper oog geweest voor de schaduwzijden van het moderne leven. We kennen allemaal wel de verworvenheden: individuele keuzevrijheid, vrouwenemancipatie, economische welvaart, etcetera. De keerzijden van deze verworvenheden zijn echter lang niet gezien. Ze sluimerden als een sentiment, een ongearticuleerd gevoel in het gevoelsleven van veel mensen. Pas in de jaren '90 kwam zij op volle kracht naar buiten, in romans als American Psycho en de muziek van bands als Nirvana.quote:Deze ontwikkelingen zijn onlosmakelijk verbonden, en ik acht het wat eenzijdig om uitsluitend de minder rooskleurige zijde te benadrukken.
Je snapt het niet. Je snapt niet dat het doel waarmee Aristoteles over politiek, samenleving en constitutie schreef juist het vinden van een manier om de gemeenschap in goede banen te leiden was. Als een van de grootste denkers over rechtvaardigheid was Aristoteles dan wel de laatste die 'alles wat uit de gemeenschap voortvloeit' rechtvaardig te noemen. Dat ontdoet rechtvaardigheid sowieso van haar betekenis. Nee, de gedachte dat alles wat uit de gemeenschap voortvloeit rechtvaardig is, vinden we pas Rousseau.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
Niet dus. De 'politieke praxis' was gebaseerd op dezelfde mensopvatting, van een individu die onlosmakkelijk verbonden is aan de gemeenschap. Alles wat uit die gemeenschap voortvloeit is vervolgens ongelimiteerd en gerechtvaardigd.
Alleen in jouw denkwereld van speelgoed en de zandbak hebben de 'moderne denkers' zich kunnen afvragen hoe de 'Griekse situatie' op te lossen en daarbij 'het concept van individu' hebben 'uitgevonden'.quote:Juist, en sindsdien hebben modernere denkers zich afgevraagd hoe de Griekse situatie te voorkomen en is daardoor het concept van de individu uitgevonden.
Zoals ik al zei: Aristoteles was geen democraatquote:Op woensdag 19 november 2008 22:01 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je snapt niet dat het doel waarmee Aristoteles over politiek, samenleving en constitutie schreef juist het vinden van een manier om de gemeenschap in goede banen te leiden was. Als een van de grootste denkers over rechtvaardigheid was Aristoteles dan wel de laatste die 'alles wat uit de gemeenschap voortvloeit' rechtvaardig te noemen.
Daar komt het propagandafoldertje weer. Totaal verkeerde weergave van Rousseau, (ook) hij had het over civic vrtue.quote:Dat ontdoet rechtvaardigheid sowieso van haar betekenis. Nee, de gedachte dat alles wat uit de gemeenschap voortvloeit rechtvaardig is, vinden we pas Rousseau.
Grote bek heb je weer.quote:[..]
Alleen in jouw denkwereld van speelgoed en de zandbak hebben de 'moderne denkers' zich kunnen afvragen hoe de 'Griekse situatie' op te lossen en daarbij 'het concept van individu' hebben 'uitgevonden'.
Het hangt allemaal samen ja. Ik ben van mening dat het weldegelijk een kruiswoordpuzzel was. Vandaar dat inderdaad allerlei moderne denkers er ieder afzonderlijk anders over dachten over hoe om te gaan met de moderniteit. Als je het leest dan zie je ook genoeg verwijzingen staan naar het absolutistische Frankrijk, het chaotische Griekenland, het stabiele doch verwaande Rome, de kracht van Engeland in die tijd... men vroeg zich terdege af hoe om te gaan met de nieuwe Westfaalse orde en hoe daarin de kennis van de Grieken en Romeinen in te passen, of juist niet.quote:Het concept van het individu heeft eerder haar wortels in de Renaissance, en is in de loop der tijd verder ontwikkelt. Zij hangt nauw samen met de economische, sociale, culturele en religieuze ontwikkelingen in de periode 1300-1900. Het is dus zeer simplistisch om te denken dat de 'moderne denkers' (die in werkelijkheid de meest verscheidene dingen dachten over dit onderwerp) de opgave van de 'Griekse situatie' kregen en dat even opgelost hebben zoals je een kruiswoordpuzzel oplost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |